قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

بعد فترة.
جنون حست ب حاجة غريبة خرجت من اوضتها و نزلت ل تحت ملقتش كنان. نزلت للدور اللي تحت خالص خرجت لقت كنان واقف قدام حمام السباحة و حاطط ايده في جيبه. جنون بصت يمين و شمال و ملقتش حاجة و فجأة سمعوا صوت رصاصة في المكان...
-قبل كدة جنون شدت كنان و وقعوا في حمام السباحة و نزلوا تحت الماية و كنان كان مصدوم و لسة مش مستوعب لغاية ما استوعب.
و بعد خمس دقايق رفعوا رأسهم و هما بيأخدوا نفسهم...

جنون: حد يعرف المكان ده غيرك؟
كنان: لا هو انا بس...
جنون: يبقي انت او انا تحت المراقبة يا كنان.
كنان: تمام.
جنون: مش هنرجع؟
كنان: لا مش هنرجع، بعد الحادثة دي مش هيقدروا يكرروها تاني علطول.
جنون: يا الله. توبة توبة من ساعة ما شوفتك و البلاوي مبتخلصش استغفر الله...
جنون: تعالي نطلع نصلي ركعتين شكر اننا كويسين.
كنان(بتوتر): اطلعي انتي...
جنون: ليه حضرتك مش قادر يعني و لا ايه؟ قوم.

جنون بصت في عيونه و هو شال عيونه بعيد عنها. جنون شدت ايده و مشته وراها.
كنان: جنون.
جنون: و لا كلمة هتصلي...
كنان(بحدة): وسعي بقي انتي مين علشان تدخلي في حياتي.
جنون: مراتك...
كنان(بسخرية): و النبي.
كنان: طيب و الاثبات؟
جنون(لنفسها): استحملي استحملي اهدي اهدي.
جنون: عن اذنك.

جنون سابته و دخلت الاوضة و قفلت الباب، و كنان نزل غير هدومه و لبس بنطلون بس كان موجود تحت، و بعد فترة جنون نزلت و حطت ورقة قدامه علي الترابيزة و رمت في وشه تي شيرت و سابته و مشيت...
كنان بصلها بأستغراب شديد و بعد ما مشيت مسك الورقة لقي مكتوب ازاي يتوضئ و ازاي يصلي...
كنان كان بيشوف صحابه بيتوضوأ لكن مكنش بيركز معاهم و مكنش بيصلي معاهم و كان مكبر دماغه خالص و مش مهتم.

كنان(بصدمة): عذر اقبح من ذنب يا استاذ يا محترم يا متعلم يا بتاع المدارس ها، مش عيب يا حيوان تقول مبعرفش أصلي تفضل جاهل يعني يا جاهل يا متعلم يا معالي الوزير الباشا العبيط الاهطل ها يا عبيط.
كنان: يا صرصور البلاعات...
كنان: لا لا دي مجنونة رسمي ربنا يشفي.
كنان مسك الورقة في ايده و شاف الطري و دخل اوضة من الاوضة و دخل حمامها و قفل الباب و بدأ يتوضئ و خرج و بدأ يصلي.

-كنان كان خايف و بيصلي و بيقرأ قرآن بصوت مرتعش لدرجة انه بدأ يعيط و يدعي من ربنا انه يسامحه و صوت شهقاته كانت عالية و بيعيط بغاية ما خلص صلاة ولقي نفسه مرتاح جدا ونام علي الارض.
و بعد فترة بدأ يفوق و قام غسل وشه و نزل.
جنون(بغناء): حبيتك جوا القلب خبيتك روحي و الله سميتك.
كنان: جنون.
جنون(بخضة): ايه؟! استغفر الله العظيم.
كنان: ايه؟
جنون(بتريقة): ايه؟!
كنان: بتعملي ايه؟
جنون: بعوم. مش شايفني بعمل اكل.

كنان: طيب.
جنون: هنتطلق امتي؟
كنان: ملكيش فيه.
جنون: لا علفكرة ليا فيه علشان حقيقي زهقت مستحيل هنعيش حياة زوجية سعيدة و مش هفضل متعلقة كدة...
كنان: لما اكون عايز اطلق هبقي اطلق.
جنون: انت استحليت الموضوع.
كنان(باستفزاز): اه.
جنون(بعصبية): يا مستفز اوووووووف.
كنان ساب جنون و هو بيضحك بصوت عالي و جنون متعصبة علي آخرها...

-في مكان تاني...
في بيت اياد...
فارس: ما تبطل يا عم دوشتني.
اياد: انت ايه اللي جابك ياض انت.
فارس رمي التليفون من ايده و اتعدل في قعدته.
فارس: نعم يا حبيبي بتقول ايه مش انت اللي اتصلت بيا...
اياد: اوف نسيت، انا غبي ليه قولتلها لغاية ما جنون ما ترجع.
فارس: خليك تقيل بقي...
اياد: يا رب تكون زيي كدة في يوم من الايام و بكل برود اعصاب هقولك خليك تقيل...

فارس(بضحك): هنشوف بص انسي شذي تعالي في ماتش هيشتغل كمان شوية.
اياد: طب ما تتصل ب باقي الشباب.
فارس: فكرة استني دقيقة.
فارس مسك تليفونه و اتصل ب تامر.
الخط اتفتح.
تامر: فارس بقالنا كتير مسمعناش صوتك.
فارس: طب ايه رأيك تشوفني بقي؟
تامر: قصدك ايه؟
فارس: في ماتش النهاردة ما تيجي و نتفرج عليه.
تامر: هشوف شهاب و علي.
فارس: جبهم غصب و تعالوا علي شقة اياد.
تامر: تمام.
عند تامر.
شهاب: معنديش مانع اروح.

علي: و لا انا الصراحة عايز اخرج في مكان غير تقليدي.
تامر: طيب هلبس و اجي.
تامر دخل غير هدومه و خرج و نزلوا التلاتة ركبوا عربياتهم و راحوا ل بيت اياد...
اياد: اهلا اهلا و سهلا.
شهاب: اهلا بيك مش هندخل و لا هنفضل واقفين كدة.
علي: واد مدلوق وسع يا اياد ادخل.
تامر: علي اساس انت مش مدلوق.
علي: ايه ده بجد؟!
الكل ضحك و دخلوا و قعدوا و بدأوا يتكلموا...
فارس: بتشجعوا فريق مين؟
اياد: انا و جنون طبعا اهلي.

فارس: انا زمالك.
شهاب: زيي...
تامر: اهلي.
علي: زمالك.
اياد: الاهلي هيكسب.
تامر: طبعا يا ابني.
علي(بسخرية): هنشوف.
و الكل كان منتظر الماتش اللي هيبدأ كمان ربع ساعة...

-في مكان تاني...
عند سجي.
شذي: بدل ما احنا قاعدين هنا ننزل نقعد مع طنط و شجن.
سجي: فكرة حلوة.
نور: شجن دي اخت جنون صح؟
سجي: ايوه.
عطر: اه و نتفرج علي الماتش تحت. كان نفسي جنون تبقي هنا بنفضل نتخانق معاها.
نور: طب يلا ننزل.
البنات نزلوا و خبطوا الباب. داليا فتحت.
شذي: دودو.
داليا: خشوا خشوا.
عطر: دي نور زميلتنا الجديدة.
داليا: اهلا اهلا. اتفضلي يا حبيبتي.
نور: شكرا يا طنط.

الكل دخل و بدأ يقعد و شجن خرجت ليهم...
شجن: ايه اللي جابكوا يا شلة المجنونة؟
شذي: نسيتي الماتش؟
شجن: اوف اه صح فكرتيني.
سجي: يلا بسرعة...
نور: اهدوا فاضل لسة شوية عليه.
شجن: مين القمر؟
عطر: يا ربي بتعاكس البنات و الولاد.
شجن: ما انا حاسة بجفاء الله. محدش بيعبرني...
شذي: اقعدي ربنا يهديكي.
سجي: خلفتيها ليه البت دي يا طنط...
داليا: و حياتك ما اعرف...
شجن: نسخة جديدة من جنون. الواطية اللي متصلتش بينا...

داليا: البت في شغل من امتي و هي بتتكلم في الشغل...
شجن: هي مقالتش...
سجي(بسرعة): انها اه في شغل بس ممكن ملقتش وقت يا شجن يا روحي...
عطر: ايوه زمانها يا عيني بتشتغل و بتجمع معلومات القضية الجديدة صعبة اوي.
داليا: هخش اعمل فشار و اجي.
شجن: لا انا عايزة افهم، هي مش راحة تنسجم؟
شذي: ايوه بس متقوليش لامك لان امك طفلة و هتشبط...
شجن: يا ولاد.
نور: عيب.
شجن(بغمزة): علشان خاطرك يا جميل.

نور(بضحك): و الله انتي اللي قمر...

-في مكان تاني...
عند جنون و كنان.
جنون: هتتفرج علي ماتش النهاردة؟
كنان: اه منتظر.
جنون: طيب قوم اعملنا فشار.
كنان(برفعة حاجب): افندم؟!
جنون: سهلة اوي قوم اعمل لينا فشار.
كنان: الخدام بتاعك انا؟
جنون: و انا الخدامة بتاعتك لما بعملك الاكل...
كنان(ببرود): كل الستات يعتبروا خدامات.
جنون(لنفسها): اهدي اهدي اهدي اهدي.
جنون: ايه ده بجد؟ طب و مامتك و اختك بيشتغلوا فين علشان ابقي ازورهم...

كنان(بعصبية): انتي ازاي تقولي الكلام ده؟
جنون قامت وقفت بكل برود و ربعت ايديها.
جنون: انت اللي غلطان مش انا، مش معني انك شوفت بنات رخيصة بتبيع جسمها مقابل الفلوس يبقي الكل كدة، بلاش سوء ظنك اللي انت قاعد عمال ترميه لكل بنت محترمة او مش راضية تعمل حاجة انت عايزاها...
جنون: شوف عيوبك قبل ما تشوف عيوب غيرك، غير من نفسك و بعدين تعالي اتكلم.

جنون(بسخرية): محسسني انك مثال مشرف يعني، ده انت بتاع نسوان و بتشرب كحول و شبه عاق و كمان كمان و لا اقولك بلاش اكمل دول كفاية عليك.
جنون كانت هتمشي بس كنان مسكها من دراعها و قربها منه...
كنان(بعصبية): و انتي يعني الملاك الطاهر...

جنون: انا مقولتش كدة بس علي الاقل عيوبي مش بحجم عيوبك، علي الاقل عارفة انه عندي عيوب و علي الاقل مصارحة نفسي اني عندي عيوب و بحاول علي قد ما اقدر اغيرها، لكن انت ايه؟! ها رد.

جنون(بحدة): انت و لا اي حاجة، انت بس ناجح في شغلك و بس و بس، الشغل مش كل حاجة. عارفة ان في بنات بتبيع جسمها مقابل الفلوس طب و انت ايه ناقصك ايه علشان تروح للبنات دي انت بتشيل ذنوب عارف انت مش مرتاح ليه في حياتك و عارف ليه في حرب جواك شوف كام بنت كسرت قلبها شوف كام بنت عشمتها بالجواز شوف كام بنت كسرتها و خدت شرفها، دول كهلم زمانهم بيدعوا عليك دلوقتي علشان كدة انت مش مرتاح و لا مخلي حتى رحمة ربنا تنزل.

جنون: انا اتظلمت و كمان انت جاي تظلمني اكتر، كنا نتطلق بسكوت من غير اي حاجة كنان نبقي زملاء بس...
جنون: يا كنان غير نفسك و الله هتلاقي الحرب اللي بين عقلك و قلبك هيخلصوا...
جنون: فيك الحلو و فيك الوحش متخليش الوحش يطغي علي الحلو...
جنون: انا فيا الحلو و فيا الوحش و عارفة ده و متأكدة منه بس بعرف افصل، اما انت لا عندك الوحش بس اللي ظاهر حتى مش عايز تتغير...
جنون: ربنا يهديك يا كنان...

جنون شالت دراعها من ايد كنان و طلعت علي اوضتها، كنان قلع التي شيرت بتاعه و نزل يعوم و هو بيفكر في كلام جنون. كلام جنون مسيطر عليه اوي...
بعد فترة خرج من الحمام السباحة و طلع علي اوضته و جنون مودتهوش اي اهتمام كنان دخل غير هدومه و خرج قعد علي السرير و ودي ضهره ل جنون...
جنون(بشهقة): بتعمل ايه؟
كنان: هششش مرتاح كدة...
-كنان نام علي رجل جنون و مسك ايديها و غمض عيونه...
جنون: كنان كنان...

كنان(بضيق): ايه يا جنون؟
جنون: نايم علي رجلي...
كنان: طيب اطفي النور و مش عايز كلام.
جنون طفت النور و بدأت تلقائيا تلعب في شعر كنان...
جنون(بتوتر): عملت ايه؟
كنان اتعدل و شغل النور و باس باطن ايد جنون.
كنان: عملت كدة...
جنون: يعني؟
كنان: كملي لعب في شعري عايز انام...
جنون(بغيظ): ده امر يعني؟
كنان: اعتبريه زي ما تعتبريه.
كنان طفي النور تاني و نام علي رجل جنون لغاية راح في النوم و بدأ يحلم...
الحلم...

جنون: لا انا عايزة اتصور كدة بقي.
كنان: ما تسمعي الكلام و اتصوري زي ما الراجل بيقول.
جنون: مليش دعوة...
كنان: ربنا يهديكي يا جنون لما نخلص فرحنا و نتزفت نروح بيتنا هعملك اللي انتي عايزاه.
جنون: برضو مليش فيه.
كنان(بنفاذ صبر): جنون بطلي بقي.
كنان: الصبر يا رب.
كنان: شوفي عايزة تتصوري ازاي مرمطيني معاكي مرمطيني.
جنون وقفت بجمب و مسكت كنان من جاكت البدلة من ورا و كنان قاعد في الارض و هي مبسوطة.

كنان: ارتحتي جنابك؟
جنون: يا اخواتي علي الوسيم بتاعي انا.
كنان: خدودي يا بت ابعدي.
جنون: عيل واطي.
كنان: لسانك هقطعهولك.
جنون: كان غيرك اشطر...
كنان: الصبر الصبر يا رب.
جنون باست خد كنان و حضنته...
كنان: حد قالك اني بحبك اوي؟
جنون: امممم لا ممكن تقولها تاني علفكرة...
كنان: توعديني نفضل مع بعض؟
جنون(بتمثل التفكير): اممممممم.
كنان(بغيظ): هي دي فيها تفكير.
جنون(بابتسامة): بحبك و ان شاء الله نفضل مع بعض...

-كنان شال جنون و لف بيها كتير...
جنون: امممم شكله بيحلم حلم حلو.
جنون: ارزل عليه طيب، لا لا حرام.
كنان فتح عينه وكان بيضحك و قام و قعد جمب جنون و شغل النور.
جنون(لنفسها): هو ماله بيضحك زي الاهبل و بيبصلي ليه ل يكون اتجنن.
كنان: ممكن اطلب منك طلب؟
جنون: علي حسب لو هقدر اعمله. اتفضل.
كنان: تفضلي معايا لغاية ما اتغير...
جنون نطت علي كنان و حضنته و باست خده.
جنون: يحيا العدل يحيا العدل.
كنان: ايه بقي؟

جنون: استني.
جنون قامت و فتحت الدرج و جابت الورقة و القلم اللي هي لقتهم و نطت علي السرير و ربعت رجليها.
جنون: بص يا سيدي انت عيوبك ايه.
جنون: 1-بتاع ستات.
2-بتشرب كحول.
3-عصبي اوي.
4-مهمل...
5-مش بتصلي...
جنون: هنعمل ايه بقي؟
جنون: بص يا عم. مبدأيا كدة انسي حاجة اسمها ستات.
كنان بصلها برفعة حاجب و جنون فهمته.

جنون: يعني متلمسش اي بنت مش حلال ليك. امك اختك مراتك عادي. و التعامل مع الغير يبقي بحدود. ممكن متقدرش من اول مرة بس متخافيش طالما عندك الرغبة...
جنون: ثانيا بتشرب كحول. مالها القهوة ماله الشاي ماله العصير مالها الحلبة في الشتاء. نوع يا عم.
جنون: ثالثا عصبي اوي. حاول تكون هادئ لكن وقت ما يتطلب الامر اتعصب مش علي اي حاجة تافهة.

جنون: رابعا مهمل اوي. لازم تنظم حياتك لازم حتى تنظم الاشخاص اللي في حياتك لازم حياتك تبقي هادية اينعم شغلنا مش هيخليها كدة بس علي قد ما نقدر نحاول.
جنون: خامس حاجة و اهم حاجة تمام الصلاة، الصلاة شئ اساسي في يومنا الصلاة هي همزة الوصل اللي بينا و بين ربنا لما تكون مهموم احكي ل ربنا. لما تكون عايز تدعي صلي ل ربنا و ادعي. خلي علاقتك ب ربنا قوية.

جنون: و انا هكون معاك خطوة بخطوة، تمام. بس لازم يكون عندك عزيمة و إرادة.
جنون: كدة خلصنا شوفت الموضوع بسيط ازاي.
جنون بصت ل كنان بابتسامة و كنان بصلها وابتسم.
كنان قرب جنون منه و (لخيالكوا)...
جنون اتصدمت و فتحت عينيها علي اخرهم و بعدت عن كنان و قامت بره الاوضة بسرعة و كنان قعد مكانه...
جنون: استغفر الله العظيم. الله يلعنك يا كنان الكلب.
جنون نزلت في المطبخ و بدأت تعمل قهوة ليها...

كنان مسك الورقة اللي هي كتبت فيهم كل حاجة و حطها في الدرج و نزل تحت.
كنان: اعمليلي معاكي.
جنون(بحدة): اعمل لنفسك.
كنان قرب من جنون و قرب من ودانها.
كنان(بخفوت): مش انتي قولتي امك اختك و مراتك عادي...
جنون: بس.
كنان: انتي برضو مراتي حتى و لو اسم.
جنون(بتوتر): احم طب ابعد شوية.
كنان: لا.
جنون: كنان انا لغاية دلوقتي بعاملك باحترام متخلنيش اقلب.
كنان: شكرا علي كلامك.
كنان قرب من جنون تاني و (لخيالكوا)...

جنون(بعصبية): انت استحلتها يا حيوان.
كنان شاب جنون و راح قعد علي الكنبة و حط رجل علي رجل. و جنون بصتله ب غيظ.

-في مكان تاني...
عند الشباب.
تامر و اياد(بصوت عالي): كسبنااااااااااااااااااا
تامر: اهلي اهلي...
شهاب: بس بقي اخرسوا.
اياد: الخسرانين اهما.
تامر: و هيصة...
اياد: كسبنا...
علي: بطلوا صدعت.
فارس: سلامتك من الصداع يا بيضة.
علي(بضحك): اخرس ياض...
اياد: طب هنعمل ايه؟
شهاب: نروح ننام كنان راجع بكرة بليل...
اياد: و احتمال برضو جنون.
علي: جنون هي كمان مسافرة!
فارس: ايوه اول امبارح.
تامر: لا لا تفتكروا انها صدفة؟

شهاب: لا كنان رفض يقول هو رايح فين.
علي: تعرفوا جنون راحت فين طيب؟
اياد: مقالتش.
شهاب: جنون و كنان مع بعض يا جماعة.
فارس: لا طبعا يا ابني انت اهبل. جنون مش بتطيق اللي اسمه كنان ده.
تامر: لا يا جماعة احسبوها بالعقل. كنان سافر اول امبارح و جنون برضو. كنان مقالش هو رايح فين و لا جنون، و كنان راجع بكرة و احتمال جنون، فكروا فيها...
اياد: هو ممكن لكن مش اكيد، جنون يا ابني مش بتطيق اللي اسمه كنان.

علي: يعني في احتمال انهم مع بعض.
فارس: هتلعبوا في دماغي ليه بقي.
اياد: لما تيجي جنون هستجوبها...
تليفون شهاب رن.
الخط اتفتح.
شخص: ...
شهاب: طيب جاي بسرعة.
اياد: في ايه؟
شهاب: ...
فارس: يا نهار اسود. يلا بينا.
علي: هتصل ب نور و اقولها.
تامر: طيب.
علي طلع تليفونه و اتصل ب نور.
الخط اتفتح.
نور: خير؟
علي: ...
نور(بصدمة): انت اتجننت؟ انت متأكد يا علي؟
علي: ايوه يلا بسرعة.
نور: طيب. جاية.
شذي: خير؟
نور: ...

سجي: استني اجيب شنطتي.
شجن: هأجي معاكوا.
عطر: لا يا شجن خليكي مع طنط داليا.
شجن: ماما نامت بلا بس بسرعة.
و الشباب و البنات كلهم ركبوا العربيات و مشيوا.
عند الشباب.
اياد: شايف ان كنان لازم يعرف هو القائد. و كمان.
شهاب: فعلا ثانية...
شهاب طلع تليفون و اتصل ب كنان كتير لكن كنان مردش.
عند كنان.
جنون(بغيظ): بطل تستفزني و رد علي التليفون...
كنان: و المقابل؟
جنون(بغيظ): هعملك خريطة.
كنان: طيب هرد.

كنان(لنفسه): ربنا يأخدك مكان ما انت موجود.
الخط اتفتح.
كنان: خير يا شهاب؟
شهاب: بص يا كنان في خبر سئ.
كنان: مش وقته.
شهاب: لازم تسمع.
كنان: قول.
شهاب: ...
كنان اتصدم جدا و بص ل جنون اللي بصتله بأستغراب...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة