قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل العاشر

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل العاشر

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل العاشر

تصدم عندما تجده امامها يجلس مع جدتها تنظر له بصدمه وهو يجلس بهدوء يتفحصها تفوق من صدمتها وتركض لدخل وتغلق باب غرفتها عليها وهي تشعر بخجل.

سيف: هي جريت كده ليه
الجده: هتلبس الطرحه وتجى اتفضل الشاى
سيف: اممم شكرا
ويرتشف القليل من الشاى
الجده: ده نور دى ربنا يخليهالى
سيف: يارب
الجده: اه والله ده هي اللى بتصرف على البيت والراجل بتاعه و...
يقطع صوت نور
نور بجديه: تيتا
ينظر لها ويجدها ترتدى بنطلون جينز وقميص بكم و حجابها
الجدة: انتى جيتى المدير بتاعك لطيف جدا
نور بهمس: اوووى بس ياتيتا عشان مرارتى
سيف: بتقولى حاجه
نور: لا.

يدق باب شقتها وتفتح وتجد اسر
اسر بسعادة: صباح الخير
نور: صباح النور
وتدخل ويدخل خلفها ليجد راجل فشقتها
اسر: مش تعرفينى
نور: استاذ سيف المدير بتاعى. اسر جارنا
سيف: تشرفنا
اسر: جاركم بس. الشرف ليا
نور: وهيبقى خطيبى
سيف بدهشه: خطيبك
اسر: اه الخطوبه يوم الخميس ياريت تنورنا
سيف: اه اكيد. مش يلا
نور: حاضر هجيب الشنطه
تحتضر شنطتها وتخرج
نور: اسر خلى بالك من تيتا
اسر: خلى بالك انتى من نفسك
الجده: خلى بالك منها يابنى.

سيف: اه حاضر
سيف بصوت منخفض: تخلى هي بالها منى ده بتاكلنى
نور: والله
سيف باحراج: احم اتفضلى
نور: اتفضل
وينزلوا معا ويشتعل اسر من الغيرة ولكن يصمت...

تركب بجانبه فالخلف والسائق يقود بهم
سيف: مبروك مقولتليش انك هتخطبى يعنى
نور: والله حصل بسرعه لسه مقررة امبارح يعنى
سيف: بالسرعه دى
نور: اه اسر شاب محترم وبيشتغل وبيحبنى
سيف: بس
نور: اه بس في حاجه اهم من كده
سيف: تكونى بتبادلى نفس الحب والا هتظلميه
نور: والله انا قولتله وهو قبل كده
سيف: اكيد هيقبل عشان بيحبك
نور: اكيد وخليك فحالك بقا
يرن هاتفها وتنظر وتجد رقم غريب ترد
نور: الو. مين.

اسر: ده انا يانور معقول مش مسجلة رقمى
نور: اه سورى معلش نسيت خالص
اسر: ولا يهمك
نور: طيب
يجلس سيف ينظر من النافذة وهو يسمع لحديثها بصمت
نور: طيب. لا يااسر مينفعش، طب لحظه
وتبعد الهاتف عن اذنها وتنظر لسيف تجده ينظر للجهه الاخرى
نور بخجل واحراج: استاذ سيف
سيف: ده ايه الادب ده
تنظر له نظرة مخيفه
نور: اسر عايزك
سيف: عايزنى
نور: اعترض بعدين اتفضل رد
وتعطيه الهاتف
سيف بجديه: الو ازيك يااستاذ اسر.

اسر: انا تمام الحمد لله كان عندى عشم فحضرتك وكنت ليا طلب
سيف: اتفضل
اسر: كنت عايز حضرتك تدي لنور اجازة عشان تجهز نفسها للخطوبه حضرتك عارف يعنى ان الخطوبه الخميس والعرايس وراءها تجهزات كتير.

سيف وهو ينظر لها: اجازة لنور
نور بغضب تشير له بلا
سيف: والله هشوف الموضوع ده بعدان لما نرجع لكن حاليا مينفعش
اسر: طيب واسف جدا للازعاج
سيف: لا ازعاج ولا حاجه سلام
ويغلق الخط دون ان يجعله يتحدث معاها
سيف: مش عايزة اجازة ليه
نور: عشان شغلى وانا بحب شغلى وانا مقولتهوش يستعجل كده فاسبوع يقرر ويخطب ويعمل خطوبه.

سيف: ولا عشان مخطوبه مش بمزاجك
نور: مدخلش فاللى ميخصكش
سيف: طيب
ويكملوا طريق لساعات ويصلوا للفندق يحضر لها مفتاح الغرفه ويذهب وتصعد لغرفتها.

ميدخل محمد على زوجته ويجدها سعيدة
محمد: ايه السعادة دى كلها
زوجته: مش عايزنى سعيدة
محمد: لا طبعا انا اتمنى بس ليه
زوجته: اصل بعت العروسه لسيف الغردقه
محمد: فالشغل انتى عايزة ابنك يبوظ الصفقه
زوجته: متخافش انا فهمتها
محمد: ربنا يستر.

ينزل سيف من غرفته وهو يرتدى شورت ابيض يصل لركبته وتيشرت روز بنص كم ويرفع شعره الاسود الناعم لاعلى ويرتدى نظارة شمس زرقاء ويصدم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة