قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

ذهبت چين وفهد مع الدكتور الى قوضها
الدكتور: حضرتك هتفضلي هنا لغاية بكرا وبعد العمليه هتفضل قوضك عوزة الى خدمة منى
چين: شكرا جدا دكتور
الدكتور: على ايه انا عمري مشفت بنت بتخاف على ابوها كده ومتخفش على نفسها على العموم هبعتلك ممرضة تساعدك تمام
چين: تمام
الدكتور: أستاذ فهد ممكن تيجي معايا عوزك
فهد: حاضر اتفضل ولف لچين
فهد: هروح معاه وهرجعلك بسرعة عاوزة حاجة
چين: لا بس متتاخرش
فهد: يالهوى على بيخاف.

چين: أخاف لا طبعا بس كل الحكاية مليش مزاج أتفرج على التلفزيون فقولت انت تسلينى افيد
فهد بصدمة: ليه انا قرطاس لب
چين: ياريت يكون لب ابيض علشان بحبه
( وانا ونبي يا فهدى عوزة واحد ممكن ??????)
فهد: ماشي هروح وهجبلك شكولاته
چين: شكولاته ليه رايح تخطب
فهد: لا اخر خطبتي كوباية كشري
چين: اوعى تنسي الدقه والشطة
فهد: انتى متاكده انك عايشة 11 سنة في امريكا
چين: اه والنعمة يا ابيه.

فهد: بت بلاش ابيه ديه ولما ارجع عاوز اعرف عارفة الالفاظ ديه اذاى اصل شاكك فيكى
چين: حاضر يا ابيه
الدكتور: فهد بيه انا مستنيك برا بقالى كتير
فهد: انا كنت مستني الممرضة تيجي علشان مسبهاش لوحدها
الدكتور: الممرضة واقفة معايا بقالها ساعة
فهد: اتفضل اخرج وانتى اوعى تسبيها ولا تدخلى حد هنا مفهوم
الممرضة: مفهوم طبعا
خرج فهد مع الدكتور وراحو المكتب
چين: معلش اصل ابيه بيخاف عليا
الممرضة: هو اخوكى ولا جوزك.

چين: لسه أخويا بس هو عاوز يبقى جوزى
الممرضة: يا بخت إلى بحبها راجل ويعتبرها اخته قبل متكون مراتة
چين: لهجتك بتقول انك من القاهرة مش من الصعيد
الممرضة: صح انا من القاهرة
چين: ايه الى جابك هنا واسمك ايه
الممرضة: جاية مع جوزى حبيبي شغال هنا وانا اسمي سماح
چين: بتحبيه اوى كده لدرجة سايبه أهلك علشانه
الممرضة سماح: وسيب الدنيا كلها علشانه هو ابويا واخويا وحبيبي
چين: ليه فين أهلك.

الممرضة سماح: هو اهلى انا اهلى ماتو من وانا صغيرة وهو إلى ربانى
چين: ربنا يخليكم لبعض لو عاوزة ترجعي القاهرة مفيش مشكله
الممرضة سماح: بس الشغل و
چين: هتشتغلى انتى وهو في اكبر مستشفي من بكرا ان تحيي
الممرضة سماح: طيب ممكن تاجلى شوية عقبال منجهز حالنا
چين: تمام هو فهد فين
الممرضة سماح: زمانة جي حالا على فكرة هو بيحبك اوى
چين: وعرفتي اذاي يا فيلسوفة.

الممرضة سماح: هاهاها من عينه مليانة عشق كبير ليكى ربنا يخليكم لبعض
فهد من الخلف: يا رب ياااا اسمك ايه
الممرضة سماح: اسمى سماح يا فندم بعد اذنكم
چين: الدكتور كان عاوز ايه
فهد: ولا حاجة كنت بمضي على شوية أوراق
چين: انت مش بتکدب صح
فهد: بقي فهد السيوفي بيکدب
چين: انت هتمثل
فهد: المهم احکي بقي
چين: لا مولاي مليش نفس احکي احکي انت
فهد: يا بت احكي اذاي بتتكلمى عربي كويس اوى كده وحفظة ألفاظ سوقية ذى سيف.

چين: هاهاها سوقية ليه يا عمر متعرفش لغة الشوارع ولا ايه احنا بالصله على النبي بنات مخلصة احنا محترفين مش هواه قالت الجملة الأخيرة بصوت أبو العربي
فهد: والله العظيم كنت متاكد انك عيشة في امريكا البلد
چين: سوري مين ديه امريكا البلد ه
فهد: يا شيخة اتنيلي.

چين: خلاص بجد انا كنت بتفرج على الأفلام والمسلسلات المصرية وبتعلم مصري واتعلمت ألفاظ سوقية كتير علشان قولت ممكن احتاجها وحتجتها ولسه هستعملها عارف لما كنت بعوز اشتم حد كنت بشتمه بالعربي وباحسن الألفاظ
فهد: بيئة
چين: هو فين چاك من امبارح مشوفتهوش
فهد: علمى علمك
الباب خبط ودخل چاك
چين: وهي بتحضنه كنت فين وحشتني اوى
چاك: انا هنا حبيبتي متقلقيش
چين: آخر الاخبار
چاك: کله تمام
چين: شکرا چاك.

چاك: اسکتي الحرس برا ومفيش اى حد هيعرف يدخل
چين: تمام هو انت قاعد فين
چاك: فندق جمب المستشفي وبكرا الصبح هكون عندك قبل العملية
چين: ربنا يخليك ليا
چاك: انا همشي ادام فهد موجود انا مطمن
غادر چاك وفضلت چين تبص لفهد
فهد: عوزة صورة
چين ??: ليه مفكر نفسك توم كروز
فهد ??: انا احلى على فكرة
چين: القرد ??فى عين????امه?? غزال ????
فهد: انا قرد امال انتى ايه
چين ??: انا ملاك ????????.

فهد: لونى مش مصدق بس هسكت علشان عاوز انام
چين: بس انا مش عاوزة انام
فهد: وهو يغطيها نامى يا قلبي علشان بكرا يوم طويل
چين: مش انت وعتنى هتحكيلي حدوته
فهد: قاعد مع بنت اختى انا
چين: رخم خلاص هنام وغمضت عنيها
فهد: تصبح على وشي يا رب
چين: تصبح من اهل الجنه ونامت.

فى صباح اليوم التالي تجمع العائلة في قوضة منصور ما عدا عتمان وأحمد وعلى
فى قوضة چين دخل عتمان وأحمد وعلى لقوهم نايمين
عتمان: فهد فهد اصحي يا ولدى
فهد: صباح الخير جدى
عتمان: صباح النور قوم يالا اغسل وشك عقبال مصاحي چنان
فهد: لا انا هصحيها
چين: انا صحيت خلاص بلاش خناق على الصبح
احمد وهو يجلس جمبها: صباح الورد حبيبتي وباسها ????
فهد: خف يا عم الحبيب
احمد: وانت زعلان ليه وباسها تانى وتالت ورابع.

فهد: انا هغسل وشى أفيد اه على فكرة البوس بيفسد الصيام
عتمان: ده في اي شرع
فهد: في شرعي حد عنده اعتراض
چين: جدو انت ليه قولت امبارح انا مرات فهد
عتمان: اهتمى بنفسك بس وكله هيبان
فهد: انتى تطولى يا بيرا
چين: انا بيرا انا لسه صغيرة مش ذيك كبير وسنانك وقعه ولسه قاعد في ارابيز امك يا باير ??????
فهد: هو في راجل بيبور.

چين: اه في انت وانا عمرى مهموم بيرا لو كنت عوزة أتجوز كنت اتجوزت من زمان رجالة موزز كده اه فينك ماك ولا چو ولا استيفن
فهد وهو يمسك ايديها: لسانك لو نطق اسم راجل تانى هزعلك تمام
چين: فوق يا فهد انا چين اد مش اي حد تمام
فهد: تخلصي العملية وهتجوزك وشوفى بقي مين الى هيبصلك تانى
چين: وانا كنت في بطن امى كانت بتعاكس
فهد: ليه الملكة ديانا
چين: انا احلى على فكرة ??????
فهد: احلى هو انتى مكنش عندك مرايات في بيتك.

چين: انا حتى لو صحيت من النوم ببقي موززة بشاهده اي حد
فهد: بلاش ده لولا المكياچ كنت فكرتك عفريته ??
چين: انا عفريته ?? يا قرد ??
صح الحلوة حلوة لو صحيت من النوم والوحشة وحشة لو استحمت كل يوم
فهد وأحمد وعلى: بيئة طحن
عتمان: بس مش عاوز اسمع صوت
احمد: بقي ده شكل واحده متربيه في امريكا
فهد بسخرية: قولنا كده قالو اطلعو من البلد
على: أمريكا مين يا بنى ديه آخرها الباطنية وكون كريمها.

چين: نعم نعم يا روح امك منك ليه علشان مفرش الملايا
عتمان بقرف: عندكم حق يا ولاد ديه تربية سوق الخميس
چين بصدمة: حتى انت يا جدو ??????????
الباب خبط ودخل الدكتور
الدكتور: مين الى مزعل القمر بتاعنا
چين: هما ??????
الدكتور: بقي العسل الى لسه صاحي من النوم ده حد يزعله
چين: يعني انا حلوة
الدكتور: انتى لو مراتى مخرجيش من حضنى خالص
فهد بعصبية: هو أنت بتقول ايه
الدكتور: أهدى هو الى بيقول الحق بتزعل منه.

فهد: هو أنت هتخش معاهم العمليات
الدكتور: اكيد مقدرش اسيبها
چين: انا كده اطمنت الحمد لله اقوم اخد شور
الدكتور: لما انتى لسه صاحية عملة ده امال بعد الدوش هتكونى عاملة ايه ????
فهد: اطلع برا وبعت ممرضة
الدكتور: ماشي هبعتلك باي يا عسل وغمزلها ????
فهد: وانتى فرحانة اوى بالمعكسة
چين: علشان تقدر الجمال الى قدمكم
فهد: خشي خلصي
چين: متزقش
فهد وهو يحدفها بالمخده: خلصي بقي
چين: مجيتش فيا ???????????? وجريت.

عتمان وهو يكتم الضحك: معلش يا ولدى طفلة
فهد: اضحكو سكتين ليه
الكل: هههههههههههههههههههه.

توجه الجميع للوقوف امام غرفة العمليات وكان الجميع على اعصابة منهم من يسبح ويذكر الله ومنهم من يقرأ القرآن.

داخل الغرفة العمليه
چين: لحظه يا دكتور عوزة الحاج في كلمه
الدكتور: تمام بس بسرعة
چين: لو خرجت من هنا عايشة اعرف انى جيبه معايا نار جهنم وهكشف عيالك الرجالة على حقيقتهم ولو مت اعرف انى عمرى مهسامحك ولا هغفرلك وعرف كمان انى بعمل العمليه علشان تفضل منصور القاضي واقف على رجلك ووسط الناس قوي بس القوة الحقيقية في عزوتك البنت مش عار وانا أقرب دليل على كده
منصور: ??????????????
چين: انا جاهزه دکتور.

ابتدا الدكاترا في العملية وتمت بنجاح بعد استمرار 3 ساعات وتم تقل المرضي إلى غرفة العناية المركزة
وخرجو الدكاترا برا
فهد: چين عملة ايه
محمود: ابويا عامل ايه مش مهم حد تانى
الدكتور بستحقار لمحمود: تعرف هي عندها حق البنت مش عار انت الى عار عليهم
فهد: هي كويسة.

الدكتور: هما دلوقتى موجودين في العناية بدعولها هي بالخصوص لأن العمليه الأولى اتفتحت وطرينا نخيط الجرح تانى وممكن تدخل في غيبوبة لانها نزفت دم بس الحمد لله لحقنا ودناها دم بسرعة
فهد: ربنا يستر
على: انا عاوز اكشف عليها ممكن
الدكتور: اكيد ممكن بس مش النهاردة علشان العملية إلى لسه معمولة اما المريض التانى ممكن يفوق على بكرا وكده يا جماعة وجودكم ملهوش لزمه
فهد: انا هفضل معاها.

الدكتور: وجودك ملهوش لزمه وانت حر وغادر.

فى صباح اليوم التالى فاق منصور وتأكد الدكاترا من توقعتهم بدخول چين غيبوبة والكل عرف.

فى قوضة منصور
منصور: فين چنان
چنان الکبيره: انا هنا يا خويا
منصور: فين بنتى
محمود: شكلها بتموت جبر يلمها
احمد: حرام عليك بدل متدعي ربنا يقومها بالسلامة
فهد بغضب ????????: تصدق انك عيل زبالة وضربه ????????
على: خلاص سيبه يا فهد
احمد: والله العظيم ليها حق تضربك
منصور: كفاية يا محمود
مر اليوم ومر أسبوع كامل على غيبوبة چين دخل فهد ليها.

فهد: وحشتينى اوى وحشتنى عنيكى اوى وحشنى صوتك اوعى تسبينى لوحدى والله هدمر انا عارف انك سمعانى حاربي ورجعي علشان تخدى حقك من كل الى ظلمك وارجعي ليا انا محتاجلك اكتر منك ونبي ارجعي وعيط ????????????.

( خلاص يا فهد قطعت قلبي منك لله يا منصور شعري وصوابعي غضبنين عليك ?????????? ).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة