قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

جنون ردت علي اللي بيتصل.
جنون: الو يا جورچ.
جورچ(بدموع): الوه يا جنون الحقي.
جنون(قامت وقفت): في ايه؟
جورچ(بدموع): طنط داليا اتنقلت المستشفي.
جنون(بصدمة): انت مجنون صح؟!
اياد(بقلق): حصل ايه يا جنون؟
جنون(بجمود): مستشفي ايه يا جورچ؟
جورچ(بدموع): مستشفي().
جنون: طيب.
فارس: حصل ايه؟
جنون: هاتي مفاتيح عربيتك يا شذي.
شذي: نيجي معاكي؟
جنون: لا انا راجعة تاني، عن اذنكوا.
جنون طلعت بسرعة و بدأت تدور عربيتها.

اياد: انا مش هسيبها لوحدها جنون مجنونة.
سجي: و لا انا.
نور: ممكن اوصلكوا؟
عطر: لا جنون هتزعق.
فارس: ممكن عربية حضرتك؟
نور: تمام اتفضلوا.
الكل ركب عربية نور و راحوا ورا جنون بسرعة.
كنان(ببرود): مكنش ليه لزوم.
شهاب: فعلا كان لازم نروح وراهم.
نور: خلاص يا جماعة ان شاء الله خير...
كنان: بكره حد يوقف شغلي...
عادل: معلش ظروف.
جنون وصلت المستشفي و لاحظت العربية اللي وراها بس مودتش للامر اهتمام.

جنون: لو سمحت مريضة هنا باسم داليا. او جورچ.
موظفة الاستقبال: ايوه يا فندم غرفة رقم 604.
جنون: شكرا.
جنون مشيت و الكل دخل وراها...
جنون(بحدة): ايه اللي جابكوا؟
فارس: مجنون اللي يقولك اننا ممكن نسيبك و انتي في الحالة دي.
جنون(ببرود): انا في قمة الهدوء.
شذي(بهمس): خلاص اسكتوا.
جنون: جورچ فين ماما و حصلها ايه؟
جورچ: طنط داليا ضغطها وطي فجأة فاغمي عليها لسة الدكتور مطمني.
جنون: الحمد لله.

جنون دخلت لاوضة داليا لقت حواليها دكتور و ممرضة...
جنون: احم المريضة ايه حالتها؟
الدكتور: حضرتك مين؟
جنون: بنتها.
الدكتور: تمام متخافيش مدام داليا بخير هو بس ضغطها وطي فجأة. المحلول هيخلص و هي هتفوق.
جنون: تمام شكرا.
جنون قربت من مامتها و باست رأسها و خرجت.
اياد: طنط بخير؟
جنون: الحمد لله.
شذي: الحمد لله انا قلقت جدا عليكي.
سجي: ربنا يقومها بالسلامة.
جنون: هي بتولد يا بت.
عطر: يا الله، حتى و انتي كدة دبش.

جنون: يلا بيتك بيتك. فين فارس؟
اياد: روح علشان عارف انك هتدفعي الحساب و مش هترضي انه يدفع الحساب دفع و روح...
جنون: طيب، امشوا شكرا ليك يا جورچ...
جورچ: احنا اخوات يا ست البنات...
اياد: طب افضل معاكي انا.
جنون(بتنهيدة): طيب.
الكل مشي الا اياد و هو و جنون قعدوا علي الكراسي. جنون حطت رأسها علي كتف اياد.
جنون: تعرف ليه يا اياد انا خليتك تقعد معايا.
اياد: ليه؟

جنون: علشان بحسك شبهي ليك عالم لوحدك هادئ رزين. اتحملت المسئولية من و انت صغير، بس الفرق انك كنت راجل اما انا بنت، طول عمري بكره ان يكون في فرق بين الراجل و الست بس دي اصول. ليه اشقي و اتعب من وانا في ثانوي لسة ليه.
جنون: كنت بتألم و ببقي تعبانة بس لما كنت بشوف ابتسامة ماما و شجن بيهونوا عليا.
جنون: انا بحبهم جدا و لما جورچ كلمني قلبي كان وقف عن النبض روحي كانت بتتسحب...

اياد: تعرفي يا جنون انا بحب شخصيتك جدا، شخصية موزونة فيكي الحلو و فيكي الوحش. ملتزمة الشغل شغل الصحاب صحاب الاهل اهل، وقت الضحك بتضحكي مش قفوشة و علطول مكشرة لا انتي بجد شخصية عظيمة.
جنون: لا كدة قلبنا دراما و كادت الدموع تسقط من عيناي...
اياد(بضحك): و اوحش صفة بقي انك بتخفي تعبك و حزنك بسرعة...
جنون: طيب يا عم الفيلسوف، بحبك جدا يا اياد.
اياد: انا كنت عارف انك بتحبيني و انا اساسا اتحب ما تيجي نتجوز.

جنون(ضربته علي كتفه): يا حيوان مش قصدي، بحبك كأخ فاكر اول يوم شوفتك فيه وديتك قلم.
اياد: احم احم يخرب بيت اللي جابك يا شيخة، فكرتيني ليه؟
جنون: علشان تعرف بس.
الممرضة: المريضة فاقت.
جنون: شكرا.
جنون و اياد خدوا داليا و روحوا للبيت و جنون فضلت قاعدة معاها...

-في مكان تاني...
عند شجن.
شجن(بعصبية): استاذ عز احترم نفسك كدة كتير.
عز: انا عملت ايه بقولك هقولك كلمة في الارشيف.
شجن(بعصبية): قولتلك لا و غور من وشي...
أوبي: شجن كنت عايز.
أوبي: بتعمل ايه هنا؟
عز(بتوتر): لا مفيش حاجة...
شجن(بعصبية): لا كداب قاعد عمال يقولي تعالي هقولك كلمة في الارشيف و انا عارفة نواياه كويس شخص مش محترم.
أوبي(بحدة): تعالي ورايا.
عز(بخوف): ليه بس يا فندم؟
أوبي(بحدة): سمعتني.
عز: حاضر.

أوبي دخل مكتبه و عز دخل وراه و شجن باصه باستغراب...
في مكتب اوبي.
أوبي(بحدة): و يا تري ايه الكلمة اللي جنابك كنت هتقولها ل شجن احب اعرفها.
عز(بخوف): ها لا مفيش دي حاجة بالشغل.
أوبي(بحدة): احب اعرف.
عز: مفيش حاجة يا فندم.
أوبي مسك عز من هدومه.
أوبي(بحدة): بص بقي شجن من طريق و انت من طريق. شجن او غيرها لو حد اشتكي منك هتبقي مرفوض و مخصوم منك راتب شهر كامل.
عز(بخوف و خنقة): حاضر يا فندم حاضر.

أوبي(بحدة): اخرج حالا.
عز خرج بسرعة و مشي من غير ما يبص ل شجن.
شجن(باستغراب): هو حصل ايه؟ عمله ايه؟
أوبي: ورق الصفقة الجديدة يبقي علي مكتبي.
شجن: حاضر. بس حب استطلاع.
أوبي: خير؟
شجن: عملتله ايه؟
أوبي: و انتي مالك؟
شجن: طيب خلاص.
اوبي: نفذي اللي قولتلك عليه.
شجن: حاضر.

-في مكان تاني...
عند كنان و فرقته...
نور: يا تري حصل ايه؟
عادل: طب نكلمهم.
شهاب: بقول كدة.
كنان(ببرود): هو في حد بيعبر الكلاب و كمان انا داخل العملية دي علشان خاطر بابا و اللواء رأفت...
علي: الصراحة يا كنان انا مش مستحمل يكون معانا اربع بنات بالشكل ده و الجمال ده.
نور: رجالة ناقصة.
كنان(ببرود): شاور علي واحدة و هتجيلك راكعة بس انت شخلل جيبك. البنات كدة.

تامر: بالعكس باين اوي انهم محترمين. بلاش سوء ظن.
كنان: ماشي يا محترم.
عادل: نجرب، كدة كدة هنبقي مع بعض في روسيا غصب عننا و الصراحة انا الامر محبب عندي.
شهاب: محدش هيقدر علي القائدة بتاعتهم.
تامر: و طالما هي قائدتهم و محدش هيقدر عليها يبقي هما تحت ايديها و اكيد زيها...
نور: وجهة نظر صحيحة.
كنان(بسخرية): انتوا متقدروش عليها اما انا مفتكرش.
نور: بلاش يا كنان.
شهاب: مش هيقدر اسااسا يا نور.

عادل: اسد المخابرات و مش هيقدر.
كنان: قولهم.
علي: بلاش مخاطرة.
تامر: اهم حاجة العملية و الناس اللي محتاجة مساعدة دي.
نور: ايوه...
عادل: طب هو اكيد حصلت حاجة، ما تتصلي يا نور.
نور: طيب.
علي: افتحي الاسبيكر.
نور: طيب.
نور اتصلت ب جنون، بعد فترة الخط اتفتح.
جنون(بزعيق): شجن و ربي لاقتلك.
جنون(بزعيق): طلعي لسانك طلعي هأجي اقطعهولك.
جنون(بزعيق): شايفة يا ماما بتعمل ايه؟

جنون(بزعيق): و ربي لاربيكوا انتوا الاتنين عيال مشافتش تربية...
جنون قفلت الخط و هي اساسا نسيت انها كانت علي التليفون...
جنون(بصدمة): يا نهار اسود! استغفر الله العظيم منكوا لله...
شجن: احسن تستاهلي...
جنون اتصلت ب نور اللي كانت بتحاول تكتم ضحكها هي و الباقي...
الخط اتفتح.
جنون: احم اسفة كنت بكلم اختي. حضرتك كنتي عايزة ايه؟
نور: و لا اي حاجة. انتي خرجتي بسرعة فقلقنا عليكي.
جنون: لا الحمد لله لحقنا الموقف.

نور: طب كان في ايه؟
جنون: مفيش.
جنون: مفيش فلوس يا زفتة و غوري من وشي مش شيفاني بتكلم في التليفون...
نور: تمام اسيبك مع اختك المجنونة و نتقابل بعدين.
جنون: تمام شكرا، و شكرا لسؤالك.
نور: علي ايه بس، يلا باي.
عادل(بضحك): يا نهار شخصيتها قوية جدا.
شهاب: بس باين انها شخصية محترمة...
كنان(بحدة): مش يلا كله علي بيته، كفاية النهاردة ضاع بسبب الزفتة دي.
علي: خلاص يلا يا تامر.
و الكل روح علي بيته...

كنان روح علي بيته لقي الكل نايم طلع كان رايح ناحية اوضته بس سمع صوت عياط راح لاوضة اخته و فتحها.
كنان(بخضة): ندي مالك؟
كنان جري علي ندي و خدها في حضنه.
كنان: هششش اهدي يا حبيبتي. حصل ايه؟
ندي(بعياط): مفيش حاجة.
كنان(بحدة): ندي ازاي يعني مفيش حاجة.
ندي(بعياط): ماما بوظتلي رسمتي الجديدة و قعدت تهزق فيا.
كنان(بشوية حنية): خلاص يا حبيبتي حصل خير، ممكن كان يحصل اي حاجة تانية خليكي واثقة ان ربنا هيعوضك.

ندي(بدموع): طيب.
كنان: يلا قومي اغسلي وشك عايز اشوف ضحكتك.
ندي(بابتسامة و دموع): تسلملي يا حبيبي.
كنان: يلا خليكي مبسوطة علطول و انا هكلم ماما في الموضوع ده...
ندي: لا علشان متزعقش...
كنان: لا متخافيش مفيش حاجة، يلا نامي.
ندي: حاضر.
كنان خرج بره اوضة ندي و راح اوضته دخل الحمام يأخد دوش، و بدأ يفكر في جنون...
عادل: بس مش هتقدر عليها هي قوية.

تامر: باين عليها انها محترمة و اكيد اللي تحت ايديها محترمين زيها...
نور: ايوه صح يا كنان.
كنان اتعصب و خرج غير هدومه ل هدوم بيتي و نام...

-في مكان تاني...
في بيت جنون.
جنون: تعالي هنا يا حيوانة انتي.
شجن(بصريخ): ماما...
جنون: تعالي يا جبانة ياللي بتتحامي في غيرك.
جنون(بصريخ): اه. حرام عليكي.
داليا: مضايقة اختك ليه يا بت؟
جنون: بتضربيني بالشبشب علشان البت دي...
داليا: لا ما انا راحة اضربها اهو...
شجن: جنون و النبي خليها تبعد عني.
جنون: ولعوا في بعض.
شجن: دودو انا حبيبتك صح.
داليا: غوروا انتوا الاتنين انا تعبانة.

جنون: تعبانة يا دودد تعبانة مش تعبانة.
داليا: انا ثعبان يا حيوانة انتي.
جنون: ما الثعبان ايه حيوان فبيخلف ايه حيوانات برضو...
شجن: لا عجبتيني.
داليا(بحدة): علي اوضتكم.
جنون: كنت راحة اساساا باي.
شجن: و انا باي.
داليا(بابتسامة): ربنا يهديكوا و يخليكوا ليا يا رب...
الكل دخل اوضته نام...

-في الصباح الباكر...
في اوضة جنون...
جنون كانت نايمة لقت تليفونها بيرن خدته من غير ما تبص فيه و ردت...
جنون(بنوم): الو.
كنان: صباح الخير...
جنون(بنوم): مين الباشا؟
كنان: انا كنان مسجلتيش رقمي.
جنون(بنوم): و اسجله ليه يا خنزير الحلل؟
كنان(بحدة): جنون؟!
جنون(بخضة): ايه في ايه؟ ايه ده هو انت؟
جنون: طب بذمتك في حد بيتصل بحد الساعة 6 الصبح...

كنان(بجدية): عايزك في مبني المخابرات في اوضة الاجتماعات حالا، الكل جاي.
جنون: طيب، حاضر هعدي علي شذي.
كنان: الكل هنا الا انتي.
جنون(لنفسها): يا ولاد ال، استغفر الله العظيم.
جنون: طيب حاضر.
جنون قامت و غسلت وشها و خرجت بدأت تلبس هدومها...

جنون لبست بنطلون باللون الاسود طويل و تي شيرت زيتي و عليه كلام باللون الاسود و بنص كم مايل علي الكتف كتفها باين و قصير. و لبست كوتشي ابيض عالي شوية. و عملت شعرها علي شكل ضفيرة و نزلت كام خصلة علي وشها و اختارت شنطة ضهر باللون الاسود.
جنون: و ربي لاربيكوا اول ما اشوفكوا...
جنون خرجت و ركبت الموتسكل بتاعها و راحت علي مبني المخابرات...
جنون: ازيك يا عمو محمد.
محمد: ازيك يا بنتي اطلعي كنان بيه فوق.

جنون: تمام شكرا...
جنون طلعت و راحت لاوضة الاجتماعات و خبطت.
كنان: ادخل.
جنون دخلت و اتصدمت.
جنون: فين الباقي؟
جنون كانت ورا الباب كنان قرب منها و قفل الباب و حاوطها علي الباب بأيديه...
كنان: مفيش حد.
جنون(ببرود): هو محدش علمك ان الكدب عيب.
كنان رفع ايديه و لمس وش جنون.
جنون(بعصبية): ابعد ايدك شخص مش محترم فعلا.
كنان(بضحك): اسف يا رعد بيه.
جنون(بعصبية): مستفز.
جنون زقت كنان بأيديها و قعدت علي كرسي.

جنون: خير كنت عايزني ليه و ايه سبب الكدب؟
كنان قرب منها و حاوط جنون و هي في الكرسي و بص في عيونها...
جنون(بحدة): لو فاكرني من البنات الزبالة بتوعك تبقي غلطان.
جنون زقت كنان و قامت وقفت.
جنون: و لو استمريت علي طريقتك دي انسي اننا نشتغل مع بعض.
كنان قرب من جنون و جنون مرجعتش و لا خطوة. لغاية ما كنان كان قريب من جنون جدا جنون رجعت غصب عنها...

كنان حاوط خصر جنون بأيده و قربها منه جنون كانت مصدومة و ساكته و فجأة جنون ضربته برأسها علي انفه.
جنون(بحدة): متفتكرش اني هستسلم بسهولة انا مش زي الكلبوبات بتوعك.
جنون فتحت الباب و خرجت بعصبية.
كنان(بعصبية): يا بنت ال...
كنان: و ربي لادفعك التمن غالي يا جنون...
كنان خد الجاكت بتاعه و نزل بعصبية.
محمد: جنون جنون.
جنون(بضيق): نعم يا عمو.
محمد: في حاجة حصلت؟
جنون(بضيق): لا مفيش.

-جنون ركبت الموتسكل و قبل ما تتحرك شافت كنان بصتله بغضب و مشيت...
محمد: هو حصل ايه يا بيه علشان جنون تعمل كدة؟
كنان(بسخرية): مبقاش غير الخدامين يتكلموا.
-كنان ساب الراجل و راح ركب عربيته بغضب.
عند جنون.
جنون(بعصبية): الحيوان قليل الادب السافل الحقير...
جنون(بعصبية): فاكرني زي البنات بتوعه السافلين زيه.
جنون(بعصبية): ربنا يأخدك يا زفت الطين و ربي لاخليك متساوش جنيه في سوق الرجالة...

جنون(بعصبية): عاااا عايزة اصرخ، ربنا يأخدك.
-جنون راحت لمكان هادئ و ركنت الموتسكل بتاعها و كان في كراسي خشب و جنون قعدت علي واحد و فضلت باصة للماية اللي قدامها و من غير ما تحس الوقت خدها و فاقت علي تليفونها اللي بيرن.
جنون مسحت دموعها بسرعة و ردت علي التليفون.
جنون: احم الو يا ماما...
داليا: ماما! يبقي فيكي حاجة.
جنون: ايه اللي بتقوليه ده يا دودو انا بخير اهو.
داليا: فينك يا بنتي صحيت ملقتكيش...

جنون: كان في شغل بعمله و خلصته و هروح المبني زمان الكل راح علي هناك، هضطر اقفل عن اذنك.
داليا: ربنا ينورلك طريقك يا حبيبتي.
جنون: ادعيلي يا دودو.
داليا: طيب يا حبيبتي. بدعيلك علطول.
جنون قفلت مع داليا و كملت قعدتها زي ما هي.

-في مكان تاني...
في بيت فريد.
جهاد: ازيك؟
فريد(بجمود): اخيرا خلصتي التمارين مع الراجل الزبالة ده...
جهاد: في ايه؟
فريد(بجمود): الراجل ده مشفهوش هنا تاني، فاهمة؟
جهاد: لا مش فاهمة دي حياتي.
فريد(بزعيق): حياتك ايه انتي نسيتي انك زوجة و ام و ممكن تبقي جدة قريب ايه للدرجة دي انتي مهملة اوي...
ندي(بعياط): كفاية و النبي.
جهاد(بزعيق): انا مش شايفة اني بعمل حاجة غلط.
فريد(بزعيق): حياتك كلها غلط...

ندي(بعياط): خلاص و النبي يا بابا. خلاص يا ماما.
أوبي(بقلق): في ايه؟ مالك يا ندي؟
ندي(بعياط): بابا و ماما بيتخانقوا...
أوبي: في ايه يا بابا حصل ايه؟
فريد: مفيش حاجة، مفيش حاجة يا اوبي.
جهاد سابتهم و طلعت علي اوضة كنان...
فريد: تعالي يا ندي.
ندي جريت علي فريد و حضنته و قعدت تعيط.
فريد: خلاص يا حبيبتي حصل خير حاجة بسيطة.
اوبي: ايه يا ندوش العيون الجمر دي تعيط...
ندي: شكرا...
عند كنان.
جهاد(بدموع): كنان كنان.

كنان(بقلق): في ايه؟ حصل ايه؟
جهاد(بدموع): ابوك زعقلي.
كنان(بتنهيدة): حصل ايه؟
جهاد حكت كل اللي حصل ل كنان.
كنان: طيب عنده حق جوزك و يمنعك براحته...
جهاد: يعني انا طالعة علشان اتحامي فيك تعمل كدة.
كنان: الراجل جوزك و مش عايزك تكلمي الشخص ده براحته...
جهاد: طيب يا كنان طيب.
جهاد سابت كنان و خرجت، كنان قام خد دوش و خرج غير هدومه...

كنان لبس بنطلون جينز و تي شيرت ابيض و خد جاكت اسود جلد و لبس كوتشي ابيض في اسود و لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.
كنان نزل و موداش اي حد اهتمام و لسة هيركب عربيته لقي شهاب...
شهاب: استني يا عم عربيتي عطلت خدني معاك.
كنان: اركب.
كنان ركب عربيته و جمبه شهاب و طول الطريق ساكت.
شهاب: ما تشغل اغاني يا ابني.
كنان: شغل انت.
شهاب: مالك؟
كنان: مليش يا شهاب.
بعد فترة وصلوا للمبني.
عند الباقي.

اياد: بس ايه بنات روسيا هيبقوا مزز و قمرات كدة.
شذي: علشان انت عيل سافل يا سافل.
نور(بضحك): انتوا من الصبح بتتخانقوا واضح انكم فرقة مترابطة اوي.
فارس: اوي اوي.
عادل: كنان اتأخر.
علي: هتلاقيه جاي هو و شهاب.
الباب خبط.
سجي: ادخل.
شهاب: صباح الخير يا عيال.
عطر: شايفنا بنلعب بالرملة مثلا.
جنون: عطر خلاص، عايزين نبدأ شغلنا.
كنان: زي ما قولت قبل كدة شغلنا هيبقي بره المبني.
الباب اتفتح فجأة...

شخص: الحقنا يا اياد بيه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة