قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

جنون فتحت الجواب بتاع المحكمة و فتحت عينيها علي آخرهم...
جنون(بصدمة): يا نهار اسود...
داليا: في ايه؟
جنوت فضلت مصدومة و بتقرأ الجواب تاني. داليا حاولت تأخد الورقة من جنون بس جنون شدتها.
جنون(بتوتر): مفيش حاجة عن اذنك.
داليا(بحدة): تعالي هنا في ايه؟
جنون: حاجة للشغل و احتمال اسافر ضروري.
داليا: طب هتعملي ايه؟
جنون: هروح الشغل و اعرف عن اذنك.
جنون جريت علي اوضتها و بدأت تلبس هدومها.

جنون لبست بنطلون اسود و و قميص ابيض دخلته في البنطلون و صندل بكعب اسود و سيبت شعرها و خدت شنطة سوداء في ابيض.
جنون خرجت و كانت بتمد و هي في قمة غضبها.
داليا: مش هتأكلي؟
جنون: بعدين.
جنون ركبت الموتسكل بتاعها و ساقت بأقصي سرعة ل فيلا فريد...
جنون وصلت و هي في قمة غضبها.
الحارس: داخلة ل مين؟
جنون: كنان بيه.
الحارس: مين حضرتك؟
جنون: جنون سيف الدين.
الحارس: اه افتكرت اتفضلي ادخلي.

جنون دخلت الفيلا و الخدامة فتحت ليها الباب.
سيدة: مين انتي؟
جنون: كنان موجود؟
جهاد(بعصبية): انتي يا خدامة انتي ازاي تقولي اسم ابني لوحده كدة.
جنون(ببرود): مش عاجبك كنان لوحده متخافيش شوية و هتلاقيني بأشتمه بأقذر الشتايم بس يجيلي.
جهاد: طلعوا الاشكال دي بره. نادي الحراس بسرعة.
الحراس جت و حاولت تمسك جنون و جنون واقفة بكل ثقة.
كنان(بحدة): ابعدوا عنها.
كنان نزل بكل برود بالنسبة ل جنون.

جنون(بسخرية): شرفت يا بيه.
جهاد(بحدة): انتي متربتيش.
جنون: لا انا ممكن اوريكي التربية علي اصولها.
جنون كانت هتهجم علي جهاد بس كنان وقف في وشها و شالها من خصرها.
جنون: سيبني اعمل وشها خريطة.
كنان: جنون اهدي دي امي...
جنون(بغضب): ابعد عني و ربي لاقتلك في ايدي النهاردة.
كنان: تعالي معايا.
جهاد: في ايه يا كنان؟
كنان: مفيش يا امي يلا با جنون العملية يلا يلا.
كنان شد جنون معاه و جنون مكنتش عايزة تتحرك.
كنان: يلا.

كنان و جنون خرجوا بره الفيلا و جنون شدت دراعها من كنان بعنف.
جنون(بعصبية): انت.
كنان(بهدوء): هشششش اهدي نروح مكان نتكلم فيه...
جنون(بغيظ): طيب يا كنان بس خليك عارف اني مش هرحمك.
جنون ركبت الموتسكل بتاعها و كنان ركب عربيته و بدأ يسوق و جنون وراه.
جنون(لنفسها): و حياتك لاندمك يا كنان الكلب.
كنان(لنفسه): هنشوف هتعملي ايه يا ست جنون.
و بعد فترة كنان وصل ل مكان شبه مهجور قدام بحر...
جنون: روحنا مكان هادئ صح.

جنون قربت علي كنان و كانت هتضربه بوكس بس كنان تفادي ضربتها بسرعة.
كنان: اووووووه جنون كنت متوقع...
جنون(بعصبية): بتطلبني في بيت الطاعة يا كنان، و ربي لاربيك.
كنان: اهدي بس في حد يكلم جوزه كدة.
جنون(بعصبية): انت هتجنني ياض انت، هو مش احنا اتفقنا هنتطلق بعد اسبوع.
كنان: قولت بقي ايه انا استمتع في الاسبوع ده.
جنون(بعصبية): تقوم ايه طالبني في بيت الطاعة علشان غصب عني اوافق.
جنون: بس لا في خلع عادي جدا.

كنان: اممممم بس عايز اقولك حاجة يا تري اسبابك ايه علشان تخلعيني.
جنون سكتت و مردتش عليه. كنان بصلها بانتصار.
كنان: انا بقي ليا اسبابي.
كنان: احسنلك توافقي و تيجي معايا. جهزي نفسك الساعة 7 الصبح.
جنون(بغيظ): هنروح فين؟ و هنتطلق امتي؟
كنان: هنروح فين ملكيش فيه. هنتطلق امتي.
كنان(باستفزاز): برضو ملكيش فيه.
جنون: بيت الطاعة يا كنان.
كنان: ايوه بيت الطاعة يا مرات كنان...
جنون(بعصبية): متقولش الكلمة دي بتعصبني.

كنان(بضحك): طيب اتوصي بقي في اللبس يا عروسة.
جنون(بعصبية): حيوان و سافل...
كنان: اشوفك بكرة باي.
جنون(بعصبية): هقول ل فريد بيه و هو هيتصرف معاك.
كنان: منصحكيش انا واحد طالب مراتي في بيت الطاعة لانها مش عايشة معايا و كمان مش بتديني حقوقي كاملة القانون هيقف معايا.
كنان ركب عربيته و قبل ما يتحرك بص علي جنون.
كنان(بغمزة): اشوفك بكرة يا عروسة.
كنان مشي بعربيته و راح علي شغله. جنون كانت في قمة عصبيتها...

جنون ركبت الموتسكل بتاعها و روحت علي بيتها.
جنون طلعت تليفونها و اتصلت علي اياد.
الخط اتفتح.
اياد: اسف عارف انك روحتي قبلنا بس احنا.
جنون: هششش اياد انا مش راحة الشغل النهاردة و لا بكرة لمدة كام يوم كدة.
اياد: ليه انتي كويسة؟ فيكي حاجة؟ اجيلك؟

جنون: لا مفيش حاجة. خدوا انتوا كمان اجازة هو بس قولت عايزة اقعد في مكان لوحدي علشان اهدي بقالي كتير مخدتش اجازات و مكنتش بخليكوا انتوا كمان تأخدوا بس ده ميمنعش انكم تبصوا في الملف شوية.
اياد: طيب يا روحي لو عوزتي حاجة كلميني.
جنون: تسلم.
داليا: ايه يا حبيبتي اللي حصل؟
جنون: هضطر اسافر كام يوم...
داليا: طيب يا حبيبتي ربنا معاكي.
جنون: ادعيلي اوي يا ماما.
داليا: بدعيلك يا حبيبتي.
جنون: فين شجن؟

داليا: راحت شغلها.
جنون: طيب.
جنون(لنفسها بغيظ): انا يا كنان تطلبني في بيت الطاعة و الله لاطلع عليك القديم و الجديد و هتقول ارحميني.
داليا: جنون جنون.
جنون: ها ايه يا ماما؟
داليا: بقولك هتسافري امتي؟
جنون: بكرة الساعة 7 بكرة.

-في مكان تاني...
عند ندي في النادي.
ندي: ها يا حبيبي هتيجي تتقدم امتي؟
سعيد: في اسرع وقت يا حبيبتي متخافيش.
ندي: طيب يا حبيبي. متقلقش انا هتقبلك في كل ظروفك.
سعيد: بحبك اوي يا ندي.
ندي: و انا اوي. غيرتني.
سعيد: امممم يعني مبسوطة؟
ندي: اكيد.
سعيد: مقدرتش اغير خجلك بس يلا قريب و اغيره.
ندي(بضحك): طيب يا عم الساحر...
معتز: يلا يا سعيد المدير جاي.
سعيد: طيب، باي يا حبيبتي.
ندي: باي.

سوزي: ايه ده ندي قاعدة مع الخدامين.
ندي(بحدة): سوزي ابعدي عني و حاسبي علي كلامك معايا.
سوزي: طيب هتيجي معايا بليل للحفلة.
ندي(بقرف): لا.
ندي خدت حاجتها و مشيت من النادي ركبت عربيتها و روحت.
سوزي: بكرة هتجوز اخوكي اوبي و هتحترميني غصب عنك يا ندي. و ساعتها هندمك علي طريقتك معايا.
سوزي: هندمك متخافيش.

-في مكان تاني...
عند شجن.
شجن اول ما دخلت مكتبها لقت شيكولاتة و ورد.
شجن لقت كارت شدته و بدأت تقرأ اللي عليه.
المضمون: انا اسف ليكي يا شجن كان غصب عني. اتمني تعذريني.
شجن ابتسمت و بدأت تشم رائحة الورر و بدأت تأكل من الشيكولاتة.
شجن(بفرحة): الله لذيذة اوي.
أوبي(من وراها): عجبتك؟
شجن قامت وقفت بسرعة و بصتله.
شجن: احم اه...
أوبي قرب من شجن و مسح ليها الشيكولاتة.
أوبي: عارفة ليه كنت مضايق؟
شجن: ليه؟

أوبي: بسببك.
شجن(بصدمة): بسببي انا ليه انا عملت ايه؟
أوبي: هتعرفي قريب.
شجن: لا قول دلوقتي.
أوبي: قولت بعدين.
شجن: لا دلوقتي.
أوبي(بحدة خفيفة): شجن هاتي الاوراق اللي عايزة تتمضي علي مكتبي و بطلي فضول يلا.
شجن(بغيظ): حاضر...

-في مكان تاني...
في مكتب كنان.
شهاب: برضو مش فاهم سبب سفرك ايه؟
كنان: قولت هنسجم شوية.
نور: بس ده مش طبيعي يا كنان، عمرك ما حبيت تأخد اجازة.
كنان: عادي يعني.
علي: خلاص يا جماعة احنا كنا بنزن عليه علشان يتفسح و ينسجم.
تامر: خلاص بقي و احنا اكيد رايحين معاه.
كنان(بانفعال): لا.
نور(باستغراب): ليه؟
كنان: انا عايز اروح لوحدي براحتي.
علي: طب و احنا هنعمل ايه؟
كنان: انسجموا هنا.
شهاب: هتروح فين؟
كنان: مفيش.

نور: ايه؟
كنان: اقصد مكان مش عايز حد يعرفه بقي الله...
كنان: بطلوا اسئلة بزهق...
علي: خلاص يا عم.
شهاب: براحتك مع اني مش مطمن ليك.
كنان: لا اطمن.
نور: خلاص يا جماعة براحته...
الباب خبط...
كنان: ادخل.
شخص: فريد بيه في انتظارك.
كنان: تمام.
كنان قام و راح لمكتب فريد و خبط الباب.
فريد: ادخل.
كنان: ازيك يا سيادة اللواء؟
رأفت: ايه يا كنان شكلك نسيتنا...
كنان: انا اقدر يا فندم.
رأفت: يا بكاش.

فريد: ها يا كنان كنت طالب اجازة ليه؟
كنان: يعني يا فندم مخدتش اجازات قبل كدة و كمان الاجازة دي مهمة اوي بالنسبة ليا.
كنان(لنفسه): علشان اعلمها الادب.
فريد: عايز تأخد قد ايه؟
كنان: اسبوع اسبوعين تلت اسابيع شهر يعني انت و ذوقك يا فندم.
رأفت: ايه يا ابني انت جاي تستعبط...
كنان: مش اوي كدة.
فريد: خلاص يا كنان انا عارف متقدرش تبعد عن الشغل اسااسا تلت ايام و ترجع متنساش العملية الجديدة.

كنان: تلت ايام! طيب كويسين هنجز برضو...
رأفت: تنجز ايه؟
كنان(لنفسها): علي الاقل اقص لسانها بس.
كنان: اقصد يعني هريح نفسي.
فريد: انت رايح فين؟
كنان: عن اذنك يا فندم.
كنان خرج و روح علي بيته قابل مامته.
جهاد: ايه اللي حصل بينك و بين البت الفقيرة دي؟
كنان: مفيش حاجة.
جهاد: مش مصدقة يا كنان، ايه دخل البت دي في حياتك؟
كنان: شغل شغل دي تعتبر زميلتي في الشغل.
جهاد: البت الزبالة المقرفة دي.

كنان(بحدة): امي لما تيجي تتكلمي علي حد يخصني يا ريت تتكلمي عنه بكل احترام.
كنان طلع علي اوضته و بدأ يجهز هدومه...
الباب خبط.
كنان: ادخل.
ندي: حبيبي عامل ايه بقالي كتير مشوفتكش.
كنان: حبيبتي انتي عاملة ايه؟ طمنيني عنك؟
ندي: الحمد لله بخير يا حبيبي.
كنان: تمام يا روحي.
ندي: بتجهز هدومك ليه؟
كنان: هسافر كام يوم...
ندي: ربنا معاك يا حبيبي.
كنان: تسلمي طب خلي عندك دم و تعالي ساعديني...
ندي(بضحك): طيب يا عم كنان.

كنان: تعالي تعالي...

-في مكان تاني...
عند جنون.
جنون كانت قاعدة بتتفرج علي التلفزيون و بتأكل فشار. لقت حد بيجري عليها بسرعة.
جنون(بخضة): في ايه حد مات؟
شذي: حبيبتي انتي كويسة؟ فيكي حاجة؟
جنون(بحدة): شيلي ايدك و اتكلمي في ايه...
شذي: لما اياد قالنا محدش صدق قولت هروح اتأكد.
جنون(بهمس): وطي صوتك ماما فاكرة اني راحة تبع شغل و لو عرفت اني راحة انسجم هتشبط معايا زي العيال الصغيرة.
شذي: طيب انسجمي يا بيبي انسجمي.

جنون(لنفسها): كان نفسي بس اي مكان فيه الزفت كنام مفهوش انسجام.
شذي: هطلع بقي انام بدري و اصحي براحتي ده انا هدلع نفسي انا و الفرقة.
جنون: انا كل شوية هتصل اعرف وصلتوا لايه. متحلموش.
شذي: ربنا علي المفتري.
شذي طلعت للدور التاني و غيرت هدومها...
شذي: اخيرا هنام براحتي و هصحي براحتي مش ورايا شغل.
شذي: يااااااه علي الجمال ده.
شذي رمت نفسها علي السرير و نامت بعمق.
عند جنون...
داليا: هو محدش جاي معاكي؟

جنون: احم لا يعني المهمة دي عايزاني انا بس...
داليا: طيب يا روحي ربنا معاكي.
جنون: انا نسيت اصلي العشاء عن اذنك.
جنون قامت دخلت اوضتها.
جنون(بغيظ): انا تطلبني في بيت الطاعة يا كنان.
تليفون جنون رن...
جنون(بضيق): سيرتك بتعصبني يا زفت.
الخط اتفتح.
جنون(ببرود): خير يا دكتور ساهر؟
ساهر: ازيك يا جنون عاملة ايه؟
جنون(ببرود): لو متصل علشان تسألني عاملة ايه فاقفل احسن مش فايقالك.
ساهر: لا لا استني. انتي فاضية بكرة؟

جنون(ببرود): كان نفسي عن اذنك...
جنون قفلت التليفون و رمته علي السرير بس تليفونها رن تاني...
الخط اتفتح...
كنان: كنتي بتكلمي مين؟
جنون: حبيبي، انجز عايز ايه؟
كنان: طيب الايام جاية يا جنون.
جنون: اه متخافش يا بيبي هخليك تتمني الموت.
كنان: انا هقصلك لسانك، عموما جهزتي شنطتك؟
جنون: لا و نسيت و مليش نفس.
كنان(بحدة): طب تقومي دلوقتي تجهزيها بدل ما اجي و اقول للست الوالدة...

جنون(بغيظ): بطل تهددني يا زفت انت انا مش بخاف منك...
كنان: بتخافي علي عائلتك عارف، بقولك ركزي علي المفتوح...
جنون: قصدك ايه؟
كنان قفل التليفون و جنون حاولت تفهم معرفتش. جنون قامت اتوضت و غيرت هدومها و جهزت شنطتها و كانت هتنام.
كنان: ركزي علي المفتوح.
جنون هبت واقفة و عرفت قصده ايه.
جنون(بغيظ): الحقير الواطي ربنا يحرق دمك زي ما بتحرق دمي.
شجن: جنون لسة صاحية؟
جنون: ايوه يا شجن عايزة ايه؟

شجن: ماما قالتلتي انك مسافرة جيت انام في حضنك، ينفع؟
جنون: تعالي.
شجن جريت علي سرير جنون و نامت في حضنها.
في الصباح الباكر.
جنون: اوف مين المزعج؟
جنون مدت ايديها جابت التليفون و ردت.
جنون(بنوم): الو مين؟
كنان: طيب شكلك لسة بين اليقظة و الحلم قومي البسي مستنيكي علي اول الشارع بتاعك.
جنون: اوف يا كنان مينفعش بكرة طيب...
كنان: تصدقي ينفع.
جنون: طيب...

كنان: بس عارفة ايه اللي هينفع اكتر اني اجي دلوقتي و اقول للست الوالدة انك متجوزة و كمان مش راحة سفر بغرض الشغل او الانسجام لا حضرتك مطلوبة في بيت الطاعة...
جنون: بس بس هتهددني بطل شوية.
جنون قفلت في وش كنان و قامت براحة من جمب شجن و غسلت وشها و غيرت هدومها...

جنون لبست بنطلون كحلي وفوقه زي تي شيرت ب ¾ كم و واسع باللون الابيض و البيبي بلو و فوقه جاكت ابيض طويل لغاية الركبة و كوتشي ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة و منزلة كام خصلة و اختارت شنطة باللون الاسود.
جنون خدت شنطة السفر الصغيرة و خرجت لقت مامتها بتصلي، استنتها لغاية ما خلصت.
داليا: خلاص يا حبيبتي هتمشي.
جنون حضنت داليا جامد و باست رأسها.
جنون: راجعة تاني متخافيش يعني. بحبك.

جنون خرجت و مشيت لغاية اول الشارع لقت عربية كنان و كنان ساند علي العربية اول ما شافها اتعدل.
جنون(ببرود): يا تري هتوسع من قدامي بابي و لا ناوي تجرب سواقتي؟
كنان: لا طبعا بس مش شايفة حاجة؟
جنون: ايه يا تري العظيم اللي كنان بيه شايفه و انا لا...
كنان: اننا في الصباح و الجو لسة في نسمة هواء و اتنين متجوزين...
جنون: ايه تحب اعملك تمارين الصباح، و لا اعملك الببرونة لانك طفل و عايز ترضع...

كنان: ممكن ارد عليكي علفكرة بس هكتفي بالسكوت.
جنون: تصدق خوفت، ايه ده يا ربي بلوة ابتلتني باكبر بلوة في حياتي.
-كنان قرب من جنون و حضنها حضن دافئ و باس رأسها و جنون كانت ساكنة بين ايديها و مغمضة عينيها سمعت صوت عربية جاية من بعيد بعدت عن كنان بسرعة و راحت ركبت مكانها...
كنان ركب عربيته و بدأ يسوق و جنون فردت الكرسي و فردت جسمها.
كنان: اول يوم في عش الزوجية.

جنون: متخافش هحاول مجيش ناحية وشك الوسيم الللي بيعجب البنات الكلبوبات.
كنان(بضحك): عايز اشوف هتعملي ايه.
جنون: متخافش هتعرف. اتقل التقل حلو يا عم التقيل.
كنان: طيب.
و كنان كان بيسوق و جنون فاردة جسمها علي الكرسي...
جنون(لنفسها): اوف هخلص منك امتي انت كابوس يا ابني كابوس.
كنان: جنون جنون.
جنون: خير جنابك عايز ايه؟ اغيرلك البامبرز.
كنان(بحدة خفيفة): و الله. تصدقي اني غلطان.

جنون: احنا لسة فيها اهو صحح غلطتك و رجعني بيتي حبيبي، بدل بيت الطاعة اللي جانبنا رايحينه.
جنون: بس يا تري بيت في الارياف و لا عشة و لا اوضة و صالة و لا ايه النظام.
كنان: كلها ساعتين و نوصل.
جنون: ساعتين! توبة توبة.
كنان: عايزة تأكلي ايه؟
جنون: عايزة اروح.
كنان بصلها و كمل سواقة لغاية ما وصل ل شارع باين عليه النظافة والرقي.
جنون: وقفت هنا ليه؟
كنان: بيت الطاعة جنابك.
جنون اتعدلت و بصت حواليها و انبهرت.

جنون: واو كنان بيه جايبنا مكان راقي. مش بطال.
جنون نزلت من عربية كنان و وقفت قدام العربية.
جنون: فين؟
كنان: انتي قدام البيت علطول.
جنون(لنفسها): واو شكله شيك.
كنان: ده الباب خلفي و ده الباب الرئيسي.
جنون(برفعة حاجب): ازاي؟! يعني الباب الخلفي و الامامي في نفس الجهة...
كنان: هتعرفي.
كنان دخل الباب الرئيسي كان عبارة عن بوابة صغيرة فتحها و دخل و جنون وراه...
كنان: ثانية اجيب الشنط.

كنان راح جاب الشنطتين و دخل و قفل الباب وراه.
كنان: باب الفيلا ذات نفسها. ادخلي.
جنون دخلت و انبهرت جدا من تصميم الفيلا و البساطة اللي فيه الفيلا كانت صغيرة و بسيطة ب دورين الدور اللي تحت فيه سفرة و مكان للجلوس و مطبخ امريكي و حمام. الدور اللي فوق كان فيه كذا اوضة و مكان للجلوس برضو.
جنون نزلت سلمتين و عجبتها الفيلا اوي.
كنان: عجبك؟
جنون: زبالة زي صاحبها.
جنون: ايه ده السلالم دي بتودي ل فين؟

كنان: للجنينة و الدور الارضي.
جنون: واو.
جنون نزلت الدور اللي تحت لقت صالة و سفرة تانية و ازاز و بره في جنينة و سفرة صغيرة و مرجيحة و مكان للجلوس و حمام سباحة و اوضة تغير ملابس.
جنون: بص انا صريحة الفيلا حلوة اوي، بس انت موجود يبقى اكيد مش حلوة...
كنان: بكرة تبقي احلي.
جنون(بعصبية): اسااسا مش طيقاك بيت الطاعة بيت الطاعة يا كنان، طالبني في بيت الطاعة...
كنان: مالك يا بت ب مية حال ليه؟
جنون: هنام فين؟

كنان: تعالي...
كنان طلع للاوض و جنون وراه و فتح باب اوضة.
كنان: دي اوضتك خدي شاور و هطلع شنطة الهدوم هنا...
جنون: طيب.
جوون دخلت غيرت هدومها و خدت دوش.
جنون: فين شنطة الهدوم؟
جنون: ل يكون حطهم في الدولاب لا بس هو مش محترم.
جنون فتحت الدولاب لقت بيجامات و هدوم قصيرة و ضيقة.
جنون: اكيد مش بتاعتي الحاجات دي.
جنون قفلت الدولاب تانية و قعدت علي السرير.
جنون: انزل طالما مطلعهاش اكيد حصل حاجة.

جنون قفلت الروب كويس و نزلت بحذر تام و ملقتش كنان و ملقتش شنطتها.
جنون: اوف راح فين الزفت ده؟
كنان: بتقولي حاجة؟
جنون: احم ايوه فين شنطة هدومي؟
كنان: في الزبالة.
جنون(بصدمة): نعم! يا حيوان.
كنان: زوجتي المصونة احترمي نفسك.
جنون: رميت ليه شنطة هدومي؟
كنان: كنت فاكرك بتسمعي الكلام لكن لا مجبتيش الهدوم اللي انا عايزاها، فوق في هدوم...
جنون بصتله بحدة و كانت هتضربه بس هو مسك ايديها و تناها ورا ضهرها.

جنون(بحدة): بوعدك هتدفع تمن كل اللي بتعمله معايا...
كنان(ببرود): منتظر.
جنون زقت كنان و طلعت علي اوضتها و فتحت الدولاب.
جنون: مش بطال...
جنون لبست بيجامة قطعة واحدة قصيرة نظام شورت قصير و تي شيرت مفتوح من ورا و متصل من قدام. بحمالة رفيعة باللون البيبي بلو. و عملت شعرها ديل حصان عالي.
جنون: ننام ساعة.
جنون نطت علي السرير و حاولت تنام...
عند كنان.
كنان: الايام جاية كتير يا جنون.

كنان طلع اوضة جنون و خد دوش و غير هدومه و راح نام جمبها...

-في مكان تاني...
عند اياد.
اياد: عارف انك مش عارفة السبب اللي انا جايبك ليه.
اياد: انا بس عايز اقول شعور حاسه ناحيتك.
اياد: هنفضل صحاب و زملاء برضو.
اياد: احم يعني انا كنت عايز اقول.
اياد خد نفس عميق و طلعه براحة.
اياد(بابتسامة): انا بحبك يا شذي.
شذي فتحت عينيها علي آخرهم بصدمة.
شذي(بتوتر): انت صدمتني.

اياد(بابتسامة): و لا يهمك معاكي لغاية ما جنون ترجع و ساعتها هأخد ردي منك ايا كان ايه هو هنفضل اصحاب...
شذي: تمام.
اياد: تحبي تأكلي ايه؟
شذي: علي مزاجك عادي.
اياد طلب اكل و بدأ هو و شذي يأكلوا.

-في مكان تاني...
عند جهاد.
جهاد(بعصبية): سيدة نادي ندي.
سيدة: حاضر يا هانم.
سيدة طلعت لاوضة ندي و خبطت الباب.
ندي: ادخل.
سيدة: جهاد هانم عايزة حضرتك.
ندي: و شكلها كان عامل ازاي؟
سيدة: تقدري تنزلي و تشوفي.
ندي: محدش بينتفع منك.
ندي نزلت و راحت قعدت قدام جهاد و بصت بتوتر.
ندي: ايه يا ماما؟
جهاد(بعصبية): انتي بتحبي الواد الفقير اللي اسمه سعيد ده؟
ندي(بتوتر): الحب مش عيب يا امي.

جهاد(بعصبية): تقومي تحبي واد فقير صايع مش معاه جنيه.
ندي: الفقر مش عيب علشان محبوش و الفقر مش عائق بين الحب ابدا.
جهاد: طيب يا ندي لو عرفت انك كلمتيه تاني و لا شوفتيه و قابلتيه متعرفيش هعمل ايه...
ندي: هتعملي ايه؟
جهاد: هفصله من شغله و هحبسك في البيت و ممكن كمان اقتله...
ندي(بدموع): لا يا ماما حرام ده بيحبني و انا بحبه و هيجي يتقدم.
جهاد قربت من ندي و قعدت جمبها.

جهاد: اسمعيني ده عايز فلوس و بس يا ندي. مش بيحبك.
جهاد: انتي تستاهلي غيره واحد يقدرك و يقدر جمالك مش طمعان في فلوسك.
ندي: بس...
جهاد: علي اوضتك يا ندي، و لو عرفت انك كلمتيه او شوفتي هتزعلي مني.
ندي قامت بكل حزن و طلعت علي اوضتها قعدت تعيط...

-في مكان تاني...
عند جنون...
جنون قامت من نومها لقت كنان نايم جمبها بمسافة، بدأت تتمطع و تتاوب.
جنون: اوف علي الملل يعني انا اعمل ايه بقي في ام الملل ده...
كنان: ممكن نعمل حاجات كتير.
جنون(بتريقة): ممكن نعمل حاجات كتير.
جنون: و كمان طالما صاحي كنت مقرب عليا اوي كدة ليه عيل رزل.
كنان(بضحك): كدة كنت مقرب عليكي اوي. يا سبحان الله...
كنان: قومي قومي اعملي اكل...

جنون: ليه يا حبيبي كنت الخدامة اللي سيادة اللواء جبهالك...
كنان: حاجة زي كدة...
كنان قام و شال جنون علي كتفه و نزل بيها.
جنون(بحدة): ده مش لعب عيال نزلني. نزلني يا كنان.
كنان: في المشمش.
جنون(بصريخ): نزلنييييييييييييييييييي.
كنان رمي جنون علي الكنبة بسرعة...
كنان: ايه يا شيخة سرينة ينعل ابو صوتك.
جنون: و انت كنت بترمي فرخة مثلا، جتك مصيبة في شكلك.
كنان: ماله شكلي ده انا وسيم و قمر...
جنون: قمر بالستر.

كنان: و بعجب كل البنات...
جنون: قصدك الكلبوبات اللي زيك.
كنان مسك ايد جنون و شدها وراه علي المطبخ.
كنان: يلا عايز اكل يا زوجتي المصونة...
جنون: اوف طيب اترزع غور في اي داهية.
كنان: منتظر.
كنان قعد علي الكرسي اللي في المطبخ و حط رجل علي رجل و فضل ماسك موبايله، جنون بدأت تعمل اكل.
بعد فترة.
جنون: تعالي اطفح...
جنون حطت الاكل و بدأت تأكل هي و كنان.
كنان: اممم ايه ده؟
جنون: اكل.
كنان: ده اكل ده، ده كله ملح.

جنون: مش عاجبك متأكلش.
قعدوا كلوا و بعدين قعدوا علي التلفزيون.
جنون: هنمشي امتي؟
كنان: ملكيش فيه زوجتي المصونة.
جنون(لنفسها): عاااااااااااااااا نفسي اعمل في وشك خريطة...
جنون فاقت لما لقت كنان لازق فيها و محاوطها بأيده.
جنون: و ايه ده؟
كنان: ايه؟
جنون(بملل): اوف يا كنان عامل زي الاطفال.
كنان: متشكر...
بعد فترة جنون نامت علي كتف كنان. كنان شالها بين ايديه و عدي دقيقتين.

جنون(بصريخ): عااااااااااااااااااااااااا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة