قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن والعشرون

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن والعشرون

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن والعشرون

استيقظ الشباب على أشعة الشمس الساحرة الجميلة التي تداعب وجه معشوقاتهم وهم نائمون في احضانهم.

حمل كل شاب معشوقته وتوجه إلى غرفهم
ذهب الشباب إلى غرفهم ونامو
استيقظ الشباب على صويت وضرب من البنات
عند فهد.

چين: فهد فودى فهدى فهودى عبدي الفقير حبيبي اوووووف فهههههههههههههههههههههههههد
فهد بخضة: في ايه مين ليه اذاي
چين وهي تجلس على الارض: ههههههههههههههه بصحي فيك من بدري وانت مش عاوز تصحي
فهد بعصبية: في حد بيصحي حد كده
چين بدلع: اه في انا بصحيك كده عندك اعتراض
فهد: وانت اقدر أعترض على مولاتي الجميلة
چين: اصحي بقي انا جعانه اوى
فهد: حاضر يا قلب فهد ربع ساعة تكون جاهز
چين: طيب بسرعة الحمام وراك يالا بسرعة.

اتجه فهد الى الحمام ونامت چين على السرير.

عند احمد
ياسمين: أحمد اصحي انا جعانه حرام عليك اصحي بقي
احمد: في حد يصحي حبيبه بالشكل ده
ياسمين: يا عم اصحى بقولك جعانة اووووف
احمد: حاضر يا اخر صبري
توجه احمدالى الحمام وترك ياسمين في الأوضة.

عند سيف
لمار: سيف سيفو سافو اريل انت يا بنى اصحى
سيف بنوم: شويه وهصحي
لمار: تمام براحتك ورمت عليه كوباية ماية
سيف: غريق الحقونى بغرق حد يحدف عوامه
لمار: هههههههههه غريق على السرير هههههههههه
سيف: والله مانا سايبك
فضل سيف يجري ورا لمار في الأوضة لغاية ماتعب
سيف: انتى عوزة ايه دلوقتي
لمار بطفولية: عوزة اكل جعانة وحبيبي نايم وسايب حبيبته من غير اكل
سيف: ربعساعة واكون جاهز يا طفلتي.

توجه سيف الى الحمام وفضلت لمار مستنياه.

توجه الجميع الى الأسفل ودخلو المطعم وطلبو الاكل تحت موجه من الهزار والضحك والجنان تحت انظار الجميع منهم من دعا لهم بالسعادة ومنهم من كان يرغب بالشباب باحضانهم ومنهم من تمنى أن يمتلك الحوريات الجميلة الهاربة من مياة البحر.

فهد: هاا عوزين تروحو فين
چين: احم احم احم الميك معايا
اولا: عوزين نتفسح ونشتري اى حاجة
ثانيا: عوزين ناخد ياخت ونتفسح في البحر
ثالثا: نطلع سفاري
رابعا: نطلع الجبل عند البدو
خامسا: بس مفيش طلبات تاني
فهد: يعنى عوزين تشترو اى حاجة وخلاص وتخلصو فلوسنا
چين: نعم
سيف: عوزين تلفو في البحر سهلة
لمار: اشطا سافو
احمد: سافري مقدور عليها
ياسمين: وتجيب اكل معاكم
احمد: نفسي اعرف بتودى الاكل ده فين.

ياسمين: الله اكبر خمسه في عينك ??
احمد: بقي انا هحسدك يا تخينه
ياسمين: مين ديه الى تخينة اسأل اى شاب وهو هيقول عليا موزة وصاروخ وعسلية
سيف: چين شكل اليوم هيضرب الحقيهم
چين: استوب فاصل وهنرجع تانى
فهد: خلاص يالا نتفسح بس ارحمو جيوبنا
چين: موعدكش يا كوتش
ذهب الجميع وفضلت يلفو على المحلات وكانو يضحكون ومشيت چين عكسهم بحيثو أصبح وشها ليهم وضهرها للناس وخبطت في شخص ولفت علشان تعتذر.

چين: انا اسفة
الشخص: عادى ولا يهمك ايه ده چين اد
چين: مالك زهران
مالك: مفاجاة جميلة انى اشوفك هنا
چين: اكيد لازم تبقي جميلة انى موجودة في بلدي
مالك: صحيح مبروك نجاح المشروع
فهد وهو يسحب چين لحضنة: شكرا ايهمش هتبارك على خطوبتنا
مالك: والله بس محدش عارف بكرا مخلي ايه على العموم مبروك حاليا واكيد إلى فايدك بكرا هيبقي في حضنى سلام
چين: يقصد ايه بكلامه فهد
فهد: معرفش بس ربنا يستر.

لمار: خلاص يا جماعة خلينا نكمل لف
سيف بصدمة: لف هو انتم متعبتوش
لمار: لق لسه متعبناش
احمد: خلاص انا رجلي ورمت
فهد: وانا كمان ايه مركبين عجل في رجليكو
چين: خلاص تعالى ناكل
ياسمين: هو ده الكلام يالا ناكل
سيف: انا عاوز سمك
چين بخضة: سمك لا انا مش بحبة ناكل اى حاجة تانية
لمار: بيتزا وبطاطس وبيبسي
ياسمين: انا موافقة
چين: وانا كمان
فهد: يبقي ناكل فراخ ومكرونة يالا
احمد: والله عليك يا كبير.

ذهبت إلى المطعم وطلبو مكرونة وفراخ ???? تحت اعتراض البنات ولكن كسب الشباب في اقنعهم بالاكل وبعد انتهاء الاكل جلسو يتكلمون.

لمار: هو احنا مش هنكمل لف
چين: خلاص انا رجلي وجعتنى اوى
فهد: شكلك كبرتي ادور انا بقي على عروسة صغيرة
چين: خلاص يا بن عمتي دور على عروسة تكون حلوة
صوت من وراهم: اذيك فهد وحشتيني اوى
لف الكل وشه وبص على مصدر الصوت ماعدا فهد وسيف ولمار
چين: مين حضرتك
الشخص: انا سلمي الألفي فهد يعرفنى
چين بغرور: سلمي الالفي حبيبته السابقة
سلمي: شكلة حكالك عنى أصله ميقدرش ينساني
چين: اكيد محدش بينس الخاين طول حياته.

سلمي: وانتى مين
فهد: خطبتي وحبيبتي وملكة قلبي وكيانى كله
چين: انا چنان القاضي او چين اد بنت خاله
سلمي: اه اهلا وسهلا وميلت على ودنها وقالت حاجة ومشيت
فهد: حبيبتي مالك
چين: هاااا مفيش
احمد: حبيبتي هي قالتلك ايه
فهد: فيكي ايه
چين: مالكم في ايه هو احنا هنقضي اليوم في الكلام تعالو نكمل لف
فهد: تمام يالا بينا
ذهب الجميع ومسك احمد چين وتاخرو عن الباقي
احمد: مالك
چين: مفيش.

احمد: يمكن احنا معشناش مع بعض بس بحكم شغلي بفهم طبيعة الاقدامى
چين: مش دلوقتى ممكن
احمد: انا موجود دايما معاكى وفي ظهرك
چين بابتسامة: ربنا يخليك ليا
فهد: انا بغير على فكرة ومسك ايدها ومشي
احمد: على فكرة هي اختي
فهد: بس يالا
كملو لف ورجعو الفندق مهدودين ودخل كل واحد على أوضة ونامو من شده التعب.

فى صباح اليوم التالى استيقظ الجميع ونزلو وضبو كل حاجة وخدو يخت وذهبو في عرض الميه.

لمار: تعالو نلعب
سيف: بس يا طفلة
ياسمين: صح تعالو نلعب
فهد: بس ياهبلة منك ليها
چين بغمزة: فهدي تعالى نلعب
فهد: حاضر يا قلبي
محمد السيوفي: فعلا كلمة الراجل متنزلش ابدا
چي چي: في حاجة يا محمد
محمد: لا يا عمري
لعب الشباب ونزلو البحر ورجعو آخر الليل وذهبو الى الفندق ونامو.

استيقظ الجميع على خناقة في أوضة فهد ذهب الجميع الى هناك ووجدو فهد مع بنت في وضع مخل تحت انظار وصدمة الجميع.

چين: انت يا فهد بتخني ومع مين مع ديه طيب كنت استنطف
فهد بعدم اتزان: لا والله انا معرفهاش انا مخنتكيش
چين: امال ايه ده امال لو خنتني كنت هتعمل ايه وانت من غير هدوم انت وهى
فهد: چين انا مش فاكر حاجة
چين: يا خاين يا غشاش وكنت بتقول عنى حبيبتك وبنتك وامك كلكم زبالة وحيوانات وعزه وجلالة الله لهدفعك تمن خيانتي ديه غالية ومبقاش چين القاضي لو مدمرتش كل حاجة
فهد: والله مظلوم متعرفش حاجة عنها.

چين بصراخ: أخرس مش عاوزة اسمع صوتك تانى ونزلت على وشه بالقلم ?
خرجت چين تجري وخرج خلفها احمد ولكن لم يجدها وعاد مرة اخر لاوضة فهد
احمد: ليه يا فهد
فهد: والله مظلوم معرفش مين هيا ودخلت هنا اذاي هي فين چين
احمد: ملحتقهاش المهم آخر حاجة فاكرها ايه.

فهد: بعد ما وصلنا يدوبك طلعت انام لقيت الباب بيخبط ولقيت جايلي عصير وقالى ان الآنسة چين هي الى بعته فضحكت وخته وشربته كله وبعد كده محستش بأي حاجة إلى على صوت ابويا والله هو ده الى حصل
احمد: تمام انا هتسرف متقلقش
فهد: فين چين انا عاوزها
سيف: ان شاء الله هنوصلها بس قول يا رب
ياسمين: تمام ممكن يا فهد تخش تاخد دش وتلبس وتعالى
فهد: حاضر
وذهب ورجع بعد فترة وتجمع الكل حولى الترابيزة.

ياسمين: بصو بقي احنا هنبتدى من الأول
احمد: اذاي
ياسمين: أولا ? مين الجرسون الى جاي العصير
ثانيا ? فين كوباية العصير الفاضية
ثالثا ? الحيوانة الى كانت هنا تتحبس عندنا
رابعا ? كاميرات المراقبة بتاعة الدور عوزنها
سيف: تمام يبقى نقسم الأدوار
ياسمين: أحمد ? بحكم شغلك هتجيب كاميرات المراقبة
لمار ? هاتي الكوباية
سيف ? الحيوانة اختصاصك
الكل: حاضر
لمار: يا جماعة مشلقيه الكوباية.

ياسمين: كده صح الليلة مترتبة يبقى فهد لازم يتسحب منه دم ويتعمله تحليل نشوف نسبة المخدر قد ايه في الجسم بس بسرعة لأنه ممكن المخدر يختفي من الجسم
احمد: عندك حق في كلامك
محمد: يبقي لازم نروح المستشفي بسرعة
ياسمين: بس لازم المستشفي تكونو وثقين فيها
سيف: ليه بتقولى كده
ياسمين: لان الشخص إلى عامل اللعبة ديه اكيد مراقبنا كلنا
چي چي: طيب هندخل المستشفي اذاي
ياسمين: سيف هاتالتليفون الى وراك بسرعة
سيف: حاضر.

ياسمين وهي تنهج: الو من فضلك عوزة عربية إسعاف بسرعة عمتو تعبانة وقفلت
توجة الجميع الى المستشفي وتم اختفاء فهد وذهب هو وياسمين الى المعمل واجرا التحليل ورجع إلى أوضة أمه وفضلت ياسمين تراقب دكتور المعمل.

توجه احمد الى كاميرات المراقبة ولم يذهب الى جارسون الى غرفة فهد ولكن ذهبت اليه البنت الى أوضة فهد.

لم يوصل أحد لى شئ واستمر فهد في البحث عن چين لمده شهرين كاملين.

فى منزل هادى في حي الحسين الجميل حيثو المشايخ والأذكار وتلاوة القرآن والهدوء المنعش والأطفال يلعبون في الشوارع والباعة الجائلين.

تدخل امرأة على مشارف السبعينيات أوضة وتشاهد فتاة تجلس وتنظر إلى الشارع
الامراة: لغاية امتى يا بنتي
البنت: معرفش انا تعبانة اوى خديني في حضنك ودمعها نزلت ????????
الامراة: تعالى يا قلبي بس بلاش دموع دموعك ديه غالية اوى
دخل عليهم شاب وبصوت عالى: ألحق يا حاج مالك مراتك بتحب حد غيرك
دخل راجل على مشارف السبعينات: في ايه يا واد
الشاب: سوف بعينك الست چين في حضن مراتك
الحاجة شمس: بس يا واد شكلك غيران منها.

عمار: عوزه الصراحة اه وخداكى منى
چين: ?? ملكش دعوة بجدتو
عمار: ?? اه كده تكسري قلبي
الحاج مالك: بس انت وهي انا هاخد حبيبتي وهمشي وقومو اعملو انتم الغدا
عمار بصدمة: ???? بقي عاوز رائد في أمن الدولة يدخل المطبخ هي هتروح تعمل الغدا لوحدها يالا يا بت انجري على المطبخ
چين: جدو خد انت جدتو وروحو استريحو وعمار هيعمل احلى اكل في الدنيا صح ??????
عمار: اصلا انا في المطبخ وطلع يجري.

الحاج مالك: تعالى معايا يا حاجة عوزك في موضوع مهم
الحاجة شمس: سبني قاعدة مع حفيتي الحلوة ديه شويه
الحاج مالك: من يوم مچنان جات وانتى سيباني لوحدى
چين: روحي معاه شكله هياكلني انا وانتى وانا لسه صغيرة على الاكل
عمار: چين چييييييين تعالى ساعديني
ذهبت چين الي المطبخ وتوجه الحاج مالك الى اوضته.

فى المطبخ
عمار: لحد امتى هتفضلي كده
چين: بقي انا چنان القاضي يتلعب عليا والله لندم كل شخص يفكر ياذيني وهعرفة مين هي چين اد
عمار: شكلك بتلعبي بالنار وانتى اول واحدة تتحرق بيها
چين: بتهيقلك انا بعرف العب كويس حتى لو جوه النار مش بتعرف تاذيني
عمار: احكيلي عنك
چين: عاوز تعرف ايه
عمار: كل حاجة انتى بالنسبة ليا
چين: تمام هحكيلك
نسبهم شوية تحكيلة عن حياتها.

فى فيلا السيوفي
فهد: يعني ايه محدش لقيها ليه هي فستان ولا بلوزة علشان تختفي انا تعبت
سيف: فهدي يا فهد انت بقالك شهرين على الحالة ديه
احمد: لسه بردو مش فاكر حاجة
فهد بدموع ????: والله مفاكر حاجة ولاعمري هخنها ولا هعمل حاجة حرام يا رب ارحمني انا بموت من بعدها عنى
چي چي: اهدي يا بني متعملش في نفسك كده
فهد بحسرة: الحياة من غيرها ولا ليها أي معني
محمد السيوفي: ركز يا بني تفتكر مين ورا البت ديه.

احمد: والله مهرحمها
فهد بغل: لق محدش هيلمسها انا هخليها تتمنى الموت ومتعرفش توصله وهرميها تحت رجل حبيبتي چين
عتمان: اهدي يا ولدي مضيعش نفسك علشان واحده ذي ديه
فهد: انتم مش حسين بالنار إلى جوايا وقام ومشي
سيف: فهد رايح فين
فهد بعصبية: رايح في داهية.

فى مكان معزول نزل فهد من السيارة وقعدفى الارض
( وحشتيني اوى انا تايه من غيرك ارحمي عبدك الفقير ورجعي والله العظيم مظلوم ارحميني ورجعي انا تعبت من بعدك والله لندم والله لندم كل واحد فكر ياذيكي )
وهبقي اسم على مسمي وهبتدي باول واحد
مالك زهران اكيد ليه دخل في الى حصل بس اعرف من البت كل حاجة.

عودة الى منزل الحاج مالك
عمار بذهول: بجد إلى انتى حكتيه ديه حكاية ولا في الأفلام
چين: والله كل ده حصل
عمار: في حاجة غلط بخصوص موضوع فهد
چبن: ليه هو انت فاكر انى مصدقه ان فهد يخني يبقي بتحلم
عمار: مش فاهم معلش ممكن تفهميني
چين: هي لعبة اتلعبت علشان ابعد عن فهد بس انا عارفة كل حاجة
عمار: هي سلمي قلتلك ايه
چين: قالتلي ان فهد بتاعها هي وبس وان هي حافظة كل حاجة عنه وأنه عمره مهيبعد عنها
عمار: مين عمل كده.

چين: اتنين أولهم مالك زهران والتانية سلمي الألفي
عمار: ودول هتعملى معاهم ايه
چين: بلاش انت ضابط ومش هيعجبك الكلام
عمار: انا كلت معاكى عيش وملح وانا معاكي في كل حاجة
چين: يبقي على بركة الله
عمار: الله مقوي ايمانك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة