قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والثلاثون

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثاني والثلاثون

يفتح ويصدم عندما يجد امام الشقه فارغ ولم يجد احد يدخل ويغلق الباب ويدوس على ظرف ابيض لم يراه ويدخل لها.

تنزل ملك باستعجال وهي تنظر فشنطتها تبحث عن المفاتيح وتجدها وتركب سيارتها ولكنها لم تشتغل تجرب مرة واتنين وبردو تفشل تنزل وتغلقها وتقف تنتظر تاكسى وياتى لها عمر
عمر: صباح الخير
ملك: صباح النور
عمر: واقفه كده ليه
ملك: العربيه عطلت مستنيه تاكسى
عمر: انا ممكن اوصلك
ملك: لا عشان ماخركش
عمر: مفيش تاخير ولا حاجه
ملك: ماشى
وتركب معه.

يستقيظ سيف على صوت المنبه ويفرك عيونه ولم يجدها يرفع الغطاء عنه وقبل ان يتحرك يراها تدخل وهي ترتدى قميص نوم قصير وروب بكم وتحمل صنينه الفطار وشعرها مسدول على ظهرها ليثبت مكان ليتفحصها
تجلس على طرف السرير وتضع الصنينه
نور: صباح الخير
سيف: صباح النور
ويقبل راسها
نور: انا حضرتلك الفطار
سيف: تسلم ايدك ياحبيبتى
ويمسك كفيها ويطبع قبله خفيفه عليها.

ويفطروا سوا ويدخل ياخذ دوش تخرج تغسل الاطباق وتنتهى تجفف يديها وتدخل الغرفه تحضر له بدلته وجرافته والحذاء وشنطه الاوراق يدخل ليجلس على السرير يتحدث فهاتفه مع مدير اعماله الجديد تقترب وتسحب المنشفه من على كتفه وتقف امامه وتجفف له شعره بالمنشفه يغلق الهاتف ويلف يديه حول خصرها
سيف: ايه الصباح اللى زى العسل ده
تبتسم له ويجذبها من معصمها لتجلس على قدمه وتلف يديها حول عنقه.

سيف: بدله وجزمه وجرافته وفطار ايه الدلع ده هخد على كده
نور بابتسامه: وماله انا اصلا عايزك تاخد على كده
سيف: هههههههه ماشى مفيش حاجه تكمل الدلع بقا
نور: في انك تلبس بسرعه عشان متتاخرش
سيف: حاجه صغيرة طيب
نور: يلا على مااعملك القهوة
سيف: ماشى
تخرج لتحضر القهوة له وتدخل تجده يرتدى قميصه
نور: انت بتدلع بجد بقا كل ده ملبستش
سيف: هههه انتى اللى قولتلى ادلع.

تقترب لتغلق له زراير القميص وهو يحتوى وجهها بيديه ويبعد شعرها عن وجهها
نور: بس ياسيف
تنتهى وتربط له الجرافته وتحتضر له الجاكيت
سيف: تسلملى
ويطبع قبله سريعه على شفتيها وخفيفه
سيف: يلا مع السلامه
نور: خلى بالك من نفسك
سيف: حاضر وانتى كمان
تخرج معه ويرحل وتغلق باب الشقه وتلمح الظرف تنحنى وتاخذه
نور: ايه ده
تفتح وتجده يحتوى على صور لسيف مع نغم لتتجمع الدموع فعيونها وتبكى.

نغم: عملت ايه، طيب تمام، شوفلى رد فعله وهيعمل ايه وقولى، طيب
سلام
وتغلق معه
سلمى: بردو عملتى االى فدماغك
نغم ببرود: لا لسه دى قرصه ودن بسبب تعمل مشكله لسه الطلاق جاى فالضربه اللى بعدها
سلمى: والله حرام عليكى.

يذهب سيف لشركه ويجد والده يدخل عليه
محمد: سيف انت روحت فين وقاعد فين
سيف: قاعده فشقة نور لحد ماالفيلا تجهز لكن لو قولت لماما انك. تعرف مكانى هسيبلك البلد كله وورينى هتوصلي ازاى
محمد: ونور كويسه
سيف: اه
محمد: يعنى مشلتش منك
سيف: لا
محمد: ومالك فرحت كده لما جبت سيرتها
سيف: شوف يابابا انا صاحى النهاردة ملك فطار على السرير وهدومى جاهز وحبيبتى معايا مش عايزنى افرح.

محمد: لا افرح وربنا يفرحك دايما وتفرحنى فالشغل بقا
سيف: هبهرك
محمد: طيب ياخويا
سيف: اتفضل بقا عشان عندى شغل وعايز اروح
محمد: ماشى
ويخرج محمد يتركه ينهى عمله ليعود لها.

تجلس ملك مع عمر فالكافيه
عمر: طب اتكلمى عن نفسك شويه
ملك: انا ياسيدى عندى 24 سنه كنت فكليه تجارة اتخرجت واشتغلت فبنك معنديش صحاب غير نور
عمر: بس اسر واحنا فالسفر قالى انك مش محجبه
ملك: زى متقول كده نور اقنعتى بيه وعجبنى شكلى بيه فلبسته
عمر: طب كويس دى خطوة مهمه
ملك: اه وانت
عمر: انا عندى 29 سنه خلصت كليتى وسافرت على برا على طول طبعا دكتور بطن خطبت مرة ومتفاهمنش ومحصلش نصيب
ملك: امممم عند اخوات.

عمر: عندى اخت بس متجوزة وقاعدة فالسعوديه مع جوزها
ملك: امممم ربنا يخليهالك
عمر: يارب، اطلبك ايس كريم تانى
ملك: لا كفايه كده
عمر: براحتك.

يعود لشقة ويدخل ولم يجدها يدخل لغرفه نومهم ويجدها تبكى على السرير يسرع لها
سيف: ايه نور انا مفيش مرة اسيبك غير وارجع الاقيكى بتعيط
نور بعصبيه وعياط: اوووعى كده ابعد عنى انا مخاصمك
سيف: يالهههههوى مخاصمنى ليه
نور اتفضل ياخويا اتفضل اتفرج
وترمى الصور بوجهه وتقوم من السرير يمسك الصور ويصدم ويخرج يركض لها ويجدها تجلس على الاريكه
سيف بلهفه: نور نور والله انتى فاهمه غلط
نور: متفرقش معايا.

سيف: انتى عارف انى كنت بحبها والصور دى قديم اوووى
نور: والنبى ياخويا كل بعقلى حلاوة
سيف: والله مبكدب عليكى يكش تعدمينى لو بكدب
نور بلهفه: بعد الشر عليك
سيف بحنان: خايفه عليا
نور: وانا اخاف عليك ليه كلنا هنموت
سيف بغيظ: طيب
ويتركها ويدخل الغرفه يغير ملابسه ويرتدى بنطلون قطن وتيشرت بنص ويغلق باب الدولاب ليجدها تدخل
نور: سيف
لم يجيب عليها
نور: سيف ياسيييييف
تقترب منه وتجده مكشر
نور: انت زعلت.

سيف: وانا هزعل ليه هو انت بتعملى حاجه تزعل
نور: انا بردو قولت كده
سيف بغيظ اكتر: اطفى النور عشان اتخمد
تطفى له النور ليزيد غضب ويشتعل من غضبه ويسمع صوت باب الغرفه يغلق
سيف بغيظ بتريق: انت زعلان، انا هطق مش زعلان وفالاخر تسبنى وتخرج
يلف ليتحرك تجاه السرير ويشعر بها خلفه وهي تنفخ برقه فرقبته
نور برقه: سيفو
يقف صامت منبهر من اسلوبها
نور برومانسيه: طب ينفع اقولك وحشتنى
سيف بدهشه: ها.

نور وحشتنى ياسيفو مش كل واحد بيوحش مراته
سيف بحب: واحشتك بجد
تلف يديها حول عنقه وتشير له بنعم وهي تبتسم
سيف: وانتى والله واحشتنى اووووووى.

نور: بحبك
سيف بدهشه ويفتح عيونه على اخرهم ايه
نور: بحبك
سيف: مش سامع
نور: بحبك ياسيف بحبك
سيف: وانا بموت فيكى والله
وتعانقه بشدة وهي تبتسم يرفع راسها بيديه ويطبع قبله على شفتيها بحنان وحب ليعبر عن حبه لها وهي تبادله القبله...
وبعد ساعات من لحظات الرومانسيه والحب وعالمها الخاص بهم وبحبهم بعيد عن الجميع تنام فحضنه وهو يحاوطها بيديه
سيف: نور
نور: اممم
سيف: عايز اسمعها تانى
نور: انت مبتزهقش.

سيف: انا مستنيها من اول مرة قابلتك فيها تقولى تزهق
نور: بحبك
سيف: بحبك يا ايه
نور: بحبك ياحبيبى حلو كده
سيف: حلو ياقلب حبيبك من جوا
نور: سيف
سيف: قلبه
نور: غنيلى
سيف: بس كده حاضر
يشد ذراعيه عليها بقوة.

سيف (يالههههوى حبيبى لما اتقالت ياريت تقوليلها تانى وتالت اول مرة دى بسمع اسمى انا حلو بالشكل ده، والله عليه الله زى االقمر فسماءه كسفت نجوم الليل ودار منها الجمال ماهى اجمل ماشافت عين ده جمال مقسوم نصين نص اقدر اوصفه والتانى فوق الخيال حبيبى ياحبيييييبى، )
يتوقف عن الغناء عندما يجدها تقترب وتطبع قبله على شفتيه وقلبها يدق من طريقه حب ووصفه ليها
نور: بحبك اوووى والله.

سيف بابتسامه: وانا بموت فيكى وبعشقك
تعود لتسند راسها فوق كتفه وتنام وهي تشعر بسعادة لا توصف.

نغم: هههههههههههههههههه
سلمى: بتضحكى ليه اوووى كده
نغم: اصل اللى نفسى فيه بيتحقق
سلمى: ايه سيف طلق
نغم: لا ده المصيبه هتحصل بكرة لما يرجع بيته ويلاقى...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة