قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والعشرون

جنون لفت وراها لقت شخص ماسك سلاح و موجهه ناحية جنون و في اقل من لحظة حصل ضرب نار.
-جنون مسكت الشخص ده من كتفه و شدته ناحيتها و عكست ايده بالمسدس و داست علي الزناد و قتلت الراجل. متخيلين؟! لا. طب تمام????.
جنون: يلا بسرعة.
جنون ركبت و الباقي ركب و جنون بدأت تسوق بسرعة كبيرة لغاية ما وصلوا للمبني.
حسام: مش المفروض نروح مستشفي احسن.
جنون: خلوا ساهر يبص عليه هو شوية جروح.

جنون مشيت و راحت ل مكتبها لقت كنان. اول ما كنان شافها قام بسرعة و حضنها و جنون بادلته الحضن.
كنان: انتي كويسة؟
جنون: هو انت بعد كل مهمة هتفضل تقولي كدة.
كنان: فايقة، انا غلطان اني كنت قلقان عليكي اولعي.
كنان كان هيمشي بس بص ل جنون و لقي عند رقبتها في جرح.
جنون: في ايه بتبصلي كدة ليه؟ قتلتلك قتيل.
كنان: رقبتك تعالي نروح للدكتور.
جنون: لا لا مش لازم هحطلها لصق طبي.
كنان: تعالي معاايا طيب.

جنون: كنان بس ورايا مشوار مهم.
كنان: مشوار ايه؟
جنون(بتوتر): ده ده مشوار كدة ملهوش لازمة خالص.
كنان: باين باين. روحي ارتاحي و بعدين اعدي عليكي و نروح مكان ما انتي عايزة.
جنون: لا ما هو ايه انت و لا تيجي بيتنا و لا تتصل بامي.
كنان: اشمعنا يعني؟
جنون(بسرعة): ماما رافضة الجواز.
كنان: ايه؟
جنون(بسرعة): ماما رافضة الجواز.
كنان: ايه الجواز، مش سامع غير الجواز.
جنون: بقولك ماما رافضة الجواز.

كنان: ليه يا جنون؟ لو بسبب امي فا...
جنون(قطعت كلامه): لا معندهاش اسباب فاصبر كدة شوية تهدي و اعرف.
كنان: بس.
جنون: خلاص بقي يا كنان. و انت برضو اقنع مامتك و انا كمان.
كنان(بضيق): طيب.
كنان مشي و راح ل مكتبه.
عند اياد.
شذي(بدموع): هو فيه ايه؟
ساهر: مفهوش حاجة شوية كدمات المفروض يأخد اجازة.
فارس: وشه اتخرشم.
شذي(بدموع): مش مهم. المهم يكون كويس.
عطر: خلاص اهدي يا شذي.
سجي: ما ساهر قال انه هيبقي كويس.
شذي: طيب.

جنون: ايه الاخبار؟
ساهر: كويس الحمد لله.
جنون: طيب. فارس شوف حسام علي ما اعتقد اتجرح.
فارس: حاضر. عن اذنك.
جنون: هروح اغير هدومي و اجي.
جنون راحت لاوضة تغير الملابس.
جنون لبست بنطلون جينز ضيق و تي شيرت ب¾ كم قصير مبين جزء من بطنها باللون البرتقالي و عليه كلام بالانجليزي باللون الابيض. لبست كوتشي ابيض و عملت شعرها علي شكل ديل حصان و خدت شنطتها.
جنون كانت بتربط الكوتشي، الباب اتفتح.

جنون(ببرود): متعلمتيش في بيت اهلك ان الاستأذان ادب.
شهد: معلش بقي خلي الادب ليكي.
جنون خلصت ربط الكوتشي و كانت هتخرج شهد مسكت دراعها و رجعتها لورا.
جنون(ببرود): ايدك.
شهد: اووووه سوري وجعتك...
جنون(ببرود): خلي بالك بقي المرة الجاية. علشان انا بكسر علطول.
شهد: انا جاية اقولك كلمتين.
جنون(ببرود): مش عايزة اسمعهم.
جنون كانت هتمشي بس شهد وقفت قدامها.
شهد: غصب عنك هتسمعي. كنان.
جنون: ماله؟!
شهد: ابعدي عنه.

جنون(ببرود): ابعديه عني لو قدرتي.
جنون زقت شهد و مشيت.
شهد: هيحصل هيحصل، و ربي ل يحصل.
عند كنان.
نور: طب دلوقتي ايه الخطوة الجاية؟
كنان: هجوم مباشر.
علي: وضح اكتر.
كنان(ببرود): هي فين شهد و لا هي هتقضيها اهمال.
تامر: كانت في الحمام ظالمها ليه يا ابني.
الباب خبط و شهد علطول دخلت.
شهد: اسفة علي التأخير.
تامر: كمل يا كنان.

كنان: دلوقتي احنا معانا كل المعلومات الكافية بس عايزين نعرف ميعاد اقرب عملية و ساعتها هنهجم و نخلص من العملية دي.
علي: اه فهمتك.
شهاب: علي اساس انت بتفهم اوي.
كنان(بحدة): شهاب علي بعدين.
شهد: طب و احنا هنعرف ميعاد العملية امتي؟
كنان(ببرود): اومال احنا شغلنا ايه؟
تامر(بهمس): شكل في حاجة حصلت بين كنان و شهد.
نور(بهمس): اتفق معاك شكل في حاجة فعلا.
علي(بهمس و رزالة): بتقولوا ايه ها بتقولوا ايه؟

كنان: كله علي شغله.
عند ساهر.
شذي: هو مفاقش ليه؟
ساهر: اهدي يا شذي شوية و هيفوق المحلول يخلص و هيفوق.
عطر: قدر انها تعبانة يا اخي و خايفة.
جنون: في ايه؟
سجي: مفيش.
جنون: كله يروح علي شغله سيبوا شذي مع اياد و انت يا ساهر اعتقد وراك شغل اتفضل.
سجي: طيب. يلا يا عطر.
ساهر: كنت عايزك في موضوع.
جنون: اتفضل.
ساهر: علي جمب.
جنون(بملل): تعالي.
جنون و ساهر بعدوا عن شذي و اياد.

ساهر: مش قولتي قلبك ميت و مبتشغليش دماغك بالحب.
جنون(بملل): ايوه يا ساهر. عايز ايه بقي؟
ساهر: اومال الصور دي ايه؟
جنون(ببرود): ايه هو انا حرام اقرأ فاتحة و اتجوز. و كمان مين نشر الصور دي؟
ساهر: مش مهم مين المهم دلوقتي بتحبي كنان يا جنون ما انا كنت قدامك بقالي كتير.
جنون: اوف يا الله...
جنون(بحدة): ما تبعد عندي بقي ايه لازق اوي كدة، ايه معندكش كرامة؟
ساهر: مفيش كرامة في الحب.

جنون: انت اهبل ياض الكرامة موجودة في كل حاجة. قال مفيش كرامة في الحب.
ساهر: طيب يا جنون. انا هدخل الحرب دي و هكون جوا الحرب دي.
جنون: حرب ايه انت مجنون؟ جبت منين ان في حرب؟
ساهر: هدخل الحرب دي مع كنان و حسام.
جنون: اوف انت بتقول ايه ها؟ انت قصدك ايه بالكلام ده؟
ساهر: و هتعيدي النظر في الموضوع بتاع قرأية الفاتحة.
جنون: انت مجنون رد انت مجنون.

ساهر: بيكي ايوه لو وصفتيني بالمجنون عادي انا مجنون بيكي. و كمان انا كنت قدامك طول الوقت اختارتي الغريب.
جنون: يا الله. ساهر انت تعبان حرب ايه و كلام فاضي و ايه دخل حسام في الموضوع.
ساهر: حسام بيحبك و انا بعشقك اما كنان ده ملحقش يعرفك علشان يعشقك زيي و لا حتى يحبك ده بيتسلي.
ساهر: بس عارفة هدخل الحرب دي و هتكوني ليا انا و بس. حتى لو فيها موتي.
جنون: ا.

ساهر ساب جنون و مشي و جنون سكتت و فضلت واقفة مكانها.
حسام: جنون.
جنون: اتفضل.
حسام: شكرا لاهتمامك بيا.
جنون: معملتش حاجة علشان تقول كدة.
حسام: بعتي ليا فارس يشوف لو فيا حاجة...
جنون: لا عادي و لا يهمك.
جنون: عن اذنك.
حسام: جنون.
جنون: نعم.
حسام: ايه رأيك ننزل نتغدي كمان شوية في اي مطعم؟ اتمني مترفضيش.
جنون: كان نفسي بس ورايا مشوار مهم يا حسام.
حسام: خلاص عشاء. بقالنا كتير ما قعدناش مع بعض.

جنون: طيب يا حسام هبقي اكلمك. عن اذنك.
جنون سابت حسام و خرجت من المبني ركبت عربيتها و مشيت، حسام راح علي شغله.

-في مكان تاني...
عند شجن و أوبي.
أوبي: جاهزة؟
شجن: ايوه. دخلتهم في اوضة الاجتماعات.
أوبي: طيب يلا تعالي.
شجن و أوبي دخلوا اوضة الاجتماعات...
أوبي: اهلا و سهلا.
الكل: اهلا بيك.
أوبي: نبدأ...
و بدأوا يتكلموا في الشغل و الصفقة و كان في حد كل شوية يبص ل شجن.
أوبي: كدة اتفقنا حد عنده اعتراض؟
الكل: لا تمام.
أوبي: تمام يا رؤوف بيه.
رؤوف: تمام اسبقوني انتوا، عايزك في كلمة يا استاذ اوبي.
اوبي: اتفضل.

شجن: طب هنتظر حضرتك بره.
اوبي: تمام.
رؤوف: انت تعرف الانسة شجن دي؟
أوبي(باستغراب): اه.
رؤوف: طيب ممكن رقم والدها؟
أوبي: ليه؟
رؤوف: اعتقد انك فهمت.
أوبي(بحدة): نسيت اقولك انها خطيبتي.
رؤوف: اوووه اسف جدا جدا مكنش قصدي.
أوبي(بحدة): تقدر تتفضل.
رؤوف: تمام عن اذنك.
رؤوف و هو ماشي بص ل شجن تاني و مشي.
شجن: ماله ده؟
أوبي: مفيش و من هنا و رايح متلبسيش قصير.
شجن: افندم؟! و انت مين علشان تمشي كلام عليا.

أوبي(بعصبية): بصي يا شجن بحاول اكون هادئ ابعدي عن وشي و اسمعي الكلام و خلاص.
أوبي ساب شجن و دخل مكتبه.
شجن: ماله ده؟ عيل رزل.

-في مكان تاني...
عند ندي.
ندي: يا معتز ازاي متعرفش هو فين؟
معتز: و الله يا بنتي ما اعرف. مجاش حتى امبارح.
ندي: اساسا تليفونه مغلق من امبارح، انا خايفة عليه اوي.
ندي: مش انت ساكن جمبه طب ما ممكن يكون تعبان.
معتز: عديت عليه الصبح مامته و اخته قالوا انه مجاش من امبارح.
ندي(بدموع): يا ربي طب راح فين؟
معتز: اهدي بس هو شوية و هيجي ان شاء الله.
ندي: يا رب انا خايفة عليه اوي.
معتز: اهدي اقعدي شوية و اهدي.

ندي: مش قادرة استحمل.
معتز: طب بصي روحي اقعدي هجيب ليمون و اجيكلك.
ندي(بدموع): طيب.
ندي راحت قعدت علي ترابيزة و بعد شوية معتز جاب ليها عصير ليمون.
معتز: هشوف شغلي و هجيلك كمان شوية.
ندي: طيب.
سوزي: مالك يا ندي؟
ندي(بعصبية): ملكيش دعوة بيا. هو انتي ملكيش بيت هو النادي بيتك ايه يا شيخة بتنطيلي في كل حتة كدة ليه اوف.
ندي خدت شنطتها و مشيت.

-في مكان تاني...
عند جنون.
جنون راحت لمكان شبه عشوائي و الكل كان مستغرب من دخول عربية غالية زي دي المكان ده.
جنون نزلت من العربية و قفلتها و مشيت كأنها كانت حافظة الطريق...
وصلت ل ناحية باب بيت و طلعت مفاتيح من شنطتها و فتحت الباب و دخلت، لقت المكان كله مليان تراب و العفش مليان تراب و المليات اللي مغطية العفش كله مليان تراب و في عناكيب.
جنون قعدت تكح شوية.

جنون: شوفت يا بابا رسمت ايه؟
والد جنون: ايه يا حبيبتي؟
جنون: رسمتك انت، انا بحبك جدا يا بابا.
والد جنون: و انا يا حبيبتي اوي.
جنون: مش هتجيب ليا شيكولاتة؟
والد جنون: طب ايه رأيك في غزل البنات؟
جنون(بفرحة): هات يا بابا، انا بحبك اوي.
والد جنون: بتحبيني و لا بتحبي غزل البنات؟
جنون: انتوا الاتنين.
والد جنون: و انا بحبك اكتر يا روحي. متزعليش مني.
جنون: انت طيوب و انا مستحيل ازعل منك.

جنون مسحت الدموع قبل ما تنزل علي خدها و بدأت تتمشي في البيت و دخلت اوضة من الاوض و فتحت الدولاب و بدأت تدور علي حاجة معينة و تليونها رن.
الخط اتفتح.
كنان: مش معقول مش عارف اقعد معاكي دقيقة علي بعضها.
جنون: معلش بعدين و لا اقولك بليل ابقي اقعد معاك.
كنان: و الله لا مش هستني بليل قوليلي انتي فين.
جنون: ها لا مش هينفع تيجي انا يعتبر في شغل لما اخلصه.
كنان: بس.
جنون(بصوت عالي): آآآآآآآآآآآآآآآآه.

كنان(بخضة): جنون.
جنون كانت بتسند علي الدولاب بس وقع عليها شنطة سفر من فوق الدولاب و جنون وقعت علي الارض و جمبها شنطة السفر...
كنان(بقلق): جنون انتي كويسة ردي عليا. طب قوليلي انتي فين...
كنان(بقلق): جنون.
جنون(بوجع): اه يا كنان معاك.
كنان: ايه اللي حصل؟
جنون: مفيش انا كويسة. بص هبقي اكلمك بعدين.
كنان: جنون ب.
جنون قفلت التليفون و جابت رجليها ناحيتها و بدأت تفحصها.
جنون(بوجع): اوف مكنش وقتك خالص.

جنون بصت جمبها لقت الشنطة و حاولت تفتحها لغاية ما اتفتحت و بدأت تشوف فيها حاجات كتير.
لقت جواب مكتوب و فيه صورة.
هل تسمحين لي عزيزتي بأن تكوني رفيقتي حتى خط النهاية.
-جنون قعدت وقت كبير اوي و هي بتشوف ايه اللي في الشنطة دي حطت كل حاجة طلعتها في الشنطة و شالتها و قامت حاولت تستحمل وجع رجليها. شالت الشنطة في مكان ما في الشقة و خدت حاجة واحدة بس حطتها في شنطتها. و نفضت هدومها و خرجت...

جنون كانت هتمشي بس قابلتها نظرات الناس اللي عايزة تسأل اسئلة كتيرة.
ست: انتي مين يا بنتي؟ و ايه اللي جابك هنا؟ و بالذات في البيت ده؟
جنون(ببرود): هيفرق معاكوا؟
جنون سابتهم و ركبت عربيتها و مشيت و كانت شاردة لغاية ما فاقت علي رنة تليفونها.
جنون: اوف مش فايقالك يا حسام.
الخط اتفتح.
جنون: ايه يا حسام؟
حسام: نسيتي الميعاد بتاعنا و لا ايه؟
جنون: ينفع بعدين؟
حسام(بحزن): خلاص براحتك.
جنون: فين المكان يا حسام؟

حسام(بفرحة): هتيجي؟
جنون: ايوه.
حسام: في ().
جنون: جاية ليك.
جنون ساقت و راحت ناحية حسام و نزلت دخلت المطعم اللي حسام قال عليه.
حسام اول ما شافها راح ناحيتها.
حسام: مبسوط جدا انك جيتي.
جنون: لا عادي احنا صحاب.
حسام: اتفضلي بوكيه الورد.
جنون: شكرا. مكنش ليه لزوم التعب.
حسام: لا عادي دي حاجة بسيطة جدا.
جنون: تمام.
حسام: تعالي نقعد.

جنون و حسام قعدوا و حسام كان بيحاول يفتح مواضيع مع جنون و جنون ترد علي قد كلامك بس...
حسام: ايه رأيك فيا؟
جنون: كويس في شغلك.
حسام: لا كحسام انا كشخصي انا. فهماني؟
جنون: طيوب و شخص محترم.
حسام: هو.
تليفون جنون رن و جنون شكرت اللي بيتصل في سرها.
جنون: شكرا.
جنون(لنفسها): يا نهار اسود! كدة كتير عليا.
الخط اتفتح.
كنان(بعصبية): ممكن اعرف انتي فين يا هانم؟
جنون: ده كله حصل خلاص جاية جاية.
جنون: عن اذنك يا حسام.

حسام: طيب طمنيني.
جنون كانت هتمشي بسرعة بس حسام نادي عليها.
حسام: البوكيه...
جنون: تمام.
كنان(بعصبية): ما تردي.
جنون: قولي انت فين و انا جيالك.
كنان: اعرفي لوحدك.
كنان قفل التليفون و جنون عرفت هو فين و ركبت عربيتها و راحت ليه.
جنون: كنت متأكدة انك هتكون هنا...
كنان(بضيق): كويس طلعتي علي الاقل فكراني و لو شوية.
جنون: خلاص بقي، كنت مشغولة اعمل ايه؟

كنان(بضيق): فعلا الشغل اهم روحي ليه، ده حتى انا اللي بتصل مش انتي...
جنون: طيب خلاص بقي متزعلش. تعالي نقعد قدام البحر. و هقفل الموبايل يا عم يلا بقي بليز.
كنان: انا اساسا ماشي.
-كنان كان هيمشي بس جنون وقفت قصاده و حطت رأسها علي صدره و حاوطت رقبته بأيديه.
جنون: عايزة هدوء عايزة ابعد عن الكل...
كنان: مالك فيكي ايه؟
جنون: مفيش. بس عايزة اخد منك وعد و كلام رجالة مش هتتراجع عنه.
كنان: اكيد قولي.

جنون: اوعدني انك عمرك ما هتخوني و لا هتسبني و هتمشي و تبعد عني.
كنان: طبعا مستحيل اعمل كدة، وعد.
جنون مسكت كنان من قميصه.
جنون: اساسا متقدرش تعمل كدة. لانك لو عملت كدة تبقي فتحت نار جهنم عليك.
كنان: اممم حبيبتي بتهددني.
جنون: عندك مانع؟
كنان: لا.
كنان قرب من جنون بس جنون سابته و جريت علي البحر كنان راح وراها.
جنون: اياك ترميني زي المرة اللي فاتت و الله اقتلك...
كنان: هي امك رفضتني ليه؟

جنون: معرفش هي مش عايزة تتكلم اساسا.
كنان(بابتسامة): بقولك.
جنون: ابتسامتك مش مطمناني، عايز ايه؟
كنان: ايه رأيك نخطف يومين مع بعض زي المرة اللي فاتت...
كنان(بغمزة): بس الفرق هيكون بمزاجك.
جنون: لما اخلص مهمتي و انت تخلص مهمتك. ساعتها هيبقي في حجة، متنساش تطمن علي اياد.
كنان: هو ليه لما بنتكلم انا و انتي لازم سيرة اياد ابتديت اكرهه اكتر ما انا بكرهه...
جنون: ملكش دعوة. مفيش اي حاجة نأكلها انا جعانة اوي.

كنان: لا و علي ايه يغمي عليكي تاني و اقلق ليه تعالي اكلك...
جنون: هنروح بعربيتي علشان مش قادرة اليوم كان صعب اوي و بعدها ارجع بعربيتك انت.
كنان: تعالي.
كنان و جنون ركبوا عربية جنون.
كنان: ايه الورد ده؟
جنون: ده ده، ده انا كنت جايباه ليك.
جنون مسكت بوكيه الورد و ودته ل كنان.
جنون(بابتسامة متوترة): اتفضل. علشانك انت اساسا.
كنان(بضحكة): مالك يا بنتي مش علي بعضك ليه ده كله علشان جبتي بوكيه ورد.

جنون: انت عارف بقي اني مش بحب جو الحب و الورود ده بقي.
كنان و جنون راحوا للمطعم اتعشوا و كنان وصل جنون بيتها.
جنون: بس بس هنا، ماما متعرفش انك جبت عربية ليا. لو شافتها هتعمل سين و جيم.
كنان: تمام مع اني مسمعتش كلمة شكرا علي الاقل للعربية.
جنون: شكرا.
كنان: بس؟!
جنون قربت من كنان كانت هتبوسه من خده بس كنان قرب منها و (لخيالكوا).
كنان: يلا انزلي. خدت شكري.
جنون(بغيظ): باي.

جنون خدت من كنان مفاتيح العربية و راحت للبيت.
داليا: ايه اللي أخرك؟
جنون: من امتي و حضرتك بتسألي؟
داليا: لازم اتأكد انك مش بتقابلي الواد ده.
جنون: ليه اسم علفكرة اسمه كنان.
عند شجن في اوضتها.
شجن: انا خايفة اوي يا سجي.
سجي: معلش خلاص، اهدي.
شجن: جبتك علشان شذي مش هينفع تيجي و كدة.
سجي: يا روحي احنا اخوت، ان شاء الله مش هيتخانقوا اهدي نسمع...
داليا: انتي عارفة اعتراضي مش عليه. علي امه.

داليا: قولتلك اكتر واحدة بكرهها.
جنون: و انا قولتلك ليه مردتيش عليا صح.
داليا: خليكي عارفة هتنخدعي و هيسيبك و هيمشي. اكيد ما جهاد امه.
جنون: ليه مش عايزة تقولي السبب.
داليا سابته و كانت هتمشي بس جنون مسكتها من دراعها.
جنون: بس انا عرفت و ليكي حق تكرهيها، بس من امتي و احنا بنحاسب الناس علي اخطاء غيرهم.
جنون طلعت لمامتها الجواب اللي لقته.
داليا: جبتي ده منين؟

جنون: مش مهم. بس ردي عليا كنان ايه ذنبه انه امه تبقي بالبشاعة دي. هو ماله اتولد و هي كدة هو ماله.
داليا: ذنبه انه ابنها...
جنون: و انا ذنبي ايه؟ ذنبي ايه؟
داليا: ذنبك انك حبتيه.
جنون(بدموع): بقي الحب ذنب...
داليا: ايه اللي يمضن انه مش هيكون زي امه...
جنون(بدموع): كنان بيحبني يا امي. بيحبني.
داليا: ايه اللي يثبت انه هيفضل وفي ليكي.
داليا: معندكيش اجابة ليه؟ فوقي لنفسك.
داليا: انتي عارفة اني عايزة مصلحتك.

داليا سابت جنون و دخلت اوضتها قعدت تعيط. و جنون مسكت الجواب في ايديها و هي ماسكاه جامد و دخلت اوضتها اترمت علي السرير.
عند شجن.
شجن: احنا مسمعناش ليه؟
سجي: لانهم بعدوا عن الصالة.
شجن: طب ايه؟
سجي: ايه؟
شجن: ممكن تباتي معايا النهاردة؟
سجي: تمام يا روحي. روحي نامي و انا قاعدة اهو.
شجن: شكرا ليكي.
سجي: لا مفيش حاجة...

-في مكان تاني...
في فيلا فريد.
علي السفرة.
فريد: ايه الاخبار في الشغل من غيري يا كنان؟
كنان: اكيد وحشة يا سيادة اللواء.
جهاد: مش بتأكل ليه؟
كنان: اتعشيت بره.
جهاد: مع مين؟
كنان: هو تحقيق.
فريد(بحدة): ما تسكتوا شوية.
جهاد: مش بتأكلي ليه يا ندي و بتلعبي في الطبق.
ندي: ها لا مفيش عادي مش ليا نفس.
أوبي: حاسة بحاجة او كدة؟
ندي: لا لا انا بخير. هو بس مش قادرة اكل.
كنان: طب يا روحي اطلعي ارتاحي شوية.

ندي: تمام عن اذنكوا...
ندي طلعت اوضتها و الباقي كمل اكله.
فريد: ان شاء الله هرجع بكرة.
كنان: تمام يا بابا.
أوبي: بابا انا ايه نظامي؟
كنان: اصبر ياض شوية.
أوبي: اوف طيب.
جهاد: عايز ايه يا اوبي؟
أوبي: مش عايز عن اذنكوا.
فريد: عايز حاجة يا كنان؟
كنان: لا يا حبيبي هطلع انام.
كنان طلع غير هدومه صلي فرضه و اترمي علي السرير و بدأ ينام.

كنان لقي نفسه في شقة فاضية مفهاش اي حاجة بس سامع صوت عياط بدأ يروح ناحية الصوت دخل اوضة من الاوض لقي بنت بتعيط و مودياه ضهرها.
كنان لف ليها و بص ليها لقاها جنون و بتعيط.
كنان(بقلق و خوف): جنون مالك؟ بتعيطي ليه؟ حاسة بأيه؟ طمنيني عليكي يا حبيبتي.
جنون بصت ورا كنان و هي بتعيط كنا بص وراه ملقاش حاجة.
كنان: مالك بس يا حبيبتي؟

-كنان لف وشه تاني و جه بص ل جنون لقي شخص وراها مسك في ايده مسدس و جنون واقعة في الارض و حواليها دم.
كنان(بصريخ): جنوووووون.
كنان: حبيبتي قومي جنون جنون ردي عليا...
كنان(بدموع): قومي علشان خاطري.
كنان شاف نبض جنون ملقاش في نبض و مش بتتنفس...
كنان(بصوت عالي و دموع): جنوووووووون.

كنان(بخضة): جنون...
كنان قام لقي نفسه عرقان و مكنش قادر يأخد نفسه و بص في الساعة لقي الوقت اتأخر.
كنان قام دخل الحمام و اتوضئ و خرج بدأ يصلي و يدعي ل جنون.
عند جنون.
جنون قامت و غيرت هدومها...
جنون لبست بنطلون اسود و تي شيرت ابيض ب ¾ كم واصل لغاية الخصر و عليها رسومات باللون الاسود و لبست كوتشي عالي نوعا ما باللون الابيض. و خدت شنطة ضهر متوسطة باللون الاسود و سيبت شعرها.

جنون خرجت و ركبت عربيتها و ساقت بأقصي سرعة ليها و وصلت علي بُعد بسيط من قصر كبير.
جنون نزلت و لقت عليه حراسة كتيرة...
-جنون نطت من السور الخلفي و اتسحبت و دخلت القصر، بصعوبة عرفت تدخل القصر من جوا.
جنون بدأت تطلع سلالم القصر و دخلت اوضة من الاوض كانت كبيرة جدا و ضلمة.
جنون طلعت مسدس من ورا ضهرها و وجهته ناحية اللي نايم قدامها.
جنون(لنفسها): ليه مترددة اقتليه، يستحق القتل.

جنون(لنفسها): خدي حقك و حق كل شخص اتظلم بسببه. يلا.
-النور اشتغل و الشخص اللي كان نايم قام و راح ناحية جنون و وقف قدامها و قدام المسدس اللي جنون منزلتهوش.
: كبرتي اوي.
جنون: و بقيت اقوي من زمان كمان.
: و ليه مضربتيش النار؟
جنون: فكرت ليه اقتل كلب و ايدي تتلوث بدم كلب ملهوش اي لازمة.
: الصراحة مش مصدقك.
جنون: متفرقش معايا اسااسا.
: اذا اضربي النار و اقتليني و خلصي الحرب اللي جواكي.

جنون: حتى بموتك مش كل حاجة هتتحل.
جنون: انت ملكش لازمة و انت عايش و لا و انت ميت، انت وظيفتك تحرمني من متعة الحياة اينما كنت، بره البلد او جواها.
: بس انا شايف اني فارق معاكي. عارفة ليه لان لما تكوني مرقباني من ساعة ما بقيتي ظابط مخابرات كدة اشك انك لسة بتحبيني او علي الاقل لسة بفرق معاكي.
جنون: لما انت مشيت انا قلبي مات حتى و انت عايش قلبي كان مات. انت عشت طول عمرك دي وظيفتك في الحياة تموت قلبي...

جنون: بس عارف بشكرك لانه لما اجي هنا بصفتي ظابطة مخابرات جاية تقبض علي اكبر مجرم دولي مطلوب في اكتر من بلد ساعتها مش هتردد لحظة اضرب عليك النار و انا اللي هوديك السجن بايدي بدم بارد.
: هتسجنيني يا حبيبتي. هو مش انتي كنتي بتحبيني.
جنون(بعصبية): متقولش الكلمة و كنت كنت بحبك دلوقتي ببغضك، انت مجرم انت ارهابي انت مافيا انت كل حاجة وحشة في الدنيا دي.

-جنون ودت ضهرها للشخص ده و مشيت و نزلت بكل برود علي السلالم بس لقت كل الحراس موجهين مسدساتهم عليها و وراها الشخص مبتسم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة