قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والأربعون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والأربعون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السادس والأربعون

تشعر نور بدوران شديد فراسها وتمسك فيد سناء وجسدها يهتز
سناء: مالك يامدام نور انتى كويس...
وقبل ان تكمل كلمتها تسقط نور مغمى عليها فالارض
سناء بصدمه: مدام نور، مدام نور، يالهههوى حد يساعدنى...
تبحث عن هاتفها ولم تجده تتذكر انها تركته فالسيارة ياتى شاب ويحملها يضعها فسيارته.

تدخل نغم على سيف مكتبه غاضبه وخلفها السكرتيرة تحاول منعها يصدم
سيف: ايه اللى دخل البتاع دى هنا
السكرتاريه: والله يافندم هي اللى دخلت من غير اذن
نغم بغضب: اسمع ياحبيب القلب مراتك دى والله لاندمها على اللى عملته وكفايه اوووى انك هتموت من القلق دلوقتى وتعرف هي فين والله لادفعها تمن اللى عملته.

ليقتربها منها ويمسك ذراعها بغضب
سيف: اتكلمى عن مراتى كويس بدل ما ادفنك هنا ولو شاطرة قربى منها كده وهتشوفى انا هعمل فيكى ايه.

وتتركه وتخرج غاضبه فقد اشعلت بقلبه القلق عليها وهذا هدفها وجزء من خطتها.

يرن هاتف الشركه وهو يسحب هاتفه ومفاتيح السيارة لينزل يبحث عنها يرد
سيف: الو
سناء بعيط: الحقنى ياسيف بيه.
سيف بقلق من ان يكون اصابها مكروه: ايه في ايه
سناء: مدام نور فالمستشفى
سيف: مستشفى ايه وليه
تخبره باسم المستشفى ليركض لخارج الشركه ويركب سيارته ويذهب لها ويجد سناء تنتظر فالخارج.

سيف بفزع ولهفه: نور فين حصلها
سناء: معرفش هي وقعت منى فجاة وانا مروحين وفي شاب ربنا يكرمه جبنا هنا
سيف: وهي فين انطقى
سناء: الدكتور عندها
سيف: طيب روحى انتى
وتذهب سناء للبيت لتجهز اكل لامه وينتظر خروج الدكتور ويخرج
سيف بلهفه: خير يادكتور طمنى
الدكتور: حضرتك مين
سيف: انا جوزها
الدكتور بابتسامه: مبروك المدام حامل ومفيش اى داعى للقلق ده اعراض عاديه للحمل فاول بس تهتم باكلها شويه عشان الهبوط غلط عليها.

سيف بسعادة: حامل بجد حامل
الدكتور: ايوة عن اذنك وتقدر تاخدها معاك
يدخل سيف لها ويجدها تجلس على السرير بابتسامه ليجلس على طرف السرير بسعادة وينزل بقبلات متتاليه على كل انش فوجهها كالمجنون.

نور: ههه براحه ياسيف
سيف بابتسامه: انا هموت من الفرحه
نور: بعد الشر عنك ياقلبى
سيف: ربنا يخليكى ليا لا يخليكوا ليا
نور: يلا نروح قبل ما ماما تيجى
سيف: يلا
ترفع الغطاء عنها وقبل ان تضع قدمها فالارض يحملها على ذراعيه
نور: انت بتعمل ايه يامجنون
سيف: مفيش اى حركه ومفيش اى تعب راحه وبس وبدون نقاش
نور: ههههههه والله مجنون
سيف: مجنون بيكى وليكى وعشانك
تضع قبله على خديه بحب.

سيف بسعادة: لا انا بقول نقفل الباب ده ونقعد هنا
نور: بطل قلت ادب خلينا نروح
يحمل ويخرج بها والناس تضحك عليه وهي تخبى وجهها فصدره وتضحك عليه حتى يصل امام السيارة ويضعها بالداخل ويلف ليركب
ويقود بها للمنزل.

اسر: يابت يالا
ملك: اهو يااسر اهو
اسر: كل ده عشان يعجب حضرتك
ملك: هو انا قولتله يعزمنا على العشاء
اسر: هو ابن كلب ولو عمل ايه مش هيعجب بردو
ملك: هههههه اه يلا انا جاهزة
اسر: يلا
ينزلوا معا.

تصل نور معه للقصر ينزل يفتح لها الباب ويحملها على ذراعيه
نور: ههههههه ياسيف بطل بقا نزلنى
سيف: لا يمكن
تفتح لهم سناء ويرى محمد يجلس بجانب مريم على الاريكه
محمد: ايه اللى عاملوا ده
نور: قوله يابابا ابنك اتجنن رسمى
ينزلها للارض ويركض لامه
سيف: حمدلله على سلامتك ياوش السعد
ويقبل يديها
مريم: وده من ايه
سيف: اصل عندى ليكم خبر حلو
تاتى لتجلس على الكرسى
محمد: خير
سيف نور: حامل. هتبقى تيتا اهو.

مريم بسعادة: بجد الف الف مبروك
محمد: ربنا يتمملك على خير
مريم: اخيرا هبقى تيتا
سيف باستغراب: هو انتى مشفتش يوسف
مريم: يوسف مين
سيف: يوسف ابنك
مريم بصدمه: شوفته فين
سيف: ماهو جه
محمد بدهشه: جه
سيف: اه، سناء ياسناء
تاتى له سناء
سيف: امال يوسف فين
سناء: انا جيت من المستشفى ملاقتهوش وجيهان قالتلى راح يشترى حاجات للوجى
سيف: طب روحى انتى
محمد: لوجى هو اتجوز
سيف: اه بس دى بنته
مريم: بنته.

تصل ملك ووالدتها واسر على المطعم ويدخلوا ليقف لهم عمر
عمر: ازيك ياطنط
والدتها: الحمد لله
يميل لها: واحشتنى
ملك: بس يابابا اسر واقف
ويجلسوا على الترابيزة ويتغدوا سوا
اسر: وخلصت التجهيزات
عمر: ا ه
والدتها: ربنا يتمم على خير
عمر وهو ينظر لها: هيتتم باذن الله
تنظر لطبقها بخجل.

سلمى: ماتهدى بقا
نغم بغضب: اهدى بقا الحيوانه دى تمد ايدها عليا
سلمى: مانتى اللى استفزتيها
نغم: متسكتى بقا سيبنى افكر انا لازم اخلص منها
سلمى: منها ولا منه
نغم: الاتنين
سلمى: وبعدان انتى روحتليه الشركه ليه
نغم: انا شوفتها لما وقعت انا قولت اخضه عليه حتى يعرف انى خطر عليها زى ماهى عارفه انى خطر عليه اصل محبش العب اللعبه لوحدى.

سلمى: والله انتى اخرت زفت زى افكار
نغم: قومى شوف اللى بيرن جوا ده وسيبنى امخمخ
تقف سلمى بنفاذ صبر من تصرفاتها واذيتها لغيرها بسبب مصلحتها.

يجلس سيف مع محمد ومريم ويحكى لهم عن يوسف لتدخل لوجى تحمل عروسه بعلبتها وتركض لنور ولم تلاحظ وجود مريم ومحمد.

لوجى: بثى بابى جابلى ايه
نور: الله جميله
مريم بسعادة لرؤيتها لاول مرة لحفيدتها: لوجى
تلف لوجى وتراها هي ومحمد وتقف وتمسك فنور بخوف منهم
نور: سلمى على تيتا وجدو
تنظر لوجى لها وتراه جيهان تحمل العبها وتدخل القصر بعد ان احضرتها من السيارة لتركض لها تبكى.

لوجى: دول بتوحى انا سيبهم
جيهان: هطلعهم
لوجى بعيط: لا دول لحبى
وتبكى بقوة ليدخل يوسف من باب القصر
يوسف: انا مش قولت متعيطيش
لوجى: بابى حايزة تاخد لحبى
يوسف: لا هتطلعهم بس
لوجى: اعاااااااا لا بتوحى
يوسف بنفاذ صبر: سيبهم فالارض
تضع الالعاب فالارض لتجلس لوجى وسطهم وهم حولها كدائرة وتبتسم يدخل هو
يوسف: الف سلامه ياماما
ويقبل يديها
مريم: ده ماافتكر.

يوسف: انا جاى امبارح الفجر وكنت جايلك النهاردة بس قولوا ان حضرتك جايه
تستغرب نور لانه رفض ان يذهب لامه والان يكذب عليها
محمد: خلاص يامريم بطلى كلام عشان متتعبيش
يوسف: خلاص بقا يابابا وبعدان انا جاى وناوى اقعد على طول
محمد: طب الحمد لله
سيف: طب عن اذنكم احنا، سناء
تاتى له سناء
سيف: هاتلى عشاء يكون فيه كاليسوم كده وينفع للحوامل فوق فالجناح
سناء: حاضر والف مبروك وربنا يقومها بالسلامه
سيف: الله يسلمك.

يوسف ببرود: هو انتى حامل
نور: اه
ياتى سيف ويحملها
نور: ههه ياسيف بس نزلنى
سيف: ممنوع الحركه
نور: عشان خاطرى
سيف: تصبحوا على خير
ويصعد بها
يوسف: لوجى
لوجى: نحم
يوسف: تعالى
تاتى له وتقف بين قدميه وهو يجلس على الكرسى
يوسف: سلمى على تيتا وقوليلها الف سلامه وسلمى على جدو
تنظر لوجى له ثم لمريم التي تبتسم لها وتقترب منها
لوجى: الف سلامه ياتيتا
مريم: الله انا هخف بعد كلمه تيتا دى
وتقبلها من خدها
لوجى: جدو.

محمد: انتى حبيبه جدو
تصعد على الاريكه وتقف وتضع قبله على خده بحنان
محمد: طب ايه رايك بقا ان انا هجبلك لعب اكتر من دى بكتير اووووى
لوجى بابتسامه: بجد
محمد: بجد
لتحتضنه بسعادة.
مريم: طب وانا
تبتسم لوجى لها
يوسف: نيميها معاكى النهاردة عشان قرفت نور وسيف امبارح
مريم: من عينى.

يضعها على السرير بحنان
نور: يامجنون الدكتور مقالش كده
سيف وهو يجلس على طرف السرير بجانبها: انا قولت كده
نور بابتسامه: انا بحبك اوووى ياسيف
سيف: وانا بموت فيكى ياقلب وعقل سيف
يقترب ليطبع قبله على شفتيها بحنان وتبادله القبله بحب تشعر بيديه تفك حجابها لتلف يديها حول عنقه بدلع وهو لم يفصل القبله حتى يدق الباب يبتعد عنها وهو ياخذ انفاسه.

سيف: هفتح واجيلك
يخرج ويفتح لسناء وياخذ منها العشاء ويدخل يقف تقف امام الدولاب وغيرت ملابسها وارتدت قميص نوم طويل بحماله عارى الظهر والخصر وترتدى الروب ليقترب منها وهو شارد فجمالها.

نور: مين ياسيف
سيف: ها
نور: مين اللى كان بيخبط
سيف: ها ده سناء جابت العشاء
ويلف يديه حول خصرها ويجذبها نحوه بحب
سيف: بس انا شبعت خلاص
نور: ههههههه شبعت بس انا جعانه
ينحنى قليلا ليطبع قبلات على عنقها لتدفع برقه
نور: انا جوعانه
وتخرج من الغرفه ليخرج خلفها وياكلوا سوا.

مر 3 ايام دون مشاكل لحد
يجلس الجميع يفطر ويدق الباب بقوة وتفتح سناء وتصدم بالبوليس
سناء: ياللههههوى
محمد: في ايه، ايه ده
الضابط: مش ده بيت استاذ سيف محمد
سيف: ايوة انا سيف
الضابظ: معايا امر بالقبض على مدام نور...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة