قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثالث والخمسون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثالث والخمسون

رواية دعني أحطم غرورك للكاتبة منال سالم الفصل الثالث والخمسون

بدأت جانا تسرد لعز الدين ما كانت تحاول اخفائه طوال أعوام مضت..
أخذت جانا نفساً عميقاً، ثم زفرته في تمهل، بينما أنصت عز الدين لها بكل اصغاء و...
-جانا بنبرة خافتة وهي تفرك أصابعها من التوتر: طيب، الحكاية بدأت من وقت ما دادي الله يرحمه كان تعبان، كان المفروض اننا هنزل كلنا معاه القاهرة ونسيب لندن بس مامي رفضت ده وأصرت أن Dad يتعالج هناك، وهو بعد إلحاح وافق عشان يكون موجود معايا.

-عز وهو يمط فمه: طيب كل ده عادي، فين بقى المشكلة؟
-جانا بنبرة منزعجة: المشكلة كانت في Mom، هي زي ما انت عارف businesswoman، وليها شغل وصفقات مع ناس كتير
-عز وهو يهز رأسه: ها وبعدين
-جانا وهي تبتلع ريقها: وفي يوم dad كان راجع من بره و...
Flash Back لما حدث
كانت سيلين تتحدث مع أحد الأشخاص هاتفياً وبأريحية تامة ولم تنتبه لحضور زوجها و...
-سيلين هاتفياً: أه طبعا، اطمن، أنا هعرف أخد منه الفلوس
-المتصل: ...

-سيلين وهي ترفع أحد حاجبيها: Yes, I am sure، اومال انت مفكرني اتجوزته ليه
-المتصل: ...
-سيلين ضاحكة: ههههههههههه، متقلقش، كله هيبقى لينا في الأخر، انا هخليه يوقع ع ورقة الطلاق بعدها
-عاصم بنبرة صارمة: بتكلمي مين يا سيلين؟
ارتبكت سيلين فور سماعها لصوت زوجها يأتي من خلفها، فأغلقت الخط على الفور، والتفتت بجسدها لتواجه زوجها و..
-سيلين بارتباك: سوري عاصم، انت جيت امتى؟

-عاصم بحدة: أنا بسألك انتي بتتكلمي مع مين؟
رسمت سيلين على وجهها قناع الثلج من جديد، وكأنها لم تفعل أي شيء، وتحدثت بكل برود و..
-سيلين ببرود: with nobody
-عاصم بضيق واضح: أنا سامعك بوداني بتكلمي مع واحد
-سيلين وهي تمط شفتيها في عدم اكتراث: So what، وايه المشكلة
-عاصم وهو يشير بيده، وبحدة: المشكلة اني جوزك يا هانم
-سيلين وهي تزفر في انزعاج: يوووه، مش أزمة هي!

-عاصم بنبرة غاضبة: مش أزمة إني جوزك، فوقي لنفسك يا هانم واعرفي انك مرات عاصم الدمنهوري
-سيلين وقد رفعت من وتيرة صوتها: لأ فوق انت لنفسك، وأنا سيلين بنت الحسب والنسب
-عاصم بأعين تشتعل غضباً: طب يا بنت الحسب والنسب في واحدة تكلم واحد من ورا جوزها؟
-سيلين ببرود: ده بيزنس
-عاصم بنفاذ صبر: بيزنس ايه اللي بتكلمي فيه عن طلاقنا وتاخدي فلوسي.

ابتلعت سيلين ريقها وهي متوترة، فكلماته زوجها عاصم الأخيرة تهدد مخططها القادم و..
-سيلين بارتباك: آآآآ، آآ، انت، انت سمعت
-عاصم بحدة: انتي فكراني نايم ع وداني ومش عارف بلاويكي السودة ولا صفقاتك المشبوهة
-سيلين وهي تشير بيدها: اسكت انت متعرفش حاجة
-عاصم بنظرات مشتعلة من الغضب: لأ عارف كل حاجة، انتي مفكرة اني أهبل ومش عارف بتودي فلوسي فين؟
-سيلين بحدة بالغة: دي فلوسي أنا
-عاصم بتهكم: فلوس مين يا أم فلوس.

-سيلين بنبرة ممتعضة: فلوسي اللي مخلياني صابرة إني أعيش معاك ومستحملة قرفك ومرضك، حتى بنتي مخليها شبهك، أنا مش عارفة هي خدت ليه منك كل حاجة
-عاصم بتهكم ونبرة حانقة: الحمدلله انها طلعت شبهي، هي الحاجة الوحيدة اللي مصبراني عليكي، بس حطيها حلقة في ودنك، مافيش مليم واحد بعد كده هتخديه مني
-سيلين بعدم فهم: قصدك ايه؟
-عاصم بنظرات جادة: قصدي اني هصفي كل أعمالي هنا، وهرجع مصر تاني.

تملك الغضب سيلين حينما أدركت أنها على وشك خسارة كل شيء و...
-سيلين بنبرة عصبية: انت اتهبلت
نظر عاصم إلى سيلين بنظرات مهينة تحمل من الخزي ما جعله يندم على استمرار علاقته بها إلى الآن و...
-عاصم وهو يشير بيده وبنبرة قوية: أبقى أهبل فعلا لو فضلت هنا، أه وورقة طلاقك هتوصلك، وبنتي هاخدها تعيش معايا، مش هسيبها في الجو ال، ده.

-سيلين بصوت عالي: You re crazy، مش هيحصل، ده بعدك، بنتي هتفضل معايا، وفلوسي هخدها منك
سار عاصم ناحية باب المنزل، وهو غير عابيء بصراخ زوجته ولا بتهديداتها..
-عاصم بضيق: اعلى ما في خيلك اركبيه
-سيلين وقد حاولت اللحاق به: يعني ايه؟
توقف عاصم عن السير، ثم نظر إلى سيلين بنظرات جادة و...
-عاصم بجدية: يعني بعد يومين هنكون أنا وبنتي في مصر، صح، انتي طالق يا مدام.

فغرت سيلين شفتيها في صدمة، ونظرت إلى عاصم بعدم تصديق و...
-سيلين بدهشة: What؟
-عاصم مكملاً وهو ينظر لها شزراً: طالق بالتلاتة يا هانم..

رأت جانا والدها وهو يعد حقيبة سفره، فاستغربت مما يفعل، واقتربت منه بخطوات ثابتة حتى وقفت إلى جواره و...
-جانا بنظرات مندهشة: Dad, what s wrong؟
ترك عاصم ما في يده، ثم التفت إلى ابنته، ووضع يده على كتفها، وضمها إليه في حنية أبوية و...
-عاصم بصوت رخيم: جاجوو حبيبتي، احنا نازلين مصر خلاص
-جانا بنظرات فرحة: بجد دادي
-عاصم وهو يوميء برأسه: اه يا حبيبتي
-جانا متسائلة: What about mom؟

صمت عاصم للحظات وظل ينظر إلى ابنته بتوجس، ولكن لا بديل عن إبلاغها بالحقيقة حتى لو كانت موجعة..
استجمع عاصم شجاعته، ونظر إلى ابنته بنظرات آسفة و...
-عاصم بنبرة جادة: أنا انفصلت عن والدتك
ارتسمت الدهشة على ملامح جانا، فهي لم تتوقع أن يكون قد فعل والدها هذا حقاً، عقدت حاجبيها في دهشة و...
-جانا بنظرات مصدومة: ايه؟ but why؟
أطرق عاصم رأسه في آسف بالغ و...

-عاصم بنبرة حزينة: معدتش ينفع اني اكمل معاها، هي طريقها غير طريقي، وانتي بنتي وانا استحالة أسيبك هنا معاها، فقررنا ننفصل بهدوء
حاولت جانا أن تقنع والدها بأن يعدل عن قراره هذا و...
-جانا بنظرات متوسلة: بس دادي مامي مش تستاهل ده
-عاصم بضيق: لأ تستاهل، وده أقل حاجة اعملها بدل ما أذيها بجد، اللي حايشني عنها هو انتي جانا
-جانا متسائلة باستغراب: يعني هي هتعيش هنا لوحدها!

زم عاصم شفتيه في امتعاض تام، فهو يعلم حقيقة طليقته والتي تجهلها جانا و...
-عاصم وهو يمط شفتيه في تهكم: معتقدش
-جانا بعدم فهم: تقصد ايه دادي؟
-عاصم بنبرة عادية: متخديش في بالك، مش انتي حابة تعيشي معايا أنا؟
-جانا مبتسمة: شووور دادي
أحاط عاصم ابنته بذراعيه، وضمها إلى صدره، ومسد بيده على شعرها و...
-عاصم بنبرة حانية: حبيبتي يا جاجووو، انتي قلبي ودنيتي الحلوة
-جانا وهي تنظر إلى والدها بحب: love you dad.

تعمدت سيلين أن تسيء إلى طليقها، وتدعي عليه الأكاذيب، كما تفننت في ذرف دموع التماسيح، تلك الدموع التي تجيد استخدامها و...
-سيلين بنبرة باكية: Your dad
-جانا وهي تمط شفتيها: ايوه يا مامي
مدت سيلين ذراعيها، وأمسكت كفي يدي ابنتها، ونظرت إليها بأعين دامعة و..
-سيلين بأعين لامعة من البكاء: أنا أموت لو سيبتني لوحدي
-جانا بنبرة مترددة: بس آآآ، بس دادي تعبان ولازم أكون معاه لحد ما يخف.

انتاب سيلين نوبة من العصبية حينما رأت ابنتها تقف في صف والدها و...
-سيلين بعصبية: Your dad is a big lair، عارفة طلقني ليه عشان بقوله عاوزة أعلم جانا كويس وآئمن مستقبلها
-جانا بعدم تصديق: مستحيل مامي
-سيلين بضيق: وانتي هتصدقني ليه، ما أنتي the apple of his eye، حبيبته
-جانا وهي تهز رأسها في استنكار: لأ يا مامي، بس دادي استحالة يرفض حاجة زي كده.

-سيلين بنبرة عصبية: لأ عمل كده، ومنعني اني أشوفك، عاوز يحرمني منك!
-جانا بحدة: دادي مش ممكن يعمل كده
وجدت سيلين أن المهمة أمامها مستحيلة من أجل اقناع ابنتها بأكاذيبها، لذا عمدت إلى الانتقال إلى خطتها البديلة و..
-سيلين وهي تشير بيدها: طيب أنا هسأله قدامك وهتسمعي بنفسك، but hide behind that wall and you will know the truth.

أخبرت سيلين جانا بأن تختبيء خلف أحد الجدران لكي تسمع بوضوح وترى بنفسها الحقيقة ((الكاذبة)) عن والدها، وبالفعل حضر والدها، وبدأت سيلين في تنفيذ لعبتها القذرة عليه و، ،
-سيلين بنبرة حزينة: انت برضوه رافض تديني الفلوس
-عاصم بنظرات جادة ولهجة صارمة: ده بعينك لو خدتي مليم واحد مني
بدأت سيلين تذرف الدموع الكاذبة و..
-سيلين وهي تشير بيديها: ليه كل ده؟ مش عشان خاطر our daughter؟

-عاصم بضيق بالغ: متعمليش جانا حجتك
-سيلين بنبرة باكية: ليه بتعمل فيا كده؟
-عاصم بحدة: انتي تستاهلي الحرق ع اللي بتعمليه
-سيلين بنبرة غاضبة: أنا بعمل كل حاجة عشان جانا تكون في مستوى كويس
-عاصم بصوت صادح في المكان: عشانك انتي مش جانا
-سيلين وهي تعقد ساعديها أمام صدرها: خلاص جانا هتعيش معايا هنا
-عاصم باقتضاب: لأ
-سيلين بنظرات حانقة: عاوز تحرمني من بنتي؟
-عاصم بجدية: انتي اللي اخترتي طريقك.

-سيلين بنبرة تحمل التهديد: مش هسمحلك تاخد بنتي مني
أخذ عاصم نفساً عميقاً مجدداً، وحاول أن يتحكم في أعصابه، فهو على يقين أن سيلين تحاول استنفاذ قوته لكي يتهور، ولكنه تحدث ب...
-عاصم بهدوء: انتي معمركيش حبيتي بنتك، ازاي اوافق اسيبك انتي اللي تربيها، أنا لازم انقذ بنتي منك
-سيلين بصوت مرتفع: انت مش انسان، انت monster
-عاصم باستغراب: هه.

ثم صرخت سيلين بطريقة هيسترية مخيفة جعلت عاصم يندهش في نفسه، ثم قامت بوضع يدها على كتفها وبدأت في تمزيق فستانها وانتزاعه عنها، صدم عاصم مما تفعله سيلين، وحاول أن يمنعها عن الاستمرار فيما تفعل، وأمسك بها من ذراعيها، ولكنها دفعته بقوة، واتجهت إلى الأرفف الزجاجية وألقت ما عليها من أنتيكات وكؤوس فارغة، ومزهريات، لتسقط متحطمة على الأرض ومصدرة دوياً رهيباً، ثم صرخت مجدداً ب.

-سيلين بصراخ مخيف: بليز عاصم، بليييييز، متعملش كده
-عاصم متعجباً وبحدة: انا جيت جمبك
-سيلين بنبرة عالية: جاااااانا، Help me your dad is trying to kill me، بس يا عاصم بليز
حاول عاصم ايقاف سيلين عما تفعل، في حين جاءت جانا من الداخل، ورأت ما يحدث بين والديها من شجار عنيف، و...
-جانا بفزع: What s going on؟
ركضت سيلين في اتجاه ابنتها، ثم احتضنتها وهي تدعي الرعب و...

-سيلين بنبرة خائفة: Your dad was attacking me، بيهجم عليا
نظرت جانا إلى والدها بنظرات غريبة، فهي لم تتوقع أن يفعل هذا بوالدتها، فمهما كان الخلاف بينهما، فهي لا يمكن أن تتقبل أن ينتهي الأمر هكذا و...
-عاصم بنظرات متوترة: متصدقيهاش يا جانا، هي كدابة
-سيلين وهي تشير بيدها: Look، شوفي هو ضربني ازاي، معندوش رحمة!
-جانا بنظرات مصدومة: ليه يا دادي عملت كده
-عاصم بنظرات جاحظة: جانا.

رأت جانا أثار الاعتداء المزيف على كتفي والدتها، ووجهها و...
-جانا بنبرة باكية: She s still my mom
في تلك اللحظة ادرك عاصم أن وجود ابنته مع امرأة كتلك بات يشكل تهديداً قوياً عليها و..
-عاصم بحدة: جاااااااااااااانا! انتي مش هتقعدي هنا ثانية واحدة، اتفضلي هاتي ال bagبتاعتك وانزلي فوراً
-جانا وهي تهز رأسها بالنفي: سوري دادي، انا مش هسيب مامي وهي كده
-سيلين وهي تتأوه من الآلم: آآآه، مش قادرة، آآآآه...

أدعت سيلين فقدانها للوعي حتى تضمن انشغال جانا بها وبالفعل نجحت في هذا، حيث تملك الرعب جانا حينما رأت والدتها منهارة تماماً وعاجزة عن الحركة و...
-جانا بنبرة خائفة: Oh. Mom، بليز فوقي
أحضر عاصم حقائب سفره، ووضعها بجوار مدخل المنزل، ثم عاد إلى ابنته، ووقف أمامها و...
-عاصم بنبرة خافتة: جانا حبيبتي
-جانا بنبرة راجية: دادي بليز، Leave now..
-عاصم بنبرة جادة: جانا انا نازل مصر خلاص، انتي هتجي معايا.

-جانا وهي تمط شفتيها: Not now dad
-عاصم وهو يرفع أحد حاجبيه: يعني ايه؟
-جانا وهي تبتلع ريقها: يعني مش هقدر أسيب مامي كده، هطمن عليها وأحصلك
-عاصم بقلق: بس يا جانا
-جانا بنظرات راجية: دادي مش ينفع!
أدرك عاصم أن جانا لن تترك والدتها تحت أي ظرف، وبالتالي جداله معها لن يجدي لذا...
-عاصم بضيق واضح: براحتك يا جانا، اطمني على مامتك وكلميني وهبعتلك التذكرة
-جانا وهي توميء برأسها: اوكي.

سار عاصم بخطوات متثاقلة إلى مدخل المنزل، وانحنى قليلاً بجسده ثم حمل حقائبه، وقبل أن يدلف تماماً خارج المنزل، التفت برأسه ليرمق جانا بنظرات أخيرة..
وصل عاصم إلى القاهرة بدون جانا وكان يبدو على ملامحه الآسى والحزن..
كان في انتظاره في صالة الوصول أخيه الأكبر حسين و، ،
-حسين باندهاش: حمدلله على سلامتك يا عاصم، الله أومال فين جانا؟
-عاصم على مضض: مع أمها
-حسين باستغراب: طب ازاي؟ انت قايلي انها جاية معاك.

-عاصم بنبرة منزعجة: امها، ربنا ينتقم منها عملت فيلم حمضان والبت صدقته وقالتلي يومين وهتكلمني عشان أجيبها
-حسين وهو يرفع بصره إلى السماء: ربنا ينجيها منها
-عاصم بضيق: ياااا رب
-حسين وقد وضع يده على ظهر أخيخ: طب يالا تعالى معايا، سهير ودينا منتظرينك رغم انهما هيزعلوا أوي لما يعرفوا ان جانا مجتش معاك
-عاصم مبتسماً نصف ابتسامة: معلش ملحوئة ان شاء الله.

ظلت جانا على تواصل مع والدها لتطمئن على أحواله، ولكن للأسف كانت صحته في تدهور مستمر رغم محاولته اخفاء هذا، وحاولت جانا خلال تلك الفترة أن تقنع والدتها بأن تعود للقاهرة لتزور والدها ولكنها كانت ترفض رفضاً قاطعاً، وحينما أدركت أن تأثير عاصم قوي، قررت أن تمنع جانا من مهاتفته
وبعد ثلاثة أشهر
وصل إلى سيلين أنباء مفرحة بالنسبة لها، ولكنها فاجعة لجانا..

دلفت سيلين إلى غرفة ابنتها والتي كانت تتابع أحد المجلات الخاصة بالأزياء و...
-سيلين ببرود: جانا، عاوزة أقولك خبر
-جانا بنظرات متسائلة: ييس مامي
-سيلين بتردد: Your dad is، باباكي، م، مات
انتفضت جانا فزعاً، وصدمت حينما سمعت هذا الخبر المفجع، نظرت إلى والدتها بأعين مصدومة و..
-جانا بفزع: What؟
-سيلين ببرود: زي ما سمعتي مات.

أجهشت جانا بالبكاء المرير، لقد خسرت أهم شخص في حياتها، الشخص الأقرب إليها، وها هي والدتها تقول الخبر وكأنه لا يعنيها...
-جانا ببكاء هستري: دادي، حبيبي، ليه سيبتني إهيء، اهيء، ، دادي
ظلت جانا تبكي بحرقة على فراق والدها، في حين نظرت سيلين إليها بنظرات متأففة و...
-سيلين بضيق: هو أنا قولتلك عشان تصدعيني
صعقت جانا لرد فعل والدتها الجاف والبارد، وكأنه لم يكن زوجها و...
-جانا بنظرات مشدوهة: ده دادي يا مامي.

-سيلين بتهكم ونبرة شامتة: your fatherده أكبر مغفل، يستاهل اللي جراله
-جانا بضيق واضح: مامي بليز حرام كده..
لم تعبىء سيلين بدموع ابنتها، ولا بحزنها المرير على والدها الراحل، بل إنها تعمدت أن تهزأ منه وتتهكم من حياتها الماضية معه مما دفع جانا لحسم قرارها و...
-جانا بنبرة جادة: انا عاوزة أرجع فوراً لمصر
نظرت سيلين إلى ابنتها ببرود تام و...
-سيلين بحدة وهي تشير بيدها: لأ مش هيحصل.

-جانا باستغراب وضيق: ليييييه؟ لازم آآآ...
-سيلين مقاطعة بجدية: مافيش نزول لمصر أبداً، خلاص كل اللي كان رابطنا بالراجل ده انتهى، عارفة هو عمل ايه قبل ما يموت، كتب كل أملاكه باسم أخوه مش حتى باسمك، أخد كل فلوسي وحرمني منها
-جانا بنبرة حزينة: مامي الفلوس مش مهم، لكن دادي هوالآآآ...
سيلين مقاطعة مجدداً وبنفاذ صبر: Shut up، مش عاوزة أسمع عنه حاجة، اطلعي فوق، أل الفلوس مش مهمة، غبية زي أبوكي!

ظلت جانا تبكي لأيام وأيام لفراق والدها الغالي، فوالدتها نجحت في خداعها بالكذب وإيهامها بأن ابيها رجل كاذب ومخادع، فهو يحب المال أكثر من ابنته، ولكن اتضح العكس في الأشهر الأخيرة المنصرمة، حتى أن عمها حسين حينما جاء لزيارتها في لندن من أجل الترتيب لعودتها للقاهرة معه رفضت أمها هذا، بل وحاولت الادعاء كذباً عليه بأنه معتدي ولص، ولكن نتيجة لخوفها مما قد يحدث له فضلت أن تظل مع والدتها خاضعة لسلطتها...

وظل الوضع كما هو عليه من برود وجفاء بينها وبين والدتها إلى أن قررت والدتها في يوم أن تبلغها بأمر هام..
كانت جانا جالسة في غرفة المعيشة تتابع أحد البرامج على شاشة التلفاز حينما دلفت إليها والدتها و، ،
-سيلين بنبرة فرحة: جانا، my sweetheart
-جانا وهي تنظر إلى والدتها بأعين فارغة: ييس مامي
-سيلين بنبرة جادة: تعالي قابلي آنكل رامز، my husband
فغرت جانا شفتيها في صدمة، ونظرت إليها بعدم تصديق و...

-جانا بصدمة: ايييه؟
-سيلين ببرود: زي ما سمعتي جوزي
-جانا بانزعاج: بس مامي آآآ...
توقفت جانا عن الحديث حينما رأت شخصاً ما يدلف إلى الداخل، وتبدو هيئته العامة أنه ليس بالرجل الهين، بل كانت عيناه توحيان بشر مستطر..
-رامز بنظرات مخيفة: هاي جانا
لم تجب جانا عليه، وإنما نظرت إلى والدتها في استنكار تام و...
-جانا لسيلين بنبرة معاتبة: ازاي مامي تعملي كده من غير ما تقوليلي حتى؟

-سيلين وهي تمط شفتيها في برود: دي حياتي وأنا حرة، مش هضيع شبابي ع الفاضي
-جانا بحزن: But mom!
ظل رامز محدقاً بجانا يتأملها بأعين الصائد الذي يترقب فريسة سهلة الاصطياد..
لم تسترح جانا لنظرات رامز لها، ولكنه عمد إلى أن...
-رامز بصوت رخيم: You look so beautiful Jana، صح يا سولي
-سيلين مبتسمة: فعلا رامز، جانا جميلة
-رامز وهو يغمز بعينه: أكيد ورثت الجمال ده كله منك!
-سيلين بغرور: شور بيبي..

التفتت سيلين إلى ابنتها، ووضعت يدها على كتفها و...
-سيلين بنبرة هادئة وهي تبتسم: يالا جانا سلمي على أنكل رامز
لم تجد جانا بداً من أن ترضخ لطلب والدتها، فلا فائدة من البكاؤ على اللبن المسكوب، فقد كان ما كان..
نظرت جانا إلى رامز بوجه ممتعض و...
-جانا بقرف: هاي، excuse me.

لاحقاً، قررت جانا أن تكمل دراستها في جامعة داخلية حتى تتجنب مشاهدة والدتها في أحضان رجل غريب غير أبيها، أو أن تضطر للمكوث معهما وتحمل ثقالة هذا الرجل الذي لم تسترح له أو لنظراته، وطوال مدة دراستها لم تذهب إلى منزلها إلا مرات قلائل، ولكن لم يدم الوضع طويلاً، فبعد أن أنهت دراستها الجامعية كان عليها أن تعود مرة اخرى للمنزل...
استقبلت سيلين ابنتها بحفاوة كبيرة، و...

-سيلين وهي تحتضنها: يااااه يا جاجووو، كل المدة دي ومش تسألي على مامي إلا بالفون وبس
-جانا وهي تبتسم ابتسامة مصطنعة: معلش مامي كانت الدراسة واخدة كل وقتي
-سيلين بنبرة سعيدة: خلاص هتقعدي معانا
-جانا وهي توميء برأسها: ييس، بس لفترة مؤقتة
-سيلين وهي تعقد حاجبيها في دهشة: Why؟
-جانا بجدية: هدور على شغل وعلى سكن جديد
-سيلين باستغراب: هتسيبني لوحدي
-جانا بتهكم: ما حضرتك معاكي انكل رامز، يبقى ازاي لوحدك.

-سيلين وهي تتنحنح: احم آآآ، أقصد يعني هتبعدي عني
-جانا بنبرة واثقة: Mom, I am not young anymore، انا كبرت
تفاجيء رامز بوجود جانا مع والدتها، ظل يفحص كل ذرة في جسدها بأعين شرهة طامعة وراغبة فيها، ثم...
-رامز بنظرات فاحصة: مش معقول، جانا عندنا
-جانا باقتضاب: هاي.

حاول رامز الاقتراب من جانا واحتضانها رغماً عنها وتقبيلها من وجنتها، ولكنها أبعدته عنها، ودفعته بكلتا يديها للخلف، فاغتاظ هو منها، ونظر إليها بضيق و...
-جانا بتأفف: سوري أنكل، I am tired..
-رامز بلؤم: Don t say uncle, just Ramez
-جانا بتهكم: whatever
شعرت سيلين أن ابنتها تتعامل مع زوجها ببرود وتحفظ تام، فنهرتها على ما تفعل و...
-سيلين بضيق: ايه الوقاحة دي جانا؟

-رامز وهو يشير بيده: بيبي، سيبيها ع راحتها، It s okay
-سيلين بنبرة جادة، وأعين مغتاظة: لأ لازم تعتذر عن وقاحتها معاك
-رامز بتردد: اوووه بيبي، دي، دي زي بنتي
-جانا بعدم اكتراث: عن اذنكم
تابع رامز جانا وهي تبتعد، ظل يتأمل جسدها وخصرها بأعين تحمل نوايا خبيثة، ثم التفت إلى زوجته و..
-رامز بنبرة خبيثة: سولي بيبي، ايه رأيك لو عملنا welcome party لجانا
-سيلين وهي تمط شفتيها في فرحة: اووه بجد رامز انت مش ممكن.

-رامز بنظرات متطلعة: بيبي، أنا ليا مين غيرك انتي و، و جانا
-سيلين بفرحة: أنا محظوظة اني معاك
-رامز بخبث: Me too
دلفت سيلين إلى غرفة ابنتها، ثم وضعت فستاناً ما على فراشها و...
-سيلين بفرحة: يالا جانا، قومي قيسي ال dressده، رامز جايبهولك
وكأن قلب جانا قد استشعر شيئاً ما تجاه ذلك الرجل الغريب عنها، هي لم تتقبل وجوده بالمرة، و...
-جانا بتأفف: مش عاوزة مامي.

-سيلين بضيق: يووووه، انتي غاوية تنكدي عليا، بقولك احناعاملين ال party دي عشانك، وانتي مش سائلة خالص
-جانا بحدة: محدش طلب منكم انكو تعملولي أي party
-سيلين بنبرة حادة: مش كتر خيره رامز اللي بيحاول يبسطك
-جانا بنبرة منزعجة: بليز خلي رامز بتاعك ده يبعد عني
نهرت سيلين جانا بحدة عما تقول و...
-سيلين وهي تشير بيدها: احترمي نفسك جانا، متنسيش ان رامز ده في مكانة your father.

-جانا بضيق واضح: استحالة ياخد مكان دادي
-سيلين بنبرة مهددة: جانا لو منزلتيش فوراً أنآآآ...
وهنا دلف رامز إلى داخل غرفة جانا بدون أي استئذان، و...
-رامز مبتسماً بخبث: سوري guys، بس صوتكم عالي أوي
-سيلين وهي تضرب جانبيها بيديها: بجد أنا تعبت وزهقت
-جانا بحدة: ازاي تدخل my room without my permission؟
-رامز وهو ينظر لها بنظرات غاضبة: انا قولت سوري، وبعدين انا خبطت بس محدش رد.

-جانا بنظرات متحدية وواثقة: محصلش
-سيلين بحدة: يعني رامز هيكدب، انتي طالما الحاجة مش جاية على مزاجك بتنكريها
-جانا بضيق: مامي بس، آآ...
-رامز مقاطعاً وهو يشير بكلتا يديه: شششش، اهدوا بس، ايه المشكلة
-سيلين بنبرة منزعجة وهي تعقد ساعديها أمام صدرها: جانا مش عاوزة تنزل ال party اللي احنا عاملينها مخصوص ليها
-رامز وهو يشير بيده: طب سيلين بليز، انزلي انتي وانا هتكلم معاها.

أدركت جانا أن رامز نواياه خبيثة، لذا أسرعت ب...
-جانا بقلق: No , wait mom
ربت رامز على ظهر زوجته، ثم أشار لها بعينيه لكي تخرج من الغرفة و...
-رامز وهو يخفض بصره: يالا بيبي، أنا هتفاهم معاها
-سيلين على مضض: اوك رامز
وبالفعل دلفت سيلين خارج غرفة جانا، ثم أغلق رامز الباب من خلفها، ثم التفت بجسده ناحية جانا، ووجه نظراته الثاقبة والوقحة ناحيتها و...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة