قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والعشرون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والعشرون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والعشرون

يجدوا محمد وزوجته وملك
سيف: بابا
محمد: كل ده هتتاخروا
سيف: على مانور لبست
محمد: ماشى
يحتضن والدته
سيف: هتوحشينى ياماما
والدته: وانت كمان ياحبيبى خلى بالك من نفسك
محمد: ومن مراتك
سيف: حاضر
ملك: خلى بالك من نفسك وابقى كلمينى
نور: حاضر بلاش شغل جنان واعقلى شويه
ملك ههههه حاضر
سيف: يلا بقا هنتاخر
نور: ماشى.

وتحتضن نور ملك وتودعها وتخرج معه ويركبوا السيارة ليصلوا للمطار يصعدوا للطايرة وبمجرد ان تتحرك الطايرة تسند راسها على كتفه وتلف ذراعيها حول ذراعه وتغمض عيونها ليسند راسه على راسها وينام هو الاخر.

تعود ملك للبيت وتجد عمر يركن سيارته
عمر: مساء الخير
ملك: مساء النور
عمر: اسر فوق
ملك: معرفش والله انا لسه جايه من برا
عمر: ماشى خلاص انا هرن عليه
ملك: ماشى
وتغلق السيارة وتصعد للاعلى تدخل وتجد والدتها تشاهد التلفزيون
ملك: ازيك ياماما
والدتها: الحمد لله ياحبيبتى
ملك: هو اسر جوا
والدتها: اه خد جزاء عشان مركزش فشغله وقاعد يفكر فنور وجه بدرى
ملك: نور تانى خلاص بقا البت اتجوزت
والدته: خشى كلميه
ملك: حاضر.

تصل الطائرة على مطار روما يهمس لها لتستقيظ
سيف: نور، نور
نور بصوت نايم: امممم
سيف: اصحى يلا احنا وصلنا
ترفع راسها من على كتفه وتفرك فعيونها
نور: ايه البرد ده
سيف: اه ماهنا الجو برد امال قولتلك هاتى الجاكيت ليه
نور: ماشى
تمسك جاكيتها الموجود على قدمها وترتديه وتنزل معه ياخذوا شنطتها ويصل للفندق
نور: اااااه هموت وانام
سيف: تنامى ايه انتى نايمه طول الطريق
نور: الله منامش يعنى.

سيف: انا جيبك وربنا عشان شهر العسل ونتفسح قبل ماسيبك وانزل الشغل
نور: طيب
سيف: يلا خدى دوش كده وفوقى وتعال ننزل نفطر
نور: حاضر
سيف: يحضرلك الخير
ويضع قبله فوق راسها.

تستقيظ ملك على صوت والدتها
ملك بصوت نايم: ايه ياماما
والدتها: قومى ردى على تلفون اخوكى عشان نزل وسابه
ملك: يوووووووه، هاتى
وتاخذ منها الهاتف
ملك: الو
عمر باحراج: الو هو مش ده تلفون اسر
ملك: اه بس هو نزل وسابه
عمر: اه طب اسف على الازعاج
ملك: محصلش حاجه
عمر: شكلى صحيتك
ملك: مش هتفرق بقا مانا صحيت وخلاص
عمر: هههه طيب حقك عليا
ملك: حصل خير
عمر: ماشى واسف مرة تانى بس لما يجى خليه يكلمنى
ملك: حاضر.

عمر: مع السلامه فرعايه الله
ملك: سلام
وتغلق الخط وتبعد الغطاء عنها بغضب وتقوم من السرير.

تجلس نور تفطر معه وهي تنظر حولها تتأمل الجو الجديد وعادات وتقاليد الغرب الغريبه عنها.

سيف: بطلى تتفرجى على الناس وكلى
نور مستغربه: ازاى كده
سيف: عادى عندهم
نور: كده فالشارع
سيف: ههههه ومن غير جواز كمان
نور: ما شاء الله
سيف: طب احنا متجوزين ينفع
نور بغضب: سيف والله لو محترمت نفسك هسيبك واقوم
سيف: ههههه خلاص
نور: اتفضل كل بقا.

يفطروا ويدفع الحساب ويخرجوا يتمشوا وهو يلف يديه حول عنقها وهي تضع يديها فجيبه لتدفيها يشترى لها جاكيت فور عجبه وبيتزا ويعودوا للفندق عندما يجدها ترتعش من البرد تجلس على طرف السرير ترتعش وتفك حجابها وتنفخ بقوة فيديها يدخل ويجدها ترتعش من البرد.

سيف: يعنى سقعانه وبتترعشى وفاتحه الشباك وقاعدة بنص كم
نور وهي ترتعش: انا بحب الهواء الساقع ده بس مش اوووى كده
يغلق الشباك ويقترب يجلس على ركبته امامها ويمسك يديها ينفخ بها ويدلكها بكفيه
نور: خلاص، انا هبقى كويسه...
يقترب منها ويطبع قبله بحنان على شفتيها الزرقاء من الساقعه والبرد لتبادله ذلك ويترك يديه ليلفها حول خصرها لتبتعد عنه بسرعه يستغرب من رد فعلها وقبل ان يسالها تعطس بقوة.

نور: هططسسسسسسى سيف ه، هطسسسى
سيف: يالهوى جالك برد فشهر العسل
نور: معلش وا، هطسسسسسى
سيف: طب تعالى اقعدى هنا
ياخذها لتنام على السرير ويغطيها بالغطاء
سيف: هروح اشوفلك اى علاج للبرد جوا واجى.

تشير له بنعم يذهب ليحضر لها العلاج ويحضر المياة ويشربها العلاج ويلف لينام بجانبها لتدفن جسدها بين ذراعيه ويلف ذراعيه عليها بقوة لتجذب حرارة جسده الدافى يشعر بيديها تترك تيشرته يعلم انها نامت ليشد الغطاء عليها وينام هو الاخر.

تجلس ملك بغضب تعاتب اخوها
ملك: عجبك كده اديك اترفض بسبب جنانك خلاص اتجوزت بتفكر فيها ليه
اسر: عشان بحبها
ملك: وهتفضل تحبها بعد مااتجوزت
اسر: طب اعمل ايه
ملك: تنزل تدور على شغل وتعيش حياتك طبيعى لحد ما تقابل بنت الحلال اللى تقدرك
اسر: بالساهل كده
ملك: اه لان نور موعدتكش بحاجه وخلفت من الاول وهي صريحه معاك وقالتلك انها مبتحبكش.

اسر: ماشى ياملك
ملك: اه وعمر اتصل وبيقولك كلمه
اسر: طيب.

يستقيظ ويجدها تجلس فالبلكونه وهي ترتديه بيجامه بكم وشعرها يطير فالهواء مع قوته وتتأمل جمال السماء والشروق.

ياخذ جاكيته الموجود على الكرسى ويدخل البلكونه ويقف خلفها ويضعه على كتفها ويلف يديه حول خصرها لتبتسم برقه.

نور: مرضتيش اصحيك
سيف: صباح الخير
ويضع قبله على خدها ويسند راسه على كتفها
نور: صباح النور
سيف: حد عنده برد وكان بيموت من يومين منى ويقف كده فالبلكونه
نور: الجو حلو اووووى وحبت اشوف الشروق
سيف: وبالنسبه لشعرك ده افرضى حد شافه
نور: مين اللى هيشوفه انت مختار اخر دور فالفندق ومفيش قدامنا حاجه انا مش شايفه الشوارع من البعد الناس هتشوف شعرى.

سيف: طب تحبى تروحى فين
تلف راسه للجانبها لتقابل راسه المسنودة على كتفها
نور برقه: مكان متحب انا معرفش حاجه هنا بس ممكن ناكل اكل من بتاعنا انا بطنى وجعتنى من اكل البلد دى.

سيف برومانسيه: ممكن
ويقترب ويطبع قبله على شفتيها بجنان لترفع يديه وتمسك راسه بها وتبادله القبله وتبتعد بسرعه.

نور بسعادة: سيف الشروق
وتنظر للشمس بسعادة وبراءة كالاطفال
يقف يتأمل ابتسامتها ويتركها ويدخل
تمسك الجاكيت بيديها وتظل واقفه لمدة 10 دقائق وتدخل تجده يصلى تجلس على الارض بجانبه وتنتظره ينتهى.

نور: حرما
سيف: جمعا ان شاء الله
نور: هو انت بتصلى اصل من يوم مشتغلت معاك عمرى مشوفتك بتصلى
سيف: انا عمرى ماركعتها على فكرة
نور: امال بتصلى ايه
سيف ينظر لها بحب لنفسه: بصلى بشكر ربنا انه خليكى من نصيبى ورزقنى بيكى
نور: هااا بتصلى ايه
سيف بحنان: هتصدق لو قولتلك انى حبت اصلى اشكر ربنا عليكى
نور بخجل: ها
سيف باحراج: يعنى زوجه حلوة الناس هتحسدنى عليكى
نور بحزن: بس
سيف: انتى هتقعدى ترغى يلا ياماما عشان ننزل.

نور: ماشى
وتقف وتدخل الغرفه تاخذ دوش وترتدى بنطلون جينز وقميص بكم وتلف حجابها ليأتى لها بجاكيتها الفور ويرفع الظنط ويضعه فوق حجابها وهي تنظر له بصمت مع ابتسامه خفيفه ويسحبها منه ويضع قبله خفيفه على راسها.

سيف: يلا
نور: يلا
ويمسك يديها ويلبس جوندى عشان متبردش ويخرج من الغرفه
نور: استن صح
تدخل الغرفه وتحضر له كوفيه وتقترب منه وتلفها حول عنقه يقف يتاملها ويتذكر حين لفه له جرافته ويبتسم.

نور: يلا
ينزلوا سوا فالمصعد
نور: انت عارف انى بخاف من الاسنسير بس بركبه عشان مزعلك وكمان مقدرش انزل 35 دور
سيف: بتخافى
تشير له بنعم
يعانقها بقوة لتدفن راسها على صدره وتبدو وكأنها تدخل داخل جاكيته
سيف: متفكريش فالاسنسير خالص
لم تسمع فهى شارد فدقات قلبها التي تزيد يوما بعد يوم له وكلما اقتربت منه.

تدخل ملك على اسر غرفته وتجد...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة