قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثاني والعشرون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثاني والعشرون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثاني والعشرون

في صباح اليوم التالي، وتحديداً منزل حسين الدمنهوري
عاتب حسين زوجته سهير على ما فعلت بالاتفاق مع عايدة زوجة صديقه يوسف و...

-حسين بنبرة عتاب: بقى كده يا سهير، تسيبي البنت تطلع اوضة عز لوحدها؟
-سهير وهي توميء بالنفي: والله يا حاج مكونتش اعرف ان عز هيجي الوقتي، كل الحكاية ان امه عايدة قالتلي خلي البنت تشوف اوضة عز وتتعرف ع الحاجات اللي بيحبها، كانت عاوزة تقرب ما بينهم، احنا مغلطناش.

تحرك حسين قليلاً بعيداً عن زوجته، وهو مازال يشعر بالضيق لما حدث، ثم صمت قليلاً وبدأ يتحدث ب...
-حسين وهو يتحرك بعيداً عنها: لأ غلطتي يا سهير، شوفتي عمل ايه فيها؟ ولو مكانتش جانا واعية كان ممكن حصل الأخطر من كده
سارت سهير خلفه، ثم توقفت عن الحركة وبدأت تبرر له نيتها و...
-سهير وهي تقف خلفه: ماهي مراته
التفت حسين لزوجته، ثم تحدث بنبرة جادة و...

-حسين وقد أدار جسده ناحيتها: لأ لسه يا سهير، مافيش اشهار واعلان قصاد كل الناس انها دخلة
شعرت سهير بأنها تسرعت فيما فعلت و...
-سهير: طب والعمل ايه؟
-حسين وقد أطلق تنهيدة: العمل عمل ربنا، هتكلم مع يوسف وابنه ونشوف هنلم الليلة ازاي.

في فيلا الكيلاني
استيقظ عز الدين ومازال يشعر بالآلم في جسده، نهض عن الفراش وهو يترنح في خطواته، ثم نظر إلى عينيه في المرآة، فوجد كلتاهما مازالت حمراء...
عاد إلى ذاكرته ما حدث بالآلم، وكيف ردت جانا عليه بطريقة مؤلمة، وظل يتأوه من الآلم و...

-عز متآلماً: ااااااااااااااه، مش قادر
ثم سمع صوت طرقات خفيفة على الباب، وعقبها سمع صوت والده يقف خارج باب غرفة الضيوف و...
-يوسف وهو يطرق الباب: انت صحيت يابني؟
-عز وهو يتحسس وجهه: أيوه يا بابا، اتفضل.

دلف يوسف إلى داخل الغرفة، ثم نظر إلى ابنه و...
-يوسف: فايق نتكلم
-عز وهو يوميء برأسه: اه
توجه يوسف إلى أقرب مقعد ثم جلس عليه، وفعل ابنه المثل، وجلس الاثنين في مواجهة بعضهما البعض و...

-يوسف متسائلاً بنبرة هادئة: ها؟ ناويت على ايه؟
-عز بعدم فهم: في ايه؟
-يوسف: في اللي حصل امبارح؟
صمت عز الدين لحظات لتذكر ما حدث، ثم أطلق تنهيدة و...

-عز: اها، خير ان شاء الله، سيب انت الموضوع عليا يابابا، انا مش صغير، وهكلم عم حسين
-يوسف بتوجس: عز! قولي ع اللي بتفكر فيه، مش ناقص مصيبة، انا عاوز ألم الليلة!

نهض عز الدين عن المقعد ثم توجه إلى والده وانحنى بجسده قليلاً عليه، وقبل جيبنه، ثم تحدث بصوت هاديء مليء بالثقة ب...
-عز مقبلاً جبين والده: اطمن والله يا بابا، انا هعدل المايل، تعالى بس اروح اوضتي اجيب لبسي عشان ألحق أجهز.

وبالفعل توجه الاثنان إلى غرفة عز، ثم فتح دولابه، واذ به يرى الكارثة التي حلت بملابسه و...
-عز وهو ينظر بأعين مصدومة: ايييييه ده؟
-يوسف بعدم فهم: في ايه؟

رأى عز الدين ما لحق بملابسه من تمزيق وتقطيع، فاستشاط غضباً و...
-عز بنبرة حنق وضيق: بص يا بابا، شوفت الهانم عملت ايه؟
أمسك يوسف بقطع من الملابس في يده، ثم ظل يتفحصها وهو يحاول منع نفسه من الضحك، ولكنه لم يستطع و...
-يوسف متفحصاً ملابس عز: ههههههههههههههههههههههه، لأ جبارة الصراحة.

-عز مغتاظاً: بتضحك يا بابا، البس انا ايه الوقتي؟ طب بص والنبي، شوف البنطلون بقي بشراشيب! دي ماسبيتليش حاجة البسها، الله يحرقها.

تعالت ضحكات يوسف حينما تأمل ما فعلت جانا، وحاول أن يهون على ابنه ولكن كان الموقف لا يحتمل سوى الضحك و...
-يوسف ضاحكاً وساخراً: ههههههههههههههه نيو لوك يا بني ههههههههههههههههههههه ماله البنطلون؟ ده حتى مكيف!
تضايق عز أكثر من تعليقات والده الساخرة، فجز على أسنانه و...
-عز: بتهزر لأ وبتدافع عنها كمان يا بابا...! الصبر طيب، ياااااااااااااااا رب صبرني وماقتلهاش.

في منزل حسين الدمنهوري
كانت دينا تحاول جاهدة اقناع جانا بالموافقة على الذهاب إلى النادي لتمضية وقت طيب...

-دينا وهي تمسك بذراعها: يالا يا جوجو نروح النادي نغير جو
-جانا وهي تهز كتفيها: مش عاوزة
-دينا وهي تمط شفتيها: متبقيش silly، ده انا مصدقت ان موضوعك حصل عشان دادي يوافق اننا نخرج
-جانا وهي تنظر إليها: اه، ماهي جاتلك ع الطبطاب، مصلحة يعني
-دينا مبتسمة: شووور، يالا بقى، والله هتتبسطي
-جانا: اوك، خليني وراكي لحد ماشوف اخرتها ايش
-دينا والابتسامة علت ثغرها: كل خير.

نهضت جانا عن الفراش ثم توجهت ناحية دلفة ملابسها لتنتقي ما تريديه، وكذلك فعلت دينا...

في النادي
بالفعل توجهت الفتاتين لنادي ((، )) حيث تواجد أصدقاء عز الدين، لمحت لوجي دينا وجانا وهما جالستان على احدى الطاولات القريبة، فأشارت لباقي أصدقائها و...

-لوجي وهي تشير برأسها: بصي، بصي يا دونا!
-دارين بعدم اكتراث: ايه في ايه؟
-لوجي وهي تشير بيدها: هناك يا دونا، شايفة مين اللي اعدة هناك دي؟
-دارين بعدم اهتمام: مين يعني؟
-لوجي: oh, no، متقوليش انك مش عرفتيها
-دارين بنفاذ صبر: قولي وخلصيني
-لوجي: جانا! البنت اللي خطبها زيزوو
-دارين بضيق واضح: what؟ هي جت هنا كمان! يالا تعالوا معايا.

نهضت دارين من مقعدها وعلى وجهها علامات الضيق والحنق، وهي تنتوي شراً، ثم مدت يدها وجذبت نظارتها الشمسية ووضعتها على وجهها و...

-ياسمين بعدم فهم: ناوية ع ايه يا دودي؟
-دارين وهي ترتدي نظارتها: تعالوا وهتشوفوا
-لوجي مبتسمة: وااااو، let s have fun
وبالفعل جاءت دارين وبصحبتها لوجي وياسمين ووقفن أمام طاولة دينا وجانا اللتان كانتا غير منتبهتين لهن و...

-دينا وهي تمسك هاتفها المحمول: بصي ع الانستجرام الصورة دي؟
-جانا وهي تشير بيدها: حلوة، بس دي أحلى.

وجدت جانا من يحجب عن نظرها أشعة الشمس، فرفعت رأسها للأعلى، لترى من يقفن أمامها
-جانا متسائلة: خير؟ عاوزين حاجة.

خلعت دارين نظارتها، ثم نظرت شزراً لجانا، وعقدت ساعديها أمام صدرها و...

-دارين بتعالي ونظرات استعلاء وهي تشير برأسها: يييس، عاوزين ال table دي
-جانا بنبرة باردة: اها، بس ال table دي لامؤاخذة مش فاضية
-دارين بحدة: يبقى تفضى...
ثم أشارت لكلا من لوجي وياسمين لكي تتحركا و تدفعا دينا وجانا من مقاعديهما عنوة، وبالفعل نفذت كلتاهما ما أمرتهما به دارين.

غضبت جانا مما حدث، فنظرت إلى دارين ظرات حانقة وغاضبة، ثم...

-جانا بحدة: جرى ايه يا ولية؟
-دارين بقرف وهي تشير باصبعها: ولية، ياااي سوفاج
حاولت جانا أ تتحكم في أعصابها حتى لا تتهور وتحدث بدارين أي اصابات و...

-جانا محذرة: غوري من وشي بدل ما اخليكي تصطبحي
-دارين بتعالي وغرور واضحين: انتي مش عارفة انا مين؟
-جانا: وهو كل حد يجي يكلمني يقولي انتي مش عارفة انا مين، يخربيت كده، انا زهقت
-دارين بتهكم ونبرة سخرية: ماهو انتي local و كمان vulgar، فهتعرفي الناس ال class ازاي؟
-جانا وقد تذكرت من هي: ايوه ايوه، انا افتكرتك، انتي اللي علمت عليكي بالشربات.

شعرت دارين بالضيق حينما استهزأت جانا منها، فبدأت علامات الغضب والضيق تكسو وجهها من جديد و...

-دارين بنبرة عالية: ما انتي لو بنت اصول وذوات هتعرفي تتعاملي ازاي مع الناس الأعلى منك!
-جانا وهي تنظر إليها بتوعد: انت بتهزئيني بقى؟
-دارين بثقة: yes, of course
-جانا محذرة: خليكي فاكرة انتي اللي بدأتي.

لم تمهل جانا دارين الفرصة لكي ترد، حيث وثبت جانا فوق دارين وأسقطتها على الأرض بقوة، ثم كالت لها باللكمات المتتالية، وساعدتها دينا ولحقتا بهما لوجي وياسمين...
حاولت دارين تفادي ضربت جانا، ولكنها فشلت، فقد كانت جانا تنهال عليها بكل ما أوتيت من قوة..

-دارين وهي تدفع يدها: سبيني يا متوحشة، آآآآي
-جانا وهي تضربها: خدي يا بنت ال، عميتش****
-دارين وهي تصرخ عالياً: اوووه، مامي، help
-دينا متآلمة: ouch، ابعدوا عني
-لوجي وهي تشد ذراع دينا: no way
-دارين بتوعد: I will kill you
-جانا وهي تشد شعر دارين: طب خدي، خدي!

حاولت ياسمين أن تنجد دارين من براثن جانا و..
-ياسمين: ابعدي عنها يا بيئة
-جانا وهي تدفع ياسمين بشدة: غوري يا بسكويتة
بدأت دارين توج السباب اللاذع لجانا و...
-دارين بحدة: Stop it now you f**** b****
-جانا بضيق: اهوو انتي اللي بنت ستين...!

وفي نفس الوقت في مكان أخر بالنادي
قرر عز الدين التوجه للنادي بدلاً من شركته خاصة بعد الذي فعلته جانا بملابسه، استغرب ياسين من زيارة عز الدين الصباحية للنادي، و...

-ياسين متعجباً: مش بعوايدك تجي الصبح النادي؟
-عز بضيق: اعمل ايه بس؟ ماهو أنا مش هاروح الشركة وانا لابس شورت وحمالات
-ياسين متسائلاً: ليه ايه اللي حصلك؟
-عز على مضض: ولا حاجة، هدومي اتقطعت بسسسس
-ياسين باندهاش: من ايه؟
-عز بتهكم: من امنا الغولة.

ضحك ياسين على عبارة عز الدين الأخيرة و..

-ياسين: هههههههههههههههههههههه قصدك جانا؟
-عز بضيق: وهو في غيرها.

وبينما كان الاثنين مندمجين في الحديث، لاحظ كلاهما تجمهر لبعض الأشخاص، وأخرون يتوجهون نحو تجمع ما،
-أحد الأشخاص: تعالوا اتفرجوا، دول مقطعين بعض.

-ياسين مستفسراً: في ايه يا جماعة؟
-شخص بالنادي: Girls Fight، وحامية ع الأخر
-ياسين وقد اتسعت عيناه: ايه بجد، طب يالا يا عز نروح نتفرج، ده انا بمووووت في الخناقات اللي من النوع ده
-عز على مضض: تصدق انك هايف
-ياسين ملحاً: يالااااااا بس.

جذب ياسين عز الدين من ذراعه ليدفعه للذهاب ومشاهدة المشاجرة المندلعة مع الفتيات، كان عز الدين متثاقلاً في خطواته، ولكن ياسين دفعه دفعاً للذهاب
اقترب كلاً من عز الدين وياسين من الحشد، كان عز الدين واضعاً يديه في جيبيه، وينظر بعدم اهتمام للمشاجرة من بعيد..

ثم دقق النظر حينما سمع صوتاً يألفه جيداً، وفوجيء عز بأن جانا ( تطحن ) دارين وتضربها ضرباً مبرحاً، وفي نفس الوقت تشتبك مع لوجي وياسمين، ودينا كذلك،
-ياسين وهو يشير بيده: الحق دي جانا ودارين؟

أخرج عز الدين يديه من جيبيه، ثم أسرع ناحية جانا و...
-عز مسرعاً ناحية جانا: في ايه اللي بيحصل هنا
-جانا وهي تعض جانا في ذراعها: هقطعك، والنعمة لأشرحك
حاول عز الدين أن يحول بين جانا ودارين، ويمنعهما من الاشتباك.

-عز محاولاً فض الاشتباك: حاسبي يا جانا، سيبي دارين
-جانا بتوعد: ابداااااااااا، ورحمة أبويا هطلع عينها
-دارين متآلماً: آااااااااااااااه، عز ماي بيبي، الحقني بليز
-جانا بضيق: لا والله، ماي بيبي كمان! طب خدي..
طراااااااااخ.

تدخل ياسين هو الأخر بين الفتيات ليمنعهن من التطاول بالأيدي على بعضهن البعض و...

-ياسين وهو يصد الضربات: بس يا بنات، كفاية!
-لوجي متآلمة: آآآآي، help us سينو
-ياسمين وهي تجذب دينا من ذراعها: سيبها يا متوحشة
-دينا بحدة: Over my dead body to let you go.

حاول ياسين قدر الامكان منع الفتيات من التشاجر، لذا تلقى هو بجسده معظم الضربات و...
-ياسين محاولاً الدخول بين الفتيات لفض الشجار: آآآي، آاااخ، كفايةحرام عليكو هموووت بينكو
مال عز الدين بجسده قليلا ناحية جانا، وحاول ابعادها عن دارين، ولكنه فشل في البداية، ثم مد كلا ذراعيه، ولفهما حول خصر جانا ليحملها منه عنوة...

وبالفعل نجح عز الدين في هذا وحملها من وسطها وهي تركل بقدميها محاولة الافلات منه، ولكنه أحكم قبضتي ذراعيه عليها، وابتعد بها عن الحشد..
-عز وهو يبتعد بها: خلاص يا جانا
-جانا وهي تقاومه: سيبني يا عز، خليني أموتها.

ابتعد عز الدين بجانا، ثم توجه بها إلى أقرب طاولة، وأجلسها قسراً على المقعد البلاستيكي، ثم ثيتها من ذراعيها عليه، حاولت جانا النهوض اكر من مرة، ولكنه كان الأقوى في منعها و...

-عز محاولاً تهدئتها: اهدي طيب، عشان خاطري
-جانا بضيق وهي تحاول النهوض: يوووووه، يابني سيبني ده انا كنت هجيبها أرض أرض
-عز بتعجب: هو انتي كل ده ماجيبتهاش أرض أرض
-جانا: لأ انا كنت بسخن بس!
-عز بغمزة: ماشي يا عم السخان
حاولت جانا أن تنهض مجدداً، ولكن منعها عز الدين، وثبتها جيداً على المقعد و...

-جانا وهي تحاول النهوض مجدداً: ما تلم نفسك انت كمان، ال تقولي متوحشة ولوكال، سيبني اقوم عليها
-عز ممسكاً بيدها لتجلس: خلاص بقى، عرفنا ان عندك مجانص وعضلة الباي والتراي مشدودين..
-جانا بضيق: يوووه
لمح عز الدين النادل وهو يحمل الصينية ويتوجه لأحد الأشخاص ليقدم له طلباً ما، فنادى عليه و...

-عز بنبرة عالية: يا عم شادي هاتلنا ليمووون بسرعة عشان المدام
-جانا بضيق: بنعناع
-عز باستغراب: نعم؟
-جانا مكررة: خليه بنعناع
-عز مبتسماً: عيوووني يا قمر...

التفت عز الدين إلى النادل مجدداً ثم...
-عز بصوت عالي: وعندك واحد لمون بنعناع وصلحوووووووه.

نجح ياسين في ابعاد دينا عن المشاجرة، ثم وقف يعيد ترتيب ملابسه مجدداً بعد أن انتزعت من محاولة فض الشجار و...

-ياسين وهو يرتب هندامه: الحمدلله كسبناهم
-دينا وهي تعدل ملابسها: اه، خلصت عليهم
-ياسين بغمزة: يا واد يا فان دام
-دينا بتعجب: أفندم؟
-ياسين: لأ مافيش.

صمت ياسين مجدداً، ثم نظر في عيني دينا مباشرة و...
-ياسين وهو يبتسم: انتي حلوة اوي!
شعرت دينا بالاستغراب والاضطراب في نفس الوقت، فلم تمهل نفسها الفرصة لاكمال الحديث، فسارت مبتعدة عن ياسين وهي تتمتم ب...
-دينا وهي تبتعد عنه: مجنون ده ولا ايه
ظل ياسين محدقاً بدينا وهي تبتعد عنه، ثم أخذ نفساً عميقاً وزفره في صورة تنهيدة شوق وهو يردد...

-ياسين بتنهيدة وعيون عاشقة: هااااااااااااااااااااااااه، قمرٌ، غزاااااالٌ، يهبلٌ...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة