قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

تليفون كنان رن...
جنون بعدت عن كنان اللي اضايق اوي.
جنون: رد و متقولش مش فاضي.
كنان مسك التليفون و هو مضايق و متعصب و رد.
الخط اتفتح.
كنان: خير؟!
: متنزلش من بيتك مستنينك تحت، انت المقصود.
كنان: و المفروض اخاف، انت مين؟
الخط اتقفل في وش كنان.
جنون: خير مين؟
كنان: مفيش حاجة.
جنون: طيب ميهمنيش.
جنون فتحت الجذامة و لقت كوتشي ابيض طلعته و بدأت تلبسه.
كنان: رايحة فين؟
جنون: همشي.
كنان: ملكيش نزول من هنا.

جنون: طب وسع يا كنان من قدام الباب.
كنان: ملكيش نزول فهمتي.
جنون: لا مفهمتش و لاحظ اني لسة محافظة علي هدوئي.
كنان: و انا جوزك و بأمرك انك مش هتنزلي من الباب الا لما اقول انا، روحي اقعدي و اسمعي الكلام.
جنون(بعصبية): بأي حق بتقول كدة مش علشان جوزي هتأمرني كدة انت واحد خاين و انا مستحيل اقعد معاك في بيت واحد.

كنان(بغضب): خونتك في ايه ما تتكلمي انا عملت ايه علشان تعامليني كدة بحاول ارضيكي و مستحملك في كل حالاتك معاكي على الحلوة و المرة عايش معاكي و مش بشتكي بس بتتهميني باتهامات ملهاش اساس و حتى معندكيش اثباتات ايه بقي بطلي ظلم انا لو عملت اي حاجة تعالي واجهيني ممكن تكوني غلطانة بلاش حكمك ده.

كنان ساب جنون و دخل المطبخ. و جنون فتحت الباب بس قفلته تاني و كنان افتكر انها مشيت فخرج لقاها قاعدة علي الركنة راح قعد جمبها و فضلوا ساكتين.
تليفون كنان رن تاني. الخط اتفتح.
كنان(بضيق): ايه يا تامر؟
تامر: اللي هقوله غريب يا كنان. ناقلين عادل علي المستشفي.
كنان: عادل مين؟
جنون انتبهت للاسم و ركزت مع كنان.
تامر: تعرف مية عادل! عادل يا ابني اللي كان صاحبنا.

كنان(بصدمة): انت بتهزر؟! طب حصل ايه و ليه و ازاي؟!
تامر: هستناك في مستشفي().
كنان: هحاول اجي.
جنون(بلهفة): هو ده عادل اللي كان في فريقك؟!
كنان: اه هو.
جنون: حصل ايه طيب؟! مسكوه و لا حصل ايه؟!
كنان: بيقولوا ناقلينه المستشفي.
جنون(بصدمة): بتهزر! طب طب يلا يا كنان بسرعة نروحله.
كنان: مش هينفع احنا يا جنون.
جنون: يا كنان ازاي يعني لا لازم اروح مش مهم انت.

كنان: افهميني يا جنون مش هينفع انزل من البيت هنا خطر عليا و عليكي.
جنون(بعصبية): مليش فيه هروح يعني هروح.
جنون زقت كنان و فتحت الباب و نزلت.
كنان: اوف يا جنون.
كنان ملحقش الاسانسير نزل علي السلالم لغاية ما جنون خرجت قبله و كنان وراها و هو بينهج.
كنان: جنون حاسبي.
كنان مسك جنون و وقعوا هما الاتنين علي الارض و سمعوا صوت ضرب نار.
جنون: ايه ده؟!
كنان: مش قولتلك خطر.

أمن العمارة خرجوا و لاحظوا في عربية مشيت بسرعة كبيرة.
كنان: هاتي ايدك.
جنون بصتله و بصت لايده الممدودة. جنون قومت نفسها و بصت ل كنان ببرود.
جنون: مش يلا؟!
كنان و جنون ركبوا عربية كنان و وصلوا للمستشفي.
كنان و جنون دخلوا المستشفي و اتصلوا ب تامر.
الخط اتفتح.
كنان: انتوا فين بالظبط؟!
تامر: قدام اوضة العمليات.
كنان: طيب جاي.
جنون: هو كويس؟!
كنان: مالك بتسألي عليه كتير كدة.
جنون: و انت مالك؟!

كنان بص ل جنون بصة مفهمتهاش و مشي قدامها.
نور: الحمد لله ان...
نور شهقت اول ما شافت جنون.
نور(بخضة): ايه اللي حصل معاكي؟!
شهاب: انتي كويسة؟!
جنون: متقلقوش ايوه كويسة حادثة بسيطة، طمنوني اخباره ايه؟
علي: لسة مدخلينه العمليات من شوية.
كنان: حصل ايه؟!
تامر: بيقولوا انه لقوه في فندق غرقان في دمه و طلعبوا الاسعاف بسرعة.
جنون: متعرفش فندق ايه؟
علي: اشمعنا؟!
جنون: لا عادي سؤال بسيط.

كنان: مش مهم، احنا مهتمين بيه ليه اسااسا ده واحد خاين.
نور: برضو يا كنان كان معانا في فرقتنا.
جنون: هدخل الحمام عن اذنكوا.
كنان راقب حركة جنون المتوترة و فضل باصص ليها لغاية ما اختفت من انظاره.
جنون خرجت بسرعة من المستشفي و ركبت تاكسي وراحت للمبني.
جنون: ساهر تعالي.
ساهر: ايه؟
ساهر(بخضة): حصلك ايه انتي كويسة طمنيني عنك.
جنون: حاسب السواق و متتكلمش كتير.

جنون سابت ساهر و دخلت المبني و راحت علي اوضة التبديل و خدت فلوس كانت شايلاها و شنطة و كانت هتخرج.
شهد: ايه لسة معندكيش كرامة؟ انا اخدت جوزك منك.
جنون: طيب اشبعي بيه ميهمنيش.
جنون: قوليله يطلقني و يبعد عني و انا هبعد عن سكتكوا خالص.
شهد: هتقدري تشوفينا و احنا داخلين ماسكين في ايد بعض.

جنون: هقولك معلومة عني انا مش بحب حد و مفيش في حياتي اي حاجة هتخليني ابكي و لو عايزة كنان خديه ميهمنيش اي حد في الدنيا دي.
جنون: غوري انتي و كنان و ساهر و حسام و اي شخص مش بطيقه في ستين داهية تأخدوكوا.
جنون سابت شهد و مشيت.
فارس(بصوت عالي): جنووووووووون.
فارس: اوف يا الله.
فارس دخل المبني و دخل مكتب الفرقة.
سجي: مالك في ايه؟
فارس: شجن اتخطفت.
عطر: نعم انا بتهزر صح؟!
حسام: جنون تعرف؟!

فارس: ملحقتهاش و موبايلها مغلق.
عطر: اوف اتخطفت من فين؟
فارس: من بيتها. شذي اتصلت بيا.
اياد: بتجيبوا سيرة حبيبتي ليه؟!
فارس: شذي اتصلت و قالت ان شجن اتخطفت و ادهم و طنط داليا قلقانين عليها.
اياد: و جنون فين؟!
فارس: تليفونها مغلق و لما جيت هنا ملحقتهاش.
عطر: اتصل ب كنان اكيد عارف هي فين...
فارس: طيب.
فارس طلع تليفونه و اتصل ب كنان، الخط اتفتح.
كنان: الو يا فارس.
فارس: الو يا كنان تعرف جنون فين؟!

كنان: اه هي معايا هنا عند عادل بس راحت الحمام.
فارس: ازاي انا لسة شايفها هنا.
كنان(لنفسه): ابعدي يا جنون براحتك.
كنان: ايوه عايز ايه بقي يا فارس؟!
فارس: شجن اتخطفت.
كنان: انت بتهزر يا فارس.
فارس: الكلام ده مفهوش هزار.
كنان: طيب طيب انا هتصرف بس متتصلوش بجنون او تحاولوا توصلوا ليها. هي عايزك تبقي لوحدها الفترة دي...
فارس: طيب.
شهاب: في ايه؟
كنان: شجن اتخطفت.
تامر: بجد؟!
كنان: ايوه.

كنان طلع جري و ركب عربيته شهاب جري وراه.
تامر: اوف ايه المصايب دي؟!
علي: مش بنلحق نخلص.
نور: معرفش بس اكيد خير ربنا هيعوضنا.
تامر: يا رب.
عند كنان.
كنان راح ل بيت جنون و نزل.
شذي: يا طنط اهدي بس.
كنان: حصل ايه؟!
داليا(بدموع): معرفش جيت ادخل لاوضتها لقيت حد شممني حاجة و خدوها...
كنان: فين ادهم؟!
شذي: مكنش طايق نفسه و بيتصل ب جنون مش بترد.
شهاب: طيب اهدوا.
ادهم(بغضب): مش بترد ليه؟!

كنان: اهدي يا ادهم منعرفش ظروفها.
كنان: خليك هنا يا شهاب.
كنان راح ركب عربيته و راح ل قصر سيف...
الحارس: عايز ايه؟
كنان: ادخل ل سيف الدين.
الحارس: مش موجود.
كنان كان هيمشي بس لقي عربية سيف الدين جاية. سيف اول ما شافه نزل بغضب.
سيف: جاي ليه؟
كنان: هتكلم معاك شوية.
سيف: مبعدتش عن جنون ليه؟
كنان: عايزني ابعد عن الحياة عن الروح. بُعدي عن جنون بموتي.
سيف طلع مسدسه و وجهه ناحية كنان و كنان وقف قدام سيف.

كنان: مش ده موضوعنا حاليا بس اوعدك هنتكلم فيه بعدين، دلوقتي فين شجن؟!
سيف: فين شجن!
كنان: شجن مختفية.
سيف(بصدمة): انت كداب؟! ازاي ده حصل؟
كنان: شكلك متعرفش.
سيف ساب كنان و دخل بدأ يعمل اتصالاته و كنان ركب عربيته ساق ناحية المبني.

-في مكان تاني...
عند جنون.
جنون راحت للفندق اللي عادل قالها عليه و دخلت راحت صالة الاستقبال.
جنون: لو سمحت كنت عايزة اسأل علي اسم حجز.
بنت: باسم مين يا فندم؟
جنون: كنان فريد الهواري.
بنت: لحظة يا فندم.
بنت: اه في حجز كان لمدة يوم.
جنون: احم طيب تمام، و في شخص اسمه عادل محمد سعد.
بنت: ايوه ده اللي اتنقل النهاردة للمستشفي.
جنون: طيب ممكن ادخل اوضته؟

بنت: لا يا فندم مينفعش ممنوع اي حد يدخل غير افراد الشرطة و البوليس.
جنون طلعت الكارنيه بتاعها و ودته للبنت.
بنت: غرفة رقم 906 اتفضلي المفتاح.
جنون: تمام شكرا، بس ده سر.
-جنون طلعت لاوضة عادل و قفلت الباب طلعت جوانتي مش شنطتها و بدأت تدور علي اي حاجة تنفعها. جنون بصت للسقف كله لغاية ما لحظت كاميرا صغيرة جابته و حطتها في شنطتها و نزلت.
جنون: شكرا اتفضلي.
جنون كانت هتمشي بس رجعت.

جنون: هو اللي سألتك عنه كنان فريد ده كان معاه واحدة ست.
بنت: اه يا فندم بس الست جت الاول و بعدها جه الاستاذ كنان.
جنون: تمام شكرا.
جنون مشيت و ركبت تاكسي و راحت للمبني.
في المبني.
كنان: ركز يا اوبي في حد ضايقها او من مصلحته يخطفها.
اوبي: لا يا كنان.
اوبي(بقلق): شجن هيحصلها حاجة؟!
اياد: ان شاء الله لا.
فارس: طب ايه جنون لازم تعرف؟!
كنان: قولت لا سيبوها...
عطر: ايه حكاية الحادثة اللي ساهر قال عليها دي.

كنان: جنون عملت حادثة بسيطة و الحمد لله هي بخير دلوقتي بس حابة تقعد لوحدها شوية.
عطر: طب كويس انها كويسة.
تليفون اوبي رن.
اوبي(بضيق): اوف مش وقتك خالص.
كنان: رد عادي.
فارس: يعني يا كنان ازاي؟!
كنان: معرفش مين ليه مصلحة في كدة.
اوبي رد علي اللي كان بيتصل.
اوبي: الو يا رؤوف.
رؤوف: بتدور علي حبيبة القلب؟!
اوبي(بعصبية): انت اللي خطفتها؟!
رؤوف(بضحك): شاطر و تفهمها و هي طايرة.

كنان شاور لاوبي انه يستمر في المكالمة و شاور ل فارس يتتبع مكان المتصل.
اوبي: عايز ايه منها يا رؤرف؟!
رؤوف: حبيتها هاخدها منك يوم واحد و هرجعهالك تاني متخافش.
اوبي(بغضب): و ربي لو قربت من شجن لاكون قاتلك في ايدي.
رؤوف: باي باي.
اوبي: استني استني...
كنان: خلاص اهدي.
فارس: عرفت مكانه. علي بُعد 45 دقيقة من هنا...
كنان: طيب يلا اجهزوا.
اياد: انا جاهز.
فارس: و انا.
اوبي: انا جاي معاكوا...
كنان: طيب يلا.

كنان: جنون مش هتعرف حاجة عن الموضوع فاهمين.
عطر: طيب.

-في مكان تاني...
عند شجن.
شجن(بعياط): لو سمحت فكوني و ابعدوا عني.
شجن(بعياط): انا معملتش حاجة.
حارس(بصوت عالي): اخرسي بقي شوية من ساعة ما جيتي مبطلتيش عياط ده ايه القرف ده.
شجن(بعياط): طب انا مخطوفة ليه؟!
حارس: لما البيه الكبير يجي اتكلمي معاه.
شجن قعدت تعيط لغاية ما لقت الباب بيتفتح.
رؤوف: اهلا.
شجن(بصدمة): انت! بتعمل ايه هنا؟ و ليه خاطفني؟!
رؤوف: مزاجي عندك مانع.
شجن(بدموع): انا معملتش حاجة.

رؤوف: ممكن. ايه وحشك حبيب القلب؟!
شجن: اوبي؟!
رؤوف: في غيره؟!
شجن: انا و اوبي معملناش حاجة ليك.
رؤوف: اخرجوا بره و لو حصلت حاجة قولوا ليا.
رؤوف بدأ يقرب من شجن و شجن قعدت تعيط. بس لقوا الباب اتفتح و اوبي جري علي رؤوف قعد يضرب فيه.
كنان: خلاص اهدي يا اوبي خلاص الراجل هيموت.
اوبي(بغضب): سيبه يموت.
كنان(بهمس): قوم شوف شجن محتاجك يلا.
اوبي قام و راح ل شجن حضنها.
اوبي: اسف.
اوبي: شجن شجن.

كنان: هتلاقيه ارهاق شيلها و شهاب هيأمن ليك المكان.
اوبي: طيب.
اوبي شال شجن و خرج.
شهاب: روح علي المبني يا اوبي.
اوبي: طيب.
فارس: خلصت يا اياد؟!
اياد: اه.
اياد: هو الكل بقي يتخرشم ليه؟!
فارس: الله اعلم.
شهاب: القوات جت.
كنان: يلا بينا...
و ركبوا عربياتهم و راحوا للمبني.
في المبني.
جنون دخلت المبني و بدأت تمشي فيه.
حازم: جنون.
جنون: ايه يا حازم؟!
حازم: مبدأيا الف سلامة. ثانيا اللواء فريد طالبك من بدري.

جنون: الله يسلمك. عن اذنك.
جنون راحت لاوضة مكتب فريد و خبطت الباب.
فريد: ادخل.
جنون: حضرتك طلبتني يا فندم؟!
فريد: اقعدي يا جنون.
جنون: تمام.
فريد: الف سلامة عرفت باللي حصل.
جنون: الله يسلم حضرتك.
فريد: كنت عايز اقول حاجة كدة.
جنون: اتفضل.
فريد: جهاد ناوية تسافر.
فريد(بطريقة سخرية): شايفة ان نفسيتها صفر و مش قادرة تشوف ندي كدة و لا اوبي و كنان و عايزة تنسجم و ترتاح.
جنون: اه يا فندم.

فريد: كنت عايزك تيجي تقعدي في الفيلا معانا انا واثق انك هتخلي البيت كله سعادة و هتعرفي تمشي الامور.
جنون: بصفتي يا فندم؟!
فريد: مرات كنان عارف انكم كاتبين الكتاب بس و لسة هتعملوا فرح بس يعني عادي فاهمة.
جنون: انا و كنان احتمال ننفصل يا فندم.
فريد: ليه بس يا جنون؟! انتوا بتحبوا بعض.
جنون: مين قال اني بحبه ده مش معناه اني بكرهه بس انا قولت احتمال ننفصل.
جنون: و هحاول افكر في كلامك يا فندم.
جنون: عن اذنك.

جنون خرجت و طلعت للسطح و قعدت فيه شوية.
بعد فترة.
شخص: اتفضلي يا فندم.
جنون: تمام متشكرة.
جنون خدت العلبة و طلعت الموبايل و رجعت كل ارقامها القديمة و نزلت للمبني من تحت راحت ل مكتبها.
عطر(بتوتر): شايفة نقول ل جنون.
سجي: كنان قال منقولش ليها.
حسام(بحدة): بس دي اختها و لازم تعرف كنان مين اللي هيمشي كلامه علينا.
عطر(بتوتر): سجي اسمعي جنون لو عرفت من بره هتعمل مننا صوابع كفتة.
جنون: ايه اللي بيحصل هنا؟!

عطر وسجي قاموا وقفوا بصدمة و توتر.
عطر(بتوتر و خوف): ها لا محصلش حاجة.
سجي(بتوتر): هيحصل ايه يعني؟!
جنون قربت من حسام و وقفت قدامه.
جنون: ايه اللي كنان مش مخليكوا تقولوه ليا؟!
حسام: شجن اتخطفت.
جنون(لنفسها): اهدي اهدي اهدي...
سجي: هو قال هو هيتصرف.
تليفون حسام رن، الخط اتفتح.
حسام: الو يا زياد.
زياد: شجن اخت جنون في اوضة ساهر.
حسام: طيب.
حسام: شجن جت.
جنون طلعت جري و راحت لاوضة ساهر.
ساهر: نص ساعة و هتفوق.

اوبي: هي كويسة؟!
ساهر: اه الحمد لله.
جنون: الكل يطلع بره و لما يجي كنان قولوا ليا.
اوبي: جنون...
جنون(بعصبية): يلا بره.
الكل طلع و جنون قعدت جمب شجن و ملست علي شعرها.
جنون: اسفة اني مكنتش معاكي يا روحي.
بره.
عطر(بتوتر): انا خايفة من تصرف جنون.
كنان: فارس اتصل بمامت شجن طمنها.
فارس: قولت ليهم كانوا هيجيوا بس قولت احنا جايين.
كنان: طيب كويس.
سجي: كنان قابل جنون و هي متعصبة.

كنان: شرفت الهانم؟! و كمان من امتي و هي مش متعصبة.
كنان: و هي عرفت منين؟!
حسام: انا قولتلها لازم كانت تعرف...
كنان(بعصبية مكتومة): و انت تتكلم معاها علي اساس ايه؟!
شهاب: مش وقته يا كنان شوف جنون بس الاول.
كنان: طيب ليك يوم.
كنان دخل ل عند جنون و جنون رفعت رأسها و شافته و قامت و راحت ناحيته.
جنون: سبب واحد ميخلكش تقولي.
كنان: انتي تعبانة و مش حمل اي حاجة.
جنون ضربت كنان في كتفه بغضب.

جنون: و التعب ده مين السبب فيه؟!
جنون: انت مين وداك الحق انك تعمل كدة؟! مين وداك الحق انك تتدخل في اللي بحبهم.
كنان: جنون انتي مش في وعيك و كمان انتي ضعفتي و لازم تتقوي روحي ارتاحي و بعدها ارجعي.
جنون: اه فاشفقت عليا و قولت اساعدها علشان اظهر كبطل قدامها علشان اخفي علي كدبي و خيانتي ليها.
كنان: كدبة ايه؟! و خيانة ايه؟! بتتكلمي عن ايه يا جنون وضحي اكتر.
جنون: اطلع بره يا كنان مش طايقة اشوفك قدامي.

كنان(بحدة): لازم تقوليلي. متنسيش يا هانم انك مسؤولة مني و ان واجبي احميكي و اخليكي سعيدة بس انتي مهما الواحد يعمل مش بتقدري و لا بتفهمي.
جنون: انا اللي غلطانة عندك حق انا اللي غلطانة اني مسمعتش كلام امي من الاول انا اللي غلطانة اني مسمعتش كلام ساهر انا اللي غلطانة لاني سمعت كلامك.
كنان: و الله و يا تري.
الباب اتفتح و شهاب دخل.
شهاب: اسف بس عايزينك يا كنان.
كنان ساب جنون و مشي.
كنان: ايه يا شهاب؟!

شهاب: اللواء فريد عايزك.
اياد: جنون اخيرا عرفت اشوفك الف سلامة يا روحي.
اياد قرب علي جنون و حضنها.
جنون: خليكوا هنا لما تفوق اندهوا ليا. هطلع السطح شوية.
اياد: اجي معاكي؟!
جنون: لا.
عند كنان.
كنان راح ل مكتب فريد و دخل قعد.
فريد: هسألك سؤال.
كنان: اتفضل.
فريد: ايه اللي بينك و بين جنون مغير جنون اوي كدة.

كنان: و الله ما اعرف كل ما احاول اقرب منها خطوة تبعد مية خطوة، بقت باردة علطول بقي كلامها كله اتهامات ليا بقت تعبانة باين عليها التعب و بتكابر و بتعاند اكتر، و انا مش عارف اعملها ايه اسعدها ازاي؟!
فريد: جنون يا كنان قالت انها احتمال تنفصل عنك.
كنان بصله بصدمة و قام وقف.
كنان: هي قالت كدة؟!
فريد: اقعد يا كنان متتهورش.
كنان ساب فريد و مشي سأل علي جنون و راح ليها.
كنان: جنون.

جنون: اوف يا كنان ابعد عني لازق ليا كدة ليه اوف.
جنون لفت و بصت ل كنان بذهول.
جنون: انت مجنون نزل المسدس ده.
كنان: متقربيش لعندي خطوة. مش هنزله الا لما اعرف ايه اللي انتي فيه ده.
جنون: مفيش حاجة و متنزلهوش لو عايز يعني علشان مفيش حاجة.
كنان: لا في و انتي عارفة كويس ان في ليه عايزة تقلقيني عليكي.
جنون: نزل المسدس مش هيفيد بحاجة.
كنان: ليه عايزة تنفصلي عني؟!
جنون: مفيش حاجة معينة مش مرتاحة.

كنان(بعصبية): هتخليني اتجنن يا جنون لسة قايلة ليا بحبك من يوم...
جنون: كنت غبية و هتبقي غبي لو فاكر اني لو مش عايزة اتكلم و بالطريقة دي هتكلم.
كنان: جنون اتكلمي خلينا ننهي اي خلاف بينا.
جنون: لما اتأكد ابقي اقولك. عن اذنك.
جنون مشيت لغاية ما وصلت ل كنان بصتله و و هو بصلها و كملت مشي و كانت لسة هتنزل سمعت صوت طلقة من مكان كنان. جنون وقفت مكانها مصدومة و حاسة ان نفسها راح منها...

جنون رجعت تاني بسرعة و لقت كنان قاعد علي الارض و المسدس مرمي علي الارض.
جنون(بخضة): كنان انت كويس؟!
جنون جريت علي كنان و بدأت تفحصه.
كنان: ايه فرقت معاكي؟!
كنان: بيهمك امري اوي كدة؟!
كنان: علشان تعرفي بتقولي كلام و بتعملي عكسه.
كنان: رجعتي ليه؟! ده انتي حتى سيبتيني و انا قدام عينك بطلب منك بس تحكيلي مالك...
كنان: سيبتيني علشان بس خايف عليكي.
كنان: دايما مهدداني انك في اي وقت هتسبيني.

كنان بدأت عيونه تدمع و هو بيتكلم.
كنان: مغلطتش لما حبيتك و مستعد اكمل معاكي باقي حياتي بس تتغيري شوية يا جنون.
كنان: متقبلك زي ما انتي بس لما لقتيني سكت زيدتي فيها اوي.
كنان: انتي اول و اخر شخص حبيته و بحبه و هحبه في حياتي.
كنان: مكنتش متصور ان انا كنان اللي كل البنات بيحبوه يحب هو بنت واحدة بس و تكون كل حياته.

كنان: حبيتك اوي يا جنون علشان كدة كل لحظة مؤلمة بتحصلك بحس بيها اضعاف يا جنون، علشان كدة لما لقيتك تعبانة قولت خليها تبعد شوية ترتاح مكنتش هسيبك و الله.
كنان: انا مش بشفق علي حالتك انتي قوية و انا واثق من ده، بس اللي عملته مش شفق ده حب.
كنان: بحبك و هفضل احبك لاخر نفس في حياتي.
كنان: ايا كان اللي هيقف بيني و بينك مش هسمحله سواء كان ابوكي او شهد او ساهر او حسام او اي حد عايز يبعدنا عن بعض حتى لو امي.

كنان: عايز اعترفلك بحاجة يا جنون.
كنان: بس اوعديني تسامحيني و متسبنيش ابدا و تكوني معايا علطول و متزعليش مني اللي عملته كان علشان مصلحتك.
جنون خدت نفس عميق و غمضت عينيها.
جنون(بصوت واطي): قق و ل(قول).
كنان: انا علشان احميكي اضطريت اكون مع شهد.
جنون كانت قاعدة علي ركبتها,اول ما كنان قال الكلام ده قعدت علي الارض...
جنون: مقولتش ليه ليا؟!

كنان: هددتني كنت خايف عليكي في الوقت ده مكنش في دماغي غير اني انقذك و احميكي مكنش هاممني حياتي و لا هيحصل ايه المهم عندي اني احميكي.
كنان: كانت باعتة شخص وراكي لو كنت رفضت كان هيقتلك. مهتمتش باي حاجة في اللحظة دي غير اني انقذك.
كنان: غصب عني يا جنون سامحيني.
كنان: و الله.
جنون: هشششششش...
جنون قربت من كنان و حاوطت وشه بين ايديها و حضنته...
جنون: خلاص اهدي هنبدأ من جديد...
كنان: يعني مش هتبعدي عني.

جنون: طالما قولت الحقيقة هسامحك يا كنان بس متتعودش علي كدة.
جنون: سامحتك لانك معترف بغلطك اما اللي اسمه سيف الدين ده كان عارف انه غلطان و مستمر في غلطه.
جنون: انا مسمحاك يا كنان، بس لازم تستغفر ربنا و تصلي و تدعي ليه انه يسامحك لان اللي عملته ده حرام.
كنان(بابتسامة): حد قالك اني بحبك...
كنان شد جنون ناحيته و (لخيالكوا)...
رأفت(بحدة): انتوا هنا و.
جنون(بخضة): سيادة اللواء.

جنون(بهمس): ربنا يأخدك يا كنان يا ابن جهاد يا رب.
رأفت: سايبين شغلكوا قوموا يلا منك ليه.
جنون: حاضر يا فندم...
رأفت سابهم و مشي و جنون بتبص ل كنان بغيظ و كنان بيبص بلامبالاة.
جنون: عيل رزل. قوم.
كنان: طيب يلا تعالي.
جنون: روح انت و انا جاية وراك.
كنان: متأكدة؟!
جنون: اه.
كنان ساب جنون و نزل ل تحت.

جنون(لنفسها): انا كان سهل عليا اني ابعد عنه بس مقدرتش. الفرق بينه و بين بابا انه اعترف بغلطته و بيحبني بصدق مش بيكدب عليا او هو مش هامه امري. في اللحظة اللي هو اعترف بيها حسيت بان جوايا نار و خطط حرب هنفذها دلوقتي هدمره و هخلي الصراع اللي بين عقلي و قلبي ينتهي بس في الاخر القلب و العقل اتفقوا علي حاجة واحدة علي حبه علي مسامحته علي ان اديله فرصة تانية، مش دي جنون اللي اقسمت علي انها تحرق كل شخص بس يفكر يغدر بيها بس لما بصيت في عيونه حسيت بصدقه لما عيط حسيت اني هعيط بس مسكت نفسي سمعته مش من عادتي اسمع بس بحس نفسي معاه اني مش جنون اللي اقسمت علي القوة و القسوة و كل حاجة بحس معاه اني طفلة حبيبة بحس اني نفسي افضل في حضنه علطول.

جنون(لنفسها): قررت اوديله فرصة لان بابا حتى موداش فرصة لنفسه انه يصحح اغلاطه كنان غيره علشان كدة حبيته و هفضل معاه و هعمل المستحيل علشانه، لازم انهي الحرب اللي جوايا من ناحية كنان لازم ابادله حبي مش هفضل تحت قناع جنون الباردة علطول...
كنان(بصريخ): جنون.
جنون لفت ضهرها ل كنان و لسة هتروحله لقت كنان بيجري عليها و يأخدها في حضنه و لفها بحيث بقي مكانها و هي مكانه بس في حضنه.

جنون فتحت عينيها علي اخرهم لما لقت شخص راكب في طيارة و موجه مسدسه ناحيتهم و ضرب رصاصة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة