قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل السابع عشر

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل السابع عشر

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل السابع عشر

ثاني يوم ذهبت الفتيات إلى احد الاسواق القريبة منهم
اسيل، هو مفيش حد من الشباب جاي
ريتاج، مش عارفة بس احسن برضو
جميلة، لا حرام جيبيهم
هدير. انا بقول كده برضو
اسيل. انا هكلم امير
ريتاج، وانا هكلم كريم
هدير، وانا هكلم احمد
اخذت اسيل الهاتف وابتعدت عنهم قليلا
امير، ازيك يا روحي
اسيل، انا كويسة يا حبي تعالا
امير. اجي فين
اسيل، اصل احنا في مول
امير، ومقولتليش ليه ان شاء الله ولا مش عاملة حساب ليا.

اسيل، ابدا والله يا امير انت عارف معزتك عندي بس البنات فضلو يصرو عليا علشان بقالي كام يوم مش بخرج معاهم وكدة
امير، برضو مش لازم تتصلي بيا
اسيل، خلاص يا امير انا اسفة حقك عليا مش هكررها تاني
امير، لما ابقى اجي نبقى نشوف الموضوع ده
واغلق الهاتف دون ان يستمع إلى ردها ظلت تلوم نفسها على غبائها.

عادت إلى الطاولة الخاص بهم ثم استاذنت الثلاث فتيات وذهبو إلى الحمام بينما بقيت جميلة وحدها لفت انتبهاها شنطة اسيل اقتربت منها ثم ابتسمت بخبث اخذت هاتفها وبدات في تصفحة بابتسامة جانبية انتهت منه ووضعته في شنطتها مرة اخرى اما الباقين كانت اسيل تغسل وجهها بقوة
ريتاج، بت
اسيل، اما تبتك نعم
ريتاج، لما قولت لاخوكي قفل السكة في وشي.

هدير، وانا كمان صحبك قفل السكة في وشي وقالي مش عاملة اعتبار لخطيبك والكلام بتاع الرجالة ده
ضحكت اسيل بقوة نظر الاثنان إلى بعضها حركت ريتاج يدها في الهواء على انها مجنونة
هدير، انتي هبلة يا بت
اسيل من بين ضحكاتها، هههههههن ابدا وحياتك اصل امير قالي نفس الكلام وراح قفل السكة في وشي هههههههههه
نظر الثلاثة إلى بعضهم ثم انفجرو ضاحكين بقوة
ريتاج، هههههههه ده عيب في الرجالة
اسيل. ده فيروس وحياتك ههههههههه.

هدير، ههههههههه كلو كوم وانو يقفل السكة في وشي كوم تاني انا بقيت مذبهله وحياتك ههههههههههههههه
ظل الثلاثة يضحكون بقوة لمدة ربع ساعة لدرجة ان كل من يدخل الحمام يقول انهم مجانين
اسيل، ههههه خلاص بطلو ضحك بقى هنهبب إيه في المصيبة ديه
ريتاج، علمي علمك ياختي
اسيل، طب انتو مخطوبين انا إيه ذنبي انا ست متجوزة
هدير، انتي ست انتي انتي ست اشهر
اسيل، يعني انتي سبتي الجمله كلها ومسكتي فدية
ريتاج، يلا نطلع زمانهم جم.

اسيل، يلا
خرج الثلاثة وجدو الرجال قد حضرو وملامحهم لا تدل على الخير ابدا نظر الثلاثة إلى بعض وعضو على شفتيهم بخوف اقترب الثلاثة وجلسو كانت الاجواء بها شحنات كهربائية وكل رجل ينظر إلى حبيبته بغضب بينما الثلاثة يتمنون لو ان تنشق الارض وتبتلعهم قاطع الصمت امير
امير، عن اذنكم احنا ماشيين
نظرت له اسيل قال بصوت غاضب
امير، يلااا
اسيل، بس...
امير، قولت يلااااا.

اخذت اسيل حقيبتها سريعا وغادرت دون ان تلقي التحية حتى تبعها امير
كريم، وانتي يلا قدامي
ريتاج، ب.
كريم، يلاااا بقول
انتفضت ريتاج من مكانها وذهبت بينما اخذ احمد هدير واستاذن من جميلة وغادرو.

عند اسيل كان امير يسوق بسرعة كانت هي ممسكة بالباب جنبها بقوة اقتربت منه وامسكت بيدة نفض يده من يدها
اسيل. خلاص يا امير انا اسفة علشان خاطري
لم يرد امير
اسيل، يا امير انا اسفة والله اخر مرة خلاص مش هخرج رجلك على رجلي
تجاهلها امير نظرت له اسيل وبدات في البكاء نظر لها امير واوقف السيارة على جانب احد الطرق الفارغة
امير، ممكن اعرف بتعيطي ليه دلوقتي؟!
اسيل ببكاء، علشان انت زعلان مني ومش عايز تكلمني تاني.

حزن عليها اقترب منها وضمها اليه
امير، بس خلاص متعيطيش انا اسف
اسيل، انا اللي اسفة بس والله هما اللي اصرو عليا علشان ننزل نشتري حاجات ليا علشان الفرح ولوازمو وكدة
امير، ومقولتليش ليه
اسيل. كنت عايزة اخليها مفاجاة وبعدين مكنش لازم تعرف
امير، هههههههههه يا قلبي خلاص مش قادر هموت ناقص عمر
خرجت اسيل من حضنه وهي تمسح دموعها، بعد الشر
((بلا شر بلا حر ياختي يا مرارتي يانا ياما )).

اقترب امير منها، خلاص انا مش زعلان بس المرة جاية قوليلي اوك
اسيل، اوك
وظل يقترب منها حتى التهم شفتيها في قبلة خطفتها من تفكيرها.

اما عند كريم كان ممسك بمقود السيارة بقوة حتى اصبحت يديه بيضاء
ريتاج، خلاص يا كيكو بقى
رفع كريم قبضتة واقترب من وجهها كانة سوف يلكمها
كريم، اسكتي بدل ما اديكي بوكس يطير صف سنانك ووريني مين هيتجوزك يا بايرة يا عانس
ريتاج، نعم نعم يا خويا يا حبيبي ده انا الشوبان عليا كده بس النفس اللي ترضى
امسكها من يدها بقوة
كريم، في احلامك انتي بتاعتي انا وبس فاهمه ولا لا.

ريتاج، لا مش بتاعتك ولا بتاعت حد انا بتاعت نفسي
كريم، لا وحياتك الكلام ده عند امك خلاص انا جبت اخري حددي معاد مع الحج وهاجي جواز على طول مش خطوبة
ريتاج، نعم نعم يا خويا إيه اللي بتقولو ده وبعدين مين اصلا اللي قالك اني هوافق
اوقف السيارة بجانب الطريق واقترب منها
كريم، يعني انتي مش هتوافقي
بلعت ريقها بخوف وتوتر من قربه المفاجأ
كريم، مالك يعني افهم انك مش موافقة
ريتاج، هو يعني اصل
كريم، بتحبيني.

سرحت ريتاج في عينية العسليتان و اومات له بالموافقة
كريم بابتسامة، وانا كمان بحبك يا حبيبتي
ورجع إلى مكانة بينما هي اغمضت عينيها وفتحتها اكثر من مرة لتستوعب الموقف لقد اعترفت بحبها لقد قال انه يحبها
كريم بضحك، هتفضلي متنحة كده كتير
ريتاج، هاااا لا بس.
كريم، ههههههههه خلاص يا حبيبتي محصلش حاجة
ظل كريم طوال الطريق يغرقها بكلامات الحب حتى وصل إلى المنزل
كريم، يلا يا حبيبتي وابقى قولي لبباكي اني جاي بعد بكرة.

تررررن تررررررن
كريم، ايوة يا ماما
هاله، اسمع طنط زينب عزمانا كلنا انهرده عندها على العشا شوف اختك وجيبها وتعالا
كريم. حاضر يا لولو حاجة تاني
هاله، لا يا حبيبي سلام
كريم، سلام
اغلق كريم الخط مع والدته واتصل علي امير قاطع قبلتهم مكالمة كريم ابتعدت اسيل عن امير
اسيل بصوت مبحوح، امير التلفون
انتبه امير إلى نفسه وابتعد عنها عدلت اسيل من جلستها سريعا التقط هاتفه
كريم، إيه يا ابني ساعة عقبال ما ترد.

امير. احم لا مفيش بس كنت سايبة في العربية ونزلت
كريم، طيب اسيل معاك
نظر لها امير وابتسم، ايوة معايا
كريم، طيب هاتها على عندك علشان كلنا معزومين عندكم على العشا
امير، حاضر حاجة تاني
كريم، اه متتاخرش سلام
امير. هههه سلام
اغلق الخط ونظر إلى اسيل التي اصتبغ وجهها باللون الاحمر
امير. انتي هتيجي معايا البيت
اسيل باستغراب، ليه
امير، معزومة عندنا على العشا انتي وعيلتك
اسيل، ماشي
امير، بحبك
اسيل. احم وانا كمان بحبك.

اقترب منها مرة اخري ولكن وضعت اسيل يديها على صدرة كي تمنعة من ان يقترب
اسيل، خلاص يا امير هنتاخر
نظر لها وابتسم بقوة، صح تكسبي انتي المرة ديه.

عاد إلى مكانة ثم اكمل السير وصل الاثنان إلى الفلة نزلت اسيل واتجهت إلى باب امير نزل هو الاخر شبك الاثنان اصابعهم معا ودخلو إلى المنزل سلم الاثنان على عائلتهم انتهي العشاء وخرج الاثنان إلى الخارج للتمشية وبعد قليل احتضن امير خصر اسيل وقربها الية وضعت اسيل يدها على صدرة مرة اخرى
اسيل، في إيه يا امير حد يشوفنا
امير. عادي كل اللي جو عارفين انك مراتي
وضعت يداها على عنقة، امممم طب إيه رايك اغنيلك.

امير، . بالعادة الولد هو اللي بيغني بس ماشي غني انتي ياستي
اسيل، ههههه حاضر
وبدا الاثنان في الرقص معا
اسيل...
اسمع كلامى وصدقه
انت اللى روحى بتعشقه.
كان حلم نفسى أحققه.
انى أبقى ليك.
قربنى منك ضمنى
قد اما احبك حبنى
مين غيرك انت يهمنى
دنا روحى فيك.
ملهوفه عليك ومسلمه
تقدر تقول مستسلمه
حاسه انى طايره في السما. واخدنى الشوق.
متحيره ومتغيره
وكأنى لسه صغيره
لو بحلم انا من الحلم ده. مش عايزه افوق.
ملهوفه عليك ومسلمه.

تقدر تقول مستسلمه
حاسه انى طايره في السما. واخدنى الشوق.
متحيره ومتغيره
وكأنى لسه صغيره
لو بحلم انا من الحلم ده. مش عايزه افوق.
لحظة حنان انا عشتها.
لحظة ما شفتك وقتها
وبأعلى صوتى انا قلتها
هفضل معاك.
جمبك طريقى هكمله
لو لسه عمرى في أوله
المستحيل انا هعمله
علشان هواك.
ملهوفه عليك ومسلمه
تقدر تقول مستسلمه
حاسه انى طايره في السما. واخدنى الشوق.
متحيره ومتغيره
وكأنى لسه صغيره
لو بحلم انا من الحلم ده. مش عايزه افوق.

وما ان انتهت حتى حملها امير واحتضنها بقوة بادلتة اسيل الاحتضان بينما كانت هناك اعين تراقبهم من الاعلى بحب وحنان
زينب، ما شاء الله جمال اوووي
هاله، ربنا يخليهم لبعض
زينب، يا رب بقولك ايه رايك نقدم فرحهم
هاله، واللهي فكرة مش بطالة انا موافقة
زينب، ربنا يسعدهم
هاله، يارب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة