قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الحادي عشر

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الحادي عشر

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الحادي عشر

يصدم بجمالها عندما يراها ترتدى فستان بكم طويل ذات اللون الابيض وعليه ورود كثير من الاسفل وحزام ذهبى سلاسل من الخصر وتلف حجابها الاحمر وتقف ب نوته صغيرة فيديها وتمسك قلم وتقف مع شاب تكتب اشياء فالنوته يقترب منها.

سيف: نور
نور وهي تنظر فالاوراق: اممم
سيف بصوت عالى: نور بتعملى ايه
تنظر له وترى ملابسه
نور: طب عن اذنك وهجى لحضرتك تانى
وتترك الشاب وتذهب معه
نور: اولا ايه اللى انت لابسه ده هو انا جايبك افسحك ده شغل وانت مدير
سيف: وثانيا
نور: يابرودك ثانيا ده استاذ، مش فاكره اسمه بس المسؤل عن تصميم ديكور الحفله
سيف: اه طيب والمطلوب
نور: المطلوب تروح اوضتك تراجع الورق كويس وتدرسه عشان تقدير تتكلم فالحفله...

يقطع صوت فتاة لتنظر هي وهو ويصدم بوجودها فحياته مرة اخرى فهو لم يتوقع ان يراها مرة اخرى.

الفتاة: سيف
يصمت ولم يجيب عليه وينظر لنور لتكمل حديثها
نور: احم طب وهتشوف كمان...
الفتاة: سيف انا بنادى عليك
لم يجيب
نور: ايوة ياانسه اى خدمه
الفتاة بسخريه: هو انا كنت ناديت عليكى ولا وجهتلك كلام
نور ببرود وسهوكه لاستفزازها: والله لا موجهتليش كلام
تنظر لها الفتاة من فوق لاسفل: من امتى وانت ذوقك معفن كده ياسيفو ده انت كنت مقطع السمكه وديلها.

تحاول نور ان تكتم غضبها وتقطع ورقه من النوته وتضعها بيديه بغضب
نور: ده المطلوب منك انا فاوضتى وقمى معاك
وتتركه وتعود للفندق بغضب وقبل ان يتحرك تمسك يديه الفتاة
سيف بغضب: انتى مين سمحلك تلمسينى ومين اصلا قالك تتجرئ وتكلمنى
الفتاة: سيف انا نغم نغم حبيبتك
سيف: لا ياحلوة كنتى دلوقتى التراب اللى فالارض انضف منك
نغم: انت بردو مش عايز تصدقنى
سيف بغضب: اصدق ايه انتى هبله انا شايف كله بعينى هصدقك وكدب عينى.

تمسك يديه بحنان وتنظر له: سيف والله انت فاهم غلط
يسحب يديه بقوة من يديها: انتى واحدة رخصيه و دى قيمتك الذل
نغم وهي تمثل الحزن: سيف انا اسفة طيب
ليصل غضبه لدرجة لا تحتمل فهل الخاينه والكذب يمحو باسف وقبل ان يعلى صوته ياتى له تلك الملك الرقيق لتراه يغلق كفه بغضب.

نور: سيف
لينظر لها ويجدها تمسك ملف اوراق وقلم وتنظر نغم لها بحقد واستهزاء
سيف: ايوة يانور
نور: تعال عايزك
سيف: طيب
ويمشى مع نور دون ان ينظر لها وهي واقف
نور: مالك متعصب ليه
سيف: خليكى فحالك
لتخرج منها ضحكه بصوت رقيقه ليرى ضحكتها وابتسامتها لاول مرة
نور: هههههه انت بتردها ليا
لم يجيب عليها تنظر له وتجده ينظر لها لتخجل منه وتخفى ابتسامتها
نور: احم عايزك تمضي لي على الورق ده
سيف: ورق ايه.

نور: متخافش شغل مش همضيك على شقتك مثلا
سيف: شقه ليا معفن انا قاعد ففيلا ياما
نور: هم اللى قاعدين فالشقه معفنين
سيف: اه
نور: اه ده انا هظبطتك بس لما افضلك عشان عندى شغل اخلص امضى
يمضى لها الاوراق وترحل دون ان تتحدث معه كلمه ويذهب هو لغرفتها.

تدخل ملك على اسر وتجده يضع بدله على السرير سودة
ملك: الله ايه ده
اسر: ايه رايك بدله الخطوبة بس مش عارف اجيب جرافته ايه لازم لون فستان نور
ملك ايوة ياعم محدش قداك ماشى
اسر: ما تطلعى جدعه وتساليها لون الفستان ايه
ملك: طب متتصل انت
اسر: اخلصى بقا
ملك: حاضر
وتتصل بنور.

تقف نور مع مهندس الديكور لقاعه وتحدد معاه الاشكال وهي تركز بدقه يدخل سيف عليهم ويرى تشير على الحائط بيديها.

سيف: بتعملى ايه
لتفزع وينتفض جسدها لامام من الخضه وقبل ان تقع يمسك يديها ليستكشف نعومة يديها
نور: انت غبى
ينظر المنهدس لها فهو مدير
سيف: نعم
المهندس: لا مفيش عن اذنكم
نور: اتفضل
ويرحل ويتركهم
سيف: بت انا بحترم شكلك قدام الناس بما انك مديرة اعمالى اه مبطيقيش من اول يوم بس قدام الناس براعى شكلك لو تتكرمى وترى شكلى كمدير وصاحب الشركه.

تنظر للارض باحراج ويرن هاتفها تنظر وتجد ملك
تاخذ هاتفها وتمشى من امامه خطوتين ولكنه يسمع حديثها
نور: ايوة ياملك
ملك: حبيبى عاملة ايه
نور: كويسه وتيتا عامله ايه
ملك: الحمد لله بتسلم عليكى
نور: طب الحمد لله اتصلتى ليه
ملك: يابت استنى ارغى معاكى شويه
نور: مش فاضيه ياملك
ملك: طب اسر بيسال فستانك لونه ايه
نور: اه انتوا الغباء عندكم وراثه صح وانا هعرف منين هو انا اشترت زفت على دماغك.

ملك: اسفين ياكبير وبعدان الواد عايز يجهز الحاجه
نور: غورى ياملك
وتغلق الخط بوجهها وتلف تجده ينظر لها تاخذ الاوراق وتذهب وتتركه واقف.

يجلس على البحر وهو يمسك زجاجه من الخمر ويشرب ويتذكر ما حدث
فلاش باك
يظل خلفها حتى تصل لعمارة وتدخل ينزل ويعطى لبواب اموال ويساله عنها ويخبره ان تاتى كل يومين لشاب فالعمارة يصعد لشقه ويدق الباب يفتح له شاب عارى الصدر ويرتدى بنطلون اسود فقط.

الشاب: اى خدمه
سيف: واسع كده يابابا
ويدفعه بعد عن الباب ويدخل يبحث عنها والشاب خلفه حتى لغرفه النوم ويجدها واقفه تغير ملابسها وترتدى قميص نوم وتغنى حتى تراه وتصدم بيه وتبلع ريقها بصعوبه.

الشاب: انت مين
سيف: انا الغبى المخدوع فالوجه البرئ ده
وينظر لها بحقارة ويخرج من الشقه وهو يكتم كله غضبه بداخله وقلبه المكسور ليلعن كل الفتيات باكملهم.

تاتى على البحر وتجده يجلس هناك ويمسك زجاجه خمر ويشرب وهو شارد تقترب منه وتجلس بجانبه.

نور: انت ياعم
ولم يجيب عليها تنظر وتجده شارد تماما
تهز كتفه برقه ليفيق من شردوه وينظر ليراها وتفحص ملامحها من قرب وهي جالسه بجانبه.

نور: ايه اللى فايدك ده
سيف: وانت مالك
نور: لا ده مالى ونص لما تقع المرة دى مش هجرى بيك فالمستشفيات مش تعب وخلاص
سيف: ابقى سيبنى اموت
يستغرب فهذه اول مرة ترى الحزن بعيونه تسحب زجاجه الخمر من يديه وتقف بها
سيف: هاتى الزفته دى
ويقف هو الاخر
نور: لا مش هتاخدها
سيف: بقولك هاتى انا مش ناقصك
نور: والله ما هتاخدها
سيف بغضب: انتى بتحلفى عليا طب هاتيها وانتى مطرودة
نور: لا.

وتمشى بها وتراه يقترب منها بغضب لتركض ناحية البحر وتمسك الزجاجه وترمى بيها وهو يركض خلفها ويصدم منها.

سيف بغضب: ايه اللى عملتى ده اتفضلى روحى هاتى غيرها
نور: لا
سيف: بقولك روحى
نور: لا وانا اهو وانت اهو لو طفحت القرف ده تانى طول ماحنا هنا
يمسكها من كتفيها بغضب وقوة لتصرخ صرخه خفيفه من الوجع
سيف: متدخليش فحياتى خالص ومتعديش حدود وظيفتك فاهمه
نور بدموع مكتومه: حاضر
لتنزل دمعه منها ليرى دموعها لاول مرة فهى دائما تجادله ليترك يديها وتلف بسرعه وقبل ان تركض من امامه باكيه يمسك معصمها بحنان.

سيف: متزعليش
ويمد يديه ليمسح دموعها وقبل ان يلمسها ترجع للخلف بمعنى ان ترفض ذلك...
تقف نغم فبلكونة غرفتها وتراهم وتنظر بحقد وغضب وغيرة وتقرر...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة