قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل التاسع عشر

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل التاسع عشر

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل التاسع عشر

في فيلا اكمل التهامي.
كانوا كلهم متجمعين علي السفرة اكمل وتسنيم وحمزة وفتون واختها حياة ووالدتهم.
تسنيم بترحاب: بجد يا جماعة انتم نورتونا. انا حاسة اننا نعرف بعض من زمان.

مديحة والدة فتون: والله انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه. انتي زوقك وترحابك بينا من وقت مادخلنا مخلينا خاجلانين منكم. بس انا مش مستغربة ده. لان اللي يربوا شاب زي حمزة اكيد ناسو فاضل. ربنا يباركلم فيه هو واخته. انا بصراحة كان نفسي اتعرف عليها بس ماليش نصيب.

أكمل ابتسم: ازاي بس تقولي كدة. احنا خلاص بقينا عيلة واحدة. ماقيش بينا الكلام ده. وبالنسبة لچنا هي كان نفسها تكون موجودة والله بس غصب عنها عندها شغل وصعب تنزل. بس اكيد قريب هتتعرفوا عليها.
تسنيم بصت لفتون وحمزة اللي كانوا بيبصوا لبعض بحب وبيبتسموا. غمزت اكمل. وهو كمان ابتسم. ووشوش تسنيم
اكمل: مش بيفكروكي بحد؟

تسنيم ابتسمت: طبعااا. ابنك وارث شقوتك. مجنن البنت معاه. مااكلتش لقمتين علي بعض. ومقضياها تسبيل ليه. وهو كمان هيكلها هي مش الاكل اللي قدامه.
أكمل: ههههههههه. طبعا ده ابن كيمو ولا نسيتي كيمو. لو نسيتي الجنينة اللي ورا الفيلا تشهد عليكي وتفكرك.
تسنيم بتكتم ضحكتها: ههه. الله يستمحك هو ده وقته. كفاياك فضايح.
اكمل غمزها: خلاص هرحمك بس لحد ماعروسة ابنك تمشي. ونطلع فوق ونستعيد الذكريات يا قطتي.

تسنيم بهمس: بحبك يا كيمو ياتعب قلبي حتى لما كبرت.
اكمل: وانا بمووت فيكي يا سمسمتي. بس بلاش كبرت دي انا شباب اكتر من ابنك اللي بيتجوز ده.
حمزة بمشاكسة: وبعدين هو ثنائي الغرام ده هيفضل يتوشوش كدة واحنا ايه قاعدين كدة. هو مين اللي يقعد يحب احنا ولا انتم.
أكمل: هههههههه. لا يافالح احنا هنفضل نحب لحد اخر نفس. وبعدين انت تعرف ايه عن الحب يا حبيبي. انت لسة لجربت وجعه ولا ناره لسة في مرحلة المخدر اللذيذ.

حمزة ابتسم بوجع. علشان ماحدش اتوجع في الحب زيه ولا حاس بمرارته واتكوي بناره زي حمزة. رغم انه شاف اللي مافيش حبيب يتحمله ولا يقبله. لكن هو خبي وجعه وجرحه في قلبه. واقسم انه يحميها ويعوضها ويفضل امانها لحد اخر يوم في عمره. وفوض ربنا يداوي جرحه ويصبره علي االي جاي.
فتون قلقت من سكوت حمزة قربت منه ومسكت ايده. : حبيبي انت خوفت ولا ايه. انا مستحيل اوجعك ابدااا.

حمزة بصلها بحنان وباس ايديها وابتسم: انا متأكد يا عمري انك مستحيل توجعيني. بس ممكن الايام هي اللي توجعنا. غصب عننا.
تسنيم ابتسمت: حبايبي ربنا يهنيكم. ويارب ماتتوجعوا ابدا. ويالا بقي عايزنكم تحددوا معاد الفرح بسرعة انا عايزة ابقي تيته في اقرب وقت اتصرفوا.
كلهم ضحكوا بس فتون انكسفت.
حمزة مال عليها: فوتنتي مكسوفة من كلمة ماما. اومال هتعملي ايه لما ننجز المهمة دي. العيال مابتجيش بالساهل استعدي. وغمزها.

فتون بخجل: حمزة وطي صوتك ايه اللي بتقوله ده. عيب بجد
مديحة ابتسمت: ياتري بتقولها ايه. هي لما وشها بيحمر كدة بقلق.
حمزة: ههههههههه. مظلوم يا حماتي والله. هي اللي مش بتتحمل حاجة انا ذنبي ايه.
تسنيم بصت لحياة: هي القمر دي مش بتتكلم ليه. ايه مكسوفة ولا مش عايزة تكلمينا!
حياة بخجل: لا ابدا والله. بس كلامي مالوش لزوم. انا ما حدش كلمني هتكلم ليه من نفسي.

تسنيم بحنان: بجد يا مدام مديحة انتي ست عظيمة. لانك في زمانا ده ربيتي ورتين يتخطفوا لوحدك. وحافظتي عليهم. والاتنين ماشاء الله ونعم التربية. عقبال ما تطمني علي حياة هي كمان زي مااتطمنتي علي فتون. لانها خلاص بقت تبع عيلة التهامي. تعرفي انا لو كان عندي ولد كمان كنت مستحيل اسيب حياة كنت اخدتها من غير تفكير.

مديحة بسعادة: ربنا يخليكي والله ده من حسن اخلاق حضرتك الحمد لله. ربنا بس بحققلي حلمي واجوز فتون وبعدها اتطمن علي حياة مع راجل زي حمزة. يبقي كدة خلاص انا مش عايزة حاجة من الدنيا. اموت وانا مرتاحة.
فتون بدموع: الف بعد الشر عليكي يا امي ليه بتقولي كدة. احنا مانقدرش نعيش من غيرك. وعمر ما فيه حد ممكن يملي مكانك لازوج ولا اي حد في الدنيا.

أكمل: ربنا يخليكي ليهم. انتي الخير والبركة. وبصراحة بقي انا عايز افتحك في حاجة.
مديحة: خير اتفضل.
اكمل: انتي طبعااا لازم تعرفي ان فتون دلوقتي بقت خلاص واحدة من العيلة زي ما تسنيم لسة قايلالك. وانتم عيلتها يعني انتم كمان بقيتم من عليتنا. وبما انكم هتعيشوا لوحدكم بعد جواز فتون وحمزة فأنا بتمني انك توافقي انك انتي وحياة تيجوا تعيشوا معانا هنا. علشان فتون تكون متطمنة عليكم. وانتم كمان ماتبعدوش عنها.

فتون بصت لحمزة بإمتنان وابتسمت. وهو غمزها فهمت ان ده طلب حمزة علشان تكون متطمنة علي والدتها. اتنهدت براحة وسعادة قوية. قد ايه حمزة راجل مايتعوضش بالدنيا كلها.
مديحة بإحراج: اااانا بشكرك والله علي حرصك علينا. بس اكيد حضرتك عارف ان كل واحد بيرتاح في بيته. وانا مش هبقي علي راحتي ولا انتم كمان. لو علي فتون فهي هتبقي بنتكم. لكن انا وحياة ياريت تعفينا.

تسنيم ابتسمت: ومين بس قالك انكم هتضايقونا او انتم تضايقوا مننا. انتم هتعيشوا معانا في الملحق الخاص بالفيلا هنا يعني اكنكم في بيت لوحدكم. بس في نفس الوقت معانا وقريبين. وماحدش هيضايكم. هاه قولتي ايه.
مديحة مترددة وكمان فتون وكانوا بيبصوا لبعض بقلق. بس قطع التردد والتوتر ده حمزة.
بصي بقي يا حماتي الكلام ده مافيهوش مناقشة. يوم جوازنا انا وفتون. انتي وحياة هتتنقلوا هنا مش هتعيشوا لوحدكم تاني.

مديحة اتنهدت وابتسمت وحمدت ربنا انه بعت لبنتها راجل زي حمزة يعوضها عن المر والعذاب اللي شافته. وكمان تطمن عليها معاه. هزت راسها وابتسمت.
مديحة: ربك يعمل اللي فيه الخير.
حمزة غمز اكمل واكمل فهم.
اكمل: احممم. بقول ايه يا ميزو ماتاخد فتون تفرجها علي الدور اللي فوق اللي هتتجوزا فيه وانا وماما هناخد مدام مديحة وحياة يتفرجوا علي الملحق.
فتون بصت لوالدتها وهي ابتسمت وهزت راسها مديحة: روحي حبيبتي.

فتون ابتسمت.
حمزة مسك ايديها وقام وقرب من اكمل ووشوشه.
حمزة: نردهالك في الافراح. يا كيمو.
اكمل ابتسم: افراح مين يا ابن ال، انا خلاص متبرمج علي امك وبس.
حمزة: انوي انت بس وانا اشهيصك. من ورا تسنيم.
أكمل: هههههههه. اه يا ابن الكلب. عايز توقع بينا. والله لقولها وشوف هتعمل فيك ايه.
حمزة: اخس عليك ده جزائي ده انا بردلك الجميل.

أكمل: لا يا حبيبي. مالكش دعوة بيا. اتلهي انت وخاليك مع عروستك بس يارب تسترنا وماتقصرش رقبتنا.
حمزة بثقة: عيب عليك ده موزة. هههههه.
تسنيم: هو انت وابنك مابتبطلوش ودودة. بتقولوا ايه. ماتشوفي خطيبك يافتون. لا انتي مش عجباني اشكميه كدة وخالي ليكي كلمة.
فتون: ههههههه. لا انا مااقدرش ازعله. هو يعمل اللي يعجبه انا راضية.

حمزة حط ايده علي قلبه وبتمثيل: ااااه ياقلبي اموت انا في حبيبتي دي. هو فيه كدة في الدنيا.
أكمل: بايضالك في القفص يا ابن المحظوظة. جمال ايه وادب ايه. وغمزه وحب ايه.
حمزة شد فتون وطلع فوق: تعالي يا قلبي احسن ده احنا هيتقر علينا قر. مااقولكيش كيمو ده مابتواصاش.
أكمل بصوت عالي: هههههههه. طيب وحياة ابوك لما تنزل.

فوق في الدور الخاص اللي اكمل كان مجهزوا علشان حمزة لما يحب يتجوز. الدور كبيير تقريبا اكنه شقة منفصلة. كان جميل وديكوره رقيق. فتون كانت مبسوطة جدااا.
حمزة حاطط ايده في جيبة ومبتسم ومتابعها بعنيه وهي سعيدة بالشكل ده.
حمزة: حياتي عجبها المكان. لو ليكي اي اعتراض علي حاجة قولي وتتغير فورا.
فتون بتلف بسعادة: اعترض علي ايه بس. انت بتهزر
المكان ده تحححفة اانا بجد مبسوطة حاسة ان انا بحلم مش مصدقة يا حمزة.

حمزة شدها لحضنه وبصلها بحنان: لا صدقي يا حبيبتي. انتي في علم مش حلم. وانا معاكي وانتي في حضني.
فتون بصتله بحب وغمضت عنيها واتنهدت: اااااااه. بحبك يا حمزة بحبك اكتر ما بتتخيل. بحبك حب لسة ماحدش عرفه ولا وصفه ولا قابله. بحببببك.

حمزة ضمها لحضنه بقوة وغمض عنيه: ااااااه يا فتون. اااااه من كلمة بحبك دي بسمعها منك بتقلب كياني كله. بتخليني عايز احبسك في حضني بين ضلوعي وما اسبكيش ابدااااا. بحبك يا قلبي بحبك. فتون اوعديني ما تبعديش عني مهما حصل. اياكي تتغيري في يوم او تبعدي هموووت. حقيقي هموووت يافتون.
فتون ضمته بقوة: عمري ما هبعد عنك. حد يبعد عن روحه.

حمزة خرجها من حضنه بهدوء. ومحضن وشها بين ايديه: انا لازم اكتب الكتاب في اقرب وقت. انا همموت حالا والمس شفايفك مش قادر.
فتون بخجل: وووو. ووانا كمان بببس ماينفعش.
حمزة بخبث: اعتبريها حاجة من تحت الحساب.
فتون ابتسمت بمكر: لو بتحبني خدها وانا مراتك. بلاش دلوقتي بس لو صممت انت حر.

حمزة اتنهد ولولا شفايفه بحيرة: امممم. بتزنقيني يعني. ماشي هخدها وانتي مراتي. علشان تبقي احلي واطعم. وغمزها بشقاوة. كمان اصلي ما اضمنش نفسي بعدها هعمل ايه. ده ممكن كل حاجة تخلص في ثانية وتبقي فضيحة.
فتون: هههههههههه. ربنا يبعد عننا الفضايح. انا كنت متأكدة اني مش ههون عليك. مش قولتلك قبل كدة انا بمامن علي نفسي معاك اكتر من روحي.

حمزة ابتسم: وانا وعدتك. ابقي امانك وحمايتك وحياتك اللي جاية كلها ليا ومعايا.
فتون: ربنا مايحرمني منك ابدااا.
حمزة: ولا يحرمني منك يا فتنيتي.
في مرسي عليم. چنا قاعدة علي البحر مع مروان.
چنا: حبيبي انت سرحاان في ايه.
مروان اتنهد بحيرة: مش عارف هعمل ايه مع ريما. ازاي هاوجها بحبي ليكي وعلاقتي بيكي. ماهو انا مستحيل افضل معاكي في السر.

چنا مسكت ايده: وليه مستحيل. انا راضية اكون معاك حتى لو في السر. حبييي انا مش عايزة افرقك عن ريما انتم بينكم عشرة طويلة. خالي حياتك زي ماهي. انا راضية بأقل شئ. راضية بجزء صغير من قلبك ده. بالنسبة ليا الدنيا واللي فيها.
مروان بصلها بحب وابتسم: انتي بجد حورية من الجنة مش بني آدمة زينا. ايه كمية الحب والحنان والتضحية دي. للدرجة دي مستعدة تعيشي في السر معايا علشان ريما؟!

چنا ابتسمت: مش علشانزريما بس. انت كمان لسة بتحبها وماتقدرش تشوفها بتتألم. وده انا بحترمه فيك. وزي ما قولتلك انا راضية باي حاجة. المهم اكون في حياتك.
مروان فتحلها حضنه وهي ابتسمت ونامت في حضنه وهو ضمها بحناااان.
مروان: بحبك يا چنا. حبك ده زي السحر ملك قلبي وعقلي. مش قادر اسيطر علي نفسي في حبك.

چنا ضماه براحة طفلة في حضن ابوها: قلبي انا بحبك من قلبي مش طالبة منك حاجة. اللي تقدر تديهولي انا راضية بيه. بس المهم ماتحرمنيش منك ولا تبعد عني.
مروان: اوعدك مافيش حاجة تمنعني عنك ولا تبعدني. خاليكي واثقة فيا.
تسنيم غنضت عنيها براحة: وانا واثفة فيك اكتر من نفسي.
في المستشفي
دكتور أنس في اوضة مايا وقاعد جنبها.
أنس بإبتسامة: قوليلي عاملة ايه دلوقتي.
مايا بتحسن واضح: الحمد لله. انا كويسة.

أنس: طيب ليه الممرضات بتشتكي منك.
مايا بعصبية: دول شوية اغبيا. كمان انا حرة اكل ولا لا ماحدش يغصبني علي حاجة.
أنس بهدوء: اولا بلاش تغلطي فيهم. لان دول زيهم زيك. كمان انتي اللي محتاجالهم. شغلنا من غيرهم مالوش لازمة. كمان ده شغلهم انك تاكلي كويس علشان تتحسني بسرعة. باريت تبطلي عند شوية وتسمعي كلام الممرضات. ممكن.

مايا بغضب: لا انا مش بسمع كلام حد. انا حرة. وياريت تغيرلي طقم الممرضات دول كلهم. مش عاجبني.
أنس عدل نظرته واتنهد بيأس: ليه بس. انا جايبلك افضل ممرضات في المستشفي. علشان يكونوا دايما مستعدين.
مايا بتافف: اوووفففف. انا زهقت من هنا عايزة اخرج من هنا.
أنس بضيق: طيب اللي يريحك اعمليه وانا هساعدك. لو الدكتور قال انك بخير وتقدري تخرجي هخرجك بنفسي.
مايا ابتسمت: هو انت بتهتم بكل المرضي زي كدة!

أنس اتلخلبط وقلق: ااانا اااه دايما بحب مرضايا. وكمان بصراحة انتي ليمكي معزة خاصة عندي غير اي حد.
مايا ابتسمت بثقة: امممم. خاصة ازاي بقي!
أنس بتوتر: ااا. احمم. انتي مش هتاكلي اانا هأكلك بنفسي ايه رئيك.
مايا: معقول بنفسك. ما تتعبش روحك. مامي زمانها جاية هتبقي تاكلني هي.
أنس: بس انا عايز ااكلم بنفسي تسمحيلي.
وقعد جنبها وأ ياكلها ببطئ وهدوء
الباب خبط ودخل مهاب ونغم.

نغم: مساء الخير يا حبيبتي عاملة ايه النهاردة.
مايا ابتسمت: انا الحمد لله بصراحة حضرتك ودكتور أنس مش مديني فرصة حتى استكشف.
نغم: ازاي بقي تقولي كدة. احنا لازم نتطمن عايكي لحد ما تخرجي من هنا. المهم مهاب بنفسه كان عابز يطمن عليكي.
مهاب ابتسم: حمد لله علي سلامتك يا مايا. شدي حيلك بقي كدة بسرعة احسن انس موقف حياته عليكي. مش عارف اشمعن انتي.

أنس بحرج قرب من ابوه وبتوتر: ههو حضرتك بتقول ايه. ككدة انت بتحرجني.
مهاب بص علي مايا وغمزها بخبث: يا ابني انت اللي خيبة. انا عارف ابني ازاي. دي ماتخدش مني دقيقتين. ويمكن كمان كتيير والله. دي ضحكت من غمزة. ياواد اتلحلح كدة وفك نفسك. انت مش هتتغير.
أنس بهمس: ارجوك بلاش فضايح. انا مافيش بيني وبينها حاجة. بلاش تحرجني.

مهاب بنفاذ صبر: لا اله الا الله. طيب هسكت. لما اشوف انت هتتصرف ازاي وهتقرب منها ازاي. كاتك نيلة وانت نسخة من ادم. اقفال زي بعض.
مايا: ممكن اعرف هو حضرتك مشغول عني بإيه. مش انت جاي تزورني. ليه بقي بعيد كدة.
مهاب غمز أنس: اتلهي يا حماار. اديها عايزاني ابقي انا الدكتور. كاتك وكسة.
أنس بغيظ: انا مش عارف هو حد مسلطوا عليا هو بيعمل فيا كدة ليه. تبقي مصيبة لو علقها.

مهاب راح وقعد جنب مايا وابتسم: تعرفي انا اعرف ابوكي ورعد من سنييبن. يمكن قبل ما انتي تتولدي اصلا.
مايا بخبث: اممم بجد. بس بجد مايبانش عليك ابدااا. ده اللي يشوفك يقول انك اخو انس مش ابوه.
نغم بصت لأنس بغيظ ووشوشته: هي مالها. هو العين عليك ولا علي ابوك. تصدق انا غلطانة اني جبته معايا.
مهاب: ههههههههه. مش للدرجة دي
مايا بإعجاب: لا بجد انا مش لجاملك. انت چااان بجد. يابختها بيك طنط نغم.

نغم في سرها: اه يا دوبك انا طنط لكن هو اخو أنس. دي ليلة منيلة.
مهاب شايف الغيرة هتنط من عنين نغمةكتم ضحكته: احمم. طيب يا قمر احنا هنمشي ونبقي نتطمن عليكي تاني. علشان ترتاحي.
مايا مسكت ايد مهاب: ليه بدري كدة خاليك شوية. انت القعدة معاك مايشبعش منها.

مهاب بص لأنس ورجع بصلها نظرة تدل انه فهمها كويس ملامحه اتغيرت وشد ايده بهدوء: لا معلش انتي تعبانة. وانتي زي بناتي تمارا وجودي ولازم اسيبك ترتاحي. يالا يا نغم.
خرج مهاب ونغم وتقريبا نغم مش طايقة مايا مستغربة تصرفها. أنس كمان كان مسهم ومتلخبط.
مايا بمكر وحيلة: مالك يا أنس؟
أنس بضيق: مافيش. عن اذنك كملي اكلك. اانا عندي مرور.
خرج أنس علي مكتبه.
في مكتب نغم قاعدة مع مهاب. مهاب سارحان وبيشرب سيجارة.

نغم بغضب! ممكن اعرف بقي ايه اللي حصل ده. هي البت دي عملت عملية في مخها ولا ايه. انت شوفت كانت بتبصلك ازاي ولا لما مسكت ايدك. دي كان فاضل تبوسك.
مهاب بصلها وابتسم: بيتهيألك. عادي ماتكبريش الموضوع.
نغم بغيظ: لا والله تكونش عجبتك. اه ماهي صغيرة وحلوة.
مهاب قام وضمها لحضنه وبحنان: ماهما كانت صغيرة وحلوة. مش ممكن تكون في جمالك انت اجمل ست شافتها عنيا.

نغم بغضب مصتنع: لا زعلانة. انت كمان كان باين عليها عاجبك.
مهاب: لا يا شيخة انا. والله مظلوم.
نغم: انت. ده انت يتفتلك بلاااد. مهاب انا بجد خايفة البنت دي تكسر قلب أنس. أنس رقيق مش حمل كسرة زي دي.
مهاب بتفكير في اللي فهمه ووصله من مايا وفهم بخبرته هي بتفكر في ايه.
مهاب: يوم ماتكسر قلب حد من ولادي هنسفها. ولا هيهمني بنت صاحبي ولا غيره. انا ماعنديش اغلي من ولادي.
نغم اتنهدت بحيرة: يااارب.

مهاب بخبث بدأ يفك ازار قميصه: الا قوليلي. انتي فاكرة المستشفي هنا وذكرايتنا فيها.
نغم بتبعد عنه وتضحك: ههههههه. والله مجنون. اياك تقرب.
مهاب قفل الباب بالمفتاح. ولفلها وغمزها بمكر عمر بحاله.
مهاب: ده انا هقرب واقرب واقرب. دي ليلة مش هتعدي. اهو تغير ومكان جديد. تعالي بقي للدكتور مهاب يعلمك الطب.
نغم: هههههههههن. انت ده انت جبااار.
مهاب: هههههههههه. لسة خاليها بعدين ده انا هخلي المستشفي كلها تسمع صوتك.

نغم: مهاب لا وحياتي برستيچي يضيع.
مهاب شدها وضمها بقوة: تؤتؤ. انا اللي بضيع دلوقتي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة