قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

انهت چين صلاه العصر ونزلت تحت لقت لمار
لمار: حرما
چين: جمعا ان شاء الله
لمار: انتي عرفتي اذاي ان سيف بيحبني
چين: سر المهنه
لمار: ونبي قولي
چين: باين اوى لمعه عنيه لما يشوفك وكمان بيحب بنغشك
لمار: عمره مالي حاجة تفرحنى
چين: اممممم خلاص نخليه يتكلم
لمار: اذاى
چين: هي الطبخة محتاجة ايه غير شوية ملح وشطة احنا بقه هنحط شطة بس كتير
لمار: قولى انا معاكى
چين: بسي انتي تاهمليه خالص ولا كانه موجود.

يعنى تعمليه ببرود متناهي يكلمك مرة تردى زمرة تنفضي اكيد عندك اصحاب شباب اضحكي على اي نكته وهو جمبك وخليه يقراها هيولع في نفسه
فهد: انتى متأكده انك كنتى عيشة في امريكا
چين: أوريك البسبور
محمد: هههههههه الواد خلصان وانتى هتخلصي عليه
چي چي: يستاهل خليه يتربا
چين: شوفت مش لوحدى للشريرة
لمار: انتى بقالك اد ايه عيشه برا
چين: 11 سنه
لمار: يا بختك محدش بيقولك اعملى كده ولا متعمليش.

چين بخنقة دموع: اوعى تتمنى تكونى ذي كفاية لما تتعبي تلاقي امك جمبك ولو وقعتي في مشكلة هتلاقي اخوكى في ضهرك و لو حسه بالخوف هتترمي في حضن ابوكى امانك وحميتك كفاية بليل تنامى مغمضة عنيكي مش نيمه ذي الديابة مفتحة عين ومغمضة عين لو نفسك في حاجة في عز الليل هتطلبيها من اخوكى لو بيموت هيجبهالك كفاية نظرة الحب والحنان إلى في عيون ابوكى
لمار: انا مقصدش بس انتى ليه عيشة لوحدك في عيلتك.

چين: انا والموت اصحاب من لحظة ولاتى يوم مهرجع للحياة هيبقى يوم دخولى قبري بس بجد على اديهم
محمد: مفيش اب بيكره بنته
چين: الى ذيك يقول كده بس الى شايف انها عار ولعنه يتمنى ليها الموت لحظة خرجها للدنيا انا وحده اتكتبلها شهادة وفاة وانا على قيد الحياة
فهد: مين الاب الى يطوعه قلبه يقتل القمر ده
چين: سعات الجمال بيبقي لعنة وبيجيب الموت وفي ابهات كتير بيقتلو بناتهم علشان العار
محمد: فين التعليم وفين الدين.

چين بسخرية: تعليم ودين بيقولو ان التعليم مستحيل والدين بيمشوه على مزاجهم
فهد: اذاي.

چين بسرحان: لما تشوف طفلة عمرها 14 سنة انت اصغر منها بسنه وكنت بتلعب معاها تلقيها بتلبس فستان ابيض وبقت عروسة لواحد عمره 34 سنة يعنى اكبر منها 20 سنه ده لو أتجوز من زمان كان جاي قدها محدش خاف عليها ولا فهمها ويدخل عرسها عليها بكل وحشيه وظلم ويسبها تنزف بدل الساعة أربعة لغاية متموت بدل تانى يوم ميجو يبركو جم عزو فيها طفلة كانت ايه من الجمال والرقه كل ذنبها انها اتولدد بنت عرفت ليه البنت لعنة وعار احمدى ربنا يا لمار انك عندك اب واعى وأخ راجل يحافظ عليكى وحبيب بيعشقك.

چي چي: انتى مين ومين أهلك دول
چين بتاكيد: انا مين انا منك وانتى منى
فهد: يعنى ايه
چين: سيب الأيام تكشف كل خبياها
محمد: ربنا اكبر من كل شئ.

چين: صح علشان كده انا رجعت عارف يا عمو نفسي انااااااام في حضن امي بصوت دموع نفسي احضن ابويا نفسي العب وهزر مع اخواتى اطلب الطلب يتسبقو مين ينفذه نفسى أتعب القي أبويه قبل امى جمبي كان نفسي اسمع صوت ابويا وهو بيكبر في ودنى يوم ولاتى مش يسبنى ويمشي انا وامى في المستشفي وراجل غريب يكبر قى ودنى ويدعيلى بطولة العمر والأمان والحماية كان نفسي لما ابويا يرجع من شغلة أجري عليه ويخدنى في حضنة ويبسنى انا مش طلبه غير الحنان والأمان.

محمد: ربنا يرزقك بالى تحبيه ويعوضك
فهد: انت كويسة وحلوه اكيد ربنا بعتلك حبيب
چين: هو ينفع الميت يحب هو ينفع الى ذي يحب انا شفت الى عمرك في حياتك تتخيله
چي چي: شفتي ايه في حياتك انتى لسه صغيرة
چين: انا فعلا عندى 25 سنة بس الى عشتة يدينى 100 سنة انت لو اتكلمت هكتب مجلدات
محمد: ونويه على ايه.

چين بسرحان: لازم الكل ينكسر وينحسر على اغلى ماليه هاذي الكل مش هخلي حد يفرح انا رجعت علشان اسرق فرحتهم وسرق النوم من عنيهم ومش هرحم حد بس انتم خارج الليلة ديه
محمد: انتى كده بتفتحي على نفسك أبواب جهنم
چين بضحكه ??: أبواب جهنم مفتوحه من زمان جيه وقت قفلها للأبد علشان نفسي اعيش بقى في امان
چي چي: هتستحملي.

چين: انا مولوده في يوم مطلعلوش شمس ذي ابويا مقال متخفيش هستحمل لما تنامى على سفينة في عز البرد و توقفي في وش عصابات علشان تنقذى راجل متعرفهوش لما اسم يرعب الكل لما صوتك يهز كيان أقوى الرجالة هتعرفي
سيف: هو انتى لو عنيكى بيتغير
چين: على حسب حالتى جربت الغضب والطبيعي بس
سيف: تعرفى ان لون عيونك رمادى غامق
چين: فهد في حاجات كتير مطلوبه للمصنع ايه رايك نشتغل شوية
فهد: تمام يالا يا سيف.

توجهو الثلاثة إلى غرفة المكتب
لمار: انا صعبان عليا اوى چين
چي چي: عندك حق ده شكلها شافت كتير اوي ورجعة بطوفان هيهد ويقسم ناس كتير
محمد: ربنا يعنها المفروض انتى كنتى تعملى كده من زمان.

فى المكتب
چين: ينفع قولك على حاجة يا سيف واعتبرنى اختك
سيف: طبعا انتى اختى احنا كلنا عيش وملح مع بعض
چين: انا عارفة من نظراتك انك بتحب لمار حافظ عليها واحميها كون ليها الاب والاخ والصديق والحبيب والعشيق قبل متكون الزوج يوم متحتاجك كصديق تلقيك وكاخ تلقيك علشان يوم مهتتكلم مع حد غريب هيضمرها لو بقصده او من غير قصده حافظ عليها اعتبرها بنتك واختك قبل متكون مراتك وبنت عمك.

فهد: تعرفي يا چين انتى دماغك اكبر من سنك ليهم حق يقولو عنك قوية وجبروت
چين: هههههه انت لسه مشفتش الجبروت على اصولة خلينا بقى نشتغل.

نتجه إلى صعيد مصر
فى سرايا القاضي
تجمعت كل عائلة القاضي لقضاء اول أيام رمضان مع بعض ترس نساء العيلة في المطبخ والرجال مع بعضهم.

عتمان: منورين يا ولاد
مختار: ده نورك يا بوي
منصور: بعد اذنك يا بوى ان شاء الله اول يوم العيد هيبقي فرح محمد ولدى على أسماء بنت عمه
عتمان: على خير ان شاء الله
على: مبروك يا محمد يا خوي
محمد: شكرا يا خوى ومبروك ليك منتى اخو العروسة
على: طبعا اختى ديه نوارتنا ديه قلب اخوها
محمود: هههههههه يا أخوك على ايه.

على بقوة: كفاية انى وقفت ادام الكل وحميتها وخلتها تدرس لغاية مقالت كفاية لو طلبت نور عنيه هدهولها مش ذيك يا ولد عمى فرحت في موت اختك الوحيده وانا والحمد لله مرتي ملكة قلبي بعيشها ملكة في بيتها عمرى مهنتها ولا مديت ايدى عليها علشان بنت عمى وبنتى وحبيبتي
سمع الكل صوت من بعيد: بابي عوزاك
على بفرحة: تعالى يا قلب ابوكى
چيلان: بابي عوزة العب معاك بالفنوس
محمود: روحى يا بت العبى برا.

چيلان: انا عوزة بابى مش عوزاك انت
محمود: ايه قله الأدب ديه
چيلان بثقه: انا بكلم بابي وعرفة حدودى كويس اوى وعرفة ان احترام الكبير واجب خلاص عمو محمود انا هسيب ليك بابي وهاخد جدو عتمان
عتمان: تعالى يا حبيبتى نلعب بالفنوس
چيلان: انا عوزة اركب الفرس يا جدو
منصور الصغير: الفرس بس للرجالةمش للحريم.

چيلان: البنت بقت قوى من الولد والبنت بقت وزيرة ورئيسه جمهورية ومدرسة ومحاميه ومديرة شركات لولا البنت مكنتش انت موجود
عتمان: ماشاء الله عليكى قوليلي نفسك تكونى ايه لما تكبري
چيلان: زي عمو أحمد ضابط شرطة
محمود: وهتعرفي تمسكى السلاح بقه
چيلان: اكيد هعرف وهكون حماية لابويا و اخويا الصغير ومامي وبقي فخر لعيلتى كلها
على: يالا يا روح بابي روحى العبي مع اخوكى.

چيلان: ماشي بس انت هتكملي قرايه الرواية بتاعة {ماسة الرعد } صح
على: صح يا قلب ابوكى اصل انتى ضره امك
محمود: ايه رواية ماسة الرعد
على: ديه رواية جميلة جدا
( هاهاهاهاهاها بصيت لروايتي في روايتي شوفته الحنان )
محمود: بتقرا لبنت روايات والله ابهات آخر زمن
على: كل واحد حر في تربيه عيالو
صوت من وراهم: رمضان كريم يا رجالة عيلة القاضي
چيلان: عمو أحمد جيه عمو أحمد جيه هاهاهاها.

احمد: حبيبه عمو أحمد يا ولاد وحشتيني يا اجمل بنوته في الدنيا
چيلان: انا احلى ولا عمتو چنان
احمد: عمتو چنان حاجة وانتى حاجة مفهوم
چيلان: ماشي روح سلم عليهم بقي وهات الحلويات
احمد: اه قلبي خدتنى لحم ورمتنى عضم
على: حمدلله على السلامه يا خوي
أحمد: شايف بنتك
على: الداخل بنكم خارج مليش دعوة
احمد: جبان
على: مقدرش على زعلها وانت عارف
احمد: رمضان كريم يا جدي رمضان كريم يا بوي كيفك يا عمى
الكل: الحمد لله.

عتمان: ايه التراب ده يا بنى
احمد: اصل رحت لختى قبل ماجي هنا
منصور: وليه تعكنن على نفسك يا ولدى كلبه وراحت
احمد: بابا من فضلك انت ليه بتكرها اوى كده الله يرحمها استريحت من العذاب على ايدك انت وابنك
محمود: كلم ابوك عدل يا احمد
احمد: انا غلطان انى جيت انا كنت رمضت على اختى واتصلت على امى وبس انا ماشى احسن.

عتمان بصوت عالى: بس مسمعش صوت حد فيكم وانت يا احمد روح سلم على امك وطلع غير هدومك وأنزل انت قاعد في بيت القاضي مس في بيت منصور انت عملت الصح بكره ابوك واخوك يندمو ويبكو بدل الدمع دم علشانها
احمد: امرك يا جدي
اتجه احمد الى امه الباكية وخدها في حضنة وسلم على مروة وأسماء وطلع قوضه غير وصلى العصر ونزل راح على المطبخ.

احمد: بتعملو ايه يا خونة
شيماء مرات على: أحمد حمدلله على السلامة
احمد: الله يسلمك فين الرقاق بتاعك يا شوشو
شيماء: جاهز يا خويا اول ماتصلت عليا عملتو
مروة: وانا يا حمادة عملتلك الكنافة والجلاش
منيرة مرات عمه: وانا يا حبيبي هحمر البط علشان خاطر عيونك
احمد: قلبى الصغير لا يتحمل
شيماء: روح يا خويا اعمل السلطة
احمد: اختشي يا بت
شيماء: أحمد السلطة
احمد: انا بسالك هي فين.

منيرة: ربنا يفرح قلبك يا ولدى ونبي انت وعلى الى فيهم
امه مها: طول عمره حنين ده حبيب قلبي يرزقك ببنت الحلال يا رب
احمد وهو يعمل السلطة: شكل الدعوة مستجابة يا امى
مروة: قعد وسيب الى فايدك واحكى
احمد: السلطة يا بت
شيماء: ملهاش لزمة جمب الاكل
منيرة: متتكلم يا واد انت هتزلنا
مها: سيبو ابي هو هيقولى انا الأول
احمد: بس انا هحكي ليكم انتم الأربعة
مروة: احكى بقي.

احمد: اسمها ياسمين عندها 22 سنة وفي اخر سنة حقوق سكنه معايا في العمارة وخالها يبقى اللوا رئيس الجهاز عسولة ولسانها طويل في الحق عيونها حلوة وخفيفة الدم بسببها كان هيتعملى محضر بس الحكاية اتلمت يتيمة الاب وعيشة مع امها واخوها متدينة بس بشعرها بتلعب كونج فو وبطلة الجامعة والنادى وشغاله في مكتب محامي
مروة: ما شاء الله ربنا يكرمك يا خوي
منيرة: هنروح امتى نخطبها
احمد: بعد فرح محمد وأسماء بإذن الله.

مها: على خير بس ابوك مش هيرضي
احمد: انا عاوز زوجة تتكلم معايا وتفهمنى وافهمها وتبقه الحياة بينا تعاون مس عاوز خدامة وقت معوزها في السرير القيها
شيماء: عندك حق يا احمد
مروة: قوف ادامالكل يا خوي اوعى تكسر قلبك
احمد: وانتى
مروة: خلاص يا خوي راحت عليا
ام السعد: الحاج عوزك يا بنى
احمد: حاضر يا خالة
احمد: سلام يا قمرات نكمل كلام بعد الفطار
توجه احمد الى مجلس الرجالة
احمد: نعم يا جدي عوزني.

محمود بسخرية: هو أنت كنت في المطبخ
احمد: وعملتلك السلطة بايدى كمان كمان
محمود: يا عينى من قله الحريم
احمد: اصل انا بحب اريح الحريم كمان الحياة تعاون مراتى هيبقي عندها شغل وانا عندي شغل يبقي كل واحد يساعد التانى
منصور: شكلك نويت يا ولدى
احمد: ان شاء الله بعد فرح محمد وأسماء
منصور: من عيلة مين هنا
احمد: لا مش من هنا ديه من مصر
مها: يالا يا رجالة المغرب إذن
توجه الجميع الى الفطار نسبهم يفطرو ونرجع هناك.

چي چي: يالا يا ولاد المغرب اذن
فهد: حاضر يا امى
چين: انا عوزة ماية الناس ديه خلصت كل الميه الى في جسمي
محمد: تعالى يا حبيبتى اشربي بس مش كتير
چين: شكرا يا عمو
توجه الجميع الى الافطار وبعد مده انتهو من الاكل
توجه الجميع الى الصالون بعد أداء صلاة المغرب وكان أمامهم محمد السيوفي
چي چي: سيف تعالي عوزاك
سيف: نعم يا طنط
چي چي: عوزة منك خدمة
سيف: امري يا چي چي
چي چي: عوزاك تجبلي شعر من شعر چين.

سيف: نعم ليه ان شاء الله
چي چي: هتنفذ ولا لق
سيف: رسيني على الدور وانا معاكى
چي چي: مش وقته
سيف: تمام تامري يا صاروخ
چي چي: الله يكون في عون بنتي هتحب اهبل
سيف: بكرا تندمي يا جميل اروح أنفذ
چين: بعد اذنكم هكلم چاك
چاك: حبيبتى اخبارك ايه
جين: کويسه
چاك: عملتي ايه
چين: خت الورق امبارح ورجعت من الموت وشفتنى وكانت هتتجنن وعوزة تعرف انا مين
چاك: خلي بالك من نفسك
چين: متخفش هي عمرها مهتاذينى انا من منها وهي منى.

چاك: ماشى كلها أسبوع واجي
چين: تيجى بالسلامة يا رب سلام
چي چي: كنتى بتكلمى مين
چين: ده چاك
چي چي: تقصدى ايه انك منها وهي منك
چين: عادى اهو كلام
فهد: ماكو يا حلوين يالا الناس إلى جوه هيخلصو الكنافة
چين: لا خلاص انا بطني مليانه اوى اول مرة اكل اكل حلو ذي ده
چي چي: بالف هنا يا بنتي
چين: شكرا يا عمت اقصد طنط
چي چي: ده اسمو كلام لازم تاكلي الحلو
چين: خليها مره تانية بإذن الله
سيف: چين هو انتى هتمشي
چين: ايوه.

سيف: وهو يشير على شعرها ?? ايه الى على شعرك ده
چين: في ايه
سيف: استنى كده ونفض شعرها وسحب منه كان خصله
چين: خلاص
سيف: ايوة خلاص
چين: شكرا يا جماعة على اليوم الجميل ده رمضان كريم
فهد: الله واكرم هتيجى بكرا الشركة
چين: اكيد ان شاء الله بس ينوبك ثواب صحينى
فهد: لا عليكي وعلى چي چي بقي
چين: ممکن يا طنط تصحيني
چي چي: حاضر يا حبيبتي
چين: سلام
غادرت چين البيت وتوجهت إلى سيارتها وراحت بيتها.

چي چي: هات الحاجة إلى معاك وتعالى معايا
سيف: على فين
چي چي: ملكش دعوة يا حيوان تعالى ورايا
سيف: حاضر اتفضلي
غادرسيف مع چي چي واتجهو الى المستشفي
چي چي: لو سمحت فين دكتور عبد المنعم
الموظف: في مكتبو يا فندم
سيف: شكرك
توجهو الى مكتب الدكتور عبد المنعم
چي چي: اذيك يا دكتور
الدكتور: اهلا مدام چنان
چي چي: اهلا بيك انا جبت ليك العينه
الدكتور: تمام جدا
چي چي: النتيجه هتظهر امتى
الدكتور: أسبوع ان شاء الله
چي چي: شکرا.

غادرت چي چي مكتب الدكتور وتوجهت مع سيفالى العربية
سيف: ممكن افهم تحليل ايه ده
چي چي: DNA
سيف: اثبات نسب
چي چي: عوزة اعرف حاجة عنها ولازم أعرفها
سيف: هي ممكن تكون بنتك
چي چي: ء مش بنتي بس الشبه غريب اوى
سيف: خلاص كلها أسبوع ونعرف كل حاجة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة