قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السابع والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السابع والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السابع والثلاثون

ملك بغرفتها وهي تقف خلف الباب وتنظر على عمر الجالس بجانب والده ووالدته مع اسر وهي تنتظر اشارة اخوها لتخرج وهو يراها ويبتسم ويشعر بسعادة ودقات قلبه تعلو من السعادة لتفتح والدتها الباب
والدتها: ايه يابت اللى مواقفك كده يخربيتك
ملك بسعادة: ها ياماما اسر قاله ايه
والدتها: هههههه يجزكى يخربيتك ماناى عارفه انه موافق بس دى شكليات عشان اهله يشوفكى يلا اظبطتى نفسك كده وتعالى معايا
ملك بسعادة وتوتر: حاضر.

تاخذ نفس عميق وتخرج مع والدتها ليراها بفستانها الاسود طويل بحماله وترتدى بدى بكم تحته وتلف حجابها وهي تنظر امامها وبمجرد ان تتقابل عيونهم تخجل وتنظر للارض
والدة عمر: بسم الله ماشاء الله
والد عمر: يازين ماخترت يابنى
اسر: متشكرين ياعم والله عمر جدع وراجل ويستاهل والله كل البنات تتمنيه
والد عمر: لا احنا عايزين نشوف راى عروستنا
ملك بخجل وهي تفرك فاصابعها: اللى تشوف يااسر
اسر: على البركه الله.

والد عمر: نقرا الفاتحه بقا
عمر بسعادة: ماشى
اسر: وانا مش هكسرلك كلمه ونقراها
يجلسوا يقرا الفاتحه وهي تنظر له من تارة لاخرى لتجده ينظر لها وتبتسم
يتفق اسر وعمر ووالده على كل شئ.

تقف نور بسعادة كالاطفال فوق الاريكه وهي تضحك بقوة
نور: ههههههه يامغلوب ههههههههه
سيف: على فكرة انا اللى كسبتك
نور: اشششش اسكت يامغلوب
سيف: طب انزلى طيب
نور بطفوليه: تؤتؤ
سيف برومانسيه: انزلى ياقلبى
نور بهمس ورومانسيه: تؤتؤ ياقلب قلبك
سيف بأثارة وحب: يالهههوى عليا
تمد يديها له ليمسك بها وتجذبه نحوها ويلف يديه حول خصرها وراسه مقابل...
نور بوجع: اااااه
سيف بلهفه: نور انتى كويسه
نور: اه.

يساعدها على الوقوف وينظر تجاه الباب ليرى فتاة تدخل تبدو فالعشرينات من سن زوجته
سيف بغضب: انتى مين وايه اللى جابك هنا وازاى تدخلى من غير متخبطى
نور: براحه ياسيف
الفتاة: انا جيهان الشاغله الجديد
سيف بغضب: شاغله امشى اطلعى برا انت مطرودة
ليدخل والده عليه ومعه مريم وسناء
محمد: في ايه بتزعق ليه
سيف: شوف الغبيه دى اللى داخل بيت ابوها من غير اذن
محمد: طب اهدى بس.

سناء: انا اسفه والله انا قولتها تنادى لحضرتك عشان الغداء بس معرفش انها غبيه ومش هتخبط
سيف: امشى اطلعى برا
نور: اهدى ياسيف حصل خير
لينظر لها ويصدم عندما يراها تقف بيبجامتها ورجليها عارتين وشعرها مكشوف ووالده واقف
سيف: امشى خشى جوا
نور بصدمه من لهجته معاها: نعم
سيف: خشى جوا ايه مسمعتيش
نور بغضب مكتوم وحزن: لا سمعت
وتدخل للغرفه نومهم وتغلق الباب
سيف: امشى اطلعى برا يابت.

مريم بعصبيه: متهدى شويه البت بقالها اسبوع وكويسه هتيجى انت وتطردها من اول يوم خلاص حصل خير. انزلى ياجيهان انت وسناء، يلا يامحمد لو هتتغدى هات مراتك وتعال
ويخرج الجميع يقف فمكانها ثابته لتذكر زوجته ويدخل يجدها تبكى وهي جالسه على السرير
سيف بحب: نور انا...
لتقطعه: انا عايزة انام اقفل النوم واطلع برا
سيف: انا اس...

وقبل ان يكمل اعتذاره تغلق هي النور وتنام على السرير يلف ليجلس على ركبته على الارض ويتأمل ملامحها وهي مغمضه عيونها لتشعر بشفتيه على سفتيها تحتضنهم وتعبر قبلته لها على اعتذاره فلا مجال له بان يعتذر غير بطريقه لم يفهمها غيرهم ليبتعد عنها لتاخذ نفسها بسرعه
سيف: اسف
نور: والله تزعقلى وتقول اسف
سيف: اعمل ايه يانور انا بغير عليك من نفسك من الهدوم اللى بتلبسها وتلمسك بغير عليك من الهواء اللى بتتنفسيه.

نور: اااممممم يعنى انت كنت غيران عشان باباك
وتعتدل فجلستها ليجلس بجانبها
سيف: اه
نور: بس ده باباي انا كمان وانا بقوله بابا واصل محرم عليك وانا بنته
سيف: بس راجل
نور: بس محرم
سيف: يعنى ايه
نور: يعنى عادى
سيف: لا مش عادى
نور: تيجى نشوف
سيف: ايه
تركض نور من امامه وتخرج من غرفه النوم وقبل ان تفتح باب الجناح يمسكها من معصمها
سيف: انتى راحه فين كده
نور: هنزل
سيف: عشان ادبحك صح
تلف ذراعيها حول رقبته بدلع.

نور: واهون عليك
سيف: لا تهونيش
نور: بحبك
سيف: وانا بموت فيك
ويقترب منها وتختلط انفاسهم وقبل ان تلمس شفتيه شفتيها يرن هاتفها لتدفعه بيعد
نور: هههههههه الو، ملوكه. انا تمام ياقلبى وانتى
يقترب سيف ويحتضنها من الخلف ويضع قبلات متتاليه على عنقها وهي تتحدث وتشعر وكانه يخدرها بقبلاته
نور: طب الحمد لله، الف مبروك، عقبال الفرح، اكيد هجى، خلاص هقول لسيف ولو كده اعدى عليكى بليل، ماشى ياقلبى، سلام.

وتغلق الخط معاه لتلف له وتنظر له وهو يطبع قبلاته عليها
نور: بس بقا يلا ناكل
سيف: انتى على طول جعانه حتى يوم الفرح همك على بطنك
نور: اذا كان عجبك، وبعدان انت عايزنى مكلش واموت يعنى، خلاص اشهاكل
سيف: يالهوى لا طبعا ناكل
نور: ههههههه طب يلا
سيف: خشى البسى حاجه بسرعه وانا هستناكى
نور بعناد: لا
سيف: خشى يابت وانتى زى القمر كده
نور بعناد: تؤتؤ لالا
سيف: يابت خشى انجرى وانتى عايزة تتاكلى اكل كده.

نور بطفوليه: هو انا سندوتش
سيف: انتى سندوتش قلبى
نور: ههههههه دى رومانسية مطاعم مش حب
سيف: ههههههه طب هننزل ولا نقضيها هنا انا بقول نقضيها هنا
نور بتذمر: يووووووه ياسيف انت طالع قليل الادب لمين
سيف: انتى ليه فاهمنى غلط انا قصدى يعنى نلعب ونبعتلهم يطلعولنا الاكل هنا كده
نور: والنبى طب اتفضل قدامى
سيف: مش هتلبسى حاجه
نور: لا
سيف: طب بنطلون بدل الشورت ده بدل مانا كده...
نور: متكملش حاضر.

تدخل الغرفه وتخرج له ويجدها ترتدى بيجامه بكم ولفت حجاب بسيطه
سيف: هو انا بحبك من شويه والله بعشقك
نور: وانا والله مقدرش على زعلك لو على موتى ومقدرش اغضب ربنا بعد مبعتلى احلى واجمل راجل فالدنيا وبقا بتاعى
سيف: ربنا يخليكى ليا ياست الستات
ويطبع قبله على راسها وينزله معا يتغدوا سوا وتحضر جيهان لهم العصير ويجلسوا معا
نور: ماما
مريم وهو تتذكر كلام محمد تضغط على اسنانها: نعم.

نور: كنت عايزة اخرج اشترى فستان حلو كده
مريم: وانا مالى متقولى لجوزك
نور: لا انا قصدى تجى معايا عشان بيعجبنى ذوقك
مريم: ربنا يسهل
وتجد محمد ينظر له بالموافقه
مريم: شوفى عايزة تروحى امتى
نور بسعادة: هييييه اى وقت تحبيه يااحلى ماما
وتقف من جانب سيف وتذهب للاريكه امام مريم وتقبلها من خديها بسعادة
مريم: ايه ده، براحه يعنى
نور: سورى
محمد: سيف من بكرة تكون فالشركه انا مش هروح عايز اقعد مع مراتى.

سيف: وانا كمان عايز اقعد مع مراتى
مريم: ونجيب سناء تصرف علينا بقا
نور ومحمد: ههههههههه
سيف: خلاص خلاص نروح وامرى لله
تعود نور لتجلس بجانبه ويلف ذراعيه حول كتفها
نور: عايزة اروح لملك
سيف: ليه
نور: النهاردة كانت قراءة فاتحتها ومروحتش
سيف: عم عبده يخدك يوديكى ويجيبك
نور: ماشى
يتذكر سيف وجود اسر
سيف بغيرة: لا معلش انا بقول واجب انى ابارك هوديكى انا
نور: ههه طيب
سيف: اطلعى البسى.

نور: اوكشن عن اذنك ياماما عن اذنك يابابا
محمد اتفضلى
وتصعد لغرفتها.

نغم: عملتى ايه
سلمى: اهو هنكتب الكتاب بعد اسبوعين
نغم: ماشى
سلمى: عملتى ايه مع سيف
نغم: اهو عرفت ان هو بيدور على حجز طيارة معرفش ليه ومين اللى هيسافر بس لو هو هحجز على نفس الطيارة واروح اخلص بقا من وجع الدماغ ده
سلمى: ولو مش هو
نغم: هيكون ابوه وساعاتها هتكون اسهل ومن مكانى من غير سفر
سلمى: انتى ناويه على ايه
نغم: انا عايزة ربع ميلون اسدد ديون قبل شهرين لو اشتغل رقاصه مش هجبهم يبقى مفيش غير سيف.

سلمى: وهو هيدكى بقا
نغم: يدينى ايه انا هخلص منه انا عرفت من المحامى ان كل الاملاك اللى فمصر باسم سيف واللى برا باسم اخوه وابوه ملهوش حاجه
سلمى: كده سيف لو حصله حاجه مراته اللى هتورث مش انت
نغم: لما يكون في ابن لسيف يبقى هو وريثه
سلمى بصدمه: ابن انتى حامل
نغم: لا طبعا بس...

يدق باب الشقه
اسر: افتحى ياملك
ملك: وانا مالى انا عروسه مفتحش
اسر: هو الباب بقا للعوانس ولا ايه
ويفتح الباب ويبتسم تلقائيآ بمجرد ان يراها وتختفى ابتسامته مع ظهور سيف
اسر: اهلا يانور اتفضلى ازيك ياباشمهندس
سيف: كويس انتى ازيك
اسر: الحمد لله لحظه انادى لملك
ويدخل لتخرج ملك وتعانق نور بقوة من سعادتها
نور بفرحه: مبروك مبروك ياقلبى عقبال مااشوفك بالفستان
ملك: يارب، معلش ياسيف مخدتش بالى ازيك.

سيف: تمام ومبروك
ملك: الله يبارك فيك
تاتى والدتها بالعصير وترحب بهم.

تدخل مريم المطبخ بالصدفه وتصدم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة