قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس عشر

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس عشر

رواية دماء العشق للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس عشر

ذهب بلال مع المحامي الخاص بوالده إلى القسم لكي ينتهوا من ذلك الأجراء و تم خروج منصور بكفالة لعدم كفاية الأدلة و تغير أقوال الدكتور
منصور بغضب:
والله لوريها
بلال بامتعاض:
ابنها و مات قبل ما تشوفه و كمان تصدم في جوزها
زجره منصور و قال بحدة:
اجفل خشمك، و خليني ساكت عاد
تنهد بلال و صمت فهو لا يريد فتح جدال مع والده فهو لم يتعرف بخطاه مطلقا
وصل إلى بلال مكالمة هاتفية من يزيد و رد عليهالو.

عاصي عمل حادثه و في المستشفي...

ذهبت حور في النوم بعد أن أخذت لجرعة من المهدى فهي أصيب بانهيار عصبي
و بنفس المستشفى كان عاصي بداخل العمليات و يزيد ينتظر في الخارج
وصل منصور و بلال
بلال بقلق:
هو فين؟ و ازاي حصله كدا
كنت برن عليه و مردش و فضلت آرن لحد ما واحد رد عليا و قالي انه مصاب و العربية مقلوبة على الأرض
بلال بدهشة:
و هو حالته كويسه و لا؟
لسه لما نشوف
تنهد منصور بضيق و قال:
كله بسببها، ست الضكتورة.

مرت ساعات و انتقل الى غرفة العناية، اطمئن يزيد على حالته و قال:
روح انت يا خال بلاش تتعب نفسك
منصور باقتضاب:
هو هيجوم ميته؟
مخابرش بس هيدخل في غيبوبة لو مفاقش بكرا
خلاص احنا نروح و نيجي بكرا
روحوا انتم انا هفضل معاه في المستشفي
نظر له بلال و قال:
و انا هفضل مع اخويا
غادر منصور فهو يرى أن وجودهم ليس له معنى و قرر ان يخبرهم في المنزل عما حدث
بلال بتساؤل:
هو انت طلبت من ابويا يمشي؟

عشان حور في نفس المستشفى و انا مش عايز ابوك يعملها حاجه
بلال بتعجب:
أمم و انت عرفت إزاي؟
عاصي قالي قبل ما يجي بيها هنا و ياريت متقولش لحد و خليك مع عاصي لحد ما اروح لحبيبة افهمها اللي حصل
اومأ بلال برأسه متفهما، و ذهب يزيد لهم
فتح له حبيبه و قالت باستغراب:
انت مين؟
يزيد ابن عمت عاصي
حبيبة بدهشة و سألته بقلق:
انا بتصل بعاصي و مش بيرد
تنهد يزيد و قال:
هو في المستشفي عشان عمل حادثه و اكمل بتردد و اختك معاه.

حبيبة بتعجب فكيف جاءت حور إلى هنا و قالت:
اختي بتعمل ايه هنا؟
ولدت و الطفل مات
حبيبة بذهول:
ازاي دا يحصل انت كداب، حور مكنش ميعادها انهاردة
رتب عليها يزيد و قال:
اهدي و هتفهمي كل منها، و انا بكرا هعدي عليكي عشان اوديكي المستشفى
حبيبة ببكاء:
انا مش هستني لبكرا، لازم اشوفها دلوقتي
ماشي البسي و انا هستناكي هنا، هي أمنية فين؟
شبل جي و خدها.

أمنية بتساؤل:
افهم بقا انت جيت ازاي؟
شبل ببرود:
اشتغلت و ربنا كرمني و خلاص كدا
أمنية باستغراب:
كل دا في وقت قصير و بعدين انت قطعت و لا أكن ليك عيلة
تنهد شبل و قال:
و رجعت يا حبيبتي و هعوضك على كل حاجه راحت انتي و حور
أمنية بدهشة:
حور بقيت مرات اخوك و لا انت نسيت
تذكر شبل ما حدث قبل ساعات، تحدث معه قائلا عبر الهاتف يموت مش عايز يبقي في نفس تاني، و بعد ما تخلص ارجع القاهرة تاني
تمام يا باشا أمرك.

ابتسم و نظر إلى أمنية و قال:
اها بس عاصي عمل حادثه و شكله هيموت
أمنية بقلق:
ازاي؟ طب هو في إني مستشفى
ملناش دعوة
أمنية بصدمة:
أنت اللي عملت كدا صح
نظر لها شبل و قال بحقد:
و لسه هعمل دمار العيلة دي على أيدي يا أمنية، كل حاجه عاصي عملها هيكون تمنها حياته
هزت أمنية رأسها بعدم استيعاب و قالت:
يعني تقتل اخوك؟
اخويا اللي اتجوز خطيبتي؟

انت كنت عارف و متأكد أن حور ذات نفسها بتحب عاصي و راح يتقدم ليها في الأول يعني انت اللي اتعديت عليه مش هو
شبل بنرفزة:
ما خلاص يا أمنية مالك كدا؟
انا هروح اشوفه و اطمن عليه
غضب شبل و صاح بها قائلا:
ادخل نامي يا أمنية، و خلي ارتب كل حاجه في دماغي
ضربت كف على الآخر و قالت باستياء:
لو امك كانت عايشه كانت ماتت بحسرتها.

كانوا يتناولون الفطور معانا و بدأ منصور حديثه قائلا:
عاصي في المستشفي عشان عمل حادثة
مديحة بصدمة:
كيف يعني حصله ايه عاد؟
بسمة بقلق:
ازاي يا عمي؟
تنهد منصور و قال:
مخابرش ادينا هنروح و نشوف ايه اللي حوصل.

فاقت حور و وجدت حبيبة بجوارها و قالت بوهن:
انتي هنا من امتى؟
حبيبة ببكاء:
من امبارح يا حبيبتي بس انتي كنتي نايمه
صمتت حور و سقطت دمعة من عينها و تسألت بحزن:
عاصي اللي قالك؟
عاصي في العناية المركزة، يزيد قال انه عمل حادثة و الزيارة ممنوعة
ابتلعت حور ريقها و صمتت فهي لم تستطيع قول إيه و مسامحته على ما فعله...

ذهبت مديحة و بسمة مع منصور لرؤية عاصي و هناك بلال شرح لهم حالته
مديحة ببكاء:
هيبجي زين ان شاء الله
رتبت بسمة عليها و قالت:
اكيد، المهم يا بلال مين اللي عمل كدا؟
معرفش طبعا بس ممكن تكون حادثة عادية
تنهد منصور و قال:
روح امك و مرات اخوك يا بلال و بعدها تعاللي على المصنع عشان نشوف شغلنا
بلال بضيق:
لا هما هيروحوا مع نفسهم لاني هفضل معاه ممكن يفوق في ايه لحظة
زفر منصور بغضب و اخذهم و غادر.

و بعد ذلك وصل إلى المصنع و عندما دخل المكتب تعجب من وجود شبل بالداخل
عاش من شافك؟
ابتسم شبل و قام ليبقل ظهر كفه و قال:
قولت اول يوم ليا لازم اجي عشان اشوف ابويا
خير ما عملت واضح ان البعد عقلك
جدا صحيح هو عاصي تعبان و لا إيه عرفت من العمال؟
عمل حادثة امبارح
لو احتاجت اي حاجه انا موجود يابا
دخل له احدي العمال و قال:
حج منصور، مفيش حد يستلم البضاعة مين اللي هيروح؟

تنهد منصور بسئم فعاصي هو ما يتولى كل شي، قطعه شبل قائلا:
انا ممكن اروح...

دخل يزيد إلى غرفة حور التي امتنعت عن الحديث و بقيت ساكته منذ علمها ما حدث
تنهد يزيد و قال:
حبيبة عايز اتكلم مع حور
نظرت حبيبه له بشك و قالت:
مش كفاية اللي حصلها والله العظيم لأخرب بيتكم
حبيبه الموضوع صعب على الكل، فمن فضلك اهدي شوية و سيبني اتكلم معاها
استجابت حبيبة له و خرجت من الغرفة، نظر يزيد إلى حور و قال:.

عارف انك مصدومة و مش عايزة تتكلمي في حاجه بس عندي كلام كتير لازم تعرفي يا حور و بعدها القرار هيكون في ايدك...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة