قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

ان شهاب كان بيتكلم مع كنان...
كنان: خير؟
شهاب: اللواء فريد والدك في المستشفي يا كنان.
كنان اتصدم جدا و بص ل جنون اللي بصتله بأستغراب...
جنون: مالك يا ابني؟
جنون مسكت التليفون من كنان و ردت علي شهاب.
جنون: في ايه يا شهاب؟
شهاب(بصدمة): جنون!
جنون: انطق في ايه؟
شهاب: اللواء فريد اتصاب و هو دلوقتي في المستشفي.
جنون اتصدمت و حاولت تمسك نفسها...
جنون: مستشفي ايه؟
شهاب: مستشفي().
جنون: خلاص طيب.

جنون قعدت قدام كنان و حاوطت وشه بأيديها.
جنون: كنان مفيش وقت اطلع البس يلا.
كنان: طيب.
جنون و كنان طلعوا و غيروا هدومهم و نزلوا.
جنون: هات المفاتيح مش هتعرف تسوق و انت في الحالة دي.
كنان: تمام.
-جنون بدأت تسوق بالعربية بسرعة كبيرة و لاحظت ان كنان بيعيط بصمت و بيحاول يداري دموعه من جنون...
جنون: العياط بيريح متبخلش علي نفسك بالراحة.

كنان(بدموع): كان صاحبي و ابويا و اخويا كان ليا حاجات كتير اوي، كنت بحبه جدا.
جنون: فعلا بنعيط علي اللي احنا بنحبهم اوي، بس في مواقف بتخلينا اقوي. و انت دلوقتي لازم تكون قوي عندك مامتك و اختك و اخوك مسئوليتك و كمان اللواء فريد مستحيل يسيبك و يمشي بالسهولة دي ده بطل...
جنون شبكت ايديها في ايد كنان و كملت سواقة.

-في مكان تاني...
في المستشفي.
شهاب: حصل ايه يا أوبي؟
أوبي(بحزن): معرفش يا شهاب.
اياد راح ناحية أوبي و طبطب علي ضهره.
اياد: اللواء فريد هيبقي كويس متخافش.
أوبي: إن شاء الله.
شهاب: ايه يا ندوش الدموع دي في اميرة برضو بتعيط.
ندي(بخوف و عياط): انا خايفة علي بابا اوي.
فارس: متخافيش اللواء فريد بطل يعني ده هيقوم و هيفضل يهزقنا كالعادة يعني.
شذي(بقلق): حصلت حاجة؟ طمنونا.
نور: في ايه يا طنط؟

جهاد(بدموع): منعرفش يا نور.
شجن(بخفوت): أوبي.
-شجن قربت من اوبي و مسكت ايده و هو مسك ايديها جامد و سند رأسه علي الحيطة.
اياد(بهمس): خليكي مع الستات واسيهم.
شذي(بهمس): تمام...
عطر: خلاص يا عسل انتي. حرام العيون دي تعيط و الله.
سجي: يعني ان شاء الله خير.
تامر: اهدوا يا جماعة الدكتور هيخرج و هيطمنا.
ندي: يا رب.
عدت فترة و الدكتور لسة مخرجش.
كنان و جنون وصلوا و كنان جري عليهم.
كنان: ايه الاخبار؟

ندي جريت علي كنان و حضنته و قعدت تعيط.
ندي(بعياط): لسة مخرجوش. انا خايفة اوي.
-كنان قعد يملس علي شعرها و حضنها و مش عارف يقولها كلام يواسيها. جنون حطت ايديها علي كتفه كنوع من الدعم ليه.
جنون: متخافيش يا ندي ان شاء الله سيادة اللواء هيخرج و هيبقي بخير...
اياد شد جنون من ايديها و بعد عنهم.
اياد(بحدة و همس): كنتي معاه بتعملي ايه يا جنون؟
جنون(بهمس): مش وقته يا اياد. دلوقتي بس نكون معاهم.

اياد(بهمس): و انا مش هسيبك الا لما تتكلمي.
جنون: انا اساسا مكنتش معاه، احنا اتصدمنا لما لقينا بعض في نفس المكان قريبين من بعض يعني، فهو عزمني عنده و انتوا اتصلتوا بيه علشان كدة جيت معاه...
اياد: طيب يا جنون، قدامنا ايام جاية و هنعرف.
أوبي(بهمس): شكرا ليكي...
شجن(بخفوت): لا عادي ده واجبي.
عطر(بهمس): هتفضل لازق فيا كدة؟

علي(بهمس): الصراحة جيت حسبتها احنا بنخسر ناس بنحبهم فجأة و انا مش مستعد اخسرك، حبيت اقولك اني بحبك يا عطر، و كمان عطر و علي لايقين علي بعض.
عطر(بهمس): هي بالاسامي؟ طيب...
علي(بهمس): طيب يعني وافقتي يحيا العدل. لو مكناش في المستشفي كان زماني شيلتك و لفيت بيكي كتير...
عطر(بهمس): انت مجنون؟! و مين قال اني وافقت؟
علي(بهمس): يعني مش موافقة؟
عطر(بهمس): و مين برضو قال اني رفضت؟

علي(بهمس): يا مثبت العقل و الدين يا رب.
عطر(بهمس): اسكت شوية.
شهاب(بهمس): تعالي معايا.
شهاب مسك ايد سجي و نزل ل جنينة المستشفي.
شهاب: سيادة اللواء.
رأفت(بحزن): ايه اخباره؟
شهاب: لسة مفيش اخبار، هو حصل ايه؟
رأفت(بحزن): معرفش كنا بنركب عربياتنا علشان نروح حد ضربه بالرصاص لسة بيحققوا في الموضوع ده.
سجي: موضوع الرصاص و العداوة بدأ يكبر اوي.
شهاب: عندك حق. بس لازم نعرف مين و ازاي؟ و ليه اساسا؟

رأفت(بحزن): معرفش بس اطلعوا و سيبوني لوحدي.
سجي و شهاب قعدوا جمبه.
شهاب: ازاي بس؟ ده انت تعتبر ابويا. مش هنسيبك.
سجي: ايوه يا سيادة اللواء حضرتك لازم بس تريح نفسك.
سجي: سيادة اللواء فريد هيقوم بالسلامة ان شاء الله.
شهاب: ان شاء الله.
رأفت: ان شاء الله.
عند الباقي.
كنان(بحدة): اتأخر ليه الزفت ده؟
جنون(بهدوء): اهدي يا كنان. إن شاء الله خير.
جهاد(بعصبية): انتي ايه اللي جابك يا بت انتي؟

جنون(بهدوء): اعتقد مش وقته، ثانيا ده يبقي سيادة اللواء المشرف عليا و بعتبره بمثابة اب...
جهاد(بعصبية): طب امشي من هنا، يلا مش عايزة حد غير ولادي يلا كلكم بره.
شذي(بهمس): شايفة نسيبهم لوحدهم هما عائلة برضو.
اياد(بهمس): طيب.
اياد(بهمس): يلا يا جنون.
جنون: روحوا انتوا انا جاية وراكوا...
الكل نزل الا جنون و شجن...
شجن: هضطر امشي علشان مامتك و كدة.
أوبي: خليكي يا شجن.
شجن: مامتك.

أوبي: امي احنا مش فايقين المهم نطمن علي بابا.
كنان(ببرود): أوبي عنده حق خليكي في جوزك اللي ممكن يضيع منك.
جنون نزلت علي ركبها و قعدت قدام كنان.
جنون: هسيب شجن معاكوا، مامتك مش طيقاني هبقي موجودة تحت لو عوزت اي حاجة.
-جنون كانت هتمشي بس كنان مسك ايديها و قعدها جمبه و جمب ندي.
جنون(لنفسها): يعني امك مش طيقاني اقعد ليه يا الله، اهدي اهدي.
ندي(بعياط): هو بابا اتأخر ليه؟ هو حصله حاجة؟

جنون: لو بطلتي عياط هو هيخرج و هيفوق و هيتكلم معاكي كمان، انتي بس بطلي عياط هو اكيد مش هيحب يشوفك بتعيطي، صح؟
ندي: صح.
عدي ربع ساعة كمان و الدكتور خرج الكل جري عليه.
جهاد: طمنا يا دكتور.
الدكتور: عملنا اللي نقدر عليه الباقي علي ربنا...
طلعوا فريد من اوضة العمليات و دخلوه العناية المركزة.
كنان سابهم و مشي و جنون جريت وراه.

-كنان خرج من المستشفي و راح للجنينة الخلفية و سند علي الحيطة و بدأ يفتكر مواقفه مع فريد و بيعيط كان هيقع بس جنون مسكته و قعدته علي الارض و قعدت جمبه...
شجن: ان شاء الله خير، ده اختبار بسيط من ربنا و ان شاء الله عمو فريد هيتجاوز مرحلة الخطر...
ندي و جهاد قعدوا يعيطوا جمب بعض. اوبي حاول يمسك نفسه...
عند كنان...
كنان(بعياط): طب طب ليه هو؟ ليه انا عايزه جمبي. انا محتاجه اوي.

جنون: بص ربنا بس بيختبر ثقتك فيه، لازم يكون عندك ثقة في ربنا.
جنون: عارف ايه اللي هيريح قلبك دلوقتي. انك تقوم و تصلي و تدعي ل ربنا و تشكيله همك.
جنون: مش انت عايز تتغير يلا، قوم ادعي و صلي ل سيادة اللواء.
كنان ساب جنون و راح اتوضئ و صلي.
اياد: ممكن افهم ايه ده؟
جنون(ببرود): ايه؟
اياد(ببرود): لا خالص مفيش. حبتيه؟
جنون(بتريقة): حبتيه؟!
جنون: مبحبش حد و انت عارف ان قلبي ميت من زمان يا استاذ كنان...

اياد(برفعة حاجب): كنان؟!
جنون(بتوتر): انا مقولتش كنان. عن اذنك.
-جنون قامت و سابت اياد و خرجت من المستشفي كلها و راحت مكان هادي بسيط مفهوش اي شخص قعدت تفكر في كذا حاجة...
في المستشفي.
علي: طب هنعمل ايه؟ نمشي و لا؟
شذي: معرفش، بقول طالما جنون فوق خلاص.
شهاب: يلا بينا يا جماعة، يلا يا سيادة اللواء.
رأفت: هقعد هنا.
علي: يا سيادة اللواء لازم ترتاح علشان تيجي بكرة فايق.
رأفت: مش هعرف انام يا علي، سيبني ارجوك.

تامر: يلا يا جماعة يلا بينا. دي رغبته.
نور: طب و ندي و طنط جهاد؟
تامر: جنون فوق، يلا.
نور: طيب.
و الكل ركب عربياته و راح ل بيته، شذي كانت خايفة من ردة فعل داليا...
عند كنان...
كنان صلي و دعي ل ربنا و نزل للجنينة تاني لقي رأفت راح قعد جمبه.
كنان: مين اللي عمل كدة؟
رأفت: بيحققوا.
كنان: الموضوع زاد عن حده. زاد اوي اوي يعني.
رأفت: شغلنا هنعمل ايه؟
كنان: هعمل كتير هعمل.

رأفت: كنان انت في قمة غضبك دلوقتي اهدي و فكر ب عقل...
كنان: طيب. عن اذنك.
كنان طلع المستشفي و راح عند عائلته.
كنان: أوبي خد ماما و ندي و وصلهم البيت.
جهاد: لا مش هسيب فريد...
كنان(بعصبية): اسمعي الكلام. يلا.
أوبي: خلاص خلاص يلا يا امي يلا يا ندي.
ندي(بدموع): بابا هيبقي بخير؟
كنان: متخافيش.
أوبي: تعالي يا شجن.
كنان: سيبها.
شجن خافت شوية و اتوترت و أوبي بصلها بأطمئنان قبل ما يمشي...
كنان: تعالي هوصلك.

شجن: تمام شكرا...
كنان ركب عربيته و شجن ركبت معاه و وصل ل بيتها.
شجن: طب تشرب اي حاجة؟ اناديلك جنون طيب.
جنون كانت في الوقت خارجة من باب البيت و هي بتلبس الجاكت بتاعها.
جنون: ايه اللي حصل؟
كنان: راحة فين؟
جنون: راحة المبني...
كنان: في الوقت ده؟
جنون: خشي انتي جوا يا شجن.
شجن: حاضر.
جنون: لو ماما سألت قوليلها حصلت ظروف و لاغي شذي.
شجن: طيب.
جنون: اركب و هفهمك في العربية.
كنان ركب العربية و جنون جمبه.
كنان: ايه؟

جنون: لازم يبقي في مراقبة علي اوضة اللواء فريد و كمان حراسة.
كنان: تمام.
جنون: هنبحث عن الفاعل ب طريقتنا.
كنان: شكرا.
جنون: يلا.
كنان و جنون وصلوا للمبني.
جنون: خش مكتبك لو وصلت ل حاجة قولي و انا كمان.
كنان: طيب. عن اذنك...
جنون: كنان.
كنان بصلها و جنون قربت منه و حضنته كنوع من الدعم.
جنون: متيأسش.
-كنان بصلها بامتنان و ابتسامة بسيطة. كل واحد دخل علي مكتبه و بدأ يدور و يبحث عن اللي عمل كدة.

جنون قامت و راحت علي اوضة المراقبة.
جنون: عايزة اشوف حاجة.
شخص: اتفضلي يا فندم.
جنون: طبعا انت عارف ان في حد ضرب نار علي سيادة اللواء عايزة سجل الكاميرات بتاعت النهاردة.
شخص: اتفضلي قدامك كلها.
جنون: تمام.
جنون بدأت تدور في الفيديوهات.
جنون: ثبت الفيديو و كبر علي الشخص ده.
شخص: ماله الشخص ده؟
جنون: جه اكتر من 3 مرات و كان بيبص في ساعته و كل شوية بيتفقد حاجة ورا ضهره...

شخص(لنفسه): يخرب البيت الملاحظة يا جدع.
جنون: جيب ساعة الحادثة.
شخص: لحظة واحدة. كدة تمام.
جنون بصت كويس في الفيديو و حاولت تلاحظ اي حاجة.
جنون: كبر هنا.
شخص: بس مفيش حاجة.
جنون: كبر هنا و اسمع الكلام.
شخص: تمام.
جنون ركزت كتير في الصورة.
جنون: اطبعلي الصورة دي حالا.
شخص: تمام.
بعد لحظات الصورة كانت مع جنون.
جنون: هات الفيديو بتاع الحادثة و هات صورة للشخص اللي قولتلك ثبت عليه.
شخص: حاضر.

و بعد فترة جنون خدت كل اللي عايزاه و مشيت.
شخص: يا ناس يا مجانين.
جنون راحت ل مكتب كنان و فتحت الباب.
كنان: في ايه؟
جنون راحت وقفت قدامه و سندت علي المكتب بضهرها و بصتله كتير.
كنان: في ايه؟
جنون: بص هو احتمال مش اكيد. انت قمت بأي عمليات لاي حاجة ليها علاقة بالارهاب او كدة.
كنان: بمعني؟
جنون: يا ربي، يعني في اي ناس ارهابية انت قبضت عليها او عملت عمليه و كدة.
كنان: ايوه كتير...
جنون: في عملية قريب؟

كنان: ايوه قضية السواح...
جنون: هات الملف بتاعه.
كنان(باستغراب): طيب ثانية...
كنان: خدي.
جنون: لحظة.
جنون بدأت تقلب في الصفحات اللي في الملف لغاية ما وقفت.
جنون: ده.
كنان(باستغراب): مين ده؟
جنون: بص الصورة دي.
كنان: اه...
جنون: هو ده بس الفرق انه حلق دقنه.
جنون: بص ده الفيديو لما نيجي نشوف فوق السطح ده الملابس اللي دايما بنشوفها معظم الارهابين بيلبسوها، يعني ده كان انتقام منك انت...

كنان(بحزن): قصدك اني السبب.
جنون وطت و نزلت لمستوي كنان علي الكرسي و حاوطت وشه...
جنون: لا انت عملت واجبك بس مش اكتر. هما اللي غلطانين خليك واثق ان كل حاجة بتحصل بتبقي خير لينا...
كنان(بحزن): تمام. شكرا.
جنون: اممممم طب اعملك ايه علشان تضحك؟
كنان: مفيش شكرا علي تعبك، روحي لو عايزة.
جنون: طب و انا بقي هفضل قاعدة هنا...
كنان: جنون خلاص وصلنا للي احنا عايزنه و شكرتك. يلا بقي روحي.
جنون: لا و هتيجي معايا.

كنان: علي فين؟
جنون: هتعرف.
جنون مسكت ايد كنان و خدت حاجته و طلعت راحت علي مكتبها و خدت شنطتها و خرجت من المبني...
كنان: مش لعب عيال هو.
جنون(بضحك): لو مش عجبك طلقني.
كنان: استغفر الله العظيم...
-جنون ركبت كنان العربية و خدت المفاتيح منه و ساقت لغاية ما وصلت ل مكان هادئ عبارة عن جنينة و بحر و هواء.
جنون: ايه رأيك في المكان الروعة ده؟
كنان: ايه ده؟
حنون: سلامتك عميت.
كنان(بحدة): جنون.

جنون: طيب طيب، هنا ممكن تفرح تحزن تعيط تضحك تحكي تتكلم و تهدئ تبوح بأسرارك.
كنان: و انتي بتيجي هنا بتعملي ايه؟
جنون: بص هناك انا بحب اقعد هناك قدام البحر مباشرةً.
كنان: و انتي بتيجي بتعملي ايه يا جنون؟
جنون: تعرف علي بُعد من هنا في راجل بيبع سندوتشات كبدة و سجق تعالي نأكل من عنده.
كنان: طيب يلا بينا.
جنون(بمرح): بس انت اللي هتدفع خد بالك.
كنان: تمام.
جنون: ما تفك يا عم. فين الابتسامة الحلوة بقي؟

كنان: هو انا مهم بالنسبة ليكي؟
جنون: اممممممم لا خالص علي المستوي الشخصي.
كنان: بصيلي و انتي بتتكلمي و عيدي كلامك.
جنون بصتله و وقفت قدامه و اتكلمت.
جنون: مع اني مش فاهمة ايه وجهة النظر بس تمام. علي المستوي الشخص اوي لا مش مهم لاننا يعني مش قريبين من بعض اوي.
جنون: بس انت زميل و كمان كنت معايا لما اتصابت في روسيا و شيلتني لما الكعب بتاعي اتشال يعني قدمت ليا خدامات و انا اهو ب رد خداماتك.

كنان: تمام. يلا بينا نروح بقي.
جنون: بس تبتسم الاول.
كنان(بابتسامة خفيفة): مش يلا بقي.
جنون: طيب.
جنون: مع اني شيفاك بتفكر في حاجة بس يلا هسيبك تفكر. لا لا مش فضولية ابدا.
كنان(بضحك): واضح واضح.
جنون باست خد كنان و شدته و ركبوا العربية و كنان وصل جنون البيت و روح علي بيته...

-في الصباح الباكر...
في المستشفي.
كنان: ايه الاخبار؟
الدكتور: الحمد لله بقي احسن و عدي مرحلة الخطر و مؤشرات القلب جيدة.
كنان: شكرا يا دكتور. طب هيفوق امتي؟
الدكتور: بص هو لو مفاقش النهاردة يبقي احتمال كبير هيدخل غيبوبة.
كنان: طيب يا دكتور شكرا.
أوبي: ايه الاخبار طمني؟
كنان: احسن من الاول. روح البيت طمن ماما و ندي.
أوبي: طيب عن اذنك.
أوبي نزل و ركب عربيته و تليفونه رن.
الخط اتفتح.
أوبي: الو.

شجن(بتوتر): الو ازيك.
أوبي: كويس.
شجن: باباك عامل ايه دلوقتي؟
أوبي: احسن الحمد لله.
شجن: الحمد لله.
شجن(بتوتر): طب اجيلك؟
أوبي: لا انا في المستشفي و رايح علي البيت النهاردة إجأزة ليكي من الشغل.
شجن: انا مش جاية الشغل تاني...
أوبي(بجدية): مش بمزاجك يا شجن. اقفلي.
أوبي كمل سواقة و راح علي بيته.
ندي: ها يا أوبي طمنا؟
اوبي: الحمد لله بابا بخير...
ندي: الحمد لله الحمد لله.
جهاد: طب هنروح نشوفه امتي؟

أوبي: مش دلوقتي وقت ما يفوق ان شاء الله.
جهاد: طيب. هروح انا مركز التجميل.
ندي و اوبي: ليه؟
جهاد: انا عيطت امبارح زمان وشي باظ...
ندي و اوبي بصولها بصدمة و سابوها و مشيوا.
جهاد: مالهم؟ مش مشكلة...

-في مكان تاني...
في بيت اياد.
اياد: ياض منك ليه اصحي.
اياد: تامر شهاب.
اياد(بصوت عالي): اصحوا.
شهاب: ايه في ايه؟
علي: هنقبض علي مين؟
فارس: في ايه يا اياد في ايه علي الصبح؟
تامر: عاملين دوشة ليه؟
اياد: ابدا متأخرين علي شغلنا. قوم ياض منك ليه.
تامر: اوف ينعل ابو اللي يبات بره بيته يا شيخ.
اياد: معلش ازعجت سيادتك.
علي: ما صدقت كنان مشغول سيبوني انام.
فارس: ياض خلي عندك دم، الواد مشغول يعني بيتجوز لا.

شهاب: طب مش يلا بينا.
اياد: خشوا البسوا اي حاجة من دولابي عقبال ما احط الفطار.
فارس: طيب يا حبيبي.
الكل ضحك علي فارس و اياد ضربه برجله.
اياد: امشي ياض من وشي...
اياد دخل المطبخ و الكل قام اختار حاجة من دولاب اياد...
فارس: اياد حبيبي التي شيرت ضيق اوي. و انا بتكسف.
اياد: بتتكسفي يا بيضة، طيب.
اياد طلع جري ورا فارس.
فارس: لا لا ايده تقيلة امسكوه.
علي: تستاهل اسااسا.
تامر: خلاص يا اياد.
شهاب: استرجل ياض.

فارس: لا علفكرة راجل و اعجبكوا.
اياد: يا ربي. يلا تعالوا كلوا.
شهاب: و الله مش عارفين نعمل ايه قصاد الواجب الكبير بتاعك ده...
اياد: انتوا اخواتي.
علي: هدومك واسعة اه بس كويس.
تامر: قول الحمد لله يا بغل، تسلم يا ابو الصحاب.
فارس: مع اننا عارفين بعض من قريب بس حقيقي اتشرفت بيكوا.
تامر: و احنا.
اياد: يلا بينا.
الكل نزل ركب عربيته و راحوا للمبني.

-في مكان تاني...
في بيت جنون.
داليا: تعالي يلا يا شجن كلي.
شجن: طب مش هتصحي جنون و شذي؟
داليا(بفرحة): هي جنون جت؟
شجن: اه امبارح بليل بس مرضيتش تصحيكي.
داليا: اه معرفش نمت امبارح و مصلتش الفجر للاسف.
شجن: اه طب روحي ليهم بقي.
داليا راحت فتحت باب اوضة جنون و دخلت.
داليا(باستغراب): من امتي جنون بتنيم جمبها حد؟
داليا: جنون حبيبتي. جنون. شذي يا بت يا شذي.
جنون(بنوم): في ايه يا ماما؟

داليا: حمد لله بالسلامة يا روحي.
جنون: طب اقفلي الشباك انا مصدعة اوي.
داليا: مالك بس يا روحي؟
جنون: مفيش حاجة. بس منمتش كويس.
داليا: هتلاقي البت دي هي اللي منيمتكيش.
جنون: لا يا روحي، انا بس اللي مكنش جايلي نوم.
داليا: طيب يا روحي قومي براحتك و خدي شاور كدة و فوقي و اول ما تقومي هعملك تأكلي.
جنون(باست ايديها): تسلمي يا ست الكل.
داليا: ربنا يخليكي ليا.
جنون: يا روحي. بحبك.

شذي: هو انا مليش في الجو الشاعري ده. و لا علشان وحيدة و مليش اهل.
داليا: بس بس يا بت، انتي واحدة من البيت ده.
شذي: قلبي يا رب.
شجن(بصوت عالي): جعااااااااااااااااااااااااانة...
داليا: بس بس صوتك مزعج علشان واخدة كام يوم اجازة هتضايقيني لا يا ستي غوري روحي شغلك.
جنون(بجدية): شجن صوتك ميعلاش هنا...
شجن: اوف طيب حاضر.
داليا: اطلعي قدامي اعملك تأكلي...
داليا و شجن خرجوا من الاوضة. شذي حضنت جنون جامد.

جنون: يا بت ابعدي.
شذي: بس بقي اسكتي عايزة احضنك كدة علطول.
جنون: هو انا جوزك و انا معرفش...
شذي: لا انتي احن حضن و اخت.
جنون: حضن قبل اخت يا حيوانة.
شذي: بس بقي.
جنون: ما انتي فرضتي نفسك عليا و نمتي في حضني طول الليل.
شذي: اه الساعتين دول لا يا ستي...
جنون: طيب مش انتي جيتي و اتكلمتي معايا علي موضوع اياد و حليناه سوا.
شذي: ايوه بس بحبك انتي اكتر.
جنون: طيب ابعدي بقي.
شذي: اوف يا رزلة.

شذي: ينعل ابو اللي يقولك كلمة حلوة، دبش دبش.
جنون: اتكلمي حلو اتكلمي قبل ما اقطعلك لسانك.
جنون مدت ايديها خدت تليفونها و اتصلت ب سجي.
الخط اتفتح...
جنون: صباح الخير.
سجي: صباح النور...
جنون: بقولك يا سجي.
سجي: ايه؟
جنون: عايزاكي تكلمي عطر و تروحوا للمبني قبلي انا و شذي. و زمان اياد و فارس راحوا تبدأوا شغل علي القضية الجديدة.
سجي: تمام يا روحي...
جنون: طيب باي. طمنيني لما توصلي.
سجي: باي.

جنون قامت خدت دش طويل يهدي بالها و جسمها. جنون خرجت غيرت هدومها.
جنون لبست بنطلون جينز و تي شيرت بكم ابيض قصير لغاية الخصر واسع شوية و لبست كوتشي باللون الاسود عالي شوية. رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها، و اختارت شنطة باللون الاسود ضهر.
جنون: يلا يا شذي بطلي حش ورانا شغل.

داليا: يا بنتي حرام عليكي بقي بصي ل نفسك شوية مبقاش وراكي غير شغل و تأمني لينا فلوس. عايزة اشوف عيالك قبل ما اموت. نفسي اشوف عريسك و هو بيلبسك الدبلة ف ايدك و يحافظ عليكي. نفسي اشوفك بالفستان الابيض...
جنون(وهي بتصقف): برافوا استمري ادائك هايل. يلا يا شذي.
شذي(بضحك): يلا...
جنون شذي كانوا ماشين...
داليا(بغيظ): طيب يا جنون.
داليا قلعت الشبشبت بتاعها و حدفته علي جنون.

جنون(بوجع): آه حرام عليكي. اوف شبشب كل ام.
شجن(بضحك): منظرك مسخرة يا جنون.
شذي(بضحك): عندك حق.
جنون(بتريقة): عندك حق.
جنون: متشكرين يا رجولة.
جنون: مفتاح عربيتك.
شذي: اوف مستولية علي كل العربيات...
جنون: لو مش عجبك طلقني.
شذي: الصبر يا رب.
-جنون ساقت بالعربية بسرعة و لغاية ما كانت قربت توصل للمبني بس كنان كان قدامها و هي حاولت تفرمل بسرعة و خبطت في العمود.
جنون(بوجع): آآآه.
كنان(بقلق): جنون!

كنان جري علي عربية جنون و فتح باب العربية.
كنان: جنون جنون انتي كويسة؟
جنون(بوجع): اه شوية، شوف شذي.
في المبني.
فارس: عربية شذي اتخبطت.
اياد طلع جري علي مكان الحادثة لقي شذي مغمي عليها و جنون مخبوطة في دماغها.
اياد(بخضة): شذي شذي.
كنان: اهدي نفسها منتظم...
اياد شال شذي بين ايديه و راح علي الدكتور...
ساهر: في ايه؟
اياد: عملت حادثة بالعربية.
ساهر: حطها هنا.
ساهر بدأ يكشف علي شذي تحت نظرات اياد القلقانة.

ساهر: مفيش اغماء بسيط هتفوق كمان خمس دقايق.
عند كنان.
كنان: مالك حاسة بوجع؟ طمنيني عنك.
جنون: زعلانة من نفسي اوي...
كنان: ليه؟
جنون: شذي اغمي عليها بسببي.
كنان: لا ده خير كل حاجة بتحصل بتبقي خير لينا.
كنان: تعالي نطمن عليكي.
جنون قامت وقفت بس داخت و كانت هتقع و كنان شالها بسرعة.
جنون: شكرا.
كنان دخل المبني تحت نظرات الكل و دخل ل ساهر.
ساهر(بقلق): جنون.

كنان(ببرود): اه مالها يعني؟ ما شذي جت كنت قلقان عليها كل ده.
ساهر(بتوتر): عادي. دي زميلة ليا.
كنان(ببرود): طب شوف شغلك.
كنان قعد جنون علي السرير و وقف جمبها.
جنون(بهمس): هو اسااسا بيحبني.
كنان(ببرود): و جنابك مبسوطة؟
جنون(بهمس): عادي و لا يهمني.
كنان: طيب.
ساهر: الحمد لله جرح بسيط.
كنان: يلا يا جنون.
جنون: طيب الله.

و الكل راح علي شغله و بدأ يشتغل، و بعد فترة كنان راح للمستشفي و قعد يتكلم مع فريد شوية و فريد مكنش فايق.
كان الليل جه.
جنون: دلوقتي احنا.
تليفون جنون رن كتير.
جنون: لحظة.
جنون(بصوت واطي): الو يا ماما.
داليا: تيجي هنا بالامر مفهوم.
جنون(بقلق): في حاجة؟
داليا: تعالي و خلاص يلا.
جنون: هو في ايه؟
شذي: في ايه حصلت حاجة؟
جنون: معرفش، خلاص نكمل بكرة.
اياد: اجي معاكي.
جنون: لا لا. تعالي يا شذي و كمان انا تعبت شوية.

الكل روح علي بيته و جنون و شذي راحوا البيت.
جنون: في ايه يا امي؟
داليا: عريس لقطة يا جنون.
جنون(بصدمة): What!
جنون: بتهزري صح؟
شجن(بضحك): للاسف لا.
جنون(و هي بتأخد شهيق و زفير): اهدي اهدي.
جنون: يعني حطتيني قدام الامر الواقع.
شذي: باينة.
جنون(بعصبية): بس بس اخرسوا.
جنون: روح امه جاي امتي؟
داليا: كمان نص ساعة.
جنون: ماشي كويس اوي طيب. طيب و ربي لو طلع فيه عيب واحد لارفضه مش جنابك بتقولي لقطة طيب...

جنون دخلت اوضتها و قفلت الباب بعنف.
شذي و شجن قعدوا يضحكوا عليها...
داليا: يلا تعالوا جهزوا معايا الاكل اللي هيتقدم.
شذي: هغير هدومي.
شذي طلعت جري غيرت هدومها و نزلت.
عند جنون...
جنون(بغضب مكتوم): طيب طيب طيب.
تليفون جنون رن، الخط اتفتح.
جنون(بعصبية): خير؟
كنان: مالك يا بنتي؟
جنون: مفيش عايز ايه؟
كنان: رجعت روحت علي المبني ملقتكيش و لا انتي و لا الفريق بتاعك...
جنون: معلش اصل في ظروف في البيت و كدة ومشيت.

كنان: طيب بكرة نبقي نتكلم في موضوع الارهابي ده.
جنون: تسلم يا كنان.
كنان: متأكدة انك كويسة؟
جنون: شوية و هبقي كويسة عن اذنك.
جنون فتحت دولابها و قعدت تدور علي لبس تلبسه.
جنون لبست بدلة بناتي مناسبات باللون الاحمر. البنطلون احمر و تي شيرت توب باللون الاسود بحمالة عريضة و جاكت البدلة باللون الاحمر. و لبست صندل كعب باللون الاسود. و سيبت شعرها علي كتفها الاتنين. و حطت روچ خفيف جدا و كحل حدد عينيها.

جنون: طيب يا عريس الغفلة.
جنون قعدت علي موبايلها لغاية ما الباب خبط...
جنون: ادخل.
داليا: قومي بسرعة...
جنون: اقوم اعمل ايه؟
داليا: العريس قدامه خمس دقايق انتي اللي هتفتحي.
جنون: يا ربي يا امي. دايما لازم تخليني افتح ليه هو الوزير و لا الرئيس.
داليا: هو كدة ربنا يا رب يعجبك علشان بقي اشوف عيالك.
جنون: خليكي عارفة لو فيه عيب واحد مرفوض علطول.
داليا: بس لو عيب يعدي و عند كل الرجالة يعدي يا جنون...

جنون: لا. لو عمل غلطة واحدة او قال كلمة واحدة معجبتنيش مرفوض.
الباب خبط.
داليا: يلا يلا اخرجي افتحي.
جنون: مستعجلة علي موته يعني.
جنون راحت عند باب الشقة و فتحت الباب ورفعت رأسها.
جنون(لنفسها بصدمة): يا نهار اسود! لا لا لا اكيد مش هو لا.

جنون فتحت الباب لقت فريد و أوبي و كنان كنان كان في قمة وسامته لابس بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و لابس جذمته اللي بتلمع و حاطط البرفيوم بتاعه و لابس ساعته و كنان كان ماسك في ايده بوكيه ورد باللون الاحمر و ابتسم اول ما شاف جنون و غمز ليها بعينه
جنون بسرعة قفلت الباب في وشهم و سندت بضهرها علي الباب و هي بتأخد نفسها بصعوبة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة