قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

رواية حب ودموع للكاتبة رهف سيد الفصل الثامن والعشرون

تقدم الاثنان لكي ياخذو عرائسهم ولكن وقفت اسيل في الوسط ورفعت ذراعيه مانعتهم
احمد، إيه اللي انتي بتعملية ده
وضعت اسيل يدها في فمها واطلقت صفيرا عاليا كان كل من في القاعة مستغرب منها كثيرا ومنهم من قالو جميلة مجنونة تقدم سريعا رجل واعطاها ثلاث مايكات اخذت واحد واعطت الفتيات واحد واعطت الرجال واحد
اسيل في المايك، احم سامعني
الجميع، اه
اسيل. تمام
كريم، في إيه
اسيل، اتكلمو في المايك.

اخذ احمد المايك، في إيه
اسيل، انا صاحية من 9 الصبح بسببهم ومش هديهملكم كده بالسهولة ديه لازم مقابل ولا انتو إيه رايكم
الجميع، ااااااه
اسيل، شوفتو
كريم، لو سمحتي بطلي جنان وخلي الخطوبة تعدي على خير يا بابا تعالا خد بنتك
عمر، مليش فيه
احمد. المطلوب
اسيل. تالت حاجات
احمد، هو احنا هنقدم على عمرة إيه ده
ضحك كل من في القاعة
كريم، . اخلصي
رفعت اسيل اصبعيها الاثنان
احمد، إيه ده
اسيل، عايزة فلوس تدوني نص اللي في جيبكم.

كريم، ازاي ده
اسيل، يعني لو معاكم 500 تدوني 250 وكدة يلا بقى
احمد، عاجبك اللي بتعملو اختك ده
كريم، اديها متخافش هخدهم في البيت
اسيل، مش هتقدر
كريم، وحياتك بس اما نروح البيت
((طبعا كلامهم في المايكروفون والقاعة كلها سامعة ))
اخذت اسيل المال منهم ورفعتة في الهواء كدليل انتصار صفق لها كل من في القاعة
احمد، الحاجة التانية
اسيل، تقولو انكم بتحبوهم
كريم، تصدقي طلعتي رومانسية بحبك يا ريتاج
احمد، بحبك يا هدير.

اسيل، يا نهاااار انا عايزة من ده
ضحك كل من في القاعة عليها
احمد، خلاص
اسيل، لسة اهم حاجة ان البنات يقولو انهم بيحبوكم
البنات، نعم
اسيل، هو ده اللي عندي ولا نفركش انا بقول نفركش انا اصلا مش موافقة
احمد، نعم يا روح طنط
عضت اسيل على لسانها بينما ضحك كل من في القاعة
كريم، انطقو خلي الليلة تعدي على خير
ريتاج، بحبك
هدير، بحبك.

اسيل، وبكدة انتهت الشروط والفلوس ديه حلال عليا بسببهم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته كان معكم اخت العريس
وذهب بجانب والدها الذي احتضنها كانت حقا جميلة جدا والجميع يتحدثون على اسيل وفعلتها بعد انتهاء الخطبة ذهب العروسين للرقص وهم يرقصون انطفات الاضواء وتوقفت الموسيقى ثم نزلت شاشة عرض وبدات في عرض صور لهم ايام الثانوية وبالجامعة وظهرت اسيل من خلف الشاشة وهي تغني
اسيل.
اجدع صحاب.

اجدع صحاب صحابى من صغرى دول اللى يمشوا معايا دغرى
دول اغلى ناس هم الاساس واقولكوا ايه؟
قضينا اجمل وقت في حياتنا دايبين في بعض بحكايتنا وفرحتنا بلمتنا نروح ليه
انا كل ماعمرى يعدى ونقابل بعضنا احس كان انا عندى ييجى 16 سنه
افتكر امبارح ادمع حافظه وممكن اسمع نفسى الايام دى ترجع ونتلم كلنا
اعز اصحاب هم الى وقت مايطلبوا قصاد الباب
اعز اصحاب اوقات يدوبوا ويتقلبوا في ثانيه احباب.

اعدنا اكتر ما اعدنا في بيتنا سافرنا وروحنا وجينا وبيتنا
انا كل ماعمرى يعدى ونقابل بعضنا احس كان انا عندى ييجى 16 سنه
افتكر امبارح ادمع حافظه وممكن اسمع نفسى الايام دى ترجع ونتلم كلنا
اجدع صحاب صحابى من صغرى دول اللى يمشوا معايا دغرى دول اغلى ناس هم الاساس واقولكوا ايه؟
قضينا اجمل وقت في حياتنا دايبين في بعض بحكايتنا وفرحتنا بلمتنا نروح ليه.

انتهت اسيل من الاغنية وصفق لها كل من بالقاعة تقدمت الفتيات واحتضنوها واصبحت دموع الثلاثة تنزل تقدم احمد وكريم واحتضنوهم ثم احتضن كريم اسيل بقوة واصبح يدور بها انتهت الخطوبة وخرج الشباب ليتنزهو وذهب معهم جاسم وجلسو باحد المطاعم التي حجزتها اسيل
جاسم، المطعم ده حلو اوي
كريم، عملتي كل ده امتى
اسيل، سر المهنة حسام انزل بالاكل
حسام، حاضر يا بوص
جاسم، ومين ده كمان
اسيل، ده اللي ساعدني في حجز المطعم.

جميلة، اومال معملتيش كده ليه في خطوبتي يا اسيل
اسيل. ، . مكنش في وقت وبعدين ديه كل اللي حصل انهرده انا بظبتو من اسبوعين والصور اللي اتعرضت ديه انا جبتها من اهلنا
احمد، صح ديه فيها صور ايام الكحرتة
اسيل. ههههههههه يا نهار ولا لما كنا في الاهرامات استنو
اخرجت اسيل من شنتطها الكثير من الصور
اسيل، شوفو
بدا الجميع في النظر للصور والضحك على ايام زمان بعد يومين
اسيل، ايوة انا جاية انهرده
الشخص، امتى يعني.

اسيل، مش عارفة بس يمكن بعد الفجر علشان انا خلاص مش قادرة استحمل اكتر من كده
الشخص، معلش يا حبيبتي انتي تعالي عندي واعرفك على جوزي وتنبسطي معانا وابقى ارتاحي
اسيل، شكرا يا حبيبتي ربنا يخليكي عايزة حاجة
الشخص، لا يا روحي مستنياكي
اغلقت اسيل الهاتف وصعدت إلى الاعلى
كريم، كنتي بتكلمي مين
اسيل. ها مفيش ديه واحدة معايا في الجامعة
كريم، ماشي مش هتنامي
اسيل، . شوية روح نام انتا
كريم، ماشي تصبحي على خير يا روحي.

اسيل، وانتا من اهل الخير
اسيل في نفسها، معلش سامحوني بس بجد محتاجة ابعد
تسحبت اسيل واخذت شنتطها الكبيرة التي حضرتها سابقا ونزلت بعد ان تاكدت ان كل من في المنزل نائمين وضعتها في سيارتها وانطلقت استيقظ كريم في الساعة 7 صباحا نظر إلى السرير بجانبه لم يجد احد نهض من فراشه طرق باب الحمام ولكنة لم يجد احد به نزل إلى الحديقة وجد سيارة اسيل غير موجودة صعد إلى غرفة والديه طرق الباب حتى فتح له والده.

عمر، في إيه
كريم، اسيل مش لاقيها وعمال اتصل بيها تليفونها مقفول والعربية بتاعتها مش موجودة
عمر، ممكن تكون راحت الجامعة
كريم، مش عارف انا هروح اشوفها
عمر، وابقى طمني
كريم، حاضر
ارتدى كريم ثيابه على عجلة ونزل ركب سيارتة وذهب إلى الجامعة
امير، جاي بدري ليه
كريم، اسيل مجتش
احمد، لا لسة
هدير، في إيه ومالها اسيل
كريم، اسيل مش موجودة
جميلة بفرحة داخلية، يا راجل اومال فين.

كريم، مش عارف صحيت من النوم ملقتش عربيتها وتليفونها مقفول
امير بقلق، اومال هتكون راحت فين
كريم، مش عارف انا قلقان عليها اووي
احمد، طب يلا نروح البيت عندك يمكن تيجي
كريم، صح يلا
ركب الجميع سيارته وركبت جميلة مع امير كالعادة
كان امير يسوق ممسكا هاتفه ويتصل على اسيل ولكن هاتفها مغلق
جميلة، براحة يا حبيبي
امير، . معلش اسكتي دلوقتي يا حب...

قطع امير كلامه وتذكر اسيل اغمض عينيه واكمل طريقة وقلبة يكاد يخرج على حبيبته
اما عند جميلة فغضبت كثير منه ومن اهتمامه لاسيل حتى بعد ان وقعت بينهم واوقعته في شباكها لم توقع قلبة
وصل الجميع إلى منزل اسيل كان المنزل في حالة قلق
هاله، يا رب اومال هتكون راحت فين وهدومها فين
ريتاج وهي تنزل مسرعة، بصو بصو انا لقيت ورقة شوفو
امسكها احمد وقراها بصوت عالي.

احمد، دلوقتي اكيد الكل قلقان عليا وبيدور عليا احب اطمنكم انا بخير وكويسة جد ان شاء الله انا دلوقتي قررت اني هبعد عنكم كلكم اسبوع واحد وتلفوني هيبقى مقفول ومتحاولوش تدورو عليا علشان مش هتعرفو كل اللي انا عايزاه اني ارتاح شوية وهحاول اني اكلمكم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة