قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني عشر

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني عشر

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثاني عشر

فاطمه: ادخلي يا بنتي لجوزك ما تسيبيهوش لوحده
حبيبه: حاضر يا ماما تصبحي على خير
فاطمه: وانتي من اهل الخير ربنا يهدي النفوس يا رب
حبيبه دخلت لجوزها اللي كان راقد في السرير غيرت هيا كمان هدومها وقعدت جنبه
حبيبه: اااه
ايمن: تعبانه؟
حبيبه: هلكانه مش تعبانه، خلاص بقى تعبت وجبت أخرى
ايمن: هانت انتي في السابع اهو
ايمن نام على حجرها وايديه على بطنها بيستمتع بحركات ابنه
ايمن: هيا خبطاته دي بتوجعك؟

حبيبه: لا مش توجعني بس ساعات تضايقني لما يخبط كتير في حته واحده او يصحيني من النوم
ايمن: ربنا يكون في عونك ويقومك ليا بالسلامه
حبيبه بتلعب في شعر جوزها والاتنين ساكتين
ايمن: انتي عمرك ما اتكلمتي عن علاقتي باحمد
حبيبه: دي حاجه ترجعلك انت
ايمن مسك ايدها وباسها في ايديها
ايمن: برضوا مقولتيش رايك ايه؟

حبيبه: طبعا في الاول والاخر دي حاجه ترجعلك بس يا ايمن هو قصده انه يرجعنا لبعض فاعتقد ان ده يغفرله وبعدين احنا فعلا رجعنا لبعض بسببه بغض النظر بقى كنا هنرجع بعدين او هنلاقي طريقه احنا رجعنا بسببه
ايمن: انتي عايزاني اصالحه واعتبر كأن مفيش حاجه حصلت!
حبيبه: انت سألتني عن رأيي وانا قولتهولك لكن تعمل ايه بقى دي حاجه ترجعلك انت
ايمن: ما علينا غيري الموضوع
حبيبه: مش النهارده اتراهنت انا وماما.

ايمن: الرهان حرام المهم اتراهنتو على ايه؟
حبيبه: عليك
ايمن: عليا انا؟ ازاي؟ ومين كسب؟
ايمن اتعدل
حبيبه: انا كسبت طبعا والبركه في حبيب قلبي
ايمن: مين حبيب قلبك ده؟ انتي تعرفي حد من ورايا
حبيبه: بطل غلاسه انت طبعا حبيب قلبي المهم اتراهنا ان انت مش هتفطر وهتيجي تفطرني وماما قالت لأ هيتحرج من ابوكي وهيفطر بس واتراهنا والكل كان شاهد
ايمن: هو انتي قولتيليهم على الاتفاق اللي بينا؟؟ تصدقي بقى كده غلط.

حبيبه: ماما واخواتي مفيش حد غريب فين المشكله؟
ايمن: يا حبيبه الحاجات الخاصه اللي بيني وبينك يا ريت ما تتقالش لحد وبعدين يعني اختك ساره في مشاكل على طول مع جوزها ومش متفقين تيحي انتي تحكي قدامها قد ايه انتي مبسوطه وجوزك واثقه من حبه! راعي مشاعرها ما تتكلميش عن السعاده قدام حد محروم منها ولا عن الصحه قدام حد مريض ولا عن الفلوس قدام حد فقير هو انا اللي هقولك يا حبيبه
حبيبه: انا مفكرتش فيها كده خالص.

ايمن: عارف بس ابقي خلي بالك
تاني يوم بعد الفطار سميه قعدت مع ايمن
سميه: على فكره انا مش هتجوز غير لما انت واحمد تتصالحوا
ايمن: حياتك وانتي حره فيها تتجوزي ما تتجوزيش انتي حره؟ وبعدين انا سبق وجيت على نفسي مره علشانك ساعه ما اتسببت في فشل جوازتك الاولانيه وسوري مش هاجي على نفسي تاني علشانك
سميه: وانت زعلان علشان جيت على نفسك واتجوزت حبيبه؟
ايمن: انتي عارفه ان ده مش قصدي فماتحوريش في الكلام.

سميه: طيب فكها بقى يا ايمن كفايه
ايمن: على فكره انا فاككها انتو اللي مش واخدين بالكم
سابها ومشي ورافض يسمع لحد
رمضان عدي وخلص بتعدي الايام وفاطمه جاتلها قرعه الحج السنه دي الفرحه مكنتش سايعاها
ايمن: مبروك يا قمر
الكل متجمع بيهنيها
فاطمه: بس يا حبيبي مكنتش عايزه اسيب حبيبه دلوقتي خالص دي هتولد على العيد او قبل العيد
ايمن: ولو ولدت فين المشكله؟ هتضيعي الحج علشان حبيبه هتولد؟ وبعدين ما احنا كلنا موجدين n.

زينب: ما تخافيش عليها ابدا روحي وتوكلي وادعيلها ربنا يقومها بالسلامه
فاطمه فعلا سافرت وايمن وحبيبه اول مره البيت يفضي عليهم كده
حبيبه: كنت متخيله اني هبقي براحتي اكتر لو كنا لوحدنا بس البيت مالوش طعم من غيرها
ايمن: انتي عايزه تقعدي لواحدك؟
حبيبه: فكرت بس دلوقتي لأ مامتك بتملي عليا البيت وانت مفيش واهو بنسلي بعض وبعدين مع البيبي هتساعدني لاني مش حاسه اني هعرف اعمل اي حاجه.

ايمن: كله بيتعلم المهم هتسميه ايه؟
حبيبه: في كام اسم في بالي
ايمن: زي ايه؟
حبيبه: انس، حمزه، يزيد، يوسف، يس، عمر
ايمن: انتي بتنقي اسم لابنك ولا الشخصيات اللي بتحبيها؟
حبيبه: المهم ايه رأيك؟ انا كلهم سيان بالنسبالي
ايمن: بحب حمزه وعمر انا كانوا شخصيات ليها وضعها ووزنها سواء حمزه عم الرسول او عمر بن الخطاب.

كان رسول الله صل الله عليه وسلم يقول اللهم اعز الاسلام باحد العمرين: عمر بن الخطاب وعمرو بن هشام وربنا اختار عمر بن الخطاب
حبيبه: يبقى عمر
ايمن: يبقى عمر، يالا يا سي عمر شد حيلك وتعال بقى اشتقنالك ربنا يقومكم بالسلامه
اخيرا يوم وقفه عرفه ايمن كان مقضيه اجازه في بيته مع مراته وبيشاركو بقلوبهم اللي واقفين فعلا على عرفه كلموا فاطمه واتطمنوا عليها
زينب اتصل ببنتها بالليل.

زينب: ايوه يا حبيبه هتيجي انتي وجوزك امتي
حبيبه: الصبح بدري ان شاءالله
زينب: ما تيجي تباتي مع اخواتك هنا ساره اختك هنا واهو الصبح بدري ندبح بدري
حبيبه: اديني دقيقتين واكلمك يا ماما
راحت لجوزها
حبيبه: حبيبي ماما بتقول نروح نبات ايه رأيك؟ اخواتي كلهم مع بعض وساره بايته هناك
ايمن: عايزه تروحي اوديكي تباتي مع اخواتك
حبيبه: وانت؟
ايمن: ما تشغليش بالك بيا انا هجيلكم الصبح بدري.

حبيبه: ايوه بس دي ليله عيد وانا عايزه افضل في حضنك
ايمن: والله دي بقى عندك انتي اختاري يا تباتي في حضني يا وسط اخواتك؟
حبيبه: حضنك طبعا هكلم ماما اقولها هنروحلها بدري
اخر الليل كانوا نايمين حبيبه صحيت على مغص ووجع في ظهرها
قامت دخلت الحمام وخرجت الوجع بيزيد وفي خبط في ظهرها جامد
حبيبه: ايمن يا ايمن
ايمن صحي: ايه؟ عايزه حاجه؟
حبيبه: انا تعبانه قوي اااه
ايمن اتعدل بسرعه: تعبانه ازاي في ايه؟

حبيبه: اعتقد اني بولد وديني المستشفي.

ايمن: نكلم مامتك؟
حبيبه: لأ يمكن ما تتطلعش ولاده والساعه 3 وكلها ساعه ولا اتنين ويصحوا يمكن ابقي كويسه وما تبقاش ولاده دي ليله عيد ما تعملش قلق
ايمن ساعدها تلبس ونزلوا الاتنين مع بعض
حبيبه: سوق بسرعه يا ايمن ارجوك
ايمن: طيب اربطي حزامك
وفعلا ايمن ساق بسرعه جدا وفي العجله الندامه
ظهرت عربيه فجأه قدام ايمن معرفش يتفادها لان اللي سايقها شكله كان سكران لانه بيطوح يمين وشمال وبسرعه و خبطهم وجري.

ايمن اتخبط جامد وفقد الوعي لدقايق وفاق على مراته بتصرخ
ايمن: انتي كويسه حصلك حاجه؟
حبيبه: محصليش حاجه بس هولد يا ايمن ااااه اتصرف
ايمن جه يتحرك بس العربيه اتخبطت جامد من ناحيته والدركسيون نازل على رجليه ومش قادر يتحرك او يخرج بره العربيه
حبيبه: في ايه مالك؟ ايمن في دم في وشك
ايمن: دي خبطه بسيطه ما تشغليش بالك المشكله اني مش قادر اتحرك الدركسيون نزل على رجليا ومتكتف.

حبيبه: هنعمل ايه كلم حد اي حد ااااه اتصرف
ايمن: اكلم ابوكي؟
حبيبه: بابا لأ مش هيعرف يعمل حاجه وهيخاف ويقف مكانه
ايمن: مين طيب؟ الاسعاف محدش بيرد ودي ليله عيد يعني محدش هيعبرنا
حبيبه: كلم احمد
ايمن: احمد؟
حبيبه: مش هيعبرنا هو كمان ااااااه ااااه ايمن الحقني
ايمن كلم احمد اللي اتفاجئ باتصاله بس ما اتأخرش وخلال خمس دقايق كان واصلهم
احمد: قولي اعمل ايه؟
حبيبه بتصرخ وبتتوجع جامد
ايمن: خدها على اقرب مستشفي.

احمد: ايمن انت
قاطعه. : هششش اسكت خدها على المستشفي ومالكش دعوه بيا هيا مش هتستحمل، كلم اي حد يجيلي وروح انت بحبيبه المستشفي
احمد: مش هينفع اسيبك كده؟
حبيبه: احمد هو في ايه؟
ايمن: مفيش بس مش عايز يسيبني متكتف كده خدها واتحرك روح، حبيبه امانه في رقبتك روح وصلها
احمد سند حبيبه وخرجها بره العربيه بس مقدرتش تمشي فبص لايمن
ايمن: مستني ايه؟ شيلها واتحرك
يدوب هيشيلها حبيبه صوتت وزقته.

حبيبه: مش هوصل المستشفي هولد دلوقتي هينزل خلاص، اهه مش هوصل، اااه
احمد: ايمن اعمل ايه؟
حبيبه: ااااه مش قادره
ايمن: خدها في عربيتك وولدها، كلنا واخدين دورات مكثفه في الاسعافات الاوليه...
احمد: بس مش ولاده
حبيبه: حرام عليكم ااااه اعملوا اي حاجه
احمد فتح عربيته ونومها على الكنبه وري وكان معاه بطانيه غطاها بيها وهيا بتصرخ وتصوت وتنادي على ايمن اللي مش عارف ليه ديما في الاوقات دي بيبقي متكتف كده.

حط ايده على جنبه اللي بينزف وغمض عنيه في استسلام
ايمن مكنش الدركسيون اللي واقع عليه بس كان باب العربيه لما اتخبط اتكسر وحديده منه داخله في جنبه
بينزف جامد وبدأ يفقد احساسه بكل جسمه
مفيش الم، مفيش وجع، مش سامع غير صوت حبيبه ومش شايف غيرها بس حتى صوتها بيغيب ويبعد شويه شويه، اخيرا صوت عياط بيبي
صوت اتمني كتير يسمعه.

احمد جاله بسرعه: ايمن ابنك اهو كويس شايفه؟ الاسعاف في الطريق وكل زمايلنا في الطريق وكلها دقايق وهنخرجك من هنا
ايمن: حبيبه؟
احمد: هيا كويسه ما تخافش
ايمن شاف ابنه: عمر ماشي؟
احمد: عمر
ايمن: عمر وحبيبه امانه بين ايديك هتربي عمر زي ابنك واهو مش هيكون غريب هيبقي ابن اخت مراتك اوعي تبخل عليه باي حاجه؟ فاهم؟
احمد: انت بتقول ايه؟ ايمن انت هتربي ابنك، ايمن، ايمن، فتح عنيك شوف ابنك، ايمن.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة