قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الأول

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الأول

رواية رحلة حب للكاتبة نورا عبدالعزيز الفصل الأول

في شقه على النيل متوسطه 3غرف وصاله وحمام ومطبخ تجلس فتاة على الاريكة ترتشف قليل من قهوتها وهي تمسك اجندة تكتب بها وتنهى بعض اعمالها لشغلها ويقطعها صوت هادي وبه حنان.

الجدة: نور
تنظر وتجد جدتها تاتى باتجاهها وهي تسند على عصيتها
نور: تيتا ايه اللى صحيكى بدرى
وتقف تقابل جدتها وتسندها لتجلس على الاريكه
الجده: قولت الحقك قبل متروحى شغلك
نور: ليه محتاجه حاجه اعملهالك انا مش قولت انك متقوميش وتتعبى نفسك
الجده: ههه يانور هو لما اقوم من السرير واقعد هنا كده تعب تغير للسرير
نور: طيب
الجده: فطرتى
نور: الحمد لله
الجده: طب يلا روحى شغلك عشان متتاخريش
نور: احضرلك الفطار طيب.

الجده: لا انا هاكل بيضة وكفايه على قدى
نور: طيب
تدخل نور غرفتها وترتدى حجابها وتاخذ شنطتها وتخرج تضع ادوية جدتها بجانبها وتاخذ الاوراق وتلفونها وتضعهم فالشنطة.

نور: سلام ياتيتا وخلى بالك من نفسك
وتقبل يديها
الجدة: خلى بالك انتى من نفسك
نور: حاضر
وتخرج نور لتبدا يومها بالروتين العادى الذهاب للبنك مع ملك
وتنهى عملها بعد ساعات وتعود لجدتها
تنزل وتجد ملك تنتظرها امام شقتها
ملك: كل ده ياهانم
نور: معلش بقا وبعدان متاخرتش ياماما
ملك بابتسامه: مانا عارفه
نور: رخمه طنط عامله ايه والواد اخوكى
ملك: كويسين
وتمد لها كيس
نور: ايه ده
ملك: طنطك باعتلك سندوتشات مربى.

نور: ههههههعه طب يلا ياختى عشان منتاخرش
وينزلوا معانا للعمل.

في فيلا في حى راقي هادى
محمد: ابنك صحى
والدته: لا
محمد: روحى صحى عشان يروح الشركه
والدته: تانى مش كافيه امبارح راح طرد السكرتيرة ومدير اعمالك وضرب الامن
محمد: لا مش كافيه ولازم يعرف انه هيروح يوميا لو عايز ياكل ملح بعيش يخسر الشركه انا مش هديله جنيه من النهاردة وسحبت كل الفلوس اللى فحسابه عشان يعيش ملك كده يشتغل ويكسب الشركه ويرفعها.

والدته: طب اهدى انت عشان السكر ميعلاش
محمد: هو لسه معليش هو ابنك هيكون ورايا هعيش سليم ده هيموتنى ناقص عمر
والدته: بعد الشر عنك هروح اصحى
محمد: روحى، الدواء حد يجبلى الدواء
سناء(الخادمة): اهو اهو يابيه بس متتعصبش
محمد: متعصبش ايه. اجرى شوفى الاستاذ صحى ولا لسه
سناء: حاضر.

تصعد والدته لغرفته وتدخل تجد الغرفه في حاله فوضى وملابسه على الارض وزجاجات الخمر على الارض وينام على سريره عاري الصدر.

والدته: سيف ياسيفو يا اصحى ياحبيبى
يسحب الغطاء على وجهه ليغطيه
والدته: اصحى ياسيفو باباك زعلان منك
سيف بصوت نايم: اطلعى برا عايز انام
والدته: تنام ايه والشركه دى مين يروحها
يعتدل في جلسته بعصبيه: هو انا كنت فتح شركه ولا محل عشان ترموها عليا
والدته: بس ياواد ابوك لو سمعك هيموتك فيها
يدخل والده عليهم
محمد: بتبرطم بتقول ايه
والدته: مبيقولش حاجه.

محمد: اتفضل ربع ساعه والاقيك قدامى جاهز وياريت تستحم بدل رايحه الخمر والقرف ده.

سيف: قرف والله انا كده ان كان يعجب
محمد: هقولك ايه ماهو في ناس مبتقدرش قيمه النعمه اللى فايدها غير لما تروح منها اتنيلى البس.

يخرج محمد وخلفه والدته ويقوم بغضب وعصبيه يركل زجاجه الخمر الموجوده على الارض بغضب ويدخل الحمام ياخذ دوش ويغير ملابسه ويرتدى بدلة رماديه اللون وقميص اسود ويرفع شعره للاعلى ويضع برفان الخاص به وينزل.

محمد: كل ده في مدير يروح بعد مؤظفينه بساعه ونص
سيف: والله احمدوا ربنا انى هروح
محمد: طب اتفضل
يخرج ويتركهم ويستقل بسيارته السودة الفخامة ويقود للشركه.

تقف نور امام المدير وهو غاضب
المدير: ايه العك ده
نور: عك هو الشغل الصح اللى يرضى ربنا بقا عك
المدير: يابنتى الناس دلوقتى ماشيه كده والناس اللى انتى بتراجعى وراءهم دول مش قليلين ولا هيسبوكى فحالك.

نور: والله ده اللى عندى
المدير بعصبيه: كده يعنى طب اتفضلى برا انت مرفودة
نور: احسن
وتتركه وتخرج وتاخذ شنطتها وتخرج من البنك وهي تلعن المدير وتشتمه ويقطع شتيمتها صوت زمار سيارة يقترب منها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة