قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والخمسون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والخمسون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والخمسون

خرجت سيلين من غرفة ابنتها، في حين ظل رامز يتفحص جانا بنظراته الوقحة، ثم اقترب منها بخطوات بطيئة، في حين توجست هي منه خيفة و...
-رامز بنبرة مخيفة ونظرات وقحة: ايه يا حلوة
-جانا وهي تبتلع ريقها: آآآ، انت اللي ايه؟
-رامز غامزاً وهو يشير بيده: تقلانة علينا كده ليه؟
-جانا بقلق: انت، انت بتكلم كده ليه
سار رامز في اتجاه جانا التي كانت تتراجع للخلف وعلى وجهها علامات الترقب و...

-رامز بنبرة جادة: ماهو من يوم ما شوفتك وأنا برج من دماغي هيطير
-جانا بنظرات مصدومة: آآآآ، انت، آآآانت اتجننت!
-رامز وهو يشير بيده: ده انا أبقى مجنون لو سيبتك، شوفي يا حلوة، أنا مش هاجي جمبك بس لو معملتيش اللي هاقولك عليه، صدقيني مافيش حد هيحميكي مني ولا حتى أمك
-جانا بتردد: You، y..

-رامز وهو يشير برأسه: فكك من جو الأجانب ده، ده أنا صايع قديم، وأمك في تكة بلفتها وتحت جناحي وباشارة مني أوديها البحر وأرجعها عطشانة
فغرت جانا شفتيها في صدمة، ونظرت إليه بأعين فارغة غير مصدقة لما يقول و...
-جانا بصدمة: هه...

-رامز مكملاً بنبرة متهكمة وهو يجز على أسنانه: أمك مفكرة نفسها واعية وأم العريف وهي بكلمة وقعت في المصيدة، بس يا خسارة طلعت شحاتة رغم الهيلمان اللي وهمتني بيه، أصل ابوكي فهمها صح، لأ ولعبها كمان صح، طلعها من المولد بلا حمص، وانا اللي شربتها، طلع معلم بصحيح، بس الصراحة أما شوفتك عششتي في دماغك
تملك الرعب قلب جانا، وخفق صدرها بقوة، فنظرات رامز لها توحي بأنه يضمر لها شراً و...
-جانا بخوف شديد: آآآ...

حاصر رامز جانا في أحد أركان الغرفة، ورفع ذراعيه عالياً وأسندهما على الحائط فأصبحت هي سجينته..
أشاحت جانا بوجهها للناحية الأخرى ووجهها ممتعض من قربه المقزز لها و...
-رامز بنبرة تهديد: متخافيش، مش هاجي جمبك، وقتك لسه مجاش، وده بايدك تحدديه، تعملي اللي هاقولك عليه هنبقى حبايب، هتعصيني ورحمة أبوكي ماهسيبك إلا وانتي هع هع هع هع، شوفي انتي بقى!
-جانا بنبرة خائفة: طب، طب، انت عاوز ايه؟

أرخى رامز ذراعيه عن جانا، وتراجع للخلف قليلاً، ثم نظر إليها بنظرات صارمة و...
-رامز بنبرة صلبة: البسي الزفت ده وانزلي قابلي الناس اللي تحت كويس، ومتنسيش عيني عليكي يا حلوة، انا عاوز اعمل شغل جامد في الحفلة دي، عاوز أعوض خسارتي بسبب أمك
-جانا وهي توميء برأسها خوفاً: آآآ، اوك.

شعر رامز برغبته في الاقتراب مجدداً من جانا، فهي فتاة مثيرة جميلة غير والدتها التي خدعته بثرائها، فاقترب منها مجدداً، وامسك بذراعيها ورفعهما عالياً وأسندهما على الحائط، ثم مال برأسه على شعرها، وبدأ يتشممها و...
-رامزبنبرة هامسة: بس تصدقي، انتي عاملة زي التفاحة اللي استوت وطلبت أكلها
ارتجف جسد جانا فزعاً، وبدأت تتلوى أمام رامز محاولة التخلص من قبضته، في حين تلذذ هو بقربها منه و...

-جانا بنبرة باكية: بليز ابعد عني!
أرخى رامز ذراعيه عن جانا، التي ظلت تجهش بالبكاء، ثم مد يده وأمسك بخصلات شعرها وظل يلفها حول إصبعه و...
-رامز وهو يعبث بخصلة من شعرها بنبرة تهديد: هابعد يا حلوة بس متنسيش، افردي وشك وتعملي بالحرف اللي أطلبه منك، انتي فااااااااااااااااااهمة
-جانا وهي توميء برأسها في رعب: حاضر.

نزلت جانا إلى الحفلة وهي ترتدي فستان أسود قصير يصل لفوق ركبتيها بقليل، وعاري الكتفين، ومفتوح الصدر، فأبرز مفاتنها وجعل العيون كلها مسلطة عليها
شعرت سيلين بالفخر لن ابنتها أصبحت محط أنظار الجميع و..
-سيلين بفرحة وهي تشير بيدها: Com n Jana، This is my sweetheart, my baby girl..
-أحد المدعوين وهو يصافحها: hello Jana, nice to meet you
-رجل أخر مبتسماً: Wow, you look gorgeous
-سيدة ما: Beautiful.

-رامز وهو يفتح كلا ذراعيه: اووه جانا بيبي، تعالي في حضني
جذب رامز جانا في أحضانه عنوة، وأحاطها بذراعيه قسراً، فشعرت هي بالاشمئزاز منه، فمال على أذنها وهمس ب...
-رامز بنبرة هامسة: كده انتي في السليم، استمري
-جانا بقرف وتأفف: طب سيبني بليز!
-رامز بنبرة مخيفة: مش بمزاجك
لاحظت سيلين احتضان زوجها لجانا لمدة طويلة و...
-سيلين متسائلة: ايه يا رامز هتفضل ماسك في جانا كده؟

تدارك رامز الأمر، فوضع اصبعه على عينه وكأنه يجفف دموعه، و..
-رامز بنبرة شبه باكية: مش مصدق ان بنتنا رجعت تاني لحضننا
-سيلين وهي تمط شفتيها: اووه بيبي، You re so kind..
-رامز مبتسماً ابتسامة خبيثة من بين أسنانه: ثانكس dear.

كانت جانا تشعر طيلة الحفل بالاشمئزاز، وخاصة أن عليها أن تطيع أوامر رامز من حيث التعامل مع الغرباء بحرية تامة، ، شعرت جانا أن تلك الأجواء لا تليق بها على الإطلاق، لذا حاولت أن تستأذن و، ،
-جانا على مضض: مامي، ممكن استأذن أطلع أرتاح فوق شوية
-سيلين باستغراب: لسه بدري جانا، الحفلة مخلصتش
-جانا بتأفف: بس مامي، ال dressمضايقني
-سيلين بنبرة شبه عصبية: يووه، خلاص جانا ارتاحي بس for 15 minutes، اوك.

-جانا بضيق: اوك مامي
صعدت جانا إلى غرفتها وهي تبكي، فهي مجبرة أن تتحمل وقاحة وقذارة رجل مثل زوج أمها، في حين والدتها لا تعشق أي شيء في الحياة سوى المال والمستوى الاجتماعي المرموق، فكيف ستحكي لها ما تعانيه وما تواجهه بمفردها...

أغلقت جانا الباب خلفها، ثم اتجهت إلى الفراش وألقت بجسدها عليه وهي تبكي بحرقة، ثم اعتدلت بعد هذا في جلستها، وجففت دموعها بأطراف أصابعها، ونهضت عن الفراش واتجهت إلى الدولاب وأخرجت منه منامتها، ووضعتها على الآريكة، وقامت بتبديل ملابسها، نظرت جانا إلى الباب فوجدت أنها لم توصده جيداً بالمفتاح، لذا توجهت ناحيته لتوصده ولكن أوقفها صوت رامز وهو يتحدث في الخارج و...
-رامز هاتفياً بحدة: ايوه، انا عند كلمتي.

-المتصل: ...
-رامز بنظرات جادة: اطمن، مش انت عينك منها، خلاص أنا هظبطها
-المتصل: ...
-رامز بتهكم وهو يمط شفتيه: أمها مين، لالالالا، البت هبلة وبتخاف
-المتصل: ...
-رامز وهو يشير بيده: بص، هما كلهم في الحفلة تحت، هات انت الشلة وانا مجهز تربيذة القمار، والبت هتخدم علينا، هههههههههههههههه..
-المتصل: ...
-رامز محذراً وهو يغمز بعينيه: تلمسها بس مش اكتر من كده، فاهم، أه واهو كله بتمنه، انا عاوز أعوض خسارتي!

-المتصل: ...
-رامز مبتسماً بثقة: لأ متقلقش، انا معرف سيلين اني عازم new businessmenعشان صفقات جديدة ولازم يكون الترحيب بيهم على مستوى عالي، وانت فاهمني!
-المتصل: ...
-رامز بنبرة واثقة للغاية: بالظبط كده لو حتى فكرت انها تقول لأمها مش هتصدق، أيوه Money talks
-المتصل: ...
-رامز وهو يوميء برأسه: deal، يالا متتأخروش، انا مستنيكم.

فغرت جانا شفتيها في صدمة، ونظرت أمامها غير مستوعبة ما سمعته للتو، ، اذن فزوج والدتها ما هو إلا مقامر ولا يعبيء إن تاجر حتى بشرف ابنة زوجته، ووالدتها كل ما تسعى إليه هو الأموال حتى لو على حساب ابنتها..
إذن لن تجد من يصدق روايتها، فلا بديل لجانا عن مواجهة هذا الرجل الوقح عديم الأخلاق...
فتحت جانا الباب على مصرعيه فجأة لينتبه رامز لها ويتفاجيء بوجودها..

ابتلع رامز ريقه في توتر، في حين نظرت إليه جانا بعينين مشتعلتين من الغضب و، ،
-جانا بغضب شديد: انت انسان سافل وخسيس
-رامز بتوتر: ايييه ده، انتي، انتي هنا من امتى؟
-جانا وهي تشير بيدها وبنبرة حادة: أنت أحقر انسان في الدنيا، خدعت مامي وخدعتنا كلنا عشان ال money و، ممممم
هجم رامز على جانا ووضع ذراعه خلف رأسها، وباليد الأخرى كمم فمها، ومنها من الحديث، ثم دفعها عنوة تجاه غرفتها و..

-رامز بنبرة صارمة: خشي جوه، تعالي هنا
دلف رامز بجانا إلى داخل غرفتها، ثم ألقاها بكل قوة على الفراش، ونظر إليها بنظرات قاتلة ومخيفة و...
-رامز بنبرة تهديد: انتي فكرك هخاف اما تعرفي الحقيقة، لأ يا شاطرة يبقى انتي متعرفيش رامز عبد الشكور
اعتدلت جانا في فراشها، ونظرت إليه بتحدي، ورغم شعورها بالخوف منه، إلا أنها حاولت أن تستجمع شجاعتها قدر الإمكان و...

-جانا بنظرات متحدية: أنا هفضحك عند مامي وعندكل الناس، وهبلغ عنك البوليس
سار رامز في اتجاه جانا، ثم رفع ذراعه عالياً، وصفع جانا بكل قوة و...
-رامز بنبرة قوية: اخرسي يا بنت ال...
وضعت جانا يدها على وجنتها، ونظرت إليه بأعين لامعة وعلى وشك البكاء و...
-جانا بنبرة شبه مهددة: وكمان بتضربني، انا هوديك في داهية.

-رامز بنبرة واثقة وهو يشير بيديه: طيب اتفضلي وديني في داهية، يالا أنا مستنيكي، صوتي ولمي كل الناس، وأنا هأقولهم بكل بساطة ان بنت الهانم مراتي بتغويني عشان أجي أوضتها وأعمل معاها علاقة
-جانا بخوف: آآآآ، انت كداب
مد رامز كف يده وأمسك بفكي جانا في قبضته، وضغط عليه بقوة وهو ينظر في عينيها بنظرات مخيفة و...

-رامز بنظرات مخيفة: شوفي مين هيصدقك، وانا حجتي معايا! طالع أناديكي تقابلي الضيوف وانتي عاملة الفيلم ده كله عشان تنفردي بيا، والكل شايف أنا بعاملك ازاي قدامهم، أنا بعاملك زي أبوكي، لكن انتي هع...
-جانا متآلمة: آه يا واطي
سحق رامز فكي جانا بين أصابع يده، فتأوهت بشدة من الآلم و...
-رامز بتهكم: مش لايق عليكي جو البيئة ده
-جانا وهي تحاول ابعاد يده: آآآآآآه، سيبني
أرخى رامز قبضة يده عن فكها، و...

-رامز بنبرة ساخرة: متجيش تعملي صايعة على واحد اتربى في الشوارع طول عمره
-جانا بنبرة مرتعدة: والله لأفضحك
-رامز وهو يمط شفتيه في تهكم: طب ما تيالا، ها مستنية ايه؟
تجمعت الدموع في حدقتي جانا، وبدأت تنساب العبرات على وجنتيها و...
-جانا وهي تبكي: مش هسيب حقي
-رامز بابتسامة شيطانية: وأنا يا حلوة باخد حقي أول بأول.

نظر رامز إلى جانا نظرات شهوانية، راغبة في جسدها، فقام بالهجوم عليها، وإمساكها من ذراعيها، وألقاها على الفراش، وحاول أن يعتدي عليها، في حين قاومته هي بكل ما تملك من قوة، قامت بخربشته بأظافرها في وجهه، فحاول هو تقبيلها عنوة في عنقها، فدفعت وجهه بعيداً عنها بكلتا يديها، وظلت تصرخ فيه ليبتعد ولكنه لم يعبيء بصراخها، وظل يكمل اعتدائه عليها، نظرت جانا حولها محاولة أن تجد شيئاً ما يساعدها في ضربه، فلمحت الأباجورة الموضوعة على الكومود، فحاولت قدر استطاعتها أن تمد ذراعها لتصل إليها، وبالفعل أمسكتها، وقامت بضربه بها بقوة على رأسه، فصرخ هو متآلماً، ونهض عن جانا و..

-رامز بنظرات مغتاظة: اه يا بنت ال، ، والله لأضيعك وأحسرك ع نفسك
وثبت جانا من على الفراش، واتجهت للتسريحة وأمسكت بالعطر الخاص بها ورشته في اتجاه عينيه و...
-جانا بثقة: مش هيحصل، فشششششش
-رامز متآلماً: آآآآآآآه، عينيا، آآآآآه.

لم يكن أمام جانا سوى خيار واحد فقط هو ترك ذلك المنزل فوراً، وبالفعل قررت أن تهرب من النافذة بعد أن أخذت حقيبة يدها الموضوعة على مكتبها، خشيت جانا ان يتهمها رامز بمحاولة قتله أو الاعتداء عليه، فمن سيصدقها اذا أخبرتهم أنها بريئة، فكل الشواهد ضدها، هكذا ظنت جانا...

خرجت جانا من النافذة بعد أن ارتدت حذائها الرياضي في قدميها، ثم تسلقت سطح منزلها بحذر شديد، وسارت عليه بخطوات سريعة إلى أن نجحت في الوصول إلى المدخل الخلفي للمنزل، فوثبت على الحديقة الخلفية، ونهضت عن الأرض، واتجهت إلى الطريق العام، وأسرعت بايقاف سيارة أجرة..
ثم ركبتها وطلبت من السائق أن يتحرك فوراً ويوصلها إلى عنوان المنزل الذي تقطن به صديقتها كاتي..

وهناك طلبت عمها حسين هاتفياً وطلبت منه مساعدتها في الخروج من لندن والعودة إلى القاهرة.

وحينما عادت إلى مصر سردت على عمها ما حدث، ولكنها أخفت الجزء الخاص بمحاولة رامز الاعتداء عليها خوفاً من أي تطورات قد تحدث وفضلت أن تغير من شخصيتها تماماً، لقد عقدت العزم على ان تبتعد عن شخصية الفتاة الرقيقة أوروبية المظهر وتتحول إلى شخصية فظة، وقحة، بيئة في تعاملاتها مع الغرباء، مستفزة مع من يتجرأ عليها، كارهة لعالم الرجال بأكمله فيما عدا والدها وعمها...
عودة إلى الوقت الحالي.

أصغى عز الدين بإنصات لكل كلمة قالتها جانا، ثم مال عليها بجذعه، وأحاطها بذراعيه وضمها إلى صدره و...
-عز بتنهيدة حارة: ياااااااااااااااه يا جانا، بقى كل ده حصل ومخبياه، والواطي النجس رامز ده جاي بكل برود يسلم عليكي
-جانا بنبرة باكية: ي، يعني. انت، انت مصدقني
أبعد عز الدين جانا عن حضنه، ومسح دموعها عن وجنتيها، ثم وضع اصبعيه على طرف ذقنها ونظر مباشرة في عينيها و...

-عز بصوت رخيم: أيوه يا حبيبتي، مصدق كل كلمة قولتيها، وأقسم بالله لأجيبلك حقك منه الكلب ده
-جانا بخوف: بلاش يا عز، انا خايفة عليك، ده شراني ممكن يأذيك
-عز مبتسماً: بجد خايفة عليا
ارتبكت جانا، ومدت يدها لتمسك بخصلة شعرها وأعادتها خلف أذنيها في توتر و...
-جانا بتردد: آآآ..
-عز بنبرة راجية: يا شيخة انطقي بقى لأجل النبي
-جانا بصوت خافت: أيوه بخاف عليك
-عز بشوق وهو مسلط بصره عليها: بس!

-جانا بصوت أقل خفوتاً: ومش عاوزة حاجة تأذيك
-عز وهو فاغر شفتيه: ها...؟
-جانا وهي تتنحنح: احم، آآ، متبقاش طماع
-عز متهكماً: ليه يا بنتي منشفاها عليا، حسي بيا يحس بيكي ربنا
-جانا مازحة: ما أنا أصلي ماشية بمبدأ شوق ولا تدوق!
-عز وهو يعقد حاجبيه باستغراب: لا والله
-جانا وهي توميء برأسها: عشان متزهقش
-عز ساخراً: ايوه نظام ان كان حبيبك عسل متلحسوش كله
مدت جانا كف يدها لتضرب كف يد عز الدين في مزاح منها و...

-جانا بنبرة شبه فرحة: الله عليك يا برنس
-عز غامزاً: طب ممكن أدوق شوية عسل
-جانا بنظرات مصدومة: نعم!
-عز بنبرة جادة: هااااا! مش انا عملت اللي انتي عاوزاه
-جانا وهي توميء برأسها: ايوه
-عز وهو يشير بيده: وكان المقابل تنفذي شروطي
-جانا بتردد: آآآ، م، مظبوط
-عز مازحاً: طب انا عاوز شوية عسل
-جانا بنبرة شبه غاضبة: وأنا أجيبهولك منين الوقتي؟
-عز باستغراب: أفندم؟
-جانا بضيق: معنديش والله برطمان عسل.

-عز بنبرة منزعجة: انتي غبية أبت!
-جانا بلؤم وهي تغمز بعينها: لأ بستغبى
-عز بنظرات مغتاظة: طيب!
نهض عز الدين عن الفراش، ثم سار في اتجاه باب الغرفة، وقام بإغلاقه، ونزع التي شيرت الذي كان يرتديه، ونظر إلى جانا بنظرات مشتاقة و...
-عز بلؤم: انتي قولتلي رامز بوز الاخص ده حاول يقرب منك ازاي؟
لاحظ عز الدين ارتباك جانا، وامتعاض وجهها، وتبدل ملامحه للقلق والتوتر، فحاول أن يهديء من روعها ويبث فيها الطمأنينة و...

-عز وهو يشير بيده، وبنبرة رخيمة: متخافيش أنا عاوز أعرف بس عشان أحاسبه بضمير!
جذبت جانا عزالدين من ذراعه ناحيتها قليلاً، وبدأت تحاكي معه ما حدث من قبل معها و..
-جانا بصوت مضطرب: كدهون
-عز وهو يقترب منها: زي كده يعني
-جانا وهي تهز رأسها: لأ قرب كمان
-عز وقد التصق بها: كده
-جانا وهي توميء برأسها بصوت خافت: ايوه بالظبط
-عز بضيق: الله يخربيتك أرامز!

أحاط عز الدين جانا بذراعيه، وضمها إلى صدره، وأسند رأسه على كتفها و...
-جانا باستغراب: انت بتعمل ايه؟
-عز وهو يحاوطها بذراعيه: بقدر المسافات
-جانا بنظرات متعجبة: بس هو معملش كده
-عز بضيق: الله يحرقه، انا جوزك سيبني أحسبها صح
-جانا على مضض: طيب انجز
-عز وهو يمط شفتيه في انزعاج: يجيلك ويحط عليك أرامز يا بوز الاخص
-جانا متسائلة: ها خلصت؟

أوميء عز الدين برأسه، ثم أرخى ذراعيه عن جانا، وابتعد عنها عدة سنتيمترات، ونظر إلى وجهها وتأمله بأعين مشتاقة، ثم مال برأسه على وجهها، وقبلها قبلة رقيقة على وجنتها و...
-عز وهو يقبلها على وجنتها: طب هو باسك كده
-جانا بصوت خافت: لأ
مال عز الدين برأسه على وجنتها الأخرى وقبلها منه قبلة أخرى رقيقة وعذبة و..
-عز بصوت خافت: طب هنا؟
-جانا بنبرة ناعمة: لأ
رفع عز الدين رأسه قليلاً ثم قبلها على جبينها و...

-عز متسائلاً وبنظرات مشتاقة: طب كده؟
-جانا وهي تهز رأسها نافية: أبداً محصلش!
-عز وهو يقترب من شفتيها: طب، طب، هنا
-جانا بهمس: ل، لأ
وبالفعل قبّل عز الدين جانا على شفتيها بعد طول انتظار قبلة مطولة وعذبة، تذوق كلاهما فيها الحب الذي كانا يطمعان فيه بشغف، ذابت التوترات، واختفت الارتباكات بينهما، وسرحا للحظات في عالم خاص بهما إلى أن قاطع تدفق نهر الحب هذا صوت رنين هاتف جانا..

ابتعدت جانا على الفور عن عز الدين، ونظرت إليه بخجل شديد واكتسى وجهها بحمرة الخجل، في حين شعر عز الدين بالضيق و...
-عز بضيق: الله يحرقه، وده وقته!
-جانا وهي تتنحنح: آآآ، سوري
-عز بنبرة حانقة: شوفي مين، الهي ما تتهنى يا بعيد!
نظرت جانا في شاشة هاتفها المحمول لتجد أن المتصل هي دينا و...
-جانا وهي تمط شفتيها في دهشة: اوووه دي دينا
-عز بهمس: ربنا ياخدها
-جانا متسائلة: بتقول حاجة؟

-عز على مضض: بقولك شوفيها عاوزة ايه...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة