قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع عشر

بعد فترة جنون نامت علي كتف كنان. كنان شالها بين ايديه و عدي دقيقتين.
جنون(بصريخ): عااااااااااااااااااااااااا.
جنون(بصوت عالي): يا كنان الكلب.
جنون(بصوت عالي): غرقتني ماية حرام عليك.
كنان(بضحك): منظرك مسخرة.
كنان طلع تليفونه و صور جنون فيديو و جنون قعدت ترش عليه ماية...
جنون(بغيظ): طيب.
جنون شدت رجل كنان و كنان وقع في الماية.
كنان(بعصبية): انتي حيوانة؟
جنون: و من اعمالكم سُلط عليكم.

كنان رش جنون بالماية و جنوه قعدت تضربه في بطنه، كنان قلع التي شيرت بتاعه و بدأ يعوم حوالين جنون.
جنون: طب ايه رأيك نلعب لعبة؟
كنان: قولي.
جنون: نشوف نفس مين اكتر؟
كنان: طيب. و اللي هيفوز هيحكم علي التاني.
جنون: تمام.
جنون: 1 2 3.
جنون و كنان كتموا انفسهم تحت الماية قعدوا فترة. و كنان رفع رأسه الاول و لقي جنون لسة تحت الماية. كان لسة هيوطي رأسه تاني بس جنون مسكته.
جنون(و هي بتأخد نفسها): علي فين؟

كنان: ايه؟
جنون(و هي بتأخد نفسها): انت خسرت و انا اللي فوزت.
كنان: اه و ايه يعني بقي؟
جنون(برفعة حاجب): يعني هحكم عليك.
كنان: لا طبعا مين قال كدة.
جنون: جباااااااان و مش قد التحدي.
كنان: علي حسب حكمك. ايه هو؟
جنون قربت من كنان و حاوطت رقبته بأيديها.
جنون: تغسلي رجلي بماية دافية.
كنان(بعصبية): نعم يا اختي.
جنون(برفعة حاجب): متنساش انك الخسران يبقي تسمع كلامي.
كنان: غوري يا بت من وشي...

كنان: و لا اقولك نلعب تاني.
جنون: موافقة.
كنان: 3 2 1.
جنون و كنان كتموا انفسهم تحت الماية ل فترة اطول من الاول. جنون غصب عنها رفعت رأسها و هي بتأخد نفسها بصعوبة و بعدها كنان بس نفسه كان بيروح.
جنون(بخضة): كنان كنان.
جنون(بقلق): كنان خد نفسك براحة طيب، اهدي اهدي.

-جنون ساعدت كنان يطلع و فرد جسمه علي الارض و مش قادر يأخد نفسه و جنون بدأت تعمل مساچ يدوي للقلب، لغاية ما كنان اتنفس طبيعي و جنون حطت رأسها علي صدره و هي بتتنهد.
جنون: اوف قلقتني عليك.
كنان طبطب علي ضهرها و باس رأسها...
كنان: انا كويس كويس.
جنون بعدت عنه و قعدت تزقه لغاية ما وقع في الماية تاني.
كنان(بصدمة): يا حيوانة.
جنون نطت عليه و هو مسكها جامد.
كنان: ده ايه ده؟

جنون: لا كنت بتأكد انك زي القرد اهو قدامي. نزلني بقي.
كنان: بس انا اللي كسبت برضو...
جنون: انت لسة فيك نفس اسااسا نزلني يا ابني اطلع اغير مش ناقصة انا شوية برد و ساعتها العملية هتطير مني.
كنان نزل جنون و جنون طلعت قدامه و دخلت اوضتها و غيرت هدومها.
جنون لبست شورت جينز قصير و تي شيرت باللون الابيض في اسود بنص كم و قصير مبين جزء من البطن و جففت شعرها و سيبته.

جنون لقت كنان داخل مبلول و دخل علطول خد دوش و استحمي و خرج لبس بنطلون بيتي.
جنون: كنان في كذا اوضة اخرج من اوضتي.
كنان: كلهم مقفولين و مش معايا مفاتيحهم.
جنون: اوف. طيب بس بعد كدة هتنام علي الكنبة لغاية ما اخلص منك.
جنون راحت اترمت علي السرير و كنان جمبها، بعد فترة كنان بدأ يكح و يعطس كتير.
جنون: حلاوتك. جالك برد؟
كنان: لا انا كويس.
كنان حاول يكمل نوم بس برضو بيكح. جنون قامت و كانت هتخرج.
كنان: راحة فين؟

جنون: مبعرفش انام جمب حد عنده برد. عن اذنك.
-جنون نزلت ل تحت و كنان زعل من كلامها نوعا ما و بعد فترة لقي جنون بتفتح الباب و شايلة صينية.
جنون: يلا يلا قوم اشرب الحاجة الدافية دي.
كنان(بصدمة): عملتيلي حاجة دافية؟
جنون: لا للجيران، ما تشرب يا عم.
كنان خد الكوباية من جنون و بدأ يشرب. جنون راحت علي الدولاب جابتله تي شيرت و سويت شيرت بيتي.
جنون: يلا خد البس...
كنان: ايه ده كمان؟

جنون: ما طبعا لازم يجيلك برد واحد كان في الماية لاكتر من نص ساعة و طلع في الهواء و خد دوش و نايملي من غير غطاء و لا تي شيرت. البس يا ابني متتعبش قلبي.
جنون بدأت تلبس كنان التي شيرت و السويت شيرت. و خدت منه الكوباية و ودته دواء لقته في التلاجة.
جنون: متخافش مش سم ده دواء للكحة.
كنان شرب الدواء من جنون و جنون فردت جسمه علي السرير و غطته و راحت نامت جمبه.
كنان مسكها جامد و دفن نفسه فيها و بدأ يرتعش.

جنون: خلاص اهدي اهدي...
جنون حاوطت كنان بأيديها و حاولت تدفي ايده و رجله علي قد ما تقدر. لغاية ما ناموا الاتنين...

-في الصباح الباكر...
في بيت شجن.
داليا: شجن شجن يلا قومي.
شجن(بنوم): خير؟
داليا: قومي يلا شغلك.
شجن: طيب.
شجن قامت و لسة هتتحرك قعدت علي السرير.
شجن(بانفعال): لا مش هروح.
داليا(باستغراب): ليه يا بنتي؟ حصل حاجة؟
شجن(بتوتر): لا تعبت شوية و هأخد اجازة.
داليا: طيب اعملك حاجة تشربيها.
شجن: لا روحي و اقفلي الباب...
داليا: طيب.
داليا خرجت و قفلت الباب. و شجن قعدت علي السرير و شردت.
Flash back.

شجن: كدة تمام فاضل بس ورق لسة هيجيلي من عز و هبعته ليك بكرة...
أوبي: تمام. لو محدش هيوصلك تعالي اوصلك انا...
شجن: لا انا عايزة اتمشي شوية...
أوبي: طيب يلا نتمشي مع بعض.
شجن: طيب لو مش هتنزعج.
أوبي: تمام.
شجن و أوبي اتمشوا علي الرصيف و كان في هواء حلو و هما ماشين بصمت.
شاب(بغمزة): ايه يا عم الرايق؟
شجن مودتهوش اهتمام و أوبي كان ماشي جمبها.
شاب: طب سيبك من الدولاب اللي جمبك و تعالي معايا.

شاب: ايه يا عم التقيل هو مزعلك و لا ايه؟
شاب: متخافيش بس تعالي.
أوبي(بحدة): ما تغور في داهية.
شاب: ايه يا دولاب انت انا مش بكلمك...
أوبي مسك الشاب ده و قعد يضرب فيه.
جنون(بعياط): خلاص يا أوبي.
أوبي(بغضب): ابعدي.
أوبي قعد يضرب الشاب لغاية ما الناس تدخلت و كان الواد اغمي عليه...
أوبي مسك شجن من دراعها و شدها وراه و ركبها العربية و ساق بعصبية...
شجن(بعياط): طب انا عملت ايه؟
أوبي(بعصبية): اسكتي يا شجن.

شجن: طب نزلني هنا.
أوبي وقف العربية بسرعة و شجن نزلت و هو كمان نزل.
أوبي(بغضب): دلوقتي هتعملي ايه؟
شجن: ابعد عني و متكلمنيش.
أوبي: مبتفهميش.
شجن قربت من أوبي و قعدت تزقه.
شجن: مبفهمش ايه ها، رد علطول بتزعق و تتعصب و انا ساكتة.
شجن: مستغل الموضوع ده صح...
أوبي(بعصبية): انتي حمارة مبتفهميش اني بحبك.
-شجن بصتله بصدمة و سابته و مشيت ركبت تاكسي و روحت، أوبي قعد يضرب برجله العربية و هو متعصب...
Back...

شجن: اوووووف يا الله. انا اعمل ايه دلوقتي؟
شجن خرجت من اوضتها و لقت مامتها في المطبخ.
داليا: في ايه؟
شجن: مفيش عايزة اي مساعدة.
داليا: تعالي اعملي السلطة.
شجن: تمام...

-في مكان تاني...
في كافيه.
نور: في ايه يا تامر جبتني بسرعة ليه؟
تامر: احم في ايه؟ خضتيني و انتي بتقعدي يا شيخة.
نور: طيب يا عم في ايه؟
تامر: مفيش حبيت نقعد مع بعض شوية...
نور: ما كنت تقول يا عم.
تامر: اسف.
علي: يا غبي متقولها.
شهاب: ده انت جبان.
تامر: احم الجو حلو اوي، صح يا نور؟
نور: اه. متعرفش حاجة عن شهاب و لا علي.
تامر: اه كنا مع بعض امبارح سهرانين.
نور: اه تمام، و انت عامل ايه؟

علي: قولها لما شوفتك بقيت كويس.
شهاب(بضحك): اراهنك لو قالها.
تامر: احم كويس الحمد لله.
نور: مالك طولت في الاجابة ليه يا ابني ده سؤال سهل.
تامر: كلميني انتي عن نفسك...
نور: يا ابني احنا فرقة و مع بعض من سنين.
تامر: بس اكيد في حاجات مخبياها.
نور: اممم عندك حق.
تامر: مخبية ايه؟
علي: يا مدلوق اتقل، خليها هي اللي تقولك.
تامر: براحتك يعني لو عايزة تحكي.
نور: لما اكون عايزة احكي هبقي احكي...

شهاب: قولها اجبلك ايس كريم.
تامر: اجبلك ايس كريم؟
نور: لا كمان شوية.
تامر: تمام. تحبي تأكلي اي حاجة؟
نور: لا شكرا.
علي: ما تكون صريح يا عم و قولها نور انا بحبك...
شهاب: ده جبان ده يا ابني.
تامر: بتحبي البحر؟
نور: تامر جيب من الاخر، عايز ايه؟
تامر: الصراحة يا نور الصراحة.
شهاب و علي: يلا يا بطل.
نور: اه...
تامر: حاسس بملل فقولت اجي اقعد معاكي شوية.
علي: سيبني يا شهاب سيبني اقوم افوقه.

شهاب(بضحك): اصبر بس و اقعد نور ممكن تشوفنا.
علي: استغفر الله العظيم.
شهاب: ايه ده اسمع اسمع.
تامر: نور انا معجب بيكي و بشخصيتك و انك بنت و قدرتي توصلي للي انتي فيه...
تامر: بجد انا بحبك بحبك جدا...
تامر: انا مليش اخوات و انتي تعتبري اختي.
شهاب: لا ده حلال فيه القتل روح اقتله روح.
علي: اه يا ابن ال.
نور: اه و انت برضو شهم و محترم جدا...
تامر: تسلمي.
تليفون نور رن. الخط اتفتح...
نور: الو يا سجي...

سجي: ما تيجي تقضي معاايا اليوم.
نور: طيب هشوف يا روحي و اكلمك...
تامر: في حاجة؟
نور: سجي عايزاني اقضي معاها باقي اليوم.
تامر: خلاص براحتك روحي معاها روحي.
نور: مش هتزعل؟
تامر: لا براحتك، خلي بالك من نفسك...
نور: باي.
نور مشيت و علي و شهاب جريوا علي تامر مسكوه من قميصه.
علي: بقي مش عارف تقولها بحبك.
شهاب: حرام عليك يا اخي.
نور: علفكرة انا لو مكانك كنت قولتلها ممكن تطلع بتحبك.

-نور غمزت ل تامر و كملت مشي و هي مبتسمة. و تامر فتح بوقه و عينه من الصدمة. و علي و شهاب برضو كانوا مصدومين...
تامر(بصدمة): دي كانت عارفة.
شهاب: دي طلعت اشجع منك.
علي: كويس انها عارفة انك بتحبها و هي بتحبك. كدة محتاجين تتقدم تتجوزوا و تغوروا.
تامر: ياض احترم نفسك انا اخوك الكبير.
علي: اه اكبر مني ب 3 دقايق.
شهاب(بضحك): حلوين.
تامر: اوريها وشي تاني ازاي؟ طب هي كدة بتحبني؟
علي: غور ياض من هنا.

شهاب: يلا يا عم عندي مرارة واحدة. يلا.
علي و شهاب سابوا تامر. و تامر ابتسم علي كلام نور.

-في مكان تاني...
في فيلا فريد.
فريد: تعالي يا ندي يا حبيبتي...
ندي: نعم يا بابا.
فريد: مالك؟ فيكي ايه؟
ندي: مفيش يا بابا انا كويسة.
فريد: انا اللي مربيكي يا ندي، مالك يا حبيبتي؟
ندي قعدت تعيط و حكت كل حاجة ل باباها.
فريد: طيب يا حبيبتي اهدي اهدي يا روحي.
فريد: انتي واثقة فيه؟
ندي: اه.
فريد: عقلك؟
ندي: بمعني؟

فريد: اي حد بنحبه مش هنشوف عيوبه يا ندي او بمعني اصح قلبنا مش هيشوف عيوبه، لازم نفكر بعقلنا و نشارك قلبنا متتجهيش ناحية القلب بس.
ندي: بس انا بحبه و هو بيحبني و ناوي يجي يتقدم.
فريد: طب بتثقي فيا؟
ندي: اكيد يا بابا.
فريد: تسيبيني اتصرف انا و اتأكد انه فعل يستاهلك.
ندي: بجد يا بابا يعني انت مش رافض فكرة انه فقير؟
فريد: طب ما كلنا كنا فقراء. انا كنت فقير و امك كانت فقيرة محدش اتولد و في بوقه معلقة دهب...

فريد: هي امك اختلطت ب وسط الغرور ف بقت نوعا ما مغرورة معلش.
فريد: و الفقر مش عيب و هو لو شخص مكافح هيعرف ييبقي غني و انتي جمبه.
ندي حضنت باباها جامد و باست رأسه.
ندي: بحبك اوي يا بابا...
فريد: بموت فيكي يا حبيبة بابا، و لو في اي حاجة زي دي او كدة تعاليلي. فاهمة؟
ندي: حاضر.
أوبي: مساء الخير.
فريد(بهمس): قومي عقبال ما اشوف الكئيب ده...
ندي: حاضر.
فريد: خير انت كمان؟

أوبي: احنا مش في المخابرات علشان تفضل تحقق معايا...
فريد: مينفعش اسأل كوني اب.
أوبي: مفيش حاجة.
فريد: في يا أوبي، و شكلي عرفته.
أوبي: خير؟
فريد: قرب.
أوبي قرب من فريد و فريد قرب منه.
فريد(بهمس): شجن...
أوبي: عرفت منين؟
فريد: عيب عليك ياض.
فريد: انا مش ناسي و مش ناسي طلبك.
أوبي(بضيق): واضح.
فريد: يا حمار افهم.
أوبي: افهم ايه؟
فريد: قرب.
فريد(بخفوت): ...
أوبي(بصدمة): انت متأكد يا باابا؟
فريد: ايوه...

أوبي: طيب نستحمل و ماله...
فريد: طيب يا حبيبي. متشلش هم ان شاء الله خير.
جهاد: مساء النور.
فريد(بسخرية): لسة فاكرة. طيب.
فريد سابهم و دخل اوضة مكتبه.
جهاد(باستغراب): ماله ده؟
أوبي: روحي اسأليه. عن اذنك.
أوبي طلع اوضته، و جهاد طلعت غيرت هدومها و نزلت تاني راحت ل حفلة تانية.

-في مكان تاني...
عند جنون و كنان.
جنون كانت لسة نايمة و كنان بدأ يفوق لقي جنون حضناه جامد و مدفياه و افتكر موقف امبارح.
Flash back.
بعد ما ناموا ب فترة كنان كان بيتقلب لقي جنون كانت بتصلي و بتعيط و كانت بتتكلم كلام مش مسموع معرفش يفهم هي كانت بتقول ايه، و بعدها مسحت دموعها و قامت قعدت علي السرير.
جنون: خليه يخف البغل ده، ما هو لو تعب ناس كتير و مهمات هتقف عليه كتير.
جنون: خليه يا رب يخف بسرعة.

جنون: اينعم هو رزل و حيوان و حقير يعني احم استغفر الله العظيم حتى و انت نايم مشيلني ذنوب...
جنون: خليه يخف. انا جربت البرد قبل كدة بتخلي الواحد يرقد رقدة علي السرير بس يلا الحمد لله.
جنون فردت جسمها و حضنت كنان تاني و نامت...
كنان عرف انها مكنتش بتعيط علشانه و عرف ان في حاجة تانية...
Back...
كنان ابتسم علي جنون وقام من جمبها براحة و دخل الحمام و كان حاسس بأحراج لانه مش عارف يتوضئ.

كنان لقي جنون بتفتح باب الحمام و هي مغمضة عينها و قعدت علي حرف البانيو...
جنون: اوف يا تقل دماغي اه.
جنون كانت هتقع جوا البانيو كنان مسكها بسرعة و هي حاولت تمسك في اي حاجة شغلت الدوش.
جنون(بصوت عالي): عاااااا.
كنان: الله يخرب بيتك هو امبارح و النهاردة.
جنون: انت جيت هنا ازاي؟
كنان: انتي اللي جيتي يا هانم...
جنون(بصدمة): متقولش انك كنت هنا و انا دخلت عليك الحمام...

كنان هز رأسه بمعني اه و جنون اتكسفت جدا و وطت رأسها في الارض...
جنون: احم اسفة...
جنون(بعصبية): بس انت لو شخص محترم ها محترم كنت قولتلي و خلتني اخرج.
كنان: اوف يا جنون محدش بيقدر يعرف موقفك ايه بتقلبي علطول.
كنان ساب جنون و قام خرج من الحمام و غير هدومه، جنون خدت دوش و خرجت ملقتهوش...

جنون لبست فستان قصير قبل الركبة و بحمالات رفيعة و واسع نوعا ما و ب ¾ كم الاكمام واسعة و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية.
جنون وقفت قدام المراية و بدأت تشتم في كنان.
جنون: اوف قصير اوي اوي.
جنون جت تمشي بس شهقت و رجعت تاني للمراية.
جنون(بصدمة): ده طلع مفتوح من ورا اوي كمان...
جنون: نفسي امسك اي حاجة واضربك بيها يا كنان الكلب.
جنون: خدي نفس عميق مفيش اي حاجة. خلي عندك ثقة في نفسك هشششش اهدي.

جنون نزلت و ملقتش كنان راحت للمطبخ لقته بيعمل قهوة و سرحان.
جنون: يا اسطا انت يا عم.
كنان: ها؟! عايزة ايه؟
جنون(بتريقة): اخد معاك كام صورة...
جنون(قعدت ترمش بعينيها كتير): اعملي قهوة معاك...
كنان(بضحك): قولي بقي ان قهوتي عجبتك.
جنون: لا علفكرة بس ممكن نجرب تاني و نحكم...
كنان: خدي قهوتي اهي.
جنون: من غير سكر سادة؟
كنان: لا عادي.
جنون: لا انا بشربها سادة.
كنان: ازاي بتستحملي؟

جنون شردت شوية و عينيها لمعت. و كنان لاحظ ده
كنان: جنون جنون.
جنون: ها؟ ايه؟ اه عايزاها سادة.
كنان: شكل باباكي او حد بتحبيه بيشربها كدة.
جنون: لا لا لا مش كدة خالص. انا بحبها سادة فيها ايه بقي...
كنان: يعني السادة دي في العزا للرجالة لكن ليكي معتقدش يعني...
جنون(برفعة حاجب): و الستات يعني مينفعش تشرب قهوة سادة ليه حرام مثلا. ليكون حرام مثلا.

كنان: في ايه يا بت ده انتي عليكي رفعة حاجب الشيطان ميعرفش يعمله...
جنون: متشكرة هات بقي القهوة.
كنان: خدي.
كنان و جنون بدأوا يشربوا قهوة...
جنون: شغل بقي Music و نشرب القهوة هتحس ب مزاج.
كنان: صاحبة مزاج انتي.
جنون(بضحك): و اعجبك علفكرة.
كنان: طب تعالي...
-كنان خرج من المطبخ و ضلم المكان كله نزل الستاير و المكان بقي مضلم و قفل الانوار...
كنان: ذوقك ايه؟
جنون: ورينا انت بتسمع ايه؟ لما نشوف ذوقك المعفن.

كنان: متشكر.
-كنان شغل اغنية و راح قعد جمب جنون و حط رجل علي رجل زي ما جنون حاطة. و بدأوا يشربوا القهوة و بيسمعوا الاغنية.
جنون: اممم. ليك في الرومانسي.
كنان: تعرفي الاغنية؟
جنون: طبعا دي اغنية كل القصايد محدش يعرفها...
كنان(برفعة حاجب): و ذوقي وحش صح؟
-جنون عضت لسانها و عملت نفسها مسمعتش حاجة.
كنان بدأ يلعب في شعر جنون و جنون كل شوية تبعد ايده...
جنو: ابعد بقي، هو انت جوزي؟

كنان: لا و النبي، هو جنابك جاية فين مش بيت الطاعة.
جنون: نسيت بس برضو ابعد ايدك انا جيت علشان محدش يشك بحاجة، امي دي محقق...
كنان: امممم تمام...
جنون: تسلم ايدك علي القهوة و الاغنية.
كنان(بغرور): يا بنتي ده عطف مني عليكي.
جنون: هسألك سؤال يا كنان وتجاوب عليه...
كنان: علي حسب السؤال.
جنون: لا توعدني انك تجاوب.
كنان: تمام.
جنون: انا ايه في خيالك يعني لسة شايفني زي الاول...

كنان(ببرود): البنات كلهم واحد و مش هتقف عليكي.
جنون(ببرود مماثل): تمام، خلي بالك بقي من اختك يا راجل.
-جنون قامت و سابت كنان و طلعت علي اوضتها فضلت قاعدة علي السرير حتى مردتش علي اي اتصال جالها...
-كنان مكنش عارف يوصف احساسه خالص.
بعد فترة.

جنون حست ب حاجة غريبة خرجت من اوضتها و نزلت ل تحت ملقتش كنان. نزلت للدور اللي تحت خالص خرجت لقت كنان واقف قدام حمام السباحة و حاطط ايده في جيبه. جنون بصت يمين و شمال و ملقتش حاجة و فجأة سمعوا صوت رصاصة في المكان...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة