قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السابع

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السابع

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل السابع

تنظر وتجد معتز
نور ببرود: اهلا صاحبك ماشى
معتز: ومين قال للقمر انى جاي عشان صاحبى
تقف نور وتنظر له بقرف: امال جاى ليه
معتز: عشان الجميل
نور: مش شايف جمال هنا اتفضل مع السلامه
معتز: انتى ناشفه ليه كدة ده الحياة حلوة برده
نوربنفاذ صبر: افندم
معتز: يعنى خليكى فرى كده واضحكى عادى متخافيش مش هقول لسيف عشان مطردتكيش
يدخل سيف ويراهم ويقف يسمع لحديثهم وهم لا يراه.

نور: لا انا لا خايفه منك ولا من سي سيف بتاعك واتفضل مع السلامه
معتز: يعنى عيب والله القمر يكشر كده اضحكى وفكيها
نور بغضب: يابنى انت عبيط ولا عندك سلك طاقق امشى من هنا وسيبنى اشتغل
تلف لتجلس ليمسك يديها ويصدم من رد فعلها هو وسيف عندما تصفعه بقوة على وجهه
نور: يكون فعلمك ده ابسط رد ارده على اشكالك ولو ممشيتش من هنا حالا هطلبلك الامن يرموك رميه الكلاب عارفها.

وقبل ان يغضب معتز يقطعه صوت سيف
سيف بجديه: معتز
ينظر له وتنظر تجده يقترب منهم
معتز: سيف تعال شوف البتاعة بتاعتك دى
نور: يابنى انت مبتعرفش تتكلم مع الناس
سيف: امشى يامعتز والشغل بتاعك ده مش فالشركه انت عايز ابويا ينفخنى انا وانت
معتز: ماشى
وينظر لنور بغضب ويخرج
سيف: هو انتى...
يصدم عندما تتركه وتخرج دون ان تجيب عليه
سيف: دى عبيطه دى ولا ايه.

تدخل لمكتبها وتجلس بغضب وتطلب قهوتها وتجلس تقرا اوراق يدخل عليها ويجلس امامها
سيف: خلصتى الشغل
نور وهي تنظر فالاوراق: ساعه ويكون قدامك
سيف باستغراب: بالسرعه دى
لم تجيب عليه يدخل الساعى وهو يحمل القهوة ويضعها امامها
الساعى: القهوة
نور: شكرا
يتركها ويخرج ترتشف قليل من القهوة وهي تنظر للاوراق يرن هاتفها وترى رقم غريب
نور: الو
اسر: يانور
نور: مين
اسر: انا اسر
نور: اه ازيك يااسر خير في حاجه.

اسر: مال صوتك انتى تعبانه
نور: لا انا كويسه مفيش حاجه
اسر: متاكده
نور: اه خير اتصلت ليه
اسر: اصل كنت عايز اسالك على مكان الدواء بتاع جدتك
نور: اه هتلاقى جنب السرير بتاعها واديها الحقنه او هات حد من الصيدليه
اسر: حاضر
نور: سلام عشان عندى شغل
وتغلق الخط
سيف: ده جوزك
نور: لا
سيف: خطيبك
نور: لا
سيف: ليه انتى عانس
نور: على فكرة لو معندكش شغل ممكن تروح تسلى وقت فحته تانيه بعيد عنى
سيف: لا انا مرتاح هنا.

نور: يبقى تقعد ساكت
وتنهى عملها وتاخذ شنطتها وتخرج
سيف: ازاى تخرجى انا قولتلك تخرجى
نور: على فكرة انت مش واصى عليا واتفضل مع السلامه من وشى
وتترك وتنزل
سيف: هتنزلى 5 ادوار على السلالم
نور: اه
وتنزل تصل لبيتها وتجد جدتها نائمه تاخذ دوش وتنام.

محمد: ابنك خرج
والدته: لا معجزة مخرجش النهاردة
محمد: ليه مش هيسهر
والدته: لا
محمد: خير خير بركاتك لشيخه نور
والدته: مين نور دى
محمد: مفيش.

يجلس فغرفته يفكر فصفعتها لمعتز وكل يمر امامه شكلها وهي تصفع معتز
يتذكر
. فلاش باك
يجلس سيف ونغم فكافي وياتى لهم معتز
معتز ازيك ياصاحبى وانتى يانغم
نغم: تمام ياموزة
وتقف تصافحه وتضع قبله على خديه
سيف: اقعد يابنى
معتز: لا ده انا كنت معدى بس
سيف: طيب
ويرحل.

سيف بسخريه: هههههه فرق شاسع بين دى ودى وانا اللى معفن كنت بحب الرخيص
يتذكر نور ويتصل بها بعد ان اخذ رقمها من الملف.

يرن هاتفها وتستقيظ على صوته وتجد الساعه 3 فجرا تفرك عيونها بتعب وتجد دون ان ترى المتصل.

نور بصوت نايم ورقيق: الو
يظل صامت تمام فلاول مرة يسمع صوتها برقه دائما عصبية وتتشاجر معاه
نور: الو
سيف: صحيتك
تعرفه من صوته: هو انت
سيف: اه عرفتنى
نور بغضب: لو اعرف ان انت كنت كسرت التلفون عايز ايه
سيف: انا عايز اخرج بكرة تفضيلى مواعيد مش عايز مواعيد
نور بعصبيه وصوت عالى: ده من كتر المقابلات اللى بتعملها ولا من كتر الشغل اللى بتشغله.

سيف: انتى متعصبه ليه
نور: اصل ده مش سبب تصحينى من النوم عشانه
سيف: انا غلطان انى بقولك
نور: اه غلطانه ومع السلامه بقا عشان اتخمد
وتغلق الخط بوجهه وتعود لنوم
يظل جااس على سريره وهو يفكر بان يجننها بافعال ليستفزها.

تستقيظ نور وتاخذ حمام وتخرج لترى جدتها
نور: تيتا ياتيتا
الجدة: ايوة يانور انتى صحيتى
نور: اه صباح الخير
الجدة: صباح النور
نور: اسر اديكى العلاج امبارح
الجده: اه ربنا يباركله ده طيب اوووى
نور: الله هو انتى هتعمليله داعية ولا ايه
الجده: يابت الواد محترم وابن ناس وكويس ايه اللى يمنع
نور: انتى شايفه كده
الجده: اه وبعدان انا نفسى افرح بيكى قبل مااموت.

نور: بعد الشر عليك خلاص اعملي اللى تشوفيه بس سيبنى اروح البس بدل مترفد من الشغل ده كمان.

الجده: لا روحى هي ناقصه تطرد
تتركها وتدخل ترتدى فستان قط طويل مفتوح من الجانبين لون موف فاتح وتحته قميص اسود بكم وبنطلون جينز وتلف طرحه موف غامق وشنطه سودة وتنزل تصل لشركه.

نور: صباح الخير
السكرتيرة: انتى جيتى الحقى
نور: ايه
السكرتيرة....

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة