قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

كنان كان هيمشي بس شهد شدته ناحيتها و (لخيالكوا)...
كنان اتصدم جدا و شهد كانت مبسوطة.
شهد(بابتسامة): قولت لازم اعمل كدة اول ما اشوفك. عرفت انك بتحب البنت الجرئية.
جنون(بحدة): موبايلك يا كنان.
كنان بص علي جنون و اتصدم اكتر و حول نظره بين جنون و شهد.
كنان جري علي جنون و مسك ايديها.
كنان: جنون انا م.
جنون(بحدة): التليفون بتاعي معاك لما وقعت هاته. خد تليفونك اتبدل.
كنان(بعصبية): اطلعي بره يا شهد.
شهد: بس.

كنان(بعصبية): بره.
شهد خرجت من اوضة التدريب. و كنان و جنون فضلوا واقفين ساكتين.
جنون حطت ايديها علي قفاها و بتحرك رأسها.
جنون: هنفضل ساكتين؟ ممكن موبايلي.
كنان: و الله مكنتش اعرف انها هتعمل كدة.
جنون(بعصبية): انا مالي. انا عايزة موبايلي ورايا شغل الحاجات اللي زي دي حاجات تافهة مبدخلش نفسي فيهم.
كنان: طب اتكلمي بهدوء طيب.
جنون(بغيظ): كنان انت مستفز ابعد من وشي.

-كنان قرب من جنون و مسح الدمعة اللي نزلت منها غصب عنها و باس رأسها و حط رأسها علي صدره.
كنان: اسف بس مكنتش اعرف انها هتعمل كدة.
جنون: عايزة امشي. هات موبايلي.
كنان: عيوني.
كنان طلع تليفون جنون و مد ايده ل جنون.
جنون: كنان هاته بطل رزالة...
كنان(برفعة حاجب): جنون هانم مش عارفة تأخد التليفون.
جنون: اوف يا كنان.
كنان: خديه يلا.
كنان كان رافع ايده ل فوق و ماسك التليفون و جنون بتحاول تأخده.
جنون: طيب.

جنون كعبلت كنان و كان هيقع بس مسك في جنون و وقعوا هما الاتنين سوا.
كنان: و من اعمالكم سُلط عليكم.
جنون: نينينينيننيني، وسع كدة.
كنان قلب الوضعية و خلي جنون تحته و حاوطها علي الارض.
جنون: هيدخل حد علينا ابعد.
كنان: يدخل.
جنون: كنان ابعد. مينفعش كدة ابعد شوية.
كنان: طب هتودي موافقتك لامك امتي؟
جنون: قصدك رفضي رفضي. انا برفض مبحبكش.
كنان: متأكدة؟

جنون: ايوه. و كمان لو وافقت هنقول ل ماما ايه اننا اساسا متجوزين هي اكيد هتجيب مأذون و هتكون عايزة تكتب كتاب. علشان كدة ابعد بقي.
كنان: نحلها ملكيش دعوة، بس وافقي بقي يا جنون حرام عليكي انا كنت مستحيل اعترف ل بنت اني بحبها. معاكي انتي اتخليت عن حاجات كتير.
جنون(و هي مغمضة عينيها): بص يا كنان بحاول دلوقتي مضربكش فابعد عني علشان وشك الوسيم اللي بيعجب البنات الكلبوبات ميحصلوش حاجة.
كنان: طيب.

كنان بعد عن جنون و قام وقف و قوم جنون معاه.
جنون: شكرا.
جنون خدت موبايلها و ودت موبايل كنان ليه و مشيت.
كنان مشي راح ل مكتبه لقي فرقته حتى شهد هناك.
نور: كنت فين؟
كنان: مع جنون.
كنان(ببرود): ودوكي ملف القضية؟
شهد: ايوه...
كنان: عايز اعرف كل حاجة عن تاريخهم و انتي لوحدك اللي هتجبيه في اقل من 48 ساعة...
تامر: مش كتير عليها؟
كنان: لا و لو عرفت ان حد وداها اي مساعدة هيكون ليه عقابه.
علي: طيب.

نور: طيب وقت الغداء جه. يلا بينا اتفقنا مع فارس و الباقي هنروح نتغدي في مطعم. و كمان نحتفل ب شهد لانها جديدة.
كنان: اسبقونا هأخد جنون و اجيلكم.
عند جنون.
جنون: اشمعنا يعني مطعم؟
فارس: تغيير و كمان يعني عادي.
جنون: طيب.
اياد: هاخد شذي تعالوا ورانا.
جنون(بغمزة): ماشية معاك يا عم.
اياد خد شذي و راحوا للمطعم.
فارس: خلع يلا بينا كلنا.
الكل بدأ يخرج و اتقابلوا بره.
كنان: استني يا جنون.
جنون: خير سيد كنان.

كنان: تعال هوصلك و متعترضيش.
جنون: امرك يلا بينا.
جنون و كنان ركبوا العربية و لسة كنان هيتحرك لقي شهد قدامه.
شهد: ممكن توصلوني معاكوا علشان عربيتي عطلت...
جنون: اركبي.
كنان: بس...
جنون: ايه؟ اركبي.
و بعد فترة الكل وصل ل المطعم و قعدوا علي ترابيزة واحدة كلهم.
نور: لا الصراحة اللمة دي حلوة اوي.
تامر: مين سمعك و كل واحد معاه حبيبته.
فارس: ايه ده انا بتشتم يا جدعان فين حبيبتي دي.
الكل ضحك علي فارس و كملوا اكل.

كنان(بهمس): فاضية بليل؟
جنون: خير؟
كنان: اعتبري ميعاد اتنين بيحبوا بعض.
جنون: طب انا هأجي ليه انا مش بحب حد.
كنان: طيب مستنيكي هبعتلك العنوان علي الموبايل.
جنون: متكلفش نفسك و خلاص مش هأجي.
كنان: مستنيكي يا جنون.
اياد: في حاجة؟ ما تتكلموا بصوت عالي.
جنون(بخفوت): يا الله مش هخلص من مشاكلكم انا ناقصاكوا.
جنون: عادي مواضيع عادية...
سجي: سيبهم براحتهم يا اياد بلاش ترخم.
شهاب: شكل اياد بيحب الرخامة.

شذي: احترموا نفسكوا.
اياد: البت دي قلبي.
شذي: بس بقي.
شهد: تعرفوا بعض من امتي؟
عطر: احنا كلنا اتجمعنا في عملية واحدة و بقينا مع بعض من ساعتها.
شهد: كلكم مرتبطين.
نور: كنان و جنون، انا و تامر، اياد و شذي، علي و عطر، شهاب و سجي، فارس.
سجي: لحظة لحظة مين دي اللي مرتبطة ب شهاب؟
شهاب(بغمزة): انتي.
سجي: جبتي الكلام ده منين؟
شهاب: هي واضحة اساسا.
سجي: انت جيت اتقدمت ها؟ لا يبقي خلاص.

شهاب: طيب يوم الخميس انا جاي عادي جدا.
سجي: امشي يا عم من هنا...
شهاب: بتحبني اوي.
فارس: طيب كلكم مرتبطين الا انا، انا ابن البطة السوداء.
جنون(بضحك): يا ابني و الله الارتباط مش حاجة حلوة اقعد اتلهي.
كنان: اديني فرصة و اغيرلك وجهة نظرك دي.
تامر: كنان بيدور علي الفرص.
و قعدوا كلوا و اتكلموا و هزروا و رجعوا شغلهم و بعد فترة الكل بدأ يروح علي بيته...
عند جنون.
شجن: يا جنون ما تروحي بقي متبقيش رخمة.

جنون: لا مش راحة.
شذي: يا ارخم خلق الله روحي ليه ده انتوا متجوزين يعني.
جنون: هش هش وطي صوتك ماما بره.
شجن(بصدمة): انتوا متجوزين؟!
جنون بصت ل شذي بغضب و كانوا نسيوا وجود شجن.
جنون: شجن بصي يعني متفهميش غلط. اتجوزنا شغل.
شجن: ازاي؟
شذي: كانوا مضطرين يا شجن علشان العملية و ساعتها كنان حب اختك و جه اتقدم اهو الواد غلط.
شجن: لا خلاص قومي يلا يا جنون.
جنون: ابدا.
شذي: انا قايمة اقول ل طنط.

جنون: و ربي اربطك في السرير لغاية ما تموتي.
شجن: عن اذنك باي.
شجن طلعت جري و هي بتنادي علي داليا و جنون و شذي وراها...
داليا(بخضة): في ايه؟
شجن: اقول.
جنون(بغضب): و ربي اقتلك.
داليا: قولي يا شجن متخافيش.
جنون: مفيش حاجة يا ماما دي بتستعبط.
شجن: كنان يا ماما عازم جنون علي العشاء علشان يتعرفوا علي بعض اكتر. و هي رافضة.
جنون اتنفست براحة...
شذي: اه و بنتحايل عليها مش راضية.
داليا: اه يا حيوانه قدامي...

جنون: في ايه؟
داليا شدت جنون معاها و دخلت اوضتها...
داليا: خشي البسي ده.
جنون: لا لا.
شذي و شجن: يلا يلا يلا يلا.
جنون خدت الهدوم من مامتها بغضب و دخلت لبسته و خرجت...
داليا: قمر.
جنون: ايه القرف ده امشي بشراشيب انا...
شذي: مبتفهميش في الموضة.
جنون: هاتولي بدلة و لا بنطلون و تي شيرت...
داليا(بحدة): نعم يا اختي.
جنون: يا رب خدني، البس ايه يعني.
شجن: شوفي ده.

جنون دخلت تقيس و فضلت تقيس كتير. و الاوضة اتملت فساتين و هدوم.
داليا: مش عاجبك و لا فستان يعني.
جنون: اه روقوا بقي اوضتي و اخرجوا بره.
شجن: استني.
شجن جريت علي اوضتها و جت.
شجن: ايه رأيك؟
شذي: الله يا بت يا شجن حلو اوي.
داليا: خشي قيسي...
جنون: اوووووووف هاتي.
جنون دخلت تقيس و خرجت.
داليا: هو ده هو ده.
جنون: اوف يا الله حرام بقي.
شذي: جبتيه منين يا بت؟
شجن: لما كنا في المول عجبني قولت اشتريه ل جنون.

جنون(بغيظ): ده انا هطلع عينك بس اصبري عليا.
شجن: ماما.
داليا: متخافيش في حمايتي.
شجن: قلبي يا رب.
شذي: ناقص صندل و مكياج.
جنون: هو كوتشي و شنطة و همشي.
داليا ضربت جنون علي رأسها و وقفتها قدام المراية.
داليا: القمر ده لازم يكون كامل فاهمة.
جنون: ما هو في كل الحالات اسمه قمر.
شذي(بضحك): عجبتني.
جنون: اخرسي يا بت.
و بدأوا يلبسوا ل جنون كل حاجة و هي مش طايقة نفسها.
داليا: لفي و شوفي نفسك.

جنون بصت في المراية و شافت نفسها.
جنون: عادي مش بطال.
جنون كانت لابسة فستان باللون الكشميري الهادي قصير قبل الركبة و بكم طويل و اخر الكم واسع. نازل من علي الاكتاف رقبتها و كتفها باين و ضهرها باين. و لبست صندل كعب بنفس اللون و رفعت شعرها علي شكل كحكة من ورا بس بطريقة حلوة و منزلة كام خصلة علي وشها. و كانت حاطة روچ هادي و كحل حدد عينيها.
جنون: بس.
شجن: ايه قولي فيه عيب...
جنون: يا امي قصير اوي.

داليا: امشي يا بت يلا.
جنون خدت مفاتيح العربية و شنطتها و موبايلها.
جنون ركبت العربية و راحت مكان ما كنان باعت ليها العنوان، تليفونها رن...
الخط اتفتح.
كنان: انتي فين؟
جنون: انا مكان ما انت قولت بس المكان ضلمة مش شايفة اي حاجة...
كنان: طيب عدي المكان ده و هتلاقي انوار كدة.
جنون: طيب خليك معايا.
جنون بدأت تسوق العربية لغاية ما لقت يافتة و وقفت...
جنون: خلاص وصلت...

جنون قفلت العربية و خدت موبايلها و نزلت ببطء.
كنان اول ما شافها فضل واقف مكانه و كان حاسس انه مش قادر يأخد نفسه، مسك بوكيه الورد و قرب منها لغاية ما وقف قدامها.
كنان: احم احم.
جنون(رفعت كتفها): مالك يا ابني؟
كنان: ها لا مكنتش متوقع انك هتلبسي فستان...
جنون(بتوتر): علفكرة مكنتش هلبس كدة بس.
كنان: بس؟
جنون: بس انا اساسا بعد ما اقعد معاك شوية ورايا خروجة.
كنان: و الله؟! يا تري راحة فين؟

جنون: مكان ما اروح يا ابني مالك كدة...
كنان: تمام خدي.
جنون: مكنش ليه لزوم ورد و الشغل ده يعني.
كنان: معلش انا مبذر. هاتي ايدك...
جنون: ليه؟
كنان: في ايه يا بنتي علشان نمشي و نروح نقعد هناك.
جنون: طيب.
جنون ودت ايديها ل كنان و مشيوا...
كان المكان عبارة عن رملة و بحر و المكان ضلمة. و كان علي الارض في شموع علي الجمبين و زي خيمة كدة و تحتها ترابيزة و كرسين و ورود...

-كنان شد الكرسي ل جنون و جنون قعدت و كنان بدأ يحطلها الاكل قدامها و قدامه...
جنون: شكرا...
كنان: قوليلي رأيك؟
جنون: اوعي تقول انك انت اللي عامل ده...
كنان: لا متخافيش.
جنون: اه اصل اخاف علي نفسي اوي...
جنون و كنان بدأوا يتكلموا في مواضيع مختلفة و عدت فترة من الوقت.
كنان(بتسلية): مش علي اساس عندك خروجة.
جنون(بتوتر): اه فعلا، همشي بقي...
جنون كانت هتقوم بس كنان مسك ايديها و قربها منه.

جنون: احم نفسك. ابعد شوية.
كنان: انا عارف ان مش وراكي خروجة و لا حاجة، و كمان احتمال كبير اوي انك لابسة فستان غصب عنك. بس اعتقد انك بتحبي البحر تعالي نقعد قدامه شوية و بعدها روحي.
جنون: لا علفكرة ورايا خروجة و كمان مبلبسش حاجة غصب عني انا لابسة الفستان لان ورايا خروجة بعدك...
كنان: انتي حلوة اوي علفكرة.
جنون(بتوتر): طب مش يلا بينا نقعد قدام البحر.
كنان: تحبي تقعدي علي الارض و لا الكرسي...

جنون: حط حاجة علي الارض و نقعد عليها.
كنان: طيب.
جنون و كنان قعدوا علي الارض و جنون قلعت الصندل...
كنان: بتحبي البحر ليه؟
جنون(بتنهيدة): لانه بيأخد همومنا و مشاكلنا و بيروح بيها ل بعيد، حتى احنا منعرفش بيروح بيهم فين.
كنان: انا مكنتش بحب البحر اوي بس دلوقتي بقيت اعشقه...
جنون(بابتسامة خفيفة): اشمعنا يعني؟

كنان: لانك قاعدة معايا قدامه و لابسة ليا فستان مخصوص و ده مش من عادتك، و مقضية معايا وقت لطيف من غير مشاكل و خناقات.
جنون(بضحكة خفيفة): يا الله متجبش سيرة الخناقات هنتخانق دلوقتي.
كنان: اممممم طيب يا ستي، ممكن اسأل سؤال؟
جنون: اتفضل.
كنان: دايما بلاحظ انك مخبية حاجة...
جنون بصت للبحر كتير و بعدين بصتله.
جنون: ا...
تليفون جنون رن و كنان شتم اللي بيتصل في سره كتير.
جنون(بضحكة): شكلها إشارة علشان متكلمش.

جنون مسكت التليفون و كانت هترد بس كنان خد التليفون و قفله.
جنون: ايه يا كنان هات التليفون...
كنان: انا قافل تليفوني علشان اقعد معاكي. مفيش اي رد علي اي مكالمات.
جنون: كنان مش لعب عيال هات موبايلي ممكن تكون حصلت حاجة.
كنان: هيحصل ايه مثلا، لا يا جنون يلا نكمل كلامنا...
جنون بصت قدامها و بسرعة لفت و حاولت تأخد من كنان الموبايل و كانوا فوق بعض.
كنان: ابدا يا جنون.
جنون: يا كنان في ناس ممكن تكون محتاجاني.

جنون(بصوت عالي): اه.
جنون و كنان اتدحرجوا لغاية ما وقعوا في الماية كانت المسافة صغيرة.
جنون(بشهقة): يا نهار اسود!
كنان: شوفتي بسبب عنادك، اتغرقنا ماية.
جنون(بعصبية): لا بسببك.
كنان بص ل جنون و قرب منها و (لخيالكوا)...
جنون: وسع هروح ازاي كدة اوف.
جنون زقت كنان و قامت وقفت. و كنان قام وقف جمبها.
جنون: اوف الهدوم اتبلت كلها حتى شعري.
كنان: كله بسبب عنادك انا بقيت شوربة.
جنون: هروح ازاي اوف.
كنان: عادي هوصلك.

جنون فكت شعرها و حاولت تنشفه بأيديها.
كنان: علفكرة من قدام شعرك متبلش...
جنون: شكرا علي المعلومة.
كنان(بلامبالاة): معلش مش هتعرفي تروحي الخروجة.
جنون: مش مهم المهم ماما بس متشوفنيش.
كنان: جنون سيبك من اي حاجة، سؤال بس؟
جنون: اممم خير؟
كنان: فرقت معاكي الخروجة دي؟
جنون(مش مركزة): كل حاجة بتعملها فارقة.
كنان ابتسم اوي و قرب من جنون و باس رأسها.
جنون(لنفسها بصدمة): يا نهاري اسود.

جنون: ابعد كدة انت متفرقش معايا اصلا. يلا عايزة اروح.
كنان مسك جنون من كتفها و هزها بشوية حدة.
كنان: جنون انا بجيب آخري بسرعة و انتي بتحبيني و انا بحبك ليه نعذب بعض...
جنون: مش معترفة بالحب مش هعيش نفس اللي غيري عاشه، في ناس كتير اتعذبت بسبب الحب و انا مش عايزة اتعذب انا هفضل كدة قلبي ميت...
كنان: انتي اجمل قلب يا جنون و بسبب قلبك ده انا بقيت ليكي بحبك انتي و الله...

جنون: ايه اللي يثبت انك بتحبني؟ ايه اللي يثبت انك مش هتخوني؟ ايه اللي يثبت انك مش هتظلمني؟ ايه اللي يثبت انك هتفضل مخلص ليا؟ ايه اللي يثبت انك هتفضل معايا و مش هتبعني من اول مشكلة؟ حاجات كتير هتعرف تثبتهم ليا ازاي؟ انا مش هخوض تجربة الحب علي احتمالات...

كنان: هثبتلك ده كله جربيني بس بلاش نبعد عن بعض، خلينا نبقي مع بعض خلينا نكون اسرتنا مع بعض انا ما صدقت الاقيكي ما صدقت اتغيرت ما صدقت لقيت شخص يفهمني و يكون معاايا في وقت احتياجاتي. بحبك و الله...
جنون: كنان نتكلم بعدين. يلا بينا نروح...
كنان: مش هتمشي من هنا الا لما نحل الموضوع ده...
جنون: يبقي انت عايز تنهي الموضوع.
كنان: جنون خلينا نكون مع بعض و منبعدش عن بعض.

جنون حطت ايديها علي وش كنان و قربت منه.
جنون: كنان انا ورايا حاجات كتير لو عرفتها هتكرهني. انا كدبت يا كنان انا الماضي بتاعي مؤلم انا مستحملاه بالعافية انت مش هتقدر.
كنان: مش هجبرك تحكيه بس وقت ما تحكيه اتأكدي اني هقف جمبك و هبقي معاكي للنهاية اوعدك...
جنون: يا.
كنان: علشان خاطري.
جنون: يلا نروح يا كنان...
جنون راحت ناحية العربية.
كنان: هاتي المفاتيح.

جنون ودت ل كنان المفاتيح و ركبوا العربية و وصلوا ل بيت جنون...
جنون: روح بالعربية هبقي اخدها منك بكرة.
كنان: مش جاي بكرة اسااسا و هاخد اجازة اسبوع و احتمال اطلب نقل...
جنون: قول بقي انك عايز تصيع مع كذا بنت. و واخدني حجة.
كنان: انا قولت اني اتغيرت و مش هرجع تاني.
جنون: روح و بكرة في المبني هأخدها منك. باي.
كنان: قولت.
جنون سابته و نزلت من العربية و راحت ناحية الشباك بتاعه و نزلت لمستواه.

جنون: شكلك وحش...
كنان: متشكر.
جنون: يا الله كنان محصلش حاجة ل ده كله.
كنان: تمام.
جنون: بطل برود يا عم، فك وشك.
كنان: هقولك معلومة يا جنون. انا اول ما هجيب اخري هبعد و هدوس علي قلبي و كرامتي لازم احافظ عليها...
جنون(بسخرية): زيك زي الباقي.
جنون سابت كنان و دخلت البيت بتاعها.
داليا(بشهقة): ايه اللي خلاكي شوربة كدة؟
جنون: مش قادرة اتكلم عن اذنك.
داليا: مالك يا جنون؟
جنون: انا كويسة كويسة. كويسة اوي عن اذنك.

جنون سابت مامتها و دخلت الاوضة و قفلت الباب و دخلت غيرت هدومها و خرجت حاولت تنام بس كل ما تتقلب تفتكر كنان لغاية ما فضلت تعيط كتير لغاية ما نامت...
عند كنان.
كنان ساق بسرعة كبيرة و وصل للبيت.
جهاد: اهلا باللي مش معبرني...
كنان(ببرود): مش فايقلك...
كنان ساب جهاد و طلع لاوضته. ندي حست بيه لما جه و راحت لاوضته.
كنان: اطلعي بره يا ندي.
ندي: مالك يا حبيبي؟ امبارح كنت مبسوط مالك النهاردة.

كنان(بدموع): تعبان اوي يا ندي.
ندي قعدت جمبه و خدته في حضنها و كنان عيونه دمعت و حكي كل حاجة ل ندي.
ندي: معلش يا كنان. ممكن تكون مثلا خرجت من تجربة حب فاشلة قبل كدة، ممكن يكون عندها مشاكل.
كنان: انا متأكد انها بتحبني ليه عايزة تبعدنا عن بعض.
ندي: طب نام دلوقتي و نتكلم بعدين، ربنا يهديلك البال.
كنان: شكرا ليكي يا ندي.
ندي: احنا اخوات.
ندي راحت لاوضتها ونامت، و كنان نام مكانه علي السرير...

-في الصباح الباكر...
في فيلا فريد.
جهاد: بما ان الكل مجتمع...
جهاد: ان شاء الله فريد هيقوم بالسلامة، و هنروح نخطب ل أوبي و كنان.
أوبي: ورايا شغل مهم.
جهاد(بحدة): اقعد لغاية ما اخلص كلامي.
كنان(ببرود): احنا رجالة و نقدر نجوز نفسنا و كمان مش بنات علشان تجبرينا.
أوبي: كنان عنده حق. عن اذنك.
أوبي و كنان مشيوا و راح كل واحد ل شغله.
ندي: عن اذنك هطلع البس.
جهاد(بحدة): رايحة فين؟

ندي: راحة مشوار مع صحابي فيها حاجة...
ندي قامت لبست هدومها و نزلت خرجت من الفيلا.
سيدة: تحبي اعملك مساچ يهديكي؟
جهاد(بعصبية): عايزين يحرقوا دمي.
سيدة: كل حاجة بالهدوء يا جهاد هانم. خديهم علي حجرك هيبقوا تحت طوعك...
في مكان تاني.
عند جنون.
جنون: ماما انا خارجة.
داليا: استني يا حبيبتي احكيلي حصل ايه.
جنون: محصلش حاجة اتكلمنا عادي.
داليا: و حاسة ناحيته بأيه؟
جنون: بالرفض يا امي...

داليا: طب صلي استخارة الواد باين انه شاريكي...
جنون(غمضت عيونها): طيب يا امي. عن اذنك...
شذي: عربيتي فين؟
جنون: مع كنان.
شذي(بصدمة): نعم!
جنون: هيرجعها في ايه، روحي مع اياد و خدوا معاكوا شجن.
شجن: لا هأجي معاكي.
جنون: مش فاضية ل لعب العيال ده.
شذي: هتصل ب اياد...
شذي طلعت تليفونها و اتصلت ب اياد.
الخط اتفتح.
اياد: يا صباح الورد و الياسمين.
شذي: صباح النور، فاضي توصلني؟
اياد: دقيقة و اكون قدامك.

داليا: طب خشي البسي حاجة تانية يا جنون.
جنون(بعصبية): عايزين مني ايه؟ ما تسيبوني في حالي شوية. سيبوني اركز في شغلي شوية و ده استايل لبسي من ساعة ما ربنا خلقني هغيره ليه اللي يحبني يحبني زي ما انا و اللي مش عاجبه الباب مفتوح مش همسك فيه.
جنون كانت لابسة بنطلون اسود و قميص اسود و دخلته في البطلون و في ايديها جاكت جلد اسود. و سيبت شعرها و لبست كوتشي اسود عالي و شنطة ضهر باللون البيچ...

جنون سابتهم و خرجت. الباقي قعد يبص ل بعضه باستغراب.
شذي: تفتكروا حصل اي حاجة بين جنون و كنان؟
شجن: باينة اوي.
داليا: و الله العريس لقطة و كمان موافق علي ظروف شغلها و كمان ناوي يستحمل عنادها و جنونها.
شجن: لازم نعرف حصل ايه...
شذي: هي دي بتحكي كل حاجة؟
عند جنون.
جنون بتفتح بوابة البيت لقت ندي واقفة قدامها.
ندي: صباح الخير.
جنون: صباح النور، في حاجة؟
ندي: عارفاني؟!
جنون: اكيد بنت سيادة اللواء...

ندي: و اخت كنان.
جنون: حضرتك عايزة ايه؟
ندي: ممكن نتكلم شوية مع بعض.
جنون: لو موضوع يخص كنان انا مش عايزة اضيع وقت علي الفاضي.
ندي: مش هأخد من وقتك كتير اوعدك.
جنون: اتفضلي اركبي...
جنون ركبت الموتسكل و وراها ندي. و راحت ل مكانها المفضل...
جنون: اتفضلي اتكلمي.
ندي: بصي ممكن تكوني فعلا مش مصدقة ان كنان اتغير بس ده حقيقي انا اخته و عارفاه فعلا كنان اتغير و علشانك.

ندي: كنان عمره ما حب اي بنت في حياته و مكنش معترف ب الحب، جيتي انتي و كسرتي ده. و بقي عاشق ليكي.
ندي: بصي مش بقول كدة علشان هو اخويا. بقول كدة لاني شايفة شخص بيتألم و بيتعذب و هو بعيد عن حبيبه. و حبيبه في ايده كل السعادة و مستبخلهم عليه.
جنون: لحظة لحظة لحظة انا مش حبيبته.
ندي: لا حبيبته عارفة ايه اللي يثبت النهاردة شوفت في عينك نظرة القلق اول ما لقتيني قدام البيت افتكرتي كنان حصله حاجة. صح؟

جنون(لنفسها): يا رب خلصني.
ندي: اخويا بيحبك اوي و الله و مستعد يبيع الدنيا علشانك.
جنون: اخوكي زي اي راجل بس مش اكتر. بصي مش كل الرجالة خاينين و مش كلهم كدابين. بس نوعية اخوكي كدة...
ندي: اسمعيني بس لو فعلا مكنش بيحبك مكنش جه و اتقدم و مكنش خد بابا معاه مكنش هيخاطر بحياة بابا علشان يتقدملك. و اكيد لو انتي مش مهمة عنده مكنش هيعمل كدة، صح و لا غلط يا جنون؟
جنون: ندي ورايا اجتماع ارجوكي مش عايزة اتأخر.

ندي: عموما معايا رقمك بابا كان دايما مخليني اسجله و بيقولي دي إلى هتقدر تنقذك وقت ما تحتاجيها...
ندي: نفسي فعلا تنقذي اخويا، ارجوكي.
جنون: تعالي اوصلك.
ندي: لا هأخد تاكسي باي...
جنون ركبت الموتسكل بتاعها و وصلت للمبني. و طلعت جري علي اوضة الاجتماع.
جنون: بعتذر علي التأخير.
رأفت: خشي يا جنون.
شذي(بهمس): ايه اللي اخرك؟
جنون: مش وقتك.
جنون لقت كرسي فاضي جمب كنان راحت قعدت عليه.

كنان(بخفوت): لو مش عايزاني هنا ممكن اقوم، في النهاية انا مش مناسب ان جنابك تقعدي جمبي.
جنون بصتله بطرف عينيها و بدأت تركز في الاجتماع...
بعد فترة الاجتماع خلص...
اياد: مش مسامحك يا جنون.
جنون: انا؟!
اياد: انا اللي فاكر هروح انا و شذي سوا طلعت شجن كانت عازل.
شذي: متصدقيش كلامه.
جنون: اختي بلسم.
فارس: صاحبي اللي ناسيني.
جنون: اسفة مشغولة الفترة دي.
فارس: طبعا طول عمرك مهمة.
شهد: مالك يا كنان؟ حاسة فيك حاجة.

نور(بهمس): هي جنون مش بتغير ليه؟
تامر(بهمس): معرفش. بس هي كدة عاقلة.
نور(بهمس): نعم يا حبيبي!
تامر(بهمس): اسفين يا صلاح...
كنان: انا كويس.
شهد: بس لا حاسة فيك حاجة، قول.
شهاب: سيبيه دلوقتي يا شهد عادي يعني.
علي: متضغطيش عليه.
علي(بهمس): تعالي اقولك حاجة بره.
عطر: تمام...
علي و عطر خرجوا بره اوضة الاجتماع.
عطر: في ايه؟
علي: وحشتيني.
عطر: تصدق انك تافه.
علي: لا استني بجد. تحبي ننزل نشتري الدبل امتي؟

عطر: عادي يعني.
علي: لا لازم تقولي...
عطر: بعد ما اللواء فريد يفوق ان شاء الله...
علي: تمام، هروح علي شغلي انا.
عطر: تمام ربنا معاك.
علي: لا نبطل رقة علشان كدة هترزع جمبك علطول.
عطر(باحراج): يا الله امشي بقي. انا كمان ورايا شغل.
عند الباقي.
فارس: طيب مش يلا نبدأ شغلنا.
اياد: اه عندك حق، صح يا جنون؟
جنون: ايوه اسبقوني انتوا و انا جاية وراكوا، حد يجهزلي فنجان قهوة.
سجي: طيب يا روحي.
شهاب: يلا احنا كمان...

الكل بدأ يقوم الا كنان و جنون و نور و تامر و شهد.
جنون شاورت ل نور انهم يمشوا.
تامر(بهمس): بنطرد يلا بينا.
نور: طب يا حبيبي هنسبقك علي هناك بقي.
كنان: جاي معاكوا.
شهد: لا عايزاك في حاجة.
نور: هنسبقك.
كنان(ببرود): خير؟
شهد: حاسة انه فيك حاجة احكيلي.
كنان(بعصبية): بصي انتي ابعدي عني تمام، و اللي حصل امبارح هعتبره كأن شئ لم يكن لكن لو اتكرر و ربي مش هكتفي بقتلك.
شهد: لما عملت بحث عنك.
كنان: وتعملي ليه؟

شهد: انا بحبك شوفتك مرة كنت في مهمة و اعجبت بيك جدا و عملت عنك بحث و عملت المستحيل علشان اجي هنا. و انت بتحب البنات الجرئية.
كنان: مش السافلين اللي زيك، اطلعي بره و متفكريش باي حاجة تخصني...
شهد: هتتمني لحظة مني.
شهد خدت شنطتها و خرجت من اوضة الاجتماع. كنان كان هيقوم بس جنون مسكت ايده.
جنون: احم ممكن نتكلم شوية؟
كنان قعد مكانه تاني و جنون وهو ساكتين.
كنان: هنفضل ساكتين كتير؟

جنون: ممكن متتكلمش ببرود معايا.
كنان: ليه يعني هو حلال ليكي بس.
جنون: اكيد مش كدة بس انا مش باردة.
كنان: فعلا البرود كلمة قليلة اوي، باردة في كل حاجة كلامك طريقتك اسلوبك حبك مشاعرك. حتى قلبك بارد.
جنون: شكرا ليكي. اسفة عن اذنك.
جنون كانت هتقوم بس كنان لاحظ دموعها و خدها في حضنه بسرعة و جنون مسكت فيه و قعدت تعيط كتير.
كنان: طب اهدي طيب انا اسف.
جنون(بعياط): انا و الله ما وحشة. غصب عني بقيت كدة.

كنان: طب اهدي بس مش متعود عليكي كدة.
جنون(بدموع): انا كويسة كويسة.
جنون بعدت عن كنان و مسحت دموعها بأيديها.
كنان: في ايه ل ده كله؟
جنون قعدت تفكر كتير و بصت ل كنان.
جنون: هحكيلك.
كنان: اقعدي الاول.
جنون كانت لسة هتتكلم لقوا الباب بيتفتح فجأة.
جهاد(بغضب): بيحصل ايه هنا؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة