قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والخمسون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والخمسون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والخمسون

نور بارتباك: يوسف انت بتعمل ايه هنا وازاى تخش كده من غير اذن
يوسف: احم انا خبط وانتى مسمعتيش
نور: انت كداب انا سامعه كويس وانت مخبطش وامشى اطلع برا واول واخر مرة تدخل هنا من غير اذن عشان انا لو قولت لسيف هعمل مشكله انت مش قداها.

يوسف: ليه يعنى
نور: شوف بقا داخل على مراته جناحه واوضه نومها تفتكر عايزها فايه غير انك مبتحرمهوش وبتبص لمراته طبعا ده غير باصاتك اللى انا عامله عليها عبيطه بمزاجى.

يوسف: والله
نور باسلوب تهديد: اتفضل اطلع برا
ويخرج تظل تفكر بحبيبها وانتظارها لاطفالها ترى سيارته تدخل القصر تركض للخارج وتنزل وتجده يدخل يحمل طفل وسناء تحمل الاخر تاخذ من سناء الطفل وتجده انس تمسك اصابعه بحنان وهي تبتسم وهو يمسك صبعها باصابعه.

نور: حبيب ماما ورينى ياسيف ريتاج
سيف: لا
نور: والنبى والنبى
سيف: نايمه والله
نور: طب تعال حطتها فسريرها
تصعد معاه ويضع ريتاج بسريرها الارجوح فجناحهم بجانب سريرها
نور: واطى التكيف ياسيف عشان ميبردوش
وتضع انس على سريرها تلعب معه لياتى ويجلس بجانبها
سيف: شبهك
نور: لا ده شبهك انت اوووى
وتضع قبله على وجه انس
سيف: طب وانا
تترك انس يحرك يديه وقدمه وتطبع قبله على خد سيف
سيف: لا دى تديها لولادك مش ليا
نور: ههههههه.

وتطبع قبله خفيفه على شفتيه وقبل ان تبتعد يجذبها له ويتعمق بقبلته لها وهي تبادله القبله بحب وتبتعد عنه عندما تسمع صوت ريتاج لتبتسم بسرعه فهذه اول مرة تسمع صوت احدهم تركض لسريرها وتنحنى لتقبلها بحنان
وتجلس على طرف السرير
يقف سيف ويحمل السرير الصغير ويقربه منها لتستطيع ان تضع اطفالها به وهي على سريرها
تجلس نور تلعب باطفالها وهي تبتسم يغير ملابسه ويخرج ويراها مازالت تلعب مع ريتاج بعد. ان نام انس.

سيف: نور يلا عشان الغدا
نور: ريتاج صاحيه هسيبها لوحدها
سيف: هاتها وتعالى
تحملها وتعطيها له وينزل بها وتضع نور يديها فيديه وتجد يوسف على السفرة لتتجاهله وتغضب لكن تخفى غضبها.

نور: هاتها عشان تاكل
سيف: لا كلى انتى، سناء ياسناء
تاتى له سناء
سيف: نشفى ايدك وتعالى خدى ريتاج عشان ناكل
سناء: حاضر
مريم: ابقى خلى سناء مع نور للولاد وجيهان وباقى البنات للبيت
سيف: طيب
تاتى سناء وتاخذها منه ويجلس ياكل بجانب نور
مريم: كلى يالوجى
لوجى بحزن: اشجحانه
نور: ليه ياحبيبتى الاكل مش عجبك
لوجى: انا اشبحب اللحمه انا حايزة كوكو
نور: طيب ياحبيبتى تعالى اعملى كوكو
سيف: خليكى يانور عشان تعبانه.

نور: لا انا كويسه
تذهب للمطبخ ومعاها لوجى وتحضر كيس دبابيس كوكى من الفريزر وتحضره لها مع بطاطس مقليه وتخرج تاكل مع والدها.

نور: انا هطلع ابص على انس
سناء: خليكى يامدام هطلع انا عشان متتعبيش من السلم
نور: خلاص بقا انا تمام
سناء: طيب
تصعد وقبل ان تصل للجناح تسمع صوت بكاءه لتركض له وتدخل تحمله وهو يبكى ولم يصمت لترتعب من الخوف وتنزل به يبكى.

مريم: بيعيط. ليه
نور وهي على وشك البكاء من بكاءه: معرفش ياماما بيعيط جامد ومش عايز يسكت
تحمله سناء منها ليزيد بكاء ويحمله سيف ليبكى بقوة تحمله مريم ليصمت بهدوء ويمسك بشالها.

نور: سكت اهو
مريم بسعادة: هو كان عايز تيتا
تجلس بيه على الاريكه وتلعب معه تجلس نور بجانبها وتلعبه باصابعها ليمسك صبعها بيديه الصغيرة ويبتسم.

تاخذه نور من مريم وتحاول ان تخرج يديه من فمه وكلما اخرجته يبكى
سناء بهمس: مدام نور هو جعان اطلعى رضعيه
نور: ماشى عن اذنك هاتى ريتاج ياسناء
وتصعد وخلفها سناء لتطعم اطفالها
يوسف: اخبار الشركه ايه
سيف: تمام
يوسف: خلى بالك منها بقا
سيف باستغراب: اكيد
يرن هاتف يوسف ويخرج للجنينه ويدخل سيف للمكتب لتابع اعماله وتجلس مريم مع لوجى تذاكر لها وتعلم الحروف.

تجلس ملك مع والدتها
ملك: انا زهقت ياماما
والدتها: حصل ايه بس
ملك: قعدنى من الشغل وقولت ماشى بينزل من الساعه 10 الصبح يرجعلى الساعه 1 بليل ياكل وينام واحيانا مبياكلش وقولت ماشى ده مبقاش سال فيا خالص كانى خادمه بالظبط.

والدته: معلش ياحبيبتى استحملى
ملك: استحمل ايه اكتر من كده امال لما نجيب عيال هيعمل ايه
والدتها: ان شاء الله هتعدى هي فترة اختبار ياحبيبتى
ملك: اووووف.

تنزل نور من الاعلى وتجد مريم تلعب مع اطفالها
نور: تعبوكى ياماما
مريم بسعادة: تعبونى ده احلى حاجه فحياتى ومش هتعب منهم
نور: ربنا يخليكى ليهم
مريم: يارب ياحبيبتى هو سيف لسه مجاش
نور: اتصل وقال عنده شغل وهيتاخر
مريم: امممم ربنا يقويه
نور: يارب امال فين لوجى
مريم: خرجت مع يوسف
نور: ماشى
وتجلس نور على الكرسى ترتشف من العصير قليلا.

سيف بنرفزة: يعنى ايه ملف يختفى كده من الشركه هو ابرة
السكرتيرة: والله يافندم معرفش خالص
سيف: اتصرفى اقلبى الشركه عليه ده اهم صفقه ولازم تتم
السكرتيرة: حاضر حاضر
وتخرج وهو يشتعل من الغضب ويخرج خلفها ليعود للبيت.

يوسف: جدعه ياقلبى
ليلى: عشان تعرف اهو الورق ده غالى اوووى عند اخوك. بس عشان خاطر عيونك ياقمر
يوسف: تسلميلى ياقلب القمر
ليلى: تامرش بحاجه تانى
يوسف: خليكى مراقبه من بعيد لبعيد
ليلى: تامر ياقلبى بس اوعى تنسانى
يخرج من جاكيته ظرف به اموال 5000 ج ويعطيه لها
يوسف: وكل متجبيلى اخبار مهمه كل ما هزودلك المبلغ
ليلى: اوكشن ياعسل
وتنصرف لتاتى لوجى تحمل غزل بنات
لوجى: بابى ثوفت انا جبت ايه
يوسف: حلو ياقلب بابى.

يعود للمنزل غاضب ويجد نور نائمه على الكرسى وتحمل انس فوق بطنها وصدرها وريتاج على الاريكه نائمه يقترب لياخذ منها انس بحنان حتى لا تستقيظ. ليصرخ وتفزع.

نور: في ايه
سيف: اهدى ياحبيبتى ده انا
نور: سيف ايه اللى اخرك
سيف: معلش مشاكل فالشغل خدى الواد ده
نور: احضرلك عشاء
سيف: لا
نور: هعمل سندوتشات خفيفه عشان هموت من الجوع
سيف: ماشى.

يظل واقف يحمل انس وينتظرها لتاتى بصنينه صغيرة بها سندوتشات وعصير تعطيها له وتحمل انس منه ليحمل ريتاج بحنان حتى لا تستقيظ وبيديه الاخر الصنينه ويصعده لجناحهم يضع الصنينه ويضع ريتاج بالسرير بجانب انس و ليغطوا في نومهم تجلس تاكل وهو معاها.

نور: مالك ياسيف
سيف: مفيش ياحبيبتى مشاكل فالشغل متوجعيش دماغك
نور: موجعش دماغى ايه الكلام ده مشاكل هي مشاكلى
سيف: عندى صداع هيموتنى يانور
نور: الف بعد الشر عنك ياحبيبى تعال
تبعد الصنينه ليتمدد. على السرير وراسه على قدمها وتسند ظهرها على المخدة وتعمل له مساج لراسه وتدلكها بخفه وحنان.

نور: متفكرش فحاجه ونام
سيف: هحاول
ويمسك يديها من فوق راسه ويقبلها بخفه لتعود وتدلك راسه له وبعد دقائق يغوص فنومه من التعب وتنام وهي جالسه حتى لا تقيظه.

يستيقظ صباحا على صوت ريتاج تبكى يفتح عيونه ليعتدل فجلسته ويراها نائمه وهي جالسه يعدلها فسريرها لتنام ويحمل ريتاج ويلفها ببطانيتها وهو لا يعلم كيف يلفها وينزل بها ليبحث عن سناء ولم يجدها يتذكر بان اليوم اجازتها واجازته يصعد للجناج ويظل يتمشى بها حتى لا تصرخ وتقيظ نور ليصدم عندما يبكى انس هو الاخر ليضع ريتاج على السرير ويحمل انس يلف ليرى ريتاج تحرك يديها وقدمها كالاطفال وبسبب قربها من نور تضربها وهي تبكى تفتح نور عيونها بتعب وتعتدل فجلستها لتمسك رقبتها ثم تحمل ريتاج.

سيف: معلش ياحبيبتى مرضتش اصحيكى بس اعمل ايه بقا
نور: لا عادى صباح الخير
يجلس بجانبها ويضع قبله على جبينتها
سيف: صباح النور
نور: بيعيطوا ليه
سيف: معرفش خدي يمكن جعانين وانا هروح اصحى ماما تعمل فطار او تمسكهم على ماتعملى انتى فطار.

نور: ماشى
تطعم اطفالها ولتوقفوا عن البكاء تضعهم على سريرها فالمنتصف
نور: والنبى اخد. دوش بس متعيطوا ارجوكوا
وتركض للحمام تاخد دوشها وتخرج تجفف شعرها بالاستشوار ليبكوا من صوته لتغلق وتصلى يصعد. سيف لياخذ احدهم ويراها فالحمام تحمى ريتاج وتلفها بمنشفتها.

نور: حطتها فالسرير عشان متبردش على ماجى
وتاخذ انس تحميه هو الاخر وتخرج تلبسهم وتنزل بيهم مع سيف تتركهم لهم وتحضر الفطار.

اسر: يعنى انتى عايزة ايه
ملك: عايزة اطلق
اسر: تطلقى ايه يابت يابنت الكلب انتى
ملك: انا مش قادرة استحمل كده
اسر: ليه يعنى مانور اتجوزت وقعدت من الشغل عادى
ملك: انا مليش دعوة بنور
اسر: مفيش طلاق
ملك: انا هطلق
اسر: تعالى ياماما شوفى بنتك.

يجلس سيف فالشركه مصدوم
السكرتيرة: يافندم اكيد في جاسوس فالشركه ده تالت صفقه نخسرها بسبب الورق اللى بيضيع ده.

سيف: اخرجى وسيبنى لوحدى وابعتلى المهندسه ليلى
السكرتيرة: حاضر يافندم
تخرج. وتدخل له ليلى لترى على ملامحه الغضب...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة