قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون

رواية حرب الحب للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون

ان جهاد قالت.
جهاد(بصريخ): انا اللي قتلت ابني انا.
الكل بص ليها بصدمة.
فريد: قصدك ايه يا جهاد؟!
جهاد(بعياط): كنت باعتاهم يقتلوا ادهم.
فريد قرب من جهاد و ضربها قلم وقعت علي الكرسي.
فريد(بغضب): قسما بربي يا جهاد لاجمع الحساب و اخده منك كفاية بس قتل ابني...
فريد(بغضب): و هتمشي دلوقتي تروحي الفيلا و متخرجيش منها ابدا لغاية ما اجيلك و مش هتحضري و لا دفنة ابنك و لا عزاه.
فريد(بغضب): بره المستشفي دي، حالا.

جهاد(بعياط): ارجوك متحرمنيش من ابني و اشوفه اخر مرة.
فريد: لو ممشتيش دلوقتي تبقي طالقة بالتلاتة.
جهاد خدت شنطتها و مشيت بسرعة علي الفيلا قعدت تعيط...
ندي وقعت علي الارض و هي بتعيط ادهم راح قعد جمبها.
ادهم: خلاص اهدي ده قدر، ادعيله.
ادهم(بخضة): فريد بيه.
ندي(بعياط): بابا.
ادهم(بزعيق): دكتور بسرعة.
ورد: بسرعة هاتوا النقالة.
شالوا فريد و حطوه علي النقالة و نقلوه اوضة مرضي.
ادهم: ها ايه اخباره؟!

ورد: تعرض ل صدمة كبيرة و ممكن يدخل في غيبوبة نتيجة كم الانهيار العصبي اللي عنده.
ادهم: طب خلي بالك منه يا.
ورد: ورد يا دكتور ادهم...
ادهم: ماشي يا دكتورة ورد.
ندي(بعياط): هخسر الكل مع بعض. سعيد و اوبي و بابا...
ادهم: لا اهدي مين اللي هيقوي باباه و مين اللي هيقوي كنان.
ادهم: تعالي اقعدي هنا.
ادهم قعد ندي علي كرسي. و وقف سند رأسه علي الحيطة لقي اللي بتحط ايديها علي كتفه.

ورد: متخافش هيبقي كويس. و البقاء لله كل نفس ذائقة للموت.
ادهم: و نعمة بالله...
عند كنان و جنون.
كنان لسة في حضن جنون نايم و قاعدين علي الارض و جنون لسة صاحية منامتش.
كنان بدأ يفتح عينه و يغمضهم و شاف جنون.
جنون(بابتسامة): صباح الخير...
كنان(بابتسامة): صباح النور.
كنان: كنت في حلم وحش اوي.
جنون(بتوتر): حلم ايه؟!
كنان: لازم اتصل اطمن علي اوبي.
كنان كان هيقوم بس جنون مسكته و رجعته مكانه.

جنون: كنان مكنش حلم حقيقة. أوبي توفي.
كنان غمض عيونه بألم جنون قربت منه و باست رأسه...
جنون: هو دلوقتي في مكان احسن يا حبيبي. و اكيد مش هيكون مبسوط و هو شايفك انك حزين كدة.
جنون: يلا يا حبيبي قوم خد شاور سريع علشان نروح المستشفي و تشوفه في اللحظة الاخيرة.
جنون ساعدت كنان يقوم و دخل الحمام و جنون طلعت هدوم ليه و غيرت هدومها.

جنون لبست بنطلون اسود و فوقه جاكت لغاية الركبة باللون الاسود و قفلته و لبست صندل بكعب بالون الاسود و سيبت شعرها علي ضهرها و اختارت شنطة ايد باللون الأسود.
جنون: هنزل اعملك حاجة بسيطة تأكلها ع.
كنان: لا مش عايز.
جنون: حاجة بسيطة علشان تعرف تقف علي رجلك.
كنان(بحدة خفيفة): قولتلك لا مش عايز.
جنون: طيب يا حبيبي و لا يهمك اهدي. يلا البس مستنياك تحت.

جنون بدأت تنزل براحة قلعت اللي كانت لابساه في رجليها و سابت العكاز.
جنون فضلت مستنية كنان لغاية ما نزل و خرجوا ركبوا الاسانسير و بعدها خرجوا ركبوا عربية كنان.
كنان: تعرفي مستشفي ايه؟!
جنون: اه ادهم قالي. مستشفي().
جنون: المستشفي اللي ادهم بيشتغل فيها.
كنان كمل سواقة بصمت لغاية ما وصل للمستشفي و نزل و جنون وراه...
جنون: اهو ادهم.
كنان راح علي ادهم و وقف قدامه...
كنان: فين اخويا يا ادهم؟!

ادهم: تعيش انت يا كنان.
كنان ضربه بوكس في وشه و مسكه من قميصه.
كنان(بغضب): هو مش كان معاك رد مش كان معاك.
جنون: كنان حبيبي ابعد ادهم ملهوش ذنب.
كنان: طبعا ما انتي اخته لازم تتدافعي عنه. لكن انتي حاسة بالنار اللي انا حاسسها لا.
جنون: حبيبي ده وقت صعب هنعديه مع بعض متقلقش.
ادهم: كنان اعقل ندي اختك هنا نامت من كتر العياط و ابوك متعلق ليه محاليل و لو مفاقش احتمال يدخل في غيبوبة اهدي و اعقل.
كنان: بابا فين؟!

ادهم: في الاوضة دي.
كنان فتح الباب و دخل الاوضة و قرب من باباه و قعد جمبه.
كنان: أوبي خلاص راح مننا، متروحش انت كمان.
جنون: متخافش فريد بيه قوي و هيقاوم و هيصحي.
كنان(بجمود): اخرجي بره ان بتكلم مع ابويا.
جنون: طيب يا حبيبي.
جنون خرجت و حضنت ادهم.
ادهم(بدموع): انا كنت المقصود يا جنون...
ادهم: كانوا عايزين يقتلوني انا.
ادهم: أوبي مات بسببي يا جنون.
جنون: هششش يا حبيبي ده قدر.
كنان خرج و نزل في ادهم ضرب.

كنان(بغضب): يا حقير...
ندي(بعياط): لا يا كنان ملهوش ذنب.
جنون(بحدة): سيبه يا كنان هيموت في ايدك.
كنان زق جنون و وقعت في الارض و ادهم مكنش بيقاوم كان مستسلم للضرب...
جنون(بدموع): علشان خاطري يا كنان سيبه هيموت في ايدك...
كنان(بغضب): حسيتي باللي انا حاسه. انا حاسس باللي انتي حساه اضعاف.
جنون: يا حبيبي ده قدر، ربنا عايز كدة كان عمر اوبي يا كنان متخليش غضبك يعميك.

كنان(بغضب): طب اسمعي بقي لاما تختاريني انا لاما تختاري الزبالة ده هو و عائلتك.
جنون(بصدمة): كنان انت بتخيرني بينك و بين عائلتي.
ندي(بعياط): ملهمش ذنب يا كنان اسمعني.
كنان: اخرسي يا ندي، القرار عايز اسمعه حالا يا جنون.
جنون بصت ل كنان و بصت لادهم. ادهم بصلها بمعني توافق عليه هو.
ادهم: خليكي معاه يا جنون...
ادهم قام بصعوبة و مشي بره المستشفي كلها...
جنون راحت قعدت جمب ندي و خدتها في حضنها.

جنون: خلاص يا حبيبتي اهدي.
ورد طلعت جري ورا ادهم و مسكته قبل ما يمشي.
ورد: استني يا دكتور ادهم انت متعور...
ادهم: مش مهم همشي دلوقتي لو في اي جديد بلغيني.
ورد: لا استني طيب اطهرلك جروحك.
ادهم(بحدة): قولتلك لا.
ادهم ساب ورد و مشي و ورد رجعت المستشفي تاني.
كنان: اخباره ايه؟!
ورد: حالته مستقرة الحمد لله. مين هيخلص كل الامور المتعلقة بالدفن؟!
كنان(بجمود): انا...
ورد: اتفضل معايا...

و بعد فترة الشباب كلها عرفت الخبر و جم علي المستشفي.
شهاب(بصدمة): ازاي ده حصل يا جنون؟!
جنون: معرفش اهم حاجة اقفوا مع كنان.
علي: انتي اكتر واحدة هو بيرتاح ليها يا جنون. خليكي انتي معاه...
جنون: بلاش انا دلوقتي لما يهدي. اسمعوا كلامي بس.
نور: طيب انتي كويسة؟!
جنون: متخافوش.
شهاب: البقاء لله يا صاحبي.
كنان: تمام. اول ما بابا يفوق هنصلي و هندفن.
جنون شاورت ل تامر و تامر جه ليها.

جنون(بهمس): خلوه يأكل هو مأكلش و مرضيش يأكل.
تامر: تمام هنحاول.
اياد: في ايه بينك و بين كنان يا جنون؟!
جنون: مفيش حاجة خالص. خليك معاه انت و فارس معلش.
ندي(بعياط): كدة تؤامي راح يا جنون. كدة مش هقدر اشوفه تاني.
جنون: حبيبتي كل نفس ذائقة للموت و كمان ده عمره و انتهي، يعني لو كان ربنا كاتب أدهم يموت كان هو اللي هيموت لكن ربنا كتب ان أوبي هو اللي يموت منعترضش علي امر ربنا.
ندي: سامحي كنان يا جنون...

جنون: يا روحي انا عذراه متخافيش. كنان طيب هو بس غبي شوية...
ندي: بس بيحبك اوي. متسبهوش و لا تسبينا يا جنون.
جنون: متخافيش يا حبيبتي. هي فين طنط جهاد؟!
ندي: بابا خلاها تقعد في البيت و متجيش.
جنون: طيب يا حبيبتي.
البنات كانوا قاعدين مع بعض و الشباب مع كنان.

-في مكان تاني...
في بيت جنون.
داليا: مالك يا بنتي متوترة ليه؟!
شجن: معرفش يا امي أوبي مش بيرد.
داليا: هتلاقيه وراه شغل او نايم.
شجن: لا لا أوبي مبينامش ل وقت متأخر كدة و النهاردة كان اجازة و كمان ادهم مجاش من امبارح و هو كان خارج مع اوبي...
شجن: ادهم هتصل بادهم.
شجن اتصلت ب ادهم. الخط اتفتح.
شجن: ادهم ادهم.
ادهم: ايه يا شجن؟!
شجن: معاك أوبي؟!
ادهم: لا.
شجن: طب هو فين؟!
ادهم: عند اللي خلقه يا شجن.

شجن: بطل استعباط بقي.
ادهم: أوبي مات امبارح يا شجن.
شجن التليفون وقع منها و هي وقعت في الارض.
داليا(بخضة): مالك يا حبيبتي؟!
شجن(بعياط): اوبي اوبي يا ماما.
داليا: ماله يا حبيبتي؟!
شجن(بعياط): اوبي مات و سابني يا ماما، مات و سابني.
داليا: اهدي بس يا حبيبتي.
شجن(بعياط): لا يا امي اوبي قالي مش هيسبني.
داليا: اهدي بس يا شجن الروح متغلاش علي اللي خلقها.
شجن(بعياط): هيسبني لوحدي يا ماما.

داليا: هو مش هيكون مبسوط و انتي بتعيطي يا حبيبتي.
شجن(بعياط): عايزة اروحله عايزة اشوفه يا ماما.
داليا: طيب هنتصل ب جنون.
شجن: هقوم البس.
شجن قامت تلبس و داليا قامت تلبس و هي بتكلم جنون.
الخط اتفتح.
داليا: الو يا بنتي.
جنون: الو.
داليا: هو فعلا اوبي مات؟!
جنون: اه...
داليا: طب في مستشفي ايه؟
جنون: بلاش تيجوا بلاش ارجوكي.
داليا: ليه بس يا جنون؟! شجن مموتة نفسها عياط.

جنون: يا امي المستشفي اللي ادهم بيشتغل فيها...
داليا: طيب يا حبيبتي انتي كويسة؟!
جنون: اه.
داليا: ماشي.
جنون قفلت التليفون و لسة بتلف لقت كنان وراها.
كنان(بحدة): كنتي بتكلمي مين؟!
جنون(بتوتر): مم اا ما(ماما).
كنان: مش قولتلك لاما انا لاما هما.
جنون: اه بس هي اتصلت ممكن تكون محتجاني.
كنان: هاتي موبايلك...
جنون: بس.
كنان: هاتي موبايلك.
جنون ودت ل كنان موبايلها كنان قفله و خده و مشي...
ورد: المريض فاق.

كنان دخل ل فريد و باس رأسه.
كنان: حمد لله بالسلامة.
فريد: الله يسلمك يا كنان، دفنتوا؟!
كنان: لا لسة مستنينك.
فريد: يلا مفيش وقت يلا.
الناس كلها عرفت اصحاب أوبي و الناس و اصحاب العائلة...
قاموا و راحوا مسجد و بدأوا يصلوا و خرجوا شايلين تابوت أوبي و رايحين للمقابر بتاعت العائلة.
و وصلوا للمقابر و كنان نزل و حطوا أوبي.
كنان(بدموع): اوعدك هجبلك حقك يا اخويا. سلام.
كنان طلع و قفلوا المقبرة و بدأوا يقرأوا قرآن.

جنون: حبيبي يلا الكل مشي ما عدا احنا.
كنان: امشي لو عايزة...
شجن(بعياط): أوبي...
جنون كانت هتروح علي شجن كنان مسكها و قربها منه...
جنون: كنان انا مقدرة حالتك بس دول عائلتي.
كنان: انتي اللي اختارتيني استحملي.
كنان(بحدة): طلعوا البنت دي بره...
الحراس كانت هتمسك شجن.
اياد(بحدة): بس ابعدوا. تعالي يا شجن.
شجن(بعياط): اوبي يا اياد اوبي.
اياد: معلش يا حبيبتي هبقي اجيبك هنا تاني.
البنات خدوا شجن و ركبوها العربية.

فارس: البقاء لله عن اذنكوا.
فريد: يلا يا كنان مفيش فايدة من قعدتنا.
كنان: قدامي يا جنون.
فريد: تعالي يا ندي معايا.
فريد خد ندي و راحوا فيلا تانية غير بتاعتهم. كنان خد جنون و رجعوا بيتهم.
عدي اسبوعين.

كنان بيعامل جنون بكل برود و مش طايق ليها كلمة و بيروح شغله بقي قاسي جدا في تعامله مع الكل و مكنش بيسمح ل جنون تشتغل و لا تتكلم مع عائلتها و لما داليا جت مرة طردها، الشباب بيحاولوا يتعاملوا مع كنان براحة و بيصبروا علي معاملته معاهم، جهاد لسة في بيتها مخرجتش مش عايزة تخرج علشان متخسرش فريد و فريد مكلمهاش و لا عبرها. رأفت بيشتغل مكان فريد و فريد و ندي في فيلاا تانية عايشين فيها بيواسوا بعض. شجن حابسة نفسها في اوضتها داليا بتأكلها بالعافية. ادهم مرجعش البيت علطول في الشغل ورد بتحاول تخفف عنه و هو تعبان.

كانوا اصعب اسبوعين يمروا علي الكل و بالذات جنون و كنان...
جنون: كنان استني بس يا كنان.
كنان كان نازل علي السلم وقف و جنون وقفت قدامه.
جنون: يا كنان هنفضل لغاية امتي كدة. انت مش بتكلمني خالص الا لو تطلب الامر يا كنان و الله مليش ذنب و كمان ده قدر مش هنعترض عليه.
جنون: يا كنان مش انت اللي قولت منخليش الزعل يدخل ما بينا في اول يوم اتجوزنا فيه.

جنون: طب سيبك من ده كله انا عايزة اكون جمبك يا كنان انا حاسة بيك و حاسة يعني ايه تفقد حاجة مهمة جدا في حياتك.
جنون: بس ارجوك متبعدنيش عنك بالطريقة دي متتجاهلنيش.
كنان: لو خلصتي ينفع انزل.
كنان زق جنون بس جنون مسكته من ايده.
جنون: مش هسيبك يا كنان الا لما ننهي موضوع الخلاف اللي بينا.
كنان: في طريقة واحدة تسكتك، تحبي تجربيها؟!
جنون: بلاش تعاملني كدة، بتحسسني اني واحدة رخيصة.
كنان: طيب وسعي يا جنون.

جنون: لا يا كنان مش قبل ما ننهي خلافنا.
كنان زق جنون غصب عنه و جنون حاولت تمسك في سور السلم بس وقعت علي السلالم كلها. جنون وقعت علي اللارض. كنان نزل براحة لغاية ما وصل ناحيتها.
جنون: كنان.
كنان: طالما بتتكلمي يبقي كويسة.
كنان فتح الباب و خرج. جنون بصت بصدمة ل ردة فعله و قعدت مكانها علي الارض.
جنون(بوجع): آآه.

-جنون سندت نفسها و قامت جابت علبة الاسعاف و طهرت الجرح اللي كان في رأسها و دهنت كريم علي رجليها و فضلت قاعدة علي الكنبة ضامة رجليها ليها...
عند كنان.
كنان ركب عربيته و ساق بأقصي سرعة عنده و راح للمبني و دخل.
كنان: لقيتوا زياد؟!
شهاب: لا لسة مختفي.
علي: هي جنون برضو مش جاية.
كنان(ببرود): قولتلكوا مش هتيجي تاني.
نور: يا كنان بس كدة حرام عليك.
كنان(ببرود): اعتقد احنا في شغل.
تامر: انت بقيت مش طبيعي يا كنان.

كنان: خليها تحمد ربها اني مقربتش من اخوها.
شهاب: فوق يا كنان جنون ملهاش ذنب و ادهم ملهوش ذنب.
كنان: خلص الكلام.
الباب خبط.
: اللواء فريد رجع و منتظر حضرتك يا كنان بيه في مكتبه.
كنان: طيب.
كنان طلع جري و راح ل مكتب فريد.
كنان: حمد لله بالسلامة يا حبيبي.
فريد: اقعد يا كنان.
كنان: تمام.
فريد: حكولي كل اللي انت بتعمله.
كنان(ببرود): مين؟!
فريد: مش مهم. المهم دلوقتي قرارك ناحية جنون غلط انت بتخسرها.

كنان: واحد و مش عايز مراته تشتغل عادي جدا.
فريد: بس انتوا متفقين قبل ما تتجوزوا انك متقبلها بكل حالاتها و متقبل ظروف شغلها...
كنان: غيرت رأيي.
فريد: شكلك مضطر تعرف الحقيقة بدري...
كنان: حقيقة ايه؟!
فريد: مين السبب في موت أوبي.
كنان(بصدمة): حضرتك تعرف مين اللي قتل اوبي؟!
فريد: للاسف اه يا كنان.
كنان: مين؟!
فريد: جهاد يا كنان.
كنان: جهاد مين!
فريد: امك يا كنان.
كنان خد وقت كبير علي ما استوعب اللي فريد بيقوله.

كنان: حضرتك مستوعب انت بتقول ايه.
فريد: هحكيلك. جهاد كانت عايزة تقتل ادهم جت في اوبي ربنا أذاها زي ما كانت هتأذي ولاد الغير.
كنان(بصدمة): ماما عملت كدة؟!
فريد: ايوه يا كنان، علشان كدة راجع نفسك و الحق صحح كل اللي عملته بسبب غضبك.
كنان: متأكد ياا بابا؟!
فريد: قالت كدة بنفسها لما جت المستشفي.
كنان: هي فين دلوقتي؟!
فريد: اياك تقرب منها يا كنان لازم تتعذب الاول فاهم.

كنان ساب فريد وطلع علي مكتب جنون قفل الباب و راح قعد علي مكتبها و افتكر كل معاملته معاها الفترة اللي فاتت.

جنون: يا حبيبي.
كنان(ببرود): اسمي كنان و لو مش هتقدري تقوليها دي مشكلتك...
جنون: خلاص حبيبي كنان.
كنان: بطلي برود و استفزاز.
جنون: يا كنان انا عارفة انه صعب عليك تتقبل الموضوع أوبي كان غالي علينا كلنا بس متبقاش قاسي ارجوك.
كنان بصلها باحتقار و سابها و مشي.

الباب خبط.
جنون: حاضر لحظة...
جنون فتحت الباب لقت داليا حضنتها جامد و باستها.
جنون: خشي يا امي خشي.
جنون دخلت داليا الشقة و قعدتها.
جنون: تحبي اعملك ايه؟! اخبار شجن و ادهم ايه؟!
داليا: يا جنون شجن محتجاكي اوي و محتاجة تشوفك البنت قاتلة نفسها من العياط و مفيش حد بيقدر عليها غيرك. و ادهم مرجعش البيت لغاية دلوقتي يا جنون.
جنون: كنان يا امي الفترة دي صعبة عليه اديني يومين كدة و هأجي حاضر.

كنان(بحدة): جنون.
جنون(بتوتر): صباح الخير يا حبيبي.
داليا: البقاء لله يا كنان يا ابني معلش معرفتش اجي يومها...
كنان: انا قولتلك ايه يا جنون.
جنون: ايه؟!
كنان: قولتك محدش من عائلتك يجي هنا و لا تكلميه...
جنون بصت باحرج ل مامتها و داليا بصت ل جنون بصدمة.
داليا: بتمنعها تكلمنا يا كنان؟!
كنان: و لا تشوفكوا. و اتفضلي علشان عايز مراتي في حاجة.
جنون: امي.

جنون لقت كنان شدها و طلع علي السلالم و داليا خرجت بسرعة من الشقة.
جنون(بدموع): كنان ايه اللي انت عملته ده؟!
كنان: انتي ايه اللي عملتيه ده انتي اللي غلطانة و اياكي تكرريها...

جنون: حبيبي حضرت ليك الغداء.
كنان: كلت بره.
جنون: مع مين؟!
كنان: واحدة صاحبتي.
جنون: نعم! مين صاحبتك دي؟!
كنان: ملكيش فيه واحدة صاحبتي و خلاص.
جنون: و.
كنان: انتي ملكيش لازمة و اكلك ملهوش لازمة كليه لوحدك.
كنان ساب جنون و طلع علي اوضته و جنون نامت تحت و هو فوق.

كنان عيونه دمعت ندم و طلع تليفونه يتصل علي جنون افتكر انه معاه لسة و مودهوش ليها.
كنان طلع جري ركب عربيته و راح ل بيته، كنان دخل الشقة بسرعة ملقاش جنون طلع اوضة النوم ملقهاش و نزل تحت ملقهاش راح للمطبخ لقاها بتعمل الاكل.
كنان: جنون.
جنون: الاكل عشر دقايق و يجهز، و لو كلت بره برضو مفيش مشكلة هاكله انا لوحدي.
كنان: اسف.
جنون: علي؟!
كنان: كل حاجة عملتها ليكي الفترة اللي فاتت كنت غبي.

جنون بصتله بسخرية و بعدها كملت اللي كانت بتعمله.
كنان: من حقك تزعلي بس ارجوكي اقبلي اسفي.
جنون: تمام قبلته، ايه بقي اللي هيحصل؟! هترجعلي كل اللي اتكسر جوايا. هتقولي انسي هنسي بزرار انا صح...
جنون: هدومك جاهزة فوق علشان تغير. كلت و لا لا؟!
كنان: لا.
جنون: تمام اطلع غير هدمك و الاكل هتلاقيه جاهز...
كنان قرب من جنون و باس رأسها كان هيحضنها بس جنون بعدت عنه...
جنون: الاكل هيبرد يلا.

جنون طلعت الاكل و حطته علي السفرة و قعدت. كنان طلع غير هدومه بسرعة و نزل قعد يأكل معاها.
كنان: انتي كويسة؟!
جنون: طالما بتكلم يبقي كويسة.
جنون شالت طبقها و كانت راحت بيه المطبخ بس وقعت علي الارض و الطبق وقع اتكسر.
كنان(بقلق): جنون.
جنون: مفيش حاجة وسع علشان الازاز ميخشش في رجلك.
جنون قامت و بدأت تلم الازاز و شالته رمته.
جنون: هتفضل واقف كدة؟!
كنان: ممكن نتكلم؟!
جنون: اسفة تعبانة شوية بكرة.

جنون سابت كنان و طلعت اوضتها و قفلت الباب عليها...
كنان شال اكله و غسل الطبق و راح قعد في البلكونة و هو ندمان.

-في مكان تاني...
عند شذي و اياد.
اياد: يا حبيبتي هي معذورة.
شذي: بس هي وعدتني انها اول يوم هتكون معايا في الكشف.
اياد: انا اهو معاكي يا حياتي يلا بينا.
شذي: لا انا بعت ليها و هي جاية ان شاء الله.
اياد: بلاش بقي يا شذي تتعبيها يلا يا حبيبتي انا و انتي المرة دي و جنون المرة الجاية اكيد يعني.
شذي: بس هي وعدتني هتكون معايا اول مرة...
اياد: معلش غصب عنها.
شذي(بحزن): طيب يلا بينا.

شذي و اياد نزلوا و ركبوا عربية اياد و راحوا العيادة.
اياد: لو سمحت كان في حجز باسم مدام اياد...
بنت: ايوه يا فندم اتفضلوا.
شذي: ليه دفعت كشف مستعجل؟!
اياد: علشانك يا حبيبتي.
الدكتورة: اهلا و سهلا اتفضلوا.
الدكتورة: ايه اخبار حضرتك؟!
شذي: احم الحمد لله تمام. طب بتشتكي من ايه؟
اياد: لا هي حامل و جينا نتابع مع حضرتك.
الدكتورة: اه فهمت اتفضلي هنا.
الدكتورة بدأت تفحص شذي.
الدكتورة: تمام خلصنا.

الدكتورة: حالة البيبي كويسة و حالتك كويسة بس محتاجة تغذية شوية.
اياد: طب و المتابعة هتبقي كل قد ايه؟!
الدكتورة: اسبوع او اسبوعين.
شذي: تمام يا دكتورة.
اياد و شذي خرجوا من العيادة و اياد مبسوط.
اياد: فكي بقي يا روحي.
شذي: طيب اهو.
اياد: بحبك...
شذي: و انا كمان.

-في مكان تاني...
عند جنون.
جنون: لا لا مش حقيقي اكيد لا مش حقيقي.
الباب خبط.
جنون: ادخل.
كنان: احم نسيت اوديكي موبايلك.
جنون: تمام.
كنان: ايه رأيك نروح ل طنط داليا النهاردة؟!
جنون: علشان تهينها بقي و لا ليه؟!
كنان: جنون انا الفترة اللي فاتت كانت صعبة عليا كنت بتوجع اضعاف اوجعاك.
جنون: تمام انا لو هنزل هروح علشان خاطر اهلي و بس. و اتفضل اطع بره علشان اغير.
كنان: طيب هأخد لبس ليا.

كنان راح خد ليه لبس و خرج و جنون غيرت هدومها.
جنون لبست بنطلون اسود و تي شيرت ابيض و فيه خطوط باللون الاسود و بكم و لبست صندل بكعب مقفول و سيبت شعرها علي كتفها و ضهرها. و اختارت شنطة ضهر باللون الاسود.
جنون خرجت و نزلت ل كنان تحت لقته في كامل وسامته.
كنان: جاهزة؟!
جنون: ايوه.

-كنان خد جنون و نزلوا ركبوا العربية. جنون طلعت تليفونها و فتحته لقت مكالمات كتير اوي جت ليها فوق ال 500 مكالمة و فوق ال 1500 رسالة من كل الناس اللي تعرفهم...
جنون فتحت الشباك و اتنفست بعمق.
كنان: انتي كويسة صح؟!
جنون: ايوه.
كنان وصل ل بيت داليا و نزل و جنون نزلت، جنون مشيت ببطء و هي تشوف كل حاجة حواليها و راحت للباب و خبطت.
داليا: حاضر.
داليا فتحت الباب و اول ما شافت جنون حضنتها جامد.

داليا: يا حبيبتي وحشتيني.
جنون: و انتي اكتر يا امي.
كنان فضل واقف علي الباب و جنون دخلت.
شجن(بعصبية): ايه اللي جاب البت دي هنا؟!
داليا: عيب دي اختك.
شجن(بعصبية): و نعمة الاخت كانت فين لما كنت محتاجاها. محتاجة حضنها كانت فين الهانم، اه كانت في حضن سي كنان صح.
داليا: بس بقي يا شجن.
جنون: سيبيها يا امي.
شجن: بكرهك بكرهك اوي يا جنون بكرهك. سيبتيني في اكتر وقت كنت محتاجاكي فيه هربتي.

شجن: مطلعتيش قد وعودك، طالما انتي مش قد وعودك وعدتي ليه من البداية ها ردي...
شجن: لما جوزك طردني متحركتيش خطوة واحدة. لما وقعت علي الارض مقربتيش مني تساعديني.
شجن: انتي مش اخت انا من اللحظة دي قولت فيها ان اختي ماتت و دفناها. فهمتي انتي موتي بالنسبة لينا.
شجن: فضلتيه علينا اشبعي بيه خليه ينفعك.
داليا: بس بقي يا شجن عيب.

شجن: ده انتي حتى عيد ميلااد جورچ معبرتهوش بعلك ماسدجات كتير و مردتيش عليها و انتي عارفة اليوم ده مهم جدا بالنسبة ليه و كان بيستناه كل سنة علشانك انتي بس و انا اتصلت بيكي كنت عايزة اسمع صوتك و انتي بتطمنني حتى ده حرمتيني منه.
شجن: حتى مطلعتيش قد وعدك ل شذي راحت اول يوم متابعة من غيرك. و لا حتى حليتي مشكلة سجي و بقت حالها متدهورة.

شجن: حتى لما بابا دخل المستشفي تاني مكنتيش موجودة كان عايزك بس انتي مكنتيش موجودة.
شجن: حتى لما ادهم اتجوز مكنتيش موجودة.
شجن: مكنتيش موجودة في اللحظات المهمة جاية دلوقتي، اطلعي بره بره البيت ده متجيش تاني
شجن: مش عايزنك في حياتنا بره.
داليا: يا جنون متأخديش علي كلامها ده بيتك يا بنتي.
-جنون بصت ل مامتها و بصت ل شجن و سابتهم و مشيت قفلت الباب لقت كنان واقف باصص ليها بحزن.

جنون(بابتسامة): اللي كنت بتتمناه حصل يا كنان.
جنون سابت كنان و مشيت راحت ل عربية شذي و فتحتها و مشيت بيها...
-جنون ساقت بأقصي سرعة ليها و كل كلمة شجن قالتها بتتردد في دماغها لغاية ما اتصدمت بعربية قدامها و عربيتها اتشقلبت كذا مرة و جنون اغمي عليها...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة