قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثالث والعشرون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثالث والعشرون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثالث والعشرون

نجح ياسين في ابعاد دينا عن المشاجرة، ثم وقف يعيد ترتيب ملابسه مجدداً بعد أن انتزعت من محاولة فض الشجار و...
-ياسين وهو يرتب هندامه: الحمدلله كسبناهم
-دينا وهي تعدل ملابسها: اه، خلصت عليهم
-ياسين بغمزة: يا واد يا فان دام
-دينا بتعجب: أفندم؟
-ياسين: لأ مافيش
صمت ياسين مجدداً، ثم نظر في عيني دينا مباشرة و...
-ياسين وهو يبتسم: انتي حلوة اوي!

شعرت دينا بالاستغراب والاضطراب في نفس الوقت، فلم تمهل نفسها الفرصة لاكمال الحديث، فسارت مبتعدة عن ياسين وهي تتمتم ب...

-دينا وهي تبتعد عنه: مجنون ده ولا ايه.

ظل ياسين محدقاً بدينا وهي تبتعد عنه، ثم أخذ نفساً عميقاً وزفره في صورة تنهيدة شوق وهو يردد...

-ياسين بتنهيدة وعيون عاشقة: هااااااااااااااااااااااااه، قمرٌ، غزاااااالٌ، يهبلٌ...
كان ياسين يشعر بالسعادة والراحة كلما رأى دينا، ولا يعرف السبب، تكررت الصدف التي جمعتهما سوياً، ومازال يُمني نفسه بالمزيد...
في مكان أخر بالنادي
أصيبت دارين بكدمات وسجحات نتيجة عراكها الحامي مع جانا، نظرت دارين إلى اصاباتها وتأوهت في آلم و، ،
-دارين متآلمة: اوووه، بنت الت، دي بهدلتني
-لوجي وهي تتفحص ذراعها: me too.

-ياسمين بضيق: لازم يا دونا تطلبي من عز يجيبلك حقك منها
-دارين بحنق: شور، أنا هعمل كده
مدت دارين يدها داخل حقيبة يدها باهظة الثمن، ثم اخرجت منها هاتفها المحمول وطلبت رقم عز الذي كان جلساً في نفس الوقت مع جانا...

شعر عز الدين باهتزاز هاتفه المحمول في جيبه، فأخرجه من جيب بنطاله، ونظر إلى شاشة هاتفه المحمول، فوجد أن المتصلة هي دارين، كان متردداً في الرد على اتصالها، ولكنه حسم أمره بعزمه على مهاتفتها..

استأذن عز الدين من جانا، ونهض مبتعداً عنها، ثم التفت خلفه لينظر إلى يارا مرة أخيرة قبل أن يجيب على اتصال دارين...
ابتعد عز عن جانا ليجيب على المكالمة و، ،
-عز هاتفياً بضيق: ايوه يا دارين
-دارين بنرفزة: شوفت اللي عملته البنت اللي انت اتخطبتلها؟
-عز على مضض: أه شوفت.

-دارين بحدة: ده مش اسلوب واحدة بنت ناس محترمة من المفترض انك مناسبهم تجي كده تهجم عليا وانا مش عملتها حاجة، وطلبت منها بكل أدب انها تبعد عني لكنها صممت تحرجني قصاد كل صحابي!
-عز باقتضاب: والمطلوب؟

بدأت نبرة دارين تعلو تدريجياً و..
-دارين وهي تهدد عز: تجيبلي حقي من ال vulgar دي، وإلا واللهي يا عز هسجنهالك، وانت شور متأكد ان ممكن اعمل كده، وكتير هيشهدوا معايا ع اللي عملته.

فكر عز الدين في كلام جانا الأخير، فهو يعلم جيداً أنها عائلتها ذات صلات قوية بمعارف في الشرطة والقضاء، وربما تتمكن من الزج بجانا في مشاكل لا طاقة لها بها، لذا أثر الصمت حتى يفكر في حل لتلك المعضلة و...
-عز: ...

أكملت دارين باقي حديثها بنبرة التهديد والوعيد، ولكنها عمدت إلى أن تستخدم اسلوبها الماكر والملتوي في اقناعه بأنها...
-دارين مكملة: خليها تعتذرلي حتى يا بيبي وعشان خاطرك بس بيني وبينها، وساعتها ممكن، ممكن بس أفكر اني معملش أي إجراء قانوني ضدها، أه don t forget مين أنا، وأقدر اعمل ايه! تمام يا عز؟

لم يرد عز الدين أن يستهين بتهديدات دارين، ولكنه كان يفكر في طريقة تمكنه من إصلاح ما أفسدته جانا و...
-عز على مضض: طيب، هشوف
-دارين بثقة: Now يا عز لو يهمك مصلحتها
-عز بقرف: طيب خلاص.

ثم أنهى عز المكالمة وهو يزفر من الضيق، فكيف سيقنع جانا بأن تأتي معه وتعتذر لدارين...

ارتسمت ابتسامة شيطانية على وجه دارين، وظلت تنظر بنظرات متوعدة لأصدقائها و...
-دارين وهي تبتسم بخبث: هه، انا هخليكي فرجة النادي كله يا، يا لوكال.

عاد عز الدين مرة أخرى إلى جانا الجالسة على الطاولة، أخذ نفساً عميقاً ثم بدأ بالحديث و...
-عز مخاطباً جانا بنبرة هادئة: ها روقتي دمك؟

وضعت جانا كوب المشروب بعد أن ارتشفته بالكامل على الطاولة، فنظر لها عز الدين بتعجب واندهاش و...
-جانا بفخر: اه، الحمدلله
-عز: صحة آمعلم...

صمت عز الدين للحظات، ثم بدأ في الحديث من جديد بعد أن حاول ترتيب أفكاره، نظر في عيني جانا، وحاول أن يبدو هادئاً ومقنعاً في نفس الوقت و...
-عز بصوت هاديء عميق: بصي يا جانا، دي أول مرة هطلب منك حاجة، وأتمنى لمصلحتك انك مترفضيش!

شعرت جانا بوجود خطب ما في عبارة عز الدين الأخيرة، فهي تحمل بين طياتها نبرة تهديد و...
-جانا بعدم فهم: بمعنى؟
-عز على مضض: بمعنى ان دارين عاوزاكي تعتذريلها ع اللي انتي عملتيه معاها.

اعتلت الدهشة ملامح وجه جانا بعد ان استمعت إلى عبارة عز الدين، فنظرت إليه بأعين مصدومة و...
-جانا باستغراب وهي ترفع حاجبيها: أفندم أعتذرلها؟ ليه ان شاء الله
-عز بحدة: ايه مشوفتيش نفسك نيلتي ايه معاها؟
-جانا بضيق: طب مسألتش نفسك أنا ضربتها ليه؟
-عز بعدم اكتراث: من غير ما أسأل، انا عارف انك ورا كل مصيبة بتحصل، فأكيد هتكوني انتي اللي عملتي ده معاها عشان هي تبعي.

لم تصدق جانا أذنيها حينما علمت أن عز الدين يظن السوء بها، اكتسى وجهها بالحزن سريعاً، وشعرت بالضيق في داخل نفسها، هي لم تتصور أن عز الدين سيصدق فتاة ما ويكذبها هي التي من المفترض أن تكون زوجته و...
-جانا وبدى الحزن على وجهها: يعني انت بتثق في كلام البت دي وانا لأ؟

احتار عز الدين في الرد على جانا، تردد كثيراً قبل أن يجيبها بعبارة صريحة و...
-عز بتردد: آآآ، بصي، آآآ، يعني، بس، قصدى.

في تلك اللحظة أدركت جانا أن عز الدين يكذبها، فهو لا يحتاج لأن يخبرها بهذا جهاراً، فكل قسمة من قسمات وجهه، وكل ايماءة تصدر عنه تؤكد ظنه السيء بها، وتصديقه لغيرها..
زفرت جانا في ضيق، ثم نهضت عن مكانها، ونظرت إلى عز الدين بأعين مليئة بالحزن و...
-جانا بنبرة ضيق: خلاص مش محتاج تبرر، ردك وصل يا عز باشا.

نهض عز هو الأخر من مكانه، وحاول أن يبرر لجانا موقفه، ولكنها رفضت أن تنصت إليه، مد عز يده ليمسك جانا من ذراعها، ولكنها أزاحتها بعيداً و...
-عز وهو يمسك بذراعها: جانا، أنا مقصدش، بس ده لمصلحتك!
-جانا وهي تبعد ذراعه: خلاص، وريني هي فين؟

حاول عز الدين أن يلطف الأجواء قليلاً، ويثني على كرم أخلاق جانا، ولكنها رفضت أن تستمع إليه و...
-عز مبتسماً: شكرا يا جانا انك ع...
-جانا مقاطعة: بليز No need for talking.

وبالفعل توجه عز الدين مع جانا وسار سوياً حيث تجلس دارين بجوار المسبح...
لاحظ عز الدين أثناء سيره مع جانا شرودها وحزنها البادي على وجهها وشرودها، دقق النظر فيها جيداً دون أن تنتبه هي إليه، ولكنه فضل ألا يسألها عن السبب حتى لا يزيد الطين بلة..

لمحت دارين عز الدين والفتاة التي تبغضها قادمان من بعيد، فاعتدلت في جلستها، وبدأت ابتسامة خبيثة ترتسم أكثر على شفتيها...

وصل عز الدين ومعه جانا إلى طاولة دارين، نظر عز الدين إلى جانا التي نظرت إليه بأعين مليئة بالحزن والشعور بالخزي..
ثم أشاحت بوجهها بعيداً عن عينيه لتنظر إلى دارين الحانقة عليها و...
-دارين وهي عاقدة ذراعيها أمام صدرها: ييس، جاية ليه؟
-عز بصوت خافت: دارين جانا جاية عشان تصالحك.

نظرت دارين باشمئزاز إلى جانا، وتفحصتها من رأسها إلى أخمص قدميها بنظرات استعلاء، ثم نهضت عن مقعدها وصاحت ب...
-دارين بصوت عالي: يا جماعة، بليز come here، تعالوا شوفوا البنت دي جاية تقولي ايه؟ مش مكافيها اللي عملته، تعالوا اتفرجوا!

وزع عز الدين نظراته المصدومة ما بين جانا ودارين، ثم نظر إلى دارين بنظرات حانقة و...
-عز بضيق: دارين! انتي بتعملي ايه؟
-دارين بثقة: زي ما انت شايف يا بيبي، بخلي الناس (( تتلم )) عشان يشوفوا البت دي، ماهو لازم الكل يتفرج، ولا أنت رأيك ايه؟

بدأ أعضاء النادي في التجمع على إثر صوت دارين لمتابعة ما يحدث، فالكل يراقب ويشاهد بأعين مترقبة ما يحدث بين دارين وجانا..

تحركت دارين من مكانها، ثم اقتربت من عز، ودارت حوله بدلع، ولمست أكتافه بأطراف أصابعها وبطريقة مستفزة لجانا التي كانت تنظر إليها بأعين مغلولة..

ثم نظرت مرة أخرى إلى جانا بنظرات قاسية وباردة و...
-دارين بنبرة باردة: مش انت وعدتني يا زيزو يا بيبي انك تجيبها لحد عندي مذلولة عشان تطلب السماح مني قصاد الكل، بجد انت my hero، وبتنفذ وعدوك دايما، صح يا عز ولا أناغلطانة؟

صدم عز الدين من تصرفات دارين، فهو لم يتوقع أن تفعل هي هذا به، نظر إلى جانا وهو يوميء برأسه محاولاً أن ينفي عن نفسه ذلك الكلام الذي نطقت به عن لسانه...
-عز مصدوماً: دارين احنا متفقناش على كده!
-دارين ببرود أكثر ونظرات شرسة: Don t worry babe، ماهو لازم تعرف انك بتقف دايما مع صحابك الغاليين والقريبين من قلبك.

نظرت جانا بحزن لعز الدين، حيث ادركت أن عز قد خدعها وفقط اراد إذلالها أكثر أمام أصدقائه ولم يراعِ انها زوجته، ووجب عليه تصديقها من البداية أو حتى الاستماع إليها..

أخذت جانا نفساً عميقاً، ثم زفرته في هدوء، ونظرت إلى دارين مرة أخرى وتحدثت بهدوء و...
-جانا بنبرة هادئة: اوك ياااا، اسمك ايه انتي؟
-دارين بتباهي: My name is Dareen
-جانا بتهكم: ماشي يا سردين، يعني انتي عاوزاني اعتذرلك؟

أومأت دارين بايجاب، وهي تنظر إلى عز الدين بنظرات كلها فخر وانتصار...
بينما أكملت جانا حديثها بنبرة ضيق كانت جلية في كل كلمة تنطق بها و...
-جانا مكملة وهي تجز على أسنانها: وعز باشا جابني هنا مخصوص لأنه بينفذ أوامرك، صح ولا أنا غلطانة؟

-عز بحنق وهو ينظر لجانا: ايه اللي بتقوليه ده يا جانا؟ اوامر مين اللي بنفذها؟
-دارين مقاطعة: بليز بيبي، سيبها تكمل، هي بتقول الحقيقة.

رفعت جانا يدها في وجه عز الدين لكي يصمت، بينما نظر إليها هو بأعين مصدومة ومشدوهة
-جانا وهي تشير بيدها: متدخلش يا عز باشا، مش انت وصلتني للهانم، خلاص دورك لحد هنا وستوووب!

تحرك عز الدين من مكانه ليقف امام جانا، ثم نظر إليها محاولاً تبرئة نفسه و...
-عز وقد وقف أمامها: جاناااا، من فضلك اسمعيني
-جانا بلهجة آمرة: ششششششششش، خلاص الرسالة وصلت...

ابتعدت جانا عن عز الدين، وتوجهت ناحية دارين التي عقدت ساعديها أمام صدرها و...
-جانا: تعالي يا سردين هانم، هنا قدام الناس دي كلها.

تحركت دارين ناحية جانا، ووقفت تنظر إليها بكل ثقة وغرور و...
-دارين وهي تتحرك تجاه جانا: اسمي دارين، ايه سردين دي؟
-جانا ساخرة: مفرقتش كتير، أهو كله بيتعمل فسيخ!

وقفت دارين في مواجهة جانا، وكل منهما تحمل مشاعر غيظ وغضب وحنق وحزن للأخرى...

عقدت دارين ساعديها أمام صدرها، ثم لوت شفتيها وهي تنظر إلى جانا..
اقتربت جانا منها بهدوء، ثم مدت يدها ناحية رأسها و...
-جانا: هاتي دماغك يا ست سردين، لا مؤاخذة قصدي دارين عشان ابوسها..

صاحت جانا بصوت عالي لكي ينتبه الجميع إليها و..
-جانا بنبرة عالية: ياااااااااااا جمااااااااااعة تعالوا شوفوني وأنا بعتذرلها، لأ وببوس دماغها كمان.

تفننت دارين في رسم نفسها ووضعت قناع التباهي والغرور و...
-دارين بتباهي أمام الجميع: اوووه، ييس بليز تعالوا بصوا وصوروا ال special moment دي كمان...
وبالفعل امسكت جانا برأس دارين، ونظرت لجميع من حولها وخاصة عز، والجميع مترقب لما سوف تفعله جانا...
ساد الصمت المكان، ومازلت جانا ممسكة برأس دارين، ولكن لاحظ عز الدين وجود نظرة حزن في عيني جانا، نعم لقد استطاع أن يقرأ عيونها، لقد خذلها!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة