قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية حفيدة القاضي للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

في فيلا السيوفي
فهد: كنتى فين يا ماما
چي چي: كنت في مشوار مهم
فهد: الى هو ايه واشمعنه رحتى مع سيف
چي چي: في ايه يا فهد انت هتحاسبنى رحت فين وجيت منين
فهد باستغراب: لا طبعا انا اسف بعد اذنك
چي چي: اتفضل
مشي فهد وكان مستغرب اوى حالة أمه ومر الليل على الجميع منهم الوحيد ومنهم السرحان ومنهم الخايف.

تانى يوم الصبح توجهت چين الى الشركة وباشرت أعمالها مع فهد وسيف.

غادر أحمد الصعيد بروسمات مروة وتوجه الى شقته و قابل ياسمين على السلم
احمد: رمضان كريم ياسمين
ياسمين: الله واكرم كل سنة وانت طيب
احمد بضحكة جميلة: وانتى طيبه يا قمر
ياسمين: أحمد احترم نفسك احنا صايمين
احمد: يعنى لو كنا فاطرين عادي
ياسمين: لا يا ظريف اتلم ولا الحبس وحشك
احمد: انتى هتزلينى
ياسمين: اه مالك شكلك مهموم
احمد: ياااه شكلى باين اوى
ياسمين: لو تحب تتكلم انا موجودة في اى وقت.

احمد: هو انتى راحة فين دلوقتى
ياسمين: هروح الكلية
أحمد: طيب ينفع اتكلم معاكى شوية بس بجد محتاج انكلم ممكن
ياسمين: خلاص هطلع قول لماما وهستناك هناك
احمد: انا هطلع الحاجة وهنزل سلام
ياسمين: سلام
توجه الاثنين الى شقتهم وبعد فترة توجوا الى النادي
ياسمين: هاااا يا سيدى احكي
احمد: مالك دخله حاميه كده ليه
ياسمين: هتحكى ولا امشى
احمد: ماشي هتسمعي للاخر ومتقطعنيش تمام
ياسمين: تمام احكى.

احمد: انا احمد منصور عتمان محمد القاضي
عندي 26 سنة اعزب ضابط شرطة
ياسمين: انت هتستهبل ما انا عارفة كل ده
احمد: يا بت اهمدي لسه هكمل
ياسمين: ماشي لما اشوف آخرتها معاك.

احمد: انا من الصعيد عندي اخين وكان عندي اخت بس انتحرت علشان كانت هتتجوز وهي عندها 15 سنه مستحملتش فرمت نفسها في النيل ابويا كان بيعاملها وحش اوى عمره معاملها حلو وكان مفهمنا ان البنت عار ولعنه عمرها مافرحت على طول كنت بسمع صوت دموعها جبروها انها متفرحش كنت مسافر مع عمى لقيته بيقولى زعلان اوى سالتو مالك قلي لازم نرجع الصعيد سالتو ليه الى اختك ماتت صدمه عمرى كنت لسه مشترلها عروسة حلوة اوى علشان عيد ميلادها حسيت بحسره كنت قبل مسافر قالتلي نفسها تحضني اوى وقالتلى انها بتحبنى وقالتلى ان نفسها تحس انها اختى وادتنى كراسة ووصتنى قرا الى فيها بعد مارجع من مصر وسابتني ومشيت رجعت مع عمي الصعيد حضرت دفنتها دخلت قوضتى وقريت الى كتباه لقتها كاتبة انها عمرها محبت ابويا علشان كان بيضربها ولا حبت أخويا محمود وقالتلى كان نفسها تلاقينى حنين عليها بس بردو بتحبنى علشان كنت بساعدها وبخبيها من ابويا ماتت موته وحشه عرفت ان ابويا هيجوزها رمت نفسها في النيل علشان كانت هتتجوز راجل عنده 37 سنة وهي 15 سنة شوفى الظلم بقي من ساعتها وانا بكره ظلمهم للبنات عارفة هي كان نفسها أدخل شرطة ودخلتها علشان خاطرها أخويا محمود بيظلم مراته خلتها تكمل دراستها وخدت هندسة وساعتها انا وامى وخلتها تشتغل في شركة السيوفي عن طريق النت بس محمود بيعملها وحش اوى عارفة يوم عيد ميلادها بروح ليها المقابر وبجيب هدايا ليها وبعنها في قوضة و اول مرحت امبارح رحتلها هي الأول قبل الكل انا كده عرفتك كل حاجة عنى وعلي فكرة انا معجب بيكى وبحبك علشان انتي جامده وجريئة وكان نفسي اختى تبقي زيك وشفها عروسة وأمسك ايديها ووصلها لعرسها.

هااا مستني رأيك
ياسمين: هي أختك اسمها ايه
احمد: چنان بنت عمري وتومي الغالى
ياسمين: هي لو كانت لسه عايشة كنت هتساعدها
احمد: طبعا لو طلبت روحي كنت اتدهلها
ياسمين: حتى لو طلبت منك انك تهربها بره البلد وتستحمل الفضيحة
احمد: لو في مصلحتها انها تهرب كنت عملتها
ياسمين: والعريس ده وافق يجوز عيلة صغيرة.

احمد بسخرية: أتجوز قبلها بسنة طفلة عندها 15 سنة يوم فرحها ماتت بسبب النزيف فضلت أربع ساعات تنزف تانى يوم كانو بيدفنوها مش بيصبحو عليها كان حيوان وسادى ووحش
ياسمين: وأبوك وافق أنه يجوزها
احمد: طبعا اول ما جدي عرض عليه وافق وقال البت عار ولعنه
ياسمين: وجدك.

احمد: جدي كان معزور لان عمتى هربت من البلد مع شخص حبيته اوى خدها وسافر برا البلد جدي على فكرة بيحب البنات اوى علشان كده هو الى بيسميهم واساميهم جميلة شاف أن اختى هتشبه عمتى علشان كده سمها على اسمها
ياسمين: انت على فكرة مش ظالم انت كنت صغير مش هتعرف تقف ادامهم واكبر دليل انك ساعت مروة وخلتها تدرس وتتفوقك كمان
احمد: طيب بانسبة انى معجب بيكى وبحبك ده نظامو ايه
ياسمين: ماشي.

احمد: يعنى بعد فرح محمد أخويا اجيب ابويا وامى واجى
ياسمين: اممممممممممم
احمد: انا بقول السكوت علامة الرضا لولولولولوى
ياسمين: هاهاهاهاهاها الناس يا مجنون
احمد: مجنون بحبك يا موزة وغمزلها ????
ياسمين: طيب يالا بقي نروح قبل الشوارع متتزحم
احمد: امرك يا ملكة
ياسمين: أحمد هو انت هتخلينى اسيب الشغل
احمد: لا طبعا عمري مهمنعك عنه
ياسمين بابتسامة: طيب يالا نمشي
احمد: اموت انا في الفراولة ???? هههههههههه.

ياسمين: امشي بقي علشان مغيرش راي
احمد: لع احنا صاعيده والكلمة بتتقال من اول مرة مشى قدامى يا قمر ????
اتجه الاثنين الى سيارتهم.

مر أسبوع وذهبت چي چي الى المستشفى علشان الاختبار
چي چي: صباح الخير يا دكتور
الدكتور: صباح النور مدام چنان
چي چي: اخبار التحليل ايه
الدکتور: الصراحه کده التحليل طلع سلبي
چي چي: اذاي کده
الدکتور: عينه الشعر کانت لشخصين
چي چي: نعم الي هو اذاي
الدکتور: يعني عينه اطبقت معاکي وعينه مطبقتش
چي چي: يعني انت بتقول انها ممکن تکون بنتي
الدکتور: لا طبعا لان العينه منك بس مش ممكن تكون بنتك ممكن تكون من عيلتك.

چي چي: تمام يا دكتور شكرا
الدكتور: العفور
اتجهت چي چي الى السيارة واتصلت على فهد
چي چي: الو انت فين يا فهد
فهد: في الشرکه
چي چي: چين عندك
فهد: ايوه موجوده
چي چي: انا مسافه الطريق وهکون عندك
فهد: حاضر
چي چي: اوعي تخلي چين تمشي فاهم
فهد: حاضر
وصلت چي چي الي الشرکه واتجهت الي مکتب فهد
فهد: امي في ايه
چي چي: فين چين
فهد: في مکتبها
چي چي: ابعت هاتها انا بسرعه ابعت هات ابوك
فهد: حاضر بس عاوز اعرف.

چي چي بعصبية: اسمع الكلام
فهد: حاضر واتصل بمحمد وبچين
محمد: في ايه يا فهد
فهد: علمي علمك يا بابا
چين: خير يا فهد عاوز ايه
چي چي وهي تمسكها: انتى مين
چين: هو ليه كل شوية تسالينى نفس السؤال
چي چي: جوبي عليا
محمد: أهدي شوية يا حبيبتي
چي چي: مش هاهدى الا لما اعرف هي مين
سيف: هو حضرتك روحتى جبتي التحليل
چي چي: ايوة وطلع ايجانى
سيف: نععععععععم الى هو اذاي
فهد: ممكن اعرف ايه الى بيحصل هنا
الباب خبط ودخلت شيماء.

شيماء: سيف صاحب برا عاوز يقبلك
سيف: صحبي مين
شيماء: الرائد احمد القاضي
چين بصدمه: اسمه احمد ايه
سيف: اسمه احمد منصور القاضي
چين: من فضلك يا فهد اوعى تدخلو
فهد: ليه هو انتى تعرفيه
چين: وهي تكلم چي چي: من فضلك احنا لازم نمشي من هنا
محمد: بسرعة تعالو معايا انتم الاتنين
فهد: انا عاوز اعرف في ايه
چين: من فضلك يا فهد مش دلوقتي احنا لازم نمشي
فهد: لا مش هتمشو انا لازم افهم.

چين: لو احمد دخل وشافنا يبقي هتكتب شهادة موتنا كلنا
محمد: فهد مش وقت الكلام ده
غادر محمد و چي چي وچين الي مكتبه
بعد فترة دخل فهد وسيف
فهد بصوت عالى: انا عاوز اعرف في ايه
محمد: أهدى يا فهد
فهد وهو يمسك چين: انتى وسكت لما لقي دموع في عنيها
محمد: يالا الكل على البيت فهد خد چين معاك علشان مش هتعرف تسوق
فهد بهدوء: حاضر
توجه الجميع الى السيارات وتوجهو الى المنزل
فهد: ممكن افهم ايه الى بيحصل.

محمد: بعد الفطار لمار لمار
لمار: نعم يا بابا
محمد: خدي چين على قوضك وخليها تصلي وتنام شوية
چين: انا
محمد: انا قولت كلمة تتنفذ كل واحد على قوضه
لمار: حاضر يا بابا هنفذ اوامرك يالا يا چين
ذهبت چين الى قوضة لمار ودخلت وتوضأت وصلت وأخذت تبكى بين ايد ربنا لغاية منامت على السجادة.

لمار: فهد تعالى شيل چين
فهد: مالها في ايه
لمار: صلت وفضلت تعيط ونامت مكانها تعالى شيلها على السرير
محمد: روح يا بنى شيلها نيمها على السرير
فهد: حاضر
توجه فهد الى قوضة لمار وشال چين وحطها على السرير
فهد: شكلك شايلة هم وظلم يهد جبال ربنا يستر.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة