قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثلاثون

يصل سيف ونور على ارض مصر تحديدآ في مطار القاهرة ويخرجوا ليجد السائق الخاص بيه وسيارته فانتظره ليفتح لها الباب وتركب ويفتح له الباب السائق ويركب بجانبها
السائق: نورت مصر كلها ياسيف بيه
سيف: ربنا يخليك ياعبده ده من ذوقك
نور: هو احنا هنطلع على القصر
سيف: اه عايزة تروحى الفيلا
نور: لا خلينا فالقصر عشان متعرفتش على اهلك كويس بسبب السرعه اللى حصلت هعطططس.

سيف: هههههه اهلا ماهو ده اللى قولتله ومسمعتيش الكلام
نور: سورى بقا هعطططس
عبده: هي الهانم تعبانه الف سلامه
سيف: الله يسلمك
يصلوا للقصر وتدخل السيارة من بوابه القصر وتندهش نور من كبر حجمه وكثرة الحراسه الموجوده فالقصر
نور: ليه كل الحراسه دى
سيف: بابا بيخاف على ماما جداوطبعا عشان بسيبها لوحدها
نور: اممممم بس مش اوووى كده
سيف: طب انزلى ياختى.

تنزل وينزل معاها ويجد والده ووالدته وسناء فانتظره على باب القصر تسرع سناء لترحب بهم وتحمل الشنطه وتاخذ الجاكيت من يد نور
يمسك يديها ويتقدم بها نحو والديه وترى ابتسامه محمد ولكن الغريبه ان والدته لم تبتسم بل ظلت ثابته
محمد: حمدلله على السلامه وواحشوتنى والله
سيف: وانتوا كمان
محمد: يارب تكونى اتبسطى يانور
نور: اه الحمد هعططططس لله
مريم باستفزاز: ايه الدلع ده
محمد يضغ على يديها: تلاقيها من تغير الجو بس.

سيف: اه والله يابابا جننتنى معاها
نور بخجل وصوت منخفض: سيف
مريم: مش هندخل ولا ايه
محمد: طبعا هندخل
يدخلوا معا وتنبهر بجمال القصر وفخامته
سيف: عجبك القصر
نور: اه جميل
مريم: طبعا جميل بالنسبه للشقه اللى كنتى قاعده فيها
ينظر لها سيف باستغراب من طريقتها
محمد: العشاء ياسناء، اطلعوا غيروا هدومكم يكون العشاء جاهز.

مريم: بسرعه ياحبيبى عشان تاكل عملتلك كل اللى بتحبه انا وحنان وسناء من الصبح فالمطبخ بس معرفش البتاع دى هتاكل اكلنا ولا لا
تظل نور صامته احترام له ولوالدته لانها اكبر سنآ
سيف بغضب: انا اطلع انام سناء
تاتى له سناء
سيف: هاتى الشنط وطلعلى اكل من اللى عملتى لوحدك بس واياكى تجبى اكل غيره عشان يكون اخر يوم فشغلك هنا فيها
سناء بخوف: لا والله من اللى عملته بس
سيف بسرعه: متتاخريش.

ويصعد ويسحبها معاه وهو يكتم غضبه من طريقه والدته لحبيبته
محم: د عجبك كده من اولها
مريم: يوووه مش طايقه بقا ومش عجبنى
محمد: البت زى القمر مش عاجبكى ايه
مريم: عشان اتجوزت ابنى من ورايا لو كان قالى بحبها وعايز اتجوزها يمكن كنت حبيتها
محمد: اطلعلى صلحى ابنك وهاتى هو مراته يتعشوا متنكديش عليهم فاول يوم
مريم: مش طالعه
محمد: عشان خاطر ابنك
مريم بغيظ: عشان خاطره بس لكن هي...
يقطعها محمد: عشان خاطره اطلعى بقا.

يصل للجناح ويدخلها ويغلق الباب بصمت كاتم غضبه ويفتح الدولاب ليخرج تيشرت وبنطلون تلاحظ صمته وغضبه تقترب وتضع يديها على كتفه يلف لينظر لها
نور: سيف انا مش زعلانه والله حقها تزعل ده مشفتنيش غير ساعتين يوم الفرح بس
سيف: بس متعاملكيش كده
نور: معاملتها انا هقدر اغيرها بمعاملتى معاها واقدر هعططططسى اخليها تحبنى بس متدخلش انت بينا ومتزعلش منها ممكن
سيف: ازاى واسيبها تعاملك كده دى بتعامل سناء احسن من كده.

ترفع حاجبها له: دى امك على فكرة حد يزعل من امه
سيف: عادى انا طول عمرى واخد على كده وهي واخده على كده كل اللى يهمها المسلسلات والمظهر وشكلها يكون حلو لكن ابنها مبتفكرش فيه
نور: واضح ان الموضوع هعططططسى كبير عموما هنشوفه بعدان ممكن...
ويقطعها دقات الباب تفتح وتجد والدته
تنظر لها مريم بتجاهل وتنادى على سيف
مريم: سييف
نور: اتفضلى
تنظر لها ثم لسيف: تعال اتعشى معانا تحت ممكن
سيف: لا انا هاكل ه.
نور: ممكن.

يصمت عندما تجيب عليها
نور: هنغير هدومنا هعططططس ونازلين وراء حضرتك
تنظر لها مريم وترفع حاجبها وتخرج تغلق نور الباب
سيف: ايه ده
نور: تعال ننزل
سيف: لا
تقترب منه وتلف ذراعيها حول رقبته
نور بدلع: طب ولو هعططططسى عشان خاطرى
سيف: لا
ترفع نفسها وتطبع قبله على خديه
نور بدلع: طب وكده
سيف بدهشه من دلعها: ها بردو لا
نور: طب وكده
وتطبع قبله على خديه الاخر
يبلع ريقه بصعوبه: لا
تقترب وتطبع قبله خفيفه على شفتيه وتبتعد.

نور: ماهو مينفعش هعطططططس اكتر من كده دلوقتى
سيف بدون وعى وكانه تخدر من قبلتها ودلعها: ماشى
تبتسم له لتكمل تخدره بالكامل
نور: يلا غير هدومك بسرعة
ترتدى نور بيجامه بكم وتلف حجاب بسيط وتنزل معه
مريم: اهم شرفوا اهم وساحب الهانم فايده
محمد: بس بقا
مريم: ادينى سكت اهو
يجلس على السفرة بجانب والده وامام والدته وهي بجانبه
سيف: سناء
سناء: نعم
سيف: شوفى عندك حاجه للبرد
مريم: انت عندك برد ياحبيبى ولا اتعديت.

سيف بغضب: لا ب...
وقبل ان يكمل تمسك يديه من اسفل السفرة لتمالك اعصابه ويراها محمد
محمد: كلوا بقا
وياكلوا سوا
محمد: البيت عجبك يانور
نور: اه جميل يابابا
محمد: طب الحمد لله
تاتى سناء له بالدواء
يرى محمد عصبية زوجته وكانها تغير منهم
محمد: دوقى دى كده ياحبيبتى
ويطعهم فمها
مريم: تسلم ايدك
سيف: انا طالع انام
محمد: ماشى
يقف ويمسك يد نور
مريم: متخافش مش هناكلها
سيف: لا خايف الصراحه
ويصعد بيها.

نور: ايه ياسيف كنت عايزة اقعد شويه
سيف: بكرة تقعدى براحتك دلوقتى تنامى وترتاحى عشان العلاج
نور: طيب
تفك حجابها وتصعد للسرير ويصعد بجانبها
سيف: مفيش تصبح على خير
نور: تصبح على خير
وتضع قبله على خده
سيف: وانتى من اهله.

تنزل ملك صباحا لتذهب لنور وتجد عمر ينتظرها
ملك: صباح الخير
عمر: صباح النور لاقيتك مردتيش عليا قولت اسال
ملك: هرد عليك بليل ممكن
عمر: ممكن
ملك: عن اذنك بقا
عمر: اتفضلى
وتركب سيارتها.

نغم: امممم يعنى ايه حبايب، اه فهمت، لدرجتى بيحبها، ماشى استمر انت. سلام
وتغلق الخط
نغم: ده واقع بجد ياسيف ربنا يستر لما بتحب اوووى كده صعب تطلقها، بس على مين ده انا نغم وحافظك.

تستقيظ نور على صوت سيف
نور بصوت نايم وتفتح عين واحده لتراه يرتدى بدلته
نور: انت رايح فين
وتعتدل فجلستها
سيف: خليكى مرتاحه انا رايح الشركه وهرجع الساعه 5
نور: ماشى خلى بالك من نفسك
سيف: حاضر وانتى كمان ولو احتاجتى حاجه كلمنى او اطلبى من سناء وهي هتخلى الحراس يجبوه
نور: ماشى
يقبل راسها وينزل تقف وتدخل الحمام وتاخذ دوشها لتفوق وترتدى بنطلون قطن وتيشرت بكم وتلف حجابها وتنزل تجد محمد ومريم يفطروا.

محمد: تعالى افطر يانور
مريم: متسبها يكش تموت من الجوع
نور: لا انا هشرب عصير بس
محمد: براحتك، انتى متاكده انى هروح الشركه واسيبكم مع بعض
مريم: هكلها يعنى
محمد: لا خالص هههههه سلام
ويقف ويخرج للشركه
تصعد نور لغرفتها وتنزل تحمل شنطه هديه وتجد مريم تشاهد التلفزيون تجلس على الكرسى
نور بابتسامه: ماما
مريم باستفزاز: ماما ايه دى كمان
نور تتجاهل ردها: دى هديه عشان حضرتك يارب تعجبك
مريم باستغراب: عشانى.

نور: اه سيف ساعدنى شويه واحنا بنقيها كان اهم نجيب حاجة تعجب حضرتك
ترفع مريم حاجبها وتفتح الشنطه وتجد طقم الماس مكون من عقد وحلق اذن رقيق جدا
مريم: شكرا بس ذوقه بلدى شويه
نور: خسارة عموما المرة الجاى اجيب على ذوق حضرتك
مريم: انتى هتدوشينى ليه سيبنى اتفرج على المسلسل وقومى من وشى
تاتى سناء
سناء: انسه ملك جات
نور بسعادة: ملك
وتركض للباب وتحتضنها بقوة
نور: واحشتنى
ملك: وانتى كمان والله.

نور: تعالى، عن اذنك ياماما
وتصعد لجناحها
مريم: ايه القرف اللى سيف جابهولى ده يقعد معايا.

ملك: وحشتنى يخربيتك
نور: وانتى والله عامله ايه والشغل
ملك: عامله عك زى الفل
نور: ليه بس كده
تحكى لها ملك على عمر
نور: طب كويس الراجل طالب خير ومحبش يكلمك فالمستخبى وكلم اخوكى وناوى خير ايه اعترضك
ملك: لا وكمان موز وقمر بس قولت اخد رايك
نور: من كلامك كويس احكمى عليه من المعامله بقا
ملك: ماشى بس ايه الحلاوة دى هم اللى بيتجوزوا بيحلوا كده
نور: يابكاشه
ملك: احكيلى عملتوا ايه بالتفصيل.

نور: ههههه بكرة عمر يحكيلك ياختى
ملك: طب قولتله انك بتحبيه
نور: لا
ملك: يخربيتك هطفشى الواد
نور: اطفش ايه ده جوزى حضرتك، صح نسيت
وتحضر لها شنطه هديه
ملك: ايه ده
نور: هدايا ليكى ولطنط ولاخوكى
ملك: امممم ماشى انا همشى بقا عشان متاخرش وابقى كلمنى واسالى ها
نور: حاضر
وتاخذ شنطه هديه وتنزل مع ملك ترحل ملك وتدخل تعطى لسناء الشنطه
سناء: شكرا ياهانم كتر خيرك
نور: على ايه دى هديه بسيطه يارب تعجبك
سناء: مقبوله والله.

نور: ماشى
وتبتسم لها وتخرج لتصدم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة