قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والأربعون

جنون بدأت تمشي براحة و ركبوا الاسانسير و طلعوا للشقة و كنان فتح الباب.
كنان: اتفضلي يا حماتي اتفضلي يا شجن...
كلهم دخلوا و اول ما كنان قفل الباب كلهم بصوا بصدمة...
كنان: انت مين؟!
الكل دخل لقي شخص قاعد علي الكنبة و ماسك في ايده سلاح و الشقة فيها حراس.
داليا(بخوف): جنون.
جنون بصت وراها لقت حراسين قفلوا الباب وراهم. جنون وقفت في ضهر كنان و لزقت فيه كنان استغرب حركتها. و داليا و شجن وراهم خايفين.

جنون: عايز ايه؟!
: طب تعالي نتكلم بهدوء.
جنون: انجز عايز ايه؟!
كنان: تعرفيه يا جنون؟!
جنون: ايوه.
كنان: مين؟!
جنون: مش وقته.
: اعرفك بنفسي ديفيد زوجتك المصون خسرتني عملية مهمة جدا و انا الصراحة كنت شايلها ليها لغاية ما جه الوقت قامت بالسلامة من الحادثة مكنتش اعرف انك هتقعدي كتير كدة.
ديفيد: اسف انا قتلت الراجل اللي دخل فيكي انا قولتله حادثة بسيطة بس كان غبي بقي.
كنان(بغضب): يعني انت ورا الحادثة دي؟!

ديفيد: ايوه.
جنون في اقل من لحظة شدت مسدس كنان من ضهره و وجهته ناحية ديفيد.
داليا(بخضة): جنون انتي حامل.
جنون(بجدية): انت تعرف اني مش بخاف من حد و انا مش عايزة ألوث بيتي بدم واحد زيك.
جنون: خد رجالتك و امشي من هنا.
ديفيد: اوووه القطة حتى بعد الحادثة لسة بتجرح و بتخربش.
جنون: بالعكس بتبقي اقوي مع كل ضربة هي بتقوي. امشي من هنا احسنلك و انسي العملية خدت حقك بأني عملت حادثة و فضلت تلت شهور في غيبوبة.

كنان قرب من جنون و وقف قدامها.
كنان: تقدر تمشي مكنش ليه لازمة مجيتك.
ديفيد: لسة الايام جاية.
جنون: هدفك متحققش مش بخاف من حد غير اللي خلقني...
ديفيد: بس عندك اللي تخافي عليه.
كنان(بحدة): انا لغاية دلوقتي مش عايز اتدخل لكن اياك ثم اياك تهدد مراتي لان طول ما انا عايش علي الارض دي عمر ما في حاجة هتلمسها.
ديفيد زق كنان و جنون وقعت علي الارض كنان ضرب ديفيد بوكس. و رجالته صوبت اسلحتها ناحية كنان...

جنون: ديفيد امشي.
الشخص ده مشي هو و رجالته و بص ل جنون بصة فهمتها.
شجن: انتي كويسة؟!
كنان نزل ل مستوي جنون و خدها في حضنه و باس رأسها...
كنان: حاسة بوجع؟!
داليا: طمنينا يا بنتي.
جنون: انا كويسة.
كنان(بقرف): ايه ده؟!
شجن و داليا قعدوا يضحكوا علي منظر كنان لما جنون قعدت ترجع عليه.
جنون(باحراج): اسفة.
كنان: اصرفها منين انتي عارفة اني بحب القميص ده.
جنون: انت مش قد الجواز و لا الخلفة انا مالي الله.

كنان فك زراير القميص و قلعه كله.
شجن(باحراج): طب فين اوضتنا؟!
كنان(بهمس): علفكرة واخد بالي.
جنون بعدت نظراتها عن كنان و بصت ل مامتها.
جنون: انا.
و بعدها جنون قعدت ترجع كتير و هدومها و الارض اتبهدلوا.
داليا: معلش علشان الحمل يا حبيبتي.
كنان شال جنون و طلع علي اوضتهم.
كنان: انا هغير ليها يا طنط متشغليش بالك شوفي احسن اوضة تحبوا تقعدوا فيها واقعدوا.
جنون: من ده اللي هيغير ليا؟!
كنان: انا.
جنون: في حلمك.

كنان دخل بجنون الحمام.
جنون: لا افهم انت بتعمل ايه؟!
كنان: بملئ البانيو علشان تستحمي و تأخدي دوش هادي لطيف كدة و تخرجي تغيري هدومك و تنامي عقبال ما الغداء يجهز، و بعدها نبقي نتكلم في موضوع النهاردة و مواضيع كتير.
جنون: طيب اخرج بره.
كنان: بس.
جنون: احمد ربك اني جيت هنا.
كنان ساب جنون و طلع اختار ليها هدوم و حطها علي السرير.

جنون قعدت في البانيو وقت طويل و هديت و اعصابها بقت احسن و قامت لفت نفسها بالبشكير و خرجت.
كنان(بابتسامة): اختارتلك ده.
جنون: بطل تتعامل معايا علي اساس خادمتي المطيعة.
كنان مردش علي جنون و خد هدوم و دخل الحمام و كان متعصب.
جنون لبست عباية بيتي قصيرة لغاية الركبة باللون الاحمر في دهبي و بنص كم. و رفعت شعرها ل فوق علي شكل كحكة بعد ما جففته.
جنون(بوجع): آآه.

جنون بدأت تشوف كتفها اللي واجعها و بعدها فتحت باب الاوضة و نزلت.
داليا: ايه بس اللي نزلك يا حبيبتي المفروض ترتاحي و تنامي.
جنون: لا يا امي عادي انا مبحبش النوم و لا بحب اقعد في اوضتي كدة.
شجن: هتخليني خالتو يا جنون؟!
جنون: ايه السؤال العبيط ده؟!
شجن: رزلة.
جنون خدت شجن في حضنها وباست رأسها.
جنون: اسفة.
شجن: و لا يهمك.
جنون: بس ايه موضوع ادهم اتجوز ده بقي؟!
شجن: ده موضوع طويل شوية.

جنون: احكي ورانا ايه غير الحكاوي...
داليا: هخش انا اعمل الاكل.
جنون: ماشي يا امي.
كنان(بحدة): هو مش انا قولتلك تفضلي فوق و ترتاحي.
جنون: انت قولت ارتاح علشان كدة نزلت انا برتاح هنا.
كنان: جنون متخلنيش اتعصب عليكي.
جنون: و لو اتعصبت؟!
داليا: بس بس بطلوا.
داليا: معلش يا ابني هي الست الحامل مبتحبش تقعد في مكان واحد. و انتي يا جنون كنان خايف عليكي علشان كدة اتعاملي بهدوء.
الباب خبط.
كنان راح فتح و دخل تاني.

شجن و جنون: بيتزا.
كنان: دي ل شجن و ليا و لحماتي. انتي لا انتي في اكل مسلوق و بس...
جنون: افندم! ده انا اصور قتيل هنا.
داليا: مينفعش و مش هتأكلي بيتزا...
كنان: خدي اهي شوربة خضار.
جنون: علي جثتي.
كنان قعد جمب جنون و بدأ يأكلها غصب عنها.
كنان: افتحي بوقك انجزي.
جنون: ابدا كفاية.
كنان: تخلصي الطبق ده الاول يلا.
جنون(بغيظ): شايفهم بيأكلوا بيتزا ازاي، عايزة اكل.
كنان: لما تخفي هبقي اجبلك.

جنون: لا انا عايزة دلوقتي.
كنان(بحدة خفيفة): كلي الاولي يلا.
كنان اكل جنون و غسلها ايديها.
جنون: مش طفلة انا الله.
كنان: يلا علي فوق...
جنون: ده انت بتعاملني علي اساس اني طفلة بقي.
كنان: ايوه بالظبط كدة. علي فوق انا هحصلك يلا.
داليا: يلا يا جنون اسمعي كلام جوزك.
جنون: اوف كلكم عليا، طب انا مش قادرة اطلع هروح اقعد علي الكنبة.
كنان شال جنون و طلع بيها علي اوضتهم و حطها علي السرير، قفل الباب و راح نام جمبها.

جنون: شيل ايدك.
كنان: طيب.
كنان قام و فتح الدولاب و راح ناحية جنون.
جنون(بفرحة): هتأكلني بيتزا؟!
كنان: ايوه. بس اياكي ثم اياكي تقولي لامك علشان منتهزأش انا و انتي.
جنون: هات.
جنون بدأت تأكل بيتزا و هي مبسوطة و كنان باصص ليها بحب.
كنان: وحشتيني اوي يا جنون حقيقي كان يومي ملهوش طعم.
جنون بصتله بطرف عينها و كملت اكل.

كنان: عارف اني غلطان و تصرفي كان غلط بس و الله مكنتش انا كانت روحي تايهة و متعلقة مع موت أوبي.
جنون: تصبح علي خير يا كنان.
جنون طفت النور اللي جمبها و رجعت رأسها لورا و غمضت عينها. كنان غطاها كويس و قعد يلعب في شعرها و جنون لفت نامت في حضنه.
جنون(بوجع): آآه براحة.
كنان: اسف.
كنان حضن جنون اوي و كتف جنون وجعها.
جنون(لنفسها): اوف مبعرفش اقاومك يا شيخ ده انت ايه عاملي سحر...

جنون استسلمت للنوم بسرعة و كنان فضل يتكلم كتير بيعبر ليها عن مدي شوقه ليها و افتقاده ليها لغاية ما نام...

-في مكان تاني...
عند تامر و نور...
نور كانت واقفة في المطبخ بتطبخ لقت حد جاي من ورا ضهرها و بيحضنها.
نور: حمد لله بالسلامة.
تامر: الله يسلمك يا حبيبة قلبي، عاملة ايه طمنيني؟!
نور: بخير يا حبيبي، خش غير هدومك و الاكل خمس دقايق و يكون جاهز.
تامر: حاضر. و اه جنون فاقت.
نور: بجد؟! ده كنان كان هيتجنن لو مفاقتش.
تامر(بضحك): دي مطلعة عيونه.
نور: الصراحة عندها حق و هو يستاهل.
تامر: طيب هخش اغير و اجي.

نور: تمام.
تامر راح علي اوضته غير هدومه و خرج لقي الاكل محطوط علي السفرة قعد كل هو و نور.
نور: وصلت لايه؟!
تامر: لسة مش عارفين.
نور: انا عرفت معلومة ممكن تفيدنا.
تامر: قولي.
نور: انا شايفة ان في كاميرات المرور كل ست ساعات نفس العربية بتعدي و الراجل اللي في المرور مش بيتكلم، و برضو دي نفس نمرة العربية اللي في الملف.
تامر: و انتي عرفتي منين؟!
نور: خليت حد يبعتلي تسجيل الكاميرات.

تامر: هروح اشوف الموضوع و نكتبها ملاحظة و كنان لما يستعيد نشاطه بقي نبقي نبدأ نخطط.
نور: طيب.
تامر: تحبي نروح نطمن علي جنون امتي؟!
نور: اي وقت عادي براحتك.
تامر: بكرة بليل او بعده هبقي اظبطها.
تامر: بس حاليا لازم انام.
نور: طب و ماسك ايدي ليه؟!
تامر: نسيتي اني مبعرفش انام الا في حضنك.
نور: يا سلام و قبل الجواز؟!
تامر: صورتك تبقي جمبي...
نور: و قبل ما تعرفني؟!
تامر: كنت بحلم بيكي.
تامر: و تعالي متكتريش كلام.

نور: امري لله عيل رزل.
تامر و نور دخلوا اوضتهم و ناموا...

-في مكان تاني...
عند ادهم.
ادهم مكنش لسة يعرف ان جنون فاقت رجع من المستشفي مهموم و دخل علي البيت ملقاش داليا و لا شجن و بعدها طلع الدور التاني رمي حاجته و قعد.
ورد: مالك؟!
ادهم: جنون وحشتني اوي.
ورد قعدت جمبه و حطت ايديها علي كتفه.
ورد(بابتسامة): جنون فاقت...
ادهم: بتتكلمي بجد؟!
ورد: اه.
ادهم حضن ورد جامد و فضل ماسك فيها...
ورد: ضهري.
ادهم: اسف بس حقيقي ده خبر حلو بعد كل اللي عشناه.

ورد: و لا يهمك. و ماما داليا و شجن راحوا قعدوا مع جنون لانها طبعا حامل و محتاجة رعاية.
ادهم: مش مهم المهم ان جنون تبقي بخير.
ورد: طيب هقوم احضرلك غداء...
ادهم: لا مش مهم هنام علطول.
ورد: لا طبعا انت شكلك تعبان. لحظة واحدة.
ادهم قام غير هدومه و راح اترمي علي السرير و ورد جابت الغداء و طلعت.
ورد: يلا ادهم قوم.
ورد: ادهم يلا بقي.
ورد راحت ناحية ادهم و صحته.
ادهم: مش قادر اكل يا بنتي.
ورد: هأكلك انا.

ادهم: لا اذا كان كدة معنديش مانع.
ورد راحت جابت صينية الاكل و بدأت تأكل ادهم.
ورد: محسسني انك طفل.
ادهم: اه و ايه كمان.
ورد: اوف يا ادهم اعقل شوية...
ادهم: عيوني. بكرة الصبح بقي.
ورد: اوف دايما كدة. من ايام الثانوي.
ادهم: هو انتي لحقتي تحبيني في سنتين.
ورد: الحب مش محتاج سنين و لا شهور.
ادهم: عجبتني.
ورد: يلا نام بقي.
ادهم: يا دكتورة هو بعد الاكل ينفع ننام علطوول.
ورد: خلاص استني ربع ساعة و نام.

ورد نزلت الاكل و طلعت تاني. و كانت هتنام.
ورد: ايه؟!
ادهم: انتي اللي ايه؟!
ورد: ايه بقي؟!
ادهم: يعني احنا متجوزين بقالنا 3 شهور و نص و خلاص الحمد لله جنون فاقت و حامل.
ادهم: انا عايز حامل.
ادهم: اقصد يعني انا ابقي حامل.
ادهم: لا اقصد اني ابقي حامل زيها.
ادهم: يا بنتي لا استني متضحكيش.
ورد(بضحك): عايز يبقي عندك طفل.
ادهم: اه واخليكي حامل.

ورد: انت مستعجل علي الخلفة. تبقوا فرحانين اول مرة تشوفوه و بعد كدة ترموه لينا وتقولوا سكتوا الطفل ده صح.
ادهم: يا ستي هبقي اخده معايا الشغل اهو...
ورد: هو مين؟!
ادهم: ابننا.
ورد: تصبح علي خير يا ادهم.
ادهم: طيب يا ستي بنت مش ابن اهو.
ورد: اوف يا ادهم نام نام.
ادهم: ستات نكدية.
ورد: رجالة خنيقة.
ادهم: غوري و انتي عسل يا شيخة يخرب بيت حلاوتك.
ورد: احدد بس حضرتك بتشتم و لا بتمدح و لا بتعمل ايه؟!

ادهم: واحد بانيه.
ورد: اوف الصبر.
ورد لفت حضنت ادهم و حطت ايديها علي بوقه.
ورد: لو اتكلمت كلمة تانية هزعلك مني.
ادهم باس باطن ايديها. ورد نامت و بعدها ادهم نام.

-في مكان تاني...
عند شهاب.
شهاب كان قاعد بيشتغل في مكتبه لقي الباب بيتفتح.
شهاب(بصدمة): سجي!
شهاب قام بسرعة و راح ناحية سجي اللي لقاها بتعيط.
شهاب: مالك فيكي ايه؟!
سجي(بعياط): هو انا وحشة؟!
شهاب: لا طبعا مين قال كدة بس؟!
سجي(بعياط): اومال ليه محدش بيحبني و محدش بيشوفني ام لولاده و لا زوجة ليه.
شهاب: ايه بس الكلام ده يا سجي فهميني.
سجي(بعياط): مفيش حد بيحبني.
شهاب: ازاي بس لا متقوليش كدة.

سجي(بعياط): زي ما هو بعد عني انت كمان بعدت.
شهاب: مين هو؟! و انا يا سجي مبعدتش عنك انا معاكي اهو.
سجي(بعياط): حسن بعد عني و انت كمان بعدت عني حتى عائلتي بعدت عني. الكل بعد عني و محدش بيحبني.
سجي(بعياط): الوحيد اللي شكيت انه ممكن يحبني انت و خدعتني في الاخر.
شهاب: ايه يا بت الكلام ده انا مخدعتكيش.
سجي(بعياط): كداب.
شهاب: و الله العظيم بحبك و الله العظيم كمان مرة مقدرش اعيش من غيرك.

شهاب: و عندي استعداد حالا و الله اتجوزك.
سجي: بجد؟!
شهاب: اه و الله.
سجي مسحت دموعها و قامت وقفت.
سجي: بعد كدة متخططش و الباب مفتوح.
سجي سابت شهاب و خرجت و هي مبسوطة و شهاب كان مصدوم.
Flash back.
شهاب: مش عارف اعمل ايه؟!
علي: هي بتحبك يا ابني.
شهاب: معتقدش.
علي: مشوفتهاش بتغير عليك من النسمة ازاي؟!
شهاب: اعمل ايه بقي؟!
علي: هقولك.
شهاب: ايه؟!
حازم: سجي راحة فين؟!
سجي: هروح اودي ملف ل شهاب و اجي.
حازم: تمام. باي.

سجي: باي.
علي: انت هتعمل نفسك تعبان و هي اكيد هتيجي ليك و هتعترفلك بحبها.
شهاب: لا شوف غيرها بس برضو هي اللي تعترف مش انا.
علي: اعمل نفسك زعلان علشان مفيش بنات بتحبك و كدة حتى هي.
شهاب: لا شوف غيرها.
علي: اعمل انك بتخونها مع واحدة تانية و اكيد هتزعل و لما تزعل قولها بتحبيني هتقولك اه قولها ده كله كان كدب.
شهاب: هي حلوة بس معتقدش انها هتنفع معاها.

علي: اعمل نفسك هتخطب و اكيد هيبان الزعل عليها و ممكن تيجي تعترفلك هي بحبها.
شهاب: فكر في حاجة تاني بس هي اللي تيجي و تعترف ليا.
سجي: صبرا جميلا يا شهاب الكلب.
Back.
علي: هاي سجي.
سجي: هاي علي. عن اذنك ورايا شغل.
علي: مالها دي؟!
علي دخل ل شهاب لقاه واقف مصدوم...
علي: ايه مات.
علي: انت ياض.
شهاب: ها؟!
علي: ها انا واقف بنادي من سنتين فاتوا.
شهاب: بطل أوفر.
علي: مالك مضايق ليه؟!

شهاب حكي كل اللي حصل ل علي. علي قعد يضحك عليه.
شهاب(بغيظ): هتخرس و لا اوديك رصاصة تخرسك.
علي: خلاص، يا بنت اللعيبة يا سجي...
شهاب: و ربي لاربيها.
علي: لعبتها صح.
شهاب: اخرس و ربي لاندمها.
علي: هي عملت حاجة.
شهاب: ده كله و عملت حاجة انا تستغفلني و تضحك عليا علشان انا اللي اعترف ليها و كمان مين حسن ده.
علي: هتعمل ايه بس اهدي؟!
شهاب: هعرف مين حسن ده.
شهاب طلع و كان رايح ل مكتب سجي.

سجي(بضحك): كان منظره مسخرة يا عطر.
شهاب: سجي.
سجي: يا ماما.
سجي طلعت بره المبني و كانت بتجري و شهاب وراها.
سجي: تاكسي.
سجي وقفت تاكسي بسرعة و ركبته و طلعت رأسها.
سجي: ابقي حاسب المرة الجاية.
عطر: الواطية سابتني.
علي: انا موجود يا حب.
عطر: اتنيل.
علي: الصبر يا رب. هقصلك لسانك يا بت.
عطر: طب جرب كدة.
علي: هجرب متخافيش و هقصه. ده انا مش خليكي و لا خرساء و لا بتتكلمي.
عطر: ده اللي هو ازاي؟!

علي: مع علي مفيش حاجة مستحيل.
عطر: ربنا ما يحرمك من الهبل يا علي يا ابن.
عطر: هي امك كانت اسمها ايه؟!
علي: عفاف.
عطر: ربنا ما يحرمك من الهبل يا علي يا ابن طنط غفاف.
علي: طنط! الله يرحم كان بيقطع التورتة بالفأس.
عطر: نينينينينينينيننينينينينييني.
شهاب: يلا قدامي.
علي: طيب يلا باي يا قطة.
عطر: منعدم الرجولية هتسبني في الشارع و تمشي.
علي: ده انا اخاف علي الشارع منك.
عطر: اه يا واطي يا جذمة.
علي: اطلع يا ابني.

علي و شهاب مشيوا. و عطر كانت واقفة زعلانة.
علي: انا اقدر اسيبك يا مزة لوحدك...
عطر: رجعت ليه ما انت مش خايف عليا.
علي: انا برضو يا حب. تعالي اعزمك علي ايس كريم.
عطر: لا عايزة اروح البت سجي زمانها وصلت.
علي: طيب تعالي اوصلك.
-الكل روح علي بيته و نام...

-في الصباح الباكر...
في بيت كنان.
شجن: صباح الخير يا ماما. ايه اللي مصحيكي بدري؟!
داليا: بعمل شوربة لاختك.
شجن: هي صحيت؟!
داليا: لا لما تصحي علشان تلاقي الاكل جاهز.
شجن: طيب.
داليا: انتي زعلانة يا شجن؟!
شجن: من ايه؟!
داليا: علشان بهتم ب جنون شوية.
شجن: لا خالص.

داليا: هي بس علشان دماغها ناشفة و هتتعب جوزها و كمان كنان ندمان و مش هيعرف يتصرف مع جنون و هي في الحالة دي و كمان جنون مش طايقاه و ممكن تعمل مشاكل هو بس كام يوم نظبط الامور ما بينهم و نمشي.
شجن: و لا يهمك يا امي، جنون عملت حاجات كتير علشانا.
داليا: ربنا ما يرجعلك للهبل يا شجن يا بنت بطني و تفضلي عاقلة.
شجن: مقبولة يا ست دودو.
في اوضة كنان و جنون.

جنون بدأت تتقلب في نومها لغاية ما صحيت. قامت قعدت نص قاعدة علي السرير و بدأت تتمطع.
جنون قامت دخلت الحمام و خدت دوش و خرجت بدأت تطلع ليها هدوم تلبسها.
جنون لبست بنطلون اسود و تي شيرت ب ¾ كم باللون البترولي و عملت شعرها ديل حصان و لبست كوتشي ابيض نضيف.

كنان: مفيش نزول ل تحت طول ما انا نايم او حتى طول اليوم من غير ما اقولك.

جنون طنشت و نزلت ل تحت لقت مامتها في المطبخ و شجن في الاوضة.
جنون: صباح الخير.
داليا: صباح النور يا حبيبتي ايه اللي مصحيكي و ايه اللي نزلك من فوق؟! يلا اطلعي علي فوق.
جنون: اكلم الحيطان يعني. و كمان انا طول عمري طائر حر علشان كدة اعمل اللي انا عايزاه.
داليا: ماشي يا بنتي بس برضو انتي حامل و مسئولة عن روح تانية.
جنون: طيب مش كفاية مش هروح المبني.

داليا: الصبر بتموتي في الشغل، ربنا يكون في عونك يا كنان.
جنون: هي شجن صحيت؟!
داليا: علي الاغلب نامت تاني.
جنون راحت اوضة شجن و فتحت الباب.
جنون: بتكلمي مين!
شجن: واحدة صاحبتي.
جنون: طيب سلميلي عليها.
الباب خبط.
داليا: ثانية.
جنون: خليكي يا امي.
داليا: لا خليكي انتي تعبانة.
جنون: انا عارفة مين.
جنون راحت و فتحت الباب...
جنون: ازيك يا عم محمد.

محمد: ازيك يا حبيبتي اهو الملف الجديد زي ما حضرتك طلبتي. و حمد لله بالسلامة.
جنون: الله يسلمك و شكرا معلش تعبتك.
جنون قفلت الباب و راحت علي الكنبة و بدأت تفتح الملف.
داليا(بصدمة): انتي بتعملي ايه؟!
جنون: هشتغل.
داليا: نعم يا اختي!
جنون: اومال عايزاني اقعد في البيت ست شهور ليه معنديش شغل يسأل عليا و لا معنديش.
داليا: لا لا انتي مش طبيعية...
جنون: جاية تتعرفي عليا بعد 25 سنة يا دودو.

داليا سابت جنون و دخلت المطبخ تاني.
جنون بدأت تقرأ ملف القضية الجديدة و بدأت تتفحص عن حاجات علي النت.
جنون: ايه ده؟!
داليا: ايه؟!
جنون: الناس بتفطر الاول مش بتأكل حلاوة علطول.
داليا: الشوربة كمان ساعة دلوقتي كلي حلاوة.
جنون: شوربة مين انا انسانة مش بحب الشوربة. و كمان ساعة جاية علي نفسك اوي.
داليا: اسمعي الكلام و كلي يلا. الحلاوة حلوة لليت الحامل.
جنون: اوف طيب.

جنون كلت السندوتشات اللي داليا ودتهم ليها و قامت قعدت في البلكونة تكمل شغل.
عند كنان.
كنان بدأ يفوق و بص يمينه ملقاش جنون قام مفزوع و نزل علي تحت بسرعة.
كنان: هي فين جنون؟!
داليا(بتنهيدة): بتشتغل.
كنان اللي هو ايه دقيقة بس استوعب.
كنان: بتعمل ايه؟!
داليا: بتشتغل.
كنان: هي الهانم نزلت الشغل و راحت المبني.
داليا: لا قاعدة في البلكونة بتشتغل.
كنان: طب بذمتك انتي يا طنط دي اعمل معاها ايه؟!

داليا: تدعي ربنا يهديها.
كنان: الصبر.
كنان راح ناحية جنون و لقاها مندمجة اوي.
كنان: صباح الخير.
جنون: مش فاضية ارد.
كنان: و النبي؟! و جنابك بتعملي ايه؟!
جنون: حضرتك اتعميت مبتشوفش.
كنان: جنون احترمي نفسك و اتكلمي زي ما بتكلم.
جنون: اخلص يا كنان عايز ايه؟!
كنان(بقلق): في اي مالك؟!
جنون قامت جريت بسرعة علي الحمام و قعدت ترجع، داليا و شجن جم ليها.
كنان: خلاص اهدي. اهدي معلش.

كنان كان بيشيل شعر جنون. شجن و داليا جمب جنون.
كنان: احسن دلوقتي؟!
جنون حست بدوخة شديدة و مسكت في كنان جامد علشان متوقعش.
جنون(بتوهان): مش قادرة اقف.
كنان شال جنون و راح علي الكنبة و حطها عليها.
كنان: شجن اطلعي جيبي برفيوم بسرعة.
شجن: طيب.
شجن طلعت جري جايت البرفيوم و نزلت بيه.
داليا: خد يا ابني.
كنان(بقلق): هو ده طبيعي يا طنط يغمي عليها و ترجع!

داليا: الترجيع طبيعي اما الاغماء نادرا لما تلاقي حد اغمي عليه و هو حامل.
كنان بدأ يشمم جنون البرفيوم لغاية ما فاقت.
كنان: انتي كويسة!؟
جنون: اه اه.
كنان نزل ل مستوي جنون و باس ايديها.
كنان: قلقتيني عليكي.
جنون بتلقائية حطت ايديها علي خد كنان.
جنون: انا بخير متقلقش.
شجن: بقول نروح.
جنون شالت ايديها بسرعة و قامت وقفت بس داخت تاني و قعدت...
داليا: هعملك حاجة دافية تهديكي.
شجن: هروح مع ماما و اسيب الساحة فاضية.

كنان طلع قعد علي الكنبة جمب جنون و خدها في حضنه.
جنون: انت ما بتصدق؟!
كنان: اه. و لو عايزة تنامي كتفي مريح و اعتقد جربتيه قبل كدة...
جنون: لا لا مش عايزة انام.
الباب خبط.
كنان: اوف مين الرزل ده؟!
كنان قام و فتح الباب.
كنان(بصدمة): سندس!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة