قصص و روايات - قصص مخيفة :

رواية خاتم سليمان للكاتبة علياء رسلان الفصل الرابع عشر

رواية خاتم سليمان للكاتبة علياء رسلان الفصل الرابع عشر

رواية خاتم سليمان للكاتبة علياء رسلان الفصل الرابع عشر

اتجه هو لشركته الذي ما ان دلف للمكتب حتى وجد
صديقه ينتظره وعلى وجهه علانات التوتر والغضب
نهض من موضعه ما ان رآه قائلا بغضب: داغر في مصيبة
في الشحنة الجديدة بتاعت المستلزمات الطبية
جلس هو على مقعده بعد ان وضع الجاكيت على ظهر
الكرسي ليهتف بتساؤل: اهدي اهدي مصيبة ايه على الصبح اقعد براحة واحكي ربنا يستر ايه اللي حصل.

سيف بغضب: امبارح كنت بشوف محتويات الصفقة واكتشف ان في 300 صندوق من المستلزمات الطبية جاية
داغر بتساؤل: تمام ايه المصيبة في كده الكمية دي زي ما طالبين
سيف بغضب: المصيبة ان ولاد ****** حاطين 250 صندوق هيروين يا داغر
نزلت عليه جملته كالصاعقة ليهتف بصدمة: ازاي يعني.

سيف بغضب: يعني ان اللي باعت الشحنة دي من برة متفق مع *** من هنا وحاطين 50 كرتونة وال ***** اللي هنا هياخدوا واحد من 50 دول ويحللوهم وبحيث كده تبقي المواد تمام وال 250 صندوق هيروين
داغر بدهشة: وانت عرفت منين.

سيف بشرح: بقولك كنت بقلب ف محتوايات الصفقة ولاقيت واحد باعتلي رسالة بيقولي الكلام اللي قولتهولك وبيقولي ف صور الشحنة اللي هتيجي هتلاقي في خمسين صندوق عليهم علامة وبالفعل اما شوفت صور الشحنة لقيت كذا صندوق عليهم علامة ومعني كده ان دول المستلزمات الطبية والباقي هيروين.

ضرب هو بقبضة يده على سطح المكتب بقوة قائلا: ومين بقا ال ******* اللي متفقين هنا وليهم مصلحة ان المستلزمات الطبية تتبدل بهيروين وبالذات من شركتنا هنا
سيف بحيرة: للاسف معرفش
ارجع هو رأسه للوراء بغضب جامح
لينهض بعدها فجأة قائلا بعجلة: سيف تعالي معايا حالا
ومن دون كلمة اتجها معا للعربة لينطلق هو بها كالسهم للمنزل.

وصلا إلى المنزل ليدلفا للداخل
داغر بأمر: سيف اقعد هنا عارف لو نطقت كلمة مع اراميس هنفخك
وصعد بخطوات واسعة إلى غرفته ليجدها تجلس وكأنها تنتظره على الفراش وتنظر له بترقب علم من نظراتها انها تعرف
داغر بتمهل: كنتي عارفة صح!
اومات له بهدوء قائلة بابتسامة: ومستنياك
نظر لها بغضب قائلا: يعني عارفة ان ده هيحصل وماقولتيش صح.

رفعت هي كتفيها للاعلي بتبرم قائلة: مش المفروض ان انا اللي اعرفك كل حاجة اعرف انت لوحدك و الصفقة لازم تحلها قبل المعاد يا داغر هتوصلك لحاجة كبيرة اووووي وهتحل كل اللي احنا فيه ده الصفقة بحياتنا لازم تحل لغزها ومن غير مساعدتي فهمت يا داغر
ظل ينظر لها بتمعن حتى ارتمي بجسده فوق الفراش فما الذي حل به هل يستطيع المرء تحمل انقلاب حياته بكل هذه الاشياء بالفعل لا يستطيع.

روح بتنهيدة: بس يا داغر ماينفعش تستخدم قواك لازم كأنك انسان وفي بعض الاشارات اللي هتجيلك تساعدك سؤاء حلم حاجة هتشوفها وممكن يبقا معاك شخص يساعدك زي سيف او صاحبك اللي هتتصل بيه يساعدك وحد تاني ده كل اللي اقدر اقولهولك
نظر لها بتمعن قائلا بتساؤل: حد زي مين
روح بجمود: هتعرفه لوحدك.

كان الآخر يجلس بكفرده حتى وجدها تهبط وهي ترتدي بنطال جينز يصل إلى ركبتيها وتيشيرت فوق معدتها باللون الابيض
وتربط شعرها على هيئة كعكة وتنزل بعض الخصلات على وجهها وترتدي حذاء رياضي
نظر لها بعشق وهي تهبط وتضع السماعات بأذنيها ويبدو انها تهبط لتجرى
اما هي وجدته جالس لتتجه نحوه قائلة بابتسامة: سيف ازيك
ابتسم لها قائلا: الحمدلله انتي اخبارك ايه
اراميس بمرح: اهو ماشي الحال يا سيدي لتكمل.

باستعجال: معلش هروح اجرى بقا شوية عشان ماينفعش اتأخر باي
اوما لها بابتسامة قائلا وهو يلوح بيده: باي
بعد رحيلها وجد داغر يهبط له قائلا بجدية: يلا بينا على الشركة
سيف بهدوء: يلا يا سيدي.

وصلا للشركة وبالاخص المكتب الخاص بداغر
كان يجلس يفكر كيف يحل هذا اللغز ليهتف فجأة قائلا: سيف هات الرقم اللي بعتلك المسج دي
اخرج سيف هاتفه ليملي على داغر الرقم
وبعد قليل اجرى داغر اتصال بأحد الاشخاص قائلا: فهد باشا، والله مشاغل الدنيا والشركة انت عارف، كنت عايزك ف موضوع كده، لا مش هينفع ف التليفون فاضي تجيلي الشركة دلوقتي، خلاص تمام مستنيك
واغلق الهاتف متنهدا
سيف بجدية: انت كلمت فهد المعداوي.

اوما له داغر قائلا بتأكيد: هو اكتر واحد يقدر يساعدنا ف الموضوع ليكمل وهو يضيق عينيه: بس لااازم نعرف الاول مين ال ***** اللي بيدخل الهيروين هنا
مرت ساعة كاملة حتى دلفت السكرتيرة وهي تتخاطر
بمشيتها وترتدي ملابس فاضحة جدا حيث تبرز مفاتنها
لتهتف بدلع واغراء: مستر داغر الرائد فهد المعداوي برة
داغر بحدة: خليه يدخل ولما فهد باشا ييجي تاني يدخل علطول انتي فاهمة.

نظرت له بتوعد لتهتف قاصدة استفزازه بأغرائها ومفاتنها قائلة: مالك يا داغر يا بيبي متدايق كده ليه
نهض وهو يضرب بقبضتيه فوق المكتب قائلا بغضب جامح: بت انتي اظبطي بدل ما اظبطك ويلا روحي الحسابات وكمان مالكيش مستحقات خدي شنطتك ويلا على برة الشركة ماشوفش وشك غوورى
انتفضت من صراخه بها لتخرج بسرعة ويدلف بعدها احمد اللي كان متعجب من منظر هذه الفتاة.

اتجه نحوه داغر وسلم عليه سلام حار وكذلك سيف ليجلسوا معا ليهتف فهد بجدية: اي يا رجالة كنتوا عايزني ف انهي مصيبة
داغر بجدية: هيروين
تبجلت ملامحه من الحماس إلى الصرامة والدهشة قائلا: يعني؟!

تنهد داغر بغضب وبدأ بسرد كل شئ ل احمد الذي بدأت ملامح الجدية والصرامة الشديدة والكره والبغض لمن يودون تدمير البلاد والعالم لمن يقتلون ابناء الوطن يجعلون من الشباب مجرد مغيبون عن العالم ويمكنهم تدمير العالم من من يعطون الشباب الخمر لكي يرتكبوا الجرائم والمحرمات من سرقة وقتل وانتهاك حقوق واعتداء وما ابشعها جرائم بسبب هذه المخدرات والمغيبات عن العالم والذي كانت سبب في وفات اعز شخص على قلبه لعنهم الله وانزل عليهم سوط عذاب.

بعد صمت طويل هتف فهد بجدية: يبقي كلام داغر صح اللي هنا هما اللي هيوصلونا للي برا داغر هات الرقم ده كده
اعطي له داغر الرقم ليجرى الآخر اتصال بأحد الاشخاص قائلا بجدية: ايوا يا كريم عايزك تجيبلي كل المعلومات عن الرقم ده
واملي عليه الرقم ليغلق بعدها الاتصال قائلا بجدية وتخمين: معتقدش ان الخط هيوصلنا لخاجة اكيد كارت من الشارع ورماه بعد ما بعت الرسالة
ظلوا ينظرون له بصمت حائريت حتى مر نصف ساعة وجاء.

اتصال لأحمد ليرد قائلا بجدية: ايوا يا كريم، اممم يبقا زي ما توقعت تمام، تسلم يا باشا مع الف سلامة
واغلق الاتصال ليهتف بأسف: زي ما توقعت كارت من الشارع من اللي بيتباعوا على الرصيف
داغر بحيرة: واحنا كده هنعمل ايه
احمد بجدية: ماقدمناش غير المراقبة لكل اللي بيشتغلوا هنا واكيد اللي بعت ده هيبعت تاني.

كان كل منهم يحتار بالامر لا يعرف ماذا يفعل ف بالتأكيد اذا مرت هذه الشحنة من خلال شركتهم سيتم سجنهم وداغر ايضا ان لم يحل هذا اللغز سيخسر الكثير الذي سنعرفه قريبا او بعيدا لا اعرف لكن حينما يحل اللغز!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة