قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر

رواية حب مشروع للكاتبة الشيماء محمد الفصل الثالث عشر

ايمن اخد ابنه باسه واذنله في ودنه ونطقله الشهاده وعطاه لاحمد
ايمن: عمر وحبيبه امانه بين ايديك هتربي عمر زي ابنك واهو مش هيكون غريب هيبقي ابن اخت مراتك اوعي تبخل عليه باي حاجه؟ فاهم؟
احمد: انت بتقول ايه؟ ايمن انت هتربي ابنك، ايمن، ايمن، فتح عنيك شوف ابنك، ايمن
اخيرا سرينات الاسعاف وصلت واصحاب ايمن وصلوا وصوت تكبيرات العيد بدأت
اصوات كتيره متداخله مع بعض ايمن بيسمعها.

احمد عطي البيبي للاسعاف واخدوا حبيبه ومشيوا وهو فضل مع ايمن بيحاولو يخرجوا والمشكله انهم كل ما بيحاولو يفتحوا الباب بينزف زياده ولو خرجوه بالنزيف ده مش هيوصل المستشفي
احمد: مش هينفع كده؟ هنعمل ايه؟
دكتور الاسعاف: لو خرجتوه هينزف وهيموت قبل ما نوصل المستشفي المسافه بعيده
احمد: انا عندي فكره
دكتور: قول
احمد: نقرب المسافه للمستشفي
دكتور: قصدك ايه؟

احمد: قصدي ان احنا ما نخرجوش هنا احنا ناخد العربيه بحالها المستشفي وهناك نخرجه ويبقي كله مستعد والعمليات مستعده بحيث تخرجوه وخلال دقيقه يبقى في العمليات
دكتور: لو تقدر تنقله للمستشفي انا اجهز الباقي
احمد: اقدر اتحرك
احمد استخدم العربيه اللي بتقطر العربيات علشان تسحب العربيه للمستشفي وفعلا بدأوا يتحركوا.

الدكتور اتصل بالمستشفي وقالهم على اللي هيحصل وهما كمان بدؤا يجهزوا العمليات وفريق من الدكاتره بدأ يجهز ويستعد لاستقبال ايمن
احمد ركب جنب ايمن: ما تخافش كله هيبقي مظبوط
ايمن: سامحني يا احمد اني كنت غبي معاك
احمد: هششش مش وقته خالص لما تقوم بالسلامه نكمل خناقنا
ايمن: انت عارف انك زي اخويا واكتر وعلشان كده زعلت منك قوي.

احمد: ايمن عارف وعلشان كده محبتش اضغط عليك انت كنت محتاج وقت تسامحني وانا بصراحه كانت فكرتي متخلفه انت اللي سامحني ودلوقتي اسكت وارتاح وحاول تفكر في حاجات كويسه تخليك تتمسك بالحياه، ابنك وحبيبه محتاجينلك.

فاطمه نايمه وقامت مره واحده مفزوعه على كابوس
واول ما قامت سمعت تكبيرات العيد
قلبها مقبوض مش عارفه ليه؟ بتحاول تتصل بايمن او حبيبه ومحدش بيرد فيهم
بتدعي من كل قلبها ينجي ابنها ومراته وحفيدها
بس جواها قلق غريب مش عارفه مصدره
اتصلت باهل حبيبه تعيد عليهم
فاطمه: كل سنه وانتو طيبين والسنه الجايه تبقوا هنا مكاني ان شاءالله
زينب: ان شاءالله يا حبيبتي
فاطمه: ايمن وحبيبه عندك ولا لسه مجوش؟

زينب: لا قلتلهم يجوا يباتوا بس ما رضيوش وقالوا هيجوا الصبح زمانهم على وصول اهوه اول ما يوصلوا هخليهم يعيدوا عليكي ما تقلقيش انتي
قامت فاطمه وراحت ترمي اول جمره وتدعي ربها يحفظ ابنها اللي ملهاش غيره وطلعت على الحرم تصلي وتدعي وهيا مش عارفه ليه خايفه قوي كده على ابنها!

ايمن اول ما وصل دخلوه اوضه العمليات على طول
حبيبه في اوضتها بعد ما اسعفوها والبيبي كمان بقى في سريره وحبيبه مستغربه ايمن اتأخر ليه؟
حبيبه طلبت الدكتورة بتاعتها وجاتلها
الدكتورة: حاسه بإيه مالك؟
كشفت عليها واتطمنت انها كويسه
حبيبه: انا كويسه انا بس عايزه اتطمن على جوزي هو فين واتأخر ليه؟
الدكتورة: هتطمن عليه وابلغك ما تقلقيش
حبيبه: اه ارجوكي تطمننيني
خرجت الدكتوره من عندها وقابلها احمد.

احمد: حالتها ايه وعامله ايه والبيبي حالته ايه؟
الدكتورة: اهدي كلهم كويسين البيبي كويس وحبيبه كويسه، مش اي حد يقدر يعمل اللي انت عملته
احمد: انا مش عارف اصلا انا كنت بعمل ايه ده ربنا اللي سهلها المهم دلوقتي جوزها يقوم بالسلامه
الدكتورة: طيب هيا بتسأل عليه هتقولها ايه؟

احمد: مش عارف اعمل ايه واهلها اقولهم ايه؟ انا هدخلها اتطمن عليها وهقولها ان ايمن بس اتعور في رجله لانه قالها الدركسيون زنق رجله واطمنها عليه لحد بس ما نعرف حالته ايه؟ ويخرج بإذن الله من العمليات
الدكتورة: خلاص ماشي...
احمد خبط واستني لحد ما قالتله يدخل
احمد: حمدلله على سلامتك وقعتي قلبي، انا مالي انا ومال الولاده هاه؟ بقى كده تعملوها فيا؟

حبيبه: معلش بقى المهم ايمن فين طمني عليه ارجوك محدش عايز يقولي حاجه؟
احمد: هو كويس ما تقلقيش بس انتي عارفه ان رجله اتزنقت في دركسيون العربيه فحاليا هيخدوه يعملوله اشعه وفيها جرح بسيط هيتخيط ويجيلك على طول
وبعدين هو كمان كان هيتجنن ويجيلك ومش هماه رجله لولا الدكاتره منعوه وقالو انها لو مكسوره او مشروخه فحالتها هتبقي اسوأ
حبيبه: رجله بس؟ يعني هو كويس يا احمد؟
احمد: اه يا بنتي الحمد لله كويس.

حبيبه: طيب الحمد لله، ينفع انا اروح اشوفه يا احمد؟
احمد: بقولك هيطلع الاشعه اول ما يخلص لفته دي هجيبهولك هنا او هاخدك ليه خلاص؟
حبيبه: وعد؟
احمد: وعد، المهم دلوقتي هنعمل ايه في عيلتك وسميه بتتصل بيا من بدري ومش عارف ارد عليها؟
حبيبه: لا اوعي تقولهم حاجه هيلغوا العيد والدبح وهيجوا سيبهم يدبحوا الاول وبعدها نقولهم.

احمد: وانتي متخيله انهم مش هيقلقوا واحنا كلنا مش موجودين وهيدبحوا عادي كده؟ دول هيطلعوا يدوروا عليكم في الشوارع
حبيبه: طيب اطلبلي ماما انا هكلمها
احمد: هتقوليلها ايه؟ وبعدين انتي صوتك تعبان وطالع بالعافيه اصلا اول ما تسمع صوتك هتقلق
حبيبه: هات بس هات
احمد طلب امها وعيد عليها وعطاها حبيبه اللي حاولت على قد ما تقدر انها تتكلم عادي
حبيبه: كل سنه وانتو طيبين
زينب: انتي مع احمد ليه وايمن فين؟ في ايه؟

حبيبه: احنا كلنا تمام ومفيش حاجه انا حابسه ايمن وهحبس احمد اهوه معاه ومش هخليهم يخرجوا غير لما يتصالحوا يعني ممكن نتأخر شويه ادبحوا انتو واحنا اول ما يتصالحوا هنجي خلينا نعيد بنفس بقى
زينب للي جنبها: البت حبيبه حبست احمد وايمن ومش هتفتحلهم غير لما يتصالحوا
عم سعيد بصوت عالي: ربنا يعينك عليهم لو عايزاني ابعتلك قوات امن قولي
حبيبه ابتسمت: تسلملي يا حبيبي كل سنه كلكم وانتو طيبين ماما.

زينب: ايوه حبيبتي اديني سميه
سميه جت تكلمها فعطتها احمد وقالتله يقوله ويخليها ما تعرفش حد غير بعد ما يخلصوا
احمد فعلا طلب من سميه تطلع اوضتها علشان يعرف يكلمها وحكالها اللي حصل وحكالها ان حاله ايمن صعبه وحرجه وان حبيبه ما تعرفش وطلب منها اول ما يخلصوا يجولهم بسرعه
سميه عيطت لوحدها واتماسكت ونزلت وفضلت ساكته طول ساعتين لحد ما كانوا بيخلصوا وبيهزروا.

عم سعيد: بت يا سميه مالك هو يعني علشان خطيبك مش موجود ما تعبيريناش كده ولا ايه؟ وبعدين هما اتأخروا ليه؟ اتصلوا بيهم لاحسن واحد فيهم يموت التاني كلميهم يجوا بقى
سميه:
عم سعيد: سميه كلمي اختك يالا
سميه: مش هيجوا محدش فيهم جاي
الكل سكت وكل واحد ساب اللي في ايده وبصولها
زينب: اختك ولدت صح؟ وعلشان كده كان صوتها تعبان؟ انطقي
سميه عيطت: حبيبه كانت هتولد وايمن نزل بيها قبل الفجر على المستشفي وعملوا حادثه.

زينب صوتت والكل وقف وعم سعيد فضل يقول لاحول ولا قوة الا بالله ومعتز كان قلقان عليهم
زينب: اختك جرالها حاجه؟ وجوزها عامل ايه؟ والعيل؟
سميه: اختي كويسه والعيل كويس ولدت بالسلامه
عم سعيد: وايمن؟ ايمن ماله؟
سميه: حالته متأخره قوي وصعبه وفي اوضه العمليات وحبيبه ما تعرفش ان جوزها تعبان احمد قالها انه متعور في رجله بس وهيا بتسأل عليه.

عم سعيد: مقولتيش ليه بس؟ اختك لوحدها وجوزها ربنا يلطف بيه؟ يا بنتي حرام كده يالا بينا كلنا يالا
وصلوا المستشفي واحمد لسه مخرجش برضه من العمليات واحمد وصاهم وفهمهم يقولو ايه لحبيبه ودخلو يطمنوا عليها
زينب بتعيط جامد بس قالت ان صعبان عليها بنتها تولد وهيا مش جنبها
جت الدكتوره واتدخلت وخرجت الكل بره بحجه انها المفروض ترتاح وطلبت من حبيبه تحاول ترتاح.

عم سعيد. زينب، سميه، معتز، احمد كلهم واقفين مستين اي خبر عن ايمن
اخيرا حد خرج وكلهم جريو عليه
الدكتور: مين هنا من عيله ايمن؟
احمد: دول حماه وحماته وانا صاحبه
الدكتور: لا حد من العيله ابوه امه اخوه؟ حد من العيله
احمد: يا دكتور طيب طمنا مراته هنا بس يدوب ولدت هيا بس الموجوده تعتبر من عيلته ولسه ما تعرفش حاجه عنه
الدكتور: لازم تعرف لاننا محتاجين موافقتها،.

احمد: موافقتها على ايه بالظبط؟ يا دكتور لو سمحت وضحلنا
الدكتور: الحديده اللي دخلت في جنبه اذت الكليه الشمال جدا وحاولنا ننقذها بس للاسف صعب فهنضطر نستأصلها خالص كمان جزء من الكبد اضر واستأصلناه بس علشان نستأصل الكليه لازم موافقه الاهل علشان موضوع سرقه الاعضاء
احمد: بس مراته ما تعرفش انه متصاب اصلا؟
الدكتور: مسيرها هتعرف وحاليا الوقت ده محسوب من عمر جوزها، كل دقيقه بتعدي ليها تأثيرها السلبي على جوزها.

الدكتور دخل لحبيبه وهيا اول ما شافته عرفت ان في حاجه غلط لان قلبها مش مطمن
حبيبه: ايمن ماله؟ قول على طول من غير مقدمات لو سمحت ما تخبيش عليا حاجه؟
الدكتور: هدخل في الموضوع على طول، جوز حضرتك اصابته جامده وللاسف الكليه اضررت جدا ومحتاجين موافقتك على استأصالها
حبيبه: وهيعيش ازاي من غير كليه؟
الدكتور: التانيه سليمه وان شاءالله تقوم بالوظيفه كامله.

حبيبه: انا موافقه على اي حاجه المهم انه يقوملي بالسلامه، هو فيه ايه تاني؟ ايه اللي حصله غير الكليه؟ ورجله عامله ايه؟ قولي حالته كلها
الدكتور: الاصابه جامده في الجنب الشمال بس لولا ستر ربنا كانت جت في قلبه لانها من جوه كان بينها وبين قلبه اقل من نص سنتيمتر فكأن حد فاداله قلبه.

استأصلنا جزء من الكبد وجزء بسيط من الامعاء وزي ما قولتلك هنستأصل الكليه الشمال وربنا يسهل وما يحصلش اي مضاعفات، اما رجله فدي مجرد جرح بسيط فيها وكدمات مش اكتر
شدي حيلك بقى وان شاءالله يقوم لك انتي وابنك بالسلامه، بعد اذنكم
حبيبه: دكتور؟ انا عايزه اشوفه
الدكتور: اول ما يخرج من العمليات بإذن الله تشوفيه
الدكتور سابهم وخرج
حبيبه: احمد
احمد: ايوه يا حبيبه
حبيبه: ايمن شاف عمر صح؟

زينب: هيشوفه ازاي بس يا بنتي ماهما جابوه على العمليات على طول وانتي دخلتي ولدتي
احمد: لا يا ست الكل اطمني يا حبيبه ايمن شاف عمر واذنله كمان وقالي انه عمر
زينب: شافه امتي؟
احمد: حبيبه ولدت في عربيتي قبل الاسعاف ما يجوا
زينب: ومين كان معاها؟
حبيبه: احمد كان معايا، ابني اتولد على اديه وايمن كان محبوس جوه العربيه متصاب وبينزف ومقاليش بس قالي ان رجله مزنوقه ضحك عليا.

احمد: انتي كانت حالتك ايه ساعتها يا حبيبه؟ الحمدلله انها جت على قد كده وان شاءالله هتخرجوا كلكم بالسلامه
حبيبه: متشكره يا احمد على وقفتك جنبنا لولا ان انت جيتلنا بسرعه الله اعلم كان حصلنا ايه؟
احمد: انا عمري ما اتأخر على ايمن ابدا احنا اكتر من الاخوات
عم سعيد: ونعم الصاحب والاخ
حبيبه نامت على جنبها وعطتهم ضهرها وبتعيط في صمت وتدعي ان جوزها يقوم بالسلامه.

عم سعيد: وبعدين يا حبيبه؟ ادعيله يا بنتي يقوم بالسلامه مش تعيطي، هتفضلي لامتي تعيطي بصمت كده وفاكرانا مش واخدين بالنا؟ ابنك محتاجلك وجوزك هيحتاجلك فلازم تبقي قويه علشانهم
حبيبه: مقاليش انه تعبان وانا محستش بيه كنت مشغوله بوجعي ونفسي وبس، ما اخدتش بالي انه بينزف، ازاي ما شفتوش؟ كنت بقوله الحقني واقوله اعمل اي حاجه؟ انا جيت عليه قوي.

عم سعيد: يابنتي ما تلوميش نفسك وبعدين ربنا قال ان اصعب وجع في الدنيا هو طلق الولاده فماتستهونيش بوجعك وايمن عارف ده كويس، ايمن عارف كويس فما تلوميش نفسك
ايمن خرج اخيرا من العمليات ودخلوه العنايه المركزه ومنعوا عنه الزياره لحد ما حالته تستقر
حبيبه مصره تروحله وبيحاولوا يمنعوها بس محدش قدر عليها قامت وماشيه بتتسند على الحيطه وسألت عليه فين؟ ومحدش عايز يقولها مكانه
احمد صعبت عليه فوصلها ليه.

احمد: اهو شفتي وصدقتي انهم مانعين عنه الزياره، يالا بقى ارجعك اوضتك
احمد جه يشد حبيبه فزقته بعيد وراحت تخبط على الباب علشان يفتحولها
الممرضه: ممنوع الزياره عنه وبعدين انتي تعبانه روحي اوضتك ارتاحي
حبيبه: انا لازم ادخله، انا لازم اشوفه، حرام عليكم اوعوا سيبوني لازم ادخله لازم
حبيبه بتتكلم وهيا بتعيط امها واختها بيعيطو كمان
الدكتور خرجلها ودخلها لانها صعبت عليه.

الدكتور: ادخلي بس لو سمحتي ما تعمليش اي دوشه وخمس دقايق وهخرجك اتفقنا؟
حبيبه: اه اتفقنا
دخلت حبيبه ودموعها مش عارفه توقفها نهائي
اول مره تشوف حبيبها كده
جهاز تنفس، جهاز رسم قلب، محاليل حاجات كتيره هيا مش عارفاها
باسته: ارجوك اوعي تفكر تسيبني او تتخلي عني؟ انا محتجالك قوي...
الممرضه للدكتور بصوت واطي: مش ده اجهاد ليه؟

الدكتور: بالعكس ده مشجع ليه انه يقوم لحبيبته ده اذا كانت حبيبته وهو بيحبها زي ما هيا بتحبه كده؟
حبيبه: ايمن فتح عنيك وكلمني، قوم يالا شيل ابنك.
عيطت حبيبه على كتفه فالدكتور قرب منها
الدكتور: يالا بقى كفايه كده؟ انتي محتاجه ترتاحي علشان لما يفوق تجيله
حبيبه: طيب خلوني جنبه؟
الدكتور: لا مش هينفع اتفضلي
حبيبه مشيت خطوتين ووقعت من طولها واغمي عليها
شالوها وودوها اوضتها
عدي اول يوم وجه تاني يوم العيد.

فاطمه هتجنن من القلق والخوف المبهم ده وبتتصل بابنها ومراته ومحدش بيرد فاتصلت بزينب
فاطمه: امنتك باغلي ما عندك لتقوليلي ايه اللي حصل؟ ابني عمره ابدا ما اتأخر في الاتصال بيا او انه يرد عليا؟ حبيبه عامله ايه؟ ولدت؟
زينب: ايوه يا حبيبتي ولدت
فاطمه: البيبي جراله حاجه وعلشان كده ما بيكلمونيش؟
زينب: لا ابدا عمر كويس والحمد لله.

فاطمه عيطت: ايمن ماله؟ حصله ايه؟ بقالي ليلتين بحلم بيه وبقوم مفزوعه وادعي ربنا يسترها معاه
زينب: ما تشغليش انتي بس بالك خلصي حجتك وارجعيلنا بالسلامه
فاطمه: زينب انتي ام وعارفه احساسي ايه دلوقتي طمنيني بالله عليكي ابني ماله؟ انا محيلتيش غيره في الدنيا دي؟ طيب خليني اكلمه قوليلي حصله ايه؟
زينب: عملوا حادثه وهما جايين المستشفي وهو اتعور بس في جنبه واهو الحمدلله بقى كويس.

فاطمه عياطها بيزيد: طيب خليني اكلمه
زينب مش عارفه تقولها ايه؟
فاطمه: زينب اديله التليفون خليني اكلمه
زينب: اصله نايم اول ما يصحي ان شاءالله
فاطمه: ما فاقش صح؟ مش نايم؟ لطفك بيا يا رحيم
انا هاخد اول طياره واجيله
زينب: وهتعملي ايه لما تيجي؟
عم سعيد اخد التليفون من مراته.

عم سعيد: شوفي يا ام ايمن انتي في مكان طاهر ومقدس وخارجه من حج وبكره ان شاءالله اخر جمره ترميها بقى في حد يبقى جنب الكعبه ويسيبها ويجي هنا؟ ابنك محتاجك هناك توقفي بين ايدين ربنا وتدعي يقومهولنا بالسلامه؟ توقفي في جوار سيدنا النبي في الروضه الشريفه وتدعي ربنا يلطف بينا في حكمه ويرد قضاؤه ويقومه لمراته وابنه، لكن هتيجي هنا تعملي ايه؟ توقفي تعيطي بره اوضته؟ هيفيده بإيه عياطك.؟ انتي في مكان الدعوه فيه مستجابه تسيبيه وتيجي؟ ده انهي عقل يقول كده؟

فاطمه: بس لازم اكون جنبه
عم سعيد: كلنا جنبه انتي بس ادعيله عندك خلصي الجمرات بكره واطلعي على المدينه زوري الروضه وابقي تعالي على هنا بعدها خلاص
عم سعيد اقنع فاطمه بس برضه قلبها مش مطاوعها تسيب ابنها كده
ايمن اخر النهار بدأ يفوق واول كلمه نطقها
الدكتور: ايه اخيرا قررت ترجعلنا؟ فوق كده بقى؟ هتجنن الناس بره
ايمن: حبيبه؟ حبيبه فين؟
الدكتور: حبيبه دي مراتك؟ صح؟

ايمن: حبيبه كانت بتولد في العربيه وجابت عمر هيا فين وصحتها ايه؟
الدكتور: الظاهر انك بتحبها قوي، {بيبص للممرضه}
طلع الحب متبادل اهو
ايمن: عايز اروحلها
حاول يقوم بس صرخ ومقدرش.

الدكتور: تروح فين اقعد واهدي كده؟ جنبك مفتوح وجسمك متأذي جامد وتقولي اقوم، انسي انك تقوم خالص دلوقتي انسي تماما! انتو شكلكم انتو الاتنين جوز مجانين، مراتك في اوضتها وتقريبا كده هنكتفكوا انتو الاتنين لانها برضه اصرت تيجي وتدخلك واغمي عليها من التعب والاجهاد ايه بقى الدور عليك انت النهارده توقع من طولك اهدي
ايمن: ماهو لازم اشوفها
الدكتور: روحي يا بنتي شوفيها لو فايقه هاتيها هنا
الممرضه: حاضر يا دكتور.

الدكتور: هجبهالك لحد هنا
ايمن: هو احمد هنا؟
الدكتور: احمد ده اللي هو صاحبك ولازق بره وما اتحركش نهائي من قدام الباب! اه بره
ايمن: ينفع يدخل؟
الدكتور: هدخله بس دقيقتين وهخرجه
احمد دخله
ايمن: سامحني يا صاحبي
احمد: اسامحك على ايه بس المهم تقول بالسلامه
ايمن: كنت متخلف قوي وزعلت الكل مني، انت وسميه وابوك وحمايا وحماتي كلكم زعلتكم.

احمد: لا ياسيدي بس لو مصر تصالحني يبقى تقوم بسرعه وتخرج من هنا علشان انا اتجوز بقى
ايمن ابتسم: ان شاءالله
حبيبه دخلوها بالكرسي لحد عنده واول ما شافته قامت وقفت ومسكت ايد جوزها وباستها
هو مسكها وشدها ليه
ايمن: حمدلله على سلامتك يا قمر
حبيبه: حمدلله على سلامتك انتي يا حبيبي ربنا ما يحرمني منك ابدا ابدا يا ايمن
كلهم سابوهم وخرجوا
الممرضه: يا دكتور احنا هنسيبها هنا
الدكتور: هيا احسن علاج ليه حاليا سيبيهم.

ايمن: عامله ايه وحاسه بايه دلوقتي وابننا عامل ايه؟
حبيبه: انا وعمر كويسين المهم انت تقوملنا بالسلامه، ايمن انا مقدرش اعيش من غيرك ابدا ابدا،
ايمن: ان شاءالله نفضل على طول مع بعض، عايز اشوف عمر وانتي جايه تاني هاتيه معاكي...
حبيبه: انا عايزه افضل معاك هنا؟
ايمن: انتي محتاجه ترتاحي ما تتعبيش نفسك معايا.

حبيبه: مامتك هتتجنن عليك صح كلمها طمنها كانت هتيجي بس بابا اقنعها تفضل واحتمال تيجي بكره او بعده بالكتير
ايمن: طيب معاكي تليفون؟
حبيبه: لا مش معايا تليفوني سيبته في البيت اصلا
اول ما اخرج هبعتلك احمد بالتليفون
ايمن كلم مامته وطمنها عليه واقنعها انها تفضل تكمل حجها للاخر وما تجيش علشانه
حبيبه طلبت من احمد ياخد عمر ويوديه لايمن
احمد: ممكن ادخل؟بس معايا ضيف
ايمن: ادخل انت وضيفك.

احمد دخل وكان شايل عمر اللي اول ما ايمن شافه كان عايز يقوم بس احمد منعه
احمد: لا لا خليك مرتاح هو هيجي لحد عندك
احمد رفع السرير لايمن اللي كل ما السرير يترفع يتعب بس بيجي على نفسه لانه عايز يشيل ابنه
شاله وباسه: بسم الله ما شاءالله تبارك الخلاق...
احمد: هو هيبجيبه من بره؟ ابوه وامه زي القمر وجدوده كمان؟ وخصوصا بقى خالته
ايمن جه يضحك بس ما قدرش: يا واطي مش قادر اضحك...

احمد: سوري المهم زمايلك كلهم عايزين يجوا يشوفوك انت وابنك ومراتك
ايمن: انا وابني اه مراتي لأ
احمد: ههه ماشي مراتك دي اضافه من عندي كنت عايز اشوف هتقول ايه؟
ايمن كان بيتحرك بالعافيه وحبيبه كانت بتتحسن بسرعه
احمد وسميه والكل معاهم وامه كمان كانت رجعت
ايمن حبيبه مسنداه لحد ما قعد
احمد: سبحان الله له في ذلك حكم
ايمن: من امتي الايمان ده؟ مالك؟

احمد: اصل ديما يا اخي بعد ما الست تولد جوزها يسندها ويقومها اول مره بقى اشوف الوضع معكوس هيا ولدت وانت اللي بتتسند
الكل ضحك وايمن مش قادر يضحك فكان جنبه ازازه ميه خبطها في وش احمد وطرده بره
قضوا اسبوع في المستشفي وجه وقت الخروج من المستشفي
زينب: تيجوا عندنا البيت مع حبيبه
ايمن: حبيبه؟
زينب: مش والده؟ يبقى تيجي تربعن في بيت ابوها
ولا انت معترض يا ايمن؟

ايمن: وانا من امتي بعترض على حبيبه انها تيجي عندكم؟ هقول زي كل مره براحتها
حبيبه: ماما معلش انا هروح بيتي انتي شايفه الظروف انا مقدرش اسيب جوزي في حالته دي؟
زينب: بس انتي لسه والده
حبيبه: معلش بقى
عم سعيد: سيبي البنت مع جوزها يا زينب..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة