قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثامن والثلاثون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثامن والثلاثون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثامن والثلاثون

ذهبت جانا لغرفتها، وظلت ماكثة بداخلها وهي سعيدة للغاية، تمددت على الفراش، وبدأت تعبث بخصلات شعرها بأصابعها وهي تفكر فيما هي مقبلة عليه من حياة زوجية سعيدة..
بدأت جانا تغفو قليلاً، تثاءبت ثم وضعت يدها على فمها، وبدأت تستسلم للنوم رغم شعورها بالتوتر، غطت جانا في نوم عميق، ولكنها رأت في منامها حلماً أزعجها...

رأت جانا في منامها أنها تُزف إلى عز الدين، ثم انتقل كلاهما للعيش سوياً في فيلا جديدة لم ترها من قبل، ولا تشبه تلك الفيلا التي يعيش فيها عز وعائلته، وفور دخولها إليها حتى صاح بها عز الدين:
- عز بلهجة آمرة: انجري على جوه يا هانم...
- جانا بتوتر: نعم؟ ايه معنى كلامك ده؟
- عز بصوت مخيف: معناه يا حرمة ان ايامك السودة بدأت دلوقتي
- جانا بقلق: يعني ايه، انت مش بتحبني؟

- عز بحدة: انتي اتهبلتي، انا مش بتاع حب ولا كلام فارغ من ده
- جانا وهي تبتلع ريقها بصعوبة: اومال اتجوزتني ليه؟
- عز بثقة: عشان اذلك وأكسرك!
- جانا بأعين دامعة: طب ليه؟ انا عملتلك ايه؟
- عز: عملتي كتير، وانا منستش حاجة واحدة م اللي عملتيهافيا
- جانا بقلق: بس أنا مستهلش منك كده؟

- عز بنبرة حادة: انتي مفكرة نفسك ايه، ده انا عزالدين الكيلاني اللي مافيش ولا واحدة قالتله لأ ابداً، مافيش واحدة اتجرأت عليا، كلهم بيترموا تحترجلي وانا أدوس عليهم وأفعصهم بجزمتي، وأنا فوتلك كتير واستحملت كتير لحد ماوقعتك
- جانا متساسلة بخوف: يعني انت كنت بتضحك عليا؟

- عز بثقة: طبعاااااا، ودي عاوزة سؤال، انتي أول واحدة اتجرأت وحاولت تحطم غروري، غروري ده سر كبريائي، غروري ده خط أحمر ممنوع تجاوزه، لكن انتي حطمتيه بكل بساطة، وكان لازم أنتقم منك
- جانا بتوجس: وذنب عمي ايه وعيلتي انك تنتقم منهم؟
- عز ببرود: ذنبهم انهم عيلتك، انتي كان صعب اوصلك إلا من خلالهم، كل الطرق كانت متقفلة في وشي، ماكنش قدامي إلا كده، عشان اعرف اكسرك وأدمرك انتي وكل اللي بتحبيهم...

- جانا بصريخ: حرااام عليك، حرااااااام عليك، انامستهلش كده!
أمسك عز الدين جانا من شعرها، ثم جذبها بعنف للداخل و...
- عز وهو يمسكها من شعرها: انتي لسه شوفتي حاجة، انا هاخ دحقي منك الأول وبعد كده أرميكي في الشارع، بس مش قبل ما أفضحك وأفضح عمك وأدمره في السوق
- جانا وهي تحاول التخلص من قبضته: لأ يا عز، بليز، انا مش مشكلة لكن عمي لأ ميستهلش الأذية!

ترك عز الدين جانا بعد أن ألقاها بحدة على الأرض ليرتطم جسدها بشدة فتتآوه من الآلم، ثم نظر إليها بنظرات كلها شراسة و..
- عز بنظرات شرسة: أي حد من طرفك هدمره، ده انا جيت على نفسي أوي عشان اقدر أوصلك استحملت رزالة اللي اسمه ميزو وغتاتة الطور وسقالة قريبتك عشان بساخليكي تقعي زي الفار في المصيدة، يااااااه يا جانا ده انا عملت اللي محدش يتخيلاني اعمله بس عشان انتقم منك...!

- جانا وهي تضع يديها على أذنيها: بس بقى كفاية مش عاوزة اسمع حاجة!
- عز وهو يبتسم ابتسامة شيطانية: لأ هتسمعي غصب عنك، وشوفي كمان المفاجأة اللي انا محضرهالك...
اقترب عز الدين من جانا مجدداً، ثم مد ذراعه وأمسكها عنوة من ذراعها، وجذبها بعنف ناحيته و...
- جانا وهي تقاومه: مش عاوزة حاجة منك، ابعد عني، ابعد عني!
- عز وهو يضغط على ذراعها بقسوة: مش بمزاجك، شوفتي جبتلك مين ليلة دخلتك.

- جانا بعصبية: مش عاوزة اشووووف
أشار عز الدين بيده لفتاة ما تقف على بعد لكي تدلف إلى الداخل و...
- عز بنبرة عالية وهو يشير بيده: تعالي يا دارين، دي بقى مراتي دونا، مش أنا نسيت أقولك اني متجوزها!
نظرت جانا إلى عز الدين بأعين مصدومة، ظلت تصرخ عالياً و..
- جانا بصراخ حاد: لاااااااااااااااااااااا
- عز بلؤم: الليلة ليلتك يا قطة..

اقتربت دارين من عز الدين الذي أحاطها من خصرها بذراعيه، واستندت هي بذراعها على كتفه و..
- دارين بابتسامة شيطانية: انا جاهزة يا بيبي لكل اللي اتفقنا عليه
- عز وهو يبتسم لها: برافو دونا
- جانا بصريخ: انت شيطاااااااااااااان، شيطااااااان
- عز بتهكم وثقة: يا قطة ده الشيطان جمبي ميجيش حاجة، ده بيتعلم مني
- جانا وهي تشير بيدها: كفااااااااية، ابعدوا عني
- دارين: I m ready، يالا عز Let s do it.

- جانا وهي تتراجع للخلف: ابعدوا عني، ابعدوااااااا
اقترب كلاً من عز الدين ودارين من جانا بخطوات بطيئة، كانت جانا تحاول أن تفلت منهما ولكنها سقطت على الأرض، ظلت تزحف للخلف بذراعيها، وهي تنظر إلى كلاهما برعب شديد، حاولت جانا أن تهرب منهما ولكنهما حاصروها، انحنى عز الدين بجسده عليها، ثم امسكها من ذراعيها ورفعها إليه، وأخذ يوليها الصفعات المتتالية على وجهها وهو يصرخ بها،.

- عز بحدة: فاكرة يا بنت ال، القلم ده، ( طرااااااااااااااخ )، والقلم التاني ( طراااااااااخ )، انا منستهمش، ( طرااااااااااخ )
تأوهت جانا من الآلم كثيراً، وحاولت أن تضع يدها على وجهها لتحميه ولكن دون جدوى و...
- جانا بصريخ: آآآآآااااااااه
- دارين وهي تصفع جانا: You deserve it B****، طرااااااااااخ
- جانا متآلمة: اااااه، سيبوني، ااااااااااااه.

ظل عز الدين ممسكاً لجانا من ذراعها، بينما حاولت هي أن تهرب منه، ولكنه أدار ذاعها للخلف، وأحكم قبضته عليها و..
- عز وهو يشير بيده: هاتي ال Cameraيا دونا عشان هنعملها فيلم قصير ينزل ع اليوتيوب
- دارين بنظرات خبيثة: Don t worry babe، انا مجهزاها
- جانا ببكاء مرير: لااااااااااا، حرام عليكو
- عز: متخافيش دي زي شكة الدبوس، فضيحة تليق ببنت الدمنهوري، هتبقى منورة ال social media، و، و، ههههههههههههه.

- دارين بابتسامة شيطانية: يالا يا عز، Let s Start
- عز: عاوزك تأدي كويس عشان عمك يكون فخور أكتر بيكي، ده مش بعيد يموت فيها لما يشوفك بالمنظر ده، تخيلي كده يفتح النت الصبح يلاقي بنت اخوه صورها وأفلامها منورة الدنيا، لأ ومش أي أفلام ههههههههههههه، أفلام تجيب القاضية، وهيتكتب تحتها انك مش بنت بنوت، انك سكاند هاند و used، تخيلي شكل عمك اما يعرف ان بنت اخوه المتربية والمحترمة بطلة في، لا مؤاخذة!

- دارين بخبث وسعادة: واو، هتبقى حاجة amazing
- جانا بصريخ وبكاء مريرين: حرااااام عليك، خاااااف ربنا، حرااااااام
- عز بضيق: مش كفاية خليتني اكتب ع نفسي مليووون جنية وانتيمتسويش عندي جنية واحد، لازم اخد حقي تالت ومتلت منك
- جانا: مش عاوزة حاجة منك، هاكتبلك تنازل عنهم، بسارحمني وسيبني
- عز: هسيبك بس لما أخلص عليكي وأدمرك وأحرق قلبك على حبايبك
- جانا: لأ، بليز، ارجووووك، حرااااااااااااااااام.

- عز وهو يقترب من جانا بوجه شيطاني مرعب ومخيف: نهايتك، على، ايدي، زي ما وعدتك هاهاهاها، وأنا بنفذ على طوووول
- جانا بصراخ حاد: لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا...

أمسك عز الدين بجانا، ثم مزق فستانها، وألقاها على الأرض، وانحنى فوقها، وبدأ يقبلها بعنف، وهي تحاول مقاومته وابعاده عنها، ولكنها كان يضربها بشدة، ظلت تتلوى أسفل منه، ولكنه كان يتعمد ضربها أكثر لتنهار قواها، وحاول تثبيت ذراعيها، ووقفت دارين إلى جوارهما وهي ممسكة بالكاميرا تسجل ما يدور بسعادة بالغة..

تمكن عز الدين من جانا، واعتدى عليها بوحشية، وبعد أن فرغ منها، تركها ممزقة الملابس، مجروحة خارجياً وداخلياً، ثم قام بجرها من شعرها وألقاها خارج الفيلا بحالتها الرثة والمزرية وصوت ضحكاته الشيطانية الخبيثة تخرق آذانها، وقف دارين تنظر إليها بإستعلاء، ثم استندت على كتف عز الدين، وعلى وجهها ابتسامتها الصفراء
- جانا ببكاء: حرام عليك، متخلنيش امشي كده في الشارع، ارحمني بليز.

- عز وهو يمسك بالكاميرا: صورة للبروفيل يا، يا، قطة
- دارين وهي تلتقط لها صورة: هنعمل كولكشن رائع يا بيبي
- عز وهو يبتسم لها: شووور يا دونا
- جانا بنبرة متوسلة: حرام عليك أنا أسفة، أنا أسفة عن كل حاجة عملتها بس متعملش فيا كده
- عز وهو يلوي شفتيه: مبقتيش الوقتي تلزميني، انتي طالق، سمعاني، طاااااااااااالق.

ثم أغلق الباب خلفها بقوة، وظلت جانا ترتعد من الخوف لا تدري إلى أين تذهب في هذا الوقت المتأخر، وكيف تعود لبيت عمها بهذا الشكل
أشفق أحد المارة على جانا وأعطاها هاتفه المحمول لكي تطلب من ينجدها، فاتصلت جانا بدينا و..
- جانا هاتفياً: الوووو، دينا، انتي معايا؟
- دينا بحدة: متطلبيناش تاني، انتي فضحتينا، ليكي عين تورينا وشك، انسي انك تعرفينا
- جانا برعب: محصلش اي حاجة، ده كدب، كدب والله وافترى.

- حسين وقد أمسك بالهاتف: انسي ان ليكي عم أصلاً، انتي موتي بالنسبالنا، موووتي، منك لله يا شيخة، عملنا فيكي ايه لكل ده، خسرت شغلي وسمعتي وضيعتي كل اللي عملتوه في سنين بسببك انتي، ايوه انتي!
- جانا ببكاء حاد: لااااا يا عمي انا معملتش ح...
- حسين بحدة: اخرررررسي
- سهير وقد أمسكت هي الأخرى بالهاتف: عاوزة ايه تاني، ده انا كنت بحبك اكتر من بنتي، عملتي فينا كده ليه، ربنا ياخدك، ربنا ياخدك.

- جانا برجاء: يااااا انط، ألووووو، الووووو
شعرت جانا بالضياع، بأنها فقدت في لحظة واحدة كل حياتها، تهدمت أحلامها، شعرت الآن بمرارة اليتم، هي لا تستحق هذه الحياة، هم لايستحقون أن تأذيهم بهذا الشكل..
لذا قررت أن تتخلص من حياتها، و، و، ت. ن، ت، ح، ر
في تلك اللحظة استيقظت جانا وهي تتصبب عرقاً وأنفاسها متقطعة ومتلاحقة، ظلت تلهث للحظات، وحاولت أن تستعيد هدوئها..

ولكنها كانت مضطربة للغاية، صدرها يعلو ويهبط في توتر بالغ و...
-جانا برعب: اعوذو بالله من الشيطان الرجيم، أعوذو بالله، ده، مش، حلم، ده، اكييييد كابوس، أيوه هو فعلاً كابوس، ده، اكيد، اللي، هيحصل لو الجوزاة تمت، ايوه انا الوقتي فهمت اصرار عز ع انه يكمل الجوازة بأي شكل
ظلت جانا تبكي للحظات وهي تتذكر ما رأته في ذاك الحلم المخيف و...

-جانا وهي تبكي: هو عاوز يدمرني، استحالة يكون حبني، هو بيحب نفسه وبس، هو هينتقم مني ومن عيلتي، لازم أفركش الجوازة، مش هتكمل، استحالة، مش هيحصل، ابدااااا مش هكون ليك يا عز، دي اكييييد اشارة ان في حاجة وحشة هتحصل
-جانا مكملة: أنا استحالة اديله الفرصة بإديا أنه يقرب مني ولا حتى يلمسني، أصلاً مش هوصله ليوم الفرح، ولو حصل هكره في عشته، مش هتنول اللي في بالك يا عز حتى لو انا فعلا كنت بحبك...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة