قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الستون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الستون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الستون

سيف: هقولك بعدان
نور: ماشى واخوك
سيف: اخويا ده بقا اللى مش عارف بيجرى فعروقه ايه هتصرف معاه بعدان بس خايف على ماما تشوف ولادها بيتخانقوا كده
نور: امممم
سيف: يلا عشان متتاخريش
نور: ماشى
ترتدى ملابسها وتذهب لشركه وتطلب مقابل مهندس حسن وتخبره بما اخبرها به سيف ويخرج وتطلب ليلى
ليلى: نعم يافندم
نور: انا جيت عشان اقولك المبلغ جاهزهو فاضل قد ايه على المعاد
ليلى: شهر.

نور: طيب قبل المعاد كلمينى عشان اجى ونروح ندفع الشرط الجزئى
ليلى: ماشى
نور: اتفضلى وخلى السكرتيرة وانتى خارج تبعتلى المحامى
ليلي باستغراب: ماشى
وتخرج تبتسم نور ويدخل المحامى وتطلب منه نور ان ينشر خبر تصفيه الشركه بين جميع المؤظفين بطريقه غير مباشرة ويخرج تجلس تحمل معظم الملفات والفاكسات على فلاشه وتنزل.

يستقيظ اسر على صوت والدته
اسر: نعم ياماما
والدته: قوم عمر برا
اسر: عمر ده عايز ايه اه صح ده عايز يرد بنتك
والدته: يارب توافق
اسر: دى بنت كلب ووالله
والدته: بس يازفت
اسر: حد لاقى حد يحبه
يقف ويخرج لعمر.

تعود نور وتحكى له ماحدث بالتفصيل وتعطيه الفلاشه
سيف: تمام اوووى كده جهزى بقا شنط السفر
نور: ليه احنا هنسافر
سيف: هنروح القريه السياحيه بتاعتى
نور: ايوة بس انت تعبان
سيف: الدكتور قال احاول احركها براحه وبعدان انا هبدا العلاج الطبيعى بكرة
نور: طيب
سيف: متقوليش لحد. بس على السفر ده
نور: طيب
يجلس على اللاب ويرى الملفات ويبدا يشرح. لنور بالتفاصيل كل صفقه وكيفيه اتمامها لتستطيع التحكم مع الشركاء
نور: تمام.

سيف: فهمتى
نور: اه
سيف: ماشى
يدق الباب لتقف نور بسرعه تخفى الاوراق فالدولاب وتفتح الباب لتجد يوسف
نور: يوسف نعم
يوسف: بقالى ساعه بخبط
نور: معلش كنت بلبس في حاجه
يوسف: كنت عايز سيف
نور: طب اتفضل
ويدخل
نور: سيف يوسف عايزك
سيف: تعال يايوسف
يوسف: ايه ياوحش من ساعه ماجت من المستشفى مبتخرجش
سيف: هخرج ازاى
يوسف: اصل مراتك عامله داخله خارجه داخله خارجه.

سيف بغضب مكتوم: والله اديك قولت مراتى وانا لسه مموتش عشان تسالها راحه فين وجايه منين ومراتى اللى عامله داخله خارجه دى مبتخرجش من غير اذنى
يوسف: ماشى انا قولت اجى اطمن عليك
سيف لنفسه: لا انت جاى تنكد عليا وتشككنى فمراتى
سيف: متشكر اطمن انا كويس
يوسف: عن اذنكم
سيف: اتفضل
يخرج يوسف ليرى لوجى تجلس على قدم نور
يوسف: تعالى يالوجى
نور: خليها بحللها واجب الحضانه
يوسف: طيب خلصى وتعالى
لوجى: حاضل.

يخرج يوسف من الجناح لتدخل نور وهي ماسك بيد لوجى
سيف: ايه
نور بهدوء: لوجى قولى لعمه سيف اللى قولتهولى
لوجى بخوف: لا
نور: لا قوليله هو معاه شكيولاته زى اللة بيديها لريتاج وانس
سيف: في ايه
نور: قوليله عشان يديكى
لوجى: اصل بابى عنده صول لنول على تلفونه بيحطها فلعبه تطلع نول مع راجل امول
سيف بغضب: نعم
نور: تعالى ياحبيبتى اديكى شيكولاته
تعطيها نور شيكولاته وترحل لوجى
نور: ايه رايك شايف اخوك الواطى بيعمل ايه.

سيف: ده بيستعبط ولا اهبل وحضرته جاي يمهدلى انك بتخرجى كتير عشان لما يورينى الصور هو عايز منى ايه شركتى ومراتى ليه وياعالم في ايه تانى
نور بحنان: بس ياحبيبى اهدى
سيف: انا تعبت يانور كل مااحل مصيبه يطلع مصيبه غيرها مبلحقش افرح
نور: معلش ياحبيبى دى اختبارات من ربنا لصبرك وانا معاك اهو ومش هسيباك مش انت واثق فيا
سيف: ايه الهبل ده طبعا واثق فيكى ده انتى قلبى وروحى
نور: خلاص بقا مش مهم اى حد عندى
سيف: طيب.

ويظل غاضب وهو يفكر ليصل لحل.

تستقيظ نور صباحا ولم تجده وتصدم وتفزع تعتدل فجلستها وتراه يجلس على الكرسى فالبلكونه لتهدى وتدخل له تضع يديها خلف راسه
سيف: صباح الخير
نور: صباح النور ياقلبى
سيف: نمتى كويس
نور: اه
سيف: روحى البسى بسرعه
نور: هو في ايه
سيف البسى بس
نور: طيب
تدخل تاخذ دوش وترتدى ملابسها تدخل سناء وتخبره بان الناس بالاسفل بانتظاره
نور: ناس ايه
سيف: روحى ياسناء اعملى اللى قولتلك عليه
نور: هو في ايه
سيف: تعالى يانور
نور: نعم.

سيف: تعالى نزلنى وهتعرفى
تنزل نور معه وهي تسنده لترى مريم ويوسف ومعتز وليلى والسكرتيرة وابراهيم المحامى والمهندس حسن
نور بصدمه: هو في ايه
سيف: هتعرفى
سيف: ارتاحوا
ويجلس على الكرسى وتقف هي بجانبه
سيف: ابدا منين بقا او بمين فيكم
مريم: هو في ايه
سيف: ابراهيم
ابراهيم: كل الاوراق جاهزه
مريم: متفهمنى في ايه
سيف: اصل انا هبيع الشركه والقصر
مريم: نعم
نور: سيف انت بتقول ايه
سيف: متفجاتش يعنى يايوسف ده مراتى اتفاجت.

يوسف: عادى ماهى استلفت من ماما فلوس فبالتالى مديون
سيف: تصدق صح
معتز: طب وانا مالى بالموضوع ده
سيف بسخريه: ههههههه انت صاحبى اللى بتضحك فوشى ومن ورايا بتبص لمراتى بس
ينظر معتز للارض
سيف: زعلان معلش ليلى بقا المؤظفه اللى اكل عيشها فشركتى وتقبض مرتبها كل شهر منى وخانتنى والشركه بسببها اتدمرت
ليلى بصدمه: ايه لا محصلش.

سيف: لا حصل وكلمه زيادة هحولك لتحقيق، اخويا يالهوى على اخويا. اخويا اللى دمرتنى تماما بيسرق ورق شغلى من الشركه عشان يدمرها ليه معرفش
يوسف ببرود: . ليه عشان حقى انت كفايه عليك القصر انت عمرك تعبت فالشركه دى انا اللى شاغل فيها من صغرى دى حقى انا
سيف: حقك انت خدته ولا الفلوس اللى عندك فالبنك دى جت من السماء لوحدها
مريم: بااااس انتوا هتتخانقوا قدامى. يوسف انت عملت كده
ينظر للجهه الاخرى.

مريم: رد عليا عملت كده
سيف: ومراتى كمان من حقك
مريم بصدمه: ايه
سيف: مراتى اللى صورها على تلفونك وقاعد تركبها مع رجال حقك بردو
يوسف بصدمه: انت
سيف: انا قاعد ساكت بمزاجى انا عارف كل بلاويك وساكت
يوسف: اتكلم كويس انا اخوك الكبير
سيف: وده شرفى اللى انت بتلعب بيه
يصدم يوسف بصفعه على وجهه من مريم
مريم بتفضح: مراتك اخوك اخس عليك اتفووووووو عليك
سيف: حسن.

حسن: كله تمام من نص ساعه بس الشركه رجعت للمرتبه الاولى تانى وكل الصفقات اتسلمت
والمشروع كمان نجح الحمد لله
سيف وهو ينظر ليوسف بانتصار: تمام اوووى
ينظر يوسف للوجى بغضب لترتعب منه وتركض لتصدم بفتاة تدخل القصر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة