قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث عشر

جنون بصت ل فوق مكان ما كنان بيشاور. كنان باس جنون علي خدها و سابها و مشي. جنون اتصدمت و بصت ليه لقته مشي قدامها.
جنون: تعالي هنا انت عملت ايه دلوقتي.
كنان(بضهره و بابتسامة): عملت ايه جنوني؟!
جنون(بعصبية): مش قولتلك مستغل. يا مستغل.
كنان لف رأسه و غمز ل جنون. جنون وطت رأسها و بصت للارض...
كنان(بصوت عالي): جنوووووووووووووووووون...

كنان جري علي جنون و خدها في حضنه و استخبوا في نفس الشارع الضيق الضلمة. و سمعوا صوت ضرب نار. كنان ضرب نار علي الشخص اللي شافه.
جنون(بوجع): آآآه...
كنان مسك ايد جنون و بدأ يجري في الشارع الضيق لغاية ما خرج منه.
كنان(و هو بيأخد نفسه): لازم نمشي بسرعة من هنا...
كنان بص وراه لقي جنون بتقع علي الارض. كنان قرب منها و حط رأسها علي رجله.
كنان: جنون جنون ردي عليا، جنون.
كنان لقي دم علي ايده و لقي رأسها بتنزل دم.

كنان(بحدة): جنون فوقي بطلي هزار، جنون.
كنان شال جنون بسرعة و وقف تاكسي.
كنان(بالروسي): روح للمستشفي بسرعة.
كنان: جنون فوقي فتحي عينك.
و بعد فترة وصلوا للمستشفي. كنان شال جنون بسرعة و دخل المستشفي.
كنان(بالروسي): عايز دكتور او دكتورة.
ممرضة(بالروسي): تعالي معايا يا فندم.
دخلوا جنون الاسعافات و بدأوا يعقموا الجرح...
الدكتور(بالروسي): مين انت؟
كنان(بالروسي): زوجها...

الدكتور(بالروسي): المدام كويسة. مجرد جرح في منتصف الرأس بعد فترة هيزول الالم. نتمني العناية الجيدة في البيت.
كنان(بالروسي): تمام، شكرا لك.
كنان قرب من جنون و شالها و ركب تاكسي و وصل لمكان قريب من الفيلا.
كنان(بالروسي): شكرا ليك.
كنان مشي و راح للفيلا و خبط الباب.
عطر: اوف اخيرا...
عطر(بخضة): مالها جنون؟
كنان: وسعي يا عطر.
اياد(بخضة): حصلها ايه؟ انطق...
كنان: حصل هجوم علينا و الحمد لله جت سليمة.

نور: طب طلعها ترتاح.
كنان: طيب اشوفكوا الصبح.
كنان طلع لاوضته و حط جنون علي السرير.
شذي: الحمد لله اطمنا عليهم بس برضو قلقانة علي جنون...
اياد: الحمد لله جت سليمة...
علي: شايف نروح ننام بقي و نطمن عليهم الصبح.
عطر: معندكش دم. دي اختنا قبل ما تكون صاحبتنا.
نور: خلاص يا جماعة يلا نطلع نرتاح...
عند كنان و جنون.
كنان غير هدوم جنون ل بيجامة بيتي. و غير هدومه و نام جمبها...

بعد فترة جنون بدأت تفتح عينيها لقت نفسها في حضن كنان و كنان ماسك فيها اوي.
جنون(بوجع و خفوت): آآآه...
جنون شالت ايد كنان براحة و قامت وقفت قدام المراية.
جنون: اوف ملقتوش غير رأسي يعني. اوف يا الله علي الوجع.
جنون سرحت شعرها براحة و عملته ديل حصان.
جنون: امممم بحب البيجامة دي بس مبحبش حد يغير هدومي يا كنان يا زفت.

جنون كانت لابسة بيجامة بنطلون اسود طويل و تي شيرت فرو من فوق ابيض في اسود و فيه جيوب راحت طلعت اللكلوك بتاع البيجامة و لبسته.
-جنون فتحت الباب و نزلت للمطبخ و بدأت تعمل ليها قهوة. و فجأة لقت حد بيحضنها من ضهرها في اقل من لحظة مسكت سكينة و لفت حطتها علي رقبة الشخص ده.
جنون(بحدة): بتعمل ايه هنا؟
عادل: ايه ايه اهدي هو في ايه؟
جنون(بحدة): اياك تعمل الحركة دي تاني احمد ربك اني لسة سيباك عايش لغاية دلوقتي.

عادل: ليه بس يا جنون؟
جنون(بحدة): سمعتني يا بغل.
عادل شال خصلة كانت علي وش جنون و جنون بعدت بوشها.
جنون(بحدة): لو اتجرأت و عملت اي حركة تضايقني بوعدك هضايقك لدرجة انك هتتمني الموت و مش هتلاقيه.
عادل: تعرفي عمري ما قابلت بنت جمال و قوة مع بعضهم...
جنون: و انا عمري ما شوفت راجل بلا كرامة زيك.
جنون(بحدة): غور و اطلع علي اوضتك وشك بيعصبني.
عادل: بكرة تندم يا جميل.

جنون(بحدة): بحب الندم، و يلا غور من وشي جتك مصيبة في شكلك.
عادل: لسة مبدأناش في اللعب يا جنون.
جنون: و انا جاهزة في اي قت علشان ابدأ الحرب...
عادل ساب جنون و طلع علي اوضته، و جنون رمت السكينة و مسكت رأسها...
جنون(بوجع): آآه، ايه الوجع ده؟
جنون بدأت الرؤية متبقاش واضحة ليها و كانت هتقع بس لقت حد بيمسكها بسرعة.
كنان: انتي كويسة؟
جنون(بوجع): حاسة بوجع في رأسي و الرؤية مش واضحة اوي.

كنان شال جنون و طلع علي اوضتهم.
جنون: القهوة.
كنان: هجبهالك.
كنان قعد جنون علي السرير و حط مخدة ورا ضهرها.
كنان: ارتاحي هنزل اعمل القهوة و ارجع.
جنون: تمام شكرا.
كنان خرج من اوضة جنون و راح لاوضة عادل و خبط الباب...
عادل: كنت عارف انك هتيجي.
عادل(بتوتر): كنان.
كنان: تعالي عايزك.
عادل: طيب.
كنان خرج بره الفيلا و عادل كان وراه.

كنان كان بيتقلب ملقاش جنون قام بسرعة و نزل و سمع حديث جنون و عادل و فرح جدا من جنون.
عادل: في ايه؟
كنان ضرب عادل بوكس في وشه و مسكه من هدومه.
كنان(بغضب): قسما بربي يا عادل لو لمحتك بس قريب من جنون لاكون محيك من علي وش الارض. فاهم؟
عادل: في ايه يا كنان انت اتجننت بتمد ايدك عليا علشان خاطر البنت دي.

كنان: البنت دي ليها اسم جنون و تكون مراتي حتى و لو ل فترة صغيرة طول ما هي مراتي و شايلة اسمي تحترمها فاهم. و اياك المحك جمبها.
كنان ساب عادل و دخل المطبخ عمل كوبايتين قهوة و طلع لاوضته...
عادل(بغضب): بقي كدة يا كنان، طيب و الايام جاية كتير...
جنون: شكرا تعبتك معايا...
كنان: و لا يهمك.
جنون: ب وش واو.
كنان: حد قالك مبعرفش اعمل قهوة مثلا.
جنون: امممم مجربتش بس هجرب دلوقتي.

جنون بدأت تشرب القهوة و هي مستمتعة.
جنون: واو القهوة عظمة تسلم ايدك.
كنان: اخيرا قعدنا دقيقة من غير ما نتخانق.
جنون: انا مبحبش يبقي بيني و بين حد خلاف.
كنان: امممم لا كريمة الصراحة.
جنون: ها خفة.
كنان: تفتكري عامر ده ممكن نلاقيه فين؟
جنون: زي ما لقينا ديفيد.
كنان: مش بالسهولة دي كل ما بندور علي حد العملية هتصعب اكتر.
جنون: اوف يا الله، توبة توبة.
كنان: ايه ده؟
جنون: مفيش، مش هتنام؟
كنان: علي حسب.
جنون: ازاي؟

كنان(بغمزة): يعني عايزاني انام و تحضنيني. و لا؟
جنون: يا سافل يا حقير.
كنان: اومال مين اللي خاف من صوت الذئاب و جه حضني.
جنون(بصدمة): يا نهارك اسود!
جنون(بتوتر): مش انا علفكرة ده هو هو.
جنون(بوجع): آآآه، رأسي وجعاني اوي.
كنان: استني.
كنان راح للكمودينو و طلع شريط برشام و قرب من جنون.
كنان: خدي.
جنون: ايه ده؟
كنان: الدكتور قال لو حسيتي بوجع شديد خدي حباية من دي.
جنون: تمام شكرا.

جنون خدت البرشام و شربت ماية و بدأت تحس ان دماغها تقلت.
جنون: اوف عايزة انام اوي.
كنان راح الناحية التانية و فرد جسمه علي السرير. و جنون بدأت ترجع بجسمها لغاية ما نامت و حطت رأسها علي كتف كنان و نامت نوم عميق.

-في الصباح الباكر...
في فيلا فريد...
فريد: صباح الخير يا سيدة
سيدة: صباح الخير يا بيه...
فريد: فين جهاد؟
سيدة: خرجت تتمشي شوية يا بيه.
فريد: طيب، اوبي و ندي صحيوا؟
سيدة: ايوه و بيلبسوا حاليا و نازلين يفطروا.
فريد: طيب هستناهم في مكتبي لغاية ما ينزلوا.
سيدة: تمام يا بيه.
في اوضة اوبي.
اوبي خد دوش و خرج طلع تليفونه و اتصل ب شجن.
الخط اتفتح.
شجن: الو.
أوبي: الو يا شجن كويس انك بقيتي تتعودي تصحي بدري.

شجن: فضلك يا باشا...
أوبي: هعدي عليكي اجهزي.
شجن: طيب.
اوبي غير هدومه و لبس بدلة شغل و نزل...
في اوضة ندي.
ندي قامت و هي لسة بتفكر هتعمل ايه مع سعيد. و قامت غيرت هدومها و نزلت لاوضة السفرة.
في مكتب فريد.
الباب خبط.
فريد: ادخل.
اوبي: فاضي يا بابا؟
فريد: اه يا حبيبي ادخل.
اوبي: كنت عايز اتكلم مع حضرتك في حاجة.
فريد: اتفضل.
اوبي: ...
فريد: طيب يا حبيبي اصبر شوية الامور بس تهدي.
أوبي: تمام يا بابا بس خليك فاكرني.

فريد: اكيد يا حبيبي.
فريد: يلا نطلع نفطر.
اوبي: تمام.
أوبي: ايه يا طفسة خلصتي علي الاكل.
ندي: ايه ده هو انتوا صاحين.
اوبي: يا رب الصبر.
فريد(بضحك): اقعد يلا يلا.
التلاتة بدأوا يأكلوا. و بعد شوية جهاد جت.
جهاد: صباح الخير.
الكل: صباح النور...
أوبي: عن اذنكوا علشان شغلي.
فريد: عليكي حاجة النهاردة يا ندي؟
ندي: لا يا بابا.
فريد: طيب يا حبيبتي، عايزة حاجة؟
ندي: لا تسلم يا حبيبي.
أوبي ركب عربيته و راح ل بيت شجن.

شجن: ماما انا راحة الشغل.
داليا: طيب يا شجن خلي بالك من نفسك.
شجن: قلبي و انتي كمان.
شجن خرجت و ركبت عربية اوبي و راحوا للشركة.
-و بعد فترة داليا كانت بتنضف البيت...
الباب خبط.
داليا: حاضر ثانية.
داليا راحت فتحت الباب.
داليا(بتشبيه): مين؟
داليا فتحت عينيها علي آخرهم و اتصدمت.
داليا(بصدمة): مستحيل!

-في مكان تاني...
في روسيا.
نور: صباح الخير.
تامر: صباح النور. هو احنا امتي هنخلص من المهمة بقي انا زهقت. كل شوية حد يحصله حاجة.
نور: معلش ان شاء الله هتعدي.
شهاب: مالكوا في ايه؟
نور: العملية شاغلة تفكيرنا.
شهاب: ان شاء الله هتعدي زي كل مرة فاتت...
سجي: صباح الخير يا جماعة. هو مفيش اكل و لا ايه؟
عطر: انا جعااااااااانة.
علي: ما تخرسي حبة. انا جعان.
نور(بضحك): يا اغبية.

شذي: مساء النور او صباح النور علي حسب، في اكل؟
تامر: انتوا هتأكلونا كمان شوية، مالكوا في ايه؟
نور: تعالوا يا بنات نشوف فطار خفيف...
فارس: محدش معاه برشام صداع يا جماعة؟
شذي: الف سلامة عليك، يا رب دايما.
فارس: يا حيوانة هضربك.
شذي: تقدر؟
عادل: في ايه خناق من الصبح...
علي: مين خرشم وشك كدة؟
شهاب: اه فعلا ماله وشك؟
عادل(بحدة): مفيش حاجة خليكوا في حالكوا...
تامر: براحتك.

اياد: هو جنون منزلتش و لا نطلع نشوفها و لا ايه؟
نور: شوية و هتنزل تعالوا بس نشوف هنأكل ايه...
عند كنان و جنون...
كنان صحي لقي جنون ماسكة في جامد و محاوطاه بأيديها و عرقانة و بترتعش...
جنون(بتخريف): ااااا نا ممم شفاااااا ش للة...
جنون(بتخريف): ححح راااااا م...
جنون(بتخريف): هه نن دم كك ععل يبيي ككك ل حاااا جج ة...
كنان كان بيحاول يفهم هي بتقول ايه بس مش عارف، و حاول يصحيها...
كنان: جنون جنون فتحي عينك.

كنان: جنون جنون.
جنون(بفزغ): ايه؟
جنون حضنت كنان جامد و خبت رأسها فيه و كانت بتأخد نفسها بصعوبة و بترتعش.
كنان(بهدوء): جنون حاسة بأيه؟
كنان: طب انتي كويسة؟
كنان: طمنيني عنك جنون، متفضليش ساكتة.
جنون بعدت عن كنان بسرعة و رجعت شعرها لورا.
جنون(بتأخد نفسها بصعوبة و توتر): احم اسفة.
-جنون قامت بسرعة و دخلت الحمام و كنان فضل قاعد مكانه مش فاهم حاجة...
عند جنون.
جنون: اهدي اهدي ليه كدة هششششش اهدي انتي قوية.

جنون: اهدي خدي نفس عميق طلعيه براحة، يلا.
جنون: يا الله امتي هخلص من كوابيسي دي. اوف اهدي اهدي جنون.
جنون: و الزفت ده كمان انا ازاي حضنته اوف يا الله.
جنون: هي عملية نحس من اولها، بس انا مش مطمنة، حاسة بحاجة مش عارفة احددها.
جنون: اهدي يا جنون حصل خير.
جنون خدت دش دافئ و خرجت لقت كنان لسة قاعد علي السرير.
جنون: هتفضل قاعد عندك قوم اغسل وشك.
كنان: طيب.
كنان دخل الحمام، و جنون بدأت تغير هدومها.

جنون لبست بنطلون جينز ضيق و فوقه تي شيرت باللون الكحلي و فوقه جاكت ابيض لغاية الركبة و لبست بوط ابيض بكعب. و سيبت شعرها و حاولت تخفي الشاش بس معرفتش.
كنان: يلا انا جاهز...
كنان لبس بنطلون جينز و تي شيرت بكم اسود و كوتشي ابيض.
نزلوا الاتنين ل تحت و لقوا الكل بيأكل.
جنون: يا كلاب كلتوا من غيري...
فارس: ايه اللي في رأسك ده يا جنون؟

جنون: تعرضنا لهجوم و احنا بنهرب رأسي خبطت في حاجة حادة رأسي اتفتحت حاجة بسيطة الحمدلله...
عطر: مكناش لازم نسيبكوا...
كنان: مش مهم المهم اللي احنا عرفناه.
نور: ايه يا كنان عرفت حاجة جديدة؟
كنان: ايوه واحد اسمه عامر من اصل مصري و جه هنا روسيا و بيعمل لصالحهم و مشهور بانه الريس التاني.
جنون: اي انه لو وصلنا ليه وصلنا للعقل المدبر...
شهاب: و ده هنلاقيه ازاي و احنا مش معانا معلومات عنه...

سجي: ايوه فعلا هو بس اسمه عامر و مشهور بالريس التاني مش مستفدين حاجة...
عادل: ممكن نرجع تاني ل ديفيد و نعرف اكتر معلومات عنه...
تامر: لا ديفيد لو لقانا هيقتلنا و كمان هو حافظ شكل جنون...
اياد: طب و الحل؟
علي: ايه خطتك يا كنان؟
شذي: شكلك بتفكر في حاجة.
كنان: احنا هنقدر نوصل ل عامر ده و هنعرف معلومات عنه بطريقتنا...
فارس: ازاي وضح اكتر...
كنان: نعمل سيرش عنه في مصر...

عادل: بتهزر! عارف في كام عامر في مصر...
جنون: فهمت قصد كنان، لو في الف شخص اسمه عامر في مصر مثلا فكام واحد هيكون سافر ل روسيا فهمتوا...
عطر: طب ما ممكن يكون سافر من مصر ل بلد تانية و من البلد دي ل روسيا.
كنان: لا طالما بيعمل مصالح للريس الكبير و هو الوحيد اللي بيشوف الريس الكبير يبقي هيكون سافر من مصر ل روسيا علطول مش محتاج يلف و يدور داخل بواسطة...
جنون: طب الخطوة دي علي نور و فارس.

فارس: انا تحت الخدمة.
نور: و انا كمان.
كنان: مستنين ايه ابدأوا...
نور و فارس بدأوا يشتغلوا مع بعض و بيبحثوا في اللاب بتاعهم و الباقي قاعد عمال يتكلم مع التاني.
جنون: هقوم اعمل قهوة حد يشرب حاجة؟
كل واحد طلب هو عايز يشرب ايه. و جنون قامت و بدأت تجهزه...
جنون: اتفضلوا.
عادل: اكيد حلو لانه من ايدك.
جنون: ده عصير جاهز انا بس صبيته في كوبايات...
شذي(بضحك): متعبتيش خالص فمتسلمش ايدك.
كنان: ها يا نور انتي و فارس؟

فارس: هو بالساهل يعني.
اياد: تعالوا نقعد علي التلفزيون...
عطر: فكرة حلوة يلا.
الكل قعد و بدأ يتفرج علي التلفزيون و جنون غصب عنها بسبب تقل رأسها نامت علي كتف كنان.
و بعد فترة كبيرة.
نور(بصريخ): لقيناه...
فارس(بصوت عالي): و اخيرااااااا...
جنون(بخضة): في ايه؟
كنان: هششش اهدي كملي نوم...
جنون(بتعب): نوم ايه بقي انا دماغي هتنفجر اساسا.
نور: انا اقدر حاليا اتتبعه يا كنان.
كنان: منتظرة ايه يا نور؟

فارس: طب يا فيلسوفة و انا هجيب معلومات عنه اكتر...
و بعد فترة من البحث...
نور(بصدمة): النهاردة في صفقة بيع بنات...
جنون: ازاي بس؟
نور: معرفش. في صفقة النهاردة.
فارس: استنوا في حاجة من سيادة اللواء...
كنان: افتح وريني.
كنان: النهاردة فعلا في صفقة و دي فرصتنا علشان ننهي المهمة.
عادل: يعني لازم نجهز.
كنان: ايوه...
كنان: اسمعوا كويس.

كنان: دلوقتي هنتصل بالقوات اللي في روسيا اللي سيادة اللواء متفق معاهم هيساعدونا.
كنان: نور و فارس ما عليهم الا يحاولوا يعرفوا كل حاجة عن الصفقة، الباقي هيكون معاايا هنهجم عليهم.
جنون: العدد هيبقي كبير مش هنقدر عليهم.
كنان: و مين قال انك هتروحي معانا؟
جنون: نعم نعم ده انا قبلكوا كلكوا.
كنان: بحالتك دي مش هقدر و ممكن يحصل اضرار.
جنون(بعناد): هاجي يا كنان و كمان انا اللي اقرر اذا كنت هقدر اجي و لا لا...

اياد: خلاص يا كنان كمل.
كنان: هنجهز معداتنا. و سماعات البلوتوث علشان نتواصل مع بعض. و اجهزة اللاسلكي.
كنان: هنجهز نفسنا عقبال ما نور و فارس يعرفوا كل حاجة عن العملية.
فارس: استنوا.
عطر: مش مطمنالك.
فارس(بأسف): اتلغت الصفقة.
جنون(بغضب): اللعنة.
عادل: في مصلحتنا.
شهاب: اكيد خير محدش يضايق نفسه.
كنان: كله يروح يشوف هيعمل ايه...
جنون: يا رب اخلص بقي.
عادل: خير خير. عن اذنكوا.
جنون بصت ل كنان بنظرة هو فهمها.

كنان: تعالي معايا يا جنون.
جنون و كنان طلعوا لاوضتهم و كنان قفل الباب.
جنون: بص هو علشان متقولش اني بشكك في فرقتك بس نظرته مش مريحاني و كان ماسك التليفون طول الوقت و كمان مضايقش زينا.
كنان: عارف و انا برضو شاكك و لازم نخلي بالنا كويس اوي.
جنون: طيب هنعمل ايه؟
كنان: لازم نتأكد انه بيعمل لصالحهم او لصحالنا.
جنون(بتعب): طيب.
كنان: مالك؟
جنون: رأسي.
كنان: خدي برشامة.
جنون: لا مش عايزة انام.
جنون: بس بقولك قرب.

كنان قرب من جنون بأستغراب...
كنان(بوجع): آآه.
جنون: بعد كدة متبوسنيش من خدي لاما و الله انزل في خدك قرص.
كنان: غبية.
جنون: يلا ننزل نور و فارس هيفيدونا.
-جنون مشيت و كنان وراها و فجأة كنان مسك جنون من خصرها و باس خدها بسرعة و سابها و مشي.
جنون: يا حيوان.
كنان(بابتسامة): نور و فارس تعالوا ورايا.
جنون(بحدة): تعالي هنا.
كنان: نعم؟!
اياد: مالك يا جنون؟
عطر: بتطلعي من دماغك نار كدة ليه؟
جنون(بغيظ): لا مفيش.

كنان و جنون و فارس و نور خرجوا بره الفيلا و بدأوا يتمشوا.
فارس: خير؟!
جنون: احم احم بصوا احنا عايزينكم في موضوع كدة.
نور: خير؟!
كنان: احنا شاكين في شخص.
فارس: مين؟
جنون: عادل.
نور(بصدمة): عادل؟! انت مجنون يا كنان؟
جنون: مبدأيا يا نور لازم تتوقعي الضربة من اقرب حد ليكي.
جنون: احنا عايزين نتأكد مجرد شك.
فارس: انا مع جنون في تفكيرها.
فارس: عايزينا نعمل ايه؟
كنان: تجبولنا سجلات مكلماته و تهكروا الواتس بتاعه...

نور: دقيقة.
فارس و نور بدأوا يبحثوا علي اللاب بتاعهم، الدنيا بدأت تمطر تلج.
جنون: لحظة.
-جنون بعدت عن انظارهم و بدأت ترقص تحت التلج و هي مبسوطة و كنان راح وراها و كان مبسوط لما شافها كدة، كنان قرب من جنون و مسك ايديها و بدأ يرقص معاها جنون اتصدمت في البداية بس بادلته الرقص...
كنان: شكلك حلو تحت التلج.
جنون: ميرسي.
كنان(بضحك): عرفتي ال ميرسي.
جنون(بضيق): يا رزل لازم تقطع اللحظة.

فارس(بهمس): انجزي صوري دي لحظة مش هتتكرر.
نور(بهمس): دي لحظة نادرة اساسا يا ابني.
جنون(بتوتر): احم يلا علشان اتأخرنا.
جنون كانت ماشية بس كنان مسك ايديها و قربها منه و باس خدها.
جنون بصتله بغيظ و سابته و جريت.
جنون(لنفسها): ربنا يأخدك يا زفت.
فارس(بلامبالاة مصطنعة): مالك يا جنون؟
جنون(بتوتر): احم لا مفيش حاجة انا بخير.
نور: وصلنا لمعلومة مهمة جدا.
كنان: ايه؟
نور: للاسف فعلا طلع خاين.

جنون: طول عمره اناني و حقير.
كنان: مع مين يا نور؟
فارس: مع واحدة اسمه عامر.
نور: كدة كل ما نقول علي خطة هيعرفوها.
جنون: لا خالص خالص...
كنان: ازاي؟
جنون: احنا هنلعب مع عادل و نوصله المعلومات الغلط...
فارس: وضحي اكتر.
جنون: احنا لما نيجي نتفق علي خطة مش هنقولها ل عادل...
نور: طب ما هو هيشك اكيد.
جنون: طب ما احنا هنعمل خطة تانية و يكون عادل موجود.

كنان(بضيق): فهمتك. احنا الاربعة لازم نوصل ان عادل خاين للكل لازم نستغل الوقت.
جنون: طيب اخلعوا.
نور: ايه ده انا بتطرد.
فارس: يلا يا بنتي دي هترمي صاعقة يلا.
جنون: كنان.
كنان: ايه يا جنون؟
جنون: عارفة انك مضايق ان صاحبك يطلع خاين و انه كان تحت قيادتك و كدة. عايزة اقولك متسبش حاجة تأثر عليك.
جنون: هنقابل ناس كتير هتسبنا و هتمشي و ناس هتخدعنا و هتمشي المهم اكون عارف حقيقة اللي حواليا علشان محدش يخدعني.

جنون: و يا سيدي معاك اياد و فارس اعتبرهم اصدقائك هما مستحيل يخدعوك.
كنان: طيب.
كنان اتفأجي لما لقي جنون حضنته و بادلها الحضن.
جنون(باحراج): يلا بينا...
و وصلوا للفيلا و حكوا اللي حصل لباقي الفرقة و بدأوا يفكروا هيعملوا ايه...
بعد فترة كبيرة.
باب اوضة كنان خبط...
جنون: يا الله الوقت متأخر.
كنان قام فتح الباب لقي اياد و شذي.
كنان: في ايه؟
شذي(بهمس): جيب جنون و تعالي بسرعة.
كنان(باستغراب): طيب.

اياد(بهمس): متتأخروش.
جنون: اوف يلا يا ابني اكيد حصلت حاجة.
جنون و كنان نزلوا لقوا الكل مجتمع الا عادل و مشغلين ضوء خفيف اوي.
كنان: خير؟
فارس(بهمس): اكتشفنا ان العملية متلغتش اتأجلت.
علي: حطيت منوم في عصير عادل و هينام فترة كبيرة.
جنون: طيب متتكلموش بهمس.
كنان: فاضل قد ايه علي العملية؟
شهاب: هتتنفذ الساعة 4...
كنان: قدامنا 3 ساعات.
كنان: يلا الكل يطلع يجهز، اتصل بالقوات تكون علي استعداد يا تامر.
تامر: تمام.

كنان: مكان العملية هيكون متواجد بالقرب من مكان البنات كلهم...
جنون: صح، يبقي هننقسم فريقين.
كنان: فعلا. الكل بس يطلع يجهز نفسه و هكمل باقي الخطة في الطريق يلا.
كله طلع علي اوضته بدأ يلبس هدومه و يجهز شنطة معداته...
عند كنان.
كنان: جنون بلاش تيجي.
جنون: كنان ليه سبب واحد يا كنان علشان مجيش. انا قائدة فريق هنا بعدك لذلك ارجوك مفيش وقت وحشتني امي و اختي نفسي اخدهم في حضني نفسي ابوس رأسهم اشم رائحتهم.

كنان(ببرود): براحتك بس لو حصلك حاجة مليش دعوة.
جنون لبست بنطلون اسود و تي شيرت ب ¾ كم رمادي و كوتشي اسود عالي و فوقه عبايه زي فستان و شالت الشاش و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.
كنان لبس بنطلون جينز و تي شيرت
لونه اسود بكم و كوتشي اسود.
الكل نزل و حطوا شنطهم في العربيات.
كنان: سماعات البلوتوث اهي و ساعة الايد.
جنون: القوات هتبعت عربية نور و فارس هيكونوا فيها مراقبين كل حاجة و مخترقين النظام.

نور: تمام.
كنان: علي و تامر و اياد و شذي و عطر هيكونوا مع بعض مراقبين تسليم البنات، انا و جنون و سجي و شهاب هنحاول نحرر البنات التانين.
الكل بدأ يركب العربيات و يجهز نفسه و وصلوا للبار...
كنان: شهاب و سجي خليكوا هنا و هتناولونا المعدات. لانهم اكيد هيفتشونا...
كنان مسك ايد جنون و بدأ يدخل البار.
كنان: متأكدة ان ده فستان؟
جنون: لا بدلة رقص.
كنان: الصبر.
حارس(بالروسي): ارفعوا ايديكم.

كنان و جنون اتفتشوا و دخلوا...
كنان: سامعني يا شهاب؟
شهاب: ايوه معاك.
كنان: طيب...
جنون كانت بتبص يمينها و شمالها و بتعاين المكان بعينيها...
كنان كان بيبص للاشخاص و اشتبه في كذا واحد.
جنون: هدخل الحمام.
كنان: وقته؟
جنون سابته و دخلت الحمام و قفلت الباب وراها.
جنون(بالروسي): اسمعوني...
بنت(بخوف بالروسي): عايزة ايه؟
جنون طلعت صورة من ورا ضهرها.
جنون(بالروسي): تعرفوه؟!
البنات بصوا لبعضهم بخوف و بدأوا يعيطوا.

جنون(بالروسي): مجبورين علي الشغل هنا؟
جنون(بالروسي و حدة): اتكلموا و هساعدكوا.
بنت(بخوف بالروسي): ايوه ده ده خطفنا و بيشغلنا هنا غصب.
جنون(بالروسي): مين هنا مصري او بيتكلم عربي؟
بنت2: انا.
بنت3: انا.
جنون: في غيركم؟
بنت2: كتير بس في المخزن.
جنون: فين المخزن ده؟
بنت3: في الدور التالت.
جنون: متخافوش هرجعكم بلدكم.
جنون(بالروسي): عايزين ترجعوا بيتكوا؟
البنات(بالروسي): ايوه...
جنون شغلت السماعة و اتكلمت مع كنان.

جنون: كنان عرفت مكان البنات.
كنان: انتي فين يا جنون؟
جنون: جاية.
جنون(بالروسي): اتصرفوا طبيعي.
جنون خرجت و راحت ناحية كنان.
كنان: محتاجين المعدات.
كنان(كلم شهاب): شهاب لازم نأخد شنط المعدات حالا.
شهاب: استني.
عند شهاب.
شهاب: تعرفي تبعدي الحارس اللي علي الباب يا سجي.
سجي: ايوه.
سجي راحت للحارس.
سجي(بدلع بالروسي): لو سمحت محتاجة مساعدتك.
الحارس(بالروسي): اتفضلي.
سجي(بالروسي): تعالي.

سجي بعدت شوية عن البار و ضربته الحارس بمسدسها.
سجي و شهاب دخلوا البار بسرعة.
جنون(كلمت فارس): فارس اتصل بالقوات عرفنا مكان البنات.
فارس: تمام.
جنون و كنان طلعوا الدور التاني لقت حراسين.
حارس(بالروسي): ايه اللي في ايديكم؟
كنان: مسدس.
كنان ضرب الحارسين في لحظة.
كنان: اطلعي انتي.
-جنون طلعت جري و لقت حراس كتير. جنون قلعت العباية بتاعتها اللي عاملة زي الفستان.

جنون لقت حارس جاي ناحيتها مسكت سكينة حادة كانت مخبياها و ضربته بيها في رقبته، و بدأت تضرب كذا واحد بالسكينة، كنان طلع وراها.
كنان: اهتمي بالبنات.
جنون(كلمت سجي): اطلعي يا سجي انتي و شهاب.
-جنون بدأت تفتح الابواب اللي قدامها و لقت اعداد كبيرة من البنات الصغيرة و الاولاد كل الجنسيات.
جنون(بالروسي): متخافوش.
جنون: متخافوش.
سجي: ها في ايه؟
جنون: فكي الحبل اللي في ايديهم.

شهاب بدأ يضرب مع كنان، و جنون راحت لاخر الممر لقت كذا اوضة قبل ما تدخلهم.
جنون(بصوت عالي): كنان.
كنان بصلها و لقي جنون رافعة مسدسها و ضربت رصاصة بص وراه لقي ان كان في حد بيحاول يقتله من ورا...
في مكان تاني...
عند الباقي.
اياد: لسة مسلموش ليه؟
شذي: و لا استلموا...
اياد: حد يقتل البت دي.
عطر: احنا في مهمة يا جماعة.
تامر: ما تهدوا بقي. ممكن يكون حاسين بحاجة غلط لازم نحافظ علي هدوءنا.
عند جنون.

كنان: يلا القوات زمانها جاية خليكي هنا يا جنون.
جنون(برفعة حاجب): قول ان انت مش عايزني اجي معاك.
شهاب: بذمتكوا وقت خناقة.
سجي: انجزوا.
جنون لقت اشخاص جايين ناحيتهم.
جنون: مفيش مراوح لاي حد لانه ببساطة هنموت.
بدأوا هما الاربعة يضربوا الحراس ب حركات موت.
ظابط(بالروسي): حضرتك كنان بيه؟
كنان(بالروسي): اه.
ضابط(بالروسي): بنشكركم كلكم و احنا هنكون مسئولين عن عودة جميع الاسري لبيوتهم.
كنان(بالروسي): شكرا لك.

الاربعة نزلوا و راحوا للباقي.
جنون: ايه الاخبار؟
شذي: حاليا هيبدأوا بتسليم البنات.
كنان: اجهزوا...
كنان: مستعدين؟
الكل: اه.
كنان: هجوم...
و بدأ يحصل ضرب نار من فرقة كنان و حصل ضرب نار متبادل و بدأ الاشتباك بين الكل.
كنان: جنون خدي.
جنون مسكت القنابل من كنان و بدأت ترميها علي الحراس الروسيين...
شهاب: سجي ناوليني رصاص.
سجي: هتوديني كام؟
شهاب(بصدمة): يا نهارك اسود احنا في مهمة.

حصل ضرب نار علي سجي و شهاب شدها ناحيته.
شهاب: اخرة استظرافك.
سجي(بخوف): هو انا هموت؟
شهاب: لو مودتنيش رصاص احتمال، انجزي.
شهاب بدأ يضرب نار هو و سجي...
اياد: حاسبي يا شذي.
شذي: شكرا...
عند فارس و نور.
فارس: احنا بقي نشرب كوبايتين قهوة كدة و نظبط نفسنا.
نور: لو احتاجوا مساعدة لازم نروح ليهم.
فارس: لو، سيادة اللواء قال انه بعت طيارة طبية لاي اصابات ممكن تحصل بس هما زي الاسود يا بنتي.
نور: امممم طيب، كويس.

فارس: بتحبي؟
نور: لا و مش عايزة...
فارس: في ايه يا بنتي محسساني اني بطلب ايدك...
نور: معلومة بس يعني.
فارس: طيب انا عن نفسي بحب.
نور: بجد؟! ازاي و فين و مين؟
فارس: ده انتوا يا ستات، لا مش هقولك مفيش غير جنون هي اللي تعرف و اياد بس...
نور: جنون الكل بيحبها.
فارس: و مين مبيحبش جنون، و دايما مع بعض الفرقة كلها مترابطين مش زي عادل و هكذا يعني متزعليش...
نور: لا عادي اساسا محدش كان بيطيق عادل.
عند الباقي.

القوات جت و قبضت علي كل رجالة الريس...
كنان: روحوا لنور و فارس يلا بينا...
جنون: اوف الحمد لله خلصنا.
و بعدها حصل ضرب نار تاني و حد رمي حاجة مالية دخان و الكل بقي مش شايف حاجة.
جنون لقت حد قدامها بس مش باين ملامحه.
شخص: البداية بس.
الشخص ده طلع سكينة و فتح بطن جنون...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة