قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

ان جنون خرجت للجنينة و حست بحاجة غريبة. جنون بدأت تمشي بخطوات محسوبة و ب حذر...
جنون(بذهول): ماما!
جنون جريت علي داليا و خدتها في حضنها.
جنون: مالك؟ في ايه؟ انتي كويسة؟
داليا(بتعب): اه.
جنون: في ايه مالك عرقانة و ايدك حمراء.
داليا: عايزة انام يا جنون.
جنون: طيب. تعالي معايا.
داليا مشيت قدام جنون و جنون قبل ما تمشي بصت حوالين البيت و ملقتش حاجة.
جنون: ايا كان انت مين مش هتدوم كتير...

جنون(لنفسها): في سر مخبياه يا ماما و مش هسمحلك تخبياه اكتر من كدة. السر ده شخص.
جنون راحت ل مامتها و نيمتها في السرير بتاعها و غطتها...
داليا: سيبيني و اطلعي يا جنون. هنام.
جنون: طيب يا امي.
جنون جابت كرسي و قعدت قدام سرير داليا اللي نامت علطول.
جنون: اوف يا تري في ايه انا زهقت مش عارفة احل ايه و لا ايه.
-في الصباح الباكر...
جنون منامتش من امبارح و فضلت صاحية لغاية ما داليا صحيت...
داليا(بخضة): جنون.

جنون: انتي كويسة؟
داليا: اه يا حبيبتي. ايه اللي جابك هنا؟ و مغيرتيش هدومك ليه؟
جنون: نسيت، قومي يلا اغسيل وشك هستناكي.
داليا قامت دخلت الحمام و هي مطمنة ان جنون معاها...
جنون: في عينك نظرة خوف يا امي.
داليا خرجت من الحمام و لقت برضو جنون لسة قاعدة.
جنون: امي مفيش اي حاجة عايزة تقوليها؟
داليا(بتوتر): حاجة زي ايه يا جنون؟
جنون: لو خبيتي علي الدنيا مش هتخبي عليا يا امي.

داليا: مفيش حاجة يا بت انا فل اهو، يلا بس اجهز الفطار...
جنون خرجت و راحت علي اوضتها غيرت هدومها.
جنون لبست بدلة شغل باللون الاسود. بنطلون اسود و تي شيرت بحمالة عريضة توب باللون الابيض و جاكت بدلة باللون الاسود. و لبست كوتشي باللون الابيض عالي. و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها و اختارت شنطة ايد باللون الابيض في اسود.
جنون: كويس انك صحيتي، بعد ما تأكلي يا شجن قومي البسي هوصلك في طريقي.
شجن: تمام.

داليا: مش هتأكلي يا حبيبتي؟
جنون: لا مش دلوقتي.
داليا: طيب يا حبيبتي براحتك.
جنون خرةت قعدت بره في الجنينة لغاية ما شذي نزلت.
شذي: بخ.
جنون(بابتسامة): صباح الخير.
شذي(بغمزة): هو كنان عامل شغل و لا ايه؟
جنون: الله يخرب بيتك سديتي نفسي.
شذي: خلاص اسفين يا صلاح.
و بعدين لاحظوا عربية اياد جاية.
اياد: صباح الخير عليكوا...
جنون: كويس انك جيت خد البت دي من هنا و بالمرة ظبطوا خطط فرحكم و هاتي مفاتيح عربيتك.

اياد(بصدمة): انتي وافقتي؟
شذي(لنفسها): الله يلعنك يا جنون. احرجتيني.
شذي(باحراج): احم هو.
جنون: روحوا كملوا كلامكوا في الطريق يلا.
اياد مسك ايد شذي و ركبها عربيته و غمز ل جنون قبل ما يمشي.
شجن: انا جييييت...
جنون: يلا اركبي...
في عربية شذي و اياد.
اياد: احم احم.
شذي لا رد.
اياد: احم.
شذي: ايه في ايه يا عم؟
اياد: ايه في ايه انتي؟ يعني قولتلك بحبك و جنون قالت انك موافقة يعني حسي شوية.

شذي: ايوه بحبك خلاص يا بغل.
اياد(بحب): قولتي ايه؟
شذي(بغباء): يا بغل.
اياد(بحب): لا اللي قبلها.
شذي: خلاص.
اياد: اللي قبلها.
شذي: ركز في السواقة ياض، و بص قدامك و اعدل المراية بدل ما اعدلك انا.
اياد(بغمزة): بحب كدة.
شذي: يا ربي علي الاحراج. ياض مالك ياض بيا.
اياد: مراتي المستقبلية.
شذي: الصبر يا رب، ان شاء الله.
اياد وصل المبني و هو نازل قابل شهاب و تامر...
شهاب: ايه لعبت معاك؟
اياد: ايوه يا عم...

شذي: انا راحة اشوف شغلي ناس فاضية.
شذي سابتهم و مشيت و هي مبتسمة اوي.
تامر: يلا بقي فرحونا شوية.
اياد: هو ان شاء الله لو لينا نصيب. هنعمل حفلة بسيطة لانها وحيدة و انا وحيد.
شهاب: و احنا روحنا فين؟
تامر: دي هتبقي ليلة.
عطر(و هي بتأخد نفسها): جنون جت؟
اياد: لا يا بنتي لسة بدري.
علي: قولتلك لسة بدري.
تامر: الباشا كان فين؟
علي: مع العسل كله.
عطر(باحراج): عن اذنكوا.
عطر سابتهم و طلعت جري علي مكتبها.

اياد: اوبا لا اكاد اموت...
علي: ما تهدوا بقي. ما صدقت البت قبلت اوصلها.
شهاب: سجي مجتش معاكوا ليه؟
علي: علشان متبقاش عازل.
شهاب: يا واطي.
كنان: صباح الخير. متجمعين علي خير ان شاء الله.
اياد: عن اذنكوا.
كنان: استني يا اياد عايزك، الباقي اسبقوني علي فوق.
شهاب و تامر وعلي بصوا ل بعض باستغراب و مشيوا.
اياد: خير؟
كنان: في ايه؟ مش طايقني.
اياد: عادي.
كنان: عموما اسف ليك لو زعلتك في يوم.

اياد: طيب، و يا ريت ننجز في موضوع طلاق جنون. عندي ليها عريس احسن.
كنان(ببرود): متعرفش انه جالها عريس امبارح و هي وافقت.
اياد(بسخرية): كداب. جنون مبتعملش حاجة من غير ما تقولي.
كنان: بس عملت عارف ليه. علشان خاطري جنون وافقت تكمل معايا باقي حياتها. وافقت تكون ملكي انا.
كنان: بمعني اصح انا عريس امبارح و اللي جنون وافقت عليه.
اياد(بغضب): انت كداب فاهم، جنون بتكرهك.
كنان(ببرود): شكلك بتتكلم علي نفسك.

كنان كان هيمشي بس اياد مسكه من قميصه و ضربه بوكس.
جنون(بعصبية): ايه اللي بيحصل هنا؟
جنون راحت وقفت بين اياد و كنان.
جنون(بعصبية): ممكن حد يفهمني اي اللي بيحصل هنا؟
اياد(و هو بيشد جنون): تعالي معايا.
كنان: محدش هيأخد مراتي بعيد عني.
كنان شد جنون ل حضنه و مسكها ب تملك.
جنون(بحدة): في ايه منك ليه؟ حصل ايه؟
اياد(بغضب): انتي فعلا ناوية تتجوزي الراجل ده. و فعلا هو كان عريس امبارح و انتي وافقتي عليه.

جنون بصت ل كنان ب غضب و هي علي آخرها.
كنان: لو مش مصدق تقدر تروح تسأل شذي و شجن مدام داليا.
اياد: ما تردي يا جنون...
كنان: ايوه قولي الحقيقة.
جنون(لنفسها): لو حد يدخل جوايا هيلاقي نار الحرب شغالة جوا لكن محدش بيحس...
جنون(لنفسها بوجع): آآآآآآآآآه يا رب فكها...
جنون(بحدة): بس بطلوا لعب العيال الصغير ده.
جنون: في ايه؟ شايلين من بعض ليه؟ لو انا السبب فاوعدكم مش هتشوفوا وشي تاني و انا لما بوعد بوفي.

اياد: بس.
جنون: اياد اطلع شوف شغلك...
اياد(بغضب): طيب.
جنون: مبسوط؟ رد ها مبسوط؟
جنون: ابعد عن حياتي يا كنان ابعد. انسي كل حاجة مفيش حاجة اسااسا.
كنان: جنون ان...
جنون(قطعت كلامه): عن اذنك...
جنون سابت كنان و دخلت المبني.
نور: كنان.
كنان: ها؟ ايه؟
نور: مالك يا كنان؟ احنا اخوات و بتحكيلي كل حاجة. و انا شايفك حزين دلوقتي.
كنان: بعد الشغل يا نور بعد الشغل حاضر.
نور: طيب يا حبيبي يلا بينا.

كنان و نور دخلوا المبني. فارس و سجي جم.
فارس: توصيلة مجاني اهو.
سجي: متشكرين. يلا بينا جنون شكلها وصلت.
فارس: يلا دي هتعلقنا.
فارس و سجي دخلوا المبني و لقوا كنان و نور.
كنان: اهلا بيكوا.
سجي: هاي.
نور: ثنائي حلو...
فارس: تفي من بوقك. انا بحب واحدة يا بت انتي...
سجي: طب اجبر بخاطري طب.
كنان: يلا بينا.
عند جنون.
ساهر: جنون.
جنون: مش فاضيالك يا ساهر.
جنون كانت هتمشي بس ساهر مسك ايديها و شدها.

جنون(بحدة): ايدك لاقطعهالك. انت استحلتها و لا ايه؟
جنون: عايز ايه يا زفت انت؟
ساهر: انتي برضو مش ناوية تتجوزيني؟
جنون: لا مش ناوية، و بالذات بعد ما نشرت الفيديو لو فاكرني مش عارفة تبقي غبي. انا عارفة و ساكتة بمزاجي انا.
ساهر: انا عملت كدة علشان بحبك.
جنون: متشكرة و الله بس ميلزمنيش حبك.
ساهر: بس.
جنون: هش هش ساهر قولتلهالك مرة. انا قلبي ميت و مش باقية علي حد و معنديش وقت للحب والتفاهات دي...

جنون: احذر مني يا ساهر. و اياك تحاول بس تعمل اي غلطة متعجبنيش، ساعتها هحول قيمتك زي قيمة التراب الكل بيدوس عليه.
جنون قربت من ساهر و ظبط لياقة القميص بتاعه.
جنون: ابعد عني يا ساهر.
جنون سابت ساهر كملت مشي و كان في اخر الممر كنان و نور و فارس و سجي...
اياد(بغضب): انتي فعلا هتتجوزي الراجل ده؟
كنان: محدش هيأخد مراتي مني. هي ملكي...
داليا: مش هخبي حاجة هخبي ايه يعني يا جنون...
ساهر: مش ناوية تتجوزيني.

عادل: انت برضو بصيت ليها بغرض الاستمتاع. زي ما انا بصيت ليها.
كنان: جنون انا بحبك...
فريد: كنان فعلا بيحبك.
: فاشلة و مش هتوصلي. جبانة ضعيفة.
: انتي بنت عارفة يعني ايه بنت.
: بره اخرجي بره.
(بوجع): كفاية ارجوك كفاية...
(بصريخ): الحقونا. الحقينا ارجوكي
(بصريخ): انتي السبب انتي السبب.
: يا حرام...
(بصريخ): حرام حرام...
: ملكوش اي لازمة. بره...
: بمزاجي.
(بصريخ): لااااااااااااااا...
(بصريخ): الحقونا.

كنان: جنون انا بحبك. خلينا ندي علاقتنا فرصة تانية.
جنون كانت وصلت ل كنان و الباقي و وقفت فجأة.
سجي: جنون انتي كويسة؟
جنون فجأة بدأت الدنيا تبقي سوداء و اخر حاجة سمعتها...
كنان(بخضة): جنون!

-في مكان تاني...
في الشركة...
أوبي: شجن تعالي لحظة.
شجن: نعم.
أوبي(باحراج): احم بالنسبة اخر مرة يعني لما كنت متعصب و و.
شجن(برفعة حاجب): و؟
أوبي: انتي فاهمة قصدي ايه.
شجن: ايوه بس احب اعرف انت قصدك ايه برضو.
أوبي: تقبلي يعني نتجوز؟
شجن: من غير ورد و لا شيكولاتة و لا حتى خاتم اسلك بيه سناني.
أوبي: وافقي انتي و انا هعملك كل حاجة.
شجن: هفكر. عن اذنك.
شجن كانت هتخرج بس رجعت تاني.

شجن(ببرود مصطنع): لو وافقت اختي علي اخوك ممكن اوافق.
شجن خرجت و بدأت تشتغل و هي مبسوطة. أوبي كان عايز يقوم يقتلها في ايده.
بعد فترة...
الباب خبط.
أوبي: ادخل.
شجن(بغيظ): انسة سوزي عايزة حضرتك...
أوبي: مين؟
شجن: ام باروكة.
أوبي(بضحك): طيب دخليها.
شجن(بغيظ): تمام.
شجن: ادخل.
سوزي: اطلعي بره.
شجن: مش خدامتك انا يا روح اهلك...
سوزي(بغضب): انتي.
أوبي(بحدة): في ايه؟ ما تسكتوا.
شجن(بغيظ): انت مش شايف هي قالت ايه.

أوبي: خلاص خلاص. عايزة ايه يا سوزي؟
سوزي: ماما قال جت ليا اجي اعزمك تتغدي عندنا النهاردة. و كمان طنط جهاد جاية.
أوبي(ببرود): عندي شغل مرة تانية.
سوزي: بس.
شجن: مسمعتيش عندنا شغل يلا بره.
شجن زقت سوزي بره اوضة اوبي. اوبي كان مبتسم.
شجن: خير؟
أوبي: انا عملت حاجة.
شجن(لنفسها بغيظ): اوووف نفسي اقتلك.
شجن: عن اذنك.
شجن خرجت من المكتب و اوبي كمل شغله...

-في مكان تاني...
في فيلا فريد.
سيدة: راحة فين يا ندي هانم؟
ندي(بتوتر): بتسألي ليه؟
سيدة: جهاد هانم قالت ليا حضرتك متخرجيش بره البيت طول ما هي مش موجودة...
ندي: ازاي يعني؟
سيدة: اسفة دي اوامر الهانم.
ندي(بعصبية): طيب.
ندي طلعت علي اوضتها و مسكت التليفون و اتصلت ب سعيد.
الخط اتفتح.
ندي: اسفة يا سعيد مش هعرف اجي تعبت شوية.
سعيد: كدة مش هقدر اشوف عيونك يا ندي، وحشتيني اوي و الله.

ندي: و انت و الله، بس بابا بس يرجع بالسلامة و هيحل الموضوع.
سعيد: ماشي يا حبيبتي هكلمك بليل. خلي بالك من نفسك.
ندي: حاضر و انت كمان.
سعيد: لا إله الا الله.
ندي: محمدا رسول الله.
ندي قعدت و مش عارفة تعمل ايه و مخنوقة و قعدت تعيط.

-في مكان تاني...
عند جنون.
جنون بدأت تفوق فتحت عينيها لقت انها في اوضة ساهر الطبية. و بصت جمبها لقت كنان ماسك ايديها و حاطط رأسه علي السرير و لقت محاليل في ايديها.
جنون: احم...
كنان(بلهفة): فوقتي؟! عاملة ايه؟
جنون: كويسة الحمد لله...
كنان قرب منها و باس رأسها و سند رأسه علي رأسها.
كنان: قلقتيني عليكي اوي. بس برضو انا زعلان منك.
جنون: ليه؟

كنان: الدكتور قال انك بقالك يوم و نص مأكلتيش حاجة و كمان باين عليكي انك منمتيش.
جنون: طب ابعد شوية يا كنان...
كنان بعد شوية عن جنون و قعد قدامها تاني...
كنان: استني هروح اجبلك اكل.
جنون: لا المحاليل كفاية.
كنان: لا طبعا هجبلك.
الباب خبط.
كنان: ادخل.
ساهر: طالبينك عاملين اجتماع و اللواء رأفت عايزك.
كنان: طيب روح انت...
ساهر(بغضب مكتوم): تمام.
جنون: قوم روح اجتماعك.
كنان: لا مش مهم.

جنون: كنان بطل لعب عيال، روح اجتماعك اكيد في حاجة مهمة و كمان انا كويسة و هقوم اروح شغلي.
كنان: لما اطمن عليكي و اكلك.
جنون قامت و قعدت علي السرير و شالت المحاليل.
جنون: انا كويسة اهو، و هأكل بس روح شغلك.
كنان: جنون.
جنون: كنان مش وقته يلا روح...
كنان: طيب هوصلك اوضة مكتبك الاول.
جنون: طيب.
جنون لبست جاكت البدلة و الكوتشي بتاعها و عدلت شعرها و مشيت هي و كنان.
كنان: جنون.
جنون: ايه؟

كنان حضن جنون حضن دافئ ل مدة و كان هيبعد لقي جنون ماسكة فيه و مغمضة عينيها ابتسم علي تصرفها...
جنون(لنفسها): خليني كدة علطول...
كنان(بابتسامة): علفكرة ممكن نأخد اجازة و نمشي.
جنون بعدت عنه بتوتر و رجعت شعرها ل ورا.
جنون: يلا روح علي اجتماعك. باي.
جنون سابت كنان و مشيت و راحت ل مكتبها.
فارس: اخيرا فوقتي. حمد لله بالسلامة...
جنون: الله يسلمك، شكرا.
شذي: الف سلامك يا روحي...
سجي: حصلك ايه؟

جنون: لا مفيش شوية ارهاق.
عطر: طب ما تروحي.
جنون: لا لا هشرب فنجان القهوة و هفوق.
جنون: ايه اخر اخبار المهمة يا اياد؟
اياد: اسألي حد غيري.
جنون(بحدة): احنا هنا في شغل. و مبندخلش شغلنا في حياتنا الشخصية ده اللي اتعلمناه، صح يا استاذ اياد؟
اياد(بحدة): و برضو كل اسرارنا كانت مع بعض و كل حاجة بتحصل كنت اول واحد اعرف. دلوقتي كنان بقي رقم واحد في حياتك.
عطر: اهدوا بس اكيد سوء تفاهم...

شذي: اياد جنون مكنتش تعرف. دي طنط داليا حطتها قدام الامر الواقع و جنون اتصدمت...
فارس: ايوه يا اياد و كمان فيها ايه دو جنون وافقت تتجوزه احنا كنا نتمني انها تتجوز هي و باقي البنات. و كمان الراجل محترم فيه بس شوية عيوب بسيطة و جنون هتعدلها.
اياد: هو مش البيه كان عايزك يستمتع بيكي و بس.
جنون(بزعيق): بس بقي بس، ايه مبتراعوش ما بس بقي، حرام.
سجي: خلاص يا جماعة خلينا في شغلنا.
اياد: اسف يا جنون.

جنون: اوف استغفر الله العظيم، ممكن نشتغل بقي؟
الكل: اكيد.
و الكل بدأ يشتغل علي قضيتهم...
عند فرقة كنان...
رأفت: انا جايب ليكوا شخص مهم، و هتستفيدوا منه.
نور: مين هو يا فندم؟ و هنستفيد منه ازاي؟
علي: ايوه ممكن تعرفنا عليه؟
رأفت: اكيد. اتفضل...
-دخلت بنت جميلة و لبسها انيق و شيك باين انها مهتمة بنفسها جدا و كانت مبتسمة.
رأفت: شهد.
رأفت: دي هتبقي عضو جديد في فريق كنان.

كنان: بس يا فندم دي مكنتش تحت تدريبي يبقي مش هقدر اثق فيها...
شهد: انا ليا الشرف اني اكون في فريق اسد المخابرات. ده شئ عظيم بالنسبة ليا و اتمني لو حضرتك تقبلني في فريقك.
رأفت: القرار اتمضي عليه يا كنان. و كمان تقدر تبص علي ملفها و هتقدر تشوف قدراتها. و ممكن تحطها تحت الملاحظة.
رأفت: بس هي من هنا و رايح محسوبة ضمن فريق اسد المخابرات...
كنان: تمام يا فندم.
رأفت: اسيبكوا تتعرفوا عليها عن اذنكوا.

شهد: كان نفسي اقابل حضرتك جدا و اهي الفرصة جاتلي.
شهاب: اهلا و سهلا تشرفنا بيكي...
شهد: شكرا ليك.
نور: هاي انا نور.
شهد: طبعا عارفاكي.
علي: انا علي و ده تامر و ده شهاب.
شهد: عارفاكوا كلكم و بالذات القائد.
كنان: تعالي ورايا.
كنان: روح شوفوا اخر التطورات في العملية. و انت يا شهاب روح شوف اخبار الارهابي اللي الرعد قال عليه.
شهاب: اكيد حاضر.
شهد: هو احنا هنروح فين؟

كنان: هختبرك و اخرك غلطة واحدة ممكن اسامح فيها اكتر من كدة معنديش حاجة غير العقاب.
شهد: بحب العقابات علفكرة.
كنان بصلها باستغراب خارل يداريه و كانوا ماشين شهد اتكعبلت و مسكت في كنان و وقعوا قصاد بعض علي الارض. شهد فضلت باصة ل عيون كنان ل مدة. كنان كان هيقوم بس هي شدته تاني.
شهد: تعرف ان عيونك حلوة اوي يا كنان.
كنان بص يمينه لقي جنون قاعدة علي الارض و حاطة ايديها علي خدها.

جنون: تحبوا اجبلكم اتنين ليمون. و لا تحبوا تروحوا.
شهد: انتي مين؟
جنون: لا يا روحي متشغليش بالك اعتبريني مش موجودة. وقفتي لغاية تعرف ان عيونك حلوة اوي يا كنان كملي كملي.
كنان قام وقف و نفض هدومه و جنون وقفت قصاده.
شهد: مين انتي؟
جنون: لا اسيب ابو عيون حلوة اوي يقولك، عن اذنكوا بوظت اللحظة كملوا كملوا.
جنون سابتهم و مشيت و كنان اتصدم من تصرفها و راح وراها...
شهد: كنان كنان.
كنان مسك دراع جنون و لفها ليه.

كنان: هو انتي يا بت مبتغريش؟
جنون: لا غيرة يعني حب و انا مش بحبك بس.
جنون: روح يا ابو عيون حلوة.
كنان زق جنون علي الحيطة و بص يمينه و شماله.
جنون(بحدة): اللي بتفكر فيه مش هيحصل.
كنان: و الله هنشوف.
كنان قرب من جنون و في اقل من لحظة جنون ضربته في رجله وقع علي ركبه.
كنان(بوجع): يا بنت المجنونة.
جنون: نينيننينينينينيني.
جنون سابته و راحت مكان ما كانت راحة، اما كنان ابتسم لغاية ما فاق علي ايد علي كتفه.

كنان: احم في ايه؟
شهد: انت كويس؟
كنان: اه. تعالي معايا.
كنان راح لاوضة التدريبات و معاه شهد.
كنان: ابدأي.
شهد: مقدرش.
كنان: تبقي مرفوضة من فريقي.
شهد: خلاص.
شهد حاولت تضرب كنان بس هو تفادى كل ضربة.
كنان: ضربك حلو و شكلك متدربة علي مستوي عالي.
شهد: و مع ذلك مقدرتش اهزمك.
كنان: لاني مش اي حد.
كنان كان هيمشي بس شهد شدته ناحيتها و (لخيالكوا)...
كنان اتصدم جدا و شهد كانت مبسوطة.

شهد(بابتسامة): قولت لازم اعمل كدة اول ما اشوفك. عرفت انك بتحب البنت الجرئية.
جنون(بحدة): موبايلك يا كنان.
كنان بص علي جنون و اتصدم اكتر و حول نظره بين جنون و شهد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة