قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

كان في عربية سوداء جاية بسرعة بس كنان شد جنون بسرعة. و فجأة لقوا عربيات كتيرة اوي من اللون الاسود جمب كنان و جنون من كل ناحية. و نزلوا في حدود 100 شخص من العربيات الكتيرة دي و ورا ضهرهم مسدسات و كنان و جنون بصوا لبعض باستغراب.
جنون: انتوا مين؟
حارس: احسنلك انتي ابعدي.
كنان: ارجعي البيت يا جنون.
جنون: ليه فاكرني طفلة هسمع كلامكوا.
كنان: انتوا مين؟ و عايزين ايه؟
حارس: هتعرف دلوقتي.

الحارس بص ل مجموعة من الحراس و فتحوا العربية و طلعوا عصيان بتاعت الكريكت و عملوا دايرة حوالين كنان.
جنون(بحدة): بيحصل ايه هنا؟ امشوا.
في شخصين مسكوا جنون و كنان كان رايح ناحيتها بس في واحد ضربه علي ضهره بالعصاية.
جنون(بعصبية): ابعدوا عني.
-جنون ضربت واحد بكوعها و بعدين مسكت رأسه ضربتها في رجلها. و التاني لوت ايده ورا ضهره و كسرته.
-كنان بدأوا يضربوه بالعصاية لغاية ما وقع في الارض...

جنون كانت رايحة ناحية كنان عشر اشخاص مسكوها. و الناس كانت واقفة خايفة تقرب منهم.
و قعدوا يضربوا في كنان كتير و هو مش قادر يقاوم، قرب منه حارس و حط جذمته علي رأس كنان.
حارس: ابعد عنها احسن ما يحصل اكتر من كدة فيك. و مش فيك بس في كل اللي انت بتحبهم.
حارس: يلا يا جماعة.
الكل بدأ يركب العربيات و مشيوا. جنون وقعت علي ركبها و كانت مصدومة قامت و قربت من كنان.
جنون: انت كويس؟
كنان(بتعب): خايفة عليا؟

جنون(بدموع): انا اسفة ده كله حصل بسببي.
كنان حاول يرفع ايده و حط ايده علي خد جنون.
كنان(بتعب): كفاية شايف نظرة الخوف اللي في عينك دي عليا.
جنون(بدموع): قوم معايا نروح اي مستشفي.
جنون ساعدت كنان يقوم يقف.
كنان(بوجع): آآآه.
جنون: انا اسفة اسفة.
كنان سند علي كتف جنون و رفع رجله لي فوق.
جنون: مالها رجلك؟
كنان: لا مفيش كان بس بيعملوا خريطة حلوة كدة عليها...
جنون: انا اسفة.

جنون و كنان ركبوا العربية كانوا بعدوا عن البيت بشوية.
جنون و كنان راحوا للمستشفي و دخلوا كنان اوضة في المستشفي و جنون بره.
الدكتور: زوج حضرتك عنيد جدا.
جنون: مش جديدة، بس طمني عليه هو كويس؟
الدكتور: مش راضي يعمل محضر. و كمان بنقوله رجلك وجعاك يقول اه. نقول لازم نعمل اشاعة ممكن تكون كسر يقول لا. حاولي تقنعيه حضرتك.
جنون: تمام لحظة.
جنون دخلت ل كنان لقته بيبص للممرضة.
جنون: ممكن تطلعي بره؟

كنان: حبيبتي عاش من شافك.
جنون(بغيظ): انا برضو حبيبتك...
جنون: مش ده موضوعنا جنابك مش عايز تعمل اشاعة ليه.
كنان: ممكن اتجبس مش هقدر امشي علي رجلي و مش هقدر اشيلك و لا امشي معاكي و لا هعرف اشتغل.
جنون: متقلقش مش هيحصل حاجة ان شاء الله خير. يلا بقي علشان خاطري.
كنان: لا لا انا كووووووووويس...
جنون حاوطت وش كنان بين ايديها و بصتله في عيونه.
جنون: لو عملت اشاعة علشان خاطري هوديك هدية.

كنان: الصراحة العرض مغري بس برضو لا و شيلي يا بت عيونك دي بعيد عني بضعف الله...
جنون: علشان خاطري يا كنان اول مرة اطلب منك طلب.
كنان: نادي الدكتور الزفت.
جنون: حالا يكون قدامك.
جنون خرجت نادت الدكتور و دخلوا كنان اوضة الاشاعة...
ركبوا ل كنان حاجة زي الجبس بس ينفع يشيلها و يقلعها و مسك عكاز طبي في ايده.
كنان: اضحكي اضحكي.
جنون(برفعة حاجب): انا عملت حاجة.
كنان: فين هديتي؟

جنون قربت من كنان و حاوطت رقبته بأيديها. كنان قرب منها و هي قربت منه و باسته علي خده.
جنون: اهي هديتك يلا تعالي.
جنون سابت كنان و مشيت قدامه لفت وراها لقته لسة واقف مكانه و مصدوم ضحكت علي شكله.
جنون: يلا يا كنان هروحك البيت و بعدين اروح علي الشغل.
كنان: افندم؟! امشي قدامي يلا انجزي.
جنون: مالك؟
كنان(بضيق): مفيش.
جنون: خلاص يا عم هوديك مكان ما انت عايز تروح.
كنان: مش ورانا كتب كتاب اياد يلا هنروحه.

جنون: بس انت تعبان.
كنان: من غير نقاش قدامي يلا.
جنون: بس.
كنان: هنروح مول و نشتري فستان و بدلة يلا.
جنون: ليه المصاريف ما انت عندك مية بدلة و انا عندي مية فستان.
كنان: قدامي يلا.
جنون مسكت في ايد كنان و نزلوا مع بعض راحوا للمول.
كنان: اختاريلي بدلة يلا.
جنون: عيل مبذر.
جنون: بدأت تدور ل كنان علي بدلة.
جنون: اهي يلا.
كنان: متأكدة انها مقاسي.
جنون: ايوه.
كنان: طب استني اخش البسها.

كنان دخل اوضة التبديل غير هدومه.
كنان لبس بدلة باللون الرصاصي و قميص باللون الاسود و جذمة سوداء و لبس ساعته.
بنت: الفستان ده ل حضرتك.
جنون: لا شكل حضرتك غلطانة انا.
بنت: حضرتك مرات كنان بيه هو بنفسه اختار ل حضرتك الفستان ده. اتفضلي الاوضة دي هتلاقي كل اللي ممكن تحتاجيه.
جنون(بابتسامة): شكرا.

جنون لبست فستان بلون دم الغزال بحمالة عريضة مايلة علي الكتف وعلامة سبعة من ورا و قدام كان قصير لغاية الركبة بالظبط، لبست صندل بكعب نفس لون الفستان و سيبت شعرها و ظبطته و حطت روچ بلون احمر غامق. و لقت مع الفستان شوية اكسسورات رقيقة لبست انسيال و حلق شيك.
جنون خرجت لقت كنان واقف حاطط ايده اليمين في جيبه، جنون قربت منه ببطء لغاية وصلت ليه.
جنون: شكرا.

كنان(بانبهار): يا الله انتي ازاي كدة يا جنون. ازاي قمر و جميلة بالشكل ده.
جنون وطت رأسها شوية و كنان كان لسة هيتكلم لقاها وطت و بدأت تربطله البتاعة اللي لابسها في رجله و قامت مدت ايديها ل كنان.
كنان: جنون ايه رأيك نتجوز بعد اياد و شذي علطول؟ نسافر و ننسي الكل.
جنون: مش لما نروحلهم الاول.
جنون مشيت مع كنان و ركبوا العربية و راحوا ل بيت اياد...
في بيت اياد.

شذي لبست فستان طويل باللون الابيض ب ¾ كم الاكمام شفافة الفستان كان ضيق لغاية الخصر و نازل بوسع و عليه نقوش زي نقوش ورد و رفعت شعرها ل فوق علي شكل كحكة عالية، لبست صندل ابيض بكعب و حطت مكياچ خفيف جدا.

نور لبست فستان ضيق باللون الاسود مفتوح من الجمب اليمين مبين رجلها ب نص كم و كان فيه لمعة بسيطة و لبست جذمة بكعب بسيط و شعرها قصير فسيبته و حطت روچ احمر غامق.

عطر لبست فستان باللون الرمادي واسع و لبعد الركبة بشوية بنص كم مفتوح من قدام و لبست صندل بكعب بسيط باللون الابيض و سيبت شعرها و حطت روج هادئ...

سجي لبست فستان باللون البمبي فستان طويل و واسع و بحمالة عريضة علي الكتف لبست جذمة باللون الابيض و عملت شعرها علي شكل ضفيرة و نزلت كام خصلة من شعرها. و حطت روچ هادى.

شجن لبست فستان باللون الازرق الهادئ بلون السماء و قصير لغاية الركبة من قدام و طويل من ورا لبعد الركبة و كان كب و عليه رسمة هادية في النص، و لبست صندل باللون البيض من غير كعب و سيبت شعرها و حطت روچ هادي جدا.
شذي(بعصبية): جنون مجتش ليه؟
شجن: ما هي مكنتش تعرف انه مش كتب كتاب بس.
شذي: بتفكريني ليه يا حيوانة؟ انا اتصدمت اسااسا.
عطر: هتدخلي القفص يا بيضة.

شذي: ربنا يأخدكوا يا رب و لا اقولكم ربنا يحطكم في الموقف اللي انا فيه.
بره.
ساهر: ايه يا عم هتبدأ امتي؟
اياد: المأذون قدامه عشر دقايق و يجي.
فارس: ايه عم مالك كدة حاسبها بالدقيقة.
شهاب: عقبالك يا رب يا فارس علشان تحس زيه.
علي: هو انا امتي هتجوز؟
فريد: مستعجل علي موتك اوي.
رأفت: هي المدام تعرف؟
فريد: احم ايه الاحراج ده؟
فارس: ماله يعني احساس عادي.
داليا: طب شوفوا جنون فين قلقت عليها...

فريد: طالما مع كنان متقلقوش عليها.
داليا: بالعكس.
فريد(بأستغراب): بمعني؟
تامر: هتلاقيها بتهزر.
اياد: اشوفها بس و اقتلها.
حسام: متستاهلش كل ده.
فارس: مالك يا ساهر اهدي هتكسر الكوباية.
ساهر: ها اسف شردت شوية.
الباب خبط.
فارس: شوفت اهو جم.
فارس فتح الباب لقي شهد.
شهد: اتأخرت عليكوا؟
فارس: لا لا خشي.
شهد: مساء الخير. هدية بسيطة بمناسبة الجواز.
اياد: شكرا.

شهد كانت لابسة فستان احمر فاتح جدا و قصير قبل الركبة و ضيق اوي علي جسمها كان كب و لبست صندل بكعب باللون الاحمر و مسيبة شعرها علي كتفها.
و بعد فترة الباب خبط.
اياد: المأذون اتأخر اوي.
علي: اهو جه، اتفضل يا مولانا. هو مينفعش اكتب انا كمان.
فريد(بحدة): علي.
المأذون: اين العروسة و العريس؟
شهاب: لحظة بس مستنين شخص مهم.
اياد: مش مستني.
اياد: شذي شذي.
فارس: يا عيني الواد اتجنن.
البنات خرجوا و شذي قدامهم مكسوفة.

الكل قعد و شذي رفعت رأسها ملقتش جنون.
شذي: فين جنون؟
اياد: جاية جاية.
شذي: لا لما تيجي.
المأذون: يا بنتي ورايا شغل تاني.
فريد: طب حاولوا مرة اخيرة.
عند جنون.
جنون: يلا بسرعة.
جنون و كنان ركبوا الاسانسير و جنون كانت بتعدل شعرها في المراية اللي في الاسانسير لقت كنان جه وراها و شال شعرها و لبسها سلسلة رقيقة اوي.
كنان: شلك مخدتيش بالك منها...
جنون: الله دي حلوة اوي.

جنون حضنت كنان اوي و باست خده. باب الاسانسير اتفتح.
جنون مسكت كنان و خرجوا وصلوا ل شقة اياد. وخبطوا الباب.
جنون: هينفخونا.
كنان: لما يلاقوا وشي كدة و رجلي هيعذرونا...
جنون: اسفة ليك لاني كنت السبب.
اوبي: اهم جم.
اوبي فتح الباب و اتصدم لما شاف كنان و جنون دخلت ماسكة ايد كنان.
اياد(بعصبية): ده ك.
اياد سكت لما شاف كنان. و الكل اتصدم و قام ل كنان و اولهم اياد.
اياد: انت كويس؟
فريد: حاسس بحاجة؟

شهاب: طمنا يا ابني.
كنان: في ايه يا جدعان حادثة بسيطة.
اوبي: متأكد انك كويس؟
كنان: طول ما انا معايا جنون اه انا كويس.
فريد: خلاص يلا يلا نكتب الكتاب.
شذي: يا كلبة اصبري لما اخلص.
جنون جابت كرسي ل كنان و قعدته عليه و حاوطت رقبته و نزلت ل مستواه...
جنون: شكرا معرفش ليه بس شكرا و متسألش كتير.
بعد ما الكل مضي علي كتب الكتاب...
المأون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم في خير...

اياد قام بسرعة و باس شذي علي رأسها و حضنها.
الكل ضحك عليه و هو حمل علي نفسه و شالها لف بيا شوية صغيرة.
اياد(بهمس): بحبك و هفضل احبك لاخر يوم في حياتي لانك انتي حياتي.
شذي: و انا كمان.
اياد حضن شذي جامد. و الكل كان مبسوط ليهم.
جنون: هبارك ليهم و اجي.
كنان: ماشي.
جنون راح حضنت شذي و البنات كلهم.
جنون: عقبال كل واحدة متجوزتش.
شهد: مقولتليش يه رأيك في فستاني؟
كنان(برود): زي شخصيتك في نظري.
ساهر: مبروك يا اياد.

اياد: الله يبارك فيك.
داليا: مبروك يا حبايبي.
شجن: اخيرا هتسيب لينا الدور اللي فوق.
شذي: اول ما يزعلني هاجي علطول عليكوا.
اياد: انا اقدر.
علي: طب نرقص بقي.
علي شغل اغنية رومانسية سيبي روحك و كل ثنائي قام يرقص.
شجن: مش هترقص معايا.
اوبي: لا.
شجن: يا اوبي و الله مكنش ذنبك.
اوبي: انا شايف نفسي قصرت خلاص.
شجن(بدموع): انت حيوان.
شجن كانت هتمشي بس اوبي شدها ناحيته و بدأ يتمايل بيها و هي حطت رأسها علي صدره.

ساهر و حسام: تقبلي ترقص معايا؟
حسام: احم اسف.
ساهر: لا عادي.
جنون(ببرود): لا مش عايزة ارقص و لو هرقص هرقص مع جوزي.
جنون سابتهم و راحت ناحية كنان وقفت جمبه.
كنان ساب عكازه وقف مسك ايد جنون و شدها ناحيته.
جنون: بتعمل ايه يا مجنون؟ رجلك.
كنان: هسند عليكي.
جنون: مش هتحتاج اساسا.
كنان: يبقي خلاص تسمحيلي؟
جنون: اكيد.
كنان و جنون بدأوا يتمايلوا علي الاغنية مع بعض و كل ثنائي مع بعض...

اياد: ده اسعد يوم في حياتي يا شذي. متعرفيش كنت بتمناه قد ايه.
شذي: بحبك.
اياد: الحب كلمة قليلة اوي.
-----
أوبي: اسف اضايقت عليكي.
شجن: مش مهم المهم انك كويس.
اوبي: انتي طيبة اوي يا شجن.
شجن: يا ابني دي اقل حاجة.
اوبي: الغرور عايز منك ايه؟
شجن: كل خير.
-----
شهاب: هنفضل كدة كتير.
سجي: اعمل ايه يعني؟
شهاب: يعني نتقدم خطوة زي اياد و شذي.
سجي: نعم يا حبيبي! اتجوز و احمل و اخلف و عيال لا انسي...

شهاب(بضحك): اومال يا هبلة؟
سجي: معرفش بقي نبقي نتصرف.
شهاب: ربنا يشفي.
-----
علي: خليني صابر اهو ممكن ربنا يكتبها ليا.
عطر: هي ايه هي؟
علي: ابقي مكان اياد.
عطر: كلكم باصين للواد ليه حرام عليكوا.
علي: ابن محظوظة الواد ده يا بخته.
عطر: عيل رزل.
علي: متشكر...
-----
تامر: شكلك حلو اوي.
نور: شكرا.
تامر: تحبي الفرح امتي؟
نور: اممم بص ايه رأيك نعمل بارتي صغننة كدة زي اياد و شذي.
تامر: فكرة حلوة، و نعزم اللي بنحبهم بس.

نور: ايوه هتبقي حفلة حلوة اوي.
تامر: تمام بعد العملية علطول هعمل هبدأ تجهيزات.
نور: تمام.
-----
جنون: مالك بتبصلي كدة ليه؟
كنان: انتي ازاي جميلة كدة؟
جنون: يا الله كرهتني في نفسي يا ابني قول حاجة جديدة.
كنان: اعملك ايه انتي اللي جميلة.
جنون(بضحك): طيب يا سيدي شكرا.
كنان كان بيرجع خطوة لورا ساهر كعبله بس جنون مسكت كنان بسرعة قبل ما يقع...
جنون: انت كويس؟
ساهر: اوووه سوري يا كنان سوري كملوا.
جنون: اسفة.

كنان: و لا يهمك مش انتي السبب.
جنون بصت ل ساهر بغضب و حضنت كنان. خلت ساهر يتعصب اكتر.
فارس كان بيبص عليهم و راح فتح الباب.
فارس: ايوه حسابك كام؟
فارس مسك الشخص ده من ايده و شده لجوا.
(يعصبية): مش تفتح يا حيوان.
فارس(لنفسه): اللي انا سمعته صح؟
فارس بص قدامه لقي بنت واقفة قدامه بتبصله بعصبية و شايلة علب البيتزا علي ايديها.
بنت(بعصبية): ايه هتفضل احول كدة. انجز امسك.
فارس: في ايه يا بت ما تحترمي نفسك.

بنت: انت اللي احترم نفسك حيوان صح.
فارس: ملقوش غير بنت هي اللي تجيب البيتزا.
بنت: مالها البنت علي اقل احسن من الرجالة بمليون مرة.
فارس: لا و النبي. انحزي حسابك كام.
بنت: 1900 جنيه.
فارس طلع محفظته و البنت دي غصب عنها بصت في الشقة لقت الكل بيرقص و مبسوط و هي ضحكت.
فارس: خدي.
بنت: ايه ده؟
فارس: خلي الباقي علشانك.
بنت(بعصبية): مش خدامة عندك.
البنت رمت في وشه ال 100 جنيه في وشه و سابته و مشيت.

فارس: و ربي لو اشوفك تاني لاكون قاتلك...
فريد: في ايه يا فارس؟
فارس: مفيش، يلا يا جماعة الاكل. خلاص يا جدعان بطلوا حب في بعض و تعالوا اتزفتوا مش مراعين شعوري كسنجل.
ضحكوا علي كلام فارس و الكل قعد جمب بعضه. كنان اكل جنون.
جنون: يا سيادة اللواء عايزني اتخن و محافظش علي رشاقتي و اشتغل.
كنان: يا ريت و الله.
فريد: ده انا اقتلك فيها لسة عايزين جنون.
جنون(طلعت لسانها ل كنان): علشان تعرف اني مهمة.

كنان: هقصلك لسانك ده بس اصبري.
و بعد فترة الكل كل و شرب و فريد و رأفت و داليا مشيوا. و الباقي كان بيتكلم...
اياد: هو مش كفاية كدة البت نامت.
عطر: ايتا مخدناش بالنا معلش بقي نمشي يا جماعة.
تامر: لو عندنا دم اه.
فارس: هو احنا عندنا يلا بقي اقوم اعمل فشار.
اياد(بصوت عالي): بره ياض منك ليه.
شذي(بخضة): ايه ده مين مات؟
و الكل مكنش قادر يوقف ضحك و شذي كانت محرجة.

اياد: بيتك بيتك. انت يرضيك يا كنان في يوم فرحكوا اجي ارزل عليكوا.
كنان: و ربي اقتلك فيها.
شهاب: انا لو مكانك يا اياد كان زماني ولعت فيهم...
اياد: انا لغاية دلوقتي هادي، يلا بره منك ليه الساعة 2 بليل الله.
جنون(بضحك): خلاص ماشين ماشين.
و الكل بدأ يجهز نفسه و مشي.
اياد حاول يصحي شذي مصحيتيش، اياد شالها و دخل اوضته نيمها علي السرير و دخل غير هدومه وجه نام جمبها و خدها في حضنه...
عند الباقي.

شهد: مبسوطة اني حضرت معاكوا يوم زي ده.
نور: احنا اكتر.
حسام: تسمحيلي اوصلك يا جنون؟
جنون: لا هوصل كنان الاول بيته.
اوبي: خليكي هوصله انا...
جنون(باحراج): طيب ماشي.
كنان(بهمس): اخبار ندي ايه؟
اوبي(بهمس): بيقولوا دخلت غيبوبة مؤقتة عقلها رافض العيش في مجتمعنا.
كنان: طيب يا اوبي.
جنون: اسفة.
كنان: بتعتذري ليه؟
جنون: لاني مش قادرة اقول حاجة معرفش بص متشغلش بالك.
كنان: الصراحة مش قادر اروح اتعودت علي حضنك.

جنون: روح نام.
كنان: جاي انام عندك يلا.
جنون: يا كنان.
كنان: اوبي قول لامك اني بايت بره. يلا.
جنون: ماما مش هترضي يا مجنون.
كنان: قدامي طيب.
جنون: يا ربي علي الرزالة يا كنان.
عطر: ما تسبيه يا حيوانة الله.
شجن: عندي فكرة ممكن تعجب ماما، كنان يقعد في اوضة شذي.
كنان: مش بطال.
جنون: مين قال اني موافقة؟
كنان: مين قال اني بأخد رأيك؟
الكل بدأ يمشي و يروح علي بيته...
داليا: لا يعني لا.
جنون: و الله قولتلهم كدة.

داليا: بره يلا.
كنان: طب هنام في اوضة شذي مش مشكلة المهم اكون معاها يعني.
داليا: هي مين؟
كنان: بنتك.
داليا: مكانك هيبقي فوق غير كدة بره.
كنان: و الله اول ما اشيل البتاعة المقرفة دي لامشي...
كنان: و انا ماشي هنكون بنتجوز بقي فهاخدها معايا.
جنون: ده اهبل يا امي يلا خشي نامي. و انت اطلع فوق اهو مفتاح الاوضة اللي فوق...
الكل راح علي اوضته، كنان خلي جنون تطلعه ل فوق.
جنون: حاسب.

كنان كان هيتزحلق و يوقع علي السلالم بس جنون مسكته و وقعت سلمتين.
جنون: اه. ربنا علي المفتري.
كنان(بقلق): انتي كويسة؟
جنون: بس متنزلش هطلعلك انا مصدقنا طلعناك.
جنون مسكت كنان و طلعوا للاوضة و جنون فتحتها.
جنون: ماما ظبطتها بعد ما شذي مشيت فبص هي ليك دلوقتي، و الهدوم دي ليك.
كنان: بتجبيهم منين الهدوم دي؟
جنون: اكيد في حالات بكون محتاجاهم علشان محدش يعرف اني بنت في المهمات و كدة يعني.

كنان: طيب. استني هاخد دوش و اطلع اتكلم معاكي.
جنون: ورايا نوم باي.
جنون نزلت جري علي اوضتها و غيرت هدومها و نامت. و كنان غير هدومه و نام هو كمان.

-في الصباح الباكر...
كنان صحي من النوم غير هدومه و نزل براحة.
كنان خرج و بدأ يتمشي في جنينة البيت و لف ورا البيت و فتح عيونه علي آخرهم.
كنان(بصدمة): جنون!
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة