قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل السادس عشر

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل السادس عشر

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل السادس عشر

على مدار يوم كامل حاولت جانا بكل الطرق أن تخلع من يدها الخاتم الذي وضعه عز الدين قسراً في إصبعها، ولكن كل محاولاتها باءت بالفشل الذريع، حتى وهن في رحلة البحث عن فستان مناسب للخطوبة،
-جانا بضيق واضح: اوووووووف، يعني مش هعرف أشيلك
-دينا وهي تحاول مساعدتها: الدبلة سميكة اوي يا جوجو، انا مستغربة ازاي انتي لبستيها؟
-جانا بنرفزة: مش انا، مش أنا، المنيل على عينه هو اللي حشرها في صوباعي.

كانت سهير في حيرة من أمرها، فكل الفساتين الخاصة بالخطوبة جميلة، لذا قررت أن تترك المجال لجانا لتنتقي ما تريد ولكن تحت اشراف منها و...

-سهير متسائلة وهي تبتسم: ها يا عروسة، قررتي هتلبسي ايه؟ أنا مش عاوزة كارثة من بتوعك
-جانا على مضض: ينفع ماحضرش؟
-سهير: وده كلام يا بنتي، ده الليلة ليلتك يا عروستنا
-جانا بضيق: ليلة سودة ومهببة.

لمحت سهير احد الفساتين، فأمسكت به بيدها و...
-سهير وهي تنتقي فستان ما: بصي ده، هيبقى حلو أوي عليكي
-جانا وهي تنظر إليه بضيق واضح: لأ شكله بلدي
-دينا بمرح: ده ع اساس انك كنتي لابسة princess وانتي بتختاري الشبكة.

تذكرت جانا ما ارتدته خلال انتقاء الشبكة و...
-جانا بغيظ: متفكرنيش، ده انا قولت امه هتطفش وتفركش اما تشوف منظري، لاقيتها ولا في دماغها
-دينا غامزة: مكتوبالك يا قمر
-جانا وهي تنهرها: بطلي يا دينا
ثم استمروا في البحث عن ضالتهن المنشودة، وأرهقت جانا كلاً من سهير ودينا في انتقاء ما تريد...

في فيلا يوسف الكيلاني
استغربت جانا كثيراً من تصرفات جانا وطريقتها في التعامل مع عز الدين، وبدأت تتناقش مع زوجها يوسف حول هذا وتوضح له شكوكها و...
-عايدة مندهشة: انا مستغربة من تصرفات جانا اوي يا يوسف، حاسة انها بتعاند ومش حابة الخطوبة
-يوسف وهو يهز رأسه: ليه بتقولي كده؟

أوضحت عايدة ليوسف سبب شكها هذا ب...
-عايدة: مشوفتش امبارح وهي نازلة معانا تشتري الشبكة، كان شكلها فظيع، انا اتصدمت بصراحة، واحدة المفروض انها عروسة بتكون على سنجة عشرة، لكن اللي شوفته استحالة يتوصف
-يوسف ضاحكاً: ههههههههه، طالما عاجبة ابنك يبقى خلاص هو حر
-عايدة: اللي مستغرباه، it s impossible انهاكانت عايشة بره، محدش يصدق أبداااا.

-يوسف مبرراً: والله يا ديلة كانت عايشة، بس هي بتحاول تبان انها بنت بلد، يعني بتخفي حقيقتها
-عايدة متسائلة: ومين قالك كده؟
-يوسف وهو يشير بيده: حسين قالي انها رقيقة جداااا، وحساسة أوي، وبتحب تكون مميزة في كل حاجة، من الاخر كده بونبوناية، بسكويتة، حاجة كده رقيقة.

دلف عز الدين إلى الفيلا، ثم استمع إلى عبارة والده الأخيرة، فتسائل عن تلك التي يتحدث عنها ويصفها بتلك الخصال الجميلة و...

-عز مقاطعاً وهو يجلس إلى جوارها: مين دي اللي بونبوناية؟
-عايدة: جانا
-عز بتهكم: الصرااااااحة ااااااه
-عايدة بضيق: انت بتهزر يا عز؟ انت ماشوفتش كانت عاملة ازاي امبارح؟
-عز: يا ماما سيبك من اللي هي بتعمله ده، كله كلام فاضي
-عايدة: وعرفت منين؟
-عز وقد نهض من مكانه: مش محتاجة يا ماما، هبقى أقولك بعدين لأحسن مستعجل...
-يوسف وهو ينظر إليه باستغراب: على فين العزم يا بني؟

-عز مبتسماً: هاروح النادي يا بابا أعزم أصحابي ع الخطوبة!
-يوسف: اوك، متتأخرش وربنا يهنيك يابني
-عز وهو يوميء برأسه: حاضر، سلام.

وفي النادي
أبلغ عز الدين أصدقائه بأمر خطبته، فصدمت دارين من ذلك الخبر ونظرت إليه غير مصدقة لما يقول و...

-دارين بصدمة: بتقول ايه يا عز؟ هتخطب؟
-عز: ان شاء الله يا دارين، منتظرك بكرة
-دارين بلهفة: ده حصل امتى وازاي وفين و، و...؟
-عز: حيلك حيلك، بعدين هبقى اديكي التفاصيل، المهم هنتظرك بكرة
-دارين بحزن: بقى أهون عليك يا مون شيري تعمل فيا كده وتخطب غيري بعد الحب اللي كان بينا؟
-عز بحدة: حب ايه وزفت ايه، وهو انا وعدتك بحاجة، فوقي يا دارين!
-دارين محاولة أن تظهر تأثرها: بجد انا مش...

تدخل حازم في الحوار حتى يخفف من حدة الجدال الذي كان على وشك النشوب بين عز الدين ودارين، فحازم لا يهتم لأمر عز أو حتى خطبته، ولكن من يشغل باله هو دارين و..
-حازم مقاطعا: مبروووك يا زيزووو، هنجي شور الخطوبة، فكك يا دارين وباركي لعز
-دارين باقتضاب: مبروك
-عز لباقي أصدقائه: متتأخروش يا جماعة، هستناكو.

انضم ياسين إلي باقي الأصحاب، ثم تسائل عن...
-ياسين من بعيد: ميتأخروش على ايه؟
-عز بتنهيدة: أخيرااااا طليت علينا
-ياسين وهو يسحب المقعد: سوري يا جماعة كان ورايا كام مصلحة بخلصها
-عز: ماشي يا عم المهم، بكرة خطوبتي أنا وجانا متتأخرش
-ياسين مصدوماً: ايه ده بجد؟ يعني هتخطبها بجد ولا كده وكده؟
-عز: وهي الحاجات دي فيها هزار يا سينو؟
-ياسين وهو يحرك رأسه: معاك انت كل شيء جايز.

-عز بنظرات جادة: خف تعوم يا سينو، هستناك متتأخرش.

نهض ياسين من على مقعده، ثم اقترب من صديق عمره عز الدين واحتضنه و...
-ياسين وهو يحتضن عز: ماشي يا عررررريس، من بدري هتلاقيني فوق دماغك.

في منزل حسين الدمنهوري
أعلن منزل حسين الدمنهوري حالة الطواريء استعداداً لحفل الخطبة الليلة، كان الجميع يعمل على قدم وساق لانجاز الكثير من الأعمال في وقت قليل
-سهير: بسرررعة، ايوه هنا، بس كده شكلهم حلو أوي، سنية حطي طقم السرفيس في الحوض عشان يتشطف، أه وشوفي الطباخين خلصوا ولا لأ
-سنية: حاضر يا ست سهير هانم.

جاءت دينا إلى والدتها وهي ترتدي ملابسها وتستعد للنزول، ثم أبلغتها ب...
-دينا: مامي انا نازلة البيوتي سنتر، هلبس هناك واجي ع طول
-سهير بحدة: لأ مافيش نزول، باباكي قال ان البنات اللي في السنتر هيجوا هنا يزوءوكم
-دينا على مضض: اوووف يامامي
-سهير وهي تشير بيدها: روحي شوفيلي جانا بتعمل ايه الوقتي
-دينا بتأفف: اوك.

ثم انطلقت دينا إلى حجرة جانا، وتفاجئت بها نائمة وتغظ في نوم عميق، فقفزت على الفراش، وحاولت افاقتها و...
-دينا: wake up يا عروسة
-جانا وهي تضع الغطاء على رأسها وبصوت ناعس: امشي يا دينا سيبيني أنام
-دينا: يالا بقى فوقي، ده النهاردة يومك
-جانا بنرفزة: يووووووه، انا مش عاوزة أقوم ولا أعمل حاجة، الهي يااا رب اليوم يبوظ عشان ترتاحوا.

-دينا متعجبة وبصوت حالم: ده انتي عروسة يعني المفروض تفرحي بعريسك، هااااااااه، ده كيوت، ووسيم، وتقييييل، اموووت أنا في الصنف ده
-جانا بقرف: خديه، اشبعي بيه، انا متنازلالك عنه!
-دينا: ياريت كان ينفع، بس هو بيحبك انتي
-جانا بنرفزة: حبه برص، هو ده بتاع حب أصلاً؟
-دينا وقد نزعت الغطاء تماماً: طب يالا، البنات من البيوتي سنتر هيجوا كمان شوية عشان يجهزوكي ياأحلى bride.

طرأ على بال جانا فكرةما، هي مجنونة، ولكنها ستنفذها...
-جانا ولمعت في عقلها فكرة: اهاااا، حلووو اوي!
-دينا: ها فكرتي هيكون استايلك ازاي في اليوم ال special ده؟

ارتسم على وجه جانا ابتسامة شيطانية، ثم اعتدلت في جلستها و...
-جانا بابتسامة شيطانية: اومال، ودي حاجة تفوتني! ده انا هبهركم
-دينا بقلق: ربنا يستررررررر، قلبي عندك يا عز
-جانا بلهجة آمرة: out Dina، بدل ما أطلعهم عليكي انتي...!
-دينا: اوك، اوك I m out، بس متناميش.

بدأت جانا تستعد لحفلة الليلة، وطلبت من فتيات مركز التجميل ان يعاونوها في تجهيز الاستايل الذي تريده، ورغم غرابة طلبها كعروسة، إلا أنه لم يكن أمامهن إلا الانصياع لأوامرها، فهي العروسة، وتلك هي رغبتها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة