قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثالث عشر

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثالث عشر

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الثالث عشر

تصل نور على المول وهو يمشى بجانبها وتبحث عن فستان مناسب لها
سيف: بصى الفستان ده حلو
تنظر للفستان ثم لسيف بغضب
نور: ده انت بتشوف ازاى ده البس ازاى
سيف: زى ما البنات بتلبس انا اشعرفنى هتلبسيه ازاى
نور بعصبيه: انت مبتشوفش ده البسه ازاى وهو عريان وقصير كده والطرحه دى البسها ازاى ان شاء الله.

سيف: اه صح انتى محجبه
نور: لا والله تصدق مكنتش اعرف
سيف: خلاص مخدتش بالى
نور: لا خد بالك والنبى عشان متشلنيش
سيف: خلاص بقا
ترى فستان بقط طويل وواسع من الاسفل لونه ذهبى ومن عند الصدر مشغول بطبقه سماوى تدخل لتقيسه.

نور: لوسمحتى
البائعه: اومرى اقدر اساعدك
نور: اه كنت عايزة اشوف الفستان ده ولو في مقاسى
وتشير على الفستان
البائعة: حاضر لحظه
وتحضر لها مقاسها من الفستان
نور: ممكن تخلى الشنطه معاك هقيس الفستان
سيف: ماشى بس ده قط هتلبيسى ازاى
تكتم غضبها وتدخل تقيس الفستان وتردد فيه
نور للبائعه هو الفستان كده حلو ولا اشوف غيره
البائعه: تحفه جدا عليكى بسم الله ماشاء وممكن تاخدى راى جوزك
نور باستغراب: جوزى.

البائعه: اللى واقف برا
نور: اااه طيب
تخرج البائعه وتتركها
سيف: هو لسه قدامها بدرى
البائعه: هي لبست بس مترددة فالشكل ممكن تقولها رايك
سيف: امممم
ويبتسم يدخل لها ويجدها واقفه امام المرايه تتحرك بأنوثة تشاهد نفسها به ليصدم بجماله عليها وكانه مفصل مخصوص لها بعيونها الرماديه تراه فالمرايه وهو يقف يراقبها.

نور بخجل: احم انت دخلت ليه
سيف: الفستان جميل عليكى
نور: شكرا
سيف بغضب من ردها: الفستان مش انتى
نور بعصبيه: عارفه اتفضل برا بقا
سيف: طيب بسرعه
ويتركها ويخرج وبعد دقائق تخرج له وهي تحمل الفستان على ذراعيها وتعطيه للبائعه
نور: ادفع فين
البائعه: الاستاذ دفع خلاص
تنظر لسيف ثم للبائعه
نور: لا معلش....
يسحبها من يديها لتصمت
سيف: معلش تحطيه فشنطه
البائعه: حاضر
نور: استنى هنا
ولكن لم تسمعها البائعه.

نور: انت بتدفعلى ليه انت مالك بالحاجات دى
سيف: اعتبره هديه خطوبتك
نور: بس ده اسر اللى دفع تمنه عشان الفستان عليه
سيف ببرود: خلاص ارفضى الهديه ده النبى قبل الهديه
تصمت باحراج وتقف تنظر للارض
تاتى لها البائعه وتعطيها الشنطه
نور: شكرا
البائعه: نورتينا ياهانم
تخرج وهو بجانبها
سيف: مش هتجبى جزمه على دماغك
نور: هو انت مبتعرفش تتكلم غير بقلة ادب
سيف: معاكى انتى بس
نور: ده اشمعنا.

سيف: عشان لسانك طويل، هتجيبى ولا هتمشى حافيه
تفكر نور بانه سيدفع ثمنها فترفض ان تشترى
نور: لا مش هجيب
سيف: هتمشى حافيه فالخطوبه
نور: اه همشى حافيه لو احتاجت جزمه على دماغك هخد باعتك عادى يعنى
ينظر لها سيف بغضب وتبتسم هي ابتسامه مشرقه ليخفى غضبه فور ابتسامتها ويبتسم لها
تقف نغم تراقبهم من بعد وهي كل مايسيطر على تفكيرها هو ان نور حبيبته فهى لا تعلم بانها مديرة اعمال.

تستقيظ نور على صوت هاتفها تنظر وتجد اسر
نور بصوت نايم: الو
اسر: الحمد لله صحيتك النهاردة عشان اكون اول حد تسمعى صوت
نور: ههههههههه ماشى صباح الخير
يشرد في صوت ضحكاتها
نور: اسر روحت فين
اسر: ها معاكى
نور: طيب صباح الخير
اسر: صباح النور على اجمل نور فالدنيا كلها وفحياتى
نور: هههه ماشى ادينى خمسه اغير هدومى واجهز وهكلمك تانى
اسر: ماشى ياقلبى
نور: سلام
اسر: سلام.

يستقيظ ويرتدى بنطلون قطن اسود وتيشرت اسود ويرفع شعره لاعلى ويرتدى نظرة شمس وينزل للاسفل يراها من بعد تجلس امام البحر
يقترب ويجدها تضع الهند فرى وقبل ان يتحدث يسمعها تتحدث فالهاتف
نور: ههههه لا مصحتش عشان النهاردة الشغل بليل حفله وهرجع بكرة
اسر: والله طب كويس
نور بسعادة: اه صح اشترت الفستان وجبتلك الجرافته كمان
يصدم سيف فهى خرجت صباحا بدونه
اسر: طب والله كويس انا واثق من ذوقك.

نور: ماشى هي هتطلع حلوة عشان انا اللى جبتها
اسر: طيب ياقلبى معلش لازم اقفل عشان وصلت الشغل هكلمك فالبريك
نور: ماشى
اسر: سلام
تغلق وتقف تجده خلفها
نور بفزع: ها خضتنى حد يقف كده
سيف ببرود: محبتش اقطع كلامك
نور: طيب
سيف: فطرتى
نور: لا لسه نازله
سيف لنفسها: لسه نازله امال خرجتى ازاى
سيف: طب تعالى نفطر
نور بابتسامه: ماشى
يذهب ليفطروا معانا ويطلب قهوته ويشربها وهم يتمشوا على البحر معا.

سيف: هو انتى معندكيش صحاب اصل مبشوفكيش بتكلمى حد خالص ولا حتى عزمتى حد على الخطوبه ولا مامتك هتقوم بالدور ده.

نور بحزن: لا معنديش غير ملك وماما وبابا متوفين
سيف: اه اسف
نور: لا عادى انا خدت على كده
سيف: ده من زمان
نور: اه بابا5سنين وماما 7
سيف: الله يرحمهم طب انا ممكن اتنازل وابقى صديق
نور: شكرا مش عايزة
سيف: ليه كده
نور: اصل بصراحه انت رخم ولسانك طويل يعنى انت لو مكانى يوم ما يبقى عندك صديق تخد صديق لسانه طويل ودايما بيتخانق معاك.

سيف: اه طبعا يابنتى الخناق ده مفيد جدا
نور باستهزاء: اه مفيد للصحه
سيف: ههههه والله يابنتى حلو
نور: ماشى
سيف: خلاص اصلا مش بمزاجك انتى بقيتى صديقتى وانا صديقك
نور: هو بالعافيه
سيف: مانتى كده كده معايا على طول بسبب شغلك مش هيزودها صديق يعنى
نور: طيب
سيف: احكيلى بقا
نور: احكيلك بعدان دلوقتى لازم اروح اشتري شويه حاجات
سيف: حاجات ايه
نور: حاجات
سيف: لا احنا قولنا صحاب يعنى عادى تحكيلى.

نور: هشترى جرافته لاسر وجزمة للفستان وطرحه كده يعنى
سيف: ماشى يلا
نور: انت رايح فين
سيف: هجى معاكى
نور: لا كفايه امبارح
يقترب من اذنها لترجع لخلف بصدمه ويقترب مرة اخرى ويهمس
سيف بهمس: متخافيش مش هدفع
لتنفجر ضاحكه بقوة
نور: ههههههههههههه ماشى
ينظر لابتسامتها ويبتسم
ويذهبه
نور: دى لون الفستان صح
سيف: اه
نور: طيب استنى لحظه
وتلف الجرافته حول عنقه ولتراها ليصدم من فعلها ويقطع نظره لها صوت...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة