قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس والثلاثون

ان تليفون جنون رن. الخط اتفتح.
جنون: الو يا حازم.
حازم: فاضية يا جنون؟!
جنون: قول عايز ايه؟!
حازم: في حاجة هتصدمك.
جنون: مبحبش الالغاز قول.
حازم: شهد بتمثل يا جنون، سمعت ساهر و حسام بيتكلموا.
جنون اتصدمت و بصت ل كنان بصدمة و فضلت ساكتة لمدة دقيقة.
جنون: لا اه بقولك طيب لما اجيلك بكرة نتكلم اقفل دلوقتي.
حازم: طيب و انا سجلت ليهم.
كنان: في ايه؟!
جنون: شهد بتمثل.
كنان: بمعني؟!

جنون: شهد شكلها متفقة مع حسام و ساهر، حازم سمعهم.
كنان: طب و ايه اللي هيخليها تعمل كدة؟!
جنون: معرفش ممكن علشان تبان انها بطلة في نظرك.
كنان: ممكن ليه لا؟!
جنون: طيب تصبح علي خير.
كنان: هتنامي؟!
جنون: لا هحلم و بعدها انام.
كنان: هو انتي ايه يا بت مبتعمليش حاجة غير انك تنامي.
جنون: اه و ان كان عاجبك.
كنان: نتكلم شوية يعني.
جنون: هنتكلم في ايه يا كنان ده انت حتى تعبان نام. نام ربنا يهديك.
كنان: مش جايلي نوم.

جنون: قول انك عايز تنام و هتنام متخافش.
كنان: انتي باردة.
جنون: طيب يا كنان سيبني انام بقي.
كنان(بضيق): طيب نامي.
جنون: شكرا.
جنون قربت من كنان و باسته علي خده و بعدها اترمت علي المخدة و غمضت عينيها.
كنان: هو انتي هتنامي فعلا؟!
جنون(بصوت واطي): هقوم اقتلك.
جنون(فتحت عينيها): اومال هعمل ايه؟! يا كنان نام بقي يا كنان بكرة نبقي نتكلم.
كنان: ماشي.
جنون نامت و كنان فرد جسمه علي السرير و قربها منه و حضنها و نام.

جنون(بهمس): تصبح علي خير.
كنان: و انتي من اهله.

-في مكان تاني...
عند ندي.
ندي كانت نايمة و باصة للسقف لقت اللي بيفتح الباب بسرعة.
ندي(بخضة): ايه؟!
ادهم: لا بهزر معاكي.
ندي: ربنا يشفي. عايز ايه؟
ادهم: جاي ابات معاكي.
ندي: شكرا مش عايزة حاجة.
ادهم: انا مُصر بقي.
ندي: قولتلك لا شكرا.
ادهم ساب ندي و راح اترمي علي الكنبة و حط ايده علي عينه.
ادهم: تصبحي علي خير.
ندي: اطلع بره الله دي اوضتي.
ادهم: مش هطلع و نامي.
ندي: مش جايلي نوم.
ادهم: حاولي يلا نامي.

ندي: اوف بكرة همشي و مش هشوف وشك تاني.
ادهم: طيب اعتبريني بودعك يا مزتي.
ندي: عيل رزل.
ادهم نام و ندي نامت علي سريرها و بدأت تفكر لغاية ما نامت.

-في الصباح الباكر...
في فيلا فريد.
فريد: صباح الخير.
جهاد و اوبي: صباح النور.
جهاد(بعصبية): هي الهانم منزلتش ليه؟!
فريد: مبتحبيش الهدوء ليه العصيبة!
جهاد: هي البت دي وجودها بيعصبني.
فريد: و البت دي سعادة ابنك تعالي علي نفسك شوية.
جهاد: انتوا مش فاهمين البنت دي جاية تنتقم مني في ابني.
أوبي: تنتقم ايه؟! و ليه؟!
فريد: قصدك ايه يا جهاد؟!
جهاد(بتوتر): عللشان ييي عني ههي بت كك رههني(علشان يعني هي بتكرهني).

فريد: لا متخافيش مش بتكرهك و مستعدة تموت بدل ابنك ارتاحي بقي.
جهاد: طيب.
في اوضة كنان و جنون...
جنون(بعصبية): اوف مين الغبي ده؟!
كنان: هو انتي دبش علطول كدة يا بت اتغيري...
جنون: مبحبش حد يصحيني كدة. بحس ان في حاجة ماشية علي وشي و بتعصب.
كنان: اومال الرومانسية بقي دي نركنها مثلا.
جنون: اوف يا كنان خلاص متزعلش.
جنون قامت و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت.
جنون: ما تقوم يا ابني البس...

كنان: هو مش المفروض اجازة؟!
جنون: اه لو كدة فانا ورايا مشاوير كتير.
كنان: فين؟
جنون: قوم البس و هحكيلك يلا.
جنون لبست بنطلون اسود و تي شيرت جملي ب ¾ كم الاكمام ضيقة لكن التي شيرت واسع لغاية الخصر و لبست كوتشي ابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة عالية.
كنان: اهو لبست احكي بقي.
جنون: هو حد بيحكي كدة تعالي نفطر.
جنون و كنان نزلوا لقوا الكل علي السفرة قعدوا و بدأوا يأكلوا...
أوبي: شكلكوا حلو اوي.

جنون: تسلم.
فريد: كدة تامر و نور هيكتبوا الكتاب بعد بكرة.
كنان: ان شاء الله.
فريد: طيب. و انتوا امتي؟!
جنون: هو.
كنان: اخر الاسبوع يا بابا. هروح اشوف الشقة اليومين دول و اظبطهم و نتجوز علطول.
جنون: افندم؟!
كنان: عندك رأي تاني؟!
جنون: يا فندم انا مش هتجوز الا لما اختي تتجوز و ادهم يتجوز.
كنان: نعم يا اختي!
كنان: شجن و عندنا عريسها و بالنسبة لاخوكي لا يا اختي فرحنا اخر الاسبوع خلص الكلام.
جنون: يا فندم.

فريد: خلاص بقي يا جنون ده انتوا متجوزين بقالكوا كتير يعني خلاص بقي اعملوا الفرح و فرحونا شوية.
جهاد: ما تيجوا تقعدوا هنا معانا.
كنان: لا يا امي انا و جنون هنأخد شقة لوحدنا و نبقي نيجي هنا من وقت للتاني...
جهاد: يا ابني اسمع الكلام اقعد معايا هتسبني يعني.
اوبي: لا متخافيش شجن و انا هنقعد معاكي.
جهاد: طيب اقعد انت كمان يا كنان.
كنان: لا يا امي بعد اذنك خدت القرار.
جنون: هقوم انا.
أوبي: و انا رايح الشغل.

فريد: يلا كله علي شغله...
كنان: تعالي يا جنون.
جنون: طيب.
كنان: هتروحي فين؟!
جنون: هشوف موضوع سعيد ده حرام الواد مختفي.
كنان: طيب هأجي معاكي.
جنون: طيب يلا.

-في مكان تاني...
في بيت اياد و شذي.
اياد: راحة فين؟!
شذي: كنت هقعد مع طنط داليا.
اياد: لا خليكي هنا احنا اجازة هنفطر و شوية و ننزل نتغدي بره...
شذي(بفرحة): بجد؟!
اياد(بابتسامة): اه يا روحي.
شذي جريت عليه باسته من خده و حضنته.
اياد: افهم من كدة علشان اخد حضن اعزمك بره.
شذي(باحراج): لا طبعا يعني بس انا فرحانة اننا هنخرج لوحدنا مع بعض...
اياد: طيب يا حياتي يلا حضري فطار.
شذي: عيوني.

اياد: كنتي هتنزلي من غير ما تأكليني يا مفترية.
شذي(بصدمة مصطنعة): انا!
اياد: لا امي، قومي يلا...
شذي: حاضر...
شذي قامت حضرت فطار و قعدوا يأكلوا...
اياد: ها يا حبيبتي تحبي ننزل دلوقتي و لا كمان شوية.
شذي: براحتك.
اياد: قومي البسي طيب.
شذي: حاضر.
شذي قامت جري بدأت تطلع اللي هتلبسه.

شذي لبست جيبة طويلة لغاية الركبة باللون الاحمر و قميص باللون الاسود و لبست صندل اسود في احمر بكعب و سيبت شعرها و حطت روچ احمر و كحل حدد عينيها...
شذي: انا جاهزة.
اياد: ايه الجمال ده؟!
شذي: شكرا.
اياد: يلا يا روحي.
شذي: تمام.
اياد مسك ايد شذي و نزلوا ركبوا العربية.
اياد: تحبي تروحي مطعم معين و لا؟!
شذي: براحتك.
اياد: ده ايه الطاعة دي هتعود.
شذي: يا رخم.
اياد: متشكر.

-في مكان تاني...
عند نور.
تامر: بصي البدلة دي!
نور: امممم شكلها شيك بس اكيد في احلي.
تامر: دي المرة المليون اللي تقولي فيها كدة.
نور: اوف دي غلطتي يعني اني عايزة بدلة شيك ليك.
تامر: طيب...
علي: ايه اختارتوا؟!
نور: لسة الموضوع صعب اوي.
تامر: مش عارفين نختار ايه.
علي: وروني اشوف معاكوا.
علي: طب بذمتك الفستان ده ماله وحش في ايه بقي حلو اهو.
نور: مفتوح من ورا...

علي: يا بنتي انتوا هتعملوا بارتي صغيرة يعني محدش هيجي كتير و كمان انا متأكد ان تامر مش هيكمل عشر دقايق و يأخدك و يمشي.
علي: اخويا و انا عارفه.
تامر: طب بس يا ظريف. و كمان الحفلة هتبقي في الجنينة اللي تحت العمارة.
علي: اه ماشي.
نور: يعني اخر كلام الفستان ده.
علي و تامر: اه.
نور: طيب هشتريه و نشوف بقي البدل.
تامر: انا شايف دي مناسبة.
نور: متوفر منها الكحلي بس يا تامر.
تامر: و ماله فيها ايه كحلي كحلي.

نور: العريس بيلبس اسود.
تامر: و في ناس بتلبس ابيض و الوان كتير تانية علفكرة.
نور: خلاص طيب ماشي.
علي: هنزل اجهز المكان.
تامر: طيب. و اتصل بحد يجي ينضف الشقة و يروقها.
نور: مش مشكلة هعملها انا و البنات.
تامر: لا حد يجي يعملها.
علي: همشي انا.
نور: يا ابني بلاش مصاريف.
تامر: لا. و كمان عايز اعتذر يعني علشان الشقة بتاعتي انا و علي و مجبناش عفش جديد.

نور: لا يا حبيبي و لا يهمك الشقة حلوة اوي و جميلة و مش محتاجة حاجة، و انا مبسوطة اني هكون معاك.
تامر: بحبك اوي...
نور: و انا كمان.
تامر: يلا قومي نشتري البدلة و الفستان...
نور: حاضر.
نور و تامر نزلوا و ركبوا العربية و راحوا يشتروا الفستان.

-في مكان تاني...
عند كنان و جنون...
جنون: اوف ملقناش حاجة تنفعنا.
كنان: الكل اجمع انه مختفي لاكتر من اسبوع. و ندي انتحرت بعد اختفاءه بيوم.
جنون: اه ايه بقي؟!
كنان: المفروض نعرف اخر مرة كان فين.
جنون: نسأل صاحب سعيد اللي ندي قالت عليه...
كنان: طيب اطلعي اركبي.
جنون: طيب.
جنون و كنان ركبوا العربية و راحوا للنادي.
كنان نزل و جنون وراه.
جنون: جنابك مش ناوي تقلع ام النضارة دي.
كنان: ليه؟!
جنون: مفيش حاجة.

كنان قلع النضارة و بص ل جنون بحب.
بنت(بصريخ): كنان.
كنان و جنون لقوا بنت بتجري علي كنان و بتحضنه جامد. و بعدها البنات التفتوا ل كنان و جريوا عليه زقوا جنون و حضنوا كنان، جنون كانت مصدومة.
كنان: احم هاي يا بنات.
بنت: وحشتنا اوي.
كنان: طيب ممكن تبعدوا شوية.
بنت2: مبقتش تيجي ليه البار تسهر معانا.
جنون زقت البنات و وقفت قدام كنان.

جنون: يلا يا اختي منك ليها علي مكانك، و الباشا متجوز و ملهوش في الشمال اللي زيكوا.
جنوت شدت كنان معاها و بعدت عن البنات.
جنون: كنت مبسوط انت...
كنان: انا ابدا.
جنون: اضحك اضحك.
كنان: الصراحة منظرك كان تحفة.
جنون: طيب يلا قدامي.
جنون و كنان سألوا علي معتز.
معتز: مساء الخير. حضرتكم طلبتوني.
كنان: تعرف حد اسمه سعيد صح؟!
معتز(بحزن): كان صاحبي.
جنون: طيب هو انت ممكن تقولنا اخر مرة شوفته امتي.

معتز: كان واقف مع واحدة ست و شكلهم كاتوا بيتخانقوا و بعدها رجع قعد معايا شوية و قالي انه رايح يقابل حبيبته و من ساعتها مشوفتهوش.
كنان: مشي الساعة كام؟!
معتز: الساعة 10 بليل.
كنان: ده كل اللي تعرفه؟!
معتز: اه.
كنان: طيب شكرا ليك.
كنان: يلا يا جنون.
كنان مشي قبل جنون.
جنون: شوفت شكل الست اللي اتخانق معاها؟!
معتز: اه.
جنون: طيب شكرا.
جنون جريت ورا كنان و مشيت معاه.
جنون: طب ما نشوف كاميرات النادي.

كنان: بفكر في كدة.
جنون: طب يلا.
كنان: مش النهاردة يلا نطمن علي باباكي.
جنون: لا زمان ماما عنده.
كنان: و انتي بنته لازم تكوني جمبه.
جنون: بلاش يا كنان تضغط عليا.
كنان: بس.
جنون: لا هتعمل ايه في موضوع شهد؟!
كنان: بعد ما نتجوز نبقي نحل كل حاجة.
جنون: متربطش اي حاجة بجوازنا فاهم.
كنان: دي امنية حياتي فاهمة.
جنون: رزل.
جنون: هتصل بشجن و هنروح مول هشتري ليها شوية حاجات.
كنان: طيب هوصلكوا.

جنون اتصلت ب شجن. الخط اتفتح.
جنون: ازيك.
شجن: تمام.
جنون: البسي هدومك هعدي عليكي نروح نشتري هدوم.
شجن(بفرحة): ماشي.
جنون: جيالك يلا.
جنون و كنان ركبوا العربية و راحوا ل شجن.
شجن: افتكرتك هتركبي الموتسكل.
جنون: لا كنان هيوصلنا...
كنان: هبقي اخد معاكي جولة في الموتسكل.
جنون: تمام.
بعد فترة راحوا للمول و نزلوا بدأوا يلفوا.
شجن: يا جنون معحبتكيش حاجة ليه اوف.
جنون: انا جيباكي تشتري ليكي انتي و بس.

جنون(بهمس): مش معايا فلوس كفاية غير ليكي.
شجن: طيب.
جنون: كدة تمام يا كنان يلا نحاسب.
كنان: اشتريتي ليكي.
جنون: لا عندي هدوم كتير يلا بقي نحاسب علي هدوم شجن.
كنان: طيب.
جنون: بتعمل ايه!
كنان: بحاسب.
جنون: دي اختي و مسئولة مني انا اللي ادفع.
جنون طلعت كل اللي معاها و دفتعه للحساب.
جنون: يلا بينا.
كانوا ماشين لقوا اوبي في وشهم.
اوبي: تسمحولي اخطف ال princess.
كنان: يلا.

اوبي خد شجن المصدومة و حط الشنط في العربية.
شجن: في ايه؟!
اوبي: هنلف مع بعضينا شوية، تعالي.
اوبي مسك ايد شجن و بدأوا يتمشوا في المول.
جنون: اتصلت بيه ليه يا كنان؟!
كنان: علشان اعرف استفرد بيكي.
جنون: اوف.
كنان: متزعليش و يلا علشان نشتري ليكي هدوم.
جنون: لا طبعا مش هشتري ليا حاجة.
كنان: انتي مراتي و مسئولة مني ف يلا نشتري ليكي هدوم بدون نقاش.
جنون: عندي و الله هدوم يا ابني.
كنان: لا و يلا تعالي معايا.

جنون و كنان لفوا و اشتروا هدوم كتير ل جنون و كنان.
كنان: يلا.
جنون: طيب.
كنان و جنون نزلوا قابلوا اوبي و شجن و ركبوا العربيات.
جنون: ده مش طريق البيت.
كنان: بالعكس هو...
جنون: يا ابني انت غبي ده مش طريق البيت.
كنان: هو ده طريق البيت.
-جنون لقت كنان وقف قدام عمارة شيك و بصت حواليها لقت مكان نضيف و مليان خضرة و ورود و اشجار و عمارات راقية و حلوة.
شجن: ايه ده!
جنون: معرفش.
كنان: تعالي...

كنان مسك ايد جنون و دخل ركب الاسانسير.
اوبي: طب استنانا يا عم.
شجن: هو ده بيت مين؟!
كنان: هتعرفوا يا جدعان اصبروا.
الاسانسير وقف في الدور الخامس و خرجوا.
كنان فتح باب شقة و كلهم دخلوا.
كنان: شقتك يا جنون بيتنا الجديد.
جنون حضنت كنان جامد و غمضت عينيها.
اوبي قعد يصفر و شجن تصقف.
كنان: تعالي افرجك عليها.
و بدأوا يتجولوا في الشقة و جنون مبسوطة.

الشقة كانت دورين. الدور الارضي كان عبارة عن صالتين و انتريه و ركنة و شاشتين تلفزيون و كان فيه اوضتين تحت للضيوف و مطبخ كبير و فيه كل حاجة و في حمام واحد و في اوضة للجيم و الرياضة، الدور التاني فيه تلت اوض مكان للجلوس و شاشة تلفزيون و في حمام في كل اوضة و حمام خارجي و في مكتبه بسيطة.
كنان: عجبتك؟!
جنون(بفرحة): حلوة اوي يا كنان.
كنان: كويس انها عجبتك يا روحي.
شجن: مبروك عليكي يا جنون.

جنون: تسلمي يا روحي.
اوبي: يلا بقي عقبالنا هنأخد الشقة اللي جمبكوا.
شجن: بجد؟!
اوبي: بهزر العمارة كلها ساكنة.
شجن: اوف.
جنون: خلاص يا روحي بيتي هو بيتك.
شجن: قلبي بحبك.
كنان: يلا نوصلكوا.
جنون: طيب.
جنون: كنان كدة بقي هرجع بيتنا لغاية الفرح.
كنان: طيب يا روحي.
جنون: باي. يلا يا شجن.
جنون و شجن دخلوا بيتهم و فتحوا الباب، شغلوا النور.
شجن(بخوف): جنون.
جنون لقت ناس مسلحة في البيت خبت شجن ورا ضهرها.

جنون: انتوا مين؟!
: مش عارفة صوتي.
جنون ركزت في الصوت اوي و بصت وراها لقت ساهر.
شجن(بصريخ): جنون.
جنون: سيبها يا ساهر كلامك معايا.
ساهر: تعرفي اللي بيخسر الحرب مبيكونش باقي علي حد يا جنون.
جنون حطت ايديها مكان الجرح في رأسها ساهر ضرب جنون بضهر مسدسه.
جنون: عايز ايه يا ساهر؟!
ساهر: كنت عايزك بس خلاص خلصت.
ساهر رفع مسدسه في وش جنون بس في اقل من لحظة جنون خدت المسدس منه...
جنون: شجن اخرجي بره البيت.
شجن: بس.

جنون(بحدة): اخرجي بره البيت.
شجن فتحت الباب و خرجت بسرعة...
ساهر: شاطرة خلصتي اختك من الورطة دي.
جنون: طول عمري شاطرة.
جنون ضربت بوكس في وش ساهر و كسرت ايده. و ضربت برجليها واحد من المسلحين.
شخص كان جاي يضرب جنون. جنون رجعت جسمها ل ورا و مسكت ايده تنتها و كسرتها.
ضربت الشخص التالت برجليها كسرت رقبته.
جنون: اللي يجي عليا ميكسبش يا ساهر...
جنون قربت من ساهر ونزلت لمستواه.

جنون: هاخد حقي منك و من حسام و من شهد واحد واحد.
ساهر قام و هحاول يسند علي حاجة بس وقع تاني.
جنون طلعت تليفونها و اتصلت بحازم.
الخط اتفتح.
حازم: الو.
جنون: حازم تعالي انت و القوات ل بيتي.
حازم: في حاجة؟!
جنون: في ناس اقتحمت بيتي. مستنياك.
ساهر: هتندمي.
جنون: لو عرفت تقوم.
ساهر: انا حبيتك يا جنون.
جنون: حبك ميلزمنيش. و كمان انت قولت دي حرب و فيها خاسر و فائز و كنان اللي فاز و انت اللي خسرت متجيش تعيط دلوقتي.

ساهر: سيبيني امشي.
جنون: لو قدرت تقوم اتفضل قوم.
بعد فترة حازم جه و دخلوا بيت جنون.
حازم(بصدمة): ساهر.
جنون: خدوهم يلا.
حازم: انتي واجهتيه؟!
جنون: لا دخلت لقيته هنا.
داليا(بخضة): بيتي!
داليا: ايه اللي بيحصل هنا في بيتي؟!
جنون: امي اهدي يا حبيبتي محصلش حاجة.
داليا حضنت جنون و جنون باست رأسها.
جنون: محصلش حاجة.
شجن رجعت البيت و اطمنوا علي بعض.
-عدي اليوم بدون احداث تُذكر.
في الصباح الباكر...

ممرضة: محدش هيوصلك؟!
سندس: لا. اسااسا مليش حد.
الباب خبط و فارس دخل.
فارس: صباح الخير.
ممرضة: صباح النور. عن اذنكوا.
سندس: شكرا ليك يا استاذ فارس علي كل إلى عملته.
فارس: احم انا معملتش حاجة.
سندس: تمام، انا همشي...
فارس: ممكن اطلب طلب؟!
سندس: اتفضل.
فارس: فرح صاحبي بليل ينفع تيجي معايا.
سندس: بس.
فارس: متقلقيش خالص و كمان جايب ليكي فستان، لحظة واحدة.
فارس خرج جاب الفستان كان حاطه بره قبل ما يدخل.

فارس: اتفضلي اتمني مترفضيش.
سندس قعدت ساكتة و بتفكر.
سندس: تمام موافقة.
فارس: طيب تعالي معايا.
فارس خد سندس و راح ل شقته.
سندس: حضرتك ودتني فين؟!
فارس: اتفضلي اطلعي.
سندس: اطلع فين؟!
فارس: هتعرفي؟!
سندس: لا مينفعش.
فارس: بتثقي فيا؟!
سندس بصت ل فارس و لايده الممدودة و حطت يديها في ايده.
سندس: اه.
فارس: طيب تعالي.
فارس و سندس طلعوا ل شقة فارس. فارس فتح الباب و سندس دخلت اتصدمت.
سندس: ايه ده؟!

فارس: تتجوزيني يا سندس؟!
سندس بصتله بصدمة اكبر و كانت متوترة و خايفة.
فارس: عمري في حياتي ما قابلت بنت جميلة زيك عدد المرات اللي شوفتك فيها كانت بسيطة و لكن انا اعجبت بيكي جدا و بشخصيتك و الاعجاب تحول ل حب. تتجوزييني يا سندس؟!
سندس عيونها دمعت و هزت رأسها بمعني اه كتير.
فارس حضنها و شالها لف بيها...
سندس: عملت ده كله علشاني؟!
فارس: اه، البلالين و التورتة و الزينة و كل حاجة علشانك.

فارس: خشي يلا غيري هدومك و هتلاقي الميكب و كل حاجة جوا. مستنيكي.
سندس: طيب.
سندس خدت الفستان و بدأت تلبس.

-في مكان تاني...
عند البنات.
جنون: الفكرة دي وحشة يا شذي.
شذي: اوف طيب اعمل ايه؟!
جنون: مش عارفة فيها ايه لما تروحي تقفي قدامه و تقوليله اياد انا حامل.
عطر: يا غبية لازم تحضيرات و مفأجات كدة.
جنون: مش لازم علفكرة.
شذي: اوف انا متوترة.
جنون: فكري في فكرة تانية.
جنون: نور عايزة ده و لا ده؟!
نور: انتي رأيك ايه؟!
جنون: الكشميري هيطلع عليكي حلو.
نور: طيب.

سجي: فكرة ان الحفلة تبقي صغيرة كدة و حلوة و انتي اللي تظبطي كل حاجة في فرحك حلوة اوي.
نور: عقبالك يا روحي...
شجن: هو ندي اخت كنان مش جاية؟!
جنون: ادهم هيجبها و جاي.
جنون(بضحك): كل ما افتكر اننا بنظبطك يا نور في عربية بموت من الضحك.
نور: يا حيوانة.
شجن: الفكرة غريبة و حلوة.
عطر: اوعدنا يا رب. و اعيش في نفس الشقة مع نور...
نور: اه و نطردهم و نفضل احنا مع بعض.
سجي: مستعجلين علي الجواز.
جنون: انا عارفة.

شجن: بعد بكرة يا روحي فرحك.
جنون: احم احم ايه الاحراج ده، و كمان انا مش موافقة اسااسا.
كنان: بس يا هبلة...
جنون فتحت عنيها علي اخرهم و بصت حواليها ملقتش كنان...
سجي: مالك يا بنتي.
جنون: ها لا مفيش...
جنون(لنفسها): هو صوتك كمان بقيت اتخيله الصبر.
نور: انا متوترة...
عطر: متتوتريش خالص ده انتي عروسة و مظبطينك في عربية في الشارع.
نور(بعصبية): يا بت هضربك.

نور كانت لابسة فستان ابيض بسيط جدا بس مفتوح من الضهر و بحمالة رفيعة علي الكتف و الفستان نازل سادة و بوسع بسيط. لبست صندل باللون الابيض من غير كعب و حطت روچ هادي و كحل حدد عينيها. و حطت تاج بسيط علي شعرها القصير.
شذي لبست فستان احمر قصير لغاية الركبة بنص كم لكن مفتوح من قدام و لبست صندل بكعب باللون الاحمر. و سيبت شعرها و حطت روچ.

عطر لبست فستان بنفسجي ضيق قصير لغاية الركبة و بحمالة عريضة علي الكتف و لبست صندل ابيض من غير كعب. و حطت روچ بنفس لون الفستان و سيبت شعرها.
سجي لبست فستان باللون الكحلي كب و ضيق جدا لغاية بعد الركبة و بعدها واسع و سيبت شعرها و لبست صندل بكعب باللون الاسود.
شجن لبست فستان باللون الاسود ب كم واحد و سادة لغاية الركبة و واسع و رفعت شعرها علي شكل كحكة و لبست صندل دهبي.

جنون لبست فستان باللون اوفويت علي شكل فيونكة من فوق و نازل بوسع من تحت. و الاكتاف نازلة علي الكتف و لبست صندل احمر بكعب و سيبت شعرها علي كتفها و ضهرها. و حطت روچ احمر فاتح...
جنون: يلا يا بنات يلا بينا.
سجي فتحت باب العربية العربية كانت عربية زي بتاعت الممثلين عبارة عن اوضة الممثلة بتغير فيه هدومها بتعمل الميكب و هكذا.
سجي: هاي.
تامر: مش وقتك فين نور؟!
سجي: ارجع يعني.
شهاب: هاتي ايدك يا سجي.

شهاب نزل سجي و خدها راحوا للجنينة.
نور خرجت و هي موطية رأسها و نزلت و تامر جري عليها باس رأسها و خدها في حضنه.
نور(باحراج): تامر الناس...
تامر: يلا بينا.
عطر: مساء الخير.
علي: مساء الفل و الياسمين...
عطر و علي راحوا ورا الباقي...
شجن: العربية ضيقة اوي...
اوبي: انزلي و بلاش تتأمري انجزي.
شجن: عيل رزل...
شذي خرجت و جنون كانت وراها. اياد شد شذي و جري بيها...
جنون: براحة عليها.

جنون كانت هتنزل بس لقت كنان في وشها و ماشي اتجاهها.
جنون: احم كنان وسع يلا ننزل.
كنان: خلينا هنا المكان حلو و احنا لوحدينا...
جنون: يلا بقي مش هينفع.
كنان: ليه؟!
جنون: يا كنان يلا بينا بقي.
كنان باس جنون من خدها و خدها في حضنه.
كنان: نفسي اخبيكي في حضني مخليش اي حد يشوفك...
جنون: طب وسع بقي اضلاعي اتكسرت.
كنان مسك ايد جنون و راحوا ناحية الباقي...
جهاد و داليا مكنوش طايقين بعض اساسا.

تامر: فين المأذون يا علي؟!
علي: معرفش...
شهاب: خلاص وصل.
المأذون دخل و بدأوا يكتبوا الكتاب...
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكما في خير...
تامر قام و شال نور و حضنها و لف بيها.
و الكل صقف و كان فرحان و مبسوط...
جنون: هو فارس اتأخر ليه اوف؟!
تليفون جنون رن. الخط اتفتح.
جنون: انت فين قلقتني عليك.
فارس: يا بنتي انا بركن اهو. و معايا سندس.
جنون: طيب جيالك.
كنان: راحة فين؟!

جنون: هقابل فارس و سندس.
كنان: طيب يا روحي، اجي معاكي؟!
جنون: براحتك.
كنان: قدامي يلا.
جنون كانت ماشية قدام كنان...
جنون: مش هتعرف تجبني اساسا.
كنان: طيب.
فارس و كنان(بصوت عالي): جنون حاسبي.
جنون لقت عربية جاية بسرعة عليها غمضت عينيها جامد و فضلت واقفة مكانها مش قادرة تتحرك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة