قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والعشرون

جنون كانت لسة هتتكلم لقوا الباب بيتفتح فجأة.
جهاد(بحدة): بيحصل ايه هنا؟
كنان(بأستغراب): امي!
جنون: ازيك يا مدام جهاد.
جنون: عن اذنك يا كنان.
جنون قامت و هي ماشية لقت جهاد بتبصلها بغضب.
جنون(لنفسها): ايه المجنونة دي؟ ربنا يشفي.
كنان: خير؟
جهاد: مش عارفة اتكلم مع ابني في بيتنا قولت اجي هنا اتكلم معاه...
كنان: انا مالي يعني. مشغول.
جهاد: اه مشغول في الاجتماعات المغلقة.

كنان(بحدة): جنون مش كدة و يا ريت لما تيجي تتكلمي عنها اتكلمي باحترام.
جهاد(بعصبية): من امتي يا كنان و انت كدة؟
كنان(بلامبالاة): ورايا شغل لما ارجع هنتكلم.
جهاد: هستناك نروح بالمرة لابوك.
كنان: روحي انتي الاول.
جهاد: بس.
كنان: قولتلك روحي الاول مش فاضي دلوقتي...
جهاد: ماشي يا كنان.
جهاد خدت بعضها و مشيت راحت ل فريد.
في المستشفي عند فريد.
فريد: انا و الله مبسوط اكتر ما انا في البيت مع جهاد و الله...

رأفت: انا اجتمعت مع العيال و جيت ليك علطول.
فريد: تسلم يا صاحبي.
رأفت: المهم صحتك تبقي تمام...
الباب خبط و جهاد دخلت علطول.
جهاد(بعصبية): ازاي محدش يقولي انك فوقت. و انت مش هامك امرنا يعني.
فريد: لاحظي اني تعبان...
رأفت: طب استأذن انا باي. هأجي تاني.
فريد: تمام...
جهاد: شايفك ابنك و لا ابنك التاني و لا بنتك.
فريد(بملل): مالهم يا جهاد؟
جهاد: كنان مش عايز يتجوز و لا حتى أوبي، و ندي بتحب واد فقير...

فريد: الفقر مش عيب. و كمان ولادك كبروا و بقوا مسئولين عن نفسهم احنا بس علينا اننا نقف وراهم في ضهرهم.
جهاد: يعني انت موافق علي حالهم ده.
فريد: براحتهم.
جهاد: طيب يا فريد طيب.
جهاد مشيت و سابت فريد.
فريد: سامحوني يا ولاد معرفتش اختار الام الصح.
في مكان تاني...
-عند ندي.
ندي: يا حبيبي ان شاء الله بس بابا يفوق و تيجي تتقدم علطول...
سعيد: طيب يا ندي بس حقيقي انا زهقت يا ندي.

سعيد: بشوفك في السر و من ورا اهلك حرام.
ندي: بابا عارف ماما هي اللي رافضة.
سعيد: فاهم يا حبيبتي ان شاء الله هتوافق.
ندي: ان شاء الله.
ندي: همشي انا علشان ماما متقلقش يلا باي.
سعيد: باي.

-في مكان تاني...
عند أوبي و شجن.
أوبي(بغمزة): تخرجي نتغدي سواء؟
شجن: ايه الغمزة دي يعني هي دي الروشنة...
شجن: كدة انا هتسحر بعيونك الحلوة يعني.
أوبي مسك شجن من قفاها و مشاها قدامه.
أوبي: قدامي يا زفتة قدامي.
شجن: ابعد ياض عني. و الله اقول ل جنون.
أوبي: امشي يا بت. بوق و بس.
أوبي و شجن نزلوا من الشركة و ركبوا عربية أوبي...
أوبي: تحبي تروحي فين؟
شجن: اي داهية.
أوبي وقف العربية و بص ل شجن.

أوبي: انزلي انزلي من العربية هتجبيلي الضغط.
شجن: تصدق زعلتني، كان نفسي بس اجيب القلب و الضغط مع بعض. يلا مش مشكلة في عيد ميلادك بقي.
أوبي(بصوت عالي نسبيا): يااااا رب...
شجن: اطلع اطلع...
أوبي و شجن راحوا ل مطعم شيك و دخلوا قعدوا.
أوبي: تحبي تأكلي ايه؟
شجن: اي حاجة لما نشوف ذوقك ممكن يطلع حلو.
أوبي: ممكن ده اكيد يا بنتي.
شجن: الغرور في العالي، طيب اطلب.
أوبي طلب اكل ليه هو و شجن و بدأوا يأكلوا.

شجن: ماشية عادي.
أوبي: بت انتي هتجنيني.
شجن: ايه ده هو انا لسة مجننتش.
أوبي: لا انتي ناوية ليا علي كل امراض الدنيا.
شجن: اصبر بس عليا.
أوبي: هموت منك يا رب.
شجن: ايه ده احنا لسة في الاول...
أوبي: كدة في الاول. طيب.
شجن: هنحلي بأيه؟
أوبي: هو في احلي منك؟
شجن: اه طبعا يلا اطلب اي حاجة نأكلها تاني.
أوبي بصلها بصدمة و شجن قعدت تضحك عليه.
شجن: يلا يا بابا اصرف...
أوبي: انتي ناوية ليا علي نية سوداء.

شجن: ايوه احذر مني بقي...
أوبي و شجن كملوا باقي اليوم مع بعض.

-في مكان تاني...
في المبني.
شهاب: لا هو مش معقولة علشان اشوفك اشوفك صدفة.
سجي: اعمل ايه يعني؟ جنون مهتمة بالقضية دي اوي و كمان انا مش بخلط شغلي في حياتي الشخصية، و كمان شغلي اهم من ده. عن اذنك.
سجي سابت شهاب و راحت مكان ما هي عايزة. شهاب وقف مصدوم.
اياد: بوقك ليدخل دبان.
شهاب: احم ايه القرف ده؟
اياد: في ايه مالك كدة مذهول.
شهاب: هو انا لما اتجوز سجي هتقولي شغلي اهم.

اياد: انت و شطارتك تخليها تقعد في البيت بقي.
شهاب: هعمل علي الموضوع ده متخافوش.
اياد: هو انا كتير و انا مش واخد بالي.
شهاب: يا عم بكلم نفسي، عن اذنك.
شهاب مشي و اياد وقف مستغرب.
اياد: ربنا يعينك يا سجي...
اياد مشي و راح لاوضة جنون و خبط الباب.
جنون: ادخل.
اياد: ايه يا بنتي كله شغل شغل.
جنون: من امتي و انا مش شغل شغل. طول عمري ايه الجديد؟
اياد قرب من جنون و مال عليها.
اياد: يعني مش كنان او حاجة كدة؟

جنون: انتوا اسااسا فاهمين الموضوع غلط.
اياد: يعني مش بتحبيه، انا شايف انه كويس انك متحبهوش لانه البت الجديدة راسمة عليه اوي و مخططة علي كبير.
جنون(بلامبالاة): عادي ميفرقش معايا اساسا براحتها و براحته...
اياد(بلامبالاة): طيب هروح اشوف شغلي ورايا مهمة كدة و هاجي علطول.
جنون: ربنا معاك...
اياد: باي.
-اياد خرج و قفل الباب و وقف وراه و عدي خمس ثواني سمع صوت تكسير في الاوضة ابتسم و مشي.

جنون: هشششش اهدي حاولي تتحكمي في نفسك اهدي.
جنون قعدت تلعب في شعرها بعصبية و بتتنفس بصعوبة و بتبص علي الكوباية اللي كسرتها.
جنون: انا مالي اسااسا ميهمنش.
جنون قعدت علي مكتبها و اتصلت من التليفون اللي في المكتب.
جنون: عايزة حد يجي ينضف اوضة المكتب.
و بعد فترة جه عامل النظافة و و نضف الاوضة و جنون كملت شغل...
عند اياد.
الباب خبط...
اياد: اتفضل.
شذي: اياد انت.
شذي اول ما شافته لفت وشها بعيد عنه.

اياد: متوقعة ايه واحد رايح عملية و في اوضة تبديل الملابس.
شذي: خلاص لما تخلص...
اياد: خلصت.
شذي لفت وشها و بصت لاياد و اياد كان بيجهز شنطته.
شذي: خلي بالك من نفسك.
اياد(بغمزة): متخافيش مش هموت قبل ما اتجوزك...
شذي: حيوان. انا غلطانة اني اجيت اتكلم مع واحد زيك...
شذي كانت هتمشي بس اياد جري عليها و خدها في حضنه.
اياد: خلاص اسف.
شذي: ابعد يا حيوان بعيد عني...
اياد: خلاص بعدت عيلة فصيلة، كل الستات زي بعض.

شذي: متشكرة.
اياد: متخافيش هاجي بسرعة.
شذي: عارفة يلا باي.
شذي باست اياد علي خده و سابته و مشيت.
اياد كمل اللي هو بيعمله و خرج ركب عربيته و مشي.
عند كنان...
شهد: اتفضل كل المعلومات اللي حضرتك طلبتها في 35 ساعة بس مش 48.
نور(بذهول): ازاي قدرتي تعملي كدة؟
شهد(بغرور): دي حاجة بسيطة.
كنان(ببرود): في غيرك عمل اكتر من كدة و احسن. معملتيش معجزة يعني.
علي(بهمس): ماله كدة مش طايقها يعني.

تامر(بهمس): العشق يا ابني العشق.
كنان: هنبدأ دلوقتي نراقبهم كويس. كل حركاتهم لازم تكون عندنا اول بأول.
علي: احم كنان ممكن اروح الحمام.
كنان: مشيت هي و فارس.
علي(بغيظ): هي مين؟
كنان: اللي في بالك...
علي(بغيظ): متأكد؟
كنان: ايوه و نركز علي شغلنا علشان مزعلكوش.
و بدأوا يشتغلوا كتير لغاية ما الباب خبط.
كنان: ادخل.
جنون: كنان لو فاضي ممكن لحظة؟
كنان(بلهفة): اكيد.
الكل الا شهد: نركز علي شغلنا علشان مزعلكوش.

جنون فهمت قصدهم وفهمت حصل ايه و ابتسمت و كنان راح ناحيتها و وقف قدامها.
كنان(بهمس): بينيهم علطول.
جنون: ايه هما؟
كنان: الغمازات...
جنون: علفكرة انا منادياك شغل اتفضل قدامي.
شهاب: طيب هنستناك هنا...
جنون و كنان مشيوا مع بعض.
شهد: هي ايه العلاقة اللي بتربطهم ببعض؟
شهاب: إن شاء الله هيقرأوا فاتحة قريب.
شهد: طب مش غلط كدة مش هيركزوا في شغلهم.
نور: لا متخافيش بيعرفوا يفصلوا اوي.
علي: مفيش زيهم اصلا.

شهد: جايب الثقة دي منين؟ اومال انا ابقي ايه نادرة بقي.
الكل بص ل بعضه و هو مستغربها...
عند جنون...
جنون وصلت قدام اوضة الاعترافات.
جنون: بص يا كنان خد نفس عميق اهدي. متتعصبش.
كنان: في ايه؟
كنان(بغمزة): عايزة تستفردي بيا؟!
جنون: الله يخرب بيتك يا شيخ كل دماغك كدة.
جنون: تعالي ورايا.
جنون فتحت الباب و كنان دخل وراها و اتعصب جدا لما دخل.
كنان(بغضب): اه يا ابن ال...

جنون: كنان اهدي المفروض تحمد ربنا اننا مسكناه و هيأخد عقابه...
كنان راح قدام الشخص اللي قدامه و نزل فيه ضرب، و جنون حاولت تدخل بس كنان غصب عنها زقها.
جنون(بوجع): آآآآآآآه...
كنان(بقلق): جنون انتي كويسة؟
جنون(بعصبية): اخرج بره. بره فورا.
جنون: غلطت لما افتكرتك عاقل لكن طلعت ايدك سبقاك، بره يا كنان.
كنان خرج بره الاوضة و وقف قدام الباب.
جنون: انت كويس؟

الشخص: هيظهر غيري كتير و هيقتلوه و هيقتلوا كل اللي بيحبهم...
جنون(بحدة): مين هما؟
الشخص: مش اعداد كبيرة بس كل همها تنتقم منه و تحرق قلبه. و اللي حصل في ابوه شئ بسيط و اللي حصل في بيته شئ برضو بسيط ده مجرد تلميح...
جنون: لحظة لحظة ضرب النار اللي حصل في الفيلا بتاعته كنتوا انتوا السبب؟
الشخص: ايوه كان هو اللي مقصود بس انتي نطيتي و كنتي البطلة.
جنون مسكت الشخص ده من رقبته و كانت بتخنقه.

جنون: قسما بربي لو مقولتش مين تاني و اساميهم و كل حاجة عنهم ل تتعفن هنا. انتوا ناس كدابة ربنا مأمرش بقتل الناس البرئية دي.
الشخص: لو فيها موتي مش هتكلم.
جنون: لا فيها موت كل الناس اللي مسئولة منك...
جنون بعدت عنه و قعدت علي الكرسي اللي قدامه.

جنون: مش انت برضو ساكن في() و عندك مامتك عندها 60 سنة و مراتك و ولادك عبد الرحمن و ياسين لو فاكر ان الناس اللي انت بتحميهم دلوقتي هيحافظوا عليهم تبقي غلطان امانك معانا احنا...
الشخص: كلكم كدابين و مخادعين.
جنون: خلاص امانك معايا انا و انا قد كلمتي و اعتقد معروفة و سمعتي سبقاني...
جنون: فكر قدامك المستقبل لسة قدامك و عائلتك كلها من النهاردة مسئوليتي لغاية ما تفكر و اجابتك هتحدد مصير عائلتك.

جنون: اسيبك تفكر.
جنون سابت الشخص ده و خرجت لقت كنان واقف مستنيها...
جنون: مش قادرة اتكلم يا كنان.
جنون سابت كنان و راحت لاوضة مكتبها قعدت علي الكرسي بتاعها و بعد فترة الباب خبط.
جنون: ادخل.
جنون لقت كنان داخل و مخبي حاجة ورا ضهره...
جنون: ايه؟
كنان قرب منها و قعد علي حرف المكتب.
جنون: مخبي ايه؟
كنان: حاجة بتحبيها اوي، او بمعني اصح البنات بيحبوها...
جنون: وريني.
كنان: غزل البنات...

كنان مد ايده ب غزل البنات ل جنون و جنون فضلت باصة ل غزل البنات و شردت شوية.
كنان: جنون جنون.
جنون: ها؟ اه معاك.
جنون(ببرود): مش بحبه و مش بأكله.
كنان: ازاي؟!
جنون(رفعت اكتافها): ايه هو اللي ازاي عادي جدا جدا...
كنان: البنات بتعشقه.
جنون: البنات بقي.
كنان حط ايده علي خد جنون و ابتسم ليها...
كنان: انتي أميرة يا جنون.
جنون: كل بنت في عيون باباها اميرة. يا بابا...
كنان(بغيظ): يعني انا ابوكي؟

جنون: يا ابني روح شوف نفسك في المراية ده انت جدي مش ابويا بس...
كنان: هسألك سؤال؟
جنون: بتفائل اوي بأسئلتك بتقلب بخناقات. بس قول بحب اتخانق معاك.
كنان: قصدك تيجي عليا.
جنون: ده انا برئية...
كنان: عارف عارف.
جنون(بضحكة): طيب اسأل.
كنان: ايه اللي انتي عمرك ما جربتيه؟
جنون: الملاهي و.
كنان(بصدمة): لحظة لحظة عمرك ما جربتي الملاهي؟
جنون: لا.
كنان: هو في حد بيكره الملاهي و بالذات البنات...

جنون: انا مش بكرهها بس محصلتش فرصة اروحها.
كنان: لا كدة فايتك كتير تعالي معايا.
جنون: علي فين؟
كنان: ابتديت اشك انك من كوكب اخر.
كنان شد جنون معاه و خرج بره المبني و ركبها عربيته و بدأ يسوق...
جنون: هتوديني فين؟
كنان: هتشوفي...
و بعد فترة كنان وقف قدام الملاهي...
جنون(بصدمة): ملاهي! انت اهبل يا ابني احنا كبرنا.
كنان: كبرنا بس انتي مجربتيش الملاهي لازم تجربيها...

كنان(بغمزة): و شرف ليا اني اكون معاكي في حاجة لاول مرة تجربيها.
كنان: بس قبل ما نخش في حاجة عايز اقولها...
كنان: ننسي كل الناس ننسي موبايلتنا ننسي ان في بينا خلفات ننسي كل حاجة. نبدأ من الاول. يلا هاتي ايدك.
كنان مد ايده ل جنون و بص في عيونها و هي مسكت في ايده و هي بتبتسم و كنان مشاها معاه و دخلوا للملاهي.
كنان: بصي هنجرب كل حاجة موجودة هنا مش هنسيب حاجة.
جنون: قول ان شاء الله.

كنان(بابتسامة): ان شاء الله، تعالي نشوف في ايه هنا...
كنان: تعالي تعالي، ننط شوية.
كنان و جنون بدأوا ينطوا و يضحكوا جنون كانت هتقع و كنان وقع معاها و قعدوا يضحكوا.
كنان: تعالي نشوف في ايه تاني...
كنان شد جنون معاه و هو متحمس وجنون مبتسمة.
كنان: تحبي تجربي قطر الموت؟
جنون هزت رأسها بمعني اه. و راحوا و ركبوا جمب بعض.
كنان: لو خوفتي امسكي في ايدي.
جنون(بضحكة خفيفة): شايفة انك بتستغل الفرص...

كنان: هو حد معاكي يقدر يأخد حق او باطل.
كنان: يلا الراجل هيبدأ.
جنون حطت ايديها علي ايد كنان و كنان ابتسم و جنون بصت قدامها و بدأوا يلعبوأ العاب كتير...
كنان: امممم تيجي نشوف في ايه تاني...
كنان: يلا تعالي تعالي و لا تعبتي يا بيضة.
جنون ضربته في كتفه و مسكت في ايده و كملوا مشي...
كنان: نتراهن علي الدبدوب ده...
جنون: تمام...
كنان و جنون بدأوا يصوبوا، جنون فازت و رفعت ايديها و هي مبسوطة.

جنون(بفرحة): انا اللي كسبت.
جنون قعدت تتنطط و هي بتضحك و فرحانة.
كنان: بمزاحي علفكرة...
جنون: باين باين، You are loser...
بنت: اتفضلوا الدبدوب...
كنان مسكه من البنت و وداه ل جنون...
جنون: يا رزل هاته. اوف بقي.
جنون: انا اللي كسبت ده من حقي هاته حالا.
كنان: لا لا.
جنون: بليز.
كنان: خدي.
جنون حضنت الدبدوب و كانت فرحانة اوي...
كنان: يلا بقي نحببك في غزل البنات تعالي.

كنان مسك ايد جنون و راح ناحية غزل البنات و ودي ل جنون واحدة.
كنان: مش فاهم ازاي مبتحبيش غزل البنات.
جنون(بغرور مصطنع): لاني طبعا مختلفة.
كنان: طول عمرك.
جنون ضحكت و كنان قرب من جنون و باس خدها...
جنون: طيب يا سيدي شكرا.
جنون قعدت تأكل غزل البنات بكميات كبيرة.
كنان: مبحبوش مبحبوش. وانتي هتخلصي كل اللي عند الراجل...
جنون: مزاجي كدة. بس كدة خلصت.
كنان: طيب يلا.
كنان فتح باب العربية ل جنون.
كنان: يلا اركبي.

جنون قربت من كنان و حضنته جامد و هو كان مصدوم و بادلها الحضن وباس رأسها و جنون فضلت ماسكة فيه و مغمضة عينيها.
جنون: شكرا ليك شكرا علي كل حاجة شكرا ليك اوي يا كنان...
جنون: انا ممتنة ليك اوي.
كنان(و هو تايه): انا اللي ممتن ليكي. و بحبك اوي يا جنون.
جنون و كنان فضلوا حاضنين بعض شوية و هما مش مدركين بالوقت و كانوا مغمضين عيونهم.
جنون سمعت صوت عربية جاية فتحت عينيها بسرعة و بعدت عن كنان بسرعة.

جنون(و هي بترجع شعرها لورا): احم مش يلا بينا.
كنان(لنفسه): لا انا مكنتش بحلم، يا الله علي اللطافة.
كنان: اه اركبي احم يلا.
جنون ركبت و كنان لف و ركب و ساق ناحية بيت جنون...
كنان: شايف انك عايزة تقولي حاجة.
جنون: كنان حقيقي انا مبسوطة جدا و ده كله بفضلك بجد شكرا ليك من زمان مفرحتش فرحة زي دي.
كنان: واجبي يا أميرتي.
جنون قربت من كنان و باسته علي خده و حضنته.
كنان: تعرفي نفسي في ايه؟
جنون: ايه؟

كنان: تفضلي في حضني كدة علطول.
جنون(باحراج): هنزل انا.
كنان: بصي مش عايز اتخانق بس هو سؤال.
كنان: موافقة تديني فرصة؟
جنون: العروسة مبتقولش موافقتها او رفضها غير ل مامتها او باباها. عن اذنك.
جنون سابت كنان و نزلت من العربية و شاورت ليه بمعني باي و جريت علي البيت...
كنان: محدش بيأخد منك معلومة مفيدة.
كنان ساق و راح ل بيته...
كنان: بابا...
كنان راح ل فريد و حضنه باسه.

فريد(بهمس): شكلها عاملة شغل لدرجة انها منسياك ابوك. اومال لو مكنتش روحت طلبت ايديها.
كنان ابتسم ليه و حضنه و باس رأسه.
أوبي: ايه يا عم فريد صحتك رجعت دلوقتي.
فريد: اخرس ياض.
ندي: بطل ترخم علي بابا...
فريد: حبيبة بابا.
جهاد: و انا طبعا مليش لازمة. طبعا هو حد بيهتم بيا.
كنان: امي انتي اللي بعيدة مش احنا...
أوبي: بتفرضي علينا حاجات مش عايزنها.
فريد: خلاص يا ولاد حصل خير...
ندي: كنت خايفة عليك اوي يا بابا.

فريد: يا روحي اخواتك اهو جمبك يسدوا مكاني.
أوبي: ازاي بس اومال مين هيجوزني؟
جهاد: بجد يا حبيبي ناويت تتجوز سوزي بنت سعاد هانم.
أوبي(ببرود): لا، لما اجي اتجوز.
فريد: طب يلا عايز اطلع ارتاح تعالي يا جهاد...
فريد و جهاد طلعوا اوضتهم.
ندي: اممم في ابتسامة مش عايزة تتشال من علي وشك...
أوبي: وقعتي يا بيضة و محدش سمي عليكي.
كنان: وطوا صوتكوا، لا مفيش حاجة من دي.
ندي: يعني عايز تفهمني ان ده مش من اعمالها.

كنان(بسرحان): هي تلقائية كل تصرف منها بيخليني اتعلق بيها اكتر، صوتها,كلامها,تعبيرات وشها,مشيتها,كبريائها,اسلوبها,طريقتتها,ضحكتها اللي بتأخد قلبي ل حتة تانية كدة,غمازاتها اللي بتوديها كمية لطافة مش معقولة,حضنها و قربها منك بس دفء و امان و حنان...
ندي قعدت جمبه من ناحية و أوبي من الناحية التانية.
أوبي(بتسلية): و ايه كمان؟

كنان(بسرحان): عصبيتها,جنانها,عنادها,رأسها اللي مكانه حجر ديه كل حاجة فيها بتسحرني بتأخدني ليها من غير سابق إنذار...
ندي(بتسلية): نفسك في ايه دلوقتي؟
كنان(بسرحان): نفسي فيها هي تكون قدامي و نبعد عن كل الناس نروح عالم مختلف بعيد عن الكل عالم يكون فيه انا و هي و بس و تكوني في حضني و استمع لكل كمة بتقولها و اركز في غمازتها لما تضحك. نفضل مع بعض لوحدنا علطول.
أوبي(بتسلية): و.

-كنان فاق من سرحانه و ركز في اللي قاله و بص يمينه لقي ندي و الناحية التانية أوبي بيحاولوا يكتموا ضحكهم لدرجة ان أوبي وقع علي الارض لانه مقدرش يكتم ضحكه اكتر من كدة...
ندي: ده انت وقعت وقعة سودة يا كنان.
كنان: تصدقوا انكم عيال واطية و انا غلطان اني قاعد معاكوا...
كنان سابهم و طلع لاوضته...
ندي: اخوك طلع واقع اوي.
أوبي: شوفتيه و هو بيتكلم يا نهار اسود، بقي كنان يبقي بالشكل ده.
ندي: انه العشق...

-في الصباح الباكر...
في بيت جنون.
جنون قامت و بصت جمبها لقت الدبدوب و ابتسمت، جنون قامت بكل نشاط و خدت دوش و خرجت...
جنون لبست بنطلون بيتي اسود و تي شيرت بحمالة رفيعة باللون الاسود عليها رسمة قطة باللون الدهبي و سيبت شعرها علي ضهرها.
جنون: صباح الخير.
شجن: مين دي؟
داليا: و حياتك ما اعرف...
جنون: اوف يا ناس يا رزلة...
جنون قعدت معاهم و بدأت تقطف الملوخية معاهم.

داليا: بسم الله الرحمن الرحيم. في ايه يا بنتي؟ حاسة ب حاجة؟
جنون: لا بقطف ملوخية عادي يعني...
شجن: خلاص براحتك.
داليا: طب رأيك علشان ارد علي الواد.
جنون خدت نفس عميق و طلعته براحة.
جنون(بابتسامة خجل): موافقة.
شجن و داليا اتصدموا و فجأة قعدوا يصرخوا و يضحكوا و هما مبسوطين.
جنون(باحراج): بس وطوا صوتكوا بس بس.
داليا: حبيبتي...
داليا نزلت في جنون احضان و بوس.
جنون: خلاص خلاص خلاص يا ماما...
شجن: دوري.

شجن حضنت اختها كتير و باستها.
في المبني.
عدت فترة و الكل اتجمع.
كنان(بقلق): هي جنون مجتش ليه يا شذي؟
شذي: معرفش قالت انها مكتئبة و مش عايزة تيجي.
شهد: متشغلش بالك بيها عادي...
شهاب: هتبقي كويسة يا كنان.
تليفون كنان رن...
كنان(بقلق): دي مامت جنون...
فارس: رد.
عند جنون.
جنون و شجن كانوا واقفين جمب داليا و مشغلين الاسبيكر.
داليا: هشش الخط اتفتح.
كنان(بقلق): الو يا مدام داليا. هي جنون فيها حاجة؟

داليا: لا يا ابني بس كنت عايزة اقولك رأي جنون.
كنان(بخوف): قولي حضرتك...
عند كنان...
كان الكل واقف و و كنان فاتح الاسبيكر...
شهد(لنفسها): لو وافقتي يبقي انسي ان الجواز يتم.
كنان: مع حضرتك.
داليا: كل شئ قسمة و نصيب يا كنان.
شهد(لنفسها بفرحة): كويس اوي.
كنان(بحزن): ت.
داليا: مش هتقولي بقي هتيجي انت و باباك امتي نقرأ الفاتحة.
كنان(بصدمة): جنون وافقت؟
داليا: الحمد لله يا حبيبي.

كنان(بصوت عالي): جنون وافقت يا ناس البت وافقت.
كنان كان بيصرخ من الفرح و الكل حضنه.
عند جنون.
جنون كانت بتتنطط من الفرحة و مبسوطة اوي.
كنان: بصي حضرتك بليل جاي و هنقرأ الفاتحة و مش هستني وقت تمام. مع السلامة الحق اجهز نفسي.
كنان قفل الخط...
جنون: المجنون.
عند كنان.
كنان: ماشي كنتوا عارفين يعني.
شذي: هي قالت مقولش ليك.
فارس: كنان جنون شي غالي جدا لازم تحافظ عليها.
كنان: اكيد اكيد شكرا، هروح اجهز نفسي.

نور: غريبة شهد فين؟
تامر: منعرفش يلا احنا كمان نجهز نفسنا احنا كمان.
و الكل راح ل بيته و بدأ يجهز نفسه.
عدت فترة كبيرة و الكل جهز.
الكل راح ل بيت جنون الا كنان و عائلته...
فريد: طيب يا ابني مستعجل علي ايه؟
كنان: جهاد لو مسكتنا مش هتسبنا يلا.
عند جنون.
شذي(بصدمة): What!
نور: انتي مجنونة؟
جنون: هلبس ده يعني هلبس ده.

جنون كانت لابسة بدلة باللون الزيتي البنطلون زيتي و تي شيرت بحمالة عريضة باللون الاسود توب و جاكت بدلة باللون الزيتي، و لبست صندل بكعب اسود. و سيبت شعرها و حطت روچ احمر غامق و كحل حدد عنيها.
سجي: الله الدبدوب ده حلو اوي.
جنون: ابعدي عنه...
عطر: امممم شكله من حد غالي.
جنون: هزعلكوا.
داليا: مع اني مش مقتنعة بام البدلة دي بس ماشي. براحتك.
الباب خبط.
فارس فتح الباب و رحب بالكل.
فارس: ايه الجمال ده؟

كنان: ياض هضربك.
فارس: معلش بقي ادخل ادخل يا عريس.
الكل(بفرحة)حمد لله بالسلامة يا سيادة اللواء...
فريد: الله يسلمكم.
و الكل قعد و كنان كان مستني لما جنون تطلع.
داليا: اخيرا شوفتك يا ندي.
ندي: تسلمي يا طنط.
أوبي: هي فين العروسة يا شجن؟
شجن: جاية.
و بعد فترة بسيطة جنون خرجت و كنان كان مركز معاها هي بس، المعظم كان مصدوم شوية من البدلة اللي هي لابساها...
جنون: احم مساء الخير يا سيادة اللواء.

فريد: تعالي يا حبيبتي اقعدي.
جنون قعدت ما بين فريد و كنان. كنان رجع ايده ورا جنون و كان بيحاول يزغزغها جنون اتحركت ف زغزغ فريد...
فريد(بحدة): كنان.
كنان(باحراج): احم اسف.
كنان بص ل جنون بغيظ.
فريد: مش نقرأ الفاتحة بقي و لا ايه؟
داليا: طب و.
شجن(بهمس): هششش بعدين.
داليا: طيب نقرأ.
كنان(بهمس): اقرأي بذمة.
جنون: ظريف.
و الكل بدأ يقرأ الفاتحة و الكل مبسوط و كنان بيغمز ل جنون كل شوية.
الباب خبط...

جنون: لحظة افتح الباب.
جنون قامت و فتحت الباب لقت جهاد.
جهاد(بقرف): وسعي يا بت من وشي.
جهاد زقت جنون من وشها و دخلت البيت.
جهاد(بصوت عالي): داليا يا داليا.
جهاد بصت لقت كنان و فريد و أوبي و ندي و اتصدمت جدا، و هما اتصدموا. داليا اتصدمت لما لقت جهاد موجودة.
و عدي وقت الكل كان بيبص ل بعضه بصدمة و استغراب و هدوء...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة