قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والأربعون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والأربعون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والأربعون

كنان خد حاجته و و مشي ركب العربية هو و جنون.
جنون: فك وشك.
كنان بصلها ب ضيق و كمل سواقة بسرعة.
جنون(بصريخ): كناااااااااااااااااااااان...
كنان(بخضة): في ايه يا بنت المجنونة...
جنون(بصريخ): مش قادرة الحقني.
كنان وقف العربية بسرعة و بص ل جنون.
كنان(بقلق): مالك حاسة بأيه؟!
جنون(بصريخ): مش عارفة وجع لا يُطاق الحقني يا كنان.
كنان(بقلق): طيب اهدي.
كنان ساق العربية بسرعة و مشي ناحية اقرب مستشفي.

جنون(بصريخ): انت ماشي ببطء ليه؟!
كنان(بصدمة): كدة ببطء!
جنون(بصوت عالي): اومال مش بنوصل ليه؟!
كنان(بصوت واطي): كنان اهدي اهدي. اعذرها علشان حامل اهدي.
جنون(بصوت عالي): بتقول ايه؟!
كنان: بس بس بس صوتك مزعج يا شيخة في ايه؟!
جنون(بدموع و وجع): مش قادرة هموت...
كنان مسك رأس جنون بأيده و حطها علي كتفه.
كنان: خلاص معلش اهدي يا حبيبتي قربنا نوصل.
كنان: استحملي خمس دقايق.

كنان و جنون وصلوا للمستشفي و كنان نزل شال جنون و دخل المستشفي.
كنان: لو سمحت دكتورة نساء و توليد.
الممرضة: تعالي معايا.
كنان مشي ورا الممرضة بس وقف فجأة لما لقي صوت جنون وقف و اغمي عليها.
كنان(بخضة): جنون جنون.
الممرضة: تعالي معايا بسرعة...
كنان جري ب جنون ورا الممرضة و دخلوها اوضة و الدكتور جه بسرعة و خرجوا كنان بره.
كنان(لنفسه): يا رب متأذنيش فيها و النبي يا رب. احميها و احفظها.

بعد فترة الدكتور خرج و كنان وقف بسرعة.
الدكتور: تقرب ايه للمريضة؟!
كنان: جوزها.
الدكتور: باين اوي انها حالة تسمم و كان المقصود بيها إجهاض، و الحمد لله لحقنا انقذناها ربنا كتب لمراتك و ابنك عُمر جديد.
كنان: الف شكر يا دكتور. ينفع اشوفها؟!
الدكتور: اكيد اتفضل.
كنان دخل ل جنون بسرعة و قعد جمبها علي السرير و ملس علي شعرها و بص ل وشها الشاحب و باس رأسها. جنون بدأت تفتح عينيها.

كنان(بابتسامة): حمد لله بالسلامة.
جنون: الدكتور قال ايه؟!
كنان: مفيش انتي و ابننا كويس.
جنون: ايوه ايه سبب الوجع يعني؟!
كنان: مش لازم انتي حشرية ليه يا بت انتي الله.
جنرون حطت ايديها علي خد كنان.
جنون: اسفة نكدت عليك.
كنان: و لا يهمك، يلا قومي بالسلامة كدة.
الباب خبط.
كنان: ادخل.
ممرضة: مساء النور يا فندم.
جنون: مساء الخير.
ممرضة: الحمد لله ان جوزك لحقك في الوقت المناسب كان زمانك موتي و لا الطفل يجراله حاجة.

جنون: ابني ماله؟! هو حصل ايه!
كنان(بحدة): اطلعي بره.
ممرضة: بس.
كنان: بره...
جنون: لا استني حصل ايه اتكلمي...
ممرضة: حضرتك جيتي هنا حالة تسمم و كان ممكن تجهضي و اللي عمل كدة كان قاصد...
كنان(بغضب): خلاص ارتاحتي ممكن تتزفتي تطلعي بره.
جنون: شكرا انك قولتيلي...
الممرضة خرجت و كنان و جنون كانوا متواصلين بالنظرات لكن محدش بيتكلم. جنون قطعت الصمت.
جنون: مين؟!

كنان: يا بنتي هتلاقي مش حد معين متشغليش بالك الحمد لله جت سليمة.
جنون: شاكك في مين يا كنان؟
كنان: مش حد.
جنون: لا عيونك باين فيها.
كنان: مش هتزعلي؟!
جنون: لا.
كنان: شجن.
جنون بصتله بصدمة و قعدت تهز برأسها كتير.
كنان: خلاص بقي اهدي انا قولت رأيي.
جنون: و بناءا علي ايه بقي؟!
كنان: نظراتها المتوترة و الخايفة. انها تسامحك بسهولة كدة. تصرفاتها. ركزت في الطبق اللي كان قدامك اوي مكنتش بتأكل و كانت مركزة معاكي.

جنون: لا يا كنان. اختي مش هتعمل كدة و هتعمل كدة ليه اساسا و حتى لو هي زعلانة مني مش هتعمل كدة هتخاف عليا اكتر من نفسها يا كنان.
كنان: طيب يا جنون يلا هنروح.
جنون: طيب...
كنان شال جنون و ركب جنون العربية و ساق وصلوا للبيت و طلع جنون الشقة.
جنون: رايح فين؟!
كنان: لو مفكرة اني هسيب اللي حاول يقتل مراتي بالساهل كدة تبقي غلطانة.

جنون: لا يا كنان بس خلاص مش عايزة عدواة تانية هتلاقي ديفيد او اي حد تاني بلاش النهاردة تمشي...
كنان: حبيبتي متخافيش خليكي هنا و خلي بالك من نفسك...
جنون: لا خليك معايا هنا.
كنان حضن جنون جامد و باس رأسها.
كنان: طيب يا حبيبتي.
كنان طلع هو و جنون الاوضة و غيروا هدومهم و جنون قعدت علي السرير بتعب.
كنان: يلا نامي.
جنون: لا تعالي نتكلم شوية.
كنان: عايزة تتكلمي في ايه؟!

جنون قربت من كنان و حضنته و حطت رأسها علي صدره.
جنون: حسيت بأيه اول مرة شوفتني؟!
كنان ابتسم و رجع رأسه ل ورا.
كنان: عيونك آسرتني من اول لحظة شوفتك فيها بس كنت بكابر، حسيت بأن انفاسي اتخطفت اول ما بصت في عيونك حسيت اني فقدت القدرة علي الكلام.
جنون ابتسمت و دفنت وشها اكتر في كنان و كنان ضحك علي إحراجها...
كنان: و انتي؟!

جنون: لا حقيقي محستش بحاجة من ناحيتك حسيت ناحيتك اول مرة لما قربتني منك بس تمالكت نفسي و ضربتك برأسي.
كنان: حسيتي بأيه؟!
جنون: بصيت ل عيونك توهت، نفسك كان شبه مخدرني قربك مني بالشكل ده و انا حاطة ايدي علي صدرك و سامعة دقات قلبك السريعة كان نفسي اللحظة تستمر بس علشان انت قليل الادب و كنت هتتمادي لحقت الموقف و ضربتك بسرعة.
كنان(بضحك): حقيقي كانت الضربة قوية.
جنون: و انت كنت تستاهل اساسا.

جنون: قولي عايز بنت و لا ولد؟!
كنان: الاتنين.
جنون: يا رزل قول بقي.
كنان: بنت شهبك.
جنون: اممممم طب لو طلعت شبهك؟!
كنان: نجيب ولد شبهك او بنت تاني.
جنون: هو انا ارنبه هو كفاية واحد و بالكتير اوي اتنين.
كنان: هنشوف.
جنون: نفسك في ايه دلوقتي؟!
كنان: متبعديش عن حضني ل ثانية.
جنون(بابتسامة): تصبح علي خير.
كنان: و انتي من اهله.

جنون نامت نوم عميق. كنان باس رأسها و قام غير هدومه و قفل الباب و نزل ركب عربيته و مشي...

-في مكان تاني...
عند ندي.
ندي كانت نامت علي الكنبة اللي في الصالة و سمعت صوت حاجة بتقع قامت مفزوعة.
ندي(بفزع): ايه ده؟!
: انتي مين؟!
ندي(بخوف و توتر): اا انتت انن اا هو و(انت انا هو).
(بحدة): انطقي.
ندي(بخوف): ججج بتت الل مم سدد س ممن يي ن(جبت المسدس منين).
: المفروض اسألك انا لاني لقيته عندك، احكي حصل ايه؟!
ندي: كككك.
(بحدة): انجزي.

ندي: كنت خارجة و لقيتك مرمي علي الارض و تعبان دخلتك الفيلا و جبت دكتور كشف عليك.
: اسمك ايه؟!
ندي: ندي ندي، اسمي ندي.
: كامل.
ندي: ندي فريد الهواري.
(بصدمة): انتي بنت اللواء فريد؟!
ندي(بتوتر): ايوه.
: احم اه هو.
ندي: انت مين؟!
: حازم.
ندي: اه. بس بس تعرف بابا منين؟!
حازم: كنت تحت تدريبه لمدة سنتين.
ندي: اه اهلا تشرفنا. ممكن تنزل المسدس؟!

حازم حط المسدس علي الترابيزة و حس بصداع قعد علي الكنبة ندي قامت اتحركت و كانت متوترة لانها لاحظت انه مراقب تصرفاتها.
ندي: الدكتور قال اول ما تصحي تأخد ده.
حازم بص ليها و لايديها الممدودة و خد البرشامة و شرب ماية.
حازم: شكرا ليكي بعتذر خوفتك.
ندي: لا و لا يهمك. بس هو حصل ايه؟!
حازم: مفيش حاجة مهمة. تسمحيلي اقعد النهاردة بس و بكرة امشي.
ندي كانت مترددة جدا و عمالة تفرك في ايديها بتوتر.
ندي: طيب.

حازم: متشكر جدا ليكي، انا هنام هنا علي الكنبة اطلعي حضرتك.
حازم(بمرح): و متخافيش انا مفيش حيل اعمل حاجة...
ندي: تمام.
ندي طلعت جري علي اوضتها و قفلت الباب بالمفتاح و اترمت علي السرير...
حازم قام و هو ماشي خبط في حاجة كانت هتقع مسكها بسرعة و اتصدم لما لقي رسمته.
حازم(بمرح): و الله يا حازم بقيت بني ادم و اترسمت...

حازم فرد علي الكنبة تاني و حط المسدس تحت المخدة و حاول ينام و هو بيفكر في ندي و خوفها و ترددها و توترها كل تصرفاتها حركات عينيها.

-في مكان تاني...
في بيت داليا.
ادهم: بس كان يوم مسخرة.
ورد: ايوه كان يوم حلو اوي.
داليا: الحمد لله الامور بدأت تتظبط.
شجن: هما متصلوش؟!
ادهم: لا...
شجن: طيب هدخل انام باي.
داليا: انا زعلانة علي شجن اوي.
ادهم: ربنا هيعوضها إن شاء الله.
ورد: اكيد إن شاء الله.
ادهم: عن اذنك يا امي.
ادهم خد ورد و طلعوا الدور التاني، داليا كانت داخلة اوضتها بس سمعت صوت عياط دخلت ل شجن.

داليا: حبيبتي احمدي ربك في السراء و الضراء...
شجن قعدت تعيط اكتر.
شجن(بعياط): اا ننا ححو او لل ت اا ققت لل اا خت يت و ااب نن ها.
داليا: بتقول ايه يا شجن اهدي كدة. بطلي عياط و اتكلمي.
شجن(بعياط): انا حاولت اقتل جنون و ابنها.
دالبا فتحت عينيها بصدمة و هي مش قادرة تصدق.
داليا: انتي بتهزري صح يا شجن؟!
شجن هزت رأسها كتير بمعني لا.
داليا(بغضب): هي عملتلك ايه؟!
شجن(بعياط): كنت بنتقم من كنان فيها.

داليا(بغضب): من اختك.
داليا جابت تليفونها و اتصلت ب جنون كتير بس جنون مردتش...
داليا: بنتي بنتي هتضيع مني.
داليا خرجت و حاولت توقف تاكسي شجن طلعت وراها.
داليا: مش هتيجي معايا.
شجن(بعياط): و النبي يا ماما سيبيني اطمن عليها.
داليا ركبت التاكسي و شجن معاها و داليا بتتصل ب كنان و جنون و محدش بيرد...
داليا: حاسبيه.
داليا طلعت بسرعة علي شقة جنون و قعدت ترن الجرس كتير و شجن معاها.
عند جنون.
جنون: كنان قوم افتح.

جنون بصت جمبها ملقتش كنان.

كنان: لو مفكرة اني هسيب اللي حاول يقتل مراتي بالساهل كدة تبقي غلطانة.

جنون قامت مفزوعة و نزلت بسرعة و راحت فتحت الباب.
جنون(بخضة): امي؟!
جنون(بقلق): مالك يا شجن؟!
شجن جريت علي جنون و حضنتها و قعدت تعيط.
جنون(بقلق): خلاص يا حبيبتي متخافيش محصلش حاجة.
جنون: خشي يا امي.
داليا دخلت و جنون قفلت الباب و شجن فضلت حضناها و دخلت قعدت علي الكنبة و شجن في حضنها.
داليا: انتي كويسة يا حبيبتي؟!
جنون: اه الحمد لله...
داليا: الحمد لله، يعني مش حاسة بوجع او كدة؟!

جنون: يعني من شوية كدة حسيت بوجع و كنان وداني المستشفي و الحمد لله جت سليمة.
داليا: و الدكتور قالك ايه؟!
جنون: تسمم.
داليا: طب طب انتي كويسة؟!
جنون: اه يا روحي بخير.
جنون بصت علي شجن لقتها نامت و بصت لمامتها لقتها بتبعد عينيها عنها.
داليا: يلا صحيها عايزين نمشي انا قلقت عليكي بس.
داليا: لا يا امي حرام باتوا معايا النهاردة. كنان عليه شغل اساسا و انا لوحدي. بليز بليز بليز.

داليا: طيب يا جنون علشان بس كنان مش موجود.
جنون: طيب باي. تصبحي علي خير.
داليا: و انتي من اهله.
جنون: عارفة انك صاحية قومي.
شجن فتحت عينيها ببطء و دفنت وشها اكتر في جنون.
جنون: ايه بس؟! مالك يا شجن؟!
شجن: بحبك و اسفة...
جنون: علي؟!
شجن: بعدين.
جنون: بحبك. ايه رأيك نقوم نعمل زي زمان.
شجن: لا بس انتي حامل.
جنون: يا ستي و لا يهمك.

-في مكان تاني...
عند كنان.
كنان راح تاني علي المطعم و طلب المدير.
كنان: بقولك مراتي جالها تسمم من الاكل اللي عندك و انا شاكك حد اللي عمل كدة بحكم شغلي.
المدير: بس مين يا فندم؟!
كنان: معرفش عايز اشوف الطباخ و اللي بيقدم.
المدير: تمام يا فندم تعالي معايا.
كنان راح مع المدير و بص علي كل اللي موجود.

كنان: دلوقتي مراتي جالها حالة تسمم و انا مش بتهم حد منكم. انا عايز اعرف مين اللي حط السم لانه حد من هنا واوعده مش هعمله حاجة.
: و ايه اللي يضمن كدة؟!
كنان راح وقف ناحية اللي اتكلم.
كنان: اتكلم.
: واحدة ست هي اللي جت و قالتلي اعمل كدة.
كنان طلع تليفونه و طلع صورة شجن و وداها للراجل.
كنان: دي؟!
: اه.
كنان: تمام، مش هتترفض من الشغل متخافش.
كنان كان هيمشي بس رجع تاني و قعد يضرب في الشخص ده بكل غضب.

كنان(بغضب): احمد ربك انها جت لغاية كدة.
كنان مشي بغضب و هو بيفكر ليه شجن هتعمل كدة و ركب عربيته و راح علي شقته.
كنان طلع و فتح الباب و اتصدم من اللي شافه و قفل الباب براحة.
جنون كانت بترقص هي و شجن و مشغلين اغاني. كنان سند علي الباب و ربع ايده و باصص ل جنون.
شجن: انا تعبت.
شجن اترمت علي الكنبة و جنون كملت رقص و كانت بترجع و اتكعبلت بس كنان لحقها في اخر لحظة.

جنون فتحت عينيها ببطء و بصت ل كنان بابتسامة و بعدها بصتله بغضب و زقته.
كنان: حبيبتي.
جنون: متتكلمش خالص. قولتلك متنزلش و انت برضو نزلت.
كنان: خلاص بقي متزعليش.
جنون: ابدا يلا اطلع نام...
كنان: مش هنام من غيرك.
شجن: طب انا هخش انام جمب ماما.
كنان بصلها بغضب و شد جنون معاه و طلع علي اوضتهم.
جنون: في ايه يا ابني بتشد حمارة.
كنان قفل الباب و سند جنون علي الباب و حاوطها بأيده.
كنان: طلعنا بنعرف نرقص اهو.

جنون(بتوتر): ها لا هو يعني مش كدة.
كنان: اه اومال؟!
جنون: لاحظ انك قريب مني اوي و انا حامل ابعد شوية...
كنان: توهي في الموضوع توهي.
جنون: اوف يا كنان اكيد يعني مش هقولك بعرف ارقص وكمان انا بتكسف و مش بتاعت الكلام ده انا. مش برقص قدام حد و بالذات انت.
كنان: ده انا الوحيد اللي ترقصي قدامه.
جنون: طب وسع عايزة انام.
كنان: هفكر.
جنون: يا رزل وسع.
جنون زقت كنان و راحت علي السرير.
كنان: قربي هقولك حاجة.

جنون: لا و نام.
كنان: حقيقي و الله مش بهزر.
جنون: وعد.
كنان: وعد قربي.
جنون قربت من كنان و كنان حضنها و قربها منه و قرب منها.
كنان(بهمس): فكرت في فكرة حلوة.
جنون: ايه!
كنان: -------------------------------------------------.
جنون(بفرحة): الله فكرة حلوة اوي.
كنان: عجبتك؟!
جنون: اوي.
كنان: كل حاجة جاهزة هتتنفذ بكرة.
جنون: تمام
جنون قربت من كنان و (لخيالكوا)...
جنون(باحراج): تصبح علي خير.

كنان غمض عيونه و نام و جنون نامت بعده.

-في الصباح الباكر...
في بيت شهاب.
مامت شهاب خبطت الباب علي شهاب و علي.
شهاب(بنوم): مين؟!
مامت شهاب: انا يا شهاب قوم...
شهاب قام فتح الباب و وقف سند علي الباب و هو نايم.
شهاب: خير.
مامت شهاب: البدل دي ليك انت و علي.
شهاب(باستغراب): بدل ايه؟!
مامت شهاب: بدل فرحكوا.
شهاب لسة مش مستوعب حاجة خالص.
مامت شهاب: اتصل ب كنان و انت تعرف.

شهاب خد البدلة وحطهم علي السرير و هو لسة مش فاهم، طلع تليفونه و اتصل ب كنان كتير.
الخط اتفتح...
كنان: منك لله مش عارف انام.
شهاب: كنان هو.
كنان: ايوه النهاردة فرحكوا باي...
كنان قفل التليفون و رماه و كمل نوم.
شهاب(بصوت عالي و فرحة): علييييي.
علي(بخضة): الله يخرب بيتك. الله يخرب بيتك يا شيخ...
شهاب: قوم قوم مفيش وقت قوم.
علي: في ايه؟!
شهاب: فرحنا النهارده...
علي بص يمين و شمال.
علي: انت بتحلم يا ابني.

شهاب: لا اهي البدل و كنان قال كدة...
علي: قال ايه؟!
شهاب: معرفش و مش عايز اعرف و مش عايز افهم هتجوز النهاردة يا علي. هتجوز.
علي دقيقة فضل ساكت و بعدها بدأ صوته يعلي و هو فرحان...
علي(بصوت عالي): هتجوووووووووووز هتجوز...
شهاب: يا احلي خبر صحيت من النوم عليه اه علي الجمال اه.
علي: طب مستني ايه يلا يلا نخش نستحمي و نظبط نفسنا.
علي و شهاب كل واحد دخل حمام و بدأ يأخد دوش طويل و هو فرحان...

-في مكان تاني...
عند سجي و عطر.
سجي فتحت عينها و شافت ناس غريبة في الاوضة.
سجي بصت بطرف عينها لقتهم بيعملوا حاجات في الاوضة.
سجي سحبت مسدسها من تحت المخدة و وجهته ناحية واحدة منهم.
سجي: بيحصل ايه هنا و انتوا مين؟!
ست(بخوف): احنا جايين من طرف كنان بيه.
سجي: ماله يعني في ايه؟!
عطر قامت و بصت لقت سجي ماسكة مسدسها.
عطر(بفزع): يا ماما.

بنت: حضرتك احنا جايين من طرف كنان بيه و كمان النهاردة فرح حضرتك انتي و الانسة اللي جمبك.
عطر: فرح مين يا عنيا؟!
بنت: حضرتك و الانسة سجي.
سجي: ايه الهبل ده؟!
سجي طلعت تليفونها و اتصلت علي كنان و شغلت الاسبيكر.
الخط اتفتح.
كنان: خير؟!
سجي: هيجي منين الخير فرح مين ده يا حبيبي اللي النهاردة؟!

كنان: فرحكوا، و كمان مش شايف سبب للتأجيل و الحمد لله واخدين اجازة اسبوعين من الشغل يعني هننسجم كلنا انتوا بقي اتجوزوا. باي.
سجي: لا استني.
عطر: يعني الليلة فرحي.
عطر قامت اتطنطت علي السرير و هي فرحانة.
عطر: هتجوز هيصة يعني انا هيتقالي مدام علي زي جنون و شذي و نور هيصة...
سجي: يا هبلة.
عطر: انا مبسوطة اوي، هيصة عند العريس هيصة.
عطر: انا مبسوطة اوي اوي اوي.
سجي: ربنا ما يحرمك من الهبل...

-في مكان تاني...
في المبني.
فريد: سيف راجع نفسك.
سيف: لا ممكن جنون تسامحني يا فريد.
فريد: انا مقدر موقفك و عارف ان دلوقتي اللي انت عايزه بس جنون تسامحك مش مهم اي حاجة تانية بس جنون ممكن متسامحكش لو انت دخلت السجن وجودك بره السجن فرصة كبيرة انك تحاول تقنعها انها تسامحك.
سيف: جنون علشان العدل ممكن تعمل اي حاجة و هي مستنية تمسك عليا حاجة تدخلني السجن و اهي كل جرايمي...
فريد: عندي فكرة ليك.
سيف: ايه؟!

فريد: اختفي عن الوسط فترة كبيرة عدة شهور سنة بالكتير، هنشوف جنون هتعمل ايه؟!
فريد: علي الاقل استني جنون لما تخلف.
سيف: هفكر يا فريد، بس خلي الملفات دي عندك.
فريد: حاضر راجع نفسك لو عملت اللي في بالك هتخسر كتير.
سيف: اوعدني يا فريد انك مش هتقولها علي اللي انا قولته ليك.
فريد: بس هي لازم تعرف.
سيف: لا كفاية انك عارف، و انا متأكد انك هتخليها تسامحني من غير ما تقول ليها.
سيف: هسمع كلامك و هختفي خالص.

سيف: بس لو حصلت حاجة اعرف انه غصب عني.
فريد: تمام يا سيف تمام ربنا معاك...
سيف: شكرا انك سمعتني.
سيف حضن فريد و فريد طبطب علي ضهره.
سيف مشي و فريد رجع قعد علي الكرسي بتاعه.

-في مكان تاني...
عند جنون و كنان.
جنون كانت بتتقلب و فتحت عينها لقت كنان في وشها و مبتسم ليها.
كنان: صباح الفل و الياسمين.
جنون: صباح النور. صاحي من امتي؟!
كنان: هو انا نمت اساسا.
جنون: ليه بس؟!
كنان: بظبط في ام الفرح.
جنون: معلش.
كنان: حد قالك انك وحشتيني.
جنون بصت يمين و شمال و فوق و تحت.
جنون: ايه يا ابني هو انا اتحركت من قدامك وحشتك ازاي بقي.
كنان: فصيلة قسما بربي تأخدي جائزة في ام الدبش.

جنون: اوف اعملك ايه عمري ما حبيت قبل كدة و احمد ربك اني اعترفتلك بحبي. اما انت كنت صايع مع بنات مصر كلهم.
كنان: انا! تعرفي عني كدة.
جنون: كدة و ابو كدة.
جنون غمضت عينها بسرعة و كنان استغرب.
كنان: مالك؟!
جنون: الدنيا بتلف بيا اوي. مش قادرة.
كنان: طيب معلش.
كنان حضن جنون جامد و جنون فضلت مغمضة عينيها لغاية ما الدوخة راحت و فتحت.
جنون: قوم يلا علشان نلحق نجهز.
كنان: جنون عايز اقولك حاجة.
جنون: ايه؟!

كنان: بس مش هتزعلي.
جنون: قول.
كنان: عرفت مين اللي حاول يسممك امبارح.
جنون: و انا كمان عرفت و مسامحة.
كنان: بس.
جنون: نتكلم بعدين يا حبيبي ممكن؟!
كنان: هو اكيد ممكن طالما في حبيبي دي...
جنون باست رأسه و قامت دخلت الحمام. كنان قام و اختار هدوم ليه و ل جنون.
جنون: احم ادخل يلا انجز...
كنان: طب ما تخليني شوية...
جنون: يا كنان عايزة اغير بلاش قلة ادبك دي.
كنان: عيلة رخمة.

كنان ساب جنون و مشي دخل الحمام و جنون بدأت تغير هدومها.
جنون لبست بنطلون باللون الابيض و قميص باللون الزيتي و دخلته جوا البنطلون و لبست كوتشي ابيض في اسود عالي نوعا ما. و رفعت شعرها ل فوق علي شكل كحكة...
كنان خرج اتصدم لما شاف جنون...
كنان: اوعي تقولي انك هتلبسي بنطلون.
جنون: انت شايف ايه؟!
كنان: جنون مفيش بناطيل انسي حياتك بتاعت زمان انتي حامل.
جنون: يا ابني البنطلون واسع عادي عادي.

جنون: يلا هستناك تحت.
جنون هربت من قدام كنان و كنان اتنهد بضيق و غير هدومه و نزل.
جنون: ايه ده غريبة ماما مصحيتش بدري يعني.
جنون دخلت المطبخ و بدأت تحضر فطار.
كنان: اومال فين طنط؟!
جنون: معرفش هتلاقيهم تعبانين عادي. لما اخلص فطار هروح اصحيهم.
كنان: خلي بالك من نفسك.
جنون بصتله بطرف عينها لانها فهمت هو قصده ايه.
جنون: طلع البطاطس.
جنون سابت كنان و راحت لاوضة داليا و شجن و خبطت الباب و دخلت.

جنون: يا جدعان اصحوا.
جنون: ايه ده مشيوا.
كنان: ها يا جنون؟!
جنون: مشيوا.
كنان: طيب تعالي كلي.
جنون: بس ليه مشيوا؟!
كنان: علشان نأكل براحتنا.
كنان قعد جنون علي رجله و بدأ يأكل.
جنون: عيل رزل مبحبش القعدة دي.
كنان: ليه قعدة مريحة جدا و كمان ابني فرحان جوا اخرسي بقي.
جنون: يااااه علي الرزالة اوف.
كنان قرب من جنون اوي و جنون غمضت عينها.
داليا: احم احم.
جنون من الخضة قامت بسرعة و كانت هتقع بس كنان مسكها كويس.

جنون(بابتسامة مرتبكة): اها اهلا يا ماما صباح الخير.
كنان: صباح الخير يا حماتي.
داليا: صباح النور.
جنون قامت من علي رجل كنان و قعدت علي الكرسي اللي جمبه.
جنون: تعالي كلي. اومال فين شجن؟!
داليا: في الحمام بتأخد دوش و انا كنت في الحمام التاني بغسل وشي.
جنون: اه تمام اتفضلي.
شجن جت و قعدت. و الكل بدأ يأكل و جنون كانت موطية رأسها كنان كان بيغيظها كل شوية و يبتسم...
داليا: هنمشي احنا.

كنان: لا يا طنط النهاردة في فرح.
شجن: فرح مين؟!
كنان لا رد.
جنون: فرح اصحاب كنان و سجي و عطر.
شجن: الف مبروك يا كنان.
كنان لا رد.
جنون مسكت ايد كنان و ضغطت عليها.
جنون: معلش كنان مضايق لان اصحابه هيتجوزوا و هو هيقعد يشتغل لوحده مع فريق تاني.
داليا: ربنا معاك يا ابني...
كنان: تمام يا طنط. عن اذنكوا.
كنان: جنون لحظة.
كنان قام و فتح باب الشقة و جنون وراه. جنون جوا الشقة و كنان بره.
جنون: نعم...

كنان: متزعليش مني بس فكرة انها كانت ممكن تأذيكي كفيلة تخليني اكرهها اوي.
جنون: غصب عنها يا حبيبي معلش بقي.
كنان: لا انا بقول بلا شغل بلا خروج بلا فرح.
جنون: انا بقول تمشي من قدامي.
كنان: و الله انا مظلوم هلاقيها منك و لا منهم.
جنون باست كنان علي خده.
جنون: يلا بقي امشي و اه ممكن انزل انا و ماما نشتري طلبات للبيت.
كنان: طيب استني.
جنون: لا معايا فلوس.

كنان: لا خدي من الفلوس دي اياكي تدفعي جنيه واحد للبيت من فلوسك.
جنون: ربنا يخليك ليا يا حبيبي.
كنان: اللهم طولك يا روح.
ست(بدموع): احمد و النبي يا احمد مشوفتش دبلتي.
احمد: يا مها قولتلك هشتري دبلة تانية ليكي.
مها(بدموع): لا دبلتي اللي اتجوزنا بيها انا عايزاها.
احمد: طيب هندور تاني، مع انها مش مهمة.
مها: مش انتوا متجوزين؟!
جنون: اه.
مها: طب مش الدبلة بتاعت فرحك مهمة و لو ضاعت هتزعلي.

كنان لاحظ حركة جنون انها خبت ايديها ورا ضهرها.
جنون: اكيد طبعا مهمة و ان شاء الله هتلاقي دبلتك.
احمد: اسف هي مجنونة شوية امشي قدامي يا مها.
مها: عن اذنكوا.
كنان افتكر انه مجابش دبلة ل جنون و زعل جدا من نفسه.
كنان: باي يا حبيبتي...
جنون: باي يا حبيبي.
كنان باس رأس جنون و نزل ركب عربيته و مشي.
شجن(بضحك): ايه الحب ولع في الدرة.
جنون: يا رزلة.
داليا: تعالي شيلي الاكل يا شجن و اغسلي المواعين...

جنون: لا لا انا هغسلهم.
داليا: لا يلا يا شجن.
شجن: تمام يا امي.
شجم خدت المواعين و دخلت المطبخ و بدأت تغسلهم. جنون حطت ايديها علي ايد داليا.
جنون: يا امي متبقيش قاسية عليها اذا كنت انا سامحتها انتي مش هتسامحيها.
داليا(بصدمة): انتي عرفتي منين؟!
جنون: مش مهم المهم انها اختي و غصب عني لازم اسامحها. و انتي كمان ام لازم تسامحي...
جنون: يلا ننزل نشتري شوية طلبات للبيت.
داليا: طيب يا حبيبتي.

-في مكان تاني...
عند شهاب و علي...
مامت شهاب: ربنا يحميكم يا رب.
علي: شكرا يا طنط...
شهاب: ربنا يخليكي ليا يا امي.
مامت شهاب: هيحصل ايه؟!
شهاب: معرفش كنان قال ظبطوا نفسكوا و الوقت اهو بيضيع مننا.
كنان: مستعجل جنابك اوي.
مامت شهاب: ازيك يا حبيبي.
كنان حضن مامت شهاب و باس رأسها.
كنان: ازيك يا طنط...
علي: انجز يا عم هنعمل ايه.
كنان: هزعلك ياض. ورايا باي يا طنط اشوفك بليل اعرفك علي مراتي.

مامت شهاب: ماشي يا حبيبي.
كنان و شهاب و علي ركبوا عربية كنان.
شهاب: جبتنا الشقة الزبالة دي ليه؟!
كنان: هي مش دي كانت ملجأكم في الايام الزبالة بتاعتكم.
علي: طب هنعمل ايه؟!
كنان: في حلاق و مساچ و كل حاجة علشان تجهزوا يلا بقي...
و بدأوا يجهزوا و يلبسوا.
شهاب و علي كانوا لابسين بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و جذمة سوداء بتلمع و كل واحد لبس ساعته و حط البرفيوم بتاعه.

كنان كان لابس بدلة باللون الرصاصي و قميص اسود و جذمة سوداء و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته.
كنان: اخيرا شوفتكوا هتتجوزوا...
علي: هو تامر مجاش ليه؟!
كنان: بيجهزلك مفأجاتك.
علي: منتظر.
شهاب: بس استفسار هو احنا هنتجوز فين؟!
كنان: متركزش في اي حاجة غير انك تفرح كل حاجة مترتبة.
كنان: تامر و اياد و فارس بيجهزوا كل حاجة معايا.
علي: طب مش يلا بينا.
كنان: يلا.

نزلوا لقوا تلت عربيات كنان عربية و علي عربية متزينة بسواق و شهاب زيه.
كنان: يلا. هنعدي علي جنون الاول.
شهاب: الصبر.
عند جنون.
شجن: كفاية كدة بقي. متنسيش الفرح...
جنون: ما انا مش لاقية هدية مناسبة الله.
داليا: بعدين يا جنون يلا.
جنون: طب هنشوف اخر حاجة هنا.
جنون كانت ماشية خبطت في شخص.
شخص(بغضب): مش تفتحي؟!
الشخص ده بص ل جنون و اتسحر بعيونها.
جنون: بعتذر عن اذنك.
جنون: يلا يا امي.
تليفون جنون رن، الخط اتفتح.

جنون: الو يا حبيبي.
كنان: انتي فين؟!
جنون: ها ليه؟!
كنان: انتي فين يا جنون؟!
جنون: في السوبر ماركت...
كنان: لسة ملبستيش يعني؟!
جنون: اه.
كنان: طب و هترجعوا ازاي؟!
جنون: مشي.
كنان: طب خليكي انا جايلك.
جنون: طيب.
داليا: ايه يا حبيبتي؟!
جنون: جاي يأخدنا.
جنون لاحظت نظرة الشخص إلى خبطت فيه و اضايقت.
جنون: يلا نحاسب علي ما يجي...
حاسبوا و خرجوا استنوا كنان، كنان جه.
شهاب: متفقناش علي كدة.

جنون(بضحك): معلش زي مرات اخوك.
علي: لا بصوا الوقت بيجري و انا عايز اتجوز.
كنان: خلاص يلا.
شخص: انسة.
جنون بصت ل كنان و ضحكت و لفت وراها.
جنون: نعم.
شخص: نسيتي الشيكولاتة دي.
كنان: تمام شكرا.
كنان خد الشيكولاتة و فتحها و هو بيفتحها لاحظ ورقة. احببتك منذ النظرة الاولي.
كنان: امسكي كدة.
جنون(باستغراب): في ايه؟!
كنان نزل ضرب في الشخص اللي قدامه.
كنان: مبدأيا مدام و حامل كمان، ثانيا بعد كدة متبصش ل حاجة غيرك.

شهاب: لا لا واو لو خلصنا الغيرة ممكن اروح اتجوز.
كنان شد جنون معاه بغضب و ركبها العربية.
جنون: انا مالي الله.
داليا: خلاص يا جنون...
جنون بدأت تأكل من الشيكولاتة و كنان بيزود اكتر في السرعة.
جنون(باستفزاز): تأكل؟!
كنان مبصلهاش و زود سرعة اكبر و داليا و شجن كانوا مراقبين تصرفات جنون و كنان.
كنان: يلا اطلعوا.
كنان: عم فتحي طلع الشنط دي.
فتحي: تمام يا بيه.
جنون: مش هتطلع تغير؟!
كنان: لا و يا ريت ننجز.

جنون و داليا و شجن طلعوا بسرعة و كل واحدة راحت علي اوضة.
شجن لبست فستان هادئ جدا طويل ب ¾ كم باللون الجملي و في النص حزام باللون الاسود و صندل ب كعب باللون الاسود و سيبت شعرها.
داليا لبست فستان مناسب ل سنها باللون الاحمر الهادئ.

جنون لبست فستان باللون الاسود قصير لغاية الركبة الضهر كله مفتوح و ب ¾ كم. و لبست صندل باللون الفضي بكعب و حطت روچ احمر غامق و سيبت شعرها علي ضهرها و رفعت شوية من قدام. و لبست سلسلة كنان اللي جابها ليها و حطت برفيوم بتاعها.
جنون نزلت بسرعة علي السلالم و كانت هتقع في اخر سلمة بس داليا سندتها...
داليا: حاسبي يا بنتي.
جنون: طيب شكرا، يلا كنان هيزعق.

ركبوا الاسانسير و خرجوا جنون كانت بتمد و خبطت في كنان.
كنان: مية مرة هقولك انتبهي.
جنون: آسفة.
كنان: يلا.
و الكل ركب العربيات و راحوا ل بيت سجي و عطر.
جنون: هطلع ليهم.
كنان: طيب خدي شذي اهي جت.
جنون: ازيك.
شذي: حبيبتي وحشتيني.
اياد و كنان: ننجز.
شذي: رجالة خنيقة.
جنون: ناس رزلة.
جنون و شذي طلعوا ل سجي و عطر.
جنون: لا لا ايه الجمال ده؟!
سجي: حبيبتي.
عطر: بجد حلوين؟!
شذي: طبعا هو انتوا اي حد.

سجي كانت لابسة فستان كب واسع من تحت و لبست صندل بكعب باللون الابيض و لبست طرحة الفستان و حطت مكياچ بسيط روچ هادي و كحل حدد عينها و رفعت شعرها كحكة.
عطر كانت لابسة فستان بحمالة رفيعة و طويل تيبست كان طويل ضيق و واسع من تحت. و لبست جذمة من غير كعب شيك و حطت روچ أحمر غامق و كحل حدد عينها و لبست طرحة الفستان.

شذي كانت لابسة فستان بكم و واسع و بطنها كانت ظاهرة باللون الاصفر و لبست كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها و حطت مكياچ هادي.
الباب خبط.
جنون راحت فتحت كنان دخل.
كنان: مساء الخير.
سجي و عطر: مساء النور...
داليا: بسم الله ما شاء الله قمرات.
شجن: شكلكوا حلو.
شهاب(من بره): ها و بعدين شوقتونا...
علي(من بره): انجزوا.
دخل المصور و سجي و عطر لفوا ودوا ضهرهم للباب و شهاب و علي دخلوا.
شهاب: ممكن تلفي؟!
سجي: لا.

علي: لا مش هنقضيها لعبة القط و الفأر...
عطر: اوف لا برضو.
شهاب: الصبر يا رب.
الكل ضحك علي سجي و عطر.
جنون: يلا بقي عايزين نمشي.
سجي لفت ببطء شهاب لما شافها اتصدم و قرب منها و باس رأسها.
شهاب: يخرب بيت الجمال.
علي: ها ايه الاخبار؟!
عطر: لا.
علي: الصبر يا رب.
عطر: طب غمض عينك.
علي: اهو.
عطر لفت رأسها و بعدها لفت و وقفت قدام علي.
علي: افتح؟!
الكل: اه.
علي فتح عيونه و شاف عطر و شالها لف بيها.

الكل صقف و كان مبسوط و الكل نزل الا كنان و جنون.
كنان: خير يا جنون؟!
جنون: طب انت زعلان مني ليه!
كنان: مفيش حاجة.
جنون: يا كنان.
كنان: ايه؟!
جنون: بليز متزعلش مني.
كنان: لا مش زعلان.
كنان قرب من جنون و باس خدها.
كنان: خلاص بقى مش زعلان اهو.
جنون: طيب يلا بينا.
كنان: يلا.
جنون و كنان نزلوا و ركبوا العربيات و راحوا علي القاعة...

-في مكان تاني...
عند ندي.
ندي: احم يعني هو حضرتك هتمشي امتي؟!
حازم: المفروض امشي دلوقتي بس عايز اسأل سؤال.
ندي: اتفضل.
حازم: رسمتيني ليه!
ندي: لا عادي ملقتش حاجة اعملها و انت كنت نايم روحت رسمت.
حازم: يعني محبتنيش؟!
ندي اتصدمت من جرائته في الكلام.
حازم(بضحك): يااااااااه لو تشوفي وشك.
ندي: احم لا هو يعني.
حازم: خلاص خلاص، ممكن اسأل سؤال؟!
ندي: ها ايه؟!
حازم: لا مفيش. همشي انا و شكرا لانك انقذتيني.

ندي: و لا يهمك.
ندي مشيت مع حازم لغاية باب الفيلا. بس لقوا عربية جاية ناحيتهم حازم خد ندي بسرعة في حضنه و استخبوا ورا السور.
فارس(باستغراب): مش ده حازم!
سندس: ايه؟!
فارس نزل و خبط علي الباب.
ندي: مين؟!
فارس: انا فارس يا ندي صاحب كنان.
حازم: فارس!
فارس: حازم! انت ايه اللي جابك؟!
فارس: و ايه اللي عمل فيك كدة؟!
حازم: لما اروح بيتي و اهدي ابقي اكلمك.
فارس: طب تعالي معانا نوصلك...
حازم: عملت فيا خير.

فارس: ندي خشي البسي اي فستان شيك فرح شهاب و علي النهاردة.
ندي: بجد!
فارس: ايوه يلا مستنينك.
ندي: طيب.
فارس: احكي يا عم حصل ايه؟!
حازم: كان في خبر ان في ناس بتبيع مخدرات و بتقتل الناس بطريقة مقززة و روحت علشان اجمع معلومات و طبعا مكنش معايا اي موبايل و لا بطاقة و لا اي حاجة في حالة لو مسكوني ميعرفوش حاجة، بس مسكوني و ودوني علقة و رموني و الانسة ندي انقذتني.
فارس: اه ربنا معاك، معلش هي دي شغلتنا.

حازم: اعترضت انا مثلا...
ندي: انا جهزت.
حازم رفع رأسه و شاف ندي و سند علي السور بأيده من غير ما حد يلاحظ.
ندي كانت لابسة فستان ضيق و مفتوح من الجمب مبين رجليها ب ¾ كم. و مسيبة شعرها و حطت روچ احمر فاتح اوي و كحل و لبست صندل اسود بكعب.
حازم: روحني يا ابني.
فارس: انت كويس؟!
حازم: الاوكسجين قل اوي.
حازم و ندي ركبوا في الكرسي اللي ورا، سندس و فارس قدام.
سندس: انتي ندي؟!
ندي: اه.

سندس: بسم الله ما شاء الله جميلة.
ندي: انتي اجمل.
سندس كانت لابسة فستان ابيض هادئ و قصير لغاية الركبة ب نص كم و لبست صندل بكعب باللون الدهبي و سيبت شعرها علي ضهرها. و حطت روج احمر و كحل حدد عينيها.
فارس: يلا باي يا حازم.
حازم: تمام. اشوفكوا بعدين.
فارس وصل للقاعة لقي ان الكل وصل نزلوا و دخلوا جوا.
شذي: عاش من شافك.
فارس: اخرسي يا كرومبة.
شذي: يا حيوان.

اياد: اشتم يا ابني براحتك هي كرومبة اساسا انت قولت حاجة...
و الكل كان مبسوط و فرحان، بعد فترة جه المأذون و بدأوا يكتبوا الكتاب...
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم بخير.
فارس(بهمس): كنان و انا و انا.
كنان: و الله؟!
فارس: ايوه يلا.
كنان: استني يا مولانا.
المأذون: ايه؟!
كنان: فارس و سندس.
سندس(بصدمة): انا!
فارس: لا انا يلا اقعدي بس يلا ده كتب كتاب بس.
جنون: ايوه يلا يا سندس.

و كتبوا كتاب فارس و سندس و الكل كان مبسوط...
كنان حضن ندي جامد و باس رأسها.
كنان: وحشتيني اوي.
ندي: و انت اكتر يا حبيبي.
جنون حطت دراعها علي كتف شجن.
جنون: القمر ده ميزعلش ابدا فاهمة.
شجن(بابتسامة): بحبك اوي...
فريد: جنون.
جنون: نعم يا سيادة اللواء.
فريد: ايه رأيك نطلع في الهواء شوية.
جنون: تمام...
فريد و جنون بدأوا يتمشوا.
فريد: انتي مش مسامحة باباكي ليه يا جنون؟!
جنون: معنديش اب و ابويا مات يا سيادة اللواء.

فريد: مش هنكدب علي بعض.
جنون: اه دي كدبة و بعترف بكدة بس انا system حياتي مشي علي اساس الكدبة دي و مش هأجي دلوقتي و اغيرها.
فريد: بس.
جنون: لعب في دماغك صح. خليه يحمد ربنا اني حاليا مش بشتغل و الا كان زمانه مشرف في السجن.
كنان: حضرتك بتعاكس مراتي بقي و لا ايه؟!
جنون: عن اذنكوا.
جنون سابتهم و دخلت القاعة و فريد و كنان وققوا مع بعض.
كنان: مالها؟!
فريد: موضوع والدها.

كنان: ارجوك يا بابا متكلمهاش في الموضوع ده علي الاقل لما تولد علشان ميأثرش علي نفسيتها.
فريد: تمام يا كنان.
كنان راح ل جنون و باس رأسها.
جنون: مش زعلانة...
كنان: هو علشان ابوس رأسك لازم تبقي زعلانة.
جنون: رزل.
كنان: و بيحبك.
و بعد فترة الفرح انتهي و الكل كان مبسوط.
علي: هو تامر ليه مجاش يا كنان؟! انا قلقت عليه.
كنان: تعالي متخافش.
و بدأوا يركبوا العربيات و يزفوا العرايس. و و صلوا ل عمارة.
كنان: علي انزل.

علي و عطر نزلوا و طلعوا العمارة و علي اتصدم.
علي: قسما بربي حبيبي.
علي حضن تامر جامد و تامر باس رأسه.
علي: مرات اخويا بقي...
تامر: روح احضن مراتك ياض و ابعد عن مراتي.
كانت العمارة اللي تامر و نور ساكنين فيها و الشقة اللي كانت بتتوضب جمبهم تامر اشتراها و وضبها ل علي كانت دي المفأجاة.
كنان: اسيبكوا بقي.
كنان نزل و تامر و نور دخلوا شقتهم، و علي و عطر دخلوا شقتهم.
عطر و علي.
علي قرب من عطر و مسك ايديها...

علي: تعرفي النهاردة اسعد و احلي و اجمل يوم في حياتي اني اخيرا اجتمعت بيكي ف بيت واحد.
عطر: و انا كمان، مبسوطة ان ربناجمعني بواحد اهبل زيي...
علي(بصدمة): دي الرومانسية عندك.
عطر(بضحك): مش عاجبك و لا ايه؟!
علي: خشي غيري اكيد جابوا هدومك علي هنا.
عطر: تمام.
عطر خدت دوش و غيرت هدومها. علي خد دوش و غير هدومه و خبط الباب علي عطر...
عطر: ادخل.
علي دخل و قفل الباب وراه و حضن عطر جامد و...

-في مكان تاني...
عند الباقي.
شهاب: اومال امي هتبات فين؟!
كنان: ملكش دعوة.
شهاب: لازم اعرف...
مامت شهاب: يا ابني خلاص هنتصرف انت مالك.
شهاب: امي امانة عندك يا كنان.
كنان: طيب يا عم طيب...
شهاب خد سجي و دخلوا الفيلا.
شهاب: تحبي تغيري الاول و لا نتكلم؟!
سجي: ايه السؤال الغبي ده اغير الاول طبعا.
شهاب: اللهم اني ماسك نفسي عن ضربك.
سجي(برفعة حاجب): تقدر؟!
شهاب: غوري يا بت من وشي.

سجي قعدت تضحك كتير و شهاب ضحك علي ضحكها.
شهاب باس رأس سجي و حضنها.
سجي: نسيت اقولك.
شهاب: ايه؟!
سجي: بحبك.
شهاب: اخيرا يا شيخة.
شهاب شال سجي و لف بيها كتير و باس رأسها تاني، شهاب قرب من سجي و.

-كل واحد روح بيته مامت شهاب قعدت مع ندي و فريد كان عنده سفرية مهمة راحها، والباقي علي بيوتهم...
عند شهرين...

شذي بقت في الشهر السابع و جنون في الشهر السادس و نور في الشهر التالت. شهاب و علي نزلوا الشغل بعد اسبوعين جواز. الشباب كلها بتشتغل و ورد بتشتغل مع ادهم في المستشفي. داليا كل اسبوعين تيجي تبات مع جنون يومين، شجن رجعت شغلها تاني و ندي و حازم بقوا اصحاب حازم حاسس باتجاها بحب و هي لا، و سندس بتأجل الفرح كل شوية و فارس مستعجل، جهاد لسة متحكمش عليها، الكل كان مبسوط نوعا ما.
جنون: ها و بعدين؟!

كنان: يا حبيبتي هو شهر واحد و انتي لسة علي ولادتك تلت شهور.
جنون: خلاص اجي معاك.
كنان: جنون شغلنا و انتي عارفاه و كمان زي ما انا معترضتش علي شغلك يبقي انتي متعترضيش علي شغلي اللي انتي تعرفيه كويس و عارفة قواعده.
جنون: يعني هتسبني هنا لوحدي شهر.
كنان: لا يا حبيبتي كل يوم هتصل بيكي و كمان طنط داليا هتيجي ليكي كل اسبوع و شجن و ورد.

جنون: لا بقي لاما هأجي معاك لاما تتنازل عن العملية، يعني انا لو جت ليا عملية و هسافر هتسبني اسافر يعني؟!
كنان: لو اصريتي هوافق.
جنون: يا كنان ما انت هتسافر بره مصر حرام عليك. هتسبني لوحدي شهر و كمان لو احتاجتك في اي وقت و مش هلاقيك اعمل ايه ساعتها.
جنون: حرام عليك هتسبني انا و بنتك لوحدنا.
كنان: يا روح قلبي هو شهر و هأجي علطول علي و شهاب و تامر و فارس و حازم جايين معايا.
جنون: طيب يا كنان براحتك.

كنان: طب متزعليش بقي.
جنون: مش زعلانة ترجع بالسلامة.
جنون: هتمشي امتي؟!
كنان: بعد بكرة...
جنون: تمام.
كنان: طب تعالي بقي اليومين دول ليكي انتي و بس اساسا. شاوري علي اي حاجة عايزاها هجبهالك اي حاجة عايزة تعمليها هعملهالك اي حاجة تطلبيها تكون قدامك...
جنون قعدت علي رجل كنان و حطت رأسها علي كتفه و شبكت ايديها في ايده.
جنون: ترجع بالسلامة مكنتش متوقعة اني هخاف عليك كدة...

كنان: حبيبتي خلي بالك من نفسك اوي انتي و اميرتنا.
جنون: حاضر بس توعدني هتيجي قبل ولادتي. محدش هيشيل بنتي غيرك.
كنان: حاضر يا حبيبتي.
جنون باست خد كنان و حضنته اوي.
كنان: هتوحشيني اوي يا حبيبتي.
جنون: و انت اكتر.
الباب خبط.
كنان: يا ربي لسة بتتكسفي يا جنون.
جنون: اوف بقي يا رزل قوم افتح.
كنان: طيب.
كنان قام و فتح الباب لقي هجوم تتار عليه.
كنان: في ايه يا جدعان؟!
نور: جايين نودعكوا كلكوا.

كنان: ملقتوش غير بيتي. و في هذه اللحظة.
فارس: كنتوا بتعملوا ايه يعني وسع يا ابني.
فارس زق كنان و دخل قعد.
فارس: هاي جنون.
جنون: هاي فارس.
جنون قامت و قعدت جمب فارس. و الكل بدأ يدخل و يقعد.
اياد: اطلبوا اكل.
جنون: لا عاملة اكل.
اياد: لا اخاف علي مراتي.
سجي: حيووووووان. ده انت كنت بتموت بس علشان جنون تعمل اكل.
جنون: مبحبش اتكلم عن نفسي كتير...
تامر: يلا يا كنان شخلل جيبك.
كنان: الصبر يا رب.

كنان طلع تليفونه و اتصل بمطعم و طلب اكل ليهم...
كنان: ما تلزقي فيه اكتر.
فارس: اه يا جنون تعالي في حضني.
كنان(بغيظ): يا حيوان.
كنان راح قعد بين جنون و فارس. جنون ضحكت علي كنان.
كنان: حلو اضحكي اضحكي...
عطر: اقنعتها ازاي؟!
كنان: يا بنتي محدش يقدر يقاومني.
جنون: واخد في نفسه مقلب كبير اوي اوي.
شذي: اياد مستحيل يسبني انا حامل و قربت اولد.
كل الشباب ضحكوا علي شذي. شذي بصت لاياد.
شذي: بيضحكوا علي ايه؟!

فارس: اللواء عايز اياد يجي معانا و اياد لسة بيحاول يقنعه. يعني لسة منعرفش جاي و لا لا.
شذي: ابدا مش هيسافر.
اياد: هو بمزاجي و لا بمزاجك.
عطر: احنا جايين ننبسط بعدين يا شذي.
و بعد فترة الاكل جه و كلوا و قعدوا يهزروا و يضحكوا، و كل واحد بدأ يروح بيته...
جنون: آآه.
كنان: انتي كويسة؟!
جنون: اه اه اطلع نام و انا هظبط الصالة و اجيلك.
كنان: لا خليكي.
كنان روق الصالة مكان جنون و بعدها شالها و طلع علي اوضتهم...

جنون: هغير هدومي بس هأخد دوش.
جنون دخلت خدت دوش و لبست هدومها.
جنون لبست عباية بيتي قصير واسعة بس ظاهرة بطنها اوي. و سيبت شعرها و خرجت.
جنون قعدت علي السرير و ريحت جسمها.
جنون: الله الواحد كان نفسه ينام من زمان.
كنان قرب من جنون و باس رأسها و نزل باس بطنها.
كنان: تعرفي هتوحشوني انتوا الاتنين...
جنون(بوجع): آآآآآه.
كنان(بقلق): في ايه؟!
جنون: الهانم بتقولك و انت كمان يا بابا.
كنان: تافهة.

جنون: بنتك بترفصني برجليها و انت عندك عادي.
كنان: ايوه. اميرتي تعمل اللي هي عايزاه.
كنان: قسما بربي تخلفي و اطلع عليكي القديم و الجديد و مش هرحمك.
جنون: انا!
كنان: مش طايقة البيض عايزة ايس كريم نفسي في حواوشي. لا لا نفسي اكل محشي ورق عنب مش كرومب.
جنون: ده انت شايل و معبي...
كنان: اوي يا روحي.
جنون: طيب تصبح علي خير.
كنان: و انتي من اهله.
عند اياد و شذي.
اياد: شذي يا حبيبتي متزعليش.
شذي: كدبت عليا.

اياد: و الله علشان كان عندي أمل انه يوافق لسة مودانيش كلمته و الله.
شذي: هو مين اللواء الرخم ده؟!
اياد: اللواء معاذ يا ستي.
شذي: اوف يا اياد طب.
اياد: هو شهر واحد بس و انتي هتكوني في الشهر التامن.
شذي: طيب يا اياد.
اياد: يعني مش زعلانة؟!
شذي: لا يا حبيبي.
اياد: بعشقك.
شذي: و انا كمان.
اياد: تعالي يلا ننام شوية.
شذي: طيب.
عند تامر و نور.
تامر: تخلي بالك من نفسك و عطر اهي جمبك علشان لو عوزتي اي حاجة.
نور: حاضر.

تامر: و لو في اي حاجة كلميني.
نور: طيب يا تامر.
تامر: متخبيش عليا حاجة و لو في اي حاجة عايزاها قوليلي هحاول اتصرف و اخلي حد يجبهالك.
نور: بحبك.
تامر: بموت فيكي يا روحي.
نور: ربنا معاك و ترجع بالسلامة.
تامر: طيب يا روحي. يلا نخش نريح.
نور: تمام.
عند علي و عطر.
عطر: امسك يا ابني ورقة و قلم اقولك تجبلي ايه.
علي: و حياة امك. اتعدلي يا بت.
علي: مش ناقص الا و تشربي شيشة.
عطر: لو مش عجبك طلقني...

علي: انا هوريكي يا عطر.
عطر طلعت تجري و علي وراها و مسكها.
علي: حرمتي؟!
عطر: اه.
علي: ناس متجيش الا بالعين الحمراء.
عطر: حرمت يا طمطم خلاص بقي.
علي: غوري يا به.
عطر و علي ضحكوا مع بعض و علي باس رأس عطر.
عند شهاب و سجي.
شهاب: خلي بالك من ماما يا سجي.
سجي: حاضر طنط في عينيا.
شهاب: هتوحشيني اوي اوي يا روحي.
سجي: و انت كمان.
شهاب حضن سجي جامد و راح بيها علي الكنبة.
شهاب: خلي بالك من نفسك و لو حصلت اي حاجة قوليلي.

سجي: حاضر يا حبيبي. متنساش تكلمني.
شهاب: حاضر.

-في الصباح الباكر.
كنان صحي من النوم ملقاش جنون بص علي يمينه لقاها واقفة بتجهز هدومه و هي بتعيط.
كنان قام و حضنها من ضهرها و باس رقبتها.
كنان: و الله غصب عني و اصعب حاجة اني اشوف دموعك دي يا جنون.
كنان: ارجوكي متصعبيش عليا الموضوع.
جنون(بدموع): مش هقدر يا كنان ابعد عنك شهر كامل، مش مسمحاك.
كنان: ليه بس يا حبيبتي؟!
جنون(بدموع): خلتني احبك و اتعلق بيك.
كنان(بابتسامة): و دي حاجة حلوة و لا وحشة؟!

جنون(بدموع): الاتنين.
كنان استنشق رائحة جنون و خد نفس عميق و باس شعرها.
كنان: هتوحشني اوي يا حبيبتي.
جنون: و انت كمان. يلا خش خد دوش يلا.
كنان: طيب.
جنون بدأت تحط هدوم كنان اللي هيحتاجها و فطرته.
كل ثنائي قعدوا مع بعض ل فترة طويلة.
جنون(بدموع): هتمشي؟!
كنان قرب من جنون و(لخيالكوا)...
كنان: اوعدك هأجي في اقرب وقت.
جنون حضنت كنان و كنان باس رأسها كتير و بعد عنها.
كنان: همشي انا خلي بالك من نفسك.

كنان خد شنطته و مشي بسرعة قبل ما يضعف، جنون قعدت علي الكنبة بتاعتها و قعدت تعيط.

عند اياد و شذي.
شذي(بعياط): توعدني هتيجي قبل ما اولد.
اياد: حاضر يا روحي.
شذي(بعياط): و هتكلمني كل شوية؟!
اياد: اكيد يا روحي.
شذي: بحبك اوي و امشي بقي...
اياد حضن شذي جامد و باس رأسها.
اياد: هتوحشيني.
اياد خد شنطته و مشي بسرعة و شذي راحت تلبس و تروح عند جنون...

عند شهاب و سجي.
شهاب: خلاص يا جماعة بتصعبوا عليا الموضوع.
سجي(بدموع): خلي بالك من نفسك.
مامت شهاب(بدموع): و كل كويس و اتغطي.
سجي: و تلبس تقيل.
مامت شهاب: و تخلص بسرعة و ترجع.
شهاب: حاضر حاضر يا جماعة حاضر.
شهاب باس ايد مامته و حضنها و قرب من سجي و باس رأسها و حضنها...
شهاب: خلوا بالكوا من نفسكوا.
شهاب خد شنطته و مشي بسرعة.

عند تامر و علي.
تامر: خلاص يا نور فهمت.
علي: يا عطر متعيطيش ابوس ايدك.
عطر(بعياط): هتسبني...
علي: و ربنا راجعلك تاني و ربنا يا شيخة. بطلي عياط بقي...
نور(بدموع): هتوحشني اوي يا حبيبي.
تامر: و انتي اكتر يا نور عيني.
نور: بحبك.
تامر: بموت فيكي.
تامر قرب من نور و حضنها جامد و استنشق رائحتها و باس رأسها.
تامر: يلا يا علي.
علي: طيب.
علي: خلي بالك من نفسك يا عطر.

علي باس عطر كتير علي رأسها و حضنها و مشي هو و تامر...

عند فارس و سندس.
فارس: متتحركيش من الشقة يا سندس غير للضروري.
سندس: حاضر.
فارس: خلي بالك من نفسك...
سندس: حاضر.
فارس: متزعليش مني لو مرجعتش.
سندس(بحدة): متقولش كدة فاهم.
فارس: بحبك يا روحي.
سندس: بموت فيك.
فارس: يلا قبل ما اضعف باي.
فارس مشي بسرعة بعد ما حضن سندس...

عند حازم.
حازم: تسمحيلي اودعك.
ندي: تمام خلي بالك من نفسك و ترجع بالسلامة.
حازم: عايز اقولك حاجة و مستني ردك بعد ما اجي.
ندي(لنفسها): لا يا حازم لا.
حازم: انا بحبك يا ندي و مش عايز رد دلوقتي لما ارجع معاكي شهر و مش هضغط عليكي.
حازم: و هنفضل برضو اصحاب.
حازم باس رأس ندي بسرعة و مشي...

كل الشباب اتجمعت و ركبوا الطيارة و سافروا و كل واحد بيفكر في حبيبته...
عند جنون.
كانت قاعدة و بتأكل فشار عملته و هي بتعيط لقت الباب بيخبط.
جنون قامت و راحت فتحت الباب لقت شذي.
جنون: ادخلي.
شذي: كدة كدة هدخل.
شذي و جنون دخلوا قعدوا و هما ساكتين و باين عليهم الكئابة...
شذي: مشي؟!
جنون: ايوه. مشي؟!
شذي: ايوه. زعلانة؟!
جنون: لا، زعلانة؟!
شذي: لا.
جنون و شذي: وحشني اوي.
الاتنين بصوا ل بعض و بصوا في وشهم.

شذي(بوجع): في مغص بيجيلي كل شوية كدة.
جنون: معلش استحملي.
شذي(بصريخ): آآآآآه الحقيني يا جنون.
جنون(بصدمة و خضة): اوعي تكوني بتولدي.
شذي(بصريخ): معرفش آه الحقوووووني.
جنون كانت مصدومة و مذهولة و مش عارفة تعمل ايه و شذي مكنتش قادرة تستحمل الوجع و بتصرخ.
جنون جريت و فتح الباب.
جنون(بصوت عالي): اسعاف بسرعة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة