قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والثلاثون

يستقيظ سيف ويجدها تحتضنه بشدة وهناك اثر دموع على خديها يتذكر ما حدث بالامس
فلاش باك
ينام سيف بجانبها وهو يبدا يغمض عيونها ليسمع جملتها الاخيرة قبل ان يغوص في نومه.

نور: والله ياسيف كان نفسى اجبلك البيبى ده وافرحك بيه واجرى عليك اقولك انا حامل ياقلبى وجوايا حته منك، بس عارف انا مش زعلانه منك ومسامحك والله بس بردو كان نفسى فيه اووووى، واللى واجعنى انك فاكر انى بخونك او انى وحشه اوووى كده والله بحبك انت ومقدرش اخونك.

وتطبع قبله على راسه ودموعها تنزل ليغوص في نوم.

ينظر لها يتأملها ويمسح بانامله على خديها بحنان ورقه
سيف: والله وانا بحبك ومقصدش حاجه خالص وعارف انك اشرف واجمل وارق بنت فالدنيا
ويطبع قبله على شفتيها لتشعر بيه وتستيقظ تفتح عيونها بتعب لتراه امامها ينظر لها.

نور بتعب وصوت نايم: صباح الخير
سيف: صباح الورد والفل والياسمين على اجمل وارق بنت فالدنيا وفقلبى
تعتدل فجلستها وتسند ظهرها على المخدة
نور: ده ايه الدلع والحب اللى نزلوا عليك فجاة
سيف: ياقلبى انا طول عمرى بدلعلك
نور: ه ههه طيب مروحتش الشغل ليه الساعه 10
سيف: واخد اجازة عشان اقعد مع مراتى حبيبتى
نور: امممم طب كويس عشان تودينى عند ماما
سيف باستغراب: ماما
نور: مامتك ياسيف
سيف بصدمه: نعم.

نور: هو انت هتفضل حبسنى هنا لازم اروح اتعامل معاها عشان تحبنى
سيف: و تضربك
نور: لا مش هتضربنى
سيف: لا يانور
نور بغضب وعصبيه: على فكرة انا هروح عايز تيجى اهلا وسهلا من عايز انت حر
وتكاد تقوم من السرير ليمسك من معصمها
نور: يانعم
سيف: متتعصبيش والله انا خايف على كرامتك ومشاعرك اللى كل ماهى تشوفك تزعلك.

نور: متخافش ثم عشان يكون عندك علم انا هاخد هدومى واروح اقعد هناك عايز تيجى معايا اهلا وسهلا مش عايز وعايز تقعد هنا لوحدك وتسيب مراتك حبيبتك تنام لوحدها فالضلمه وهي بتخاف خلاص براحتك.

سيف بحنان: يالهههوى على مراتك حبيبتك دى اللى مجننى معاها لا لازم اروح معاها عشان هتوحشنى.

نور بحب: وانت كمان والله هتوحشها اوووى
سيف: قلبى ياناس
ويطبع قبله على شفتيها بحنان وتبادله والقبله يفصلها عندما يشعر برعشتها واحتياجها للهواء.

نور: يلا خد دوش بسرعه
سيف: حمامه
ويقف ليدخل الحمام وياخذ دوش ليخرج ويجدها وضعت له بدلته على السرير واخرجت ملابسها على السرير وتدخل عليه بصنينه صغيره عليه فنجان القهوة الخاص به وكيك له.

نور: افطر حاجه بسيطه كده عشان نفطر هناك وانا هاخد دوش
سيف: ماشى
تدخل تاخذ دوش وتتركه يرتدى بدلته ويشرب قهوته وتخرج وهي ترتدى روب الحمام (برنوس) وتجفف شعرها بالمنشفه ليقترب منها ويمسك المنشفه ويجفف شعرها وهو يجذبها له ليطبع قبله على شفتيها الباردة من المياة وتبادله القبله وتبتعد.

نور: خلينى البس هنتاخر
سيف: ماشى
يخرج ليجمع اوراقه من على السفرة لتخرج وهي ترتدى بنطلون جينز وقميص بكم وعليه جاكيت جملى بقط وتلف حجابها
نور: يلا
سيف: يلا ياقلبى
وياخذ منها الشنطه ويخرجوا.

ملك: ياماما، ياماااااما
والدته: ايوة ياملك انا فالمطبخ اهو
تدخل لها ملك
ملك: ياماما بتعملى ايه
والدتها: بعمل غداء للناس اللى جاى والجاتو اخوكى هيجيبه
ملك: طب انهى فستان احلى
والدتها: اسود هتلبيس اسود عايزة تطفشى العريس
ملك: يعنى الاحمر اللى هيقعده ياماما هو هتجوزنى انا مش الفستان
والدتها: امشى يابت
ملك: بردو الاسود داخل دماغى
وتدخل غرفتها وتغلق الباب هاربه من والدتها.

تصل نور على القصر معه لينزل هو وهي وتفتح لهم سناء
سناء بسعادة: الف حمدلله عالسلامه ياهانم لوووووولوووولى
سيف: بس ياسناء
ويدخل
محمد: كنت عارف انك هتيجى
سيف وهو ينظر لوالدته: لا والله دى نور اللى اصرت تيجى تقعد مع ماما
محمد: والله كويس
نور بابتسامه: ازيك ياماما
ينظر محمد لمريم
مريم ببرود: كويسه
محمد: تعال ياسيف عايزك
سيف: حاضر، هاتى الشنطه ياسناء من العربيه
ويدخل مع والدته ويتركهم وحدهم.

سيف: ايه يابابا حبكت معاك دلوقتى دول ياكلوا بعض
محمد: ههههه مانا مش عايزك انا بس عايزهم يقعدوا سوا
سيف: ربنا يستر.

تجلس نور بجانبها
نور: بتتفرجى على ايه
مريم: مالكيش دعوة
نور: انا متابعه المسلسل ده بس نرجس تستاهل اللى بيحصل معاها
مريم: لا طبعا ده الحيوان احمد هو السبب
نور: لا صدقينى هي
مريم: ماهو اللى بيعمل المصايب، وبعدان انتى مالك بيا قومى اتفرجى فاوضتك
نور لنفسها: اهدى كده واتشجعى في امل
نور: مانا قاعدة بتفرج معاكى
مريم: يبقى تتفرجى وانتى ساكته
نور: بشارك براي
مريم: لا
تاتى ليهم سناء: الفطار جاهز.

مريم: طب اجرى نادي لمحمد
نور: ولسيف
تنظر لها مريم بغضب
نور: جوزى
مريم: ياصبر ايوب
تدخل سناء لهم وتخبر بالفطار يخرج سيف
سناء: الجو برا شايط
محمد: هههه مانا متوقع ده روح انتى
ويخرج خلفها ويجد نور تجلس بجانبه ومريم تنظر لهم بغضب لياتى هو ويطبع قبله على راسها.

محمد: يارب مكنتش اتاخرت عليكى ياقلبى
مريم بدلع: ابدا ياقلبى
يبتسم محمد عليها وهي تغيظ نور وكانها درتها وليست حماتها فهو يعلم ان زوجته غيوره.

سيف: كلى يانور
نور: الحمد لله شبعت
لتترك مريم الشوكه وتشبك يديها وتسند راسها عليها وهي تشاهدهم لينتبه محمد ويراها ليضغط على قدم سيف لينظر له وكادت ان يعترض ليرى امامه تنظر لهم بحقد وغضب.

سيف: اتفضلى ياماما دوقى دى
ويمد يديه ليطعمها وهي تنظر لنور وتحرك حواجبها لتغيظها
ليبتسم محمد عليها فرغم ان عمرها 55 عام الا ان مازال جانب طفولى بداخلها كأى انثى.

سيف: عايز قهوة بقا من ايدك
نور: لا كفايه قهوة كده انت شربت قبل متيجى
سيف: ماشى
نور: عن اذنكم هطلع اغير هدومى
وتصعد للاعلى
محمد بهمس: امك بتغير من مراتك
سيف: هههه هي درتها
محمد: اتلم بقا دى مراتى المهم بلاش سهوكه قدامها على الاقل لحد ميتفاهم هم الاتنين.

سيف: حاضر
مريم: بتتوشوش على ايه
سيف: لا ده حاجات فالشغل
مريم: ماشى
محمد: متشفى نور فين يامريم البت لسه خارجه امبارح من المستشفى
مريم: وانا خلفتها ونسيتها
سيف: ماهى مرات ابنك يعنى بنتك ولااقولك هطلع انا
مريم: اتلقح هنا هطلع وامرى لله
تصعد لها وتجدها تبكى تدخل وتغلق باب الجناح
مريم: بتعيط ليه انا لسه مضربتش
نور: ها لا مفيش
وتمسح دموعها بسرعه
مريم: براحتك.

وتتركها وتخرج وقبل ان تغلق الباب تراها تمسك بدله طفل صغير وتبكى تعلم انها تبكى على طفلها الذي رحل وتنزل.

محمد: . ايه
مريم: هييح بتعيط
سيف بعصبيه: ضربتها تانى ياماما
مريم: ليه شايفنى بلطجيه
محمد: اكيد ميقصدش
مريم بغضب: ولا يقصد متخافش ياخويا بتعيط على ابنها اللى مات
وتتركهم غاضبه وتصعد لجناحها ليصعدوا معا وكل منهم يريد ان يجعل الابتسامه على وجه زوجته.

يدخل محمد لها ويجدها تجلس على السرير غاضبه
محمد: مريم
لم تجيب عليه
ليجلس بجانبها ويمسك كفيها بيديه
محمد: متزعليش منه هو اتخض على مراته زى مانا بتخض عليكى انا من خوفى عليكى شوفى حاططلك حراسه قد ايه فالبيت والخدم فكل حته كل واحد بيحب مراته بيعمل المستحيل عشانها صح.

مريم بحزن: صح
محمد: يبقى مينفعش تكرهها عشان ابنك بيحبها انا لما طلبتك واتجوزت امى مكرهتكيش عشان بحبك وبعدان امى كانت بتهتم بيا اكتر مانت بتهتمى بسيف.

مريم انابكرهها عشان خدته منى
محمد: انا لما اتجوزتك خدتنى من العالم كله مش من اهلى بس فاكرة
مريم بابتسامه: فاكر لما جبتلى الفيلا ده وحكمت عليك شهرين تشتغل هنا عشان متسبنيش وتروح الشغل وتفضل معايا.

محمد: طيب يبقى مينفعش تكرهها عشان كده
مريم: هحاول
محمد: متزعليش بقا
مريم: عشان خاطرك بس لكن المفعوسه اللى جواه دى...
يقطعهامحمد: وبعدين
مريم: حاضر.

تدخل جناحهم ليراها نائمه على السرير وتحتضن بدلةطفله بحضنها بيديها واثر دموعها على خدها ليمسحهم لتفزع وتجلس.

سيف: بااااس اهدى يانور ده انا
نور: سيف
سيف: حبيبى بيعيط ليه
نور: مفيش
سيف: لا ده فيه وفيه كمان وهو انا غريب عنك
لترمي بنفسها فحضنه وتلف يديها حول صدره تبكى ليصدم ويضع يديه على ظهرها ويطبطب عليها بحنان.

سيف: حصل ايه بس
نور بعياط: سيف والله انا مخونتكش والله بحبك انت ومبشوفش راجل غيرك
سيف بحنان: اناعارف والله واثقه فيكى جدا وبحبك والله ومقدرش على دموعك دى ويارب اموت عشان انا السبب فيهم.

نور بلهفه عليه: لا بعد الشر اوعى تقول كده
سيف: طب بطلى عياط والله انتىوكده بتقطعى فقلبى انا
نور: سلامة قلبك ياقلبى
سيف: طب خلاص بقا
ويبعدها عنه ليمسح دموعها ويطبع قبله على عينها اليمين ثم عينها اليسار
سيف: اوعى تنزلى دموع تانى
تشير له بنعم
سيف: ايه ده
ويشير على بدله الطفل
نور: دى بدله لابننا
سيف بحزن: انا اسف
نور: لا والله انا قصدى اللى جاي
سيف: ان شاء الله
نور: ان شاء الله ياحبيبى.

سيف: ايه رايك فدور بلاستيشن
نور بسعادة وفرحه: موافقه واغلبك وتنزل تجبلى مصاصه وفشار وعزل بنات وتجى يامغلوب.

سيف: ههههههههه اجبلك من غير متغلب بس هو انتى بتعرفى تلعبى
نور: لا طبعا بس حبيبى هيعلمنى ثح
سيف: ثح الثح ياقلب حبيبك.

نغم: ، طب كويس وجودهم فالقصر ده هيسهل عليك المهم جدا، مانا عارفه، وقولى الجديد، سلام.

سلمى: انتى لسه بدورى وراءه انا وقعت بقا على حته واحد غنى
نغم: معتقدش اغنى من سيف
سلمى: سيف ده انتى هتنصبى عليه وتمشى يومين تلات فلوسك تخلص وتمشى تشحتى اما بتاعى بقا واقع على الاخر وهيتجوزنى وعايشه ملكه طول العمر.

نغم: ههههه ماشى
سلمى: صحيح هو سيف رجع القصر
نغم: اه و ده اسهل انتى عارفه ان الراجل بتاعى شاغل هناك فالمهمه هتنجز بسرعه
سلمى راجل بردو عليا انا
نغم: بس يابت وقومى شوفى الحرامى بتاعك
سلمى: ماشى
وتدخل غرفتها
نغم: هههههه الا يومين قال ده انا هدبس سيف فاللى عمره ماشافه فحياته...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة