قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الثلاثون

رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الثلاثون

رواية حبيب الروح للكاتبة لولو الصياد الفصل الثلاثون

امير بصراخ: مرام
انتفضت مرام من صوته فهي كانت تعتقد انه خارج الشقه التفت له مرام بسرعه البرق له وكانت متوتره
مرام: بتوتر. امير انا
امير وهو يقترب منها ويلوي يدها خلف ظهرها بقوه المتها
امير بغضب: انتي ازاي تكلمي امي كده انتي اتجننتي امي خط احمر واضح ان حصلك حاجه في نفوخك ومين دي اللي من الشارع ياسمين دي زيي بالظبط هنا ده بيتها واخر مره اسمعك بتتكلمي كده فاهمه
مرام بالم: حاضر حاضر فاهمه.

امير: دلوقتي وبكل هدوء تعتذري من الاتنين امي وياسمين والا قسما بالله العظيم هيكون اخر يوم بينا انهارده
مرام وهي تنظر له بتركيز
مرام: ولو معتذرتش يا امير
امير: هيكون كل شيء ذينا انتهي وترك يدها
نظرت له مرام بكل غرور وكبرياء الانثي بداخلها.

مرام. وقد كانت تهم بالرفض ولكن قبلها نظرت إلى والدة امير وجدت على وجهها السعاده وكانها تعلم انها سترفض لانها تعرف طباعها وعنادها ولكن تراجعت مرام عن قرارها وقررت الموافقه فقط لكي تقهر والدة امير وان تزعجها فقط ولكن ستنتقم لما حدث معها امامهم
مرام بتمثيل: حاضر يا حبيبي
واقتربت من والدة امير وقبلت راسها ولكنها اقتربت من اذنها وقالت بهمس
مرام بهمس: مش هنولهالك ابدا.

واعتدلت واتجهت إلى ياسمين وفعلت المثل لكن دون ان تتحدث
امير: ودلوقتي تتفضلي تروحي
مرام: بس
امير بغضب: مرام انتهي الكلام يله
مرام: حاضر ولكن وهي تنحرق من الداخل بنار الغل والحقد والغضب.

على الجانب الآخر في المستشفى
شاهي: صلاح وانا متفقين على الطلاق ومش عاوزه الطفل يكون سبب انه ميطلقنيش
بسمه: وليه كده
شاهي: نصيب حياتنا انتهت لحد كده
بسمه: بس ده انتم لايفين على بعض اوي
شاهي: لكن مفيش حب اهم حاجة في الجواز هي الحب يا بسمه من غير حب الجواز فاشل
بسمه: وانتي يا شاهي بتحبيه
شاهي وهي تنظر اليها بتركيز وتاخذ نفس عميق وبقوه
شاهي: انا يا بسمه مش بحب صلاح
بسمه: ليه
شاهي: انا مكملتش كلامي.

بسمه: ايه هو باقي كلامك
كانت شاهي تهم ان تقرل انا بعشقه عشق لحد الجنون
ولكن صلاح في تلك اللحظه قرر الدخول ليرد بدلا عنها
صلاح: ارد انا يا شاهي المدام بتحب ابن خالتها صح يا مدام
نظرت له شاهي وبسمه بصدمه ولكن شاهي ردت بحزن
شاهي: للاسف انت عمرك ما كنت صح
صلاح: فعلا ودلوقتي ممكن يا دكتوره تسبينا لوحدنا.

استنئذنت بسمه وخرجت واقترب صلاح من شاهي حتى وقف إلى جانب السرير كانت تنطر للجهه الاخري ولكن امسك بوجهها وسحبه اليه حتى تنظر بعيونه
صلاح: بتقولي على ابني مات ليه للدرجه دي مش عاوزه
شاهي: بحزن: انت ايه دماغك دي ايه
صلاح: بغضب: انتي السبب انتي اللي خليتني احس بنقص انا جوزك وحاسس بنقص قلب مراتي مع واحد تاني ليه
شاهي ببكاء: اسمعني ارجوك.

صلاح: سمعت كتير يا شاهي كتير اوي ومعنتش قادر اسمع ولا اشوف حاجه تاني لو قلقانه علشان اني مطلقكيش بسبب الحمل متقلقيش هطلقك يا شاهي بعد شهر ده وعد شرف مني.

على الجانب الاخر تم كتب كتاب مريم وكرم وطلبت منه الا يتم عزيمه اي شخص سوي يوم الزفاف تقديرا لمشاعر اخيها فوافق على ذلك وهاهي اصبجت زوجته امام الله ورسوله
كانت تقف إلى جانبه في البلكونه بمنزلها
كرم: مبروك
مريم: بحرج: الله يبارك فيك
كرم: قوليلي يا مريم
مريم: نعم
كرم: لو مثلا في يوم من الايام فوجتي اني عندي ولد وانه مالوش
مريم: ها وبعدين.

كرم: وبعدين انا مهنش عليا يترمي في الشارع فجبته البيت تقبلي تكوني امي للطفل ده وتسامحيني.

مريم بتنهيده: بص انا بصراحه ممكن اقبل اكون ام للطفل لكن كمان مش هعاقبك ولا الومك على حاجه كانت قبلي وخصوصا انك متعرفش حاجه عن الطفل يعني فجاه لقيت ناس بتقولك ده ابنك وامه ماتت يعني احنا مش هنكون جاحدين للدرجه دي وانتي نرميه في الشارع انت ولد واكيد كان ليك علاقات وانا مش هحاسبك غير من وقت ما عرفتني وبعدين طالما بتحبني خلاص وكمان انت كمان ضحيه فجاه لقيت طفلك بدون ام ومكنتش تعرف حتى قبل ما نتجوز وعرفت بعدها يعني مش عارف ومخبي ومخليه امر واقع ليا ده على كده انت اتجوزتني علشانه بقى وضحك سيبك من الكلام ده.

كرم: بضحك اه عندك حق
ولكن بداخله كان التوتر ينهشه من الداخل والخوف من ظهور الحقيقه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة