قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الخامس والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الخامس والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الخامس والثلاثون

الدكتور: المفروض انى ابلغ عنك وبالفعل بلغت بس مش عنك انا بلغت عن الحاله اللى جتلى لان المدام انكرت لما فاقت انك معملتش حاجه وحد اتهجم عليها
سيف: متشكر
ويتركه ويخرج وهو يفكر فحديث الدكتور ومن يريد ان يأذى زوجته هكذا ويبعد تفكيره حاليا ويفكر قلبه بها وقد جرحها فالان هو اصبح الجارح وليس المجروح وهو من يجب ان يطلب السماح منها.

تجلس مريم تفطر وحدها وتجد محمد نازل
مريم: مش هتفطر
محمد: لا رايح لابنى اقف جنبه
مريم: طيب سلملى عليه
محمد: لا
ويخرج ويقابل حنان
محمد بغضب: انتى ايه اللى جابك هنا
حنان: جايه لطنط
محمد بعصبيه: لا طنط ولا قرد اتفضلى مع السلامه ومتجيش هنا تانى، انت يازفت ياللى واقف
وياتى له احدى الحراس
الحارس: امرك يامحمد بيه
محمد: البتاع دى متدخلش القثر الا بامر منى انا شخصيآ ومفيش اى حد تانى ولا حته الهانم مفهوم.

الحارس: مفهوم
محمد: اتفضلى مع السلامه
ويركب سيارته ويخرج من القصر.

تفتح عيونها بتعب وتحرك اصابعها لتشعر بيديه تنظر وتجده نائم وهو جالس على الكرسى وراسه على طرف السرير ويمسك كفها بيديه
نور بتعب وحنان: سيف
ليستيقظ بفزع ولهفه: نور مالك تعبانه انتى كويسه
نور: اه الحمد لله
ليعود لجلسته ويصدم عندما يجدها تسحب يديها من يديه ليعلم بانها اول طريق عذابه ودفعه لتمن موت ابنه
تعتدل فجلستها وتسند ظهرها على المخدة
سيف: اساعدك
نور بحزن وتعب: شكرا.

يدخل محمد لينقذه من معاملتها القاسبه له
محمد: حمدلله على السلامه
نور: الله يسلمك
محمد: الدكتور طمنى وقالى ممكن تخرج النهاردة
نور: كده بالسرعه دى ده انا عامله عمليه
محمد: يابنتى في بنات بتجهض وبتروح فنفس اليوم انتى هنا من امبارح
نور بحزن: بس مجهضش انا ابنى مات جوايا ملحقتش افرح بيه
ليتألم سيف من حديثها
محمد: بكرة تجيبه فريق كورة مش واحد بس
نور: ان شاء الله.

محمد: طيب انا همشى عشان ورايا شغل. خليك مع مراتك المفروض تشكرها على الاجازات اللى بتخدها على قفاها هي
سيف: حاضر
محمد: سلام
ليخرج يلف سيف ليراها تتحرك لتقوم
سيف بلهفه اساعدك
نور: شكرا انا بساعد نفسى مش عايزة مساعدة من حد
سيف بدهشه: حد
تدخل الحمام لتبكى بداخله وتنفجر فالبكاء وتكتم صوتها وتظل تبكى بحرقه على معاملتها له وهي تتذكر كيف دفعها بقوة فالسفرة وكيف ضربها وسحبها من شعرها بدل من ان يحميها وتبكى بقوة.

مريم: بقولك سبها تدخل
الحارس: اسف معنديش تعليمات بكده
مريم: انا بديك تعليمات وبامرك
الحارس: اسف بردو انا تعليماتى بخدها من محمد بيه، تعال يابنى خرجها برا.

عمر: هتفضلى زعلانه كده
ملك: ازاى دكتور واقولك ادخل معاها العمليات وترفض
عمر: هو اى دكتور يدخل ياملك
ملك: ماليش دعوة
عمر: انا طلبت الاسعاف وعملت اللى ينفع يتعمل عشانك والله وتيجى برود. تزعلى
ملك: اه
عمر: طب اصالحك ازاى
ملك: معرفش
عمر: طب بحبك
تفتح عيونها على اخرهم وتنظر له فصدمه
ملك: ها
عمر: مش هقولها تانى
ملك: مسمعتش
عمر: لا انا متاكد انك سمعتى
ملك: خلاص
عمر: طب انا قولت ايه.

ملك بمرح: قولت بحبك وبموت فيكى ومقدرش اعيش من غيرك و...
يقطعها عمر: الله الله مانتى سمعتى اهو وبتعرفي تقولى كمان طب ايه
ملك: ايه
عمر: مفيش حاجه ليا
ملك بخجل: بح
عمر: ايوة هتيجى اهى
ملك بخجل وبسرعه: بحبك
عمر: لا انتى كده بتعكى قولها براحه
ملك بخجل واحراج: بحبك
عمر: وانا بموت فيكى طب ايه
ملك: ايه
عمر: اهو بعد ايه دى مش عايز
ملك: خلاص بقا اتعود.

عمر: اتقدم رسمى يعنى واروح اجيب الحاجه والحج من البلدى وعمى وخالى. و...
ملك: بس بس كل ده
عمر: مش عيلتى
ملك: يجوا فالخطوبه مش وانت بتقدم لحسن اصرف نظر
عمر: لا خلاص كفايه الحج والحاجه لو كتر هجى بعبله بسبوسه لوحدى
ملك بتريق: بسبوسه
عمر: هجبلك احلى تورته وشيكولاته وبوكيه ورد بس قولى تعال
ملك: ماشى تعال
عمر: طب بحبك بقا يابت
ملك: وانا كمان بحبك.

تخرج من الحمام وعيونها منتفخه من البكاء وتجده يقف على الباب ينتظرها تتجنب النظر له وتجلس على السرير
سيف: الدكتور جه وقال ممكن تخرجى لو عايزة
نور: ماشى
تلف حجابها وتخرج تعود للشقتها ولم تجد اثر للدماء تعلم بان ملك من فعلت ذلك تدخل غرفتها بصمت دون ان تنطق كلمه وترتدى بيجامه عبارة عن شورت قصير وتيشرت بنص وتخرج وهي تتجنبه وتدخل الحمام تغسل وجهها تخرج وتجده يقف وهو يمسك شنطه ملابسه وتصدم
نور: ايه ده.

سيف باحراج وهو ينظر للارض: انا عارف انك مش طايقنى ومبتكلمنيش انا هروح اقعد فالقصر لحد متهدى وترتاحى عشان مضايقكش اكتر ويتحرك تجاه الباب ويصدم عندما تركض له وتحتضنه من الخلف وتسند راسها على ظهرها وتلف يديها حول خصره وتبكى
نور بعياط: لا متسبنيش ياسيف عشان خاطرى
سيف: متخافيش انا هجبلك حراس هنا
نور: لا انا عايزك انت انا مش زعلانه والله منك ومش عايزة عيال انا عايزك انت عشان خاطرى.

يفك يديها ويضع الشنطه ويلف لينظر لها ويتحضن وجهها بيديه ويمسح دموعها
سيف: لا والله مقدرش على الدموع دى تنزل اوعى تنزيلها تانى طول مانا عايش انا لسه ممتش عشان ينزله
نور: بعد الشر عنك
سيف: والله يانور انتى اغلى حاجه فحياتى وهديه جميله وغاليه زى الجوهرة ربنا بعتلها عشان تخلينى بنى ادم محترم والناس تحترم اجى فالاخر وانزل دموعك ده انا مبقاش راجل
نور: لا انت سيد الرجاله كلها
يطبع قبله على راسها.

سيف: اسف اسف اووووى ياحبيبتى والله عشان رفعت ايدى عليكى واسف عشان ابننا واسف عشان شكت فيكى واسف عشان نزلت دموعك واسف...
لتوقف عندما تضع اناملها على شفتيه
نور: انا مش زعلانه وخلاص بس والنبى متسبنيش والله ماليش حد غيرك فالدنيا دى كلها
سيف: مقدرش اسيبك عمرك شوفتى حد يسيب روحه انتى روحى يانور.

ويقترب ويطبع قبله على شفتيها بحنان ليعبر عن اسفه لها وندمه على ما فعله بها وتبادله القبله فقد اشتاقت لها بقوة ويفصل القبله وهو ينظر لعيونها ويحملها على ذراعيه
نور: ايه
سيف: اسف كمان مرة بس هتجنن بقالى يومين بعيد عن مراتى حبيبتى لا تعوضنى
نور: هههههههههههه لا انا عايزة اكل
سيف: بعدان لما نلعب شويه سوا ونام ونصحى نشوف الاكل
نور: لاااااا اشحايزة العب
سيف: بث انا حايز وهموت.

ويدخل الغرفه ويرزع الباب بقدمه ويحتضن شفتيها بشفتيه وينزلها الارض وهو يقبلها ولم يفصل القبله تلف يديها حول عنقه ويخلع جاكيته بيديه وهو يقبلها...
ليبدا عالمهم الخاص الذي يعبروا فيه وبه عن حبهم وشوقهم واسفها وخليط كبير من مشاعرهم لم يفهمه غيرهم.

نغم: انت بتقول ايه، طيب طيب، اتصرف لازم يطلقوا، اه حلوة دى، ياسيدى زى متحب تضربهم بالنار بالسكين تخبطهم بالعربيه انت حر، ماشى وطمنى، سلام.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة