قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والعشرون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والعشرون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والعشرون

وتصدم بسيف امامها لتختبى خلفه
ويراه الشابين ليذهبوا وهم ينظروا لنور بغضب وعصبيه
يلف لها ليجدها ترتعش
سيف بحنان: انتى كويسه
ليصدم عندما تدفن راسها فحضنه وتلف يديها حول خصره وتبكى
سيف بحنان: بااااس يانور اهدى متخافيش
تشد فعنقها له وهي تبكى يبتعد. عنها ويمسح دموعها بأصابعه
سيف: يلا عشان اطبخلك
تبتسم وسط دموعها وتذهب معه يصل لمطعم
نور باستغراب: سيف المطعم شكله قفل
سيف: لا انا حجزته.

نور بتريقه: ليه خارج مع مراتك
سيف: انتى تطولى تبقى مراتى
نور: اطول طبعا بس محبش
سيف بحزن: ليه بقا وحش
نور: لا مش وحش بس بتشرب سجاير وخمر وحالك يعنى...
سيف: عشان كده
نور: اه
سيف: طب خشى ياختى
نور: اخش فين
سيف: المطبخ
نور: اه ماشى.

يدخلوا المطبخ ويخلغ جاكيته ويعطيه لها لتمسكه ويرفع كم قميصه ويبدا يشوى اللحم ويقطع الخضار ويجهز الرز وهي تقف تتأمله وتتابع حركاته وتبتسم بخفه يشير لها بان تقترب وتنظر للعمال وتقترب بخجل ليطعمها الخضار بالشوكه
نور بخجل: حلو
سيف: اى خدعه
ينهى الطعام ويضعوا فالاطباق ويخرج على الترابيزة يجلس معاها ويحضروا الطعام لهم الجرسون ويأكلوا
سيف: تحبى تروحى فين بعد كده
نور: اى حته
سيف: تروحى الملاهى.

نور بابتسامه: ماشى
سيف: طب خلصى اكلك
تنهى طعامها وتخرج معه ويذهبوا للملاهى ويلعبوا معا
سيف: بس بقا
نور: والنبى ده بقا
سيف: مش هتخاف
نور: هجرب
سيف: ماشى
ويدخلوا بيت الرعب ليظهر لهم اول وحش لتلتصق به من الخوف وتمسك فجاكيته بقوة
لينظر لها ويحوطها بيديه وتظل ملتصقة بيه حتى ينهى اللعب ويخرجوا وتبتعد عنه
سيف: كفايه كده لعب
نور: ماشى بس ممكن اشترى فشار
سيف: ممكن.

ويذهب يشترى لها الفشار ويعود يعطيه لها وتمسكه وتاكل وتنظر له لترى ذلك الشابين قادمين نحوهم
نور بخوف: سيف...
وقبل ان تكمل كلمتها يسقط فوقها على الارض ويسقط الفشار منها
نور بغضب: سيف اووعى
تحاول ان تبعد عنها وتشعر بشئ على يديها تنظر وتجد دماءه لتصدم ويتجمد جسدها مكان ولم يخرج صوتها وكل ما تفكر بيه او تسمع جملة ذلك الشاب لها (عشان تحرمى تمدى ايدك عليا تانى )
نور بصوت منبوح وعياط: سيييييف.

تحاول ان تبعده عنها ولكن جسده اثقل منها بكثير يتصل الناس بالاسعاف وتظل هي تحته حتى تاتى الاسعاف وتاخذه وتذهب معه تقف تنتظر امام غرفه العمليات وهي تبكى وترى دماءه على يديها ويخرج الدكتور لها
نور بخوف: خير يادكتور طمنى
الدكتور: اطمنى احنا خيطنا الفتح بس تقدمى بلاغ
نور: هقدم فين انا معرفش اللى عمل كده وبعدان المهم سيف
الدكتور: اطمنى الجرح مش عميق اووى بس المطوة اللى اضرب بها فتحت ظهره كله.

نور بصدمه: ايه طب انا ممكن اشوفه
الدكتور: اه طبعا
تذهب للغرفه وتجده يفوق من البنج تركض لسريره
نور بعياط: سيف
سيف بتعب: ااه انتى كويسه
نور: اه
سيف: طب الحمد لله
نور: انا اسفه
سيف: على ايه
نور: انا السبب
سيف: ولا يهمك
تدخل الممرضه له
الممرضه: العلاج
وتعطيه العلاج
سيف: روحى الفندق بقا
نور: لا انا هفضل معاك
سيف: نور اسمعى الكلام
نور: مقدرش اسيبك
سيف: هتقعدى تعملى ايه
نور: عشان لو احتاجت حاجه.

سيف: طب روحى هاتلى هدوم وتعالى
نور: ماشى مش هتاخر
سيف: خدى بالك من نفسك
نور: حاضر وتلفونك اهو خلى فايدك لو احتاجت حاجه كلمنى
سيف: ماشى
تذهب للفندق وتفتح غرفته وتاخذ له قميصين وتخرج وتغلقها وتلمح نغم من ظهرها وتشعر بغضب وتنزل وتركب سيارة تاكسى ليرن هاتفها
لتجد اسمه وترد بخوف
نور: الو
سيف: هه مالك مخضوضه كده ليه
نور باحراج: احم لا بس فكرتك عايز حاجه
سيف: لا انا بطمن انتى وصلتى
نور: اه وجايه اهو.

سيف: ماشى خلى بالك من نفسك
نور: طيب
وتغلق معه.

تنزل ملك تشترى اغراض لها وتصدم بذلك الشاب
ملك: انت
الشاب: اسف والله
ملك: ده انت بتراقبنى بقا
الشاب: لا والله انا ساكن فالعمارة اللى فوشك مش براقبك ولا حاجه
ملك: طيب عن اذنك ياكابتن
الشاب: انا مسميش كابتن انا اسمى عمر
ملك: اهلا وسهلا يااستاذ عمر عن اذنك
عمر: اتفضلى
وتدخل للعمارة وتتركه ليدخل هو الاخر عمارته.

تصل نور للمستشفى وتدخل تصل امام غرفته وتسمع حديثه بالغصب
سيف: طب اعمل
محمد: تضرب بالمطواة عشانى
سيف: مش بحبها يابابا
محمد: هو الحب يعميك
سيف: اه مادام بحبهااعمل اللى اعمله
محمد: طب انا هجيلك بكرة
سيف: لا متجيش انا كويس ومش عايزة اقلقكم
محمد: يامسهل انت قاعد تحب عندك وهتشلنى وامك قاعده هنا بترسم على حنان
سيف: سيبها براحتها وانا كده كده مش هتجوز غير اللى بحبها
محمد: ماشى ي اخرة صبرى
سيف: سلام بقا.

ويغلق معه تسمع حديثه
نور: بيحب ومقاليش اكيد ست نغم اللى نورت الفندق دى
تفتح الباب وتدخل له
سيف: انتى جيتى تعالى
نور ببرود: لا لسه
سيف: مالك حد ضايقك
نور: محدش يقدر
وتخرج له قميص وتعطيه له
سيف: ايه ده
نور: البسه
سيف: وده ازاى
تشعر باحراج وتقف وتقترب من السرير تمسك القميص وتلبسه له برقه حتى لا يتألم
نور: الدكتور جالك
سيف: اه
نور: قالك هتخرج امتى
سيف: بعد يومين
نور: ماشى
سيف: مالك حاسس انك عايزةتقولى حاجه.

تقف وتنظر من الشباك وتأخذ نفس عميق.
نور: انا قررت اتجوز اسر وكلمته على فكرة
سيف بصدمه: انتى بتقولى ايه
يرن هاتفها وتجد ملك تبتسم بخباثه
نور: الو ازيك ياقلبى
ملك: ده ايه الروقان ده كله
نور: وانت كمان واحشتنى
ملك: انت مين انتى اتهبلتى يانورولا مخك طار منك
نور: بقولك ايه يااسر خليك معايا لحظه
ملك بدهشه: اسر لا انا اخت اسر تمشى معاك
نور: عن اذنك ياسيف راجعلك تانى
وتخرج من الغرفه وتتركه سينفجر من غيرته وغضبه.

نور: ايوة يازفته
ملك: ايه الجو ده
نور: حوار كده هفهمك بعدان اتصلتى ليه
ملك: مش مهم حوارك حتة واد موز كده يخربيته عيون خضراء وبيضاء وشعر بنى حاجه كده اجنبيه
نور: ده فالبنك
ملك: لا فالعمارة اللى فوشنا
نور: كويس عشان اشوفه اصلى بدور على عريس
ملك: بت انا اللى شوفته الاول
نور: هههههه طيب ماله بقا معجب
ملك: لا
نور: اتقدم
ملك: بردو لا
نور: ولما هو مش معجب ولا اتقدم متصله توجعى نفوخى معاكى ليه هو انا ناقصه شلل.

ملك: لا انا غلطانه انى متعبركي صديقه وبحكيلك غورى عبو شكلك
نور: مع السلامتين مش سلامه واحده
وتغلق معاها الخط
نور: لما وريتك ياسيف الزفت انت تقولى صحاب وتخبى عليا بس مش مهم انا اتجوز اسر انت بتحب وبكرة تقولك مفيش صحاب ماله اسر بيحبنى بدل مفضل لوحدى كده
وتدخل له وتصدم عندما تجده يقف امام الشباك ويشرب سيجارة تسرع وتقف امامه
نور: انت مجنون ازاى تقوم من السرير وانت متخيط وكمان ايه القرف اللى بتشربه ده.

وتاخذ منه السيجارة وتضعها فالطفايه
سيف: انتى مالك
نور: دلوقتى بقا انتى مالك عشان حبيبه القلب جت ماشى سلام
ليمسك معصمها
سيف: انتى راحه فين وحبيبة قلب ايه
نور: نغم هانم جت عايز تفهمنى انك متعرفش
سيف بصدمه: جت فين
نور: معرفش انا شوفتها فالفندق
سيف بغضب: طيب وبعدان ايه حبيبه القلب دى انا معنديش حبيبة قلب
نور لنفسها: ياكداب انا سامعك بنفسى
نور: طب تعال ارتاح
وتسنده لسرير ليجلس
نور: نام بقا
سيف: وانتى.

نور: هنام هنا جنبك
سيف: لا روحى الفندق
نور لنفسها: بتزحلقنى عشان الهانم اكيد جايه، وانا مالى يكش يتحرقوا فبعض
نور: ماشى سلام
وتخرج وتعود للفندق تصعد لغرفتها وتجد هاتفها يدق تنظر وتجد سيف
نور: انا نمت ومش هرد
وتنام دون ان ترد عليه.

تستقيظ ملك صباحا وتاخذ دوش وترتدى بنطلون وقميص بكم وتلف حجابها وتنزل لتجده يقف امام سيارتها
ملك: صباح الخير
عمر: صباح النور
ملك: واقف كده ليه
عمر: اصل مفاتيحك وقعت امبارح منك
ملك: اه صح شكرا
عمر: العفو
تاخذ المفاتيح وتركب سيارتها وتذهب.

تستقيظ نور على صوت دقات باب غرفتها تفتح وتجد...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة