قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس والثلاثون

جنون لقت عربية جاية بسرعة عليها غمضت عينيها جامد و فضلت واقفة مكانها مش قادرة تتحرك.
العربية وقفت بسرعة و جنون وقعت في الارض. كنان جري عليها.
كنان(بخضة): انتي كويسة؟!
جنون(بابتسامة): ما انا زي القردة اهو.
فارس: يا شيخة قلقتينا عليكي.
سندس: وشك مخطوف اوي و اصفر.
جنون: طبيعي واحدة كانت هتموت.
كنان بص لصاحب العربية بغضب و كان هيقوم يضربه بس جنون مسكت ايده.

جنون: خلاص بقي يلا ندخل علشان محدش يأخد باله...
صاحب العربية ركب عربيته و مشي...
كنان ساعد جنون انها تقوم و مشيوا.
كنان: متأكدة انك كويسة؟!
جنون: اه.
جنون دخلت علطول و قعدت علي الكرسي.
فارس: اقدملكم سندس حبيبتي و ان شاء الله نتجوز قريب.
فريد: هو موسم تزاوج و انا معرفش، و لما الكل يتجوز مين هيشتغل.
فارس: يعني هو كنان و تامر و اياد يتجوزوا و انا لا ليه، دايما ظالمني.
فريد: بس يا أوفر.

جهاد: ايه الذوق البيئة في اختيارك للفساتين يا جنون.
جنون: معلش يا طنط...
ادهم: اتأخرنا عليكوا...
فريد: حبيبة ابوكي.
ندي جريت علي فريد حضنته و عيطت.
فريد: خلاص يا حبيبتي متعيطيش خالص انا جمبك.
جهاد: عاملة ايه؟!
ندي: كويسة يا ماما.
اوبي: حبيبتي.
ندي: تسلم.
كنان: خلاص بقي بطلو عياط اقعدوا.
جهاد: انت مين؟!
ادهم: انا الدكتور ادهم.
جهاد: ايوه ابن مين و لا ايه انت يعني.
ادهم: اعتقد شئ يخصني.

تامر: تعالي نرقص و بعدها نخلع.
نور: يا ربي هقتلك ياض في يوم من الايام...
تامر: يلا.
تامر و نور قاموا و بدأوا يرقصوا slow.
علي: يلا يا بطة علي الساحة.
عطر: يا ربي انا دعيت اتجوز شخص مجنون مش اهبل و الله...
علي: انتي لسة شوفتي حاجة.
علي شد عطر و راحوا رقصوا جمب نور و تامر.
علي: اخويا حبيبي العريس.
تامر: بس يا اهبل مش ناقصك.
سجي: تيجي نرقص؟!
شهاب: لا.
سجي: تمام براحتك.
فارس: تسمحيلي.
سندس(بهمس): مش بعرف.

فارس: اثقي فيا و بس يلا تعالي.
شجن: مش هتعزم عليا ارقص.
اوبي: انا مش قادر اتحرك من الكرسي بس.
شجن: عيل رزل هقوم ارقص مع اي حد غيرك.
اوبي: تعالي هنا يا اخره صبري.
اوبي خد شجن و راحوا رقصوا جمب الباقي.
ادهم(بهمس): ملكيش في ال.
ندي: انت عبيط ياض.
ادهم: ليكي يوم اصبري.
عند اياد و شذي...
اياد: يا بت انجزي بقالنا ساعتين بتقولي عايزة اقولك حاجة مهمة و مش بتقولي.
شذي: مش عارفة اقولها ازاي يا اياد.

اياد: هي ايه يا قلب اياد؟!
شذي: بص عارف لما الست لما بتتجوز بتبقي ايه بتبقي زوجة بعدها بقي بتبقي ايه.
اياد: ايه!
شذي: طيب انت حلمك ايه؟!
اياد: تفضلي معايا علطول.
شذي: لا برضو، طيب الاطفال بيجوا ازاي؟!
اياد: محتاجة شرح مطول.
شذي: مش كدة. يا اياد بص.
اياد: و ادي قاعدة.
اياد قعد علي الارض و سند رأسه علي الشجرة.
شذي قعدت جمبه و مسكت ايده حطتها علي بطنها.
اياد: حاسة بوجع؟
شذي: يا ربي علي الغباء.

اياد: ما تقولي حاجة صريحة الله.
شذي(بسرعة): انا حامل.
اياد: انتي ايه؟!
شذي(بسرعة): انا حامل.
اياد: يا بت مش بسمع غير كلمة انا.
شذي: انا حامل يا جحش يا حمار يا غبي.
اياد قعد يضحك كتير.
اياد: يا هبلة.
شذي: مش مصدقني.
اياد: هو انتي بتتكلمي بجد؟!
شذي: ايوه...
اياد بصلها بصدمة و بص ل بطنها و فضل مصدوم لغاية ما شالها و لف بيها كتير...
شذي(بضحك): خلاص يا مجنون.
شذي: افتكرتك زعلان اني حامل...
اياد: ابدا انا اتصدمت بس.

اياد: من هنا و رايح راحة تامة مفهوم.
شذي: حاضر.
اياد: انتي زعلانة انك مش هتعرفي تشتغلي علي الاقل الفترة دي.
شذي(بحب): لا يا روحي طالما معاك و انت جمبي مفيش اي حاجة تانية تفرق معايا...
اياد: بحبك.
اياد مسك ايد شذي و باسها و خدها في حضنه...
اياد: تعالي نروح نقولهم.
اياد خد شذي و راحوا ناحية الباقي.
فارس: يااااه افتكرتك مت.
اياد: لا يا اخويا لسة عايش. عقبالك.
جنون: اوف افتكرتك يا اياد كبرت و عقلت...

اياد: اسمعوني كلكم عندي خبر حلو اوي.
شهاب: ايه المصيبة يا تري؟!
اياد: بعد الشر يا عم.
اياد: انا هبقي اب.
شذي اتكسفت و استخبت في ضهر اياد.
عطر: مكسوفة.
فريد: مبروك يا اياد.
اياد: الله يبارك في حضرتك.
كنان قام و حضن اياد.
كنان: مبروك يا معلم.
اياد: الله يبارك فيك...
الكل قعد يبارك لاياد.
علي: العريس بيهرب العريس بيهرب.
الكل ضحك لما شاف تامر شايل نور و بيطلع يجري.
جهاد: يلا يا فريد...

فريد: طيب فرصة سعيدة يا مدام داليا.
داليا: انا اسعد.
جنون: يلا العربية جاهزة يلا.
جنون: باي يا كنان...
كنان: استني عايزك.
كنان: وصلوهم يلا.
فارس: يلا يا سندس...
سندس: تمام...
علي: انا هبات فين؟!
شهاب: تعالي عندي يلا.
علي: طيب...
و الكل بدأ يجهز علشان يمشي...
داليا: يلا علشان نروح يا جنون.
كنان: عايزها في موضوع مهم حضرتك لما تخلص هروحها...
داليا: متتأخروش.
جنون: الكل مشي.

كنان: ابوكي دخل غيبوبة و لو لحقناه في اسرع وقت هيفوق...
جنون: ازاي مش فاهمة.
كنان: حد يتكلم معاه يديله سبب علشان يعيش.
جنون: انا مالي بالموضوع اصلا...
كنان(بحدة): فوقي يا جنون سامحي بقي...
جنون: اسامح ايه رد اسامح ايه اسامحه علي ايه و لا ايه و لا ايه، ده شخص حلال فيه الموت.
كنان: و في الاول و الاخر اسمه ابوكي.
كنان شد جنون معاه و ركبها العربية و مشي...
جنون(بعصبية): كنان روحني البيت.

كنان(ببرود): ده ابوكي و حقه عليكي.
جنون(بعصبية): كنان متخلنيش اكرهك متخلهوش سبب في انه يبعدك عني...
كنان: و مين قالك اني هسمح بأنك تبعدي عني.
جنون: مش عايزة اشوفه و متضغطتش عليا.
كنان: تعالي علي نفسك.
كنان وصل للمستشفي و نزل فتح الباب ل جنون اللي منزلتش و فضلت قاعدة.
كنان: بطلي عناد و انزلي.
جنون: رجلي وجعاني مش قادرة انزل.
كنان: بطلي استعباط و عناد و انزلي يا جنون هي ربع ساعة و هنمشي.

كنان مسك جنون من دراعها و شدها وراه.
جنون: مش ماسك بهيمة انت.
كنان: البهيمة مش عنيدة زيك...
كنان: يلا خشي.
جنون: مش عايزة ادخل.
كنان: هستناكي في العربية.
كنان ساب جنون و مشي جنون كانت هتروح وراه بس لقت نفسها بتمشي ناحية اوضة سيف...
جنون لقت كرسي قعدت عليه.
جنون: مكنش لازم تظهر و تعمل نفسك بطل. انت ضريت نفسك.
جنون: معرفش اذا كنت اتغيرت و لا لا، بس لو اتغيرت يعني هتكون اتغيرت لنفسك علشان انت متفرقش معايا.

جنون: لو اتغيرت علي ما اعتقد بتهتم بجمعيات خيرية في ناس محتجاك فيها.
كانت نبرة جنون شبه باردة.
جنون: علشان كدة قاوم علشان تكفر عن ذنوبك متموتش عاصي.
جنون: انت مش مستعد تموت كافر. و بعد كدة متعملش بطل و انت بالشكل ده مش هيأثر فيا...
جنون: ممكن مقولتهاش ليك كتير.
جنون: بس انا.
جنون: بكرهك.
جنون قامت و كانت هتخرج بس سمعت صوت الجهاز بيعلن ان القلب توقف.
جنون اتصدمت و خرجت بسرعة جابت دكتور.
ممرضة: اتفضلي بره.

جنون قعدت علي الكرسي و شافت كنان جاي راحت حضنته.
كنان: في ايه؟!
الدكتور: حضرتك قولتيله ايه؟!
كنان و الدكتور بصوا ل جنون اللي خبت وشها في رقبة كنان.
كنان: خلاص اهدي. هو حالته ايه يا دكتور؟!
الدكتور: شبه مستقرة.
كنان: تمام. يلا بينا.
كنان(بخضة): جنون جنون.
جنون وقعت بين ايدين كنان علي الارض.
الدكتور: نبضها ضعيف، تعالي ورايا.

-كنان شال جنون و راح ورا الدكتور دخلوا اوضة مرضي كنان حط جنون علي السرير و بدأوا يكشفوا علي جنون و علقوا ليها محاليل.
الدكتور: بص حضرتك هي شكلها في ضغوط و مشاكل كتير في حياتها و مأثرة علي مخها بالشكل ده و كل فترة بتكون عايزة تهرب من العالم مخها تلقائيا بيدي اشارة فبيغمي عليها او بمعني اصح بتروح في غيبوبة بسيطة جدا.
كنان: طب و الحل؟!

الدكتور: ابعدوها عن المشاكل ابعدوها عن اي حاجة تضايقها او تأثر عليها هي محتاجة راحة تامة.
كنان: تمام شكرا ل حضرتك يا دكتور.
الدكتور: تمام تقدر تأخدها بعد ما تفوق.
كنان: شكرا...
كنان قرب من سرير جنون و قعد يملس علي شعرها و باس ايديها و رأسها.

-في مكان تاني...
عند تامر و نور.
نور: انت مجنون مكنش لازم تعمل ده كله.
تامر: كنا هنقعد شوية كمان هنعمل ايه يعني.
نور: هخش اغير...
تامر: طيب تحبي اساعدك؟!
نور: لا شكرا.
نور دخلت اوضتها غيرت هدومها...
نور لبست بنطلون بيتي باللون الابيض و فوقه تي شيرت احمر ب ¾ كم قصير...
تامر: قدامك كتير؟!
نور: ها يعني شوية.
عدت ربع ساعة من الوقت و نور لسة مخرجتش.
تامر: طب انتي تعبانة فيكي حاجة؟ هدخل طيب؟!

تامر فتح الباب لقي نور قاعدة و حاطة البطانية فوق رأسها.
تامر: ايه ده؟!
نور: اقفل النور عايزة انام.
تامر(باستغراب): انتي هبلة يا بت و لا عبيطة.
نور: احترم نفسك لو سمحت.
تامر: انتي عجيبة يا بت.
تامر شد البطانية من فوق رأس نور.
تامر: في ايه يا نور؟! هو مش انتي شجاعة و الكلام ده.
نور(بشجاعة مزيفة): طبعا يا ابني انا مش بخاف.
تامر(بسخرية): واضح.
تامر قرب من نور و قعد جمبها علي السرير و نور بصتله بطرف عينيها.

تامر: مش شايف سبب للقلق علفكرة عادي يعني.
نور: انا محتاجة انام اليوم كان متعب.
تامر: نور.
نور بصتله و فضلت ساكتة تامر قرب منها و...

-في مكان تاني...
عند جنون...
جنون بدأت تتقلب رأسها يمين و شمال و فتحت عينيها.
كنان: صباح الخير.
جنون: هو احنا الصبح؟!
كنان: ايوه.
جنون ركزت شوية لقت نفسها في مستشفي.
جنون: هو ايه اللي حصل؟!
كنان: اغمي عليكي امبارح.
جنون: طيب...
جنون(بصدمة): اوعي تقول انك لغاية دلوقتي منمتش.
كنان: للاسف لغاية دلوقتي منمتش...
جنون: طب ليه حرام عليك؟!
كنان: ازاي انام و حبيبتي تعبانة...

جنون: انا مش تعبانة شوية ارهاق يعني و شغل.
جنون(بلامبالاة): عمل ايه؟!
كنان(بخبث): هو مين؟!
جنون: مبحبش اللف و الدوران...
كنان(برفعة حاجب): انا لفيت انتي اللي بتلفي و بتدوري...
جنون: اوف عمل ايه سيف الدين.
كنان: اااااااه ابوكي.
جنون: متقولش كدة.
كنان: تقدري تنكري؟! عموما هو حالته شبه مستقرة يعني.
جنون: يا رب نموت بقي و نخلص منه.
كنان(بحدة): هعتبر نفسي مسمعتش حاجة و متقوليش كدة تاني فاهمة.

جنون: هو من بقية عائلتك.
كنان: يلا قومي علشان نروح...
جنون قامت و عدلت هدومها و مشيت هي و كنان.
جنون: رايح علي فين؟!
كنان لا رد.
جنون: مبحبش اروح اي حتة معرفهاش.
كنان لا رد.
جنون: اوف.
جنون فتحت الشباك و بدأت تشوف الناس و هي راحة و جاية لغاية ما غصب عنها نامت.
كنان: جنون جنون.
جنون: اممممم.
كنان: انزلي.
كنان نزل و جنون نزلت وراه. جنون باصة ل كنان باستغراب و باصة للمكان اللي هي فيه مش عارفة تحدده.

جنون: ممكن تفهمنا احنا فين؟!
كنان لا رد.
جنون: اوف علفكرة ابتديت ازهق و اتعصب.
جنون لقت كنان حط ايده علي عينيها و مشي وراها و مشاها قدامه.
جنون: رايحين ل فين؟!
كنان شال ايده و جنون لقت نفسها قدام بوابة كبيرة. و لقت البوابة اتفتحت و بصت ل كنان شاور ليها بمعني ادخلي...

جنون دخلت لقت ناس انحنوا ليها و بصوا ليها باحترام و كملت مشي لغاية ما لقت حد مسك تاج و حطه علي رأسها ابتسمت و بعدها لقت كنان بيشيلها بين ايديه و دخل القصر اللي كانوا فيه.
جنون: ايه ده؟!
كنان: انتي شايفة ايه؟!
جنون بصتله بابتسامة و كان باين عليها انها فرحانة.
كنان(بابتسامة): اخيرا غمازاتك ظهرت.
جنون باسته من خده و بصت علي القصر. كنان طلع علي السلالم اللي موجودة.
جنون: هنروح فين تاني؟!

كنان: الصبر يا جنوني.
جنون لقت بنت بتوديها بوكيه ورد احمر جنون مسكته بأيديها و بصت ل كنان و هي مبسوطة جدا.
كنان: مبسوطة؟!
جنون هزت رأسها كتير بمعني اه و في ابتسامة عريضة علي وشها.
جنون لقت كنان راح ل مكان جاي منه هواء شديد.
كنان: نفطر بقي.
كنان نزل جنون علي الارض و شدلها كرسي جنون قعدت عليه و هو قعد علي كرسي قدامها.
جنون: انت عملت ده كله امتي و لا ليه و ازاي انا مبهورة يا كنان.

كنان: دي حاجة بسيطة علشانك علشان اشوف ابتسامتك بس.
جنون: لا كدة كتير، كل يلا.
كنان و جنون بدأوا يأكلوا و بيتكلموا و مبسوطين.
كنان: يلا بينا ورانا حاجات كتير.
جنون: لحظة لحظة رايحين فين؟!
كنان(بغمزة): بكرة فرحنا يا مزتي.
جنون: انت قلبت علي ادهم كدة ليه طول عمره لازم يقول كلمة مزتي.
كنان: الصبر امشي يا بت قدامي.
كنان مسك ايد جنون و نزلوا ركبوا عربية كنان.
جنون: بس مكنش ليه لزوم كل اللي انت عملته ده.

كنان بصلها بضيق و بعدها كمل سواقة...

-في مكان تاني...
في فيلا فريد.
سيدة: هو حضرتك يا هانم هتسيبوهم يتجوزوا.
جهاد: لا طبعا خليهم يتهنوا اول كام يوم بس هتتمني لو كانت تبعد عن ابني. و هخلي داليا كانت تتمني تموت و لا تشوف بنتها في البهدلة اللي هتشوفوها.
سيدة: و اختها؟!
جهاد: لا دي ضعيفة هخلص منها بسهولة، اما الحرباية الكبيرة طالعة لامها و عرفت تاخده.
سيدة: هتقدري يا هانم؟!

جهاد(بعصبية): قصدك ايه يا ست انتي اكيد هقدر هخليهم يتمنوا الموت و مش هيلاقوه.
سيدة: و انا معاكي يا هانم.
ندي: صباح الخير.
جهاد: صباح النور.
ندي: عايزة اكل بعد اذنك يا سيدة.
سيدة: حاضر يا هانم...
ندي كانت هتمشي بس رجعت تاني.
ندي: ابعدي عنهم معملوش ليكي حاجة.
ندي سابت جهاد و هي مصدومة من تصرف ندي الجرئ و الجديد بالنسبة ليها.
فريد: حبيبة ابوها هتعمل ايه؟!
ندي: ممكن اجي معاك الشغل يا بابا؟!
فريد: صعب بس عيوني.

فريد: تعالي يا حبيبتي.
فريد خد ندي و ركبوا عربية فريد بالسواق و راحوا للمبني.
في المبني.
شهاب: سمعتوا اللي حصل؟!
علي: خير؟!
شهاب: ساهر اتهجم علي جنون في بيتها و قبضوا عليه...
اياد: و اكيد كنان يعرف.
شهاب: لا للاسف جنون مقالتش ليه.
الباب خبط.
اياد: ادخل.
شخص: فرقة اسد المخابرات ملف القضية الجديدة.
اياد: البسوا.
شهاب: مش لازم كنان بقي يعرف نحاول نحلها احنا ده فرحه بكرة.

اياد: هساعدكوا انا كمان، اصل تامر و نور اجازة و كنان كمان و شهد في المستشفي. يعني انتوا في الضياع.
شهاب: ايه الاحراج ده بس علشان اعرف...
سجي: ممكن ادخل؟!
اياد: انتي دخلتي اساسا.
سجي: يا رب علي الرزالة.
سجي: اياد في قضية جديد جت ممكن تيجي تبص عليها.
اياد: اوكي يا قمر، بقولك هو فين شذي؟!
سجي: قاعدة بتأكل مانجا قوم يا اخي قوم.
اياد: تأكل براحتها يا اختي...
علي: طبعا و مين قدك.

اياد: يلا تعالي وريني ملف قضيتنا الزفت دي هي شغلانة زفت.
اياد: متعرفيش فين فارس؟!
سجي: لا معرفش بس هتلاقيه مع سندس.
اياد: اه معرفتش اركز مع سندس خالص بس يلا تتعوض و ارزل علي الواد فارس.
سجي: يا رخم.
علي: هو في حاجة بينك و بين سجي؟!
شهاب: لا ليه بتسأل؟!
علي: في يا شهاب و انت مش عايز تتكلم احكي احكي انا زي اخوك...
شهاب: مش بتحبني يا علي.
علي: هي قالتلك كدة؟
شهاب: لما سألتها سكتت و مردتش.

علي: غبي علشان السكوت علامة الرضا و الموافقة.
شهاب: لا لا معتقدش.
علي: ياض اسمع مني هي بتموت فيك اساسا دي بتغير عليك من النسمة...
شهاب: لا لا مش مصدق.
علي: طب بقولك.
شهاب: ايه؟!

-في مكان تاني.
في المستشفي عند شهد...
شهد(بعصبية): يعني ايه ساهر اتقبض عليه...
حسام: اللي حصل يعني جنون بقت من نصيبي انا، انا و بس.
شهد: ها موت يا حمار، فرحهم بكرة...
حسام: سيبيهم يفرحوا بس الترابيزة هتتقلب عليهم.
شهد: كنان مش هيبقي مع البت الزبالة اللي اسمها جنون دي و لا للحظة.
حسام: اهدي شوية علي نفسك.
حسام: اسااسا هما شاكين انك بتمثلي.
شهد(بغيظ): ده حتى مجاش اطمن عليا.
حسام: لانك مش بتهميه.

شهد: و انت مش بتهم جنون واحد واحد متساوين.
حسام: هتبقي ليا غصب عن الكل، و فعلا كلام ساهر صح دي حرب.
حسام: و اه مش انتي بس اللي بتحبي كنان في جنون و في غيرك كتير و يتمنوا بس لحظة منه.
شهد: هيكون ليا و غصب عن اي حد موجود و مفيش اي حد هيمنعني.
حسام: طيب همشي انا دلوقتي.
شهد: استني بابي اخباره ايه؟!
حسام: تعبان فوقي بقي من الغيبوبة علشان يطمن.
حسام ساب شهد و مشي. و شهد متعصبة.
شهد: اما وريتك يا جنون...

في مستشفي سيف.
داليا راحت ل سيف و دخلت لاوضته...
داليا: فرح جنون اللي كنا بنحلم بيه بكرة.
داليا: مش ناوي تقوم برضو. كان حلم حياتك تسلمها لعريسها بايدك.
داليا: جهاد هي السبب في دمار بيتنا و مش هتسكت.
داليا: جيت عليا كتير يا سيف بس سامحتك و مسمحاك دلوقتي.

داليا: قوم امسك ايد بنتك و وديها ل عريسها هي عنيدة و مش هترضي بس غصب عنها هتوافق و هتمسك ايدك و ايدها هتمسك في ايد كنان هتكون بفستانها الابيض، كان حلم حياتك تشوفها كدة.
داليا: قوم بس في ناس كتير محتجالك...
داليا: و انا مش هقدر احمي بناتي من غيرك.
داليا: قوم يا سيف.
داليا قامت و مشيت و كانت لسة هتخرج من المستشفي.
ممرضة(و هي بتنهج): استني حضرتك.
داليا: انا؟!
ممرضة: سيف بيه فاق.

داليا مشيت بسرعة و راحت لاوضته.
الدكتور: للحمد لله صحتك احسن يا سيف بيه.
سيف: يعني اقدر امشي.
الدكتور: لا يومين كدة.
سيف: عايز امشي النهاردة.
داليا: هو طيب حضرتك مينفعش يخرج يوم بس و يرجع اصل فرح بنته بكرة.
الدكتور: صدقيني مينفعش.
سيف: طيب غور دلوقتي.
داليا: حمد لله بالسلامة.
سيف: الله يسلمك.
سيف: قربي.
داليا قربت من سيف و مالت عليه. سيف باس رأس داليا.
داليا: ايه ده؟!
سيف: انا اسف حقك عليا.

داليا: جنون احق بالكلمتين دول يا سيف مش وقته الكلام ده...
سيف: طيب كدة كدة هخرج بليل، ابعتيلي بس العنوان.
داليا: الدكتور رافض.
سيف: ملكيش دعوة دلوقتي، يلا روحي و خلي بالك من نفسك.
داليا: طيب.
داليا مشيت ركبت تاكسي و روحت.
سيف(بتنهيدة): نفسي اوي ابقي معاكي يا جنون بس انتي هترضي.

-في مكان تاني...
عند جنون و كنان.
جنون: اسمع كلامي بقي.
كنان: حد يروح يشتغل قبل فرحه بيوم.
جنون: ايوه و كمان عايزة اغير الفستان ده عليا من امبارح، و كمان نأخد فكرة عن القضية الجديدة و كدة يلا بقي يلا.
كنان: طيب يا جنون.
كنان و جنون راحوا للمبني و كنان كان مكشر...
جنون: بس بقي يا كنان الله.
كنان: انتي تخرسي خالص.
جنون: اوف طيب يلا باي...
جنون راحت اوضة تبديل الملابس و غيرت هدومها.

جنون لبست بنطلون اسود و قميص كحلي و كوتشي ابيض و سيبت شعرها علي ضهرها.
جنون راحت علي مكتبها...
جنون: بخ.
فارس: ايه اللي جابك يا بت؟!
جنون(بجدية): يلا كله علي شغله ورق القضية يكون قدامي.
اياد: نعم يا اختي هو جنابك ناوية تشتغلي.
جنون: افندم؟! يلا كله علي شغله.
جنون راحت ل عطر مسكت منها الملف.
جنون: هو ده الملف؟!
عطر: اه يا مجنونة.
جنون(بحدة): بره يلا. احنا في شغل هنا.

جنون لفت وراها لقت شذي بتأكل و حواليها مانحا كتير و منظرها فظيع.
جنون: لا لحظة بس كدة استوعب.
جنون: بتعملي ايه يا سكر؟!
شذي: بتكلميني انا؟!
جنون: لا امي، ردي يا اختي.
شذي: بأكل.
جنون: اياد لاما البت دي تأخد اجازة لغاية ما تولد لاما متجيش ليا بالمنظر ده...
سجي: عندك حق و ربنا.
شذي: الله يسامحكوا.
اياد: جيبالي الكلام يا مصيبة انتي.
شذي: متشكرة.
جنون(بحدة): يلااااااا كله علي مكتبه.
عند كنان.

كنان: ها ايه الاخبار يا شباب؟!
شهاب: تطور جميل.
كنان: ايه؟!
شهاب: ملف القضية وصل من شوية و قبضنا علي مشتبه و انت هتأخد اقواله بطريقتك.
كنان: جميل خلوه مشرف عندنا لغاية ما اتجوز بقي.
علي: الصراحة مستغربك ده انت هتتجوز بكرة.
كنان: الستات يا اخويا الستات.
عدي النهار عادي علي كل الاطراف.
-بليل في بيت جنون...
جنون: انا مش بحب اكون دبش بس دي طبيعتي.
جنون: يعني انا ليه مش زي البنات الرقيقين البسكوتات دول...

جنون: اوف الواد بيضايق من الدبش بتاعي اتصرف ازاي...
جنون: اوف حتى لما بقول كلمة حلوة لازم انهيها بكلمة وحشة اوف يا كنان صعبان عليا اوي.
جنون: يا عيني مستحملني ازاي نفسي اعرف.
جنون: ربنا يعينك عليا.
جنون: اوف بس برضو لازم اتغير علي الاقل بكرة.
جنون: مش عايزة ازعله بكره اوف.
جنون: هو بيعمل كل اللي انا عايزاه الصراحة و اللي بحبه و اللي بيفرحني.
تليفون جنون رن. الخط اتفتح...

جنون: الو. حد يتصل دلوقتي يا ابني؟!
كنان: اسف سيادتك بطمن عليكي.
جنون: تمام، جنابك قولت سيبي كل حاجة عليا اديني سيباها و متاكدة انه مفيش حاجة هتبقي كويسة.
كنان: طيب شكرا. عن اذنك.
جنون: استني استني.
كنان: ايه؟!
جنون شالت التليفون بعيد عن ودنها.
جنون: يلا يا جنون هتقولي بحبك. يلا.
جنون: احم كنت عايزة اقولك حاجة.
كنان: قولي.
جنون: تصبح علي خير.
كنان: و انتي من اهله يا تافهة.

جنون: اوف انا عيلة رزلة و ضعيفة بس كدة.
جنون رجعت جسمها لورا ونامت علي السرير.
-في الصباح الباكر.
جنون(بنوم): اوف يا امي اقفلي الستارة.
داليا: الساعة 12 يا هانم.
جنون(بخضة): الفرح.
داليا(بخبث): ايه كنتي بتحلمي ب كنان؟!
جنون(باحراج): لا علفكرة عادي خالص.
داليا: اه عارفة عارفة.
جنون: امشي يا دودو بقي.
داليا: كنان اتصل و بيقولك الفستان و الميكب ارتست جايين في الطريق.
جنون: طيب هخش اخد دوش سريع.

جنون دخلت خدت دوش كان الفستان جه.
بنت: ممكن حضرتك تيجي علشان الميكب و بعدها نلبسك الفستان.
جنون: طيب بس فين البنات؟
داليا: كنان قال محدش يشوفك غيره هو الاول و.
جنون: و؟!
داليا: يلا البسي بسرعة يلا...
الميكب ارتست عملت المكياچ ل جنون و بعدها لبسوها الفستان.
بنت: ايه الجمال ده بسم الله ما شاء الله...
جنون: تسلمي...
جنون: اوف يا امي بتعيطي ليه الله؟!
داليا(بدموع): هتسيبيني خلاص.

جنون: لا يا روحي هاجي هنا علطول ليكي.
الباب اتفتح جنون بصت اتصدمت.
جنون: بيعمل ايه الراجل ده هنا؟!
داليا: جنون عيب ده ابوكي.
جنون: هو ده اسمه اب ده اساساا خسارة فيه.
داليا: معلش يا حبيبتي دي رغبة كنان معلش.
جنون: لا يعني لا.
جنون(بعصبية): اخرج بره.
سيف: يا بنتي.
جنون: انا مش بنتك فاهم.
داليا: خدي كلمي كنان خدي يا حبيبتي.
جنون: يا كنان.

كنان: حبيبتي اسمعي الكلام عشان خاطري ده فرحنا بلاش نزعل من بعض فيه يلا مستنيكي.
جنون: اوف.
داليا: ها يا حبيبتي؟!
جنون: طيب يا امي.
سيف قرب من جنون و باس رأسها.
سيف: طول عمري كنت بحلم باللحظة دي.
بره.
كنان: اوف يا جنون اوف. اخرجي يلا.
-كنان كان واقف لوحده بره اوضة جنون و موديهم ضهره، و الكل بره البيت.
داليا: كنان.
كنان لف و بص ل جنون.

جنون كانت ماسكة في ايد سيف و موطية رأسها في الارض. كان الفستان طويل و ضيق من الجزء اللي فوق لغاية الخصر و نازل بوسع بعد كدة و كان ب ¾ كم زي فستان الاميرات كانت الاكتاف مايلة علي الكتف. و رفعت شعرها لفوق و لبست طرحة الفستان و كان في تاج مزينها. و لبست جذمة بكعب بسيط شيك. و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عينيها...
كنان بص ل جنون رمي بوكيه الورد...
كنان: يا نهار ابيض...

كنان شال جنون و لف بيها كتير.
جنون: خلاص يا مجنون.
كنان نزل جنون و باس رأسها و حضنها.
سيف: حافظ عليها يا كنان.
جنون كانت هتتكلم بس كنان بصلها بتحذير.
داليا: طيب مش يلا.
كنان: اه يلا.
كنان و جنون خرجوا الكل صقف جامد و الشباب صفرت.
كنان: يلا بينا.
كلهم ركبوا العربيات و جنون مكنتش عارفة هما رايحين فين.
و بعد فترة وصلوا ل قاعة بسيطة و شيك جدا.
كنان: قولتلك بحبك صح...
جنون: مُصر تحرجني.
كنان: بحبك يا قلبي.

جهاد: اوف ايه الملل ده...
ندي: المكان حلو يا بابا.
فريد: فعلا يا حبيبتي.
و الكل قعد يتكلم كتير و يضحك و فرحان.
و بعدها في فيديو اشتغل كان بيجمع كل صور جنون لوحدها في كل صوره من و هي صغيرة لغاية ما كبرت و في كل الحالات...
جنون(بدموع): بحبك اوي.
جنون حضنت كنان جامد و كنان باس رأسها.
كنان: تسمحيلي؟!
جنون حطت ايديها في ايد كنان بس اول ما وقف لقته بيشلها و مشي بيها بره القاعة...

جنون(بصدمة): انت بتعمل ايه يا مجنون؟!
كنان: ليه نضيع وقت نبقي نرقص في شقتنا براحتنا.
الكل اتصدم من حركة كنان. و ركبوا عربياتعهم و مشيوا وراه بيزفوه.
جهاد(بعصبية): ايه لازمة المصاريف بقي...
فريد: مراته يا جهاد مراته سيبيهم يفرحوا اوف...
و بعد فترة وصلوا للعمارة.
جهاد(بصدمة): هو شاري ليها شقة في المنطقة دي!
فريد(بملل): شاري شقة ل بيته اللي هيبنيه بايده من هنا و رايح. هو اللي تعب في الشقة دي من سنتين.

كنان: طيب متشكرين يا رجالة و الله مش عايز اعرفكوا تاني. و محدش يتصل بيا الا للطوارئ. ماشي يا سيادة اللواء...
كنان شد جنون معاه و ركبوا الاسانسير جنون لقت الاسانسير فيه ورود و متزين.
داليا: يلا يا جماعة.
و الكل بدأ يركب عربياته علشان يروح...
عند جنون و كنان.
كنان فتح باب الشقة و جنون دخلت برجلها اليمين.
جنون: الشقة حلوة يا كنان اوي.
كنان: حلوة بيكي يا قلب كنان.
كنان حضن جنون جامد و ل فترة طويلة...

كنان: تعرفي اول مرة احس بالامان كانت في حضنك انتي. و عايز بيتنا يتملئ حب و احترام و تقدير و ضحك مش عايز الزعل يدخل ما بينا يوم يا جنون. مش عايز يوم واحد يعدي و انتي زعلانة مني.
كنان: انتي حياتي الجاية انتي الاساس يا جنون، هنبني عائلتنا واحدة واحدة.
جنون(بحب): اكيد.
جنون: هطلع اغير انا.
كنان: طيب و انا هغير في الاوضة دي.
جنون: طيب.

جنون طلعت اوضتها هي و كنان الجديدة. و بدأت تبدل هدومها و هي مبسوطة من كلام كنان.
جنون لبست بنطلون بيتي باللون الكشميري و تي شيرت بنص باللون الابيض و رفعت شعرها علي شكل كحكة.
الباب خبط.
جنون: ادخل.
كنان: لو خلصتي البسي الاسدال و يلا علشان نصلي.
جنون: طيب هدخل اتوضئ.
جنون دخلت الحمام و اتوضت و خرجت لبست الاسدال و بدأت هي و كنان يصلوا.
بعد ما خلصوا قعدوا ساكتين ل فترة، كنان فك شعرها و نزله علي كتفها.

كنان: تعرفي اني كتير حلمت بيكي.
جنون: بجد؟!
كنان: ايوه بجد، كنتي حتى بتظهري في احلامي يا
جنون.
جنون: هي الساعة كام؟!
كنان: اشمعنا؟!
جنون: اصل في مسرحية جاية نتفرج عليها بقي يلا قوم.
كنان: دلوقتي يا جنون؟!
جنون: يلا بس قوم. يلا.
-جنون قومت كنان و نزلوا ل تحت و شغلوا التلفزيون و قعدوا جمب بعض. جنون كانت ساندة بضهرها علي كنان...
كنان: انا مستغربك الصراحة.
جنون: البيت حلو اوي عاجبني جدا جدا.

كنان: انتي احلي يا روحي.
جنون: بس برضو ملحقناش نقعد نص ساعة يا كنان و الله عيب.
كنان: عايز اقضي معاكي انتي باقي اليوم و مش عايز اشوف اغيرك فيها ايه دي بقي...
كنان: جنون بصي ليا.
جنون لفت ل كنان و قعدت قصاده.
كنان: بتحبيني؟!
جنون(لنفسها): بطلي دبش بطلي دبش.
جنون(و هي مغمضة عينيها): اه.
كنان قرب من جنون و هي مغمضة عينيها و (لخيالكوا)...
التليفون رن.
كنان(بصدمة): افندم؟!
جنون: احم انا مالي الله.

كنان: هو حد يتصل ب حد دلوقتي.
جنون: ايه الأوفر ده الساعة لسة 10 يا ابني.
كنان: اخرسي. مش هرد بس يولعوا بجاز.
جنون: ممكن يكون في حاجة مهمة.
كنان: مفيش اهم منك و سيبك بقي من التليفون.
كنان كان لسة هيقرب من جنون تاني بس التليفون رن...
جنون فهمت من نظرة كنان انه ممكن يكسر التليفون خدته بسرعة و فتحته و كنان بصلها بمزيج بين الصدمة و الغضب.
كنان(بضيق): الو.

علي: احم عارف انه مش وقته بس لازم تعرف او علي الاقل تقولنا نعمل ايه.
كنان(بضيق): مش وقته يا علي انتوا بتستعبطوا علفكرة اوي اوي.
علي: لقينا النهاردة الراجل اللي قبضنا عليه ميت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة